quote:
Op dinsdag 19 december 2023 19:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:[..]

Over arrogantie gesproken zie deze claim van je.
Hmm even over mezelf al 17 jaar deze account hier. Met Ancilla nog op de piratenpartij gestemd. Mijn scriptie ging over de sleepwet. Waar ik niet vind dat wat we krijgen opweegt tegen wat we verloren. Digitale vrijheid is nogal een onderwerp wat me al lang interesseert en ik best wat vanaf weet. Het is allemaal niet zo zwart wit als of je mag alles zeggen of niks.
Kijk als een overheid autofabrikanten verplicht gordels in auto's te doen en mensen verplicht gordels te dragen kun je dat zien als autoritair of een verlies aan vrijheid. Immers geen gordelloze autos meer en je moet een gordel dragen. Zo'n beperking je moet iets noemt men in filosofie ook wel negatieve vrijheid.
Maar het verplichten van een gordel heeft ook voordelen, bijvoorbeeld minder fatale ongevallen of de mogelijkheid een gordel te dragen in je auto. Dat noemt men dan positieve vrijheid.
In geval van gordels denk ik dat wat het oplevert aan positieve vrijheid duidelijk meer is dan de kosten aan negatieve vrijheid.
Bij de sleepwet is naar mijn mening vrijwel geen winst, terwijl onze vrijheid wel wordt aangetast (dit is meer theoretisch want praktisch merk ik er voorlopig niks van).
Waarom dit verhaaltje nou omdat het ook in het geval van regels voor grote techbedrijven relevant is. Stel je mag straks niet meer op X verkondigen dat de holocaust een hoax is of dat negers minderwaardig zijn. Dan lever je misschien een klein beetje vrijheid in. Aan de andere kant heb je mijns inziens zeker meer winst, veelvuldig haat verspreiden is niet zonder gevolgen. Over hoe streng je moet modereren wat wel en niet moet kunnen daar kun je wat mij betreft veelvuldig over discussieren. Dat het noodzakelijk is, tja dat is mijn conclusie in ieder geval na 20 jaar veel internetten zonder moderatie gaat het nog kut in de meest hechte online communities.
Prima trouwens dat je het niet met me eens bent hoor, maar mijn mening meteen bij het grofvuil zetten omdat hij je niet zint is

Waarom probeer je niet uit te leggen waarom ik ongelijk heb. Kom niet met een glijdende schaal want dat argument kan je beide kanten opmaken.
Het verschil tussen regels m.b.t. meningen en autogordels is dat een autogordel objectief vast te stellen is als een veiligheidsmaatregel. Er is geen sprake van interpretatie, geen sprake van "ik vind dit een autogordel" of "ik vind dit geen autogordel". Een autogordel is simpelweg wat het is en het draagt bij aan de veiligheid van inzittenden van een auto.
Wat 'mis- of desinformatie' is, valt in veel gevallen gewoon niet objectief vast te stellen en is een kwestie van interpretatie. Dan is het dus niet de bedoeling dat een politiek orgaan in een vrije samenleving gaat bepalen wat er wel en niet geplaatst zou mogen worden op een platform dat zij niet zelf beheren, op basis van hun eigen interpretaties.
Jouw voorbeelden over "de Holocaust is niet gebeurd" of "negers zijn minderwaardig" zijn zo klaar als een klontje: dat is mis- of desinformatie. Het zijn dan ook uitspraken/meningen die in veel landen (terecht) wettelijk verboden zijn en waar je voor vervolgd kunt worden. Dan is het dus aan de rechter en zal waarschijnlijk verwijdering gesommeerd worden. Daarnaast zullen veel platformen dit soort uitspraken zelf ook al niet tolereren omdat het hun TOS schendt.
Zegt iemand bijvoorbeeld echter: "de EU is een anti-democratisch instituut, waar politici die niet door het volk zijn gekozen te veel macht en invloed hebben op de nationale belangen van de lidstaten." Even los wat je van deze uitspraak vindt: als de EU dit pareert door te zeggen: "nee hoor, wij zijn geen anti-democratisch instituut. Waarom? Omdat wij zeggen dat dat zo is. Deze uitspraak is mis- of desinformatie en moet derhalve dus verwijderd of niet toegestaan worden." Dat moet je wat mij betreft dus niet willen in een samenleving als de onze. Je geeft een overheid dan teveel macht om elke kritiek op hen de kop in te drukken.
We hebben hier eerder de discussie over de verkiezingen in Turkije gehad. Daarbij verdedigde ik de beslissing van Twitter/Musk om vier accounts op last van de overheid te blokkeren, omdat het alternatief was dat het hele platform anders op zwart zou gaan. Niet omdat ik die overheidscensuur een goede zaak vond, maar omdat het soms kiezen is voor de minst slechte optie voor een bevolking en je te maken hebt met de wetten van een land. Waarbij Twitter ook alles in het werk stelde om die beslissing juridisch ongedaan te maken.
Voor de beslissing van Twitter/Musk om destijds aan dat verzoek gehoor te geven, werd hij hier redelijk verguisd: hij werkte mee aan censuur, hij is niet voor free speech, hij had maar op zwart moeten gaan, etc. Het enige dat hij deed, was het slechtere alternatief (nogmaals: volledig op zwart gaan) voor de bevolking voorkomen. En dat was inderdaad met concessies die je liever niet doet.
Dan snap ik niet zo goed waarom mensen er nu voorstander van zijn om de EU dezelfde machtsmiddelen tot dergelijke censuur op/benvloeding van een privaat platform te geven. Waarom het dan opeens wel goed is om een overheid die bevoegdheden te geven, op basis van hun eigen interpretatie van wat mis- of desinformatie is. De wetten en juridische mogelijkheden om bepaalde uitspraken aan de kaak te stellen zijn er. We zijn hier gelukkig nog geen Turkije, laten we dat wat mij betreft alsjeblieft vooral zo houden.