Even een praktische vraag:quote:Op vrijdag 15 december 2023 08:52 schreef Pinuts het volgende:
Sinds ik weer in mijn goede ritme zit heb ik eens veel meer honger dan normaal. En dat terwijl ik eigenlijk zelfde maaltijden/hoeveelheden eet dan hiervoor en ook qua beweging redelijk hetzelfde ben gebleven. En dan niet zin, maar echt honger gevoel. Dus toch maar iets meer eten nu.
Vroeger was ik een calorieën teller. Toen merkte ik op een gegeven moment dat ik daar te perfectionistisch voor was (precies alle macro's willen halen). Dus nu eet ik meer op gevoel (bijvoorbeeld mijn avondmaaltijden zijn tussen de 550 en 750 kcal) maar tel ik niet. Ik let wel bewust op voldoende eiwitten gezien ik best wel wat sport.quote:Op zaterdag 16 december 2023 16:35 schreef Rijstebuiltje het volgende:
@:Pinuts, ik had dus een vraagje voor jou:
[..]
Even een praktische vraag:
Ben jij een calorieënteller of heb je wel eens naar je BMR (basale stofwisselingssnelheid) gekeken?
Ik heb je posts zo eens gevolgd de laatste tijd en ik was hier erg benieuwd naar..
Hier ook een fanatieke sporter, maar dit is/wordt onderhand mijn werk en dus ook absoluut bewust dat eiwitten goed zijn. Waar ik op aansloeg was het volgende: 'meer honger gevoel'. Jouw spieren vragen toch blijkbaar om energie, die hebben ze nodig. Het is niet erg om daar aan toe te geven.quote:Op zaterdag 16 december 2023 19:36 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Vroeger was ik een calorieën teller. Toen merkte ik op een gegeven moment dat ik daar te perfectionistisch voor was (precies alle macro's willen halen). Dus nu eet ik meer op gevoel (bijvoorbeeld mijn avondmaaltijden zijn tussen de 550 en 750 kcal) maar tel ik niet. Ik let wel bewust op voldoende eiwitten gezien ik best wel wat sport.
Vanwaar de vraag ?tips of andere inzichten zijn altijd welkom!
Ja ik eet nu ook meer inderdaad omdat ik voel dat ik meer honger heb. Maar vroeg me meer af waar dat ineens vandaan kwam gezien ik niet minder eet dan normaal en niet meer ben gaan bewegen. Maar wellicht heeft de winter er ook wel iets mee te maken.quote:Op zaterdag 16 december 2023 20:27 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Hier ook een fanatieke sporter, maar dit is/wordt onderhand mijn werk en dus ook absoluut bewust dat eiwitten goed zijn. Waar ik op aansloeg was het volgende: 'meer honger gevoel'. Jouw spieren vragen toch blijkbaar om energie, die hebben ze nodig. Het is niet erg om daar aan toe te geven.
Als je het leuk vindt kan ik je een paar kleine simpele receptjes geven waarbij jij: nog steeds lekkere dingetjes kan blijven eten, met mate, maar ook eiwitjes, zodat jij je spieren kan blijven voeden, maar je je al helemaal niet schuldig hoeft te voelen, omdat je weer eens (voor jouw gevoel) weer eens iets verkeerds hebt gegeten.Ook dat kleine beetje/stukje chocolade.
Ik maak kwarkpannenkoekjes met allerlei toppings en fillings. Die zijn hier een absolute hitquote:Op zaterdag 16 december 2023 20:34 schreef Nanuke het volgende:
Als je simpele eiwitrijke recepten wilt delen, houd ik me ook aanbevolen.
Daar hoeft het niet alleen winter voor te zijn. Je lichaam vraagt om een energiebehoefte. Een beschuitje met smeerkaas, ei-zalm-hüttenkase-komkommer pannenkoekje kan al wonderen doen.quote:Op zaterdag 16 december 2023 20:53 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja ik eet nu ook meer inderdaad omdat ik voel dat ik meer honger heb. Maar vroeg me meer af waar dat ineens vandaan kwam gezien ik niet minder eet dan normaal en niet meer ben gaan bewegen. Maar wellicht heeft de winter er ook wel iets mee te maken.
En zeker, eiwitrijke recepten zijn altijd welkom!
quote:Op maandag 18 december 2023 21:15 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik weet niet wat hier stond maar ik ben het er waarschijnlijk mee eens.
Fijn! Nu niet gelijk weer uit de bocht gieren hè. Dit is een mooie houvast.quote:Op woensdag 27 december 2023 09:37 schreef Pinuts het volgende:
Net toch even op de weegschaal gestaan... en het is precies hetzelfde als de vorige keer. Meestal zou ik daar teleurgesteld mee zijn maar december stond vol van de borrels, luxe lunches, 2x korte vakantie en afgelopen 2 dagen me ook niet ingehouden.
Dat geeft weer goede energie om vanaf vandaag het goede ritme weer lekker op te pakken.
Nou ik moet zeggen dat ik het wel eventjes moeilijk had. Sloop toch stiekem de gedachte in van ach, we kunnen het ook vanaf 1 januari weer oppakken. Maar nee, 2 dagen genoten en nu weer goed verder. Scheelt ook dat ik nog wat credits bij mijn boksclub over had dus dat ik deze week lekker iedere avond kan sporten. Is wel een beetje een stok achter de deur want om de een of andere reden kan ik niet pizza/friet eten en daarna gaan sportenquote:Op donderdag 28 december 2023 17:28 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Fijn! Nu niet gelijk weer uit de bocht gieren hè. Dit is een mooie houvast.
Ik heb vanmorgen ook weer op de weegschaal gestaan, aangekomen, maar wel op de goede manier, want spiermassa. Mijn vet% netjes omlaag. Wel eventjes weer mijn vocht% rechttrekken.
Da's geen recept, da's een gerechtnaamquote:Op zaterdag 16 december 2023 20:53 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Ik maak kwarkpannenkoekjes met allerlei toppings en fillings. Die zijn hier een absolute hit
Wat heb jij lage spiermassa'squote:Op donderdag 28 december 2023 19:01 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Da's geen recept, da's een gerechtnaam. Heb je een recept voor de kwarkpannenkoekjes? Klinkt lekker namelijk! Wil ik ook wel eens proberen.
Ik heb geen idee wat ik heb gedaan, want ik heb niet bewust op eten gelet oid, maar de laatste drie weken val ik ineens weer af. Zelfs met kerst. En nog vrijwel geheel vet (en beetje water uiteraard) en nauwelijks spieren ook
![]()
5 december: 61.8 kilo, 22.9 kilo spier, 20.2 kilo vet, 30.4L water
22 december: 61.3 kilo, 23.0 kilo spier, 19.4 kilo vet, 30.6L water
27 december: 60.7 kilo, 22.9 kilo spier, 19.2 kilo vet, 30.3L water
Allen gemeten op dezelfde weegschaal bij de PT-sportschool (met voetensensors en twee van die dingen die je met je handen vasthoudt, een InBody ding), op ongeveer hetzelfde tijdstip en met dezelfde kleren aan. De absolute getallen zullen heus niet superbetrouwbaar zijn, maar de verschillen tussen de metingen zeggen natuurlijk wel wat.
Mijn doel is vooral met plezier lekker blijven sporten en gemiddeld gezien gezond eten, de kilo's etc volgen dan vast vanzelf. Maar liefst zou ik natuurlijk wel vooral nog wat vet kwijtraken en zoveel mogelijk spier behouden.
Oke, misschien ben ik echt dom, maar als je in bijv weging 1 47.2 kg spier + 32.1 kg vocht hebt dan is dat toch al meer dan je totale gewicht? Of hoe zit dat?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:53 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Ik heb de mijne er even bij gehaald;
07-12 64.6 kg - 47.2 kg spier - 22.9% vet - 32.1kg vocht
21-12 64.9 kg - 47.5 kg spier - 22.9% vet - 32.1kg vocht
28-12 64.6 kg - 47.5 kg spier - 22.6% vet - 32.1kg vocht
Is dat laag? Als ik google kom ik op gemiddelde/gezonde percentages voor vrouwen tussen de 34-44%. Dit is 37,7%. Wel groot verschil met jouwe, ja. Maar jij zou dan 73% spiermassa hebben? Dat lijkt me juist extreem hoog? Is het geen percentage ipv kg?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:53 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Wat heb jij lage spiermassa'sHoe komt dat?
Wel knap dat je zo netjes consistentie in je waardes hebt gehouden.
Ik heb de mijne er even bij gehaald;
07-12 64.6 kg - 47.2 kg spier - 22.9% vet - 32.1kg vocht
21-12 64.9 kg - 47.5 kg spier - 22.9% vet - 32.1kg vocht
28-12 64.6 kg - 47.5 kg spier - 22.6% vet - 32.1kg vocht
Het recept van mijn kwarkies is: 150 gram kwark/yoghurt van de Lidl (ik heb die met passievrucht combi of aardbei), 50 gram zelfrijzend bakmeel en 2 eieren (M). Door elkaar mengen met een vork. Ik bak ze in een klein maatje koekenpan (ik denk 8-10 cm). Recept is voor ongeveer 8 stuks.
Favoriete topping is hier peer met witte chocolade. Maar inmiddels is de lijst hier lang.
Maar dat zijn toch de gegevens die je vandaag gepost hebt?quote:Op vrijdag 29 december 2023 21:11 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Ik heb even de berekening niet paraat, maar 73% komt in mijn ogen ook zeer onrealistisch over hoor @:Sarabi
Ja, maar ik weet niet of ik het op die manier klopt. Ik heb het ook even aan mijn collega gevraagd of zij een berekening paraat heeft.quote:Op vrijdag 29 december 2023 21:36 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Maar dat zijn toch de gegevens die je vandaag gepost hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |