In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
De obsessieve lens voor het Israëlische leger en het geschreeuw dat deze constant zogenaamde "oorlogsmisdaden" plegen, waar de VN tegelijkertijd nog niet eens een motie kan aannemen om Hamas af te keuren is bijzonder ja.
Antisemitisme is niet alleen openlijke Jodenhaat, maar ook de selectieve woede over het bestaan van een Joodse staat en het idee dat 'Zionisme' eigenlijk racisme zou zijn en dit problematiseren. Dat er ook christelijke of Islamtische landen zijn is ineens geen probleem meer. Sterker nog, men wil het liefst dat wat nu Israël is, het volgende Islamtische land wordt.
Het heeft met dus ook met de rare dubbele standaarden te maken. En in vroegere tijden was dit niet anders, toen ging antisemitisme vaak op een hele slinkse manier via allerlei bloedsprookjes of theorieën of Joden en het Jodendom.
En dat zien we dus nu ook met het Israëlische leger. Letterlijk geen leger ter wereld wordt voor eenzelfde standaard gehouden als het leger van Israël, terwijl men alles doet om zo humaan mogelijk te handelen.
Welk ander leger gebruikt 'roof-knocking'? Geen. Welk ander leger belt eerst plekken alvorens ze gaan bombarderen? Geen. Welke leger strooit duizenden flyers in een gebied om de burgers van de andere partij te informeren waar ze veilig zijn? Geen.
Op zaterdag 9 december 2023 15:45 schreef Aether het volgende: twitter ] "Zionism is Nazism" London Now. This is the central pillar of the antisemitic argument. That the Jews are the Nazis and the Palestinians are the Jews. It is an antisemitic falsehood. It is a lie. It is an attempt to propagate hate against Jews in the name of their murdered kin.
Kan mij een bericht van een maand geleden herinneren dat de Palestijnen al sinds 1991 bezig zijn om op Westerse/Amerikaanse scholen de geesten te vergiftigen met Jodenhaat. Dus dit proces is minstens al 30 jaar aan de gang.
Hiervoor hebben ze iig in Amerika al 2 moslim studenten organisaties die de Palestijnse zaak aan het bepleiten zijn.
En we zien het resultaat iig al bij de 3 universiteiten die nu onder vuur liggen.
[..] Welk ander leger gebruikt 'roof-knocking'? Geen. Welk ander leger belt eerst plekken alvorens ze gaan bombarderen? Geen. Welke leger strooit duizenden flyers in een gebied om de burgers van de andere partij te informeren waar ze veilig zijn? Geen.
Welk ander leger gooit bewust woonflats plat met als enige doel om het gebouw volledig met de grond gelijk te maken?
[..] De geallieerde legers gooiden tijdens WOII hele steden plat, het bleef niet bij 1 flatje.
Was mooi filmpje op youtube (kan niet meer vinden helaas) van een pro Palestijns iemand die zoiets beweerde en idd dit terug kreeg als reactie en dat maar verrassend en soort van nieuwe informatie vond
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
[..] Welk ander leger gooit bewust woonflats plat met als enige doel om het gebouw volledig met de grond gelijk te maken?
Dat er plekken worden gebombardeerd waar ook burgers wonen is ongeveer de norm bij letterlijk elke oorlog. Ik zou dan ook de vraag omdraaien: welke strijdende partij gebruikt hun eigen burgers als menselijk schild op een niveau zoals de Palestijnse terroristen dat doen? Dit is namelijk de grootste reden dat er burgerslachtoffers vallen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Dat er plekken worden gebombardeerd waar ook burgers wonen is ongeveer de norm bij letterlijk elke oorlog. Ik zou dan ook de vraag omdraaien: welke strijdende partij gebruikt hun eigen burgers als menselijk schild op een niveau zoals de Palestijnse terroristen dat doen? Dit is namelijk de grootste reden dat er burgerslachtoffers vallen.
Ook fanatisme speelt een rol. Kijk naar Berlijn 1945 waar fanatieke SS-ers doorvochten tot de dood ondanks uitzichtsloos en zelfs kinderen en bejaarden moesten meevechten. Bijna alles wat overeind stond werd platgeschoten, verwacht dezelfde taferelen met Hamas "strijders".
[..] Dat er plekken worden gebombardeerd waar ook burgers wonen is ongeveer de norm bij letterlijk elke oorlog. Ik zou dan ook de vraag omdraaien: welke strijdende partij gebruikt hun eigen burgers als menselijk schild op een niveau zoals de Palestijnse terroristen dat doen? Dit is namelijk de grootste reden dat er burgerslachtoffers vallen.
Je had het over de roof knocking en het waarschuwen van de bewoners
Ik betwijfel ook of het percentage beschadigde gebouwen een goede graadmeter is. Als eerste is het de vraag hoe je zoiets degelijk in kaart brengt en ten tweede heeft ook te maken met de stabiliteit van de gebouwen hoe groot de schade gaat zijn.
LOL daar ga je natuurlijk geen antwoord op krijgen.
[..] Dat is niet waar, maar ik laat het aan de gewichtig persoon om hier krachtig op te reageren. Zie de video
Haha ja die gek aan het woord laten, altijd maar huilen om antisemitisme terwijl hij zelf genocide pleegt op een heel volk. Beetje iets met aan de andere kant van de historie gaan staan ineens.
[..] Hmm, nee. Je zet Israël en diens leger weg als terroristen, dat is wat je doet. Kortom, je draait de realiteit om.
Ja, ik zet Israël weg als terroristen. Dat zijn toch simpelweg de feiten? Bv het onthouden van voedsel, water en medicijnen aan een heel volk. Hoe is dat niet terroristisch?
Overigens draai ik niet de realiteit om. Ik heb nooit gezegd dat Hamas geen terroristische organisatie is. Ik zeg alleen dat beide partijen terroristen zijn. Want door alle oorlogsmisdaden die Israël gepleegd heeft en pleegt is het vele malen erger dan wat het probeert uit te roeien. Iets met een splinter en balk in je oog.
Waar zijn daar de feiten voor dan?
En hele dorpen en steden worden compleet weggevaagd. Volgens jou zit dus letterlijk in elk huis, in elke auto, in elk ziekenhuis een terrorist verstopt? Je begint nu te klinken als Poetin en Netanyahu (en nee dat is geen compliment).
En al zitten er volgens Israël op sommige plekken terroristen, dan nog zijn meer dan 10.000 burger doden getallen die echt heel erg misselijk makend zijn.
Roof knocking en het op diverse manieren waarschuwen van burgers kan als een humane actie van het IDF gepresenteerd worden, alleen het klinkt humaner dan het is. Het doel is om burgerslachtoffers te voorkomen, daar is het IDF voor te prijzen, alleen waarom al die gebouwen en woningen per se volledig verwoest moeten worden is vaak onduidelijk. Dus het is niet per se humaan
Wie denk je dat je voor de gek kan houden? Je trollt, en nogmaals, goeie vermakelijke troll maar eigenlijk vind ik 't geen goed onderwerp. Er vallen echt heel veel doden.
[..] Antisemitisme is niet alleen openlijke Jodenhaat, maar ook de selectieve woede over het bestaan van een Joodse staat en het idee dat 'Zionisme' eigenlijk racisme zou zijn en dit problematiseren.
In welk ander land vormt het leger het dagelijkse bestuur over miljoenen staatsloze burgers 50+ jaar lang?
Maar ik zie dat het argument "zionisme is nazisme" en "Palestijnen zijn de nieuwe joden" ook alweer voorbij kwamen.
Er zijn écht mensen die dat geloven.
De realiteit is natuurlijk dat de Palestijnse terreurorganisaties momenteel de nieuwe nazi's zijn en de Israëliërs de nieuwe joden. (Inclusief de Arabische Israëliërs!)
[..] Roof knocking en het op diverse manieren waarschuwen van burgers kan als een humane actie van het IDF gepresenteerd worden, alleen het klinkt humaner dan het is. Het doel is om burgerslachtoffers te voorkomen, daar is het IDF voor te prijzen, alleen waarom al die gebouwen en woningen per se volledig verwoest moeten worden is vaak onduidelijk. Dus het is niet per se humaan
Een vermoeden dat Hamas er gebruik van maakt(e) kan reden genoeg zijn. Waarom zou de IDF de eigen soldaten riskeren om een gebouw kamer voor kamer te checken op terroristen en ze daarmee misschien blootstellen aan vijandelijk vuur en boobytraps?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Palestina niet, dat is geen land en het ook nooit geweest. Het gaat over de Palestijnse gebieden. Dat zijn inderdaad stukken land waar Palestijnse autoriteiten de bestuurlijke macht hebben. Maar omdat men zo ontzettend slecht georganiseerd is en eigenlijk alleen maar bezig met terrorisme, zijn ze niet erkend door ongeveer de hele wereld.
En ik vind dat ook een prima beslissing, zolang men zich daar niet normaal kan gedragen is erkenning niet nodig en zal Israël er ook betrokken bij moeten blijven. Het is eigenlijk jammer voor de mensen zelf, met de miljarden die er zijn gegeven en ook de nodige mogelijkheden tot handel, hadden de Palestijnse gebieden ondertussen een klein Qatar of Singapore kunnen zijn.
Zo zien we maar wat de prijs kan zijn voor een cultuur die draait om terrorisme en etnische haat jegens anderen. Het zorgt er voor dat er een totaal onbestuurbaar en op alle fronten disfunctioneel gebied ontstaat, met een geradicaliseerde bevolking.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
De halve wereld dan. Daar waar de normen en waarden het meest geciviliseerd zijn, weet men beter. Het is bijvoorbeeld de vraag wat je moet met erkenning van landen als Tsjaad of Bolivia. Erkenning van de VS, Frankrijk of het VK is wel wat waard.
[..] Roof knocking en het op diverse manieren waarschuwen van burgers kan als een humane actie van het IDF gepresenteerd worden, alleen het klinkt humaner dan het is. Het doel is om burgerslachtoffers te voorkomen, daar is het IDF voor te prijzen, alleen waarom al die gebouwen en woningen per se volledig verwoest moeten worden is vaak onduidelijk. Dus het is niet per se humaan
Omdat die gebouwen ofwel bewoond worden door vooraanstaande Hamas leden, of door Hamas gebruikt worden voor hun terroristische acties.
Wie denk je dat je voor de gek kan houden? Je trollt, en nogmaals, goeie vermakelijke troll maar eigenlijk vind ik 't geen goed onderwerp. Er vallen echt heel veel doden.
Wie is hier nou aan het trollen dan?
Er vallen inderdaad heel veel doden, waarom blijf jij dan Israël steunen? Waarom blijf jij iemand die opkomt voor de burger doden wegzetten als een trol?
[..] Nee, daar zijn ze niet. Maar van de beelden uit Oekraïne weten we dat het heel snel zichtbaar is als er op een klein gebied veel burgers worden gedood. Dan zie je snel enorme uitbreidingen van begraafplaatsen. En aangezien moslims hun doden binnen 24 uur dienen te begraven, en er een week lang een staakt het vuren was, zou je zulke uitbreidingen in Gaza dus ook gewoon moeten kunnen vaststellen. Overal zijn beelden van gemaakt, maar van vijftienduizend nieuwe graven - waaronder blijkbaar zevenduizend voor kinderen- niet. Leg dat eens uit. Waar zijn die?
The Haaretz analysis found that in three earlier campaigns in Gaza, in the period from 2012-22, the ratio of civilian deaths to the total of those killed in airstrikes hovered around 40%. That ratio declined to 33% in a bombing campaign earlier this year, called Operation Shield and Arrow.
In the first three weeks of the current operation, Swords of Iron, the civilian proportion of total deaths rose to 61%, in what Haaretz described as “unprecedented killing”. The ratio is significantly higher than the civilian toll in all the conflicts around the world during the 20th century, in which civilians accounted for about half the dead.
“The broad conclusion is that extensive killing of civilians not only contributes nothing to Israel’s security, but that it also contains the foundations for further undermining it,” Haaretz concluded. “The Gazans who will emerge from the ruins of their homes and the loss of their families will seek revenge that no security arrangements will be able to withstand.”
The study confirms an investigation 10 days ago by two other Israeli news sites, +972 Magazine and Local Call, which found Israel was deliberately targeting residential blocks to cause mass civilian casualties in the hope people would turn on their Hamas rulers. The figures will make uneasy reading for the Biden administration, which is facing global criticism and isolation for vetoing a UN security council vote for a ceasefire on Friday.
Als dit klopt is dit een teken dat er echt iets fout gaat daar, je hoeft 't niet eens vanuit een moreel perspectief te zien per se want zelfs puur strategisch gezien is dit niet te verkopen
[ Bericht 0% gewijzigd door moby_jones op 09-12-2023 18:20:40 ]
Er vallen inderdaad heel veel doden, waarom blijf jij dan Israël steunen? Waarom blijf jij iemand die opkomt voor de burger doden wegzetten als een trol?
Omdat het doel het vernietigen van Hamas is.
Wil jij dat die blijven bestaan?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Ik ontken niets. Ik vraag me alleen af waar om je geen beelden ziet van begrafenissen van duizenden kinderen. Waarom zie je geen foto's van uitgestrekte velden met duizenden nieuwe graven.
Dat vind ik een beetje vreemd.
Wat jij doet is een pleidooi houden om een club, gelijkaardig én gelijkwaardig aan ISIS, te sparen.
Onderhandelen of vrede sluiten met terroristen is uitgesloten. net als het sluiten van een pact met Nazi's geen optie was. Nazi's zijn terecht uitgeroeid, en dat walgelijke Hamas tuig zal ook uitgeroeid moeten worden. Niemand had medelijden met de vrouwen in Berlijn toen de Russen binnenvielen.
Misschien terecht, misschien onterecht, maar het kwaad moet uitgeroeid, daar onderhandel je niet mee, op 7 oktober heeft Hamas onomstotelijk bewezen geen partij te zijn in elke zinnige discussie.
Hamas is minstens zo walgelijk als Nazi Duitsland, maar ik begin te neigen naar de mening dat ze zelfs de Japanners naar de kroon steken qua walgelijke oorlogsmisdaden. En dat is knap.
Wat een uitschot.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Jij bent er zeker zo een die ook nog altijd denkt dat Israël op 18 oktober een ziekenhuis heeft gebombardeerd wat ruim 500 slachtoffers heeft opgeleverd, waaronder voornamelijk vrouwen en kinderen.
[..] Wat jij doet is een pleidooi houden om een club, gelijkaardig én gelijkwaardig aan ISIS, te sparen.
Onderhandelen of vrede sluiten met terroristen is uitgesloten. net als het sluiten van een pact met Nazi's geen optie was. Nazi's zijn terecht uitgeroeid, en dat walgelijke Hamas tuig zal ook uitgeroeid moeten worden. Niemand had medelijden met de vrouwen in Berlijn toen de Russen binnenvielen.
Misschien terecht, misschien onterecht, maar het kwaad moet uitgeroeid, daar onderhandel je niet mee, op 7 oktober heeft Hamas onomstotelijk bewezen geen partij te zijn in elke zinnige discussie.
Hamas is minstens zo walgelijk als Nazi Duitsland, maar ik begin te neigen naar de mening dat ze zelfs de Japanners naar de kroon steken qua walgelijke oorlogsmisdaden. En dat is knap.
Wat een uitschot.
Als je Hamas als de NSDAP wil behandelen betekent dat het executeren van een paar sleutelfiguren en de rest inhuren om raketten te bouwen, nieuwe doodseskaders opleiden in zuid amerika of voorzitter te worden bij de NAVO
[..] Als je Hamas als de NSDAP wil behandelen betekent dat het executeren van een paar sleutelfiguren en de rest inhuren om raketten te bouwen, nieuwe doodseskaders opleiden in zuid amerika of voorzitter te worden bij de NAVO
Nee, want in tegenstelling tot de Nazi's bezit Hamas geen enkele ambieerbare kwaliteit, het is, zoals ik al zei uitschot. Minderwaardig sub-humaan tuig dat uitgeroeid moet worden. Ten koste van alles wat mij betreft, want als je toegeeft aan dit soort misselijkmakend sadistisch tuig is het einde echt zoek.
Dat snap je zelf hopelijk ook wel?
Dat soort genieën vind je niet bij Hamas, welnee, hooguit een geschifte predikant of tig die je kunnen vertellen over een walgelijk bloeddorstige infantiele kutreligie
man man man man
Heb je überhaupt enig onderwijs genoten, of was het vooral holocaustontkenning bij jou in het getto?
Dat soort genieën vind je niet bij Hamas, welnee, hooguit een geschifte predikant of tig die je kunnen vertellen over een walgelijk bloeddorstige infantiele kutreligie
man man man man
Heb je überhaupt enig onderwijs genoten, of was het vooral holocaustontkenning bij jou in het getto?
Het bestuderen van de Jodenvervolging gaat iets verder dan een harde krijgen wanneer je iemand Hugo Boss ziet dragen