Dit politiek bestel bewijst nu juist net op dit moment zijn waarde. Ontevreden mensen kunnen ergens terecht, men kan proberen daarna een coalitie te vormen die die onvrede adresseert. En dankzij zo'n coalitie gaan altijd de scherpe randen er vanaf.quote:Op zondag 26 november 2023 13:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Misschien dat ze het ergens kunnen adresseren waar bijv ook de staatscourant wordt gedaan. Niet dat er een kip is die dat leest maar toch. Ja ik zit ook maar mijn gedachten te uiten he want dit politiek bestel houd het op den duur niet meer ben ik bang.
Je kan ook stellen dat een coalitie systeem de onvrede alleen maar versterkt omdat de ontevreden nooit hun zin gaan krijgen. De scherpe randen eraf halen betekent ook dat je altijd het verhaal krijgt "Ze waren niet X genoeg en daarom is het mislukt"quote:Op zondag 26 november 2023 13:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit politiek bestel bewijst nu juist net op dit moment zijn waarde. Ontevreden mensen kunnen ergens terecht, men kan proberen daarna een coalitie te vormen die die onvrede adresseert. En dankzij zo'n coalitie gaan altijd de scherpe randen er vanaf.
Sowieso, er wordt wekelijks gemiddeld over meer dan 100 moties gestemd. Doe dat steeds hoofdelijk en je hebt geen enkele tijd voor debat meer over. En met meer individuele kamerleden die zich allemaal willen profileren worden dat nog veel meer moties.
een coalitiesysteem maakt dat de grote miljarden beslisingen in het torentje gonomen worden en niet door de vertegenwoordiging van het volkquote:Op zondag 26 november 2023 13:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan ook stellen dat een coalitie systeem de onvrede alleen maar versterkt omdat de ontevreden nooit hun zin gaan krijgen. De scherpe randen eraf halen betekent ook dat je altijd het verhaal krijgt "Ze waren niet X genoeg en daarom is het mislukt"
Je kan zelfs zeggen dat de PVV winst van nu daar een uitdrukking van is.
Meer dat de afgelopen kabinetten blijkbaar de onvrede en het sentiment in de samenleving niet goed wisten te adresseren. Het was ook een bijzondere situatie: de meerderheid wilde van Rutte 3 af, maar de partijen van Rutte 3 kregen toch weer een meerderheid. Dat komt eigenlijk nooit voor.quote:Op zondag 26 november 2023 13:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je kan ook stellen dat een coalitie systeem de onvrede alleen maar versterkt omdat de ontevreden nooit hun zin gaan krijgen. De scherpe randen eraf halen betekent ook dat je altijd het verhaal krijgt "Ze waren niet X genoeg en daarom is het mislukt"
De kabinetten Rutte waren niet in staat de benodigde woningen te bouwen voor het volk ofschoon 54 % van nederland bestaat uit lege stront weilandenquote:Op zondag 26 november 2023 14:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Meer dat de afgelopen kabinetten blijkbaar de onvrede en het sentiment in de samenleving niet goed wisten te adresseren. Het was ook een bijzondere situatie: de meerderheid wilde van Rutte 3 af, maar de partijen van Rutte 3 kregen toch weer een meerderheid. Dat komt eigenlijk nooit voor.
Een coalitiesysteem is per definitie niet in staat hele scherpe keuzes te maken. Het zorgt voor stabiliteit omdat grote veranderingen veel tijd kosten. Het gevolg is dat zaken die eigenlijk actie vereisen op de lange baan worden geschoven. Zoals ik het zie, zijn de problemen waar we nu als land mee kampen eigenlijk allemaal veroorzaakt door te lang niet te doen wat wel nodig was, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening.quote:Op zondag 26 november 2023 13:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ah.quote:
Hij deelt zelf de screenshots.quote:Op zondag 26 november 2023 15:05 schreef Hanca het volgende:
Interview met Omtzigt: https://www.volkskrant.nl(...)ndsbestuur~b1ff20d6/
Allereerst over de VVD. Hij vindt het gek dat de VVD toen ze op 27 zetels stonden het overde premier leveren hadden en nu met 3 zetels minder het plots zo'n groot verlies vinden dat ze helemaal niet mee kunnen doen.
Er is al wel een begin gemaakt. Wilders gaat in gesprek met een imam, dominee en diverse organisaties over wat hij wilt gaan doen omdat ze bang zijn vanwege de standpunten die hij heeft.quote:Op zondag 26 november 2023 15:15 schreef Hankster het volgende:
“Beide kanten over de schutting heen gaan kijken”
Sure, dat gaat vast gebeuren met een PVV in het kabinetSchei toch uit.
Rutte heeft het hele ministerie ruimtelijkeordeming opgegeven neergelegd bijde provinciesquote:Op zondag 26 november 2023 14:20 schreef Tijn het volgende:
Zoals ik het zie, zijn de problemen waar we nu als land mee kampen eigenlijk allemaal veroorzaakt door te lang niet te doen wat wel nodig was, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening.
en mede omdat hun plannen te weinig gericht zijn op het verbeteren van de omstandigheden van "het gewone volk" bij gebrek aan een betere term.
Naar rechts swipen over de titel om 'm helemaal te zien.quote:Op zondag 26 november 2023 14:40 schreef speknek het volgende:
[..]
Ah.
Ik geef de schuld aan de mobile layout, die niet verder gaat dan de verkenner.
Zoals gezegd, ik vind hem toch erg naar de PVV toe neigen hoor. Die wil wel instappen.quote:Op zondag 26 november 2023 15:05 schreef Hanca het volgende:
Interview met Omtzigt: https://www.volkskrant.nl(...)ndsbestuur~b1ff20d6/
Allereerst over de VVD. Hij vindt het gek dat de VVD toen ze op 27 zetels stonden het overde premier leveren hadden en nu met 3 zetels minder het plots zo'n groot verlies vinden dat ze helemaal niet mee kunnen doen.
Verder vooral dat hij eerst naar de verkenner gaat, het procus zorgvuldig gaat doorlopen.
Ik zie hem ook wel neigen naar een voorkeur voor rechts, maar dat doet hij al 20 jaar. Over wat NSC wil is hij gewoon erg procedureel.quote:Op zondag 26 november 2023 15:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zoals gezegd, ik vind hem toch erg naar de PVV toe neigen hoor. Die wil wel instappen.
De vraag is of dat laatste inmiddels niet ook gewoon een handig trucje is geworden om bepaalde keuzes te verbloemen.quote:Op zondag 26 november 2023 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zie hem ook wel neigen naar een voorkeur voor rechts, maar dat doet hij al 20 jaar. Over wat NSC wil is hij gewoon erg procedureel.
Voor groot gedeelte mee eens. Natuurlijk kun je alle kritiek hebben op 'gevestigde' partijen, maar plannen van PVV zijn toch lang niet allemaal voordelig voor gewone volk. Minder Europa kan slecht zijn voor economie, minder arbeidsmigratie kan best zorgen voor duurdere pakketjes of stukje vlees. Je mag niet zeggen dat de kiezer dom is, maar dat gehop van de een naar de ander die gouden bergen belooft (Fvd, BBB, nu NSC en PVV. Ook nog 's drie nieuwe partijen, die hebben sowieso nog nooit vervelende beslissingen hoeven nemen.) getuigt ook niet echt van een evenwichtige mening.quote:Op zondag 26 november 2023 14:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een coalitiesysteem is per definitie niet in staat hele scherpe keuzes te maken. Dat zorgt voor stabiliteit omdat grote veranderingen veel tijd kosten. Het gevolg is dat zaken die eigenlijk actie vereisen op de lange baan worden geschoven. Zoals ik het zie, zijn de problemen waar we nu als land mee kampen eigenlijk allemaal veroorzaakt door te lang niet te doen wat wel nodig was, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en ruimtelijke ordening.
Sommige partijen willen daar dan in versneld tempo werk van maken. Andere partijen doen liever alsof de problemen niet bestaan. De reden dat populisme aanslaat is denk ik vooral te wijten aan het falen van progressieve partijen om uit te leggen waarom hun plannen nodig zijn, mede omdat hun plannen te weinig gericht zijn op het verbeteren van de omstandigheden van "het gewone volk" bij gebrek aan een betere term.
Dat denk ik niet, volgens mij is hij gewoon echt zo star wat betreft procedures. Eerst met de fractie overleggen (daarom dus ook niks in zijn toespraak over coalities), daarna naar de verkenner, dan het debat en daarna pas de pers.quote:Op zondag 26 november 2023 15:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De vraag is of dat laatste inmiddels niet ook gewoon een handig trucje is geworden om bepaalde keuzes te verbloemen.
Alles kan. Ze kan ook nog over 3 maanden bijdraaien. Wat er momenteel wel of niet gezegd word is eigenlijk van heel weinig belang.quote:Op zondag 26 november 2023 15:46 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Horen we maandag weer wat Yesilgoz uiteindelijk wil doen of zal ze zeggen dat er nog een reactie van de vvd komt?
Het is toch ook wel weer heel bijzonder dat die twee, Omtzigt en Wilders, tot elkaar veroordeeld worden. Een betere tegenstelling van karakters kun je niet bedenken.quote:Op zondag 26 november 2023 16:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, volgens mij is hij gewoon echt zo star wat betreft procedures. Eerst met de fractie overleggen (daarom dus ook niks in zijn toespraak over coalities), daarna naar de verkenner, dan het debat en daarna pas de pers.
Precies. Ik zie hem wel na het gesprek met de verkenner vertellen wat hij de verkenner heeft verteld. Dat je eigenlijk eerst de Tweede Kamer informeert en daarna pas de pers geldt vooral voor de regering als de Tweede Kamer om iets gevraagd heeft of als de regering de Tweede Kamer iets gaat aanbieden. Dat is hier niet het geval.quote:Op zondag 26 november 2023 16:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, volgens mij is hij gewoon echt zo star wat betreft procedures. Eerst met de fractie overleggen (daarom dus ook niks in zijn toespraak over coalities), daarna naar de verkenner, dan het debat en daarna pas de pers.
Bijzonder voor de huidige situatie is nog een eufemisme, denk ik.quote:Op zondag 26 november 2023 16:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is toch ook wel weer heel bijzonder dat die twee, Omtzigt en Wilders, tot elkaar veroordeeld worden. Een betere tegenstelling van karakters kun je niet bedenken.![]()
De ene heeft de rechtstaat zo hoog in het vaandel staan dat dat de raison d'être van zijn partij is, de ander wil hem zo snel mogelijk afschaffen om de godsdienstvrijheid om zeep te helpen.
De ene moet over van alles lang nadenken en wil serieuze hervormingen, de ander komt met oneliners als 'Heks' en 'kopvoddentax'.
Als het niet zo serieus was allemaal, zou ik hier hartelijk om kunnen lachen. Wat een klucht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |