abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211659202

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_211660047
Ben al een tijdje gestopt met CF, duurt alleen nog wel een jaar of 8 nog voordat alles weer terug is.. :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_211662127
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 17:45 schreef AQuila360 het volgende:
Ben al een tijdje gestopt met CF, duurt alleen nog wel een jaar of 8 nog voordat alles weer terug is.. :P
Ja een snelle exit strategie is er niet. Maar neem aan dat u binnen 5 jaar toch wel het meeste terug hebt?
pi_211662619
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 20:21 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Ja een snelle exit strategie is er niet. Maar neem aan dat u binnen 5 jaar toch wel het meeste terug hebt?
Jawel dat wel idd!
pi_211662648
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 20:21 schreef Tjalala het volgende:

[..]
8 jaar is wel een lange tijd, veel projecten lopen korter dan dat. Zelf heb ik 1 project van 8 jaar, dit jaar begonnen dus dat gaat inderdaad lang duren voor die geheel terug is. Verder 1 project met een aangepast betaalschema vanwege faillessement, het borgbedrag wordt over 10 jaar uitgesmeerd en loopt nog tot 2030. Verder moet alles volgens het schema wel eind 2028 terugbetaald zijn, nu dus nog 5 jaar. Wel is het zo dat door een deel aflossingsvrije leningen en leningen met een groot deel als slottermijn over 2 jaar van het nu uitstaande bedrag 2/3 terugbetaald moet zijn.

Dit zijn dingen waar ik wel naar kijk. Als ik eenmaal pre-pensioen krijg (over iets meer dan 5 jaar) en ook mijn gewone pensioen (en later ook AOW) wil ik het crowdfunden afbouwen.
pi_211665444
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 20:56 schreef Soulfreak het volgende:
r 10 jaar uitgesmeerd en loopt nog tot 2030. Verder moet alles volgens het schema wel eind 2028 terugbetaald zijn, nu dus nog 5 jaar. Wel is het zo dat door een deel
Straks dan ook 5 jaar projecten overslaan en gaan voor 4 jaar en korter als de datum dichterbij komt? Of alleen 5 jaar projecten die volledig aflossen?
pi_211667047
CCF nieuwe

Unlimited Leisure Holding B.V.

Werkkapitaal

¤ 735.000

10,0% rente | 18 maanden

Gedekt middels 4de hypotheek

Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 2.600.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 5 oktober 2023. Er is dus sprake van een overwaarde groot ¤ 1.153.750,-
pi_211667055
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2023 12:26 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Alarmbellen.
Dirk, het project Leeuw*man staat inmiddels open. Kun je jouw noodkreet toelichten? Ken je het bedrijf of de ondernemers, en is hun reputatie bedenkelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 19-12-2023 11:39:07 ]
Pecunia non olet
pi_211667575
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 17:45 schreef AQuila360 het volgende:
Voor een nader af te spreken % wil ik ze wel van je overnemen :7 :P
Pecunia non olet
pi_211667917
CCF

De heer Seddigh Afshar is in zijn werkzame leven advocaat met een eigen advieskantoor aan huis geweest. Hij is op een perceel grond, welke hij middels erfpacht gebruikt, in ‘s-Gravenhage een vrijstaande woning voor de verhuur aan het bouwen.

Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 500.000,- op het onroerend goed met als adres: Boomaweg 56, 2553 ED te ‘s-Gravenhage, kadastraal bekend Sectie K, nummer 2842 te Loosduinen gevestigd met een marktwaarde na afbouw en in verhuurde staat van ¤ 850.000,- en vrij van huur van ¤ 1.175.000,- conform taxatierapport met waardepeildatum 04-10-2023.
pi_211668228
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 12:37 schreef Tjalala het volgende:
CCF

De heer Seddigh Afshar is in zijn werkzame leven advocaat met een eigen advieskantoor aan huis geweest. Hij is op een perceel grond, welke hij middels erfpacht gebruikt, in ‘s-Gravenhage een vrijstaande woning voor de verhuur aan het bouwen.

Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 500.000,- op het onroerend goed met als adres: Boomaweg 56, 2553 ED te ‘s-Gravenhage, kadastraal bekend Sectie K, nummer 2842 te Loosduinen gevestigd met een marktwaarde na afbouw en in verhuurde staat van ¤ 850.000,- en vrij van huur van ¤ 1.175.000,- conform taxatierapport met waardepeildatum 04-10-2023.
Voor zover ik weet is de hele Boomaweg erfpacht, was het al toen het nog glastuinbouw was daar.
Waar ik me meer zorgen over maak is het aspect "gepensioneerde nieuwbakken vastgoed ontwikkelaar": in de huidige markt zie ik daar een groter risico in als in de erfpacht.
Ik blijf aan de kant staan mbt dit project.
pi_211668597
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:05 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is de hele Boomaweg erfpacht, was het al toen het nog glastuinbouw was daar.
Waar ik me meer zorgen over maak is het aspect "gepensioneerde nieuwbakken vastgoed ontwikkelaar": in de huidige markt zie ik daar een groter risico in als in de erfpacht.
Ik blijf aan de kant staan mbt dit project.
Als advocaat is hij idd bekend, o.a. door het bijstaan van bijstandsfraudeurs. Niet echt iets wat een succesvolle instap in de vastgoedwereld makkelijker maakt idd. Aan de andere kant, hij zal niet gauw last hebben van kleine lettertjes in het contract met de aannemer, als die in gebreke blijft dan heeft hij een probleem denk ik. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 19-12-2023 13:52:36 ]
Pecunia non olet
pi_211668708
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:42 schreef obligataire het volgende:

[..]
Als advocaat is hij idd bekend, o.a. door het bijstaan van bijstandsfraudeurs. Niet echt iets wat een succesvolle instap in de vastgoedwereld makkelijker maakt idd.
Spin-off van de migrantenindustrie in Nederland. Zo heeft ieder land/stam hier wel zijn eigen 'advocaten'' die vrijwel uitsluitend hun eigen land/stamgenoten bijstaan. Voor de klant allies graties natuurlijk.
pi_211668713
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 11:15 schreef Tjalala het volgende:
CCF nieuwe

Unlimited Leisure Holding B.V.

Werkkapitaal

¤ 735.000

10,0% rente | 18 maanden

Gedekt middels 4de hypotheek

Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 2.600.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 5 oktober 2023. Er is dus sprake van een overwaarde groot ¤ 1.153.750,-
Via GVE heeft in feb 2017 financiering plaatsgevonden v deze toko proj 16095 (400k/6%/36mnd/1ehypo op Oude gracht) / 15880(500k/6%/120mnd/ ook tezamen met 16095 1ehypo op Oude Gracht ) & 16489 (tapeMyDay 400k/ toen al 9%/60mnd) , meegedaan met 16095 (met 1e hypo op het woon/kantoorpand).
Terugbetaling van 16095 in mrt-juli 2020 was wat met vertraging & gedoe omgeven (uitstelregeling), uiteindelijk in okt 2020 wel afgelost.
Was weliswaar begin van Corona maar vond het indertijd al heftig gefinancierd en was ondanks 1e hypo blij dat het afgelost was.
Project 16095 is uit mijn begin CFtijd, toen vnl vanwege 36mnd en 1ehypo meegedaan, als ik nu opnieuw, zou die waarschijnlijk niet door de ballotage komen denk ik (courantheid pand & plan en nu waardering voorraden / klima install)
Weet niet de actuele status van de GVE projecten met 60/120mnd looptijd.
Hypo totaal circa 2.200k op pand (woon kantoor) van 2.600k. Plus 2xborg moreel (zakelijk/prive) voor Dhr A. en dat op zijn leeftijd. Hoewel dat laatste geen argument mag zijn. Evenwel for 10% you know the risk.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 19-12-2023 14:34:07 ]
pi_211668920
CCF/Van Vossen meegenomen. Sterke balans, winst prima, zekerheid ruim dekkend, veel beter zullen ze niet worden m.i. ;) Helaas direct kosten, dat wel.
Pecunia non olet
pi_211669478
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 14:07 schreef obligataire het volgende:
CCF/Van Vossen meegenomen. Sterke balans, winst prima, zekerheid ruim dekkend, veel beter zullen ze niet worden m.i. ;) Helaas direct kosten, dat wel.
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 754.000 euro
01-01-2021 542.000 euro
01-01-2020 367.000 euro
WOZ-gegevens

Identificatie:
071600016540

Grondoppervlakte:
3580m2

Kenmerken

Bouwjaar:
2020
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
321m2
Pecunia non olet
pi_211670299
Twee nieuwe bij SIG.
Den Haag erfpacht.
Rotterdam bij mijn weten ook erfpacht, fout vermeld afgekocht tot 1952 zal wel 2052 zijn. Nagevraagd, aangepast.
https://investeren.sameni(...)f-balderikstraat-109

Banken zijn huiverig om panden met erfpacht te financieren.

[ Bericht 10% gewijzigd door zeeland6 op 19-12-2023 16:14:03 ]
pi_211671289
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]
Voor een nader af te spreken % wil ik ze wel van je overnemen :7 :P
:9

Is dat uberhaupt een mogelijkheid eigenlijk nu je het zegt?
pi_211671343
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 17:37 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
:9

Is dat uberhaupt een mogelijkheid eigenlijk nu je het zegt?
het zou eventueel bij een CF-platform te proberen zijn. Maar wel o.b.v. individueel maatwerk. Ik heb er nog geen ervaringen mee.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jaco078 op 19-12-2023 17:54:12 ]
pi_211671349
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 15:55 schreef zeeland6 het volgende:
Twee nieuwe bij SIG.
Den Haag erfpacht.
Rotterdam bij mijn weten ook erfpacht, fout vermeld afgekocht tot 1952 zal wel 2052 zijn. Nagevraagd, aangepast.
https://investeren.sameni(...)f-balderikstraat-109

Banken zijn huiverig om panden met erfpacht te financieren.
In het geval van Graaf Balderikstraat is het omdat de debiteur op Curacao woont en NL vastgoedbanken alleen financieren als je ook woonachtig bent in NL.
pi_211671691
Nieuwe GVE
Overname Budget Broodjes Beverwijk

75k 9.5%

Een zakelijke borgstelling van de franchisegever Budget Broodjes Franchise B.V. voor een maximumbedrag van ¤ 30.000 dat evenredig afloopt met afname pro-resto schuld
pi_211672962
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 december 2023 13:52 schreef peterc het volgende:

[..]
Via GVE heeft in feb 2017 financiering plaatsgevonden v deze toko proj 16095 (400k/6%/36mnd/1ehypo op Oude gracht) / 15880(500k/6%/120mnd/ ook tezamen met 16095 1ehypo op Oude Gracht ) & 16489 (tapeMyDay 400k/ toen al 9%/60mnd) , meegedaan met 16095 (met 1e hypo op het woon/kantoorpand).
for 10% you know the risk. Terugbetaling van 16095 in mrt-juli 2020 was wat met vertraging & gedoe omgeven (uitstelregeling), uiteindelijk in okt 2020 wel afgelost.

Weet niet de actuele status van de GVE projecten met 60/120mnd looptijd.
15880 is in november 2020 vervroegd afgelost.
pi_211673669
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 18:13 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe GVE
Overname Budget Broodjes Beverwijk

75k 9.5%

Een zakelijke borgstelling van de franchisegever Budget Broodjes Franchise B.V. voor een maximumbedrag van ¤ 30.000 dat evenredig afloopt met afname pro-resto schuld
Voor wat het waard is, een eerdere Budget Broodjes vestiging (Zwaag) bij HCN verliep probleemloos, ook tijdens corona.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')