abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211772925
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:

"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".

Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
zelfde als diginoob
  woensdag 27 december 2023 @ 11:59:14 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211773490
oh dus, je hebt 4 jaar garantie op de keuken
ik vind dat ze geen voorrijkosten mogen rekenen als 't onder garantie valt.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211773573
https://www.consuwijzer.n(...)ie%20of%20vervanging.

Aanvulling. Er zijn rechterlijke uitspraken dat apparatuur een bepaalde aannemelijke gebruiksduur hebben. Je mag aannemen dat een nieuwe vaatwasser zeker 12 jaar normaal moet kunnen functioneren dus heb je sowieso recht op herstel.

[ Bericht 11% gewijzigd door BekiekUtMoar op 27-12-2023 12:25:50 (Aanvulling) ]
“There is basically no difference between socialism and fascism.”
— Friedrich Hayek
https://x.com/FAHayekSays/status/1944484656604483734
pi_211773651
Beetje vreemd, dus de verkoper doet aan kosten verplaatsen van hem naar jou... zo werkt het niet dus..

Niet mee akkoord gaan dus! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_211785708
Ik kreeg 5 jaar garantie oid van de keukenverkoper, toen er iets was kwam de reparatieservice van de fabrikant en de rekening daarvan kon ik declareren bij de keukenverkoper.
Heel netjes geregeld dus.

In jouw geval zou ik dus verwachten dat je die ¤99 zou kunnen declareren bij de keukenleverancier.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_211791707
quote:
15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:

"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".

Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
wat staat er in de voorwaarden van deze aanvullende garantie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211792278
Mooie adviezen, maar TS heeft toch een koop overeenkomst. Daar staat ws zolang fabrieks garantie, zolang uitgebreide, verkoper bla bla garantie. En de bij behorende voorwaarde...
Als je hebt getekend voor de voorwaarde dat je na 2 jaar voorrijdkosten betaald, dan betaal je dus na 2 jaar voorrijdkosten.
pi_211795866
Dank voor alle reacties tot dusver.

De voorwaarden waren van CBW 2020

Ik heb gezegd dat ik die 100 euro voorrijkosten niet wil betalen dus even afwachten.
zelfde als diginoob
pi_211800430
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 14:24 schreef diginoob2 het volgende:
De voorwaarden waren van CBW 2020
wat staat daarin over de extra garantie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211806907
[quote]15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:

quote:
15s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:28 schreef diginoob2 het volgende:
Twee jaar geleden is een keuken geplaatst bij mij. Nu is de vaatwasser kadoek. De organisatie die de keuken heeft geplaatst meldt nu:

"U heeft op dit moment nog ruim 2 jaar garantie op de vaatwasser. De fabrieksgarantie is wel verlopen, daardoor zal de leverancier ¤99,- voorrijkosten in rekening brengen".

Mag dit zomaar? Het idee van garantie lijkt mij niet rijmen met 100 euro voorrijkosten.
Nee, dat zou niet mogen. Herstel zou kosteloos opgelost moeten worden, dus ook geen voorrijkkosten.
Non-conformiteit
https://www.consuwijzer.n(...)ie%20of%20vervanging.
pi_211818355
In de door jezelf geposte voorwaarden:

quote:
2. De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de
geleverde producten, bovenop de wettelijke verplichtingen
van lid 1. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken.
De 2-jarige garantie geldt niet voor gebreken die verband
houden met niet met de bestemming corresponderend
gebruik door afnemer. Bij consumentenkoop maakt de
ondernemer dat aannemelijk. De ondernemer draagt de
kosten van reparatie resp. vervanging, incl. vracht- en
voorrijkosten;
quote:
4. Ook na afloop van de tweejarige garantie in lid 2 kan
een consument nog rechten hebben op grond van de wet
(als omschreven in lid 1). De ondernemer kan zich dan niet
beroepen op het aflopen van deze garantie.
Nergens wordt vermeld dat bij beroep op artikel 4 andere voorwaarden gelden dan bij artikel 2.

Wat ik me wel afvraag: Op grond waarvan geeft de leverancier aan dat je in totaal 4 jaar garantie hebt? Op grond van wettelijke bepalingen of op grond van een aanvullende garantie die jezelf hebt afgesloten (en wat zijn dan die voorwaarden?)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211826044
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:57 schreef stavromulabeta het volgende:
In de door jezelf geposte voorwaarden:
[..]
[..]
Nergens wordt vermeld dat bij beroep op artikel 4 andere voorwaarden gelden dan bij artikel 2.

Wat ik me wel afvraag: Op grond waarvan geeft de leverancier aan dat je in totaal 4 jaar garantie hebt? Op grond van wettelijke bepalingen of op grond van een aanvullende garantie die jezelf hebt afgesloten (en wat zijn dan die voorwaarden?)
Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.

De link die u namelijk heeft gestuurd geven een gemiddelde gebruiksverwachting aan, echter staat er niet dat er geen voorrijkosten in rekening gebracht mogen worden indien er een defect optreed. Een apparaat is immers onderhevig aan storingen/defecten."

Ik heb geen andere voorwaarden kunnen traceren dan de CBW 2020. Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
zelfde als diginoob
pi_211834800
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:57 schreef diginoob2 het volgende:

[..]
Reactie ondernemer: "Het is gebruikelijk dat als de 2 jaar fabrieksgarantie is verlopen, de leverancier voorrijkosten in rekening brengt. De leverancier mag bij een reparatie buiten de fabrieksgarantie de kosten ook in rekening brengen.

De link die u namelijk heeft gestuurd geven een gemiddelde gebruiksverwachting aan, echter staat er niet dat er geen voorrijkosten in rekening gebracht mogen worden indien er een defect optreed. Een apparaat is immers onderhevig aan storingen/defecten."

Ik heb geen andere voorwaarden kunnen traceren dan de CBW 2020. Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
Typisch gevalletje van het kastje naar de muur... En hier kun je maar 1 ding doen en dat is laten komen en laten repareren en dan pas in beroep gaan tegen de zogenaamde kosten en weigeren te betalen. En afwachten waar daar de uitkomst van wordt, dan blijf de bal bij de verkoper liggen.

Vooraf aangeven dat je dat niet wil betalen resulteerd enkel in een welles/nietes discussie waar niemand komt om het te repareren en dan zit je al die tijd met een defect apparaat. Over en weer wat berichten te sturen.

Dus je moet zeker weten dat je in je recht staat en in een civiele zaak je recht halen is vaak kostbaarder dan de reparatie. Sta je niet in je recht en doe je het via de bovenstaande brutale weg, mag je achteraf ook opdraaien voor de aanmaningskosten. Dus win ergens goed juridisch advies in waar je nu staat met je koopovereenkomst.
pi_211835252
Lijkt mij dat voorrijdkosten toch ergens beschreven staan, dat is wat anders dan onder de zelfde voorwaarde.

Maar idd laten komen, daarna klagen. Is er een branche vereniging? Kun je bij de cbw terecht?
pi_211837510
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:57 schreef diginoob2 het volgende:
Ik zit 2-3 maanden buiten de 2 jaar.
Die 2 jaar is je wettelijke fabrieksgarantie, die is dus voorbij en kun je dan niet meer zomaar op terugvallen wanneer er slijtagedelen stuk gaan. Zo nu en dan kun je fabrieksgarantie verlengen met het product op de website van de fabrikant te registreren of door garantieperiode bij te kopen. In al die gevallen verplicht de verkoper het apparaat gratis te repareren of te vervangen of een billijk deel van de aankoopsom terug te betalen. De onkosten moet hij dan via de fabrikant terughalen.

Na die periode jaar heb je mogelijk nog naast de wettelijke verplichte garantie door de fabrikant nog een extra verkopersgarantie (Niet wettelijk verplicht extra'tje). Wat dus een aparte afgesproken getekende overeenkomst is met de verkoper. In die overeenkomst staan de voorwaarden waar je aan dient te voldoen om gebruik te kunnen maken hiervan.

Dus aan die overeenkomst ben je gebonden, staat daarin dat je voorrij en onderzoekskosten moet betalen. Dan heb je daarvoor ook getekend. Wanneer de verkoper dit claimt dan zal het ook wel in de garantievoorwaarde moeten staan. Maar dat zou je dus gemakkelijk moeten kunnen achterhalen.
pi_211863317
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 13:15 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Die 2 jaar is je wettelijke fabrieksgarantie, die is dus voorbij en kun je dan niet meer zomaar op terugvallen wanneer er slijtagedelen stuk gaan. Zo nu en dan kun je fabrieksgarantie verlengen met het product op de website van de fabrikant te registreren of door garantieperiode bij te kopen. In al die gevallen verplicht de verkoper het apparaat gratis te repareren of te vervangen of een billijk deel van de aankoopsom terug te betalen. De onkosten moet hij dan via de fabrikant terughalen.

Na die periode jaar heb je mogelijk nog naast de wettelijke verplichte garantie door de fabrikant nog een extra verkopersgarantie (Niet wettelijk verplicht extra'tje). Wat dus een aparte afgesproken getekende overeenkomst is met de verkoper. In die overeenkomst staan de voorwaarden waar je aan dient te voldoen om gebruik te kunnen maken hiervan.

Dus aan die overeenkomst ben je gebonden, staat daarin dat je voorrij en onderzoekskosten moet betalen. Dan heb je daarvoor ook getekend. Wanneer de verkoper dit claimt dan zal het ook wel in de garantievoorwaarde moeten staan. Maar dat zou je dus gemakkelijk moeten kunnen achterhalen.
Een woord: non-conformiteit. Meer heb je niet nodig.

Gratis herstel betekent ook dat je geen voorrijkosten zou hoeven te betalen.

De garantie die de verkoper moet geven gaat verder dan de 2 jaar wettelijke garantie.
pi_211905601
Je staat sterker als de monteur een reparatiebon schrijft waarop staat dat het een defect veroorzaakt is door het apparaat zelf en geen gevolg van schade/misbruik/slijtage.

Dan kun je beroepen op bon-conformiteit en die 99¤ terug eisen.
.
pi_211917334
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 10:32 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Typisch gevalletje van het kastje naar de muur... En hier kun je maar 1 ding doen en dat is laten komen en laten repareren en dan pas in beroep gaan tegen de zogenaamde kosten en weigeren te betalen. En afwachten waar daar de uitkomst van wordt, dan blijf de bal bij de verkoper liggen.

Vooraf aangeven dat je dat niet wil betalen resulteerd enkel in een welles/nietes discussie waar niemand komt om het te repareren en dan zit je al die tijd met een defect apparaat. Over en weer wat berichten te sturen.

Dus je moet zeker weten dat je in je recht staat en in een civiele zaak je recht halen is vaak kostbaarder dan de reparatie. Sta je niet in je recht en doe je het via de bovenstaande brutale weg, mag je achteraf ook opdraaien voor de aanmaningskosten. Dus win ergens goed juridisch advies in waar je nu staat met je koopovereenkomst.
Dit dus. heb ik bij mijn Miele wasdroger ook gedaan (is een topic van op Tweakers).
Ding was nog geen 5 jaar oud. Laten repareren en gezegd dat ik uitging van garantie met verwijzing naar wetgeving.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212018453
Update.

Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.

Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
zelfde als diginoob
pi_212018560
Hopelijk woon je niet in Den Haag, want daar rekenen ze hoofdzakelijk voorbijrijkosten.
pi_212018567
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 20:53 schreef diginoob2 het volgende:
Update.

Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.

Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
Staat gewoon netjes in de voorwaarden. En is dus na de 2 jaar volledige garantie.
Wat is nu het probleem?

quote:
Zekerheid tot 8 jaar!

Pelgrim biedt je graag een uitstekende service en zekerheid. Op al onze apparatuur ontvang je altijd 2 jaar fabrieksgarantie. Heb je binnen deze periode een Pelgrim monteur nodig? Dan zijn alle kosten voor onze rekening. Let op: er zijn uitzonderingen*.

Waarom registreren voor Garantie Plus?
Soms heb je een Pelgrim monteur nodig. Is jouw apparaat geregistreerd? Dan kan je automatisch gebruik maken van het Garantie Plus. Hiermee zijn voor een vast bedrag van ¤ 99,- per bezoek (i.p.v. ¤ 149,- starttarief excl. onderdelen) alle kosten, inclusief alle onderdelen die de monteur nodig heeft, gedekt van jouw reparatie of vervanging gedurende 3 of 6 extra jaren. Let op: er zijn uitzonderingen*.
Registreren kost je nu slechts 2 minuten en dan hebben wij alle gegevens waarmee we jou snel kunnen helpen bij een storing. Dit scheelt, als het moment daar is, zoeken naar alle informatie.
Langer plezier van je aankoop!

Pelgrim biedt je graag een uitstekende service en zekerheid. Op al onze apparatuur ontvang je altijd 2 jaar fabrieksgarantie. Heb je binnen deze periode een Pelgrim monteur nodig? Dan zijn alle kosten voor onze rekening. Let op: er zijn uitzonderingen*.

Na die twee jaar een monteur nodig en heb je een, twee of drie apparaten geregistreerd, dan kan je gedurende 3 jaar gebruik maken van Garantie Plus en heb je totaal 5 jaar zekerheid. Heb je vier of meer apparaten dan kan dit gedurende maar liefst 6 jaar en daarmee heb je dus 8 jaar zekerheid.

Is jouw apparaat niet geregistreerd of ouder dan de Garantie Plus termijn? Dan berekenen wij een starttarief van ¤ 149,- excl. onderdelen per monteursbezoek.

Vakman pur sang
pi_212019665
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 20:53 schreef diginoob2 het volgende:
Update.

Reactie leverancier:
De leverancier heeft me doorverwezen naar de garantievoorwaarden, waarin staat beschreven dat ze voorrijkosten in rekening mogen brengen bij een reparatie die buiten de fabrieksgarantie valt.

Via deze link komt u bij de garantievoorwaarden van de leverancier https://garantie.atagbene(...)NzA0NzA4OTkzLjAuMC4w
Ja mooi maar met de leverancier en diens fabrieksgarantie heb je geen drol te maken.

Des te meer met de keukenboer en de wettelijke garantie, die biedt geen ruimte voor voorrijkosten: “u heeft recht op kosteloze herstel of vervanging”.

Dus hup, terug naar de keukenboer, laat die het maar oplossen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212019677
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Staat gewoon netjes in de voorwaarden. En is dus na de 2 jaar volledige garantie.
Wat is nu het probleem?
[..]

Probleem is dat je niet van Pelgrim hebt gekocht.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212019980
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:20 schreef r_one het volgende:

[..]
Probleem is dat je niet van Pelgrim hebt gekocht.
Nee klopt we hebben Neff
Vakman pur sang
pi_212020006
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 22:19 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja mooi maar met de leverancier en diens fabrieksgarantie heb je geen drol te maken.

Des te meer met de keukenboer en de wettelijke garantie, die biedt geen ruimte voor voorrijkosten: “u heeft recht op kosteloze herstel of vervanging”.

Dus hup, terug naar de keukenboer, laat die het maar oplossen.
Das niet waar. Consumentenrecht gaat niet over storingen. Die zoals de keukenboer al zegt kunnen voorkomen.

Gewoon kansloos en een dure reparatie na de 2 jaar garantie termijn voor alleen ¤99 voorrijkosten is een prima voorstel.
Waarom wordt hier altijd gepusht in het onmogelijke?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')