abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211661150
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 17:48 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
De Candlelight remix is toch gewoon Do - Heaven onder een ander naampje?
Nope, stonden ook losstaand tegelijkertijd in de Top 40
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
  Redactie Sport maandag 18 december 2023 @ 20:14:32 #62
274204 crew  Mexicanobakker
pi_211661974
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 19:35 schreef Cassa95 het volgende:

[..]
Nope, stonden ook losstaand tegelijkertijd in de Top 40
Wat is het verschil?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 18 december 2023 @ 21:51:18 #63
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_211663500
quote:
6s.gif Op maandag 18 december 2023 11:27 schreef Dagoduck het volgende:
@:Scorpion_17 Ik denk niet dat we die 40 topics gaan halen voor maandag trouwens. Ik dacht aan iets van 35? Dat gaat ook lastig worden.

Of we moeten nog volledig de statistiekdiscussie in gaan hier.
Of een boom opzetten over favoriete artiesten die ontbreken maar wel zouden moeten terugkeren/debuteren. Daar valt eindeloos over te praten ;)

Het hele proces van welke nummers uiteindelijk de collectieve tand des tijds doorstaan (en welke niet) blijft me fascineren. En ook intrigerend waarom bepaalde artiesten/nummers wel mainstream/op de radio aanslaan en andere totaal niet. Soms zal toeval/geluk een behoorlijke rol spelen, maar het kan ook aan allerlei andere factoren liggen.

Nog maar even deze podcast beluisteren :)

quote:
Bohemian Rhapsody staat dit jaar wéér bovenaan de Top2000. Maar waarom? Wat zorgt er nou voor dat sommige liedjes de tand des tijds doorstaan en andere slechts een zomerhit blijven. Bestaat er zoiets als een hitformule? En wat valt nog meer op aan de Top2000 dat we wetenschappelijk kunnen verklaren? Tonie Mudde bespreekt het met muziekwetenschapper John Ashley Burgoyne en Volkskrantcollega Dana Holscher.
https://www.volkskrant.nl(...)-verklaren~b522e82e/
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_211663996
Trendlijn laat inderdaad zien dat het gemiddelde jaartal ongeveer met 0.75 per jaar stijgt.

Ik was nog wat verder aan het spelen met de data op @Pino112 zijn website:

Distributie van jaartallen van de eerste en huidige editie. Wat vooral opvalt is dat in het begin heel weinig recentelijke muziek werd gekozen, en daarnaast zit de modus nu in de jaren 80.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_211664185
@Pino112 in je lijstje van dit jaar mist trouwens nog het jaartal bij het liedje Mandinka van Sinead O'Connor.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Redactie Sport / Supervogel maandag 18 december 2023 @ 22:35:07 #66
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_211664236
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 22:31 schreef Felagund het volgende:
@:Pino112 in je lijstje van dit jaar mist trouwens nog het jaartal bij het liedje Mandinka van Sinead O'Connor.
Ohja ik zal die 500 daar nog wegfilteren. Bij de nieuwe nummers levert Radio 2 het jaartal niet aan :?
pi_211664743
Ik heb de top 2000 quiz net teruggekeken. Leuk momentje :D
  dinsdag 19 december 2023 @ 00:39:14 #68
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_211665063
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 23:24 schreef BillDauterive het volgende:
Ik heb de top 2000 quiz net teruggekeken. Leuk momentje :D
Ik ook!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 december 2023 @ 07:31:40 #69
426493 crew  PippenScottie
pi_211665526
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 22:21 schreef Felagund het volgende:
Trendlijn laat inderdaad zien dat het gemiddelde jaartal ongeveer met 0.75 per jaar stijgt.

Ik was nog wat verder aan het spelen met de data op @:Pino112 zijn website:
[ afbeelding ]

Distributie van jaartallen van de eerste en huidige editie. Wat vooral opvalt is dat in het begin heel weinig recentelijke muziek werd gekozen, en daarnaast zit de modus nu in de jaren 80.
Wat mij begint op te vallen is dat de zeroes er maar bekaaid vanaf komen in de lijst.

Ik weet miet of dat iets zegt over de demografie van de stemmers of dat decennium gewoon minder muziek met eeuwigheidswaarde heeft opgeleverd.
My friends all drive horses
pi_211665727
Nou ja, vooruit dan maar:

2000 (189)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2001 (159)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2002 (148)
SPOILER
2003 (125)
SPOILER
2004 (133)
SPOILER
2005 (139)
SPOILER
2006 (153)
SPOILER
2007 (134)
SPOILER
2008 (154)
SPOILER
2009 (142)
SPOILER
En voor de volledigheid 2010 (118)
SPOILER
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_211665813
Als je het doorkijkt dan zie je dat het wel wat beter zou kunnen, maar ook dat we flink wat keren goed wegkomen.
  Redactie Sport dinsdag 19 december 2023 @ 08:36:53 #72
pi_211665852
Ach ja, de zeroes. Welke credible topartiesten hebben toen de Top 40 flink bestegen? Katie Melua? Beyoncé? Het houdt niet over he? Qua grote namen. Dan kom je dus niet veel verder dan namen die minder goed hebben gescoord en dan vaak ook niet met hun grote hits, en dan ook vooral nederlandstalig. Blof, Marcootje, etc. De enige artiest die redelijk aan de weg heeft getimmerd in de zeroes is Coldplay.

Dan kom je snel bij de alternative en die is helaas toch ook wat minder groot in de 00s dan in de 90s, toen MTV daar een grote hand in had en rock in den beginne nog wel leefde.

Tel daarbij op dat er in die tijd minder in de Top 2000 kwam wat heeft kunnen blijven hangen en dat de Radio 2-doelgroep eigenlijk minimaal 35-40 is en dan snap je het wel.
pi_211666023
Ik heb even zitten graven wat ik zelf eigenlijk leuk vond in die tijd. Volgens mij dook ik toen vooral op Miss Kitten en Felix de huiskat en aanverwanten. Op nummerniveau zou er nog wel wat bij kunnen, maar of dat echt nut heeft... Ik zie niet ineens 100.000 stemmen naar LCD Soundsystem of Trentemöller gaan of zo.
pi_211666083
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 08:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ach ja, de zeroes. Welke credible topartiesten hebben toen de Top 40 flink bestegen? Katie Melua? Beyoncé? Het houdt niet over he? Qua grote namen. Dan kom je dus niet veel verder dan namen die minder goed hebben gescoord en dan vaak ook niet met hun grote hits, en dan ook vooral nederlandstalig. Blof, Marcootje, etc. De enige artiest die redelijk aan de weg heeft getimmerd in de zeroes is Coldplay.

Dan kom je snel bij de alternative en die is helaas toch ook wat minder groot in de 00s dan in de 90s, toen MTV daar een grote hand in had en rock in den beginne nog wel leefde.

Tel daarbij op dat er in die tijd minder in de Top 2000 kwam wat heeft kunnen blijven hangen en dat de Radio 2-doelgroep eigenlijk minimaal 35-40 is en dan snap je het wel.
Tropical Danny en Guillermo
Solidair met het Palestijnse volk 🍉
pi_211666581
Als je in de T2K en andere lijsten naar de Zeroes kijkt, zie je eigenlijk alleen maar Nederlands (Guus / Marco / AedM / Volendam / Abel / ...), alternatief (Linkin Park / Within Temptation / Foo / Arctic Monkeys / Evanescence) of Coldplay. Met een enkele popuitzondering (bijv The Killers of Black Eyed Peas). Al die Amerikaanse pop en R&B van die tijd is bij niemand hier blijven hangen.

Een rondje langs de velden:
- De eerste 100 zeroes nummers uit de Q Top 1000
- De top 100 van de 3FM Top 1003 van deze eeuw

Bij Q en niet bij 2:
SPOILER
In de Extra 500:
SPOILER
Bij 3fm en niet bij 2:
SPOILER
In de Extra 500:
SPOILER
Wat vooral opvalt zijn het grote aantal internationale popvrouwen: Kelly Clarkson, Christina Aguilera, Britney Spears, Nelly Furtado, Avril Lavigne, Shakira, Vanessa Carlton, Cascada, Katy Perry en ook Miley, Gaga, P!nk, Rihanna

Bij welke van deze is het nou de schuld van de keuzelijst, en dan (vooral gelukkig) juist het ontbreken daarop:
SPOILER
De rest heeft dus duidelijk geen eeuwigheidswaarde. Men is Shakira, Kelly Clarkson, Katy Perry en Vanessa Carlton allang vergeten.
  Redactie Sport dinsdag 19 december 2023 @ 10:23:40 #76
pi_211666637
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 09:03 schreef Tussle266 het volgende:
Ik heb even zitten graven wat ik zelf eigenlijk leuk vond in die tijd. Volgens mij dook ik toen vooral op Miss Kitten en Felix de huiskat en aanverwanten. Op nummerniveau zou er nog wel wat bij kunnen, maar of dat echt nut heeft... Ik zie niet ineens 100.000 stemmen naar LCD Soundsystem of Trentemöller gaan of zo.
Tenzij er een Hacker langskomt lijkt me dat vrij kansloos ja
pi_211666643
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:15 schreef Cassa95 het volgende:
Men is Kelly Clarkson allang vergeten.
Mex door het lint.
  Redactie Sport dinsdag 19 december 2023 @ 10:25:05 #78
pi_211666647
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:24 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Mex door het lint.
Nee hoor, Kelly heeft natuurlijk ook maar 1 relevant popalbum gehad. Daarvan had er eentje in gekund, maar ik mis het niet ofzo
pi_211666675
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nee hoor, Kelly heeft natuurlijk ook maar 1 relevant popalbum gehad. Daarvan had er eentje in gekund, maar ik mis het niet ofzo
Breakaway is zo'n heerlijk album ja
pi_211666677
Aangezien we toch niet werken en de tijd doden tot het eindelijk begint maar even alle jaartallen van een aantal opties op de keuzelijst voorzien. Dit is dus zoals ze op de keuzelijst aangegeven staan, maar we hadden al geconstateerd dat daar wel wat losjes mee omgegaan wordt, soms.
SPOILER
pi_211666689
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:28 schreef Tussle266 het volgende:
Aangezien we toch niet werken en de tijd doden tot het eindelijk begint maar even alle jaartallen van een aantal opties op de keuzelijst voorzien. Dit is dus zoals ze op de keuzelijst aangegeven staan, maar we hadden al geconstateerd dat daar wel wat losjes mee omgegaan wordt, soms.
SPOILER
Wat heeft 2018 misdaan?
pi_211666716
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:30 schreef Cassa95 het volgende:

[..]
Wat heeft 2018 misdaan?
Het is in de lijst zelf ook niet direct het meest geliefde jaar. Billie en Armin komen er dit jaar bij, maar George Ezra wordt afgeschoten en Dua & Calvin namen ook de afscheidszoenen in ontvangst. Niet direct een heel sterk jaar blijkbaar.
Edit: Calvin en George waren vorig jaar natuurlijk niet de enige, voor de duidelijkheid. Het zijn er volgens mij 6 of 7.
  dinsdag 19 december 2023 @ 10:41:35 #83
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_211666774
Since U Been Gone-genot. Die heb ik lang niet gehoord.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_211666792
Klopt, zijn er maar 12:

SPOILER
Waarvan de onderste drie en Billie (opnieuw) binnenkomen dit jaar. En verder bijv twee nietstoevoegende draakjes

Hoe fijn de hits dat jaar ook waren, ik zie hier ook weinig tussenstaan uit 2018 dat echt mist: https://www.top40.nl/bijz(...)jaaroverzichten/2018 (naast natuurlijke Ariana Grande)
  Redactie Sport dinsdag 19 december 2023 @ 10:44:18 #85
pi_211666797
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:41 schreef Dagoduck het volgende:
Since U Been Gone-genot. Die heb ik lang niet gehoord.
Het origineel van de Yeah Yeah Yeahs is overigens beter.
  dinsdag 19 december 2023 @ 10:44:42 #86
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_211666801
Waren er in de zeroes misschien meer minder grote artiesten of eendsagvliegen met hitjes dan in andere decennia? Al kan ik me dat ook niet voorstellen want volgens mij zijn die er in andere decennia ook genoeg.

Misschien de opkomst van het downloaden van losse nummers minder grote artiesten die zich via internet beter konden verspreiden?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Redactie Sport dinsdag 19 december 2023 @ 10:45:51 #87
pi_211666814
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:44 schreef Dagoduck het volgende:
Waren er in de zeroes misschien meer minder grote artiesten of eendsagvliegen met hitjes dan in andere decennia? Al kan ik me dat ook niet voorstellen want volgens mij zijn die er in andere decennia ook genoeg.

Misschien de opkomst van het downloaden van losse nummers minder grote artiesten die zich via internet beter konden verspreiden?
Radio was alsnog wel vrij leidend in de zeroes, zeker in de eerste paar jaren, omdat je niet zomaar uit het niets naar dingen op zoek ging zoals nu. Je moest toch een kapstok hebben voor een download, zegmaar.
  dinsdag 19 december 2023 @ 10:46:15 #88
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_211666818
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:44 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Het origineel van de Yeah Yeah Yeahs is overigens beter.
Yeah Yeah Yeahs ken ik dan weer alleen van Heads Will Roll in de A-Trak remix.
pi_211666824
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:46 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Yeah Yeah Yeahs ken ik dan weer alleen van Heads Will Roll in de A-Trak remix.
Elk mens zou verplicht Maps moeten kennen, gewoon als vak op de basisschool of zo.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 december 2023 @ 10:48:34 #90
426493 crew  PippenScottie
pi_211666832
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 10:43 schreef Cassa95 het volgende:
Klopt, zijn er maar 12:

SPOILER
Waarvan de onderste drie en Billie (opnieuw) binnenkomen dit jaar. En verder bijv twee nietstoevoegende draakjes

Hoe fijn de hits dat jaar ook waren, ik zie hier ook weinig tussenstaan uit 2018 dat echt mist: https://www.top40.nl/bijz(...)jaaroverzichten/2018 (naast natuurlijke Ariana Grande)
Is rock gewoon dood of zo?
My friends all drive horses
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')