Volgens mij bedoelt hij niet dat materie niet bestaat maar dat materie voortkomt uit bewustzijn.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar met die redenering bewijst hij wat ik eerder zei, dat hij geen jota van wat hij zegt kan hardmaken. Want eerder stelde hij het volgende:
"Eerst verzin je iets dat niet bestaat (materie) en daarna moet ik aantonen dat materie niet bestaat. Daar klopt niets van. Uit logische redeneringen kun je concluderen dat het materialistische paradigma een hoax is."
"Alles in de realiteit is een ervaring, er is dus geen 'substantie' die buiten het bewustzijn valt waaruit het bewustzijn voortkomt. Dat bestaat alleen als gedachte."
Hoe kan "iets dat niet bestaat" (materiële hersenen) een ontvanger zijn van iets dat wel bestaat?
En
Hoe kan het zo zijn dat de hersenen een "ontvanger van bewustzijn" zijn, als de hersenen zelf geen materie, maar bewustzijn zijn? Dat is als stellen dat de radio eigenlijk het radiosignaal is, en tegelijkertijd een ontvanger van het radiosignaal.
Deze redeneringen kloppen van geen kanten. Dit zie je constant: zodra met feiten en bewijzen wordt aangetoond dat deze zienswijze niet juist kan zijn, verzint men ter plekke een pleister om het toch recht te praten, zelfs als die pleister totaal niet volgt uit eerder gedane uitspraken. Dat is een trucje om falsificatie te negeren en zonder falsificatie kun je niet groeien in kennis.
Daar heb je wel gelijk in. Het zal dan niet oneindig zijn of misschien werkt het bewustzijn wel in andere dimensies dan het materiele.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:21 schreef Za het volgende:
[..]
Je kunt geen onderdeel zijn van andermans bewustzijn, ookal is er een overcross in het bereik.
Maar nav je vraag in de OP, indien je bewustzijn het resultaat is van onze hersenen, hoe kan je bewustzijn dan oneindig zijn?
Dat zegt hij niet, hij beweert letterlijk dat materie niet bestaat:quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:24 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt hij niet dat materie niet bestaat maar dat materie voortkomt uit bewustzijn.
Maar stel dat materie uit bewustzijn zou voortkomen, dan geldt hetzelfde: hoe kan materie een ontvanger zijn van bewustzijn, als het uit bewustzijn voortkomt?quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij vraagt om omgekeerde bewijsvoering. Eerst verzin je iets dat niet bestaat (materie) en daarna moet ik aantonen dat materie niet bestaat. Daar klopt niets van. Uit logische redeneringen kun je concluderen dat het materialistische paradigma een hoax is.
Dat is nou juist het deprimerende idee waar ik vanaf wil komen. Ik zal het nog een beetje erger maken. Je lichaam is een deterministische machine. Alles wat je doet is resultaat van zintuigelijke input en dat heeft een zekere output. Zie het als een computer.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:22 schreef Squishmallow het volgende:
Je bewustzijn is hersenactiviteit. Meer niet. Er is geen ziel. Er is ook geen God of een alwetend universum dat je kan beinvloeden met bidden of kristallen. Je wordt geboren en gaat weer dood.
Dat zijn allemaal hele goede vragen waar ik ook niet direct een antwoord op heb. (en hoef te hebben omdat de wetenschap ook nog steeds geen verklaring voor bewustzijn heeft)quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zegt hij niet, hij beweert letterlijk dat materie niet bestaat:
[..]
Maar stel dat materie uit bewustzijn zou voortkomen, dan geldt hetzelfde: hoe kan materie een ontvanger zijn van bewustzijn, als het uit bewustzijn voortkomt?
Hoe kan bewustzijn überhaupt materie voortbrengen?
Waarom zou bewustzijn materie voortbrengen? Waarom zou materie nodig zijn om het bewustzijn te ervaren? Kan bewustzijn wel bewustzijn worden genoemd, als er materie voor nodig is om het als bewustzijn te ervaren? Is het dan niet eerder onbewustzijn?
We zitten tot op zekere hoogte inderdaad gevangen in dit menselijke lichaam en de omgeving waarin we zijn geboren. Wij mensen passen ons aan onze omgeving aan om te overleven.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:28 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat is nou juist het deprimerende idee waar ik vanaf wil komen. Ik zal het nog een beetje erger maken. Je lichaam is een deterministische machine. Alles wat je doet is resultaat van zintuigelijke input en dat heeft een zekere output. Zie het als een computer.
En dat idee, daar wil ik graag vanaf. Zelfs al moet ik daarvoor door hoepels springen. Ik vind het allemaal behoorlijk deprimerend.
Dat gaat in tegen het deterministisch materialistisch denken. Waarom zou vrije wil bestaan? Is vrije wil niet een illusie?quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We zitten tot op zekere hoogte inderdaad gevangen in dit menselijke lichaam en de omgeving waarin we zijn geboren. Wij mensen passen ons aan onze omgeving aan om te overleven.
Dat wil echter niet zeggen dat je nergens invloed op hebt, niets kunt veranderen en geen enkele keuzevrijheid hebt. In tegendeel.
Wat de wetenschap observeert, is dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen, om al eerder genoemde redenen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:32 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal hele goede vragen waar ik ook niet direct een antwoord op heb. (en hoef te hebben omdat de wetenschap ook nog steeds geen verklaring voor bewustzijn heeft)
Maar lessen leren in het leven kun je ook zonder uitvlucht naar dit soort extreme en onwetenschappelijke theorieën. Ik geloof zelf dat God de wereld en de mens heeft geschapen en in dit leven ook allerlei lessen moet leren. Het idee dat God een materiële wereld heeft geschapen, komt voor zover ik weet veel meer overeen met wat we daadwerkelijk observeren in de wereld en onszelf.quote:De vraag waarom bewustzijn materie voortbrengt is om te ervaren volgens de theosofie. Om de les te leren die je hebt uitgekozen tussen de incarnaties in.
Ik denk het niet. We hebben allemaal een interne dialoog waarin je constant keuzes maakt. Uit tweelingstudies is gebleken dat eeneiige tweelingen zeer verschillende levenspaden kiezen, terwijl je dat op basis van hun genetische opmaak en sociale omgeving niet zou hoeven te verwachten.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:36 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat gaat in tegen het deterministisch materialistisch denken. Waarom zou vrije wil bestaan? Is vrije wil niet een illusie?
Ik geloof dan ook niet in een big bang, maar in schepping. Ik geloof dat we één leven hebben, en dat we uiteindelijk oogsten wat ze in dit leven hebben gezaaid. Dus geen eeuwige reïncarnaties in dezelfde wereld vol leed, maar één leven om het goede te doen.quote:Ik kan het nog erger maken.
Stel je voor dat het universum werkt zoals de theosofie zegt qua Big Bang en Big Crunch.
Dan ontploft de hele handel weer deterministisch zoals het al een eeuwigheid doet. En zul je dus hetzelfde leven eeuwig mee maken. Wellicht 1x of meerdere keren als reïncarnatie bestaat.
Allemaal zeer deprimerend.
Het is op een bepaalde manier oneindig.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:26 schreef KoningWouter het volgende:
Daar heb je wel gelijk in. Het zal dan niet oneindig zijn of misschien werkt het bewustzijn wel in andere dimensies dan het materiele.
Naar wat ik weet is er ook geen bewijs dat de hersenen bewustzijn voortbrengen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat de wetenschap observeert, is dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen, om al eerder genoemde redenen.
Wat men echter nog niet begrijpt, is hoe de hersenen dat precies doen. Maar dat wil dus niet zeggen dat je met allerhande vergezochte theorieën hoeft te komen die alles wat al wel is geobserveerd en bewezen overboord gooien. Dat is inderdaad wensdenken.
[..]
Maar lessen leren in het leven kun je ook zonder uitvlucht naar dit soort extreme en onwetenschappelijke theorieën. Ik geloof zelf dat God de wereld en de mens heeft geschapen en in dit leven ook allerlei lessen moet leren. Het idee dat God een materiële wereld heeft geschapen, komt voor zover ik weet veel meer overeen met wat we daadwerkelijk observeren in de wereld en onszelf.
Eeneiige tweelingen krijgen dan ook niet te maken met exact dezelfde input. Wat dus tot hele andere resultaten leidt.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk het niet. We hebben allemaal een interne dialoog waarin je constant keuzes maakt. Uit tweelingstudies is gebleken dat eeneiige tweelingen zeer verschillende levenspaden kiezen, terwijl je dat op basis van hun genetische opmaak en sociale omgeving niet zou hoeven te verwachten.
[..]
Ik geloof dan ook niet in een big bang, maar in schepping. Ik geloof dat we één leven hebben, en dat we uiteindelijk oogsten wat ze in dit leven hebben gezaaid. Dus geen eeuwige reïncarnaties in dezelfde wereld vol leed, maar één leven om het goede te doen.
Dat is er wel degelijk. Je kan het zelf ook eenvoudig aantonen. Neem een slaapmiddel en zie wat er met je bewustzijn gebeurt. Of alcohol en zie wat er met je bewustzijn gebeurt. Allemaal directe aantoonbare invloed van chemische stofjes op de hersenen en je bewustzijn.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:42 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Naar wat ik weet is er ook geen bewijs dat de hersenen bewustzijn voortbrengen.
Dat weet ik niet, maar niet iedereen heeft NDE's, en ze vormen geen reden om alles wat we wel weten overboord te gooien. Zoals al eerder genoemd werd dit fenomeen verklaard door zuurstofgebrek in de hersenen. Dat zou mij niets verbazen.quote:Hoe kan een NDE voortkomen terwijl er geen hersenactiviteit wordt gemeten. De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de hele NDE wordt ervaren op het moment dat de reanimatie geslaagd is en de hersenen weer activiteit kunnen voortbrengen.
Eind 19e eeuw inderdaad, toen de wetenschap nog in de kinderschoenen stond en veel van haar claims nog niet met empirische wetenschap konden worden bewezen of gefalsificeerd. Tegenwoordig is dat wel anders natuurlijk. Haar werken konden bloeien vanwege een gebrek aan kennis over allerlei zaken, niet omdat haar casus zo wetenschappelijk onderbouwd was.quote:Verder heeft Madam Blavatski juist The Secret Doctrine geschreven om tot een synergie van wetenschap en religie en filosofie te komen.
In bepaalde studies was die input dus wel vergelijkbaar en kon men dezelfde of vergelijkbare resultaten verwachten.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:45 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Eeneiige tweelingen krijgen dan ook niet te maken met exact dezelfde input. Wat dus tot hele andere resultaten leidt.
quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is er wel degelijk. Je kan het zelf ook eenvoudig aantonen. Neem een slaapmiddel en zie wat er met je bewustzijn gebeurt. Of alcohol en zie wat er met je bewustzijn gebeurt. Allemaal directe aantoonbare invloed van chemische stofjes op de hersenen en je bewustzijn.
Dat zou ook een verstoring in de "radio ontvangst" van het bewustzijn kunnen zijn volgens wat Libertarisch zegt
[..]
Dat weet ik niet, maar niet iedereen heeft NDE's, en ze vormen geen reden om alles wat we wel weten overboord te gooien. Zoals al eerder genoemd werd dit fenomeen verklaard door zuurstofgebrek in de hersenen. Dat zou mij niets verbazen.
Ook hier is geen duidelijk bewijs voor dat het door zuurstof gebrek komt. Graag zou ik dan een bewijs zien
[..]
Eind 19e eeuw inderdaad, toen de wetenschap nog in de kinderschoenen stond en veel van haar claims nog niet met empirische wetenschap konden worden bewezen of gefalsificeerd. Tegenwoordig is dat wel anders natuurlijk. Haar werken konden bloeien vanwege een gebrek aan kennis over allerlei zaken, niet omdat haar casus zo wetenschappelijk onderbouwd was.
En toch bestaat de theosofische vereniging nog steeds
Welke studies waren dat dan.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In bepaalde studies was die input dus wel vergelijkbaar en kon men dezelfde of vergelijkbare resultaten verwachten.
Als alles door je lichaam wordt bepaald, zonder keuzevrijheid, dan zou de invloed van die input ook veel minder sterk zijn dan wanneer omgeving een sterke invloed heeft.
Het zou ook een paarse eenhoorn kunnen zijn die piano op je neuronen speelt.quote:Dat is er wel degelijk. Je kan het zelf ook eenvoudig aantonen. Neem een slaapmiddel en zie wat er met je bewustzijn gebeurt. Of alcohol en zie wat er met je bewustzijn gebeurt. Allemaal directe aantoonbare invloed van chemische stofjes op de hersenen en je bewustzijn.
Dat zou ook een verstoring in de "radio ontvangst" van het bewustzijn kunnen zijn volgens wat Libertarisch zegt
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2887177/quote:Dat weet ik niet, maar niet iedereen heeft NDE's, en ze vormen geen reden om alles wat we wel weten overboord te gooien. Zoals al eerder genoemd werd dit fenomeen verklaard door zuurstofgebrek in de hersenen. Dat zou mij niets verbazen.
Ook hier is geen duidelijk bewijs voor dat het door zuurstof gebrek komt. Graag zou ik dan een bewijs zien
Dat toont niet aan dat hun claims wetenschappelijk of op de waarheid gebaseerd zijn.quote:Eind 19e eeuw inderdaad, toen de wetenschap nog in de kinderschoenen stond en veel van haar claims nog niet met empirische wetenschap konden worden bewezen of gefalsificeerd. Tegenwoordig is dat wel anders natuurlijk. Haar werken konden bloeien vanwege een gebrek aan kennis over allerlei zaken, niet omdat haar casus zo wetenschappelijk onderbouwd was.
En toch bestaat de theosofische vereniging nog steeds
Die verwachting kan ik niet plaatsen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In bepaalde studies was die input dus wel vergelijkbaar en kon men dezelfde of vergelijkbare resultaten verwachten.
Dat zou je mogen verwachten als je ervan uitgaat dat er geen keuzevrijheid is.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:54 schreef Za het volgende:
[..]
Die verwachting kan ik niet plaatsen.
Onze gedachten en besluiten zijn constant in beweging, ik kan vandaag tot bepaalde besluiten of conclusies komen, en morgen of zelfs over een paar uur tot een ander besluit/oordeel komen, afhankelijk van de betreffende kwesties.
Dus waarom zou er een verwachting zijn dat tweelingen dezelfde keuzes maken, wanneer dat zelfs bij een eenling constant in beweging is.
Het is onmogelijk om een eeneiige tweeling aan exact dezelfde prikkels bloot te stellen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zou je mogen verwachten als je ervan uitgaat dat er geen keuzevrijheid is.
Zelfs indien je dat zou kunnen zal de innerlijke monoloog niet synchroon verlopen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 12:02 schreef KoningWouter het volgende:
Het is onmogelijk om een eeneiige tweeling aan exact dezelfde prikkels bloot te stellen.
Waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 12 december 2023 12:06 schreef Za het volgende:
[..]
Zelfs indien je dat zou kunnen zal de innerlijke monoloog niet synchroon verlopen.
Als je in bewustzijn gelooft, geloof je ook in keuzevrijheid. Je moet namelijk eerst bewust zijn voordat je een keuze kunt maken. Anders ben je onbewust en doe je dingen onbewust.quote:Op dinsdag 12 december 2023 12:02 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Het is onmogelijk om een eeneiige tweeling aan exact dezelfde prikkels bloot te stellen.
Als je zo'n perceptie hebt van meditatie, kan ik je ook van harte Steve Hagens "Meditation: now or never" aanraden. Fantastische introductie vanuit de zentraditie geschreven.quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:00 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat doe ik al. Ik krijg het alleen niet voor elkaar ingevingen te krijgen.
Ik krijg het voor elkaar om geen gedachten meer te krijgen.
Ja, materie is slechts een concept. Jij kunt niks aantonen dat buiten het bewustzijn bestaat.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zegt hij niet, hij beweert letterlijk dat materie niet bestaat:
Hoe verklaar je dan dat hersenen een ontvanger voor bewustzijn zijn, als ze zelf bewustzijn zijn?quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, materie is slechts een concept. Jij kunt niks aantonen dat buiten het bewustzijn bestaat.
Ik zie niet waarom je materie moet verzinnen om de realiteit te begrijpen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat hersenen een ontvanger voor bewustzijn zijn, als ze zelf bewustzijn zijn?
Ik verzin geen materie, ik vraag je om je uitspraak uit te leggen dat je hersenen nodig hebt om bewustzijn te ontvangen als hersenen zelf bewustzijn zijn in plaats van materie.quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zie niet waarom je materie moet verzinnen om de realiteit te begrijpen.
Dat kan ik niet uitleggen omdat je met een concept komt wat niet valide is. Jij accepteert toch dat materie (buiten bewustzijn) niet aan te tonen is? Alle zogenaamde materie bestaat uit kwaliteiten (subjectiviteit): geuren, kleuren, geluiden.....quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik verzin geen materie, ik vraag je om je uitspraak uit te leggen dat je hersenen nodig hebt om bewustzijn te ontvangen als hersenen zelf bewustzijn zijn in plaats van materie.
Ik ga nog een keer proberen om van jou een fatsoenlijk antwoord los te peuteren.quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:49 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat kan ik niet uitleggen omdat je met een concept komt wat niet valide is. Jij accepteert toch dat materie (buiten bewustzijn) niet aan te tonen is? Alle zogenaamde materie bestaat uit kwaliteiten (subjectiviteit): geuren, kleuren, geluiden.....
Ik kan jou dezelfde vraag stellen: ''ik vraag je om je uitspraak uit te leggen dat je hersenen nodig hebt om bewustzijn te ontvangen als hersenen zelf bewustzijn zijn in plaats van materie kabouters''
Daar kun je geen antwoord op geven omdat kabouters niet bestaan.
Hoe kan er een verstoring in de hersenen plaatsvinden wat tot een verstoring in bewustzijn leidt als de hersenen zelf bewustzijn zijn?quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als de hersenen een ontvanger van het bewustzijn zou zijn, zoals een radio, dan leidt een verstoring in de radio tot een verstoring van de output maar de bron zelf (het bewustzijn) zou nooit worden aangetast.
Laten we zeggen dat de grondstof van het universum bewustzijn is in plaats van materie (dit staat bekend als panpsychisme). Dan is het logisch dat je bewustzijn in contact staat met de hersenen, het bewustzijn in de vorm van de hersenen verandert dan het bewustzijn in de vorm van je geest.quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe kan er een verstoring in de hersenen plaatsvinden wat tot een verstoring in bewustzijn leidt als de hersenen zelf bewustzijn zijn?
Dus volgens jou moet bewustzijn een andere vorm aannemen om zichzelf te ontvangen?quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat de grondstof van het universum bewustzijn is in plaats van materie (dit staat bekend als panpsychisme). Dan is het logisch dat je bewustzijn in contact staat met de hersenen, het bewustzijn in de vorm van de hersenen verandert dan het bewustzijn in de vorm van je geest.
Het enige wat je hoeft te doen is het geloof in een objectieve schaduwwereld in de vorm van materie te laten vallen. Er is geen enkele aanwijzing voor!
Niet volgens mij, dat is gewoon zo.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus volgens jou moet bewustzijn een andere vorm aannemen om zichzelf te ontvangen?
Je persoonlijke subjectiviteit.quote:
“Je geest” is nooit wetenschappelijk aangetoond.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus volgens jou moet bewustzijn een andere vorm aannemen om zichzelf te ontvangen?
Wat is 'je geest'?
De wetenschap is geen stap verder gekomen in het begrijpen van bewustzijn en dat gaat ook nooit gebeuren omdat het subjectief is. Wetenschap is gebaseerd op pure objectiviteit maar pure objectiviteit bestaat niet eensquote:Op dinsdag 12 december 2023 14:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Er komen wel wetenschappelijke ontdekkingen die ons meer zal doen begrijpen wat bewustzijn is of kan zijn en hoe het heelal/ruimte en tijd echt werken. Einstein kwam al een heel eind.
Helemaal fout. Er is niet iets als “de wetenschap” er is alleen de feitelijke waarneming en onderbouwing van hoe zaken werken.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De wetenschap is geen stap verder gekomen in het begrijpen van bewustzijn en dat gaat ook nooit gebeuren omdat het subjectief is. Wetenschap is gebaseerd op pure objectiviteit maar pure objectiviteit bestaat niet eens
Natuurwetten zijn een ervaring in het bewustzijn, net als moleculen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:26 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt lullen wat je wilt maar je kunt nooit buiten natuurwetten om.
Hoe kan bewustzijn een 'andere vorm aannemen'?quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Niet volgens mij, dat is gewoon zo.
Wat is 'persoon'?quote:Je persoonlijke subjectiviteit.
Nee, hoe kom je daar nou bij?quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Natuurwetten zijn een ervaring in het bewustzijn, net als moleculen.
Jawel, je hebt eerst een ervaring en dan verzin je er 'natuurwetten' en 'moleculen' bij. Hoe kom je er in godsnaam bij dat het buiten je bewustzijn bestaat? Je kunt toch niks weten buiten bewustzijn?quote:
Je maakt de klassieke fout die bijna iedereen maakt als het om het begrijp bewustzijn gaat: je verwart bewustzijnsinhoud (gedachten, gewaarwordingen, waarnemingen, geloofsovertuigingen, percepties) met bewustzijn zelf.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De beste manier om aan te tonen dat dit niet waar is, is door naar studies te kijken van mensen die hersenschade hebben geleden en de manier waarop dat hun bewustzijn, persoonlijkheid, cognitieve en fysieke vaardigheden enzovoorts heeft veranderd.
Denk aan lobotomie, ongelukken, herseninfarcten, mensen met aangeboren afwijkingen zoals trisomie, enzovoorts. Al deze zaken hebben een directe invloed op je bewustzijn.
De realiteit van de mens is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met zijn hersenen en de materiële wereld, al begrijpen we nog niet helemaal hoe de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Het is echter een non-sequitur om dan maar te stellen dat materie een illusie is, inclusief die hersenen zelf.
Hoewel velen het tegendeel beweren, zoals hierboven ook weer, zijn die nooit in staat om ook maar 1 van hun claims over hoe de realiteit dan wel in elkaar zou steken, hard te maken.
Is het geen beter idee om een positieve draai aan de realiteit te geven, en leren de schoonheid/wonderlijkheid daarvan in te zien?quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:28 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat is nou juist het deprimerende idee waar ik vanaf wil komen. Ik zal het nog een beetje erger maken. Je lichaam is een deterministische machine. Alles wat je doet is resultaat van zintuigelijke input en dat heeft een zekere output. Zie het als een computer.
En dat idee, daar wil ik graag vanaf. Zelfs al moet ik daarvoor door hoepels springen. Ik vind het allemaal behoorlijk deprimerend.
Gelul in de ruimte van mensen die in sectarische mensen zijn gaan geloven.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel, je hebt eerst een ervaring en dan verzin je er 'natuurwetten' en 'moleculen' bij. Hoe kom je er in godsnaam bij dat het buiten je bewustzijn bestaat? Je kunt toch niks weten buiten bewustzijn?
Bullshit, het bewustzijn is de fundamentele realiteit.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gelul in de ruimte van mensen die in sectarische mensen zijn gaan geloven.
Je schopt hier de totale natuurwetten tegen het zere been. Nee dat schiet lekker op.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bullshit, het bewustzijn is de fundamentele realiteit.
Man man man, ga wiskundige vergelijkingen oplossen ofzoquote:Op dinsdag 12 december 2023 14:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je schopt hier de totale natuurwetten tegen het zere been. Nee dat schiet lekker op.
Je mag ook gewoon zeggen dat je Einsteins 1e en 2e wet niet begrijpt en maar wat gaat stamelen over zemelshit
Of maak jij hier een fout door te stellen dat bewustzijn iets anders zou zijn dan de inhoud.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:37 schreef Maharski het volgende:
[..]
Je maakt de klassieke fout die bijna iedereen maakt als het om het begrijp bewustzijn gaat: je verwart bewustzijnsinhoud (gedachten, gewaarwordingen, waarnemingen, geloofsovertuigingen, percepties) met bewustzijn zelf.
Bij iemand met hersenletsel of dementie, psychose, weet ik het wat, is weliswaar de inhoud wellicht verstoord, maar niet het bewustzijn zelf. Jij kunt zaterdagavond misschien helemaal lam van de alcohol worden, of van de drugs, maar zelfs in het meest lamme moment waarin niets meer werkt zoals het normaal gesproken werkt, kan er zich toch een moment van totale helderheid voordoen waarbij je je opeens bewust wordt van het feit dat je wel erg lam bent en je veel te veel gezopen hebt. Iets in je stapt dus even uit de verstoorde inhoud en kan naar de inhoud kijken zonder dat het zelf die inhoud is. Het is er met andere woorden vrij van en de inhoud kan er eigenlijk geen spoor in na laten. Als het oog van de orkaan. Dat wordt bedoeld met het bewustzijn waarin de ultieme vrijheid zou zitten, en wat je eigenlijk bent (en dus niet nog hoeft te worden), in plaats van de altijd met gedachten, percepties, overtuigingen, waarnemingen geïdentificeerde 'ik'.
Ook bij hersenletsel, dementie, psychose of whatever welke verstoring, gaat daar geen schijntje van verloren. Daarom wordt het onverwoestbaar en onsterfelijk genoemd. Maar of het ook nog bestaat als de hersenen ermee stoppen? Das de grote vraag... het enige echte aanknopingspunt dat we daarvoor hebben zijn bijna-dood-ervaringen.
Ik maak geen fout, je maakt zelf een artificieel onderscheid dat er niet is, aangezien al deze zaken onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Bewijs daarvoor is bv. als je slaapt en niet droomt. Als jouw hersenen slapen, valt jouw volledige perceptie en je 'ik' ook gewoon weg. Al deze zaken zijn functies van je hersenen. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat diezelfde hersenen die je bijv. dronken laten voelen niet ook dat moment van gewaarwording mogelijk maken. Je hebt het simpelweg over dat deel van ons bewustzijn dat aandacht stuurt, en aandacht is een functie van het brein, dat is uitgebreid onderzocht, zoals het brein ook verantwoordelijk is voor geheugen, motoriek, taal, planning, het gezichtsvermogen, het gehoor, enzovoorts. NDE's kunnen niet worden gebruikt om uitspraken over de realiteit te doen. Maar aangezien alles in ons bewustzijn een directe functie van ons brein lijkt te zijn, is het aannemelijk dat NDE's dat ook zijn, hoewel we het precieze mechanisme nog niet hebben gedecodeerd.quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:37 schreef Maharski het volgende:
[..]
Je maakt de klassieke fout die bijna iedereen maakt als het om het begrijp bewustzijn gaat: je verwart bewustzijnsinhoud (gedachten, gewaarwordingen, waarnemingen, geloofsovertuigingen, percepties) met bewustzijn zelf.
Bij iemand met hersenletsel of dementie, psychose, weet ik het wat, is weliswaar de inhoud wellicht verstoord, maar niet het bewustzijn zelf. Jij kunt zaterdagavond misschien helemaal lam van de alcohol worden, of van de drugs, maar zelfs in het meest lamme moment waarin niets meer werkt zoals het normaal gesproken werkt, kan er zich toch een moment van totale helderheid voordoen waarbij je je opeens bewust wordt van het feit dat je wel erg lam bent en je veel te veel gezopen hebt. Iets in je stapt dus even uit de verstoorde inhoud en kan naar de inhoud kijken zonder dat het zelf die inhoud is. Het is er met andere woorden vrij van en de inhoud kan er eigenlijk geen spoor in na laten. Als het oog van de orkaan. Dat wordt bedoeld met het bewustzijn waarin de ultieme vrijheid zou zitten, en wat je eigenlijk bent (en dus niet nog hoeft te worden), in plaats van de altijd met gedachten, percepties, overtuigingen, waarnemingen geïdentificeerde 'ik'.
Ook bij hersenletsel, dementie, psychose of whatever welke verstoring, gaat daar geen schijntje van verloren. Daarom wordt het onverwoestbaar en onsterfelijk genoemd. Maar of het ook nog bestaat als de hersenen ermee stoppen? Das de grote vraag... het enige echte aanknopingspunt dat we daarvoor hebben zijn bijna-dood-ervaringen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |