Ja, maarja .. ook dat is weer voornamelijk toe te schrijven aan onderwijsbeleid wat opleidingsinstituten gedwongen heeft zich meer en meer als bedrijven te gaan gedragen, oa leunend op de financiering die buitenlandse studenten met zich meebrengen. En ook dan is het imo vrij duidelijk naar welke politieke hoek we kunnen wijzen. En helaas is dat ook een hoek waar Geert vaak genoeg tegen aan geschuurd heeft, en ook straks gedwongen zal zijn om mee samen te werken.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dan vergeet ik nog de studenten, die ook er ook last van hebben dat er meer dan 120.000 buitenlandse studenten in Nederland verblijven. Buitenlandse studenten die vaak draagkrachtiger zijn, en niet bij hun pappa en mamma kunnen wonen (die zitten immers in het buitenland). Op die manier wordt het voor Nederlandse studenten ook lastiger om uit huis te gaan.
Hij lijkt het zelf wel serieus te willen nu, dus ik veronderstel dat-ie ook heeft bedacht hoe dat dan zou werken. Of... zou het toch een spel voor de bühne zijn? In de wetenschap dat het niet zal lukken, maar de schijn willen ophouden dat het aan de anderen lag? Zodat je achteraf kunt zeggen dat jij je zó enorm constructief hebt opgesteld dat nu toch echt wel duidelijk is dat het niet aan jou lag, maar dat je stelselmatig wordt buitengesloten door de anderen.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je alles zo eens op een rijtje zet is het bijna een onmogelijke opgave om tot een kabinet te komen met de PVV zou je denken.![]()
Feit is wel dat Wilders tot nu toe altijd zijn hele partij ont-zet-tend goed in het gareel heeft weten te houden. Echt ongelooflijk goed. Zelfs PVV'ers die afhaakten hebben eigenlijk nooit stront over hem uitgestort. Een beetje klagen over het democratische gehalte in de PVV, en dat was het eigenlijk altijd wel.
Nu is zijn fractie natuurlijk meer dan verdubbeld maar ik verwacht eigenlijk niet heel veel meer drama. De loyaliteit die PVV'ers hebben jegens Wilders is echt iets waar andere partijen met verbazing en jaloezie naar kijken.
Als je vingers wil wijzen over de schuld van de woningcrisis zou ik toch echt eerst eens naar rechts wijzen. Met de VVD voorop. De woningmarkt was 'af' volgens Stef Blok. Sociale huurwoningen moesten en masse verkocht worden aan buitenlandse investeerders en verder moest de overheid vooral niet de regie nemen, en al zéker niet de landelijke overheid! Daar houden ze niet van bij de neo-liberalen.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dan vergeet ik nog de studenten, die ook er ook last van hebben dat er meer dan 120.000 buitenlandse studenten in Nederland verblijven. Buitenlandse studenten die vaak draagkrachtiger zijn, en niet bij hun pappa en mamma kunnen wonen (die zitten immers in het buitenland). Op die manier wordt het voor Nederlandse studenten ook lastiger om uit huis te gaan.
Ik denk dat de PVV niet beter scoort dan andere partijen qua fractiediscipline/gezeik in de fractie.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nu is zijn fractie natuurlijk meer dan verdubbeld maar ik verwacht eigenlijk niet heel veel meer drama. De loyaliteit die PVV'ers hebben jegens Wilders is echt iets waar andere partijen met verbazing en jaloezie naar kijken.
Mee eens hoor. Maar de problemen waren niet zo razendsnel opgelopen als Nederland geen netto-immigratie-land geworden was.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als je vingers wil wijzen over de schuld van de woningcrisis zou ik toch echt eerst eens naar rechts wijzen. Met de VVD voorop. De woningmarkt was 'af' volgens Stef Blok. Sociale huurwoningen moesten en masse verkocht worden aan buitenlandse investeerders en verder moest de overheid vooral niet de regie nemen, en al zéker niet de landelijke overheid! Daar houden ze niet van bij de neo-liberalen.
Kennelijk wil jij de discussie op dit niveau voeren...quote:Op woensdag 13 december 2023 00:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het gevolg: van gekkigheid weten we ondertussen niet meer wie we nu de schuld moeten geven, ondertussen zijn er al heel wat groepen de revue gepasseerd: de expats, de asielzoekers, de Oostblokkers, de ouderen, de gescheiden ouders, de singles en de buitenlandse studenten. Nog eventjes en je moeder krijgt de schuld omdat ze haar benen niet bij elkaar heeft gehouden en jou op de wereld heeft gezet.
En als we het dan toch gaan versimpelen.quote:Elke middelbare scholier met zijn eerste jaar economie zal je echter kunnen vertellen wat de werkelijke oorzaak is: het aanbod matcht de vraag niet.
Duh. Als Lodders en Teeven er nou even voor zorgen dat ik daar bij de Toto óók op kan wedden, dan ben ik over 2-3 jaar miljonair.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hij lijkt het zelf wel serieus te willen nu, dus ik veronderstel dat-ie ook heeft bedacht hoe dat dan zou werken. Of... zou het toch een spel voor de bühne zijn? In de wetenschap dat het niet zal lukken, maar de schijn willen ophouden dat het aan de anderen lag? Zodat je achteraf kunt zeggen dat jij je zó enorm constructief hebt opgesteld dat nu toch echt wel duidelijk is dat het niet aan jou lag, maar dat je stelselmatig wordt buitengesloten door de anderen.
Zelfs als hij straks wellicht officieel geen fractievoorzitter meer is, zal hij dat achter de schermen denk ik toch nog steeds wel blijven.quote:En dat het nu wellicht zonder grote problemen verloopt, soît. De situatie wordt heel anders als de PVV zou regeren. Een kamerfractie valt nog wel onder de duim te houden, als fractievoorzitter. Wat echter als je zelf de fractievoorzitter niet meer bent? Hoe ga je om met je ministers? Controleer je hun functioneren ook volledig? Er zou een veel grotere span of control nodig zijn dan nu het geval is - of hij moet accepteren dat-ie niet meer volledig in control is.
Nee, dan waren ze iets minder snel razendsnel opgelopen en klaagde iedereen dat hun pakketje er een week over deed, je in de supermarkt regelmatig misgreep en dat onze universiteiten het zo slecht deden omdat we geen excellente studenten uit het buitenland konden aantrekken.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mee eens hoor. Maar de problemen waren niet zo razendsnel opgelopen als Nederland geen netto-immigratie-land geworden was.
De winstmaximalisatie van vermogenden heeft meer prioriteit gekregen dan de welvaart (om over het welzijn al helemaal niet te spreken) van het volk.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Als je vingers wil wijzen over de schuld van de woningcrisis zou ik toch echt eerst eens naar rechts wijzen. Met de VVD voorop. De woningmarkt was 'af' volgens Stef Blok. Sociale huurwoningen moesten en masse verkocht worden aan buitenlandse investeerders en verder moest de overheid vooral niet de regie nemen, en al zéker niet de landelijke overheid! Daar houden ze niet van bij de neo-liberalen.![]()
Het gevolg: van gekkigheid weten we ondertussen niet meer wie we nu de schuld moeten geven, ondertussen zijn er al heel wat groepen de revue gepasseerd: de expats, de asielzoekers, de Oostblokkers, de ouderen, de gescheiden ouders, de singles en de buitenlandse studenten. Nog eventjes en je moeder krijgt de schuld omdat ze haar benen niet bij elkaar heeft gehouden en jou op de wereld heeft gezet.![]()
Elke middelbare scholier met zijn eerste jaar economie zal je echter kunnen vertellen wat de werkelijke oorzaak is: het aanbod matcht de vraag niet.
Jij noemt -voor de burger- onbelangrijkere dingen. Geen huis hebben is behoorlijk wat klachtwaardiger dan drie in plaats van twee dagen op een pakketje moeten wachten.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Nee, dan waren ze iets minder snel razendsnel opgelopen en klaagde iedereen dat hun pakketje er een week over deed, je in de supermarkt regelmatig misgreep en dat onze universiteiten het zo slecht deden omdat we geen excellente studenten uit het buitenland konden aantrekken.
De discussie wordt al jaren op dit niveau gevoerd.... Het is steeds de schuld van een 'groep', maar vreemd genoeg nooit van degenen die het land aan moeten sturen en geacht worden om vooruit te kijken en daarop beleid te maken.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Kennelijk wil jij de discussie op dit niveau voeren...
[..]
Nou, ik weet niet hoe dat er op andere universiteiten aan toe gaat, maar op degene waar ik werk hoeven we toch echt niet te kijken naar de buitenlandse studenten voor excellentie. Eerder een gebrek aan voorkennis en een grotere administratieve en ondersteunende last.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nee, dan waren ze iets minder snel razendsnel opgelopen en klaagde iedereen dat hun pakketje er een week over deed, je in de supermarkt regelmatig misgreep en dat onze universiteiten het zo slecht deden omdat we geen excellente studenten uit het buitenland konden aantrekken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor controle op migratie, maar het huidige woningtekort (en dat van de afgelopen 20 jaar) is toch echt vooral op het conto van te weinig sturen (en compleet de verkeerde kant opsturen) van de landelijke overheid te schrijven.
Ja precies. De vastgoedbazen moesten meer mogelijkheden krijgen om hun bezit te monetariseren, en dan zou het wel goed komenquote:Op woensdag 13 december 2023 00:55 schreef probeer het volgende:
[..]
De winstmaximalisatie van vermogenden heeft meer prioriteit gekregen dan de welvaart (om over het welzijn al helemaal niet te spreken) van het volk.
Jij sleept iemands moeder erbij en zegt dat ze haar benen bij elkaar moet houden. Maar nu opeens is het een serieus punt over geboortebeperking (terwijl het geboortecijfer in Nederland al laag is, en nog daalt ookquote:Op woensdag 13 december 2023 00:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De discussie wordt al jaren op dit niveau gevoerd.... Het is steeds de schuld van een 'groep', maar vreemd genoeg nooit van degenen die het land aan moeten sturen en geacht worden om vooruit te kijken en daarop beleid te maken.
En als we het over woonruimte hebben is elk persoon inwisselbaar voor een ander persoon. Maar je ziet nooit iemand pleiten voor geboortebeperking.
En bovendien, heb jij de burger er wel eens over horen klagen?quote:Op woensdag 13 december 2023 00:57 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet hoe dat er op andere universiteiten aan toe gaat, maar op degene waar ik werk hoeven we toch echt niet te kijken naar de buitenlandse studenten voor excellentie. Eerder een gebrek aan voorkennis en een grotere administratieve en ondersteunende last.
Je zou het niet zeggen als je zo de gemiddelde Henk&Ingrid hoort. Dagje vertraging: SCHANDE! Leeg vak bij de Appie: SCHANDE!quote:Op woensdag 13 december 2023 00:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij noemt -voor de burger- onbelangrijkere dingen. Geen huis hebben is behoorlijk wat klachtwaardiger dan drie in plaats van twee dagen op een pakketje moeten wachten.
Nouja kijk .. Ik kom zelf deels uit de filosofische hoek. En dan valt er best wat voor te zeggen om bijvoorbeeld expertise uit de Oosterse filosofieën aan te trekken ter verrijking van je curriculum. Maar dat bereik je absoluut niet door een stel 18-20 jarigen te importeren.quote:Op woensdag 13 december 2023 01:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En bovendien, heb jij de burger er wel eens over horen klagen?
''Wat valt het hier tegen zeg, hadden we maar meer excellerende buitenlandse studenten''
Jouw moeder of mijn moeder maakt niet uit hè? Of de moeder van wie dan ook. Het gaat erom dat elk mens er één is. Voor het inwonersaantal maakt het niet uit of jouw moeder (of die van wie dan ook) er eentje uitpoept of dat er eentje over de grens binnen komt wandelen (om wat voor reden dan ook).quote:Op woensdag 13 december 2023 00:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij sleept iemands moeder erbij en zegt dat ze haar benen bij elkaar moet houden. Maar nu opeens is het een serieus punt over geboortebeperking (terwijl het geboortecijfer in Nederland al laag is, en nog daalt ook).
Het stijgende inwonersaantal is gewoon feitelijk vast te stellen. Dat met verschillende culturen samenleven lastiger is, is natuurlijk minder feitelijk vast te stellen.quote:Op woensdag 13 december 2023 01:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jouw moeder of mijn moeder maakt niet uit hè? Of de moeder van wie dan ook. Het gaat erom dat elk mens er één is. Voor het inwonersaantal maakt het niet uit of jouw moeder (of die van wie dan ook) er eentje uitpoept of dat er eentje over de grens binnen komt wandelen (om wat voor reden dan ook).
Al hadden we allemaal exact dezelfde cultuur (succes met dat vaststellen trouwens), dat helpt het woningtekort niet oplossen.quote:Op woensdag 13 december 2023 01:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het stijgende inwonersaantal is gewoon feitelijk vast te stellen. Dat met verschillende culturen samenleven lastiger is, is natuurlijk minder feitelijk vast te stellen.
Mensen geven de schuld niet aan de geboorte van kinderen, omdat de geboortecijfers laag zijn.quote:Op woensdag 13 december 2023 01:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Al hadden we allemaal exact dezelfde cultuur (succes met dat vaststellen trouwens), dat helpt het woningtekort niet oplossen.
Mijn punt is, je gaat ook niet roepen dat het woningtekort de schuld is van mensen die kinderen krijgen. Al zijn we daar vast niet meer ver van verwijderd aangezien elke andere groep zo'n beetje wel al de zwarte piet toegespeeld heeft gekregen.
Het gaat er niet om waar mensen de schuld aan geven, het gaat erom dat er te weinig woningen zijn. En daar moet de overheid iets aan doen. Er is namelijk geen enkele andere partij die het effectief kán doen.quote:Op woensdag 13 december 2023 01:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mensen geven de schuld niet aan de geboorte van kinderen, omdat de geboortecijfers laag zijn.
CBS: Dalende vruchtbaarheid sinds 2010: de rol van opleidingsniveau
En de immigratie is dan wel weer hoog.
CBS: Bevolking gegroeid naar 17,8 miljoen inwoners, vooral door migratie
En dat is de schuld van de VVD metname Stef Blokquote:Op woensdag 13 december 2023 01:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het gaat er niet om waar mensen de schuld aan geven, het gaat erom dat er te weinig woningen zijn. En daar moet de overheid iets aan doen. Er is namelijk geen enkele andere partij die het effectief kán doen.
Al zou de immigratie morgen naar nul gaan, dan is het tekort nog steeds gigantisch. En dat is al een complete utopie.
Dat zijn wel de hoofdrolspelers ja. Maar het is sowieso een rechts neo-liberaal probleem. En dat gaan we ook niet oplossen met het meest rechtse kabinet ooit sinds WOII wat nu in de steigers staat.quote:Op woensdag 13 december 2023 01:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En dat is de schuld van de VVD metname Stef Blok
Daarom was Wilders ook zo verbolgen dat VVD al snel bedankte voor deelname aan een kabinet en waarom hij niet veel later op Twitter boos uithaalde richting Omtzigt.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:27 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Daarom heb ik ook altijd het idee gehad dat Wilders eigenlijk helemaal niet wilde regeren. Het is makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat het allemaal kut is. Zelf met beleid komen dat wel werkt is een heel stuk lastiger. Bovendien bestaat het verkiezingsprogramma van de PV uit allemaal luchtfietserij: plannetjes die eerder op de lachspieren werken, dan dat ze daadwerkelijk te realiseren zijn. Ik ben nu dus heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien(als het doorgaat), een kabinet met de PVV.
Stukje fabeltjeskrantquote:Op woensdag 13 december 2023 01:47 schreef FYazz het volgende:
[..]
Daarom was Wilders ook zo verbolgen dat VVD al snel bedankte voor deelname aan een kabinet en waarom hij niet veel later op Twitter boos uithaalde richting Omtzigt.
Wilders had niet gedacht de grootste te gaan worden gelet op de kandidatenlijst. Toen PVV dat wel bleek te worden hoopte Wilders dat hij snel en probleemloos kon meeliften op bestuurlijke ervaring van de VVD en de dossierkennis en hype rond Omtzigt (om wellicht daarna met de eer te strijken).
De VVD trapt hier niet in, wacht af en kijkt of en wat er te halen valt en Omtzigt is voorzichtig. Zijn speerpunt is nou juist een gestructureerde en professionele overheid, dus geen overheid die bestaat uit allemaal onervaren mensen.
Wilders heeft nu zoveel meer te verliezen dan in zijn rol als oppositie en dat betekent dat we op een gegeven ook gaan zien of hij echt milder en constructief wil en kan zijn of dat het een masker is.
Hoe langer het duurt en hoe lastiger de onderhandelingen en het werk worden, hoe moeilijker het is om in zijn rol te blijven.
nou PVV en NSC staan er wel serieus in hoorquote:Op woensdag 13 december 2023 01:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat zijn wel de hoofdrolspelers ja. Maar het is sowieso een rechts neo-liberaal probleem. En dat gaan we ook niet oplossen met het meest rechtse kabinet ooit sinds WOII wat nu in de steigers staat.
Sterker nog, die gaan het probleem alleen maar aanjagen.
Ouderen willen best doorstromen maar die zitten niet meer te wachten op bejaardenhuizen zoals 30 jaar geleden. Beetje op je kamertje zitten wachten totdat er een keer bezoek komtquote:Op woensdag 13 december 2023 01:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou PVV en NSC staan er wel serieus in hoor
als men eerst de uitstroom maar weer gaat herstellen door weer fors ouderencentra te bouwen
Dat gaat toch echt nodig zijn als we naar de 5 miljoen ouderen gaan in 2040, misschien wel het allerbelangrijkste , ook om de zorgkosten in de hand te houden
Je moet niet alles geloven wat in de krant staat.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/opin(...)che-doelen~b06fd991/
Wat op zich niks vreemds is in de politiek. Als andere partijen er voor gaan liggen is het al vrij snel de schuld van die partijen. Laten we niet doen alsof dat PVV specifiek gedrag is. Vrij logisch ook, want als plannen er niet doorheen komen vanwege enkele partijen is het heel makkelijk om de schuld daar te leggen.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Oh dat zeker. Als hij er een zooi van maakt is het gewoon weer de schuld van Omtzigt, VVD, en Links.
De PVV heeft er alleen nog net geen programmapunt van gemaakt.quote:Op woensdag 13 december 2023 06:59 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Wat op zich niks vreemds is in de politiek. Als andere partijen er voor gaan liggen is het al vrij snel de schuld van die partijen. Laten we niet doen alsof dat PVV specifiek gedrag is. Vrij logisch ook, want als plannen er niet doorheen komen vanwege enkele partijen is het heel makkelijk om de schuld daar te leggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |