En hieronder dus de achterkant-foto, die op bijna alle webshops (een enkele daargelaten) is vervangen door een tweede frontcover:quote:Op een feestje ter ere van het verschijnen van Finse dagen merkt geen van de aanwezigen dat Herman Koch van de pijn steeds gaat verzitten en voortdurend naar de wc moet. Terug aan tafel blijft hij glimlachen en voert hij geanimeerd gesprekken. De dag ervoor is, na de biopsie, nog een fotograaf bij hem thuis geweest. Zodra het bewuste artikel met de foto is gepubliceerd, gooit hij het weg. Het is aan zijn gezicht af te lezen, vindt Herman. Alleen zijn vrouw en zijn 25-jarige zoon zijn dan op de hoogte. Een paar weken later bespreekt dokter Francken in het OLVG de uitslag van de laatste scan. Het is 3 februari 2020. 'Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is: begint hij het slechtnieuwsgesprek. 'Het zit overal.' In Ga je erover schrijven? beschrijft Herman Koch hoe hij omgaat met zijn diagnose en blikt hij terug op ijkmomenten in zijn leven. Het is daarmee géén boek over 'zijn strijd tegen kanker', want hij besluit eigenlijk meteen al dat hij de kanker een zo beperkt mogelijke rol in zijn leven wil laten spelen. 'Ja, ik zou doorleven, daar had de kanker vast niet op gerekend. Ik zou mijn eigen tegelwijsheid, "Nietsdoen is de kortste weg naar geluk", in de praktijk brengen. Ik zou niets doen.'
Herman Koch is bekend van bestsellers als Het diner, Red ons, Maria Montenelli, Finse dagen en Het Koninklijk huis. Met laatste is hij genomineerd voor NS Publieksprijs 2023.
Zou wel ontzettend heftig zijn als het waar is. Absolute kloteziekte.quote:'In mijn hoofd probeerde ik een zin te formuleren om bij thuiskomst tegen mijn vrouw uit te spreken. Je moet niet schrikken, maar... Nee, dat was niet goed: mensen die een zin zo beginnen vertellen je het volgende moment dat er iemand dood is. Van de trap gevallen. In één klap dood. Nee, ik moest directer zijn, direct tot de kern komen. Het zag er niet helemaal goed uit, er zat iets, iets wat daar niet hoorde, misschien kwaadaardig, maar dat weten ze pas na verder onderzoek.'
In Ga je erover schrijven? schrijft Herman Koch niet alleen over ziek zijn, maar ook over zijn jeugd en middelbareschooltijd, het begin van zijn schrijverschap en de liefde van la familia.
Het is kerst dus minder views dan normaal, maar als het onder embargo per ongeluk toch ergens gepubliceerd is dan was het niet de bedoeling.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:44 schreef luxerobots het volgende:
Ik hoop dat Koch nog lang een gezond leven kan leiden.
Vroeger 'Red ons, Maria Montenelli' gelezen voor school, en vond er maar weinig aan. Later uit eigen interesse nog 'Finse Dagen' gelezen, en vond het interessant.
(Btw, ik denk dat het nieuwsbericht wel klopt, mooie scoop dus van een fokker. Overigens gaat het hier wel langzaam, ik denk dat het op twitter sneller viraal zou gaan.)
Ik snap het wel, maar ben het er niet per se mee eens. Er komt een boek, dus mensen gaan het er sowieso over hebben. Is FOK! niet de eerste, dan wordt het wel een ander platform.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
(...) dus we zouden er ook voor kunnen kiezen dat te respecteren zodat hij niet op 2de kerstdag nog allerlei tuig journalisten van roddelbladen aan de telefoon of in zijn dm op social media heeft.
Ik ben het met je eens hoor, maar Koch zal ook wel weten dat de kans levensgroot is dat het uitlekt als de teksten van 'Zal ik erover schrijven' rondgestuurd worden (naar de drukker, naar webshops etc.).quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:48 schreef Leandra het volgende:
Het is kerst dus minder views dan normaal, maar als het onder embargo per ongeluk toch ergens gepubliceerd is dan was het niet de bedoeling.
Daarbij: als het zo ernstig is kan ik me heel goed voorstellen dat hij dit niet met kerst in het nieuws wilde hebben, dus we zouden er ook voor kunnen kiezen dat te respecteren zodat hij niet op 2de kerstdag nog allerlei tuig journalisten van roddelbladen aan de telefoon of in zijn dm op social media heeft.
Ja, dat snap ik, maar ik vind niet dat het aan "ons" is het maar op Twitter te gooien omdat het daar wel viral zou gaan.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, maar Koch zal ook wel weten dat de kans levensgroot is dat het uitlekt als de teksten van 'Zal ik erover schrijven' rondgestuurd worden (naar de drukker, naar webshops etc.).
quote:Van Herman Koch verscheen eveneens
bij Ambo|Anthos uitgevers
Red ons, Maria Montanelli
Eindelijk oorlog
Eten met Emma
Odessa Star
Denken aan Bruce Kennedy
Het diner
De ideale schoonzoon
Zomerhuis met zwembad
Korte geschiedenis van het bedrog
Geachte heer M.
De greppel
Makkelijk leven
Finse dagen
Een film met Sophia
Het Koninklijk Huis
Meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van
de nieuwste boeken van Ambo|Anthos uitgevers via
www.amboanthos.nl/nieuwsbrief.
Herman Koch
Ga je erover schrijven?
Ambo|Anthos
Amsterdam
ISBN 978 90 263 6464 8
© 2023 Herman Koch
Omslagontwerp Roald Triebels, Amsterdam
Omslagillustratie © David M. Schrader / Shutterstock
Foto auteur © Pablo Koch
Verspreiding voor België:
Veen Bosch & Keuning uitgevers nv, Antwerpen
Voor Amalia, Pablo en Anna
Grappig zeg, hij heeft niet niets gedaan, en jij ook al niet. Dan rest ons weinig anders dan het vervolgen van de langste weg naar het ongeluk.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:27 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik zou mijn eigen tegelwijsheid, "Nietsdoen is de kortste weg naar geluk", in de praktijk brengen. Ik zou niets doen.'
Tjah gasten die zulke briljante tv kunnen maken; zijn over het algemeen lui met een wat hoger IQ etc en hebben dus vaak iets wat saaie hobbies naast hun werkquote:Op woensdag 27 december 2023 01:45 schreef Puntenjager het volgende:
Ik kon Jiskefet altijd wel waarderen, maar wat is die Koch een pijnlijk-saaie drol, zeg
Nu die nog leeft mag je dat zeggen.quote:Op woensdag 27 december 2023 01:45 schreef Puntenjager het volgende:
Ik kon Jiskefet altijd wel waarderen, maar wat is die Koch een pijnlijk-saaie drol, zeg
Hij is juist het tegendeel van saai. Kwam voor ie bekend en-of volwassen was al in opstand tegen iedereen en alles.quote:Op woensdag 27 december 2023 01:45 schreef Puntenjager het volgende:
Als ie dood is ook, als je dat vindt.quote:Op woensdag 27 december 2023 09:50 schreef Nober het volgende:
Einde comeback Jiskefet?
[..]
Nu die nog leeft mag je dat zeggen.
quote:Op woensdag 27 december 2023 01:45 schreef Puntenjager het volgende:
quote:Op een feestje ter ere van het verschijnen van Finse dagen merkt geen van de aanwezigen dat Herman Koch van de pijn steeds gaat verzitten en voortdurend naar de wc moet.
Waarschijnlijk minder oppervlakkig dan de meeste onder onsquote:Op woensdag 27 december 2023 01:45 schreef Puntenjager het volgende:
Herman Koch is een held die meer is dan z'n imago.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:34 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Waarschijnlijk minder oppervlakkig dan de meeste onder ons
Zijn hobbies (die mij overigens niet bekend zijn) zijn niet de reden dat ik hem saai vindt. Het is hoe hij overkomt. Hoe hij praat en reageert op anderen.quote:Op woensdag 27 december 2023 08:39 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Tjah gasten die zulke briljante tv kunnen maken; zijn over het algemeen lui met een wat hoger IQ etc en hebben dus vaak iets wat saaie hobbies naast hun werk
On-topic:
Daar gaat zo te horen weer een jeugdheld...
Literaire boeken schrijven en TV sketches maken lijkt me nou niet iets voor saaie mensen.quote:Op woensdag 27 december 2023 01:45 schreef Puntenjager het volgende:
quote:Op woensdag 27 december 2023 21:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Literaire boeken schrijven en TV sketches maken lijkt me nou niet iets voor saaie mensen.
quote:Op woensdag 27 december 2023 21:07 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Zijn hobbies (die mij overigens niet bekend zijn) zijn niet de reden dat ik hem saai vindt. Het is hoe hij overkomt. Hoe hij praat en reageert op anderen.
FOK! ís media. Ze laten wellicht een aardig nieuwsartikel op de Frontpage liggen als de rioolplatforms er ineens mee gaan zeulen.quote:Op woensdag 27 december 2023 19:35 schreef quirina het volgende:
We horen het vanzelf wel via de media.
Het zou wel helemaal “Koch” zijn als we wat horen als hij al dood en begraven is.
Het is geen aardig nieuwsartikel.quote:Op woensdag 3 januari 2024 15:32 schreef ArnieAlberts het volgende:
FOK! ís media. Ze laten wellicht een aardig nieuwsartikel op de Frontpage liggen als de rioolplatforms er ineens mee gaan zeulen.
Waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:58 schreef Leandra het volgende:
Ja, het is idd nieuws dat waarschijnlijk viral gaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |