Ach het is lekker makkelijk afgeven op (dom) rechts.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:07 schreef Zorro het volgende:
Wat lullen ze toch steeds over de grondwet.
Je kan geen dingen doen tegen de grondwet in. En als je dat toch wil moet je de grondwet aanpassen. Ook daar is een democratische procedure voor. Als je dat lukt kun je veranderen wat je wil en als het je niet lukt dan heb je je daar aan te houden.
Ik zie het probleem niet.
Is dat zo vreemd dan?quote:Op woensdag 13 december 2023 15:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
God wat houden ze toch opeens allemaal van de Grondwet.
Je kan prima dingen toen tegen de grondwet inquote:Op woensdag 13 december 2023 15:07 schreef Zorro het volgende:
Wat lullen ze toch steeds over de grondwet.
Je kan geen dingen doen tegen de grondwet in. En als je dat toch wil moet je de grondwet aanpassen. Ook daar is een democratische procedure voor. Als je dat lukt kun je veranderen wat je wil en als het je niet lukt dan heb je je daar aan te houden.
Ik zie het probleem niet.
Er gaan steeds meer stemmen europees gezien om het te veranderen, dus wat dat betreftquote:Op woensdag 13 december 2023 15:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is dat zo vreemd dan?
Persoonlijk maak ik mij niet zo druk om de Grondwet, het is wel dieptriest dat dit een issue is tijdens het proces voor het vormen van een nieuwe regering, omdat we ook nog de EU rechten en het ECHR hebben.
Ja je kan ook dingen doen tegen de verkeersregels in. Alleen is dat niet iets wat geaccepteerd wordt.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je kan prima dingen toen tegen de grondwet in.
Huh? Wat?quote:Op woensdag 13 december 2023 15:10 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Er gaan steeds meer stemmen europees gezien om het te veranderen, dus wat dat betreft
Klopt, dan riskeer je een boete.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:10 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ja je kan ook dingen doen tegen de verkeersregels in. Alleen is dat niet iets wat geaccepteerd wordt.
En meerdere keren werd het door de politiek zelf in de wind gegooid, zie de referenda.quote:Op woensdag 13 december 2023 14:46 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
We hebben in het verleden vaak genoeg kunnen zien wat de maatschappij boeiend vindt of niet. Berouw komt meestal na de zonde.
Ik neem aan dat een dergelijke hypothetische wet wel door een rechter wordt afgeschoten op basis van die grondwet die overrulet.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Klopt, dan riskeer je een boete.
Wie geeft een kamermeerderheid die ongrondwettelijke wetten invoeren een boete dan? Of wie moet die wetten ongedaan maken?
Overigens zit er vooralsnog een EK tussen natuurlijk, maar de vraag is hoe die samenstelling eruit ziet bij ve volgende verkiezingen.
Bühne werk, zoals zo vaak.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:07 schreef Wienerschnitzels het volgende:
God wat houden ze toch opeens allemaal van de Grondwet.
In Nederland mag de rechter niet aan de Grondwet toetsen dus nee.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:13 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik neem aan dat een dergelijke hypothetische wet wel door een rechter wordt afgeschoten op basis van die grondwet die overrulet.
Je snapt niet dat het tweede punt noodzakelijk maakt dat je zaken dus waarborgt voordat je een regeerakkoord gaat maken? Want dat lijkt mij wel evident, eigenlijk.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Bühne werk, zoals zo vaak.
Maar een constitutioneel hof? Of wetgevingen toetsen aan de grondwet?
Ho maar.
Dat is dan een krom systeem. Je hebt een grondwet die boven alles gaat maar je mag daar niet op afrekenen.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In Nederland mag de rechter niet aan de Grondwet toetsen dus nee.
Nooit maatschappijleer gehad?quote:Op woensdag 13 december 2023 15:13 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik neem aan dat een dergelijke hypothetische wet wel door een rechter wordt afgeschoten op basis van die grondwet die overrulet.
Dat kan ik ook niet helpen, ik geef alleen weer wat de situatie isquote:Op woensdag 13 december 2023 15:18 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat is dan een krom systeem. Je hebt een grondwet die boven alles gaat maar je mag daar niet op afrekenen.
Logisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |