Volgens de theosofie ga je tijdens je slaap naar een "Astral Plane" waarin je dromen ervaart. Hoe denk jij daarover?quote:Op woensdag 13 december 2023 13:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok...ik kan nog wel een hint geven. Het bewustzijn is non-lokaal en tijdloos, er is dus geen ruimtetijd vanuit het perspectief van bewustzijn. Als je lineair denkt: ik ga slapen (aan) - diepe slaap (uit) - wakker worden (aan), dan zie je dat dat alleen waar kan zijn als er tijd is. Als er geen tijd is sta je altijd aan.
Volgens mij zijn dromen de projecties van je eigen bewustzijn. Het is je pure subjectieve realiteitquote:Op woensdag 13 december 2023 13:34 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Volgens de theosofie ga je tijdens je slaap naar een "Astral Plane" waarin je dromen ervaart. Hoe denk jij daarover?
Ja, dat blijf ik altijd wel een lastige vinden... een steen dat bewustzijn heeftquote:Op woensdag 13 december 2023 13:24 schreef KoningWouter het volgende:
Volgende de theosofie is alles ook bewustzijn. Zelfs een steen heeft bewustzijn maar dan een heel ander en minder geëvolueerd bewustzijn.
Het is niet nodig voor waarnemen, dat kan prima in stilte.quote:Op woensdag 13 december 2023 09:44 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Taal is wel iets heel fundamenteels dat ben ik met je eens maar is wel aangeleerd en niet onderdeel van ons bewustzijn.
Als ik mediteer en kom in het stadium dat ik alleen nog maar ben. Dan is daar geen taal.
Dat is wel het probleem, we zitten zo vol met verklaringen en kennen (conditionering) dat bij alles wat we waarnemen de verklaringen gelijk opkomen, er is dus identificatie met datgene wat we waarnemen.quote:Op woensdag 13 december 2023 12:32 schreef Maharski het volgende:
om zo bloot te leggen wat het in essentie is: waarnemendheid. Niet hetgene dat wordt waargenomen (de inhoud). Alhoewel dat uiteraard nooit van elkaar gescheiden is.
Deze begrijp ik even niet, sorry.quote:Op woensdag 13 december 2023 13:41 schreef bedachtzaam het volgende:
hoe kun je dan alsnog je toevlucht willen nemen in iets doods dat je wederom richting geeft.
Of ben je slechts denken aan het onderdrukken hetgeen betekent dat 'meditatie' een bewuste actie is vanuit de wil en dus in een richting om er iets gewilds uit te verkrijgen.
Meditatie inderdaad, als we het werkelijke nu leven, waarom zouden we dan weer terug vallen in een oud concept als theosofie dat niet leeft.quote:Op woensdag 13 december 2023 13:46 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Deze begrijp ik even niet, sorry.
Hoezo zou ik toevlucht willen nemen in iets doods?
Of doel je wederom op meditatie? Dat je überhaupt terug wilt komen.
Want bij meditatie ben je geen gedachten aan het onderdrukken. Je laat ze er zijn, je accepteert ze, en je laat ze zonder er iets mee te doen aan je voorbij gaan. Net zolang dat het stopt en dat je "ik-ben" bewustzijn hebt.
Theosofie is helemaal niet dood. In Nederland is er een overkoepelende vereniging in Amsterdam en nog een stuk of 10 andere loges verdeeld over Nederland.quote:Op woensdag 13 december 2023 13:53 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Meditatie inderdaad, als we het werkelijke nu leven, waarom zouden we dan weer terug vallen in een oud concept als theosofie dat niet leeft.
Dat is heel mooi en treffend verwoord wat mij betreft.quote:Op woensdag 13 december 2023 13:41 schreef bedachtzaam het volgende:
Het is niet nodig voor waarnemen, dat kan prima in stilte.
Taal is natuurlijk gewoon deel van bewustzijn.
Maar als je in staat bent nog slechts te zijn, dat betekent dat jij niet aanwezig bent, dan is er geen richting meer, geen vervuiling dat je waarneming verkleurt en vervormt want de denkbeelden, verleden is immers even niet aanwezig, als je in staat bent het levende werkelijke te schouwen in plaats van dat hele gewelddadige circus dat voor beschaving moet doorgaan, hoe kun je dan alsnog je toevlucht willen nemen in iets doods dat je wederom richting geeft.
Of ben je slechts denken aan het onderdrukken hetgeen betekent dat 'meditatie' een bewuste actie is vanuit de wil en dus in een richting om er iets gewilds uit te verkrijgen.
Dit lijkt me een heel verstandige opmerking.quote:Op woensdag 13 december 2023 12:32 schreef Maharski het volgende:
Voor mij blijft dit verder ook wel een lastig iets waar we volgens mij aardig tegen de grens aanlopen van wat we kunnen weten.
Misschien wordt de ervaring dus niet door de hersenen geproduceerd, dat is het hele punt van dit topic.quote:Op woensdag 13 december 2023 18:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe produceren neurologische en chemische verbindingen de ervaring van zicht, gehoor, denken, enzovoorts?
Nou ik denk dat Artificiële Intelligentie wel eens roet in het eten kan strooien. Dat is mede een reden waarom ik volhard in het feit dat bewustzijn uit de hersenen komt.quote:Op woensdag 13 december 2023 18:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit lijkt me een heel verstandige opmerking.
We begrijpen het simpelweg nog niet. Hoe produceren neurologische en chemische verbindingen de ervaring van zicht, gehoor, denken, enzovoorts?
Wie of wat zit aan de knoppen ervan en stuurt de boel aan?
Ik denk dat ons lichaam een beetje als een boot op zee is.
De motor van de boot draait vanzelf, hij vaart over de oceaan, en we kunnen hem tot op zekere hoogte wel aansturen, we staan aan het roer en kunnen sturen en gas geven.
Zo voert het lichaam allerlei functies autonoom uit zonder dat je je er bewust van bent of er moeite voor hoeft te doen, maar toch zit er een soort zoeklicht in je bewustzijn dat aandacht kan sturen, je lichaam laat bewegen, het geheugen aanroept, enzovoorts. En dat ervaren we dan als 'ik', het is de zoals bedachtzaam al noemde de wil, aandacht en executie.
Het is vooralsnog een mysterie hoe dit werkt, hoe bewustzijn wordt voortgebracht.
Maar een wonder is het wel. Geen enkele machine of uitvinding komt ook maar in de buurt van dit fenomeen.
Hoe kun je een complexe innerlijke dialoog hebben zonder taal?quote:Op woensdag 13 december 2023 10:00 schreef Libertarisch het volgende:
Je kunt prima denken zonder taal, met beelden bijvoorbeeld. En een bewustzijn zonder gedachtes is voller omdat het onbegrensd is, taal is een begrenzing.
Dit moet je iets ruimer zien... Als polyglot zou je met je innerlijke stem kunnen denken in verschillende talen. Maar zou je nooit een bestaande taal heben geleerd dan zul je denken in klanken in een soort van babytaal. Een taal van klanken waarin je o.a. slechts basis behoeftes of gemoedstoestand tot uitdrukking brengt. Zoals je de klank "Hmmm" verschillend kunt uitdrukken Hmmm?quote:Op woensdag 13 december 2023 20:43 schreef Za het volgende:
[..]
Hoe kun je een complexe innerlijke dialoog hebben zonder taal?
Hoe zouden wij hier uitwisseling kunnen hebben wanneer we slechts beelden tot onze beschikking hadden, tot inzichten komen?
Sommige mensen zijn zelfs niet in staat om mentale beelden te produceren.
Dit betwijfel ik. Je reacties suggereren veel meer dat je juist op zoek bent naar bevestiging van een zeer specifieke levensovertuiging. Je geeft het ook haast letterlijk toe.quote:Op woensdag 13 december 2023 09:26 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Zie post #4.
Waarbij ik aangeef dat hij misschien wel gelijk heeft. Dat laat me wel vrij door te discussiëren lijkt me.
Wellicht dat iemand me kan helpen de theosofie te geloven. Want ik weet zeker niet alles. Heb 40 uur aan lectures gekeken. That's it.
En dat was niet een achterlijke. Dat was een wetenschapper met een PhD in de microbiologie. (Pablo Sender)
Verder ben ik ook zeker niet overtuigd atheïst. Eerder een agnost op zoek naar de waarheid.
AI is gewoon een veredelde zoekmachine.quote:Op woensdag 13 december 2023 20:36 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Nou ik denk dat Artificiële Intelligentie wel eens roet in het eten kan strooien. Dat is mede een reden waarom ik volhard in het feit dat bewustzijn uit de hersenen komt.
Ik denk niet dat ChatGPT bewust is. Maar ben wel erg benieuwd naar wat de toekomst ons brengt. En stiekem hoop ik dus dat het ze niet lukt om bewustzijn te creëren in een computer.
Misschien jij ook wel.quote:Op woensdag 13 december 2023 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
AI is gewoon een veredelde zoekmachine.
Ik denk dat je daarvoor bij volle maan rond een eikenblad moet dansen dat je in de grond hebt gestopt.quote:Op woensdag 13 december 2023 13:34 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Volgens de theosofie ga je tijdens je slaap naar een "Astral Plane" waarin je dromen ervaart. Hoe denk jij daarover?
Dat lijkt me een lage vorm van bewustzijn, met weinig overlevingskans buiten een verzorgingsstaat/tribe.quote:Op woensdag 13 december 2023 22:55 schreef Watuntrik het volgende:
Dit moet je iets ruimer zien... Als polyglot zou je met je innerlijke stem kunnen denken in verschillende talen. Maar zou je nooit een bestaande taal heben geleerd dan zul je denken in klanken in een soort van babytaal. Een taal van klanken waarin je o.a. slechts basis behoeftes of gemoedstoestand tot uitdrukking brengt. Zoals je de klank "Hmmm" verschillend kunt uitdrukken Hmmm?Hmmm!
Hmmm!?
Hmmm
![]()
Niet iedereen, mensen met afantasie zijn niet in staat tot innerlijke aanschouwing.quote:Daarnaast denken we ook in beelden.
Mensen die geen mentale beelden kunnen produceren kunnen gewoon lezen, schrijven en mensen en symbolen herkennen.quote:Met niet in staat zijn om mentale beelden te produceren zou betekenen dat je zou kunnen schrijven noch lezen. Schrijven is immers symbolen herinneren,herkennen en terug neerzetten en lezen is symbolen herkenen en daar woorden van samenstellen, dat is dus al denken in beelden. Mensen herkennen die je lang niet meer hebt gezien komt uit denken in beelden etc.
Dat is een andere discussie.quote:Dromen doet men overigens ook niet allen in taal maar ook in beelden. Toch? Althans ik wel en naar verluidt velen anderen met mij. Of ga ik nu te ver met de stelling om dromen met gedachtes te associëren?
Vraag Nikola Tesla hoe dat werkt.quote:Op dinsdag 12 december 2023 06:58 schreef KoningWouter het volgende:
Dus hier komt dan mijn vraag: Zijn er wetenschappelijke indicaties dat het bewustzijn NIET een resultaat is van de hersenen?
Je hebt gelijk. Ik zoek naar aanwijzingen die de theosofie onderstrepen. Wellicht een tikkeltje naief.quote:Op woensdag 13 december 2023 23:06 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dit betwijfel ik. Je reacties suggereren veel meer dat je juist op zoek bent naar bevestiging van een zeer specifieke levensovertuiging. Je geeft het ook haast letterlijk toe.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.quote:Op woensdag 13 december 2023 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
AI is gewoon een veredelde zoekmachine.
quote:Op woensdag 13 december 2023 23:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je daarvoor bij volle maan rond een eikenblad moet dansen dat je in de grond hebt gestopt.
Is er ook een manier hoe ik dit zelf kan ondervinden?quote:Op donderdag 14 december 2023 02:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vraag Nikola Tesla hoe dat werkt.
Verder, is dit waarom Yin/Yang 1 van de sterkste symbolen op aarde is, they knew.
1. Het beeldt Dualiteit uit, de wereld waarin je leeft.
2. In every yin there's a yang and vice versa (op z'n cruyffs; elk nadeel hep zn voordeel)
3. Het is rond, dat beeldt infinity uit, zoals consciousness dat ook is.
4. Het vloeit in elkaar over (derhalve de vorm), zo grenzen de uiteinden van de uitersten ook aan elkaar, maar dan aan de andere kant.
5. Het heeft geen centrum, zo heeft bewustzijn dat ook niet, its everywhere.
6. Het beeldt ook de never ending fractal uit, welke fibonacci heet.
Degene die dit "bedacht" heeft, was ingenieus. De Tao had 1 symbool nodig voor dat wat het Christendom met heel het Adam/Eva verhaal probeert te vertellen.
Mediteren, Yoga, Tai chi, Martial arts, Psychedelics, Dansen, allemaal expressies van het bewustzijn waardoor je idd kunt ervaren dat het lichaam en de "geest", los staan van elkaar. In diepe staten van trance, kun je ook ineens ervaren dat je de hele ruimte wordt bijv. Zo kun je in Yoga ook jezelf verplaatsen in objecten met dergelijke trance.quote:Op donderdag 14 december 2023 09:33 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Is er ook een manier hoe ik dit zelf kan ondervinden?
Ook met een bijna dood ervaring kun je het ervaren, maar dat is iets wat je liever niet zelf uitlokt imoquote:Nirvikalpa Samadhi is a higher state of awareness where the ego and samskaras have been dissolved and only Consciousness remains.
Patanjali says the material world has become like a shadow from which you are completely free. In Nirvikalpa Samadhi there is no mind as you know it—there is only infinite peace and bliss. Here nature's dance stops, and the knower and the known become one. Here you enjoy a supremely divine, all-pervading, self-amorous ecstasy. You become the object of enjoyment, the enjoyer, and the enjoyment itself.
Now the heart is fully awake. In Nirvikalpa Samadhi, the first thing you feel is that your heart is larger than the universe itself. The universe appears as a tiny dot inside your vast heart. Here, there is infinite bliss and infinite power. You not only feel bliss, but actually become bliss.
Bedankt.quote:Op donderdag 14 december 2023 09:48 schreef Mijk het volgende:
[..]
Mediteren, Yoga, Tai chi, Martial arts, Psychedelics, Dansen, allemaal expressies van het bewustzijn waardoor je idd kunt ervaren dat het lichaam en de "geest", los staan van elkaar. In diepe staten van trance, kun je ook ineens ervaren dat je de hele ruimte wordt bijv. Zo kun je in Yoga ook jezelf verplaatsen in objecten met dergelijke trance.
Zie ook Nirvikalpa Samadhi.
[..]
Ook met een bijna dood ervaring kun je het ervaren, maar dat is iets wat je liever niet zelf uitlokt imo
Je zou ook niet echt een doel moeten hebben bij mediteren, het gaat om enkel loslaten van alles waarna bepaalde inzichten vanzelf komen, gewoon zitten en je mind met rust laten is de way to go imo, voor mij werkt dat iig het beste. Ik heb echt jaren lang vanalles geprobeerd, ademhaling tellen, bodyscan, mindfullness , visualisaties enzovoort. Niets werkte waar ik ook dacht inzichten te krijgen, tot ik uiteindelijk alleen gewoon een keer ging zitten, en ik dacht; goed, dan doe ik wel gewoon helemaal niets en heb ik gewoon even "me-time". En toen ging er echt veel gebeuren over de maanden daarna.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Bedankt.
Mediteren doe ik al dus wordt dat de manier waarop ik het ga proberen te ervaren.
Probleem met meditatie is dat ik het gevoel heb dat ik vast zit in de "void". Een pure leegte met alleen een puntje bewustzijn. Het ik-ben bewustzijn. Echt ingevingen of zo heb ik niet.
Als je wilt blijven mediteren moet je je verwachtingen loslaten. Verwachtingen en doelen zijn als "solid rocket boosters": ze brengen je buiten de atmosfeer, maar daarna moet je ze loslaten om verder te komen.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Bedankt.
Mediteren doe ik al dus wordt dat de manier waarop ik het ga proberen te ervaren.
Probleem met meditatie is dat ik het gevoel heb dat ik vast zit in de "void". Een pure leegte met alleen een puntje bewustzijn. Het ik-ben bewustzijn. Echt ingevingen of zo heb ik niet.
Ja, wat is dat voor iets eigenlijk? Niet de eerste keer dat ik dat zie namelijk.quote:Op donderdag 14 december 2023 10:06 schreef Haushofer het volgende:
Nog een mythe voor het eventuele vervolg op mijn boek "Natuurlijk niet!": de profetenstatus van Nikola Tesla.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |