abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211601836
Van het bewustzijn is inderdaad nog nooit fysiek aangetoond dat het in je hersenen leeft. Het enige dat tot nog toe aangetoond en aangenomen is dat het bewustzijn gepaard gaat met neurale activiteit o.a. in je hersenen.

Wat mij persoonlijk wel een leuke zijstraat lijkt om het bewustzijn en zelfs de reïncarnatie daarvan hier te zoeken.

https://www.micropia.nl/n(...)eld/in-en-op-jezelf/

In de 1.5 kilo aan symbiotisch microbiota in en op ons lichaam... :)

Het brein is slechts het doorgeefluik en verdeelstation... Immers je onderbuikgevoel maakt je nerveus en je hart gaat sneller kloppen etc. In het bovenstaand artikel leuk verwoord, dat onderbuikje waar wij mee voelen is tevens de "Hoofdstad van alle microben". Ook opmerkelijk dat het begrip onderbuikgevoel ouder is dan de wetenschap tot nog toe wat zich daar afspeelt. Ik durf daar wel over een verband te speculeren die mogelijk niet zomaar op toeval berust. Dat we de uitspraak "Onderbuikgevoel" ergens in de oudheid niet uit het niets hebben verzonnen, zomaar omdat het leuk klinkt. Ik voel aan mijn water dat daar misschien wat meer in zit dan we durven denken... :9

Er zijn al voorbeelden gevonden in de natuur van ondergrondse organische netwerken van aan elkaar verbonden schimmelsporen en overige microben een belangrijke communicatieve rol spelen. Het is dus intelligent, het verzameld en deelt onderling informatie uit.
https://www.nationalfores(...)-mycorrhizal-network

Afijn lang verhaal kort, wij zijn de host van miljarden aan samenwerkende microben die bewust in ons leven. Welke info slaan zij op en houden zij vast? Waar gaat een deel heen wanneer de host het leven laat... Vertrekken ze in een kleine stoet met fanfare opzoek naar een nieuw onderkomen? Wat nemen ze dan mee aan informatie en delen ze weer met elkaar waar ze op verder borduren in hun nieuwe onderkomen? B:)B Toch? Reïncarnatie wordt zo een ander woord voor verhuizing.

Ze verhuizen en delen zelfs nog tijdens ons leven... Niet jij maar zij maken immers de feromonen waarmee je een potentiële partner lokt. etc.

Zijn zij jij? :') :D
  woensdag 13 december 2023 @ 09:10:01 #127
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_211601924
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 08:55 schreef Watuntrik het volgende:
Van het bewustzijn is inderdaad nog nooit fysiek aangetoond dat het in je hersenen leeft. Het enige dat tot nog toe aangetoond en aangenomen is dat het bewustzijn gepaard gaat met neurale activiteit o.a. in je hersenen.

Wat mij persoonlijk wel een leuke zijstraat lijkt om het bewustzijn en zelfs de reïncarnatie daarvan hier te zoeken.

https://www.micropia.nl/n(...)eld/in-en-op-jezelf/

In de 1.5 kilo aan symbiotisch microbiota in en op ons lichaam... :)

Het brein is slechts het doorgeefluik en verdeelstation... Immers je onderbuikgevoel maakt je nerveus en je hart gaat sneller kloppen etc. In het bovenstaand artikel leuk verwoord, dat onderbuikje waar wij mee voelen is tevens de "Hoofdstad van alle microben". Ook opmerkelijk dat het begrip onderbuikgevoel ouder is dan de wetenschap tot nog toe wat zich daar afspeelt. Ik durf daar wel over een verband te speculeren die mogelijk niet zomaar op toeval berust. Dat we de uitspraak "Onderbuikgevoel" ergens in de oudheid niet uit het niets hebben verzonnen, zomaar omdat het leuk klinkt. Ik voel aan mijn water dat daar misschien wat meer in zit dan we durven denken... :9

Er zijn al voorbeelden gevonden in de natuur van ondergrondse organische netwerken van aan elkaar verbonden schimmelsporen en overige microben een belangrijke communicatieve rol spelen. Het is dus intelligent, het verzameld en deelt onderling informatie uit.
https://www.nationalfores(...)-mycorrhizal-network

Afijn lang verhaal kort, wij zijn de host van miljarden aan samenwerkende microben die bewust in ons leven. Welke info slaan zij op en houden zij vast? Waar gaat een deel heen wanneer de host het leven laat... Vertrekken ze in een kleine stoet met fanfare opzoek naar een nieuw onderkomen? Wat nemen ze dan mee aan informatie en delen ze weer met elkaar waar ze op verder borduren in hun nieuwe onderkomen? B:)B Toch? Reïncarnatie wordt zo een ander woord voor verhuizing.

Ze verhuizen en delen zelfs nog tijdens ons leven... Niet jij maar zij maken immers de feromonen waarmee je een potentiële partner lokt. etc.

Zijn zij jij? :') :D
Interessant artikel. Bedankt!

Is het werkelijk aangetoond dat bewustzijn door de hersen wordt geproduceerd? Want volgens mij is daar nog geen bewijs voor gevonden.

En hoe verklaar je een Near Death Experience zonder hersenactiviteit?

Het enige wat ik daar voor kan bedenken is dat de hele NDE-ervaring juist bij het "opstarten" van het brein wordt beleefd.

[ Bericht 1% gewijzigd door KoningWouter op 13-12-2023 09:16:55 ]
Nooit meer slapen
pi_211601988
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:10 schreef KoningWouter het volgende:
Is het werkelijk aangetoond dat bewustzijn in de hersenen leeft? Want volgens mij is daar nog geen bewijs voor gevonden.
Je hebt in mijn eerste zin waarschijnlijk over het woord "Nooit" heen gelezen... :)

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:10 schreef KoningWouter het volgende:
En hoe verklaar je een Near Death Experience zonder hersenactiviteit?
Is vooralsnog niet te verklaren... Hoewel ik niet geheel kan vatten wat dit met de dood te doen heeft... Immers bijna dood kun je niet zijn, net zo als dat je niet zomaar even bijna zwanger wordt. Je bent dood of je bent het niet... Naar mijn idee kan dat beter in het leven gezocht worden en dus niet in de dood. ^O^
  woensdag 13 december 2023 @ 09:23:12 #129
498210 KoningWouter
pi_211602020
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:18 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Je hebt in mijn eerste zin waarschijnlijk over het woord "Nooit" heen gelezen... :)
[..]
Is vooralsnog niet te verklaren... Hoewel ik niet geheel kan vatten wat dit met de dood te doen heeft... Immers bijna dood kun je niet zijn, net zo als dat je niet zomaar even bijna zwanger wordt. Je bent dood of je bent het niet... Naar mijn idee kan dat beter in het leven gezocht worden en dus niet in de dood. ^O^
Deze mensen waren volgens artsen (en dus de condities) dood en zijn gereanimeerd. Sommigen zijn 10-15 minuten dood geweest voordat ze weer in het leven kwamen en hebben dus zo'n ervaring gehad. Ik heb dit van een filmpje op youtube van een Nederlandse arts die dit heeft onderzocht. Ik kan het alleen niet meer terug vinden ;(

Maar het is wel vreemd dat juist wetenschappers die onderzoek doen naar NDE's en OBE hierdoor beseffen dat er meer is dan alleen dit leven. Wellicht moet ik meer van dit soort filmpjes kijken.
Nooit meer slapen
pi_211602025
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 07:47 schreef GrumpyFish het volgende:
Dus je hebt een geloof gevonden dat je wel gaaf lijkt om in te geloven maar dat lukt je nu nog niet?

En nu is de vraag aan 'ons' om je huidige opvattingen onderuit te halen?

Is dat niet een omgekeerde volgorde?

Blijkbaar is de theosofie/secret doctrine op zichzelf niet overtuigend genoeg?
Voor zover ik kan zien heeft TS niet gereageerd op deze post.

Slaat de spijker te zeer op de kop?
  woensdag 13 december 2023 @ 09:26:16 #131
498210 KoningWouter
pi_211602045
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:23 schreef Intint het volgende:

[..]
Voor zover ik kan zien heeft TS niet gereageerd op deze post.

Slaat de spijker te zeer op de kop?
Zie post #4.

Waarbij ik aangeef dat hij misschien wel gelijk heeft. Dat laat me wel vrij door te discussiëren lijkt me.

Wellicht dat iemand me kan helpen de theosofie te geloven. Want ik weet zeker niet alles. Heb 40 uur aan lectures gekeken. That's it.

En dat was niet een achterlijke. Dat was een wetenschapper met een PhD in de microbiologie. (Pablo Sender)

Verder ben ik ook zeker niet overtuigd atheïst. Eerder een agnost op zoek naar de waarheid.
Nooit meer slapen
  woensdag 13 december 2023 @ 09:34:41 #132
498210 KoningWouter
pi_211602101
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:23 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Deze mensen waren volgens artsen (en dus de condities) dood en zijn gereanimeerd. Sommigen zijn 10-15 minuten dood geweest voordat ze weer in het leven kwamen en hebben dus zo'n ervaring gehad. Ik heb dit van een filmpje op youtube van een Nederlandse arts die dit heeft onderzocht. Ik kan het alleen niet meer terug vinden ;(

Maar het is wel vreemd dat juist wetenschappers die onderzoek doen naar NDE's en OBE hierdoor beseffen dat er meer is dan alleen dit leven. Wellicht moet ik meer van dit soort filmpjes kijken.
Ik heb het filmpje gevonden!

Nooit meer slapen
pi_211602118
quote:
Deze mensen waren volgens artsen (en dus de condities) dood en zijn gereanimeerd.
Dat is een leuke woordspeling die eigenlijk niet mogelijk kan zijn. Wanneer je dood bent kun je niet meer worden gereanimeerd. Dan ben je weg en er is nog nooit iemand van terug gekomen.

Medisch wetenschappelijk gezien ben je pas dood wanneer al het benodigde zuurstof om je vitale delen weer op te starten opgebruikt is. Daarom hebben ze +/- 7 minuten om iemand met een hartstilstand weer terug te halen met reanimatie. Dus ook al staat je hart stil ben je technisch gezien nog maximaal 7 minuten in leven. Dit wordt dan verwoord in bijna dood... Maar "bijna" is synoniem aan "nog niet".

Dat iemand tijdens dit traject allemaal rare visioenen krijgt zou eventueel ook aan het gebrek aan zuurstof te wijten kunnen zijn. Of misschien zijn het een legioen aan microben die berichtjes naar elkaar aan het versturen zijn om te melden "Alle ballen verzamellen!" dit wordt verhuizen. Door de tunnel naar het licht, de buitenwereld, dus. :')
pi_211602139
quote:

Wouter besef je dat je zonder een taal machtig te zijn je je al deze dingen niet zou kunnen afvragen, sterker nog, het zou je geen parten spelen.

De taal is misschien ons mooiste en meest destructieve instrument, taal en spraak zijn gesitueerd in de hersenen.

Is er een bewustzijn zonder taal? Vrije keuzes?
  woensdag 13 december 2023 @ 09:41:24 #135
498210 KoningWouter
pi_211602152
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:37 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is een leuke woordspeling die eigenlijk niet mogelijk kan zijn. Wanneer je dood bent kun je niet meer worden gereanimeerd. Dan ben je weg en er is nog nooit iemand van terug gekomen.

Medisch wetenschappelijk gezien ben je pas dood wanneer al het benodigde zuurstof om je vitale delen weer op te starten opgebruikt is. Daarom hebben ze +/- 7 minuten om iemand met een hartstilstand weer terug te halen met reanimatie. Dus ook al staat je hart stil ben je technisch gezien nog maximaal 7 minuten in leven. Dit wordt dan verwoord in bijna dood... Maar "bijna" is synoniem aan "nog niet".

Dat iemand tijdens dit traject allemaal rare visioenen krijgt zou eventueel ook aan het gebrek aan zuurstof te wijten kunnen zijn. Of misschien zijn het een legioen aan microben die berichtjes naar elkaar aan het versturen zijn om te melden "Alle ballen verzamellen!" dit wordt verhuizen. Door de tunnel naar het licht, de buitenwereld, dus. :')
In het filmpje wat ik net postte betrof het mensen die 10 tot 15 minuten medisch dood waren verklaard.

Maar je hebt wel gelijk, als je kunt reanimeren is iemand nog niet dood genoeg. :+
Nooit meer slapen
pi_211602186
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:37 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Door moderne technologie kunnen mensen die klinisch dood zijn weer tot leven gewekt worden. Vervolgens melden sommigen een helderder bewustzijnstoestand dan ooit, die ze hebben ervaren in de periode dat ze klinisch dood waren.

Dit bewijst dat het bewustzijn niet geproduceerd wordt door de hersenen.
  woensdag 13 december 2023 @ 09:44:48 #137
498210 KoningWouter
pi_211602187
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:39 schreef Za het volgende:

[..]
Wouter besef je dat je zonder een taal machtig te zijn je je al deze dingen niet zou kunnen afvragen, sterker nog, het zou je geen parten spelen.

De taal is misschien ons mooiste en meest destructieve instrument, taal en spraak zijn gesitueerd in de hersenen.

Is er een bewustzijn zonder taal? Vrije keuzes?
Taal is wel iets heel fundamenteels dat ben ik met je eens maar is wel aangeleerd en niet onderdeel van ons bewustzijn.

Als ik mediteer en kom in het stadium dat ik alleen nog maar ben. Dan is daar geen taal.
Nooit meer slapen
pi_211602197
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:41 schreef KoningWouter het volgende:
Maar je hebt wel gelijk, als je kunt reanimeren is iemand nog niet dood genoeg. :+
Inderdaad dat dus... Het grijze bijna gebied komt voort uit eeuwen lange indoctrinatie met spiritueel geneuzel uit een oud boek.

Feitelijk kan het niet en is woordspeling... Net als wanneer je struikeld en je kunt je te nauwernood recht op houden. En dan was je bijna gevallen. Maar ben je gevallen? Nee dus...
pi_211602270
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:44 schreef Libertarisch het volgende:
Vervolgens melden sommigen een helderder bewustzijnstoestand dan ooit, die ze hebben ervaren in de periode dat ze klinisch dood waren.
Waarom worden de gevallen die niets te melden hebben altijd vergeten?
pi_211602273
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Inderdaad dat dus... Het grijze bijna gebied komt voort uit eeuwen lange indoctrinatie met spiritueel geneuzel uit een oud boek.

Feitelijk kan het niet en is woordspeling... Net als wanneer je struikeld en je kunt je te nauwernood recht op houden. En dan was je bijna gevallen. Maar ben je gevallen? Nee dus...
Iemand die klinisch dood is is heel erg dood hoor. Het is op zich al een wonder dat ze terug te brengen zijn. Nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid was dit mogelijk.
pi_211602279
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:44 schreef KoningWouter het volgende:

Taal is wel iets heel fundamenteels dat ben ik met je eens maar is wel aangeleerd en niet onderdeel van ons bewustzijn.

Als ik mediteer en kom in het stadium dat ik alleen nog maar ben. Dan is daar geen taal.
Al je gedachtes vinden plaats in taal, al je worstelingen met issues, we gebruiken taal vaak voor iets anders dan alleen communiceren, door perspectief in te nemen, onszelf te kwellen etc.

Wellicht ben je alleen nog maar wanneer je mediteert, en op dat moment zullen er ook geen gedachten zijn die je plagen.

Maar alleen maar zijn is geen volwaardig leven.
pi_211602285
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:51 schreef Libertarisch het volgende:
Iemand die klinisch dood is is heel erg dood hoor.
Jij spreekt uit ervaring natuurlijk... Been there done that... :+
pi_211602329
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:50 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Waarom worden de gevallen die niets te melden hebben altijd vergeten?
Die worden niet vergeten, die gaan de statistiek in als degenen zonder BDE. Er is echter maar één uitzondering nodig (iemand met een helder bewustzijn tijdens een hartstilstand) om het materalistisch paradigma te ontkrachten :)
pi_211602379
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2023 09:51 schreef Za het volgende:

[..]
Al je gedachtes vinden plaats in taal, al je worstelingen met issues, we gebruiken taal vaak voor iets anders dan alleen communiceren, door perspectief in te nemen, onszelf te kwellen etc.

Wellicht ben je alleen nog maar wanneer je mediteert, en op dat moment zullen er ook geen gedachten zijn die je plagen.

Maar alleen maar zijn is geen volwaardig leven.
Je kunt prima denken zonder taal, met beelden bijvoorbeeld. En een bewustzijn zonder gedachtes is voller omdat het onbegrensd is, taal is een begrenzing.
pi_211604346
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2023 15:13 schreef bedachtzaam het volgende:
Of maak jij hier een fout door te stellen dat bewustzijn iets anders zou zijn dan de inhoud.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2023 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik maak geen fout, je maakt zelf een artificieel onderscheid dat er niet is, aangezien al deze zaken onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Bewijs daarvoor is bv. als je slaapt en niet droomt. Als jouw hersenen slapen, valt jouw volledige perceptie en je 'ik' ook gewoon weg. Al deze zaken zijn functies van je hersenen. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat diezelfde hersenen die je bijv. dronken laten voelen niet ook dat moment van gewaarwording mogelijk maken. Je hebt het simpelweg over dat deel van ons bewustzijn dat aandacht stuurt, en aandacht is een functie van het brein, dat is uitgebreid onderzocht, zoals het brein ook verantwoordelijk is voor geheugen, motoriek, taal, planning, het gezichtsvermogen, het gehoor, enzovoorts. NDE's kunnen niet worden gebruikt om uitspraken over de realiteit te doen. Maar aangezien alles in ons bewustzijn een directe functie van ons brein lijkt te zijn, is het aannemelijk dat NDE's dat ook zijn, hoewel we het precieze mechanisme nog niet hebben gedecodeerd.

Kortom: men doet veel stellige uitspraken die totaal indruisen tegen de observeerbare realiteit en men is ongevoelig voor gefundeerde kritiek. Dat is geen goede manier van waarheidsvinding.

Nou ja, het is m.i. niet 'iets', dus ook niet iets anders. Het is dat waarin iets verschijnt (bijv. verwarde gedachten, verstoorde percepties, het ik-gevoel/zelfbeeld etc. al dan niet onder invloed van drugs, dementie of hersenletsel). Ali Kannibali merkt vervolgens terecht op dat ik een artificieel onderscheid maak van iets dat er eigenlijk niet is. Ik sta mezelf inderdaad toe een kunstmatig onderscheid te maken en bewustzijn an sich even denkbeeldig los te koppelen van z'n inhoud, om zo bloot te leggen wat het in essentie is: waarnemendheid. Niet hetgene dat wordt waargenomen (de inhoud). Alhoewel dat uiteraard nooit van elkaar gescheiden is.

Maar ik heb even teruggelezen vanochtend in deze discussie, en zag al dat ik nu waarschijnlijk niets nieuws zeg.

Over de diepe slaap en dat dit het 'uit gaan' of de shut off van bewustzijn is, wil ik nog wel iets ter overdenking geven. Maar ik weet ff niet hoe ik dat 'ff snel' onder woorden ga kunnen brengen. Helaas vaak geen tijd om de hele dag een beetje chill te forummen :P
Kom ik nog ff op terug.

Voor mij blijft dit verder ook wel een lastig iets waar we volgens mij aardig tegen de grens aanlopen van wat we kunnen weten.
Eens kijken
pi_211604782
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 12:32 schreef Maharski het volgende:

Over de diepe slaap en dat dit het 'uit gaan' of de shut off van bewustzijn is, wil ik nog wel iets ter overdenking geven. Maar ik weet ff niet hoe ik dat 'ff snel' onder woorden ga kunnen brengen. Helaas vaak geen tijd om de hele dag een beetje chill te forummen :P
Kom ik nog ff op terug.

Heb jij ooit een moment zonder bewustzijn ervaren? Nee. Heeft iemand ooit een moment zonder bewustzijn ervaren? Nee. Dit komt omdat bewustzijn noodzakelijk is om een ervaring te hebben. Dit betekent dat er nooit een moment zonder bewustzijn vastgesteld kan worden. Het enige dat we ooit kunnen weten is dat we bewust zijn.
pi_211604846
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 07:37 schreef KoningWouter het volgende:
En als ik in een diep meditatieve staat verkeer waar ik alle prikkels heb buitengesloten en in mijn pure ik-zijn verkeer. Dan neem ik ook niet meer waar toch behalve dat ik ben?
Is dat 'pure ik-zijn' eigenlijk wel 'ik-zijn'? Is er dan wel echt sprake van een ik dat het ervaart? Of is dat weer een perceptie dat er vanuit het denken bij komt?
Welke reden is er om aan te nemen dat die manier van waarnemen niet ook is zoals het bij een dier in essentie werkt, als het stil zit en een beetje voor zich uitkijkt, tot zelfs voor organismen die geen hersenen hebben aan toe? Gewoon puur de waarnemendheid an sich, zonder 'extraatjes' als vaststellingen als 'ik ervaar'.... Volgens mij deelt al wat leeft dit ene principe met elkaar. Zelfs op microbiotisch niveau onder de microscoop zijn er nog piepkleine wezentjes die ook 'naar buiten kijken' en achter iets anders aanjagen bijvoorbeeld. Het leeft, en daarmee is er op wat voor manier dan ook een vorm van bewustzijn, met of zonder hersenen, met of zonder uitgebreide, complexe bewustzijnsinhoud. Leven=bewustzijn.
Misschien is 'het leven' wat dat betreft wel één groot, oneindig verscheiden en gevarieerd orgaan of 'lichaam' van schijnbaar allerlei afzonderlijke 'celletjes' (waaronder wij mensen), dat we uiteindelijk 'God' kunnen noemen.
Eens kijken
pi_211604884
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 13:08 schreef Libertarisch het volgende:
Heb jij ooit een moment zonder bewustzijn ervaren? Nee. Heeft iemand ooit een moment zonder bewustzijn ervaren? Nee. Dit komt omdat bewustzijn noodzakelijk is om een ervaring te hebben. Dit betekent dat er nooit een moment zonder bewustzijn vastgesteld kan worden. Het enige dat we ooit kunnen weten is dat we bewust zijn.
Nou ja, bij de diepe slaap lijkt het er wel sterk op dat je even een poosje 'uit' gaat.
Maar daar heb ik een idee over dat ik nog eens goed onder woorden moet proberen te brengen.
Eens kijken
  woensdag 13 december 2023 @ 13:24:55 #149
498210 KoningWouter
pi_211604980
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 13:12 schreef Maharski het volgende:

[..]
Is dat 'pure ik-zijn' eigenlijk wel 'ik-zijn'? Is er dan wel echt sprake van een ik dat het ervaart? Of is dat weer een perceptie dat er vanuit het denken bij komt?
Welke reden is er om aan te nemen dat die manier van waarnemen niet ook is zoals het bij een dier in essentie werkt, als het stil zit en een beetje voor zich uitkijkt, tot zelfs voor organismen die geen hersenen hebben aan toe? Gewoon puur de waarnemendheid an sich, zonder 'extraatjes' als vaststellingen als 'ik ervaar'.... Volgens mij deelt al wat leeft dit ene principe met elkaar. Zelfs op microbiotisch niveau onder de microscoop zijn er nog piepkleine wezentjes die ook 'naar buiten kijken' en achter iets anders aanjagen bijvoorbeeld. Het leeft, en daarmee is er op wat voor manier dan ook een vorm van bewustzijn, met of zonder hersenen, met of zonder uitgebreide, complexe bewustzijnsinhoud. Leven=bewustzijn.
Misschien is 'het leven' wat dat betreft wel één groot, oneindig verscheiden en gevarieerd orgaan of 'lichaam' van schijnbaar allerlei afzonderlijke 'celletjes' (waaronder wij mensen), dat we uiteindelijk 'God' kunnen noemen.
Nee, als je lang genoeg niet op je gedachten in gaat dan zullen ze op een gegeven moment stoppen met opkomen. Dat is op het begin erg moeilijk. Maar wat er dan overblijft is een stuk puur bewustzijn die je als je weer kunt denken (gedachten) alleen maar goed kunt beschrijven als: "ik ben"

Volgende de theosofie is alles ook bewustzijn. Zelfs een steen heeft bewustzijn maar dan een heel ander en minder geëvolueerd bewustzijn.

Maar waar je je betoog mee afsluit zou heel goed kunnen aangezien alles bewustzijn heeft. (volgens de theosofie)

En als ik het me goed herinner zijn we uiteindelijk allemaal een. En komen we uit dezelfde bron wat god genoemd wordt. Maar ik kan in de war zijn met een andere leer.
Nooit meer slapen
pi_211605050
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2023 13:16 schreef Maharski het volgende:

[..]
Nou ja, bij de diepe slaap lijkt het er wel sterk op dat je even een poosje 'uit' gaat.
Maar daar heb ik een idee over dat ik nog eens goed onder woorden moet proberen te brengen.
Ok...ik kan nog wel een hint geven. Het bewustzijn is non-lokaal en tijdloos, er is dus geen ruimtetijd vanuit het perspectief van bewustzijn. Als je lineair denkt: ik ga slapen (aan) - diepe slaap (uit) - wakker worden (aan), dan zie je dat dat alleen waar kan zijn als er tijd is. Als er geen tijd is sta je altijd aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')