abonnement Unibet Coolblue
pi_211536378
https://wnl.tv/2023/12/06(...)t-af-te-sluiten/amp/

quote:
Met het einde van het prijsplafond in zicht, adviseert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) mensen die zekerheid willen om een vast energiecontract af te sluiten. Volgens de toezichthouder liggen de prijzen van vaste contracten momenteel onder het huidige prijsplafond. Ook zijn die contracten nu goedkoper dan variabele contracten.

“Vaste contracten met een looptijd van twee of drie jaar zijn de afgelopen maand ongeveer 5 procent goedkoper geworden en zijn momenteel het goedkoopst”, stelt de ACM.

Het prijsplafond eindigt op 1 januari. Vanaf die datum betaalt iedereen gewoon weer het tarief dat in het energiecontract staat. Dit betekent dat huishoudens vanaf die datum niet meer beschermd zijn tegen hoge energieprijzen.

Bij een vast contract staan de prijzen voor de hele looptijd, meestal 1, 2 of 3 jaar, vast. Bij variabele contracten kan de leverancier de prijzen wel aanpassen, bijvoorbeeld omdat de prijzen op de energiemarkt hoger zijn geworden.
Variabel is nu dus duurder dan een vast contract

Toen de energieshit begon was vast onmogelijk omdat de prijzen zo hoog waren dat ze wel variabel moesten inkopen en bij het afsluiten van een vast contract ze vooraf alle energie inkochten tegen een bepaald tarief.

Nu is de variabele prijs dus hoog, maar blijkbaar is vast ineens een stuk voordeliger

Ik kan niet anders denken dat dit moet betekenen dat de energieprijzen alleen maar omlaag kunnen gaan, ze zijn allemaal net iets te happig om je te binden



Ik heb dan misschien wel BLO gehad, maar zo gek ben ik niet!
pi_211536387
POLL
pi_211536395
Daar zijn ze lekker op tijd mee.
pi_211536409
Ja lekker op het hoogtepunt een vast contract afsluiten :`)

Hier gewoon dynamisch, betaal gewoon de daadwerkelijke kosten, nu wat hoger, in de zomer flink lager dan die energie boeven
  woensdag 6 december 2023 @ 17:55:39 #5
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_211536457
Op de ICE gasmarkt liggen de futures voor 2024 ongekend laag.
Trek zelf uw conclusie.....
pi_211536464
Ze adviseren het alleen aan die genen die graag vastigheid willen. Als je wilt gokken dan kan dat natuurlijk altijd.
Wie dit leest is gek
  Forum Admin woensdag 6 december 2023 @ 17:59:34 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211536499
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:55 schreef kibo het volgende:
Op de ICE gasmarkt liggen de futures voor 2024 ongekend laag.
Trek zelf uw conclusie.....
Zelfs zonder de gasmarkt in de gaten te houden had je al kunnen weten dat de prijs laag lag, want nu strooien alle leveranciers met vaste contracten. Dat doen ze niet als ze weten dat de prijzen gaan stijgen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 6 december 2023 @ 18:10:50 #8
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_211536610
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Zelfs zonder de gasmarkt in de gaten te houden had je al kunnen weten dat de prijs laag lag, want nu strooien alle leveranciers met vaste contracten. Dat doen ze niet als ze weten dat de prijzen gaan stijgen.
Die ACM :') adviseert ws ook een glasverzekering vanwege dat voetballende rotjoch van de buren _O-
  woensdag 6 december 2023 @ 18:17:16 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_211536723
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:48 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Met het einde van het prijsplafond in zicht, adviseert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) mensen die zekerheid willen om een vast energiecontract af te sluiten.
Is dat onderdeel van het wettelijke takenpakket van de ACM? Lijkt me meer iets voor de consumentenbond.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_211536953
gezien die opzegboetes zou ik er niet aan beginnen, die zijn niet meer 50 euro maar een heeeel veel veelvoud ervan en van meerdere factoren afhankelijk.
ik kan niet wachten tot de eerste huiliehuilie verhalen van mensen die zogenaamd dachten dat het nog 50 euro was en in 1x 1000 euro moeten aftikken als opzegboete.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 6 december 2023 @ 18:33:45 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211536976
Via Independer voor vast tarief gekozen, maar wat mij betreft nationaliseren ze die hele energiemarkt vandaag nog.
Het is momenteel gewoon een stelletje eersteklas patjepeeërs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211537125
Alles hangt van jouw persoonlijke situatie af. Voor mij is nu een vast contract (4 jaar zelfs genomen) interessant. Maar ja, ik verbruik zo goed als geen gas en wek mijn elektriciteit volledig zelf op (and then some). Daarom is voor mij het risico dat er straks voorwaarden komen waarbij ik gestraft wordt bij terugleveren relatief groot. Terwijl ik zelfs als de gasprijs terugvalt naar de situatie van voor de oorlog ik daar hoogstens 150 euro op verlies per jaar.

Zo heb ik voor dit jaar ook een contract met belachelijk hoge prijzen afgesloten omdat daarbij de teruglevering heel hoog lag. Nu krijg ik tegen de ¤ 10.000 terug over dit jaar (een deel daarvan zijn de maandtermijnen, maar toch).

Kwestie van een beetje rekenen.
pi_211540170
quote:
1s.gif Op woensdag 6 december 2023 17:48 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://wnl.tv/2023/12/06(...)t-af-te-sluiten/amp/
[..]
Variabel is nu dus duurder dan een vast contract

Toen de energieshit begon was vast onmogelijk omdat de prijzen zo hoog waren dat ze wel variabel moesten inkopen en bij het afsluiten van een vast contract ze vooraf alle energie inkochten tegen een bepaald tarief.

Nu is de variabele prijs dus hoog, maar blijkbaar is vast ineens een stuk voordeliger

Ik kan niet anders denken dat dit moet betekenen dat de energieprijzen alleen maar omlaag kunnen gaan, ze zijn allemaal net iets te happig om je te binden

[ afbeelding ]

Ik heb dan misschien wel BLO gehad, maar zo gek ben ik niet!
Eens. Energiebedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Dus als de vaste contracten nu goedkoper zijn dan variabel, wil dat zeggen dat de sector verwacht dat de prijzen gaan dalen tot onder het niveau van de huidige vaste contracten.

Sowieso kun je beter geen vast contract afsluiten. De energieleverancier zit niet te wachten op financiële tegenvallers, dus in de prijsstelling van de vaste contracten zit altijd een bepaalde risicoreservering opgenomen.
pi_211541357
Vast, voor 1 jaar, afgesloten in augustus.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_211541372
Ja paar cent onder het plafond.

Kartel praktijken.
pi_211541385
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 08:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ja paar cent onder het plafond.

Kartel praktijken.
Jep. En allemaal ook.
Ga daar lekker naar kijken dan, acm.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211541394
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 18:33 schreef thedeedster het volgende:
Via Independer voor vast tarief gekozen, maar wat mij betreft nationaliseren ze die hele energiemarkt vandaag nog.
Het is momenteel gewoon een stelletje eersteklas patjepeeërs.
Wetten maken als in maximum prijzen en geen panelenboete.

Ze maken nog steeds enorme winsten die ratten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211541416
Mensen die het nu nog niet vast gezet hebben, zullen dat vast bewust doen.

Het is al een tijdje all over the news.
Definitely not CIA
pi_211543201
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 08:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jep. En allemaal ook.
Ga daar lekker naar kijken dan, acm.
Kennelijk is het nodig. De prijsvechters zijn inmiddels hetzij failliet, hetzij van koers veranderd.
pi_211543246
Ik heb nog nooit anders dan vast gehad. Op de een of andere manier heb ik die hoge prijzen van de afgelopen jaren ook precies weten te ontwijken.
pi_211543372
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 11:58 schreef Farenji het volgende:
Ik heb nog nooit anders dan vast gehad. Op de een of andere manier heb ik die hoge prijzen van de afgelopen jaren ook precies weten te ontwijken.
Je hebt de pieken wellicht kunnen dempen, maar ik vermoed dat je gemiddeld gezien toch duurder uit bent geweest dan wanneer je een variabel contract gehad zou hebben.
pi_211543465
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:15 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je hebt de pieken wellicht kunnen dempen, maar ik vermoed dat je gemiddeld gezien toch duurder uit bent geweest dan wanneer je een variabel contract gehad zou hebben.
Ik heb geen zin om het uit te rekenen maar die pieken waren soms wel heel erg steil dus misschien ook niet. Maar vooral vond ik het uiterst relaxed dat mijn tarief gewoon altijd vast stond en ik de maandbijdrage makkelijk kon betalen, en aan het eind van het jaar steevast nog een paar honderd euro terug kreeg ook. Liever dat dan de hele tijd de prijzen moeten checken, en "oh vandaag kan ik even niet stoken want het is te duur" wat ik van anderen wel hoor.
pi_211543509
Hier zonnepanelen, gasloos en erg goede isolatie.

Blijft altijd een gokje in de marges, maar ik wacht nog wel even af met een vast contract. :)
pi_211543577
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:34 schreef Beathoven het volgende:
Hier zonnepanelen, gasloos en erg goede isolatie.

Blijft altijd een gokje in de marges, maar ik wacht nog wel even af met een vast contract. :)
Zonnepanelen en gasloos hier idem.

Maar heb van de zomer ons energiecontract wel vastgezet zodat ik geen teruglever-toeslagen of andere onzin om mijn oren ga krijgen.

We wekken ongeveer op wat we verbruiken. Dus de KWH-prijs maakt niet zo heel veel uit, zolang dat maar over lange periode hetzelde blijft. Zodat er niet per periode met een ander tarief gesaldeerd gaat worden.
Want dat doen een aantal grote maatschappijen namelijk wel. :{
Definitely not CIA
pi_211543621
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Zonnepanelen en gasloos hier idem.

Maar heb van de zomer ons energiecontract wel vastgezet zodat ik geen teruglever-toeslagen of andere onzin om mijn oren ga krijgen.

We wekken ongeveer op wat we verbruiken. Dus de KWH-prijs maakt niet zo heel veel uit, zolang dat maar over lange periode hetzelde blijft. Zodat er niet per periode met een ander tarief gesaldeerd gaat worden.
Want dat doen een aantal grote maatschappijen namelijk wel. :{
Valt ook wat voor te zeggen. Ik heb dagelijks zijdelings met de energiemarkt te maken en vergelijk niet alles actief per dag. Heb alleen wel de indruk dat leveranciers dicht op elkaar zitten en “hier”wat snijden om “daar” gunstiger te lijken dan een concurrent, maar dat het per saldo eenzelfde resultaat bijna geeft. Een erg gekunstelde periode :)
pi_211543663


[ Bericht 100% gewijzigd door KoningWouter op 07-12-2023 12:55:06 ]
pi_211543682
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Valt ook wat voor te zeggen. Ik heb dagelijks zijdelings met de energiemarkt te maken en vergelijk niet alles actief per dag. Heb alleen wel de indruk dat leveranciers dicht op elkaar zitten en “hier”wat snijden om “daar” gunstiger te lijken dan een concurrent, maar dat het per saldo eenzelfde resultaat bijna geeft. Een erg gekunstelde periode :)
Ik doelde niet op dagelijks wijzigende tarieven. Maar de tarieven die per periode wijzigen, zoals een variabel contract werkt (het standaard contract). En dan is het in de winter duurder dan in de zomer. En dat is met zonnepanelen niet handig. :)
Definitely not CIA
pi_211543743
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik doelde niet op dagelijks wijzigende tarieven. Maar de tarieven die per periode wijzigen, zoals een variabel contract werkt. En dan is het in de winter duurder dan in de zomer. En dat is met zonnepanelen niet handig. :)
ik doelde ook niet op dagelijks wijzigende tarieven, ik schreef dat ik dagellijks zijdelings met de markt te maken had. :)

Je hebt wel een punt maar het verschil tussen variabel en vast is alleen goed te zien als je je identieke producten en verbruiken per telwerk, identieke condities op enkel en dubbeltarief en verblijfsfunctie op een object ( vermindering energiebelasting) etc etc hebt over gelijke periodes naar jaarnota's. En dat is hypothetisch bijna nooit het geval.

Teruglevering is nu 9 cent bij de meeste leveranciers, en bij sommige minder, maar die bieden dan weer 3 jaar aan. Het beste kun je maar helemaal niets terugleveren en alles mooi zelf opmaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 07-12-2023 13:21:17 ]
pi_211543898
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 13:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]
ik doelde ook niet op dagelijks wijzigende tarieven, ik schreef dat ik dagellijks zijdelings met de markt te maken had. :)

Je hebt wel een punt maar het verschil tussen variabel en vast is alleen goed te zien als je je identieke producten en verbruiken per telwerk, identieke condities op enkel en dubbeltarief en verblijfsfunctie op een object ( vermindering energiebelasting) etc etc hebt over gelijk periodes naar jaarnota's. En dat is hypothetisch bijna nooit het geval.

Teruglevering is nu 9 cent bij de meeste leveranciers, en bij sommige minder, maar die bieden dan weer 3 jaar aan. Het beste kun je maar helemaal niets terugleveren en alles mooi zelf opmaken.
Ik maak mezelf niet helemaal duidelijk, denk ik.
Ik heb het nadrukkelijk niet over de terugleververgoeding.
Definitely not CIA
pi_211544704
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 12:27 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb geen zin om het uit te rekenen maar die pieken waren soms wel heel erg steil dus misschien ook niet. Maar vooral vond ik het uiterst relaxed dat mijn tarief gewoon altijd vast stond en ik de maandbijdrage makkelijk kon betalen, en aan het eind van het jaar steevast nog een paar honderd euro terug kreeg ook. Liever dat dan de hele tijd de prijzen moeten checken, en "oh vandaag kan ik even niet stoken want het is te duur" wat ik van anderen wel hoor.
Dat laatste is bij een dynamisch contract, niet bij een variabel.
pi_211544866
Het waren toch al die mensen, waarvan het vaste contract op het verkeerde moment afliep, die liepen te janken over de hoge prijzen :?

Ik heb met mijn variabele tarief er allemaal maar weinig last van gehad. Maar goed ik stook ook geen tropisch paradijs voor de mussen. :D
pi_211544906
Je kan beter variabel houden. Gaat het lager dan profiteer je mee en gaat het veel hoger dan springt de overheid in met hulp. Zet je wel vast en stijgen de prijzen flink dan loop je ook nog eens risico dat jouw energiemaatschappij failliet gaat en je contract niets meer waard is.

Vastzetten is voor mensen die bang zijn of denken de energiemaatschappijen te slim af te zijn.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_211545719
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 15:37 schreef Maerwynn het volgende:
Het waren toch al die mensen, waarvan het vaste contract op het verkeerde moment afliep, die liepen te janken over de hoge prijzen :?

Voor degenen die voor de crisis begon een 3-jarig contract hadden uit de "oude wereld" was het zuur want die kregen buiten de verhalen van anderen niets van de crisistarieven mee en werden ineens met realiteit geconfronteerd.

In dat geval was ieder moment in de tijd het verkeerde moment, zelfs nu nog. Maar die hadden op de piekgolven van de crisis wel een hele zure dag.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 15:41 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Je kan beter variabel houden. Gaat het lager dan profiteer je mee en gaat het veel hoger dan springt de overheid in met hulp.
De overheid springt niet meer bij met hulp in 2024

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 07-12-2023 17:12:39 ]
  FOK!fotograaf donderdag 7 december 2023 @ 17:13:04 #34
842 Zorro
Z
pi_211545783
Via vereniging Eigen Huis ingeschreven voor de Energieveiling.
Aanbod winnaar: Vandebron. 0,26 stroom en 1,03 gas.

Ja dat zullen ze doen als ze denken dat de prijs gaat stijgen _O-

Ik doe niet mee trouwens. Principieel niet. Vandebron met hun chantage zonnepaneel strafpremie :r
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_211545903
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 13:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik maak mezelf niet helemaal duidelijk, denk ik.
Ik heb het nadrukkelijk niet over de terugleververgoeding.
Dat begrijp ik. Ik haakte in op wat beter was (vast of variabel) en gaf wat vergelijkingscondities en de vergoeding noemde ik in het kader daarvan.

Wat ik wilde aangeven is dat je voor een eerlijke vergelijking een glazen bol nodig hebt wat die variabele tarieven betreft. Je kunt alleen goed vergelijken 'achteraf' en niet vooraf omdat er nog een heel jaar van veranderingen moet plaatsvinden.

Gegeven het met een contract voorkomen van die toeslag op teruglevering sta ik gewoon achter je. Van den Bron lijkt er al mee te zijn begonnen en 'kan' tot 20 euro per maand kosten (wordt bijna zeker op de jaarnota afgerekend) afhankelijk van je werkelijk teruggeleverde hoeveelheid. Als je tegen de 20 euro betaalt dan lever je waarschijnlijk ook zeer fors terug en valt 20 euro er weer bij in het niet ivm wat je eraan verdient. Anderen lossen dit op door gewoon zeer weinig te geven voor teruglevering. Per saldo zullen de twee oplossingen elkaar wel ergens raken.

in de kern is dit omdat de opslagcapaciteit van de netbeheerders ondermaats is en dat tot St Juttemis zal duren voor het op de juiste opslagcapaciteit zit (wat ze eruit kunnen leveren en wat ze "weg gooien" is uit balans waardoor geldstromen ook uit balans zijn) . Maar daarom is weinig tot niets terugleveren en alles zelf opmaken ook beter dan veel terugleveren. Dat laatste is gelukkig ook nooit de opzet geweest om zonnepanelen te nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 07-12-2023 17:40:29 ]
pi_211546092
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 17:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Ik haakte in op wat beter was (vast of variabel) en gaf wat vergelijkingscondities en de vergoeding noemde ik in het kader daarvan.

Wat ik wilde aangeven is dat je voor een eerlijke vergelijking een glazen bol nodig hebt wat die variabele tarieven betreft. Je kunt alleen goed vergelijken 'achteraf' en niet vooraf omdat er nog een heel jaar van veranderingen moet plaatsvinden.

Gegeven het met een contract voorkomen van die toeslag op teruglevering sta ik gewoon achter je. Van den Bron lijkt er al mee te zijn begonnen en 'kan' tot 20 euro per maand kosten (wordt bijna zeker op de jaarnota afgerekend) afhankelijk van je werkelijk teruggeleverde hoeveelheid. Als je tegen de 20 euro betaalt dan lever je waarschijnlijk ook zeer fors terug en valt 20 euro er weer bij in het niet ivm wat je eraan verdient. Anderen lossen dit op door gewoon zeer weinig te geven voor teruglevering. Per saldo zullen de twee oplossingen elkaar wel ergens raken.

in de kern is dit omdat de opslagcapaciteit van de netbeheerders ondermaats is en dat tot St Juttemis zal duren voor het op de juiste opslagcapaciteit zit (wat ze eruit kunnen leveren en wat ze "weg gooien" is uit balans waardoor geldstromen ook uit balans zijn) . Maar daarom is weinig tot niets terugleveren en alles zelf opmaken ook beter dan veel terugleveren. Dat laatste is gelukkig ook nooit de opzet geweest om zonnepanelen te nemen.
Die glazen bol ken je in principe al wel een beetje: in de winter is het kWh tarief meestal hoger dan in de zomer.
En de zomer is wanneer jij je zonnestroom opwekt. En in welke periode denk jij dat ze gaan salderen, bij een normaal variabel contract? Over het hele jaar een gewogen gemiddelde van je prijs? Nope.

Daarom doe je er slim aan om die kWh prijs zo constant mogelijk te houden.
Mits je in dit voorbeeld (van mijzelf) ongeveer evenveel opwekt als je verbruikt.

Rest van je post eens natuurlijk. :D
Definitely not CIA
pi_211546139
quote:
6s.gif Op donderdag 7 december 2023 17:13 schreef Zorro het volgende:
Aanbod winnaar: Vandebron. 0,26 stroom en 1,03 gas.

Is dat inclusief alle belastingen en BTW?
pi_211546157
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 17:07 schreef Beathoven het volgende:
De overheid springt niet meer bij met hulp in 2024
het noodfonds wordt gewoon verlengd in 2024 :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  FOK!fotograaf donderdag 7 december 2023 @ 19:02:28 #39
842 Zorro
Z
pi_211546672
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Is dat inclusief alle belastingen en BTW?
Op het eerste gezicht zeg ik ja. Probleem is dat het een belabberd slecht uitgewerkt voorstel is waar pas ziet wat je allemaal betaalt buiten die tarieven als je accepteert en het contract krijgt. Het is met niet eens duidelijk of die zonnepaneelstraf er nog bij komt of er al inzit (lijkt me niet maar je ziet het nergens).

Enige in de mail is die twee prijzen en dan mag je accepteren of niet.
(Je geschatte jaarkosten en maandbedrag worden ook genoemd. Aangezien dat lager is dan wat ik heb lijkt dat incl belastingen ed.)
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_211547248


Ik hou het lekker bij variabel.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_211547421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het noodfonds wordt gewoon verlengd in 2024 :Y
Zoals hij het omschrijft met boven en ondergrenzen qua tarieven klinkt het alsof hij het prijsplafond bedoelde. Het noodfonds is alleen voor als je inkomen te laag is en je energiekosten te hoog. Mensen die relatief weinig verdienen en noodgedwongen in een slecht geïsoleerde woning wonen bijvoorbeeld. Ook wel een vangnet, maar niet een brede waar ik van zou zeggen “yes, daar kun je mee rekenen”.
pi_211548445
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 17:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De overheid springt niet meer bij met hulp in 2024
Mochten de energieprijzen weer extreem stijgen dan is die prijsplafond zo weer terug natuurlijk.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_211548980
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 21:16 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Mochten de energieprijzen weer extreem stijgen dan is die prijsplafond zo weer terug natuurlijk.
Nadat Rusland de gasvelden van Noorwegen inneemt of iets dergelijks.

Maar voor de rest ligt dat niet zo voor de hand.
pi_211549236
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 18:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Is dat inclusief alle belastingen en BTW?
Nee
pi_211549390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 18:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
gezien die opzegboetes zou ik er niet aan beginnen, die zijn niet meer 50 euro maar een heeeel veel veelvoud ervan en van meerdere factoren afhankelijk.
ik kan niet wachten tot de eerste huiliehuilie verhalen van mensen die zogenaamd dachten dat het nog 50 euro was en in 1x 1000 euro moeten aftikken als opzegboete.
En tegelijkertijd zijn contracten slechts van één kant waterdicht. Als klant zit je hoe dan ook vast aan de afspraak, als bedrijf kun je in uiterste gevallen de contracten gewoon her en der aanpassen, bijv qua prijs. Heel Nederland is gericht op 'hoe de burger zo hard mogelijk te naaien valt'. Krijg je in een land dat (sociaal-)economisch gezien ondernemerschap als het hoogst haalbare acht.
pi_211549603
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 21:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Nadat Rusland de gasvelden van Noorwegen inneemt of iets dergelijks.

Maar voor de rest ligt dat niet zo voor de hand.
Dus ook weinig reden om te kiezen voor vastleggen. Prijs kan wel veel lager maar waarschijnlijk niet veel hoger (en zo ja: prijsplafond terug)
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_211550051
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 22:18 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
En tegelijkertijd zijn contracten slechts van één kant waterdicht. Als klant zit je hoe dan ook vast aan de afspraak, als bedrijf kun je in uiterste gevallen de contracten gewoon her en der aanpassen, bijv qua prijs.
Nee, een contract is niet aanpasbaar en wat jij bedoelt zit in al het andere wat een contract niet inhoudt.

Je hebt het in de kern de kale tarieven van je energiebedrijf. Dat zijn de tarieven waar geen netbeheerskosten en belastingen (minus BTW) in zijn verwerkt. En over datgeen volgt nog eens BTW (belasting op belasting).

Wat je werkelijk contractueel vastlegt zijn deze kale tarieven. Dat geldt zowel voor bedrijven als voor consumenten. Deze zie je ook voor de tijd dat je je jaarlijkse standen pas afrekent per jaar op je jaarafrekening.

Als je ze voor 3 jaar vastlegt wil dat zeggen dat het energiebedrijf voor 3 jaar risico neemt. En dat wanneer er zoiets als bij de crisis optreedt ze nog steeds moeten leveren onder dezelfde condities. Daar tegenover staat dat zij voor 3 jaar je energierekening mogen aftikken op standen (standen = geld) en een boete mogen geven als je dat verbreekt.

Verandering qua tarieven kunnen dan wel optreden maar alleen op belasting, netbeheerskosten en BTW niveau ‘buiten’ je kale tarieven. Je legt namelijk geen contract met de overheid en netbeheerder (semi overheid) vast, maar alleen met het energiebedrijf.

Dan.. is er nog het idee bij veel consumenten en sommige kleine ondernemers dat het termijnbedrag contractueel is bepaald. Als in “mag niet verhoogd worden (maar wel verlaagd”(?!) Maar een termijnbedrag is zoals de inkopper doet vermoeden een variabele buiten het contract om. Je kunt het per korte periode wijzigen.

Het is zo ongeveer je geschat jaarverbruik per telwerk x tarieven /12 maanden. Zodat je in kleine beetjes naar een virtuele rekening spaart. Liever 12x100 euro in de spaarpot en omkieperen bij de jaarnota dan ineens 1200 euro moeten aftikken. Maar als jij schat dat je 1000m3 gas per jaar verbruikt en je gaat richting de 5000 m3 dan is een verhogingsadvies van een energiebedrijf meer dan welkom.

quote:
Heel Nederland is gericht op 'hoe de burger zo hard mogelijk te naaien valt'. Krijg je in een land dat (sociaal-)economisch gezien ondernemerschap als het hoogst haalbare acht.
Je energiecontract staat hier buiten zoals beschouwd. Ik denk dat de overheid met het prijsplafond en andere steunmogelijkheden net wat te laat was, maar de intentie was hier niet om de burger te naaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 07-12-2023 23:33:59 ]
pi_211550385
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2023 22:31 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Dus ook weinig reden om te kiezen voor vastleggen. Prijs kan wel veel lager maar waarschijnlijk niet veel hoger (en zo ja: prijsplafond terug)
Het prijsplafond is niet een joker die je overal maar op kunt toepassen.

Het prijsplafond is een steun om burgers de koude maanden door te helpen (de hele staffel is daarop ingericht) onder buitenproportionele tarieven in een crisis veroorzaakt door een oorlog.

Het wordt hopelijk niet een terugkerend fenomeen. We hebben het ook niet nodig, mits er op het wereldtoneel geen schokkende dingen gebeuren wat de prijzen opdrijft. Dus ik hoop absoluut niet dat het z’n comeback maakt, want dan hebben we mogelijk veel grotere zorgen erbij.

De tarieven zijn nu nog wel hoger dan voor de crisis maar niet meer buitenproportioneel.
pi_211551218
quote:
1s.gif Op donderdag 7 december 2023 19:43 schreef Bzzzzt het volgende:
[ link | afbeelding ]

Ik hou het lekker bij variabel.
Dit is niet wat je als klant berekend krijgt, er is geen enkele aanbieder die echt significant onder het plafond zit zoals met stroom bijvoorbeeld.

Het is allemaal wel 0.35 cent of hoger per kWh.
Dan roepen ze “belastingen”, maar dat was voor 2021 ook niet zo’n probleem allemaal en toen stegen de gasprijzen ook al een tijd.

Aangezien stroom om de een of andere bizarre reden nog steeds gekoppeld is aan gas qua prijs, is het inmiddels duidelijk dat de politiek er niet echt iets om geeft en die energie toeslagen er zijn om aandeelhouders te spekken.
pi_211552140
Het venijn zit vooral in de zeer hoge belastingen. Nederland met de duurzaamheidsobsessie. Het is vechten tegen de bierkaai, welk soort contract je ook neemt. Ik gok zomaar dat de energiekosten in andere landen peanuts zijn vergeleken met hier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')