Bedankt.quote:Op donderdag 14 december 2023 09:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
Mediteren, Yoga, Tai chi, Martial arts, Psychedelics, Dansen, allemaal expressies van het bewustzijn waardoor je idd kunt ervaren dat het lichaam en de "geest", los staan van elkaar. In diepe staten van trance, kun je ook ineens ervaren dat je de hele ruimte wordt bijv. Zo kun je in Yoga ook jezelf verplaatsen in objecten met dergelijke trance.
Zie ook Nirvikalpa Samadhi.
[..]
Ook met een bijna dood ervaring kun je het ervaren, maar dat is iets wat je liever niet zelf uitlokt imo
Je zou ook niet echt een doel moeten hebben bij mediteren, het gaat om enkel loslaten van alles waarna bepaalde inzichten vanzelf komen, gewoon zitten en je mind met rust laten is de way to go imo, voor mij werkt dat iig het beste. Ik heb echt jaren lang vanalles geprobeerd, ademhaling tellen, bodyscan, mindfullness , visualisaties enzovoort. Niets werkte waar ik ook dacht inzichten te krijgen, tot ik uiteindelijk alleen gewoon een keer ging zitten, en ik dacht; goed, dan doe ik wel gewoon helemaal niets en heb ik gewoon even "me-time". En toen ging er echt veel gebeuren over de maanden daarna.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Bedankt.
Mediteren doe ik al dus wordt dat de manier waarop ik het ga proberen te ervaren.
Probleem met meditatie is dat ik het gevoel heb dat ik vast zit in de "void". Een pure leegte met alleen een puntje bewustzijn. Het ik-ben bewustzijn. Echt ingevingen of zo heb ik niet.
Als je wilt blijven mediteren moet je je verwachtingen loslaten. Verwachtingen en doelen zijn als "solid rocket boosters": ze brengen je buiten de atmosfeer, maar daarna moet je ze loslaten om verder te komen.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Bedankt.
Mediteren doe ik al dus wordt dat de manier waarop ik het ga proberen te ervaren.
Probleem met meditatie is dat ik het gevoel heb dat ik vast zit in de "void". Een pure leegte met alleen een puntje bewustzijn. Het ik-ben bewustzijn. Echt ingevingen of zo heb ik niet.
Ja, wat is dat voor iets eigenlijk? Niet de eerste keer dat ik dat zie namelijk.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:06 schreef Haushofer het volgende:
Nog een mythe voor het eventuele vervolg op mijn boek "Natuurlijk niet!": de profetenstatus van Nikola Tesla.
Pseudowetenschap met religieuze trekken voor mensen die geen historische bronnen na willen trekken en liever in een fantasiewereld leven.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ja, wat is dat voor iets eigenlijk? Niet de eerste keer dat ik dat zie namelijk.
Tof, ik ga het proberen!quote:Op donderdag 14 december 2023 10:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je zou ook niet echt een doel moeten hebben bij mediteren, het gaat om enkel loslaten van alles waarna bepaalde inzichten vanzelf komen, gewoon zitten en je mind met rust laten is de way to go imo, voor mij werkt dat iig het beste. Ik heb echt jaren lang vanalles geprobeerd, ademhaling tellen, bodyscan, mindfullness , visualisaties enzovoort. Niets werkte waar ik ook dacht inzichten te krijgen, tot ik uiteindelijk alleen gewoon een keer ging zitten, en ik dacht; goed, dan doe ik wel gewoon helemaal niets en heb ik gewoon even "me-time". En toen ging er echt veel gebeuren over de maanden daarna.
Je kunt er van vinden wat je wilt. Maar ik ben dankzij meditatie wel al een maand van het roken af. En ik rookte echt veel. 70 sigaretten per dag ongeveer. Met meditatie en het besef dat ik niet mijn lichaam en gedachten ben was het een eitje.quote:Op donderdag 14 december 2023 11:27 schreef Maharski het volgende:
[..]
Haha meditatie en de al die paradoxjes met proberen en zo
70 sigaretten per dag? Damn.quote:Op donderdag 14 december 2023 11:30 schreef KoningWouter het volgende:
Je kunt er van vinden wat je wilt. Maar ik ben dankzij meditatie wel al een maand van het roken af. En ik rookte echt veel. 70 sigaretten per dag ongeveer. Met meditatie en het besef dat ik niet mijn lichaam en gedachten ben was het een eitje.
Ja ik rookte me helemaal dood.quote:Op donderdag 14 december 2023 11:42 schreef Maharski het volgende:
[..]
70 sigaretten per dag? Damn.Das wel flink hardcore.
Fantastisch dat meditatie daar zo'n rol in heeft gespeeld.
Hoe dat precies toegepast dan?
Da's fantastischquote:Op donderdag 14 december 2023 11:30 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Je kunt er van vinden wat je wilt. Maar ik ben dankzij meditatie wel al een maand van het roken af. En ik rookte echt veel. 70 sigaretten per dag ongeveer. Met meditatie en het besef dat ik niet mijn lichaam en gedachten ben was het een eitje.
I am your godquote:
Goed hoor. Verslaving is a bitch. En zeker een rookverslaving kan bijzonder hardnekkig zijn.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:06 schreef KoningWouter het volgende:
Ja ik rookte me helemaal dood.
Vooral als de obsessieve gedachten naar het roken van een sigaret begonnen op te spelen ben ik gaan mediteren. Door dit te doen, de gedachten er even laten zijn en er niet op in gaan verdwenen ze ook weer. Ik ben nu zo ver dat de gedachten er niet meer constant zijn. Alleen vond ik gisteren een pakje sigaretten op straat waar nog 2 sigaretten in zaten. Die heb ik maar even doorgebroken en in de put gegooid want ik kreeg het wel even moeilijk.
Maar al met al zonder meditatie had ik dit niet volgehouden.
Ja, maar dat maakt het ook een buitengewoon interessant en dankbaar onderwerp voor meditatie.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:08 schreef Maharski het volgende:
[..]
Goed hoor. Verslaving is a bitch. En zeker een rookverslaving kan bijzonder hardnekkig zijn.
Ik kocht mijn tabak in Duitsland. Dat scheelde al heel veel. Maar ik begon echt last van mijn longen te krijgen. Toen ik een checkup van de huisarts kreeg en die mij doorstuurde naar het ziekenhuis voor een longfoto heb ik wel even 5 dagen in de angst gezeten. Vooral omdat ik dus al last had van mijn rechter long.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:20 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik ben drie maanden geleden gestopt toen ik iedere keer dat ik shag kocht ongeveer 18 euro moest neertellen, verschrikkelijk. Als het goedkoper was gebleven was ik waarschijnlijk nog wel ff doorgegaan, maar dat was voor mij echt de druppelAlsof je een nieuw boek koopt in de boekhandel, dat je vervolgens binnen een paar dagen oprookt. En inderdaad, meditatie kan daarbij helpen. De momenten dat je écht heel veel zin hebt in een sigaret zijn in mijn ervaring zeldzaam, het is veel meer dat je jezelf gek maakt in je eigen gedachten.
Het is inderdaad waanzinnig duur tegenwoordig. Echt heel zonde van je geld. Ik ben dit jaar 2x gestopt geweest voor langere tijd. Paar keer toch weer 'een shaggie' gerookt op 't werk. Nu ben ik toch ook de afgelopen weken weer terug bij af geraakt. Uiteraard staat stoppen als nummer 1 voornemen voor het nieuwe jaar gepland. Ik ga er aan denken om jullie voorbeeld op te volgen. Meditatie nog nooit ingezet voor zulke dingen eigenlijk.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:20 schreef CharlesKinbote het volgende:
Ik ben drie maanden geleden gestopt toen ik iedere keer dat ik shag kocht ongeveer 18 euro moest neertellen, verschrikkelijk. Als het goedkoper was gebleven was ik waarschijnlijk nog wel ff doorgegaan, maar dat was voor mij echt de druppel Alsof je een nieuw boek koopt in de boekhandel, dat je vervolgens binnen een paar dagen oprookt. En inderdaad, meditatie kan daarbij helpen. De momenten dat je écht heel veel zin hebt in een sigaret zijn in mijn ervaring zeldzaam, het is veel meer dat je jezelf gek maakt in je eigen gedachten.
Ga je dan een soort van 'mind surfen' of zo?quote:Op donderdag 14 december 2023 12:25 schreef KoningWouter het volgende:
Ik kocht mijn tabak in Duitsland. Dat scheelde al heel veel. Maar ik begon echt last van mijn longen te krijgen. Toen ik een checkup van de huisarts kreeg en die mij doorstuurde naar het ziekenhuis voor een longfoto heb ik wel even 5 dagen in de angst gezeten. Vooral omdat ik dus al last had van mijn rechter long.
Dat was voor mij de reden om alles in een keer in de container te mieteren. 25 euro aan nieuwe goede tabak met een emmer water eroverheen zodat ik er niet meer in mijn hoofd zou halen het weer uit de container te halen.
En toen de gedachten. Tja mediteren was voor mij de oplossing. Qua moeilijkheid vind ik het met name irritant dat er nog zo af en toe een gedachte opspeelt.
Maar goed de positieve reacties vanuit mijn omgeving en zoals hier helpen natuurlijk ook ontzettend
Wat bedoel je precies met "mind surfen"?quote:Op donderdag 14 december 2023 13:03 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ga je dan een soort van 'mind surfen' of zo?
Njah, kan me wel indenken hoe je meditatie gebruikt voor die momenten denk ik eigenlijk.
Omdat wij meer dan vlees zijnquote:Op donderdag 14 december 2023 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom zou een god moeten bestaan? Of een reïncarnatie? Of een hemel? Of een hel?
Waarom zou er nog iets na het leven moeten zijn? Er was voor je leven ook miljarden jaren niets en daar heb je nooit wat van gemerkt.
Omdat het leed kan verzachten. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker te accepteren als je chronisch ziek bent bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 14 december 2023 14:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom zou een god moeten bestaan? Of een reïncarnatie? Of een hemel? Of een hel?
Waarom zou er nog iets na het leven moeten zijn? Er was voor je leven ook miljarden jaren niets en daar heb je nooit wat van gemerkt.
De belangrijkste reden dat mensen in iets willen geloven is, volgens mij, omdat ze niet kunnen omgaan met het idee van "dood" en daarmee het einde van een leven, of dat nu van jezelf is of van een ander.
Geloof geeft ook macht, je kan er als machthebbers je volk mee onder controle houden.
Ik ben trouwens christelijk opgevoed, ging naar christelijke scholen maar ergens rond m'n 20e begon het allemaal wat minder logisch te worden.
Zonder taal zijn je inzichten meer op intuïtie gebaseerd dan op logica, het is een subtielere manier van denken.quote:Op woensdag 13 december 2023 20:43 schreef Za het volgende:
[..]
Hoe kun je een complexe innerlijke dialoog hebben zonder taal?
Hoe zouden wij hier uitwisseling kunnen hebben wanneer we slechts beelden tot onze beschikking hadden, tot inzichten komen?
Sommige mensen zijn zelfs niet in staat om mentale beelden te produceren.
Mensen hebben ooit het concept "ziel" bedacht. Snij de 2 hersenhelften los van elkaar, zoals ze wel eens doen bij mensen met zware epilepsie en het concept "ziel" begint toch al wat te brokkelen.quote:Op donderdag 14 december 2023 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Omdat wij meer dan vlees zijn![]()
(levende wezens hebben een ziel)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |