abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 december 2023 @ 18:02:38 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_211508226
> Een derde VVD-kiezers heeft al spijt van zijn stem

Nou mensen, wat u??

NL heeft uiteindelijk gekozen, maar zelf heb ik nu ook zo m'n twijfels. Nu een aanvankelijk betrouwbare en ogenschijnlijk waardige opvolger(ster) van een naar mijn mening functionele en tevens bruggenbouwer Mark Rutte 'n aanzienlijk deel van haar kiezers in de koude laat staan mag dit te denken geven.

Hoewel de VVD ditmaal niet de grootste meer werd en veel kiezers Wilders' PVV prefereren vanwege bepaalde standpunten (waarvoor ik best begrip kan opbrengen) is de keuze van nieuwe lijsttrekker Yesilgöz om NIET in een nieuw kabinet te willen allesbehalve wat men als trouwe VVD-stemmer ervan had verwacht, mij dunkt.

Had Rutte moeten blijven, een andere VVD'er het stokje moeten overnemen, of had het niets uitgemaakt en was het allemaal voorbestemd? Mogelijk worden nieuwe verkiezingen uitgeschreven wanneer de boel pas echt stagneert.

Misschien komt het op den duur allemaal weer goed en staat de VVD ooit wederom aan kop, wanneer het besef wederom goed is doorgedrongen dat dit de beste keuze is. :lijstje:

Fijne avond!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 3 december 2023 @ 18:05:28 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211508258
De VVD heeft dit gewoon goed verkloot en zit daarom in een verlies-verlies situatie.
pi_211508285
goede strategische keuze van de VVD om hier straks beter uit te komen
Ik wens Geert veel succes
pi_211508405
In de eerste plaats mijn off-topic compliment aan TS: Dat je geluisterd hebt naar je lezers en je ze niet bombardeert met smileys. Het was werkelijk ondoenlijk, en ik haakte ook meteen af toen ik al die kermis op me af zag komen. Hou het gewoon netjes en schreeuw niet van de daken.

On-topic: Ik denk dat ze het heel goed heeft gedaan. Zo zet ze zichzelf in een uitstekende onderhandelingspositie. PVV kan niet zonder de VVD om een coalitie te vormen. Ze heeft nu duidelijk aangegeven dat ze zich niet kan vinden in de ideeën van Wilders, net zoals 80% van de mensen in Nederland.
Als PVV deel uit wil maken van een kabinet zal de partij flink moeten toegeven.

De meeste programma-ideeën van PVV zijn simpelweg onuitvoerbaar. Dat heeft VVD nu duidelijk aangegeven. Gelukkig beschermt die partij ons voor heel veel ellende als zo'n rechtse extremist aan de macht komt.
pi_211508466
Wow, maar 1 smiley in de OP :o
Gaat het wel goed met TS?
Twiddel
  zondag 3 december 2023 @ 18:33:00 #6
65846 Bocaj
Un-Break My Heart
pi_211508545
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:08 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
goede strategische keuze van de VVD om hier straks beter uit te komen
Ik wens Geert veel succes
Ben hier niet zo zeker van... :N
Je zou zeggen, men vergeet zoiets niet...
  zondag 3 december 2023 @ 18:34:09 #7
65846 Bocaj
Un-Break My Heart
pi_211508557
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:25 schreef summer2bird het volgende:
Wow, maar 1 smiley in de OP :o
Gaat het wel goed met TS?
:') Misschien ook wel een beetje in mineur rondom de gebeurtenissen.
pi_211508663
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:33 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ben hier niet zo zeker van... :N
Je zou zeggen, men vergeet zoiets niet...
ja, om eigenlijk dezelfde redenen als die Omtzigt heeft gegeven.De vraag is ook in hoeverre mensen hem nog steunen als blijkt dat hij de helft van zien verkiezingsprogramma laat vallen, en Geertje&co is nou niet echt een betrouwbare gedoog partij geweest tijdens Rutte1
pi_211508685
De VVD krijgt eindelijk de afstraffing van de stemmer die het verdient, ik gun de partij een zelfde route als de CDA
pi_211508695
Geert staat voor miljoenen moslims Europa uit, weg met de publieke omroep, weg met de klimaatregelingen, 140 km/u per uur op de snelweg, weg uit Europa...
Ik vraag me af welke partij zo gek is om met dit soort ideeën in zee te gaan. Dus de eerste reactie van VVD vind ik vrij logisch.
pi_211508868
quote:
3s.gif Op zondag 3 december 2023 18:02 schreef Scjvb het volgende:
allesbehalve wat men als trouwe VVD-stemmer ervan had verwacht,
Juiste trouwe VVD-stemmers hadden kunnen verwachten dat ze bedonderd werden door die leugenfabriek.

Complimenten voor de leesbare OP trouwens, is weer eens wat anders.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 4 december 2023 @ 12:40:38 #12
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_211514481
Op de uitslagenavond klonk op de plek waar de VVD zich verzameld had hard gejuich toen bleek dat BIJ1 geen zetel had gehaald. En nu heerst er onvrede bij de VVD vanwege de behouden houding van Dilan richting de PVV. Blijkbaar voelt men bij de VVD meer weerstand bij een partij die hard strijd voor meer inclusie dan bij een partij die lak heeft aan de grondwet. Het morele verval van de VVD aanhang is echt een zorgelijke ontwikkeling.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bondsrepubliek op 04-12-2023 12:50:29 ]
  Moderator maandag 4 december 2023 @ 13:09:33 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_211514736
Deze stemmer heeft niet op de VVD gestemd en ook geen spijt van zijn stem.

Verder vind ik het wel enorm opvallend dat het hele liberale gedachtengoed van de VVD, of je het daar mee eens bent of niet, overboord gezet moet worden volgens de stemmers om met Wilders in zee te gaan. Dan vraag ik mij wel af waarom die mensen uberhaupt op de VVD stemmen en gestemd hebben.

Blijkbaar ligt fatsoenlijk rechts heel, HEEL, dichtbij extreem-rechts.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_211514887
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:33 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ben hier niet zo zeker van... :N
Je zou zeggen, men vergeet zoiets niet...
De hedendaagse is ongeduldig en wispelturig. In maart werd de BBB nog (veruit) de grootste bij de Provinciale Statenverkiezen, de partij werd gepeild op 30+ zetels. Nog geen jaar later is de karavaan alweer op de drift geraakt en bij de PVV belandt.

Het is goed mogelijk dat de ontevredenheidsvloot volgende keer weer aanmeert bij de VVD.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 4 december 2023 @ 13:30:35 #15
3542 Gia
User under construction
pi_211514897
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:49 schreef Vincent_student het volgende:
Geert staat voor miljoenen moslims Europa uit,
Kun je me vertellen waar je dit hebt zien staan in zijn programma? Ik vind namelijk het volgende:
quote:
Naast het indammen van de instroom moet de uitstroom van migranten juist
worden vergroot. Illegalen moeten worden vastgezet of uitgezet. En criminelen
worden – desnoods na denaturalisatie - gedwongen ons land uitgezet.
Ook statushouders die doodleuk op vakantie gaan naar hun land van herkomst,
waarover ze ons wijs hebben gemaakt dat ze er hun leven niet zeker zijn, verliezen
hun verblijfsstatus en moeten vertrekken
.
quote:
weg met de publieke omroep, weg met de klimaatregelingen, 140 km/u per uur op de snelweg, weg uit Europa...
Ik vraag me af welke partij zo gek is om met dit soort ideeën in zee te gaan. Dus de eerste reactie van VVD vind ik vrij logisch.
En ook dit ligt allemaal veel genuanceerder dan 'weg met....'

Overigens merk je nu al dat de NPO veel milder praat over Wilders. Ze willen hem, denk ik, toch een beetje paaien.
pi_211514899
Als 33% van de VVD kiezers spijt hebben van hun stem omdat ze (vooralsnog) niet met de PVV in onderhandeling willen, is dus sowieso 33% van de kiezers van de VVD niet goed snik, en dus minstens net zo simplistisch en racistisch als het grootste gedeelte van de PVV aanhang.

Al mag het op zich geen verrassing heten dat VVD kiezers niet goed snik zijn. Ik vind de visie van de VVD dusdanig extreem kortzichtig en bekrompen dat ik me sowieso moeilijk kan voorstellen dat mensen met een IQ hoger dan 100 überhaupt VVD stemmen (en toch gebeurd het).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_211514914
33% maar. Vorige week was het nog 86% of zo iets :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Vis een optie? maandag 4 december 2023 @ 13:33:26 #18
70532 loveli
N
pi_211514922
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:29 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
De hedendaagse is ongeduldig en wispelturig. In maart werd de BBB nog (veruit) de grootste bij de Provinciale Statenverkiezen, de partij werd gepeild op 30+ zetels. Nog geen jaar later is de karavaan alweer op de drift geraakt en bij de PVV belandt.

Het is goed mogelijk dat de ontevredenheidsvloot volgende keer weer aanmeert bij de VVD.
Toen was er nog geen NSC, anders was BBB nooit zo groot geworden. De tijd zal leren of NSC stabiel blijft en of de PVV de groei aankan. Genoeg aanvallen van allerlei kanten om het ze zo lastig mogelijk te maken.
crap in = crap out
pi_211514937
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:33 schreef loveli het volgende:

[..]
Toen was er nog geen NSC, anders was BBB nooit zo groot geworden. De tijd zal leren of NSC stabiel blijft en of de PVV de groei aankan. Genoeg aanvallen van allerlei kanten om het ze zo lastig mogelijk te maken.
De VVD is in mijn post inwisselbaar. Het is ook mogelijk dat de ontevredenheidsvloot de volgende keer aanmeert bij de NSC en de partij 40+ zetels haalt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_211515008
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
De VVD is in mijn post inwisselbaar. Het is ook mogelijk dat de ontevredenheidsvloot de volgende keer aanmeert bij de NSC en de partij 40+ zetels haalt.
Sowieso zal de groep der ontevredenen nog lang ontevreden blijven als ze hun heil structureel op rechts blijven zoeken.

De buitenlanders de schuld geven van alles wat er mis is helpt ook niet, en alle problemen die zij nu ervaren op de woningmarkt, de zorg, het toeslagenschandaal, de sociale zekerheid, dorpen waar de leefbaarheid onder druk staat omdat steeds meer voorzieningen verdwijnen, stikstof, enz., het is allemaal veroorzaakt door rechts beleid.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 4 december 2023 @ 13:48:01 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211515028
Goed topic!
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_211515046
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Sowieso zal de groep der ontevredenen nog lang ontevreden blijven als ze hun heil structureel op rechts blijven zoeken.

De buitenlanders de schuld geven van alles wat er mis is helpt ook niet, en alle problemen die zij nu ervaren op de woningmarkt, de zorg, de sociale zekerheid, dorpen waar de leefbaarheid onder druk staat omdat steeds meer voorzieningen verdwijnen, stikstof, enz., het is allemaal veroorzaakt door rechts beleid.
Ook dat, inderdaad. Vooropgesteld, ik stemde de laatste jaren ook meermaals VVD en heb daar niet per se spijt van. Dat kabinet Rutte II ervoor koos om fors te bezuinigen vind ik, zeker achteraf gezien, een goede keuze. Dat stelde ons namelijk ook in staat om tijdens de coronacrisis met miljarden euro's aan steun te smijten, zonder dat de staatsschuld ontplofte.

Dat gezegd hebbende, kun je bijvoorbeeld wel flink wat kritische noten plaatsen bij de manier waarop de rechtse regeringen om zijn gesprongen met de woningmarkt. Klein voorbeeld: de Verhuudersheffing. Enerzijds bedoeld als strafmaatregel, maar wat ook meespeelde is dat 'rechts' een broertje dood heeft aan de sociale huursector. Corporatiedirecteuren waarschuwden al dat deze heffing zouden leiden tot minder investeringen en hogere huren. En zie wat er is gebeurd: corporaties bouwden flink minder en huren werden (in sommige gevallen) idioot hoog.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 4 december 2023 @ 13:57:23 #23
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_211515092
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:32 schreef over_hedge het volgende:
33% maar. Vorige week was het nog 86% of zo iets :P
Ging om wat anders volgens mij, dat ging er om dat iets van 86% (of iets in die buurt in ieder geval) van de VVD achterban zat te wachten op een coalitie met de PVV.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_211515172
Jammer dat je van schrijfwijze bent veranderd, dit is echt onleesbaar @Scjvb
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 4 december 2023 @ 14:07:35 #25
65846 Bocaj
Un-Break My Heart
pi_211515181
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
Het is goed mogelijk dat de ontevredenheidsvloot volgende keer weer aanmeert bij de VVD.
Voor nu hebben ze het wel flink verkloot bij velen!
Het gedrag van Dilan is heel vervelend. (Haast heel onbetrouwbaar.)
pi_211515497
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Ging om wat anders volgens mij, dat ging er om dat iets van 86% (of iets in die buurt in ieder geval) van de VVD achterban zat te wachten op een coalitie met de PVV.
o ja dat was het. Maar als 85% van de vvd stemmers dat vond. Dan vind ik 33% die nu spijt heeft wel meevallen
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_211516566
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 13:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Kun je me vertellen waar je dit hebt zien staan in zijn programma? Ik vind namelijk het volgende:
[..]
[..]
En ook dit ligt allemaal veel genuanceerder dan 'weg met....'

Overigens merk je nu al dat de NPO veel milder praat over Wilders. Ze willen hem, denk ik, toch een beetje paaien.
DEN HAAG - Alle moslims die zich in Europa schuldig maken aan criminaliteit, over de jihad of de sharia nadenken, moeten worden uitgezet en raken hun Europese nationaliteit kwijt. Bovendien mogen er geen moslims meer naar Europa immigreren.

Dat zei PVV-leider Geert Wilders in een interview op de Deense televisie afgelopen weekeinde waar de Volkskrant maandag over schreef. Volgens Wilders gaat het om tientallen miljoenen mensen. Hij benadrukte niets tegen moslims te hebben, maar wel tegen hun religie. Die ziet hij niet zo zeer als een religie, maar als 'een totalitaire ideologie'. Hoe meer moslims er zijn, hoe meer islamideologie en hoe minder vrijheid we krijgen, betoogde de PVV-leider. Volgens de PVV-leider veranderen samenlevingen als 20, 30 of 40 procent van de bevolking uit moslims bestaat.

Wilders erkende dat een meerderheid van de moslims zich aan de wet houdt. Maar volgens Wilders zijn moslims oververtegenwoordigd in gevangenissen in Kopenhagen en Nederland. In Denemarken zou dat 70 procent van de gevangenispopulatie zijn, zei Wilders. Dat zou in Nederland niet anders zijn. De PVV-leider suggereerde dat hier veel mensen tussen zitten die de democratie afwijzen. (ANP)


https://www.parool.nl/nie(...)ps://www.google.com/
  maandag 4 december 2023 @ 18:20:20 #28
3542 Gia
User under construction
pi_211517347
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 16:41 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
DEN HAAG - Alle moslims die zich in Europa schuldig maken aan criminaliteit, over de jihad of de sharia nadenken, moeten worden uitgezet en raken hun Europese nationaliteit kwijt. Bovendien mogen er geen moslims meer naar Europa immigreren.

Dat zei PVV-leider Geert Wilders in een interview op de Deense televisie afgelopen weekeinde waar de Volkskrant maandag over schreef. Volgens Wilders gaat het om tientallen miljoenen mensen. Hij benadrukte niets tegen moslims te hebben, maar wel tegen hun religie. Die ziet hij niet zo zeer als een religie, maar als 'een totalitaire ideologie'. Hoe meer moslims er zijn, hoe meer islamideologie en hoe minder vrijheid we krijgen, betoogde de PVV-leider. Volgens de PVV-leider veranderen samenlevingen als 20, 30 of 40 procent van de bevolking uit moslims bestaat.

Wilders erkende dat een meerderheid van de moslims zich aan de wet houdt. Maar volgens Wilders zijn moslims oververtegenwoordigd in gevangenissen in Kopenhagen en Nederland. In Denemarken zou dat 70 procent van de gevangenispopulatie zijn, zei Wilders. Dat zou in Nederland niet anders zijn. De PVV-leider suggereerde dat hier veel mensen tussen zitten die de democratie afwijzen. (ANP)


https://www.parool.nl/nie(...)ps://www.google.com/
Dat is niet hetzelfde als 'alle moslims uit Europa' of 'miljoenen moslims uit Europa'. Tenzij die allemaal crimineel, illegaal of op verkeerde voorwaarden hierheen zijn gekomen.
pi_211517542
Geldt dat niet voor alle stemmers?

Niemand heeft nog vertrouwen in Omtzigt/NSC.
Na de grote winst in PS vertrouwde niemand de BBB al meer.
Nu laat dit vrouwtje de VVD vallen.
pi_211519671
Als je geen grootverdiener bent of op een andere manier vermogend en je stemt toch VVD, dan heb je gewoon hulp nodig.
Het is koud, het is guur....
pi_211519854
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 18:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde als 'alle moslims uit Europa' of 'miljoenen moslims uit Europa'. Tenzij die allemaal crimineel, illegaal of op verkeerde voorwaarden hierheen zijn gekomen.
Of een dubbele nationaliteit hebben, of graag in een land zitten waar ze legaal naar de Moskee gaan, een Koran lezen of een Islamitische school bezoeken, of een hoofddoekje willen dragen bij het verlenging van je identiteitsbewijs.

In Geert’s programma staat inderdaad niks over ‘alle moslims Europa uit’(meer over Nederland Europa uit), maar als je Moslim bent zal het ook niet bepaald overkomen als de zo geroemde Limburgse gezelligheid.
pi_211519863
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 18:43 schreef bianconeri het volgende:
Geldt dat niet voor alle stemmers?

Niemand heeft nog vertrouwen in Omtzigt/NSC.
Na de grote winst in PS vertrouwde niemand de BBB al meer.
Nu laat dit vrouwtje de VVD vallen.
Het compleet geen vertrouwen in NSC en VVD hebben, bleek volledig onterecht als je ziet hoe ze nu met de formatie om gaan.
  maandag 4 december 2023 @ 23:48:26 #33
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_211520740
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:08 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
goede strategische keuze van de VVD om hier straks beter uit te komen
Ik wens Geert veel succes
PVV BBB NSC gaan ontzettend door de mand vallen. Daarna weer verkiezingen VVD weer in het zadel.
pi_211520932
quote:
7s.gif Op maandag 4 december 2023 23:48 schreef borbit het volgende:

[..]
PVV BBB NSC gaan ontzettend door de mand vallen. Daarna weer verkiezingen VVD weer in het zadel.
Denk het niet, de VVD gaat enorm verliezen
  dinsdag 5 december 2023 @ 08:33:43 #35
3542 Gia
User under construction
pi_211521524
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 21:48 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Of een dubbele nationaliteit hebben, of graag in een land zitten waar ze legaal naar de Moskee gaan, een Koran lezen of een Islamitische school bezoeken, of een hoofddoekje willen dragen bij het verlenging van je identiteitsbewijs.
Dikgedrukte zijn echt geen zaken om je druk over te maken. Dat gaat echt niet verboden worden. Hoofddoekje af voor je identiteitsbewijs kan ik me wel in vinden.
quote:
In Geert’s programma staat inderdaad niks over ‘alle moslims Europa uit’(meer over Nederland Europa uit), maar als je Moslim bent zal het ook niet bepaald overkomen als de zo geroemde Limburgse gezelligheid.
Alsof wij ons in de buurt van groepen moslims zo op ons gemak voelen!
  dinsdag 5 december 2023 @ 08:35:36 #36
3542 Gia
User under construction
pi_211521535
quote:
7s.gif Op maandag 4 december 2023 23:48 schreef borbit het volgende:

[..]
PVV BBB NSC gaan ontzettend door de mand vallen. Daarna weer verkiezingen VVD weer in het zadel.
Dream on! Echt niet. PVV 45 zetels. BBB krijgt er nog wat bij. En die gaan weg bij VVD en NSC.
pi_211521672
Met die ideologie en plannen snap ik wel dat je spijt hebt als VVD-stemmer. Volgende keer eerst een programma doornemen.
pi_211521710
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 08:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Dikgedrukte zijn echt geen zaken om je druk over te maken. Dat gaat echt niet verboden worden. Hoofddoekje af voor je identiteitsbewijs kan ik me wel in vinden.
Ik ben een kind uit de jaren '80. Op mijn, overigens christelijke, middelbare school leerde ik hoe een progressief en tolerant land Nederland is. Met voorbeelden van "baas in eigen buik", "het gedogen van softdrugs" en later als eerste land het homohuwelijk en zelf wil ik nog graag de kindertelevisie van de VPRO en het topless zonnen op het strand in dit rijtje zetten. Alleen al de intentie van de PVV om korans, moskeeën en Islamitische scholen te verbieden staan zo ver van deze mij zo gewaardeerde vorm van vrijheid.
quote:
Alsof wij ons in de buurt van groepen moslims zo op ons gemak voelen!
En word dit ook maar iets beter door uitsluiting?
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:05:17 #39
3542 Gia
User under construction
pi_211521763
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 08:59 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik ben een kind uit de jaren '80. Op mijn, overigens christelijke, middelbare school leerde ik hoe een progressief en tolerant land Nederland is. Met voorbeelden van "baas in eigen buik", "het gedogen van softdrugs" en later als eerste land het homohuwelijk en zelf wil ik nog graag de kindertelevisie van de VPRO en het topless zonnen op het strand in dit rijtje zetten. Alleen al de intentie van de PVV om korans, moskeeën en Islamitische scholen te verbieden staan zo ver van deze mij zo gewaardeerde vorm van vrijheid.
[..]
En word dit ook maar iets beter door uitsluiting?
Stel, zelfs ALS Wilders ooit de absolute macht zou hebben, wat ik me bijna niet kan voorstellen, dan kan hij dergelijke plannen wel in de 2de kamer voorstellen, maar die komen niet door de 1e kamer. En ik vermoed dat zelfs de Koning ze weigert te ondertekenen.

Het kan wel zijn dat er een stop komt op het aantal nieuw te bouwen islamitische scholen en moskees. De koran verbieden gaat echt niet lukken. Hooguit een wet die zegt dat niets uit de koran in Nederland rechtsgeldig is.

Overigens ben ik voor een verbod op alle bijzondere scholen. Wmb worden alle scholen eenheidsworst, openbaar, met hetzelfde lesprogramma en dito toetsen. Noem het maar staatsscholen. Want het niveau van ons onderwijs is bedroevend slecht. En dat is in de jaren 90 al begonnen met terug te lopen.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:18:29 #40
236264 crew  capricia
pi_211521869
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:05 schreef Gia het volgende:

[..]
Stel, zelfs ALS Wilders ooit de absolute macht zou hebben, wat ik me bijna niet kan voorstellen, dan kan hij dergelijke plannen wel in de 2de kamer voorstellen, maar die komen niet door de 1e kamer. En ik vermoed dat zelfs de Koning ze weigert te ondertekenen.

Het kan wel zijn dat er een stop komt op het aantal nieuw te bouwen islamitische scholen en moskees. De koran verbieden gaat echt niet lukken. Hooguit een wet die zegt dat niets uit de koran in Nederland rechtsgeldig is.

Overigens ben ik voor een verbod op alle bijzondere scholen. Wmb worden alle scholen eenheidsworst, openbaar, met hetzelfde lesprogramma en dito toetsen. Noem het maar staatsscholen. Want het niveau van ons onderwijs is bedroevend slecht. En dat is in de jaren 90 al begonnen met terug te lopen.
Ik ben eigenlijk wel blij met Montessori onderwijs. Er valt tenminste iets te kiezen. :)
Definitely not CIA
pi_211522035
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 14:43 schreef over_hedge het volgende:

[..]
o ja dat was het. Maar als 85% van de vvd stemmers dat vond. Dan vind ik 33% die nu spijt heeft wel meevallen
Misschien denkt een deel dat er nog wel een rechts kabinet komt hè...
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:34:34 #42
3542 Gia
User under construction
pi_211522061
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben eigenlijk wel blij met Montessori onderwijs. Er valt tenminste iets te kiezen. :)
Er zijn openbare en bijzondere montessori scholen. Wmb dus dan alleen nog openbare en ze moeten ervoor zorgen dat de kinderen in groep 8 hetzelfde niveau bereiken als kinderen op de andere openbare scholen.

Het moet ook niet zo zijn dat kinderen enigszins verwend van zo'n 'pamperschool' afkomen en dan vastlopen in het voortgezet onderwijs, omdat ze dan niet meer op het eigen tempo mogen werken, maar de school het tempo bepaalt.

En ja, ik heb dit in mijn omgeving gezien.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:38:45 #43
236264 crew  capricia
pi_211522103
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:34 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zijn openbare en bijzondere montessori scholen. Wmb dus dan alleen nog openbare en ze moeten ervoor zorgen dat de kinderen in groep 8 hetzelfde niveau bereiken als kinderen op de andere openbare scholen.

Het moet ook niet zo zijn dat kinderen enigszins verwend van zo'n 'pamperschool' afkomen en dan vastlopen in het voortgezet onderwijs, omdat ze dan niet meer op het eigen tempo mogen werken, maar de school het tempo bepaalt.

En ja, ik heb dit in mijn omgeving gezien.
Montessori onderwijs, Jenaplan, vrije scholen, zijn allemaal vormen van bijzonder onderwijs.

Dus ik begrijp je opmerking "Overigens ben ik voor een verbod op alle bijzondere scholen." niet helemaal.
Definitely not CIA
  dinsdag 5 december 2023 @ 09:40:07 #44
3542 Gia
User under construction
pi_211522116
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Montessori onderwijs, Jenaplan, vrije scholen, zijn allemaal vormen van bijzonder onderwijs.

Dus ik begrijp je opmerking "Overigens ben ik voor een verbod op alle bijzondere scholen." niet helemaal.
Bedoel daar voor scholen gestoeld op religieuze basis mee. Ik ben voor openbaar onderwijs. Montesorri heeft zowel openbaar als bijzonder onderwijs, lees ik net. Wat is dan daar het verschil?
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:43:15 #45
236264 crew  capricia
pi_211522152
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:40 schreef Gia het volgende:

[..]
Bedoel daar voor scholen gestoeld op religieuze basis mee. Ik ben voor openbaar onderwijs. Montesorri heeft zowel openbaar als bijzonder onderwijs, lees ik net. Wat is dan daar het verschil?
Montessori, Jenaplan, vrije scholen etc vallen allemaal onder het bijzonder onderwijs.
Die wil jij dus verbieden.

quote:
Bijzondere scholen geven les vanuit een godsdienst of levensbeschouwelijke overtuiging. Een bijzondere school ontstaat meestal omdat ouders een school met een bepaalde godsdienstige of pedagogische richting willen.
https://www.rijksoverheid(...)%20richting%20willen.
Definitely not CIA
pi_211522440
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 09:05 schreef Gia het volgende:

[..]
Stel, zelfs ALS Wilders ooit de absolute macht zou hebben, wat ik me bijna niet kan voorstellen, dan kan hij dergelijke plannen wel in de 2de kamer voorstellen, maar die komen niet door de 1e kamer. En ik vermoed dat zelfs de Koning ze weigert te ondertekenen.

Het kan wel zijn dat er een stop komt op het aantal nieuw te bouwen islamitische scholen en moskees. De koran verbieden gaat echt niet lukken. Hooguit een wet die zegt dat niets uit de koran in Nederland rechtsgeldig is.

Overigens ben ik voor een verbod op alle bijzondere scholen. Wmb worden alle scholen eenheidsworst, openbaar, met hetzelfde lesprogramma en dito toetsen. Noem het maar staatsscholen. Want het niveau van ons onderwijs is bedroevend slecht. En dat is in de jaren 90 al begonnen met terug te lopen.
Is er een causaal verband tussen deze twee of zie jij de prestaties van het onderwijs teruglopen en heb jij iets tegen scholen die gestoeld zijn op religie en andere pedagogische vrijheid?

Internationale analyse geven namelijk aan dat bijzondere scholen beter dan openbare scholen, ook wanneer er rekening wordt gehouden met de samenstelling van de leerlingenpopulatie.

Daarnaast laten recente OESO-rapporten laten zien dat vergaande overheidsbemoeienis samenhangt met lagere leerprestaties, terwijl pedagogische vrijheid juist samenhangt met hogere leeropbrengsten.

Wanneer je dan puur in Nederland kijkt, dan blijkt dat uit jaarlijkse ranglijsten dat religieuze en vooral Islamitische scholen goed scoren.

Oftewel als jij onderwijsvrijheid opgeeft omwille van anti-religieus sentiment, offer je de kwaliteit van het onderwijs in voor je eigen ideologie

Bedankt NRC voor het mooie artikel waar deze post op gebaseerd is.
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:30:11 #47
3542 Gia
User under construction
pi_211522494
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:20 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is er een causaal verband tussen deze twee of zie jij de prestaties van het onderwijs teruglopen en heb jij iets tegen scholen die gestoeld zijn op religie en andere pedagogische vrijheid?

Internationale analyse geven namelijk aan dat bijzondere scholen beter dan openbare scholen, ook wanneer er rekening wordt gehouden met de samenstelling van de leerlingenpopulatie.

Daarnaast laten recente OESO-rapporten laten zien dat vergaande overheidsbemoeienis samenhangt met lagere leerprestaties, terwijl pedagogische vrijheid juist samenhangt met hogere leeropbrengsten.

Wanneer je dan puur in Nederland kijkt, dan blijkt dat uit jaarlijkse ranglijsten dat religieuze en vooral Islamitische scholen goed scoren.

Oftewel als jij onderwijsvrijheid opgeeft omwille van anti-religieus sentiment, offer je de kwaliteit van het onderwijs in voor je eigen ideologie

Bedankt NRC voor het mooie artikel waar deze post op gebaseerd is.
Uit dit artikel:
quote:
Voor het vijfde jaar op rij vergeleek de onderzoeksredactie van RTL Nieuws de resultaten van de eindtoetsen van scholen op een zo eerlijk mogelijke manier. Daarbij is – volgens een nieuwe methode – rekening gehouden met de samenstelling van scholen. Op de ene school zitten nou eenmaal meer leerlingen met een achterstand dan op de andere.
Dat dikgedrukte geeft aan dat die scholen milder beoordeeld zijn, vanwege de samenstelling.

Er moet op school geen aandacht zijn voor godsdienst, anders dan algemene kennis, maar puur vakgericht onderwijs. Laat kinderen weer tafeltjes uit het hoofd stampen, dan kunnen ze ook normale staartdelingen maken.
Gewoon standaard basiskennis vaststellen voor kinderen, moet toch te doen zijn, lijkt me. Hoe een school dat dan oplost, moeten ze zelf weten.

Verder scholen langs dezelfde meetlat leggen, en niet religieuze scholen milder beoordelen, zodat ze er beter uitkomen.
pi_211522580
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Uit dit artikel:
[..]
Dat dikgedrukte geeft aan dat die scholen milder beoordeeld zijn, vanwege de samenstelling.

Verder scholen langs dezelfde meetlat leggen, en niet religieuze scholen milder beoordelen, zodat ze er beter uitkomen.
Het lijkt mij best een goed idee dat je scholen vergelijkt met de omgeving waarin ze staan. Zowel voor interne als externe beoordeling is het toch goed om te weten hoe een school het doet ten opzichte van zijn omgeving in plaats van dat je ranglijsten krijgt van waar de grootste braindrain in Nederland zich bevind?

Wat levert het op dat we alle scholen in Oude Pekela als slecht beoordelen en die in omgeving Eindhoven als goed, het gaat toch om benutting van potentieel?
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:30 schreef Gia het volgende:.

Er moet op school geen aandacht zijn voor godsdienst, anders dan algemene kennis, maar puur vakgericht onderwijs.
En waarom dan precies niet, behalve dat je dit niet wil?
  dinsdag 5 december 2023 @ 10:48:32 #49
3542 Gia
User under construction
pi_211522636
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 10:41 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het lijkt mij best een goed idee dat je scholen vergelijkt met de omgeving waarin ze staan. Zowel voor interne als externe beoordeling is het toch goed om te weten hoe een school het doet ten opzichte van zijn omgeving in plaats van dat je ranglijsten krijgt van waar de grootste braindrain in Nederland zich bevind?
Mwa, als vervolgens een moslimschool die een 7,4 scoort beweert beter te zijn dan een 7,3 scorende school in 't Gooi, dan is dat niet helemaal waar. De school heeft harder zijn best moeten doen voor die score, het zegt vooral wat over het personeel, minder over de leerlingen. Die kids uit het Gooi gaan met 2 vingers in de neus de havo doen, terwijl die gematste moslimschoolleerlingen grotendeels naar VMBO gaan en het daar dan nog moeilijk krijgen.

Ik wil liever cijfers zien zonder rekening te houden met afkomst en plek in Nederland. En dan gaan we bekijken of religieuze scholen beter opgeleide leerlingen afleveren dan openbare scholen.

Overigens vind ik sowieso dat het onderwijs strenger moet. Meer stampwerk, harder studeren. Geen flauwekul.
pi_211523310
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 18:08 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
goede strategische keuze van de VVD om hier straks beter uit te komen
Ik wens Geert veel succes
Het was ondanks de weerstand tegen Rutte voornamelijk Rutte die voor de stemmen zorgde.

Yesilgoz moet haar draai nog duidelijk vinden en dat garandeert niet een omslag bij nieuwe verkiezingen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')