quote:
Op zondag 10 december 2023 04:12 schreef BasEnAad het volgende:[..]
Aah heftig. Maar goed om te horen dat je echt begrijpt wat een verslaving betekent.
Alcoholisme is echt een ziekte. Het hele ouderlijk huis lag bij ons ook bezaaid met verstopte bierflesjes.
Ja joh, wij zaten als 3 kinderen op de middelbare school toen, maar werden 's nachts wakker gehouden.
Ik was een jaar of 11 toen ik het door kreeg dat mijn moeder dus was wat we 'een dronkelap' noemden.
Het is heel heftig ja. Ik heb letterlijk 20 jaar een hekel aan haar gehad. Pas toen ze (bijna helemaal) gestopt was met drinken dacht ik:"Ja, ik heb mijn moeder terug.". Was ook precies wat mijn vader zei:"Ik heb mijn vrouw terug."
Ik zou haar alcoholisme niet de ziekte willen noemen, het is het symptoom van het feit dat ze eigenlijk al van jongs af aan het leven niet goed aankan. Zware postnatale depressie na mijn geboorte gehad ook en daar is ze eigenlijk nooit van hersteld. Het drinken was haar manier van dealen daarmee. Als je constant dronken bent voel je niet zoveel en vergeet je alles. We hebben haar vaak genoeg therapie aangeboden maar daar moet ze gewoon niks van hebben.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."