abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211690038
quote:
7s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Overgangsklachten:

[ afbeelding ]

Let er wel op dat je dan om bio-identieke hormonen vraagt. Een combinatie van estradiol transdermaal (in NL vaak pleisters) en progesteron oraal (utrogestaan). Geen anticonceptiepil of synthetische hormonen.
Wat een bak ellende die lijst.
pi_211690077
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 11:56 schreef amaranta het volgende:

[..]
Wat een bak ellende die lijst.
Dat kan oestrogeentekort met je doen, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211690120
quote:

[..]
Overgangsklachten:

[ afbeelding ]

Let er wel op dat je dan om bio-identieke hormonen vraagt. Een combinatie van estradiol transdermaal (in NL vaak pleisters) en progesteron oraal (utrogestaan). Geen anticonceptiepil of synthetische hormonen.
Zooooo. Ik telde 23 aandoeningen waar ik last van heb🙈

Goed dat je het zegt van die verschillende hormonen, ik zal er op letten.
Ik ga me inlezen, opschrijven en dat meenemen naar de ha.
Heb 17 januari een afspraak.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_211690299
quote:

[..]
Overgangsklachten:

[ afbeelding ]

"Angst om met de wagen te rijden" ik vond het zo raar lezen "wagen". Ik heb het nooit over wagen.

Maar behoorlijke lijst en ik kan er aardig wat afvinken. Maar ben weer aan de pil, gaat een heel stuk beter.
Ik weet niet of het al overgangsklachten zijn, qua leeftijd kan het prima. Volgens de vervangende huisarts heb je met de pil geen overgangsklachten.
Mn stemming is zo in elk geval stabieler, maar was met de vorige pil ook een drama.
Fake it till you make it...
  donderdag 21 december 2023 @ 12:57:16 #280
319308 Tink89
To live is to dance
pi_211690616
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:22 schreef Nijna het volgende:

[..]
"Angst om met de wagen te rijden" ik vond het zo raar lezen "wagen". Ik heb het nooit over wagen.

Maar behoorlijke lijst en ik kan er aardig wat afvinken. Maar ben weer aan de pil, gaat een heel stuk beter.
Ik weet niet of het al overgangsklachten zijn, qua leeftijd kan het prima. Volgens de vervangende huisarts heb je met de pil geen overgangsklachten.
Mn stemming is zo in elk geval stabieler, maar was met de vorige pil ook een drama.
Da's Vlaams.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 21 december 2023 @ 12:59:19 #281
149959 SQ
snelle trees
pi_211690637
Ja met 450 symptomen wordt het haast onmogelijk om er niks in te herkennen :')
disclaimer
  donderdag 21 december 2023 @ 13:00:59 #282
149959 SQ
snelle trees
pi_211690651
Ik heb vermoedens dat ik artrose in mijn voeten aan het ontwikkelen ben maar dat staat er zo ongeveer als enige niet tussen.
disclaimer
pi_211690696
Ik dacht even dat het een lijst was voor als je teveel gedronken had ;)

Een algemene tip: ik had een hoop klachten, niet overgang gerelateerd, waaronder menstruatie ellende en sinds ik 2 a 3 keer per week krachttraining doe, is dat echt vele malen minder geworden. Ook verloofde heeft nauwelijks meer last van de maandelijkse hoofpijn aanvallen.

En je krijgt een killerbody (ik niet hoor, die andere vrouw wel).
  donderdag 21 december 2023 @ 13:08:24 #284
149959 SQ
snelle trees
pi_211690703
Ik heb al een killerbody, als ik op je ga zitten ben je zó dood.
disclaimer
pi_211690732
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:00 schreef SQ het volgende:
Ik heb vermoedens dat ik artrose in mijn voeten aan het ontwikkelen ben maar dat staat er zo ongeveer als enige niet tussen.
Toch kunnen gewrichtspijnen ook ontstaan door tekort aan oestrogenen.

Eens hoor, de lijst is lang, dus iets erin herkennen is dan wel heel gemakkelijk. Van de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat oestrogenen dusdanig belangrijk zijn voor ons hele lichaam dat er door een tekort inderdaad veel klachten kunnen ontstaan.

HST is nog relatief onbekend, en dat is jammer. Er zijn heel veel vrouwen die er op allerlei gebieden profijt van hebben.

Als ik naar mezelf kijk: ik heb geen opvliegers meer, geen hoofdpijn, ik slaap weer, ik hoef niet meer dagelijks een half uurtje op de bank te liggen om een dutje te doen, ik kan me beter concentreren, voel me helderder in mijn hoofd, mijn geheugen werkt weer beter, ik droom weer (of in ieder geval kan ik me dat weer herinneren). Van een aantal van die dingen had ik niet direct een link gelegd met overgang/menopauze, maar het veranderde en verdween allemaal na het stoppen starten met estradiolpleisters.

[ Bericht 1% gewijzigd door miss_sly op 21-12-2023 13:51:00 ]
pi_211690757
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:07 schreef exode het volgende:

Een algemene tip: ik had een hoop klachten, niet overgang gerelateerd, waaronder menstruatie ellende en sinds ik 2 a 3 keer per week krachttraining doe, is dat echt vele malen minder geworden. Ook verloofde heeft nauwelijks meer last van de maandelijkse hoofpijn aanvallen.

Haha, ja, die killerbody heb ik er ook niet van, maar ik ondervind ook veel voordelen van de krachttraining. Dat is eigenlijk ook een hormoon-ding, want daardoor verhoog je je testosteronlevels.
pi_211690808
Over krachttraining gesproken: ik wil weer eens wat serieuzer werk gaan maken van sporten, naast m'n reguliere beweging (ik fiets veel). Dat wil ik thuis doen, binnenshuis. Ik ben naar loopbanden aan het kijken, want rennen zie ik het meest zitten, maar ik ben bang dat een niet-professionele loopband ongeschikt is voor intensief en comfortabel gebruik. Heeft iemand een briljante tip voor een sportroutine in huis waar je fit van wordt en die niet te veel ruimte in beslag neemt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 21 december 2023 @ 13:19:18 #288
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211690819
Bij mij stuitert het een beetje. Menstruatie was een maand of 3 compleet weg, inclusief opvliegers en het andere wat vooral heel merkbaar was waren 's nachts rusteloze benen.
Oh, en ik lees droge oren, ik heb bij vlagen echt debiel veel last van jeuk in mijn oren, dat zou best eens daarmee te maken kunnen hebben.

Maar goed, de menstruatie kwam terug en de opvliegers verdwenen dus ik bloed nog wel weer even door. :+
pi_211690977
Uiteraard zijn de 23 klachten die ik herken niet alleen aan de overgang gelinkt. Mijn tinitus kreeg ik, hoogstwaarschijnlijk door een Toto concert waarbij ik vooraan stond, op een paar meter van de boxen. Zonder oordoppen :') Daarna hoorde ik iets als: wohaaahaawooo, voor een uur of wat. Dat trok wel weer weg. Maar wanneer mijn tinitus echt begonnen is, geen idee.

Die lijst verklaart wel een aantal andere klachten, waaronder hartkloppingen. Nu al 2x bij de cardioloog geweest, op de hap beland, spoeddokter op bezoek gehad, maar er is niks gevonden. Om deze klacht ertussen zien te staan, geeft mij toch wel het idee dat ik niet gek ben en er toch wel iets is, maar geen hartprobleem an sich.
Maargoed, ik ga ermee verder en hopelijk dat ik er beterder van word. Want eerlijk, op deze manier met alle shit oud worden, zie ik niet zitten.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  donderdag 21 december 2023 @ 13:38:16 #290
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_211691078
quote:

Dank je, dat ga ik onthouden. Ik heb pas m'n spiraaltje eruit laten halen en ga dus voortaan zonder kunstmatige hormonen door het leven. Ik ben zo'n 20 jaar geleden aan de pil gegaan vanwege m'n zware menstruatie, niet vanwege anticonceptie, dus ik ben heel benieuwd hoe dit er 20 jaar en 1 bevalling later aan toe is.
Nu sport ik 1 keer in de week (en dat is alleen zumba), dus dat schiet niet echt op.
pi_211691113
quote:

[..]
Overgangsklachten:

[ afbeelding ]

Wat een bizarre lijst.

Waarom bio-identiek? Hoe zit dat?

Overigens jubelde Mrs V van de week dat er nu ook niet-hormonale preparaten zijn. Ik weet niet precies hoe en wat, maar na (borst)kanker schijnt het slikken van hormonen tegen overgangsklachten niet toegestaan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_211691148
.
quote:

Niet om iemands bubble te knappen, maar het gaan sporten heeft hier weinig effect gehad op hormonale migraine.
Wel op duizend andere dingen, maar toch.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 december 2023 @ 13:44:12 #293
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211691171
Ik had 'Soja-Isoflavonen' ontdekt en heb het idee dat dat best helpt, iig tegen de rusteloze benen etc, maar nu kom ik weer tegen dat dat dus idd afgeraden wordt bij hormoongerelateerde kankers... :{
Geen idee of ik daar verhoogd risico op heb hoor, maar het is me het risico sws niet waard zeg maar...
pi_211691184
quote:
7s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Toch kunnen gewrichtspijnen ook ontstaan door tekort aan oestrogenen.

Eens hoor, de lijst is lang, dus iets erin herkennen is dan wel heel gemakkelijk. Van de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat oestrogenen dusdanig belangrijk zijn voor ons hele lichaam dat er door een tekort inderdaad veel klachten kunnen ontstaan.

HST is nog relatief onbekend, en dat is jammer. Er zijn heel veel vrouwen die er op allerlei gebieden profijt van hebben.

Als ik naar mezelf kijk: ik heb geen opvliegers meer, geen hoofdpijn, ik slaap weer, ik hoef niet meer dagelijks een half uurtje op de bank te liggen om een dutje te doen, ik kan me beter concentreren, voel me helderder in mijn hoofd, mijn geheugen werkt weer beter, ik droom weer (of in ieder geval kan ik me dat weer herinneren). Van een aantal van die dingen had ik niet direct een link gelegd met overgang/menopauze, maar het veranderde en verdween allemaal na het stoppen met estradiolpleisters.
Staat hier wat je bedoelt? Want dan snap ik er helemaal niks meer vab :'(
pi_211691230
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:44 schreef BE het volgende:
Ik had 'Soja-Isoflavonen' ontdekt en heb het idee dat dat best helpt, iig tegen de rusteloze benen etc, maar nu kom ik weer tegen dat dat dus idd afgeraden wordt bij hormoongerelateerde kankers... :{
Geen idee of ik daar verhoogd risico op heb hoor, maar het is me het risico sws niet waard zeg maar...
Reden om dat te denken?
Niet onderzocht?
pi_211691282
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wat een bizarre lijst.

Waarom bio-identiek? Hoe zit dat?

Overigens jubelde Mrs V van de week dat er nu ook niet-hormonale preparaten zijn. Ik weet niet precies hoe en wat, maar na (borst)kanker schijnt het slikken van hormonen tegen overgangsklachten niet toegestaan.
Bio-identiek wil zeggen dat deze hormonen dezelfde scheikundige samenstelling hebben als onze eigen hormonen. Daardoor worden ze beter opgenomen en afgebroken waar nodig. Deze hormonen worden ook niet oraal ingenomen maar door de huid (in NL meestal pleisters, in Belgie vaak spray of gel). Wat betreft borstkanker weet ik het niet precies, maar het is niet per definitie niet mogelijk om hst met bio-identieke hormonen te doen na borstkanker. Ligt ook aan de soort borstkanker, dacht ik.

Er was inderdaad een nieuwsbericht over een niet-hormonaal preparaat dat zou werken tegen opvliegers. Dat is zeker heel fijn als je echt geen hst kunt gebruiken. Het jammere is dat het niet helpt tegen de risico's van osteoporose.
pi_211691285
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Staat hier wat je bedoelt? Want dan snap ik er helemaal niks meer vab :'(
Nee, haha, daar moet natuurlijk starten staan. Ik pas het even aan.
pi_211691287
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:42 schreef Vanyel het volgende:
.
[..]
Niet om iemands bubble te knappen, maar het gaan sporten heeft hier weinig effect gehad op hormonale migraine.
Wel op duizend andere dingen, maar toch.
Dan hebben wij allebei geluk hier in huis :)
Of misschien komt het bij jou nog, ik ben alweer 11 maanden bezig en verloofde 7 maanden.
U never know.
pi_211691332
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:18 schreef Claudia_x het volgende:
Over krachttraining gesproken: ik wil weer eens wat serieuzer werk gaan maken van sporten, naast m'n reguliere beweging (ik fiets veel). Dat wil ik thuis doen, binnenshuis. Ik ben naar loopbanden aan het kijken, want rennen zie ik het meest zitten, maar ik ben bang dat een niet-professionele loopband ongeschikt is voor intensief en comfortabel gebruik. Heeft iemand een briljante tip voor een sportroutine in huis waar je fit van wordt en die niet te veel ruimte in beslag neemt?
Een loopband is fijn voor beweging, maar geen krachttraining. Voor krachttraining moet je toch bepaalde oefeningen doen, met je eigen lichaamsgewicht of met gewichten. Als je dus echt iets van krachttraining wil doen, kun je sowieso starten met oefeningen zonder extra gewichten. Daarnaast kun je voor niet veel geld wat dumbells en/of elastieken kopen om met gewichten te trainen.
  donderdag 21 december 2023 @ 13:59:51 #300
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_211691436
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:46 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Reden om dat te denken?
Niet onderzocht?
Nou ja, mijn moeder heeft borstkanker gehad (en dat kwam later ook weer terug) en dat associeer ik daar toch ook altijd mee, terwijl dat vlgs mij geen erfelijke variant was, daar heeft de arts het iig nooit over gehad.
En ik weet ook wel dat er meer dingen zijn die verhoogd risico geven op van alles, maar om er bewust mee door te gaan als er her en der voor wordt gewaarschuwd vind ik een soort van lastig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')