abonnement Unibet Coolblue
pi_211538085
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
  woensdag 6 december 2023 @ 20:19:38 #3
505199 Squishmallow
Cuno doesn't fucking care
pi_211538673
Sunneklaas... visserpauperfeest
"Alright. Entertain the Cuno! Show me whatcha got. Watcha got there? Whatcha got, huh?! Show me whatcha got!"
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 20:58:50 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211539168
Raar verhaal weer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 6 december 2023 @ 21:03:26 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211539196
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 20:19 schreef Squishmallow het volgende:
Pre-christelijk swingerfeest blijkbaar.

Soort Tinder uit het Vikingtijdperk.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211539213
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 20:19 schreef Squishmallow het volgende:
Walvisvaarders en zeelieden. Niet echt vissers zoals de Urkers en Katwijkers.
  woensdag 6 december 2023 @ 21:43:03 #7
505199 Squishmallow
pi_211539620
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 21:05 schreef grimselman het volgende:

[..]
Walvisvaarders en zeelieden. Niet echt vissers zoals de Urkers en Katwijkers.
Ze schijnen vrouwen en kinderen te slaan
"Alright. Entertain the Cuno! Show me whatcha got. Watcha got there? Whatcha got, huh?! Show me whatcha got!"
pi_211539636
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 21:43 schreef Squishmallow het volgende:

[..]
Ze schijnen vrouwen en kinderen te slaan
Jij schijnt gek te zijn. Ga weg met je onzin
  woensdag 6 december 2023 @ 21:53:25 #9
505199 Squishmallow
pi_211539770
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 21:44 schreef grimselman het volgende:

[..]
Dat is letterlijk wat elk Sunneklaasfilmpje op Youtube zegt. Als die inteelteilanders er niet zo raar over deden dan deed dat niet de rondte.
  woensdag 6 december 2023 @ 22:07:27 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211539923
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 21:44 schreef grimselman het volgende:

[..]
Dit zeggen die Amelanders toch echt zelf. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator donderdag 7 december 2023 @ 02:27:01 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211540922
Raar verhaal weer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211540940
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 19:53 schreef Jemoederniet het volgende:
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
[ afbeelding ]
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
[ afbeelding ]
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.
[..]
[..]
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht
[..]
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/
[..]

De echte zwarte piet discussie is over.
pi_211541135
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 03:10 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Nee vind ik niet eigenlijk
pi_211541366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 03:10 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Als dat betekent dat iedereen het feest mag vieren zoals men zelf wil dan teken ik daarvoor.

Maar volgens mij zijn er nog steeds betweters die niet kunnen accepteren hoe anderen het feest vieren.

Dus dan gaan we lekker door. *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 7 december 2023 @ 08:57:04 #15
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_211541624
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:16 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
:')
Je weet niet waar je het over hebt
pi_211542460
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 08:07 schreef Montagui het volgende:

[..]
Als dat betekent dat iedereen het feest mag vieren zoals men zelf wil dan teken ik daarvoor.

Maar volgens mij zijn er nog steeds betweters die niet kunnen accepteren hoe anderen het feest vieren.

Dus dan gaan we lekker door. *O*
Rond deze tijd kan je eigenlijk weer overschakelen naar de vuurwerk-discussie.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 7 december 2023 @ 10:55:07 #17
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_211542588
Het is tijd voor de Suwarte Piet _O_
pi_211542679
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator donderdag 7 december 2023 @ 12:14:48 #19
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_211543363
De OP is een beetje verbeterd. Ja.
Ik wil de Zwarte Piet terug volgend jaar.
Hij mag zijn diverse haarstructuur houden.
A child is born with no state of mind.
pi_211543759
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:14 schreef SuperHartje het volgende:
De OP is een beetje verbeterd. Ja.
Ik wil de Zwarte Piet terug volgend jaar.
Hij mag zijn diverse haarstructuur houden.
Ik wil die jankende Airfryer in een zwarte pieten pak zien volgend jaar, zodat ie eens kan ervaren hoe geliefd zwarte piet eigenlijk wel niet is en wat ie kapot maakt.
pi_211543775
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 13:10 schreef Inbox het volgende:

[..]
Ik wil die jankende Airfryer in een zwarte pieten pak zien volgend jaar, zodat ie eens kan ervaren hoe geliefd zwarte piet eigenlijk wel niet is en wat ie kapot maakt.
Dat zou dan wel d stunt zijn van 2024.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211544086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 13:10 schreef Inbox het volgende:
Airfryer
Mensen met die naam bestaan niet .
O.... je wilt iemand belachelijk maken.. Tssssssssssss hoe zielig toch
pi_211544386
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 13:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Een zwarte piet die racistisch is, bestaat evenmin.
Airfryer maakt zichzefl belachelijk met zn gejank. Dat hoef ik dus niet te doen.

PS: ben je echt zo wereldvreemd dat je de naam Airfryer niet eerder hebt gezien als aanduiding voor die jankneger?
pi_211544391
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 13:13 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Dat zou dan wel d stunt zijn van 2024.
De stunt van 2024 zou zijn als ie een rap/dichtcarriere in Ghana gaat starten. Tussen zn kleurgenoten, ver weg van al die racistische Nederlanders met hun verschrikkelijke sinterklaastraditie. Wat zal ie daar gelukkig moeten zijn!

Mja, krijgt ie geen subsidiecentjes meer dus dat doet ie niet :(

[ Bericht 0% gewijzigd door Inbox op 07-12-2023 14:47:58 ]
  donderdag 7 december 2023 @ 14:31:54 #25
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211544404
quote:

[..]
Grappig hoe lang jij je hier druk om maakt. Ik denk dat het eerder een averechts effect heeft.

Kinderachtig? Misschien, maar zo draait de wereld.

Laat je er niet over opnaaien. Daar heb je alleen maar jezelf mee.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211544522
quote:

[..]
Je hebt trouwens toch zelf ook wel een kleurtje he, met de gekozen nickname?
Blues vind zn oorsprong in de muziek die Afrikaanse slaven maakten in Zuidelijk Amerika. Zou erg racistisch zijn dat jij als blanke man je werkelijk bluesdude noemt. Iets met cultural appronogwattes.. ben niet zo bekend met al die termen van die linkse zeurwokies die overal over klagen.
pi_211546591
quote:
10s.gif Op woensdag 6 december 2023 21:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Pre-christelijk swingerfeest blijkbaar.

Soort Tinder uit het Vikingtijdperk.
Gelul.
pi_211546616
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 10:39 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Rond deze tijd kan je eigenlijk weer overschakelen naar de vuurwerk-discussie.
Ja. Dat gaat ook de goede kant op als in verbod. Ik was nooit tegen maar met de klappen en overlast tegenwoordig verander je soms van mening.
pi_211547774
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Ja. Dat gaat ook de goede kant op als in verbod. Ik was nooit tegen maar met de klappen en overlast tegenwoordig verander je soms van mening.
Ik hoop dat ze dan een vinger of twee eraf knallen. Leren ze het wel af.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211547957
quote:
Die postte ik ook al :P
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211547983
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:33 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Die postte ik ook al :P
Iets met great minds think alike :7
pi_211548124
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:18 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Ik hoop dat ze dan een vinger of twee eraf knallen. Leren ze het wel af.
Vinger of twee is ouderwets. Halfweg de pols.
pi_211548176
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Vinger of twee is ouderwets. Halfweg de pols.
Beter ja :Y
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211548187
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:52 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Beter ja :Y
Raar was wel hier afgelopen jaar dat die echt bomen dagen eerder afgingen en dat oud en nieuw avond vrij stil was.
pi_211548194
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:53 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Raar was wel hier afgelopen jaar dat die echt bomen dagen eerder afgingen en dat oud en nieuw avond vrij stil was.
Alles eerder opgeknald.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211548537
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 20:54 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Alles eerder opgeknald.
Raar was wel dat een overbuurman die ik niet ken. Alles bij mij op de stoep afstak. Dat gaat dit jaar anders.
pi_211548661
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 21:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Raar was wel dat een overbuurman die ik niet ken. Alles bij mij op de stoep afstak. Dat gaat dit jaar anders.
Vind ik ook zo dom ja. Doe dat bij je eigen voordeur.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211622119
2 weken na sinterklaas zijn ze nog steeds druk:

https://www.telegraaf.nl/(...)rgadering-bunschoten
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_211627014
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2023 21:43 schreef RipCity het volgende:
2 weken na sinterklaas zijn ze nog steeds druk:

https://www.telegraaf.nl/(...)rgadering-bunschoten
Frappant weer dat er geen donkergekleurde demonstrant tussen zit.
  vrijdag 15 december 2023 @ 13:39:43 #41
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_211627492
Het is extreemlinks volgens de definitie van de AIVD. Ze verstoren het democratisch proces. Ik ben lid van de PvdA. Ik ga me figuurlijk tot de tanden toe bewapenen om te voorkomen dat deze gekken ooit nog op de informatiemarkt op ons congres staan. Ze waren er verdomme in oktober terwijl ze ondertussen vrolijk dit bezig waren voor te bereiden. Wat een aanslag op de democratie. Mijn voorzitter deugt niet. Deed ze trouwens ook al niet in de kwestie-Gijs van Dijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Andromache op 15-12-2023 15:18:00 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_211659950
We zijn over naar de gekleurde Piet. Kostte mij ook even wat moeite maar zo gaat dat. Klaar. Niet elk jaar weer gezeik.
pi_212069247
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212069383
quote:
Een verbod voor de racisten van KZOP vind ik passend
pi_212228776
quote:
Taakstraffen voor geweld bij blokkade protest tegen Zwarte Piet in Staphorst
https://nos.nl/artikel/25(...)te-piet-in-staphorst

Drie mannen zijn veroordeeld tot taakstraffen van 180 uur voor hun rol bij de rellen voorafgaand aan de sinterklaasintocht in Staphorst in 2022. De rechter oordeelt dat er sprake was van geweld en het bewust tegenhouden van een demonstratie van Kick Out Zwarte Piet (KOZP).

Die actiegroep wilde op 19 november in het Overijsselse dorp demonstreren omdat er zwarte pieten meeliepen met de intocht. Voorafgaand aan de intocht hadden tientallen mensen zich bij de afrit van de A28 verzameld om daar de betogers tegen te houden. Enkele auto's met daarin activisten en waarnemers van Amnesty International werden door de menigte belaagd en bekogeld met eieren. Ook waren er kraaienpoten op de weg gegooid.

[…]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212235421
KOZP woest dat ze geen schadevergoedingen krijgen en willen veel hogere (en iedereen en zn moeder) straffen:

https://www.msn.com/nl-nl(...)3ed4628e10a1d6&ei=10
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  woensdag 31 januari 2024 @ 13:09:49 #47
3542 Gia
User under construction
pi_212235910
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:29 schreef RipCity het volgende:
KOZP woest dat ze geen schadevergoedingen krijgen en willen veel hogere (en iedereen en zn moeder) straffen:

https://www.msn.com/nl-nl(...)3ed4628e10a1d6&ei=10
Hadden ze er weg moeten blijven. Vind persoonlijk die 180 uur nog teveel.
  Redactie Sport woensdag 31 januari 2024 @ 15:15:17 #48
274204 crew  Mexicanobakker
pi_212237358
Prima straffen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_212237537
Reparations for Staphorst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_212237772
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 20:07 schreef Aether het volgende:

[..]

180 uur is in Nederland een keihoge straf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')