De oncoloog van mijn moeder heeft expliciet tegen mijn zus en mij gezegd dat het geen erfelijke variant was, en we ons dus geen zorgen hoefden te maken. Maar de arts van je moeder er dus niets expliciet over gezegd?quote:Op donderdag 21 december 2023 13:59 schreef BE het volgende:
[..]
Nou ja, mijn moeder heeft borstkanker gehad (en dat kwam later ook weer terug) en dat associeer ik daar toch ook altijd mee, terwijl dat vlgs mij geen erfelijke variant was, daar heeft de arts het iig nooit over gehad.
En ik weet ook wel dat er meer dingen zijn die verhoogd risico geven op van alles, maar om er bewust mee door te gaan als er her en der voor wordt gewaarschuwd vind ik een soort van lastig.
Nou... het is een jaar of 25 geleden en ik heb destijds geen arts gezien of gesproken (nooit meegeweest bij de gesprekken toen). Maar ik weet nog wel dat mijn zus er ooit heel bang voor was (omdat een vriendin van haar wel onderzocht werd nav de kanker van haar moeder) en dat ze toen vlgs mij het eea wel uitgezocht heeft.quote:Op donderdag 21 december 2023 14:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De oncoloog van mijn moeder heeft expliciet tegen mijn zus en mij gezegd dat het geen erfelijke variant was, en we ons dus geen zorgen hoefden te maken. Maar de arts van je moeder er dus niets expliciet over gezegd?
Dat is inderdaad een hele tijd geleden. Bij mijn moeder is het pas 3 jaar geleden, dus dat is erg vers.quote:Op donderdag 21 december 2023 14:05 schreef BE het volgende:
[..]
Nou... het is een jaar of 25 geleden en ik heb destijds geen arts gezien of gesproken (nooit meegeweest bij de gesprekken toen). Maar ik weet nog wel dat mijn zus er ooit heel bang voor was (omdat een vriendin van haar wel onderzocht werd nav de kanker van haar moeder) en dat ze toen vlgs mij het eea wel uitgezocht heeft.
Volgens mij mag je het altijd laten checken wanneer je je er zorgen over maakt als het in de familie is voorgekomen. Dat is in ieder geval gezegd toen mijn vader darmkanker had (mijn oma had het ook gehad). Ze willen dan dat je het laagdrempelig laat checken. Kan ik ook weer eens naar kijken, al ben ik nog vrij jong voor darmkanker.quote:Op donderdag 21 december 2023 14:05 schreef BE het volgende:
[..]
Nou... het is een jaar of 25 geleden en ik heb destijds geen arts gezien of gesproken (nooit meegeweest bij de gesprekken toen). Maar ik weet nog wel dat mijn zus er ooit heel bang voor was (omdat een vriendin van haar wel onderzocht werd nav de kanker van haar moeder) en dat ze toen vlgs mij het eea wel uitgezocht heeft.
quote:Op donderdag 21 december 2023 14:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Volgens mij mag je het altijd laten checken wanneer je je er zorgen over maakt als het in de familie is voorgekomen. Dat is in ieder geval gezegd toen mijn vader darmkanker had (mijn oma had het ook gehad). Ze willen dan dat je het laagdrempelig laat checken. Kan ik ook weer eens naar kijken, al ben ik nog vrij jong voor darmkanker.
Vandaag bij de plastisch chirurg geweest en die leek het verstandig om een borstverkleining te doenTrouwens wel een grappige verwarring: ik had vandaag een afspraak bij de plastisch chirurg en morgen bij de dermatoloog wegens een plekje onder mijn oog, in hetzelfde ziekenhuis. Kom ik vandaag bij de plastisch chirurg en die zegt "ik zie dat je een verwijzing hebt wegens een plekje onder je oog?". Mooie verwarring wel
Hij heeft er even snel naar gekeken ook nog
8 maandenquote:Op donderdag 21 december 2023 13:50 schreef exode het volgende:
[..]
Dan hebben wij allebei geluk hier in huis
Of misschien komt het bij jou nog, ik ben alweer 11 maanden bezig en verloofde 7 maanden.
U never know.
Ik maakte de grap vanochtend al tegen G. dat ik op de operatietafel lig en ik dan zonder oog wakker word. Zat er nog niet eens zo ver vandaanquote:Op donderdag 21 december 2023 14:47 schreef BE het volgende:
[..]Heel grappig! En dat de dermatoloog dan morgen met een vergrootglas naar je borsten gaat kijken?
Lalalaquote:Op donderdag 21 december 2023 14:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De oncoloog van mijn moeder heeft expliciet tegen mijn zus en mij gezegd dat het geen erfelijke variant was, en we ons dus geen zorgen hoefden te maken. Maar de arts van je moeder er dus niets expliciet over gezegd?
Hahahaha!quote:Op donderdag 21 december 2023 14:56 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik maakte de grap vanochtend al tegen G. dat ik op de operatietafel lig en ik dan zonder oog wakker word. Zat er nog niet eens zo ver vandaanHet was sowieso wat verwarrend allemaal. Op de deur stond een bordje met "gynaecoloog". Ik zei "bent u de gynaecoloog?" "Nee de plastisch chirurg". Toen vroeg hij naar het plekje onder mijn oog en vroeg ik "bent u de dermatoloog?" Ging lekker dus
Shitquote:
Het voelde net als een sketchquote:
Ai, dat is shit.quote:
Damnquote:
Dat dus idd...quote:Op donderdag 21 december 2023 15:08 schreef Bami het volgende:
Ah nee Vanyel, wat intens klote.Sterkte!
Ja!quote:Op donderdag 21 december 2023 15:12 schreef miss_sly het volgende:
Dat is dus het ding he, met mogelijke erfeiljk, maar ook andere risico's.
Mijn moeder moest na de operatie en bestraling hormoonpillen blijven slikken. Dat heeft ze bijna een jaar volgehouden, maar ze had er zoveel last van. En ze moest dat slikken omdat ze door de borstkanker dus een verhoogd risico had dat het terug zou komen. Ze ging het gesprek met de oncoloog hierover aan, omdat ze die risico's dan wel op de koop toe wilde nemen, en dan stoppen met de hormoonpillen. Kwaliteit van leven boven het verhoogde risico. Maar dat verhoogde risico bleek dan ook weer maar een kleine 1,5% bovenop het 'reguliere' risico.
Dat is met hst ook. Door een onderzoek waarvan twijfelachtig is of het klopt, is er nu een maximum van vijf jaar gebruik van hst. Daarna zouden volgens dat onderzoek de risico's op borstkanker hoger worden. Maar dat is ook maar weer een kleine verhoging. Als de kwaliteit van leven zoveel beter is met hst, laat vrouwen dan hun eigen afweging maken. Zover zijn nog lang niet alle artsen.quote:Op donderdag 21 december 2023 15:26 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja!
Daar doen ze soms zo kut over. Dan wil je iets, vet moeilijk doen om risico, blijkt dat amper hoger en nog terug te draaien ook
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |