https://www.rtlnieuws.nl/(...)-liveblog-rtl-nieuwsquote:Exitpoll: PVV met afstand grootste partij, gevolgd door GroenLinks-PvdA
Volgens de eerste exitpoll lijkt de PVV de grootste partij van Nederland te worden. Geert Wilders haalt met de PVV 35 zetels, meldt de exitpoll van Ipsos, die werd uitgevoerd in opdracht van RTL en de NOS. GroenLinks-PvdA komt op 26 zetels volgens de exitpoll, de VVD op 23 en het NSC van Pieter Omtzigt op 20.
quote:PVV: 35 (was in 2021 17 zetels)
GroenLinks-PvdA: 26 (was 17)
VVD: 23 (was 34 )
GroenLinks-PvdA: 26 (was 17)
D66: 10 (was 24)
NSC: 20 (was 0)
BBB: 7 (was 1)
CDA: 5 (was 15)
SP: 5 (was 9)
Wat snap jij dan niet? Want ik weet niet wat ik moet verduidelijken. Dat het bij jou overkomt als op de persoon spelen daar kan ik niets aan doen, want ik geef slecht op een beleefde manier mijn mening.quote:Op zondag 26 november 2023 12:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik snap geen bal met wat jij bedoelt, maar het riekt naar enorme stompzinnigheid dan wel een aanval op de persoon.
Graag wat verduidelijking zodat ik hem plaatsen kan.
ik heb echtwel het idee dat Wilders wil regeren, daarom gooit hij te makkelijk zijn 'standpunten' overboort. Het zou heel zorgelijk zijn als alle partijen in de kamer nu zeggen.... Yo Geert, we gaan het doen, geloven je zeg maar waar we moeten tekenen. Het feit dat de VVD nooit is gemoniseerd als beweging, zegt gewwon genoeg dat PVV / FvD altijd van Remkes, in hun rethoriek zijn afgebleven. Ondanks hij de bedenker is van de stikstofplannen. Men heeft de VVD nodig. grappige is dat men er dus blind vanuit gaat dat NSC met PVV wil regeren, aangezien Omtzicht alleen heeft gezegd te willen praten, maar ook de kans heel klein ziet. VVD heeft Omtzicht de wind uit de zeilen gehaald door de gedoogpartner kaart op tafel te leggen.quote:Op zondag 26 november 2023 13:16 schreef KoosVogels het volgende: [..] Nog steeds denken dat de PVV daadwerkelijk wil regeren. Zo schattig. Zo naïef.
Het heeft vooral iets rancuneus, en ik heb het idee dat die factor een beetje onderschat wordt. Slimmer was geweest de uitslag enige tijd te laten bezinken, en dan na de eerste verkennende gesprekken met een dergelijk standpunt te komen. Dat had ook de voorspelbare reacties (Het volk! De democratie!) enigszins voorkomen...quote:Op zondag 26 november 2023 14:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ik heb echtwel het idee dat Wilders wil regeren, daarvoor gooit hij te makkelijk zijn 'standpunten' overboort. Het zou heel zorgelijk zijn als alle partijen in de kamer nu zeggen.... Yo Geert, we gaan het doen, geloven je zeg maar waar we moeten tekenen. Het feit dat de VVD nooit is gemoniseerd als beweging, zegt gewwon genoeg dat PVV / FvD altijd van Remkes, in hun rethoriek zijn afgebleven. Ondanks hij de bedenker is van de stikstofplannen. Men heeft de VVD nodig. grappige is dat men er dus blind vanuit gaat dat NSC met PVV wil regeren, aangezien Omtzicht alleen heeft gezegd te willen praten, maar ook de kans heel klein ziet. VVD heeft Omtzicht de wind uit de zeilen gehaald door de gedoogpartner kaart op tafel te leggen.
Want ergens klinkt het niet heel geloofwaardig als de grootste tegenstander binnen het CDA om samen te werken met PVV, nu alleen met deze partij in een coalitie stapt met VVD als gedoogpartner.
VVD heeft het spel heel slim bij Omtzicht en PVV gelegd, zo van okay laat maar zien in de grote mensen wereld.
Is dit ook het moment om achterkamertjes politiek te verbieden en ons mee te laten kijken met de formatie vormingen?
Ik heb net vernomen je beter te negeren dus dat doe ik dan maar.quote:Op zondag 26 november 2023 14:15 schreef torentje het volgende:
[..]
Wat snap jij dan niet? Want ik weet niet wat ik moet verduidelijken. Dat het bij jou overkomt als op de persoon spelen daar kan ik niets aan doen, want ik geef slecht op een beleefde manier mijn mening.
Daarbij schrijven dat mijn mening riekt naar enorme stompzinnigheid is veel eerder op de persoon spelen, want dan wil men geen moeite doen om een andersdenkende te begrijpen.
Dat mag, maar ik negeer jou niet. Je ego zal dus wel vaker gekrenkt worden.quote:Op zondag 26 november 2023 14:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik heb net vernomen je beter te negeren dus dat doe ik dan maar.
lolquote:Op zondag 26 november 2023 14:44 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat mag, maar ik negeer jou niet. Je ego zal dus wel vaker gekrenkt worden.
Zeker is dat een groot onrecht.quote:Op zondag 26 november 2023 11:32 schreef BoneThugss het volgende:
[..]
Mensen zonder krachtige armen en benen hebben vaak een gebrek aan geld en plek. Dat is niet eerlijk tegenover de ondernemers die dure producten verkopen zoals auto's en dat niet respecteren. Dat is een groot onrecht, niet dan?
Zo slim dat ze het een dag later alweer om de oren heeft gekregen van de eigen achterbanquote:Op zondag 26 november 2023 14:15 schreef Korenfok het volgende:
VVD heeft het spel heel slim bij Omtzicht en PVV gelegd, zo van okay laat maar zien in de grote mensen wereld.
Mogelijkerwijs gaat VVD splitsen. Dat wordt interessant dan.quote:Op zondag 26 november 2023 15:02 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zo slim dat ze het een dag later alweer om de oren heeft gekregen van de eigen achterban
Met een beetje geluk komen er nieuwe verkiezingen, met dit slimme spel gaan ze D66 achterna
Ja, dan gaan ze voor de "synergie". Maar je cope is grappig.quote:Op zondag 26 november 2023 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Mogelijkerwijs gaat VVD splitsen. Dat wordt interessant dan.
Wat wil de linkerflank van de VVD precies anders dan D66?quote:Op zondag 26 november 2023 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Kan ook nog inderdaad dat de gematigde kant van VVD zich aansluit bij D'66. Volgens mij kan dat ook tijdens deze demissionaire status.quote:Op zondag 26 november 2023 15:38 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wat wil de linkerflank van de VVD precies anders dan D66?
Kunnen ze beter dan met elkaar gaan fuseren.
Ja, elk moment nou, hé?quote:Op zondag 26 november 2023 15:40 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Volgens mij kan dat ook tijdens deze demissionaire status.
Dat zou erg dom zijn van ze.quote:Op zondag 26 november 2023 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nog meer versplintering. Of dat nou zo handig is.quote:Op zondag 26 november 2023 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat dit sujet een beetje voorbij gaat aan het feit dat de vvd gewoon een ledenpartij is, waarbij men op een congres gewoon kan stemmen over samenwerking.quote:Op zondag 26 november 2023 15:59 schreef Tjoent het volgende:
Dat het behoorlijk rommelt binnen de VVD is wel duidelijk.
Dit lijkt ook wel lezenswaardig/ plausibel:
[ afbeelding ]
Er wordt niet gestemd. Was niet nodig volgens de partijtopquote:Op zondag 26 november 2023 16:04 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat dit sujet een beetje voorbij gaat aan het feit dat de vvd gewoon een ledenpartij is, waarbij men op een congres gewoon kan stemmen over samenwerking.
Ik zou mij eerder afvragen “wat heeft de VVD precies te winnen aan deze samenwerking”?
Ik zou als VVD stemmer niet blij zijn met de grapjes van de partijtop.quote:Op zondag 26 november 2023 16:06 schreef matthijst het volgende:
[..]
Er wordt niet gestemd. Was niet nodig volgens de partijtop
Ja, stel je voor dat, op gelijke voet met het aantal leden dat wil regeren met de pvv, 75% van de vvd-fractie uit de vvd stapt en zich aansluit bij de pvv.quote:Op zondag 26 november 2023 15:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik denkdat dit meer wens denken is van een niet VVD-er. Vergeet neit VVD koos Rutte (iedereen doet mee) vs rita Verdonk (ik ben rechtdoorzee, en grenzendicht).quote:Op zondag 26 november 2023 15:02 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zo slim dat ze het een dag later alweer om de oren heeft gekregen van de eigen achterban
Met een beetje geluk komen er nieuwe verkiezingen, met dit slimme spel gaan ze D66 achterna
quote:NRC: verkenner Van Strien (PVV) in verband gebracht met fraudezaak
Verkenner Gom van Strien wordt in verband gebracht met fraude bij zijn voormalig werkgever, die aangifte tegen hem heeft gedaan, schrijft NRC op basis van documenten die de krant in handen heeft. Van Strien zegt in een reactie tegen NRC dat hij de kwestie kent, maar hij bestrijdt de aantijgingen. PVV-leider Geert Wilders is door hem niet geïnformeerd, zegt hij.
In een persverklaring van vanmiddag herhaalt Van Strien dat de beschuldigingen aan zijn adres in zijn ogen ongegrond zijn. "En ik neem daar met kracht afstand van." De verkenner stelt dat hij zelfs niet weet of de aangifte wel tegen hem is gedaan, "noch hoe het met deze aangifte staat".
PVV-senator Van Strien gaat morgen gewoon aan de slag als verkenner, laat hij weten na contact te hebben gehad met Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp en PVV-leider Geert Wilders. Een aantal politieke partijen liet desgevraagd aan de NOS weten er geen bezwaar tegen te hebben. De NOS heeft de PVV ook om een reactie gevraagd, maar die partij heeft niet gereageerd.
Universiteit Utrecht
De fraudezaak speelt bij een dochterbedrijf van de Universiteit Utrecht en het ziekenhuis UMC Utrecht, Utrecht Holdings. Dat bedrijf deed in maart aangifte van "onregelmatigheden waarbij drie (oud-)medewerkers betrokken zijn".
Volgens NRC, dat documenten in handen heeft, blijkt dat het daarbij onder meer gaat om Van Strien, die tot in 2009 bestuurder was van Utrecht Holdings. Dat bedrijf is het Knowledge Transfer Office van de Universiteit Utrecht en richt bedrijven op om ontdekkingen van de universiteit op de markt te brengen.
Aandeelhouders
In een rapport van onderzoeksbureau Deloitte uit 2022 staat volgens de krant dat Van Strien en diens opvolger aandelen van bedrijven die zijn ontstaan uit de universiteit of het UMC in handen speelden van een extern bedrijf. Van dat bedrijf hadden hun echtgenotes ieder 32 procent van de aandelen in handen. De andere aandeelhouders waren een oud-buurman en vriend van Van Strien, en diens zus, schrijft NRC.
Naar aanleiding van het rapport van Deloitte deed Utrecht Holdings aangifte van oplichting en omkoping "in verband met aandelentransacties (...) in de periode 2006-2018". Op de website schrijft het bedrijf dat uit het onderzoek is gebleken dat de (oud)-medewerkers niet in het bedrijfsbelang hebben gehandeld. "Utrecht Holdings is hierdoor financieel benadeeld."
Utrecht Holdings wil tegenover de NOS niet reageren. Deloitte wil niets over het rapport zeggen.
Aperte onjuistheden
Van Strien zegt tegen de krant dat hij om opheldering heeft gevraagd toen hij hoorde van de aangifte, maar geen antwoord kreeg. "Wel kwam er een brief van de universiteit met een aantal aperte onjuistheden. Ik heb een brief teruggeschreven waarin ik alles volledig heb weerlegd. Daarna heb ik niks meer gehoord. Ik ging ervan uit dat deze zaak van tafel was", aldus de verkenner.
Het Openbaar Ministerie bevestigt aan NOS dat er een aangifte ligt, maar zegt er verder niets over.
Toch is dat wat zo ongeveer al zes topics wordt geroepen wat ‘links zou moeten doen’.quote:Op zondag 26 november 2023 16:17 schreef Korenfok het volgende:
[i], [/i]
[..]
Ik denkdat dit meer wens denken is van een niet VVD-er. Vergeet neit VVD koos Rutte (iedereen doet mee) vs rita Verdonk (ik ben rechtdoorzee, en grenzendicht).
Ook al verliest men de achterban, dan is je visie als partij voldaan enof niet meer nodig / niet aanslaand etc.
Maar het domste wat een partij kan doenn is standpunten aanpassen bij emoties van de dag.
Omdat een of andere nietszeggende Jos dat op z’n LinkedIn knikkert ja?quote:Op zondag 26 november 2023 15:59 schreef Tjoent het volgende:
Dat het behoorlijk rommelt binnen de VVD is wel duidelijk.
Dit lijkt ook wel lezenswaardig/ plausibel:
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |