Dit topic is niet materieel, het is een ervaring. Net als de realiteit.quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dan is dit topic er ook niet.
Toch zijn er veel voorbeelden van Near Death Experiences en Out of Body experiences die het tegendeel beweren.quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:48 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Bewustzijn is een resultaat van hersenactiviteit.
Het idee dat dat zo is ook.
Enige manier om van dat idee (en van je bewustzijn) af te komen is je hersens uitzetten.
Niet doen dus
Ja of dat beeld van die tunnel met licht aan het eind is gewoon iets wat je hersenen produceren onder invloed van zuurstoftekort.quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:53 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Toch zijn er veel voorbeelden van Near Death Experiences en Out of Body experiences die het tegendeel beweren.
Dat is wat de theosofie ook zegt. En dat kun je ervaren door te mediteren? Want dat is dus ook wat de theosofie zegt. Theosofie en meditatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit topic is niet materieel, het is een ervaring. Net als de realiteit.
Materialism is a hoax
Er zijn testen gedaan die hersenactiviteit meten. Zonder hersenactiviteit was er wel een NDE. Maar ik discussieer hier met mijn broertje over en die denkt dat het dan gebeurt als er weer hersenactiviteit is. Dus nadat de reanimatie geslaagd is. Dat dan de NDE plaats vindt. En daar kan ik me helaas in vinden.quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:56 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Ja of dat beeld van die tunnel met licht aan het eind is gewoon iets wat je hersenen produceren onder invloed van zuurstoftekort.
Ja, er is geen objectieve wereld. De realiteit is een bewuste ervaring. Er is geen reden om in een materialistisch paradigma te geloven. De fysieke wereld bestaat uit kwaliteiten: geuren, smaken, kleuren, geluiden...quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:56 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat is wat de theosofie ook zegt. En dat kun je ervaren door te mediteren? Want dat is dus ook wat de theosofie zegt. Theosofie en meditatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wat gaaf!quote:Op dinsdag 12 december 2023 10:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, er is geen objectieve wereld. De realiteit is een bewuste ervaring. Er is geen reden om in een materialistisch paradigma te geloven. De fysieke wereld bestaat uit kwaliteiten: geuren, smaken, kleuren, geluiden...
Met andere woorden, zodra je geloof in een fysieke wereld komt te vervallen en je de realiteit begint te zien zoals het is, dan zie je het bewustzijn niet meer als product van de hersenen.
De hersenen zijn een ervaring in het bewustzijn.
De beste manier om aan te tonen dat dit niet waar is, is door naar studies te kijken van mensen die hersenschade hebben geleden en de manier waarop dat hun bewustzijn, persoonlijkheid, cognitieve en fysieke vaardigheden enzovoorts heeft veranderd.quote:
Ja, materie is slechts een concept. Het is een gedachte. Als je doorgaat met mediteren blijft alleen de realiteit over: het bewustzijn. Er is alleen het bewustzijnquote:Op dinsdag 12 december 2023 10:59 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Wat gaaf!
Hoe kan ik dat ervaren? Gewoon blijven mediteren?
Alles in de realiteit is een ervaring, er is dus geen 'substantie' die buiten het bewustzijn valt waaruit het bewustzijn voortkomt. Dat bestaat alleen als gedachte.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De beste manier om aan te tonen dat dit niet waar is, is door naar studies te kijken van mensen die hersenschade hebben geleden en de manier waarop dat hun bewustzijn, persoonlijkheid, cognitieve en fysieke vaardigheden enzovoorts heeft veranderd.
Denk aan lobotomie, ongelukken, herseninfarcten, mensen met aangeboren afwijkingen zoals trisomie, enzovoorts. Al deze zaken hebben een directe invloed op je bewustzijn.
De realiteit van de mens is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met zijn hersenen en de materiële wereld.
Hoewel velen het tegendeel beweren, zoals hierboven ook weer, zijn die nooit in staat om ook maar 1 van hun claims over hoe de realiteit dan wel in elkaar zou steken, hard te maken.
En ik zeg dus juist dat je dat steeds wel beweert, maar op geen enkele manier kan hardmaken dat ook maar één jota van wat je zegt waar is. Verder heb ik al wel aangetoond dat veel van je denkbeelden sterk overeenkomen met wat in de geesteswetenschappen 'psychose' wordt genoemd.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles in de realiteit is een ervaring, er is dus geen 'substantie' die buiten het bewustzijn valt waaruit het bewustzijn voortkomt. Dat bestaat alleen als gedachte.
Dat haalt de spark van bewustzijn niet weg. Het instrument waardoor het bewustzijn werkt heeft een mankement. Het bewustzijn zelf niet. (of zo) Hoe dat dan zou werken met bijvoorbeeld een ziekte zoals Alzheimer weet ik niet. Maar ook iemand met Alzheimer is bewust.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De beste manier om aan te tonen dat dit niet waar is, is door naar studies te kijken van mensen die hersenschade hebben geleden en de manier waarop dat hun bewustzijn, persoonlijkheid, cognitieve en fysieke vaardigheden enzovoorts heeft veranderd.
Denk aan lobotomie, ongelukken, herseninfarcten, mensen met aangeboren afwijkingen zoals trisomie, enzovoorts. Al deze zaken hebben een directe invloed op je bewustzijn.
De realiteit van de mens is nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met zijn hersenen en de materiële wereld, al begrijpen we nog niet helemaal hoe de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Het is echter een non-sequitur om dan maar te stellen dat materie een illusie is, inclusief die hersenen zelf.
Hoewel velen het tegendeel beweren, zoals hierboven ook weer, zijn die nooit in staat om ook maar 1 van hun claims over hoe de realiteit dan wel in elkaar zou steken, hard te maken.
Jij vraagt om omgekeerde bewijsvoering. Eerst verzin je iets dat niet bestaat (materie) en daarna moet ik aantonen dat materie niet bestaat. Daar klopt niets van. Uit logische redeneringen kun je concluderen dat het materialistische paradigma een hoax is.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik zeg dus juist dat je dat steeds wel beweert, maar op geen enkele manier kan hardmaken dat ook maar één iota van wat je zegt waar is.
Als de hersenen een ontvanger van het bewustzijn zou zijn, zoals een radio, dan leidt een verstoring in de radio tot een verstoring van de output maar de bron zelf (het bewustzijn) zou nooit worden aangetast.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:10 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat haalt de spark van bewustzijn niet weg. Het instrument waardoor het bewustzijn werkt heeft een mankement. Het bewustzijn zelf niet. (of zo) Hoe dat dan zou werken met bijvoorbeeld een ziekte zoals Alzheimer weet ik niet. Maar ook iemand met Alzheimer is bewust.
Ik zou het anders willen stellen. Bewustzijn is allemaal hetzelfde. Iedereen is onderdeel van hetzelfde bewustzijn alleen is het afgesplitst in je lichaam. Dat besef ik me wel als ik mediteer net als dat je bewustzijn in principe geen grenzen heeft.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:04 schreef Za het volgende:
Vraag aan TS.
Tot hoever reikt jouw bewustzijn.
Stel je sluit je ogen, of niet, niet per se nodig, en je zou moeten aangeven tot hoever je bewustzijn reikt, tot pakweg 50cm naast je, tot de muren, tot zover je ogen kunnen zien en je oren kunnen horen, of veel verder dan dat?
Is je bewustzijn qua bereik oneindig?
Wat bedoel je met 'spark van bewustzijn'? Dat is volgens mij een zelfverzonnen concept dat niet nodig is om te stellen dat de hersenen noodzakelijk zijn voor het menselijke bewustzijn.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:10 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat haalt de spark van bewustzijn niet weg. Het instrument waardoor het bewustzijn werkt heeft een mankement. Het bewustzijn zelf niet. (of zo) Hoe dat dan zou werken met bijvoorbeeld een ziekte zoals Alzheimer weet ik niet. Maar ook iemand met Alzheimer is bewust.
Ik ga dan vanuit wensdenken toch mee met met post #41. De ontvanger van het bewustzijn werkt niet meer naar behoren. Vandaar dat het niet meer goed functioneert.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'spark van bewustzijn'? Dat is volgens mij een zelfverzonnen concept dat niet nodig is om te stellen dat de hersenen noodzakelijk zijn voor het menselijke bewustzijn.
Alzheimer is inderdaad een goed voorbeeld van hoe bewustzijn en hersenen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Als de gedeelten in je hersenen die verantwoordelijk zijn voor je geheugen niet meer goed werken, zul je dingen vergeten. Dat heeft dan een directe fysieke oorzaak.
Ik had een vriend die hersenkanker kreeg en daardoor het linkerdeel van zijn gezichtsveld niet meer kon zien. Moeten we nu een of andere bovennatuurlijke verklaring hiervoor zoeken, of is simpelweg de hardware die het mogelijk maakt voor een mens om te zien aangetast, waardoor dit ook niet meer ervaren wordt?
Maar hoe kan ik voor mezelf bewijzen dat materialisme een hoax is? Want ik krijg het maar niet uit mijn brein.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij vraagt om omgekeerde bewijsvoering. Eerst verzin je iets dat niet bestaat (materie) en daarna moet ik aantonen dat materie niet bestaat. Daar klopt niets van. Uit logische redeneringen kun je concluderen dat het materialistische paradigma een hoax is.
Nou nee. Vanuit de theosofie is er maar 1 bewustzijn. Alles is hetzelfde soort bewustzijn. De Eternal heeft een "spark" afgesplits in jouw lichaam. Dat is wat ik daarmee bedoel.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'spark van bewustzijn'? Dat is volgens mij een zelfverzonnen concept dat niet nodig is om te stellen dat de hersenen noodzakelijk zijn voor het menselijke bewustzijn.
Alzheimer is inderdaad een goed voorbeeld van hoe bewustzijn en hersenen onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Als de gedeelten in je hersenen die verantwoordelijk zijn voor je geheugen niet meer goed werken, zul je dingen vergeten. Dat heeft dan een directe fysieke oorzaak.
Ik had een vriend die hersenkanker kreeg en daardoor het linkerdeel van zijn gezichtsveld niet meer kon zien. Moeten we nu een of andere bovennatuurlijke verklaring hiervoor zoeken, of is simpelweg de hardware die het mogelijk maakt voor een mens om te zien aangetast, waardoor dit ook niet meer ervaren wordt?
Maar met die redenering bewijst hij wat ik eerder zei, dat hij geen jota van wat hij zegt kan hardmaken. Want eerder stelde hij het volgende:quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:16 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik ga dan vanuit wensdenken toch mee met met post #41. De ontvanger van het bewustzijn werkt niet meer naar behoren. Vandaar dat het niet meer goed functioneert.
Je kunt geen onderdeel zijn van andermans bewustzijn, ookal is er een overcross in het bereik.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:13 schreef KoningWouter het volgende:
Ik zou het anders willen stellen. Bewustzijn is allemaal hetzelfde. Iedereen is onderdeel van hetzelfde bewustzijn alleen is het afgesplitst in je lichaam. Dat besef ik me wel als ik mediteer net als dat je bewustzijn in principe geen grenzen heeft.
Je kunt het beste zo spiritueel mogelijk bezig zijn. Heilige boeken en andere spirituele teksten lezen, religieuze filmpjes op youtube kijken, naar spirituele landen reizen, het belangrijkste is mediteren. Jezelf volledig onderdompelen in spiritualiteit om van je materialistische/atheïstisch conditioneringen af te komen.quote:Op dinsdag 12 december 2023 11:17 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Maar hoe kan ik voor mezelf bewijzen dat materialisme een hoax is? Want ik krijg het maar niet uit mijn brein.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |