abonnement Unibet Coolblue
pi_211425542
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
pi_211425547
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 21:17 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dan zet je ze nog niet weg als achterlijk
Je kan sommige best achterlijk noemen hoor. Alleen moet je dat niet met een hele groep doen nee.
pi_211425550
Ik vermoed dat je vergat een nieuwe te maken. Vandaar deze kleine kaap.
pi_211425957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 21:06 schreef grrrrg het volgende:

[..]
Haha, ik kom uit het platteland, geen zwarte gezien in mijn jeugd tot mijn 18e.
Dan is dat beperkte wat je denkt dat er heerst, toch in je eigen dorp zo. Kop van NH hier, klein dorpje opgegroeid en ik had ze gewoon in de klas. Wij zagen er niks van en zij ook niet aan de rest. Wat Morgan Freeman zegt hierover.

Pas toen we gingen verhuizen en ik in een nieuwe klas kwam in een grotere stad, was het opeens een issue.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2023 @ 22:47:58 #5
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_211426333
Hier waren de Pieten (pik)zwart, geen Roetpiet gezien ^O^

edit:
Hohohoho! ik zit een filmpie van de intocht te kijken en ze waren een klein beetje Roetveegpiet. Het regende pijpenstelen en de smink was toch wat doorgelopen. Het was meer Verzopenpiet _O-

[ Bericht 9% gewijzigd door the-eye op 25-11-2023 22:53:49 ]
pi_211426349
Nederland neemt uit goedheid buitenlanders op, moet vervolgens vanwege die buitenlanders hun tradities aanpassen. Iets klopt daar niet, maar het proces is gaande.

quote:
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
Treurig toch, 30 jaar geleden was er geen probleem en ook niemand die het als discriminatie zag of wat dan ook. 30 jaar later, we hebben iedereen maar binnengelaten en Nederlanders moeten zich maar aanpassen aan de mensen die ze binnen lieten
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:05:27 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426514
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 22:49 schreef Masberum het volgende:
Nederland neemt uit goedheid buitenlanders op, moet vervolgens vanwege die buitenlanders hun tradities aanpassen. Iets klopt daar niet, maar het proces is gaande.
[..]
Treurig toch, 30 jaar geleden was er geen probleem en ook niemand die het als discriminatie zag of wat dan ook. 30 jaar later, we hebben iedereen maar binnengelaten en Nederlanders moeten zich maar aanpassen aan de mensen die ze binnen lieten
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211426576
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Nou, nee. Misschien dat het wat meer leefde in Rotterdam ofzo. Maar ik kom uit het Noorden en daar was toen niks van dit alles te merken. Zoiets als dit krijgt gewoon wat voeten aan de grond. De laatste 10 jaren is dit in een stroomversnelling geraakt voor zover ik kan zien

[ Bericht 3% gewijzigd door Masberum op 26-11-2023 12:19:39 ]
pi_211426636
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Het is nooit een issue geweest.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:31:23 #10
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_211426752
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Dat gemormel aan het Sinterklaasfeest en Piet in het bijzonder is, zo ver ik weet, al sinds de zestiger / zeventiger jaren aan de gang. En het is er in mijn beleving alleen maar slechter op geworden.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:32:51 #11
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_211426767
Mooie site zeg die Sint & Pietengilde ^O^
pi_211426803
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Zwarte Piet verdwijnt niet.
Wen dr maar an.

'Laatste stappen' :')
Laatste stappen van kozp ja, voordat hun subsidie wordt gestopt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:36:58 #13
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426814
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:31 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dat gemormel aan het Sinterklaasfeest en Piet in het bijzonder is, zo ver ik weet, al sinds de zestiger / zeventiger jaren aan de gang. En het is er in mijn beleving alleen maar slechter op geworden.
Ik vind dat het beter geworden is.
Ik zag als kind al dat Zwarte Piet eigenlijk niet kan.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:38:06 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426822
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zwarte Piet verdwijnt niet.
Wen dr maar an.

'Laatste stappen' :')
Laatste stappen van kozp ja, voordat hun subsidie wordt gestopt.
Dan komen er gewoon andere demonstratiegroepjes in de plaats.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:38:52 #15
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_211426830
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Het werd pas een "issue" door figuren als Simons, Gario en Airfryer. En laten we vooral social media niet vergeten, dat is de grootste boosdoener geweest.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:40:36 #16
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_211426840
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik vind dat het beter geworden is.
Ik zag als kind al dat Zwarte Piet eigenlijk niet kan.
En wat precies vond je niet kunnen en hoe oud was je toen?
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:43:33 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426868
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:40 schreef the-eye het volgende:

[..]
En wat precies vond je niet kunnen en hoe oud was je toen?
Weet ik niet meer precies, voor mijn 10e in elk geval. Was eind jaren 90.
Dat figuur in combinatie met ons slavernijverleden was toen al niet fris. Er werden ook genoeg negergrappen over hem gemaakt op school.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211426886
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dan komen er gewoon andere demonstratiegroepjes in de plaats.
Die ook geen subsidie krijgen voor hun 'kunst'project.
Of ga je het dan, als terroristen, met geweld afdwingen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:46:32 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426891
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die ook geen subsidie krijgen voor hun 'kunst'project.
Of ga je het dan, als terroristen, met geweld afdwingen?
Gewoon demonstraties organiseren.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211426893
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:38 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Het werd pas een "issue" door figuren als Simons, Gario en Airfryer. En laten we vooral social media niet vergeten, dat is de grootste boosdoener geweest.
Na, eerder de publieke omroep die er zich mee in liet en ook over ging naar het ge'wit' wat ook uit die hoek kwam.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:47:16 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211426896
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Weet ik niet meer precies, voor mijn 10e in elk geval.
Dat figuur in combinatie met ons slavernijverleden was toen al niet fris. Er werden ook genoeg negergrappen over hem gemaakt op school.
Idd, donkere kinderen die rond Sinterklaastijd voor zwarte piet worden uitgescholden op school. "Waar is je pietenpak?" en dat soort dingen.

'Hey, Zwarte Piet' of 'waar is je pietenpak?', zo kwetsend zijn die 'grapjes'

Treurig volk, die racisten. Pestkoppen en klein van geest.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_211426904
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:46 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Gewoon demonstraties organiseren.
Je bedoelt een kinderfeest terroriseren, wat je nu ook al doet. Overal is het rustig, behalve als kozp langs komt.

Hoe kom je aan die bus? Hoe kom je dan in de dorpen? Want het ov doet het niet in NL in het weekend...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:49:16 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426912
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Idd, donkere kinderen die rond Sinterklaastijd voor zwarte piet worden uitgescholden op school. "Waar is je pietenpak?" en dat soort dingen.

'Hey, Zwarte Piet' of 'waar is je pietenpak?', zo kwetsend zijn die 'grapjes'

Treurig volk, die racisten. Pestkoppen en klein van geest.
Die schuimbekkend hun nostalgische racistenfeestje in stand willen houden.
Laat die afropruiken en zwarte schminck weg en er is niets aan de hand.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211426914
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Idd, donkere kinderen die rond Sinterklaastijd voor zwarte piet worden uitgescholden op school. "Waar is je pietenpak?" en dat soort dingen.

'Hey, Zwarte Piet' of 'waar is je pietenpak?', zo kwetsend zijn die 'grapjes'

Treurig volk, die racisten. Pestkoppen en klein van geest.
Een verhaal van 4 jaar geleden met een quote uit '87. Lekker actueel en relevant ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211426925
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Die schuimbekkend hun nostalgische racistenfeestje in stand willen houden.
Laat die afropruiken en zwarte schminck weg en er is niets aan de hand.
Je bent er maar druk mee :')

Hoe vaak is je inmiddels al verteld dat je verkeerd zit?

Schuimbekkend ook. Weet je? Ik heb een paar vage menslijkende wezens zien schuimbekken. Die hadden allemaal een raar bordje met een kruis door zwarte piet, oid. Schuimbekkend kinderen en hun ouders zien uitmaken voor racisten. Op een kinderfeestje.

Schuimbekkend :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:51:59 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426926
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je bedoelt een kinderfeest terroriseren, wat je nu ook al doet. Overal is het rustig, behalve als kozp langs komt.

Hoe kom je aan die bus? Hoe kom je dan in de dorpen? Want het ov doet het niet in NL in het weekend...
Het is niet terroriseren. Ik heb geen kleine kindjes door handgranaten opgeblazen zien worden.
Het is een vrij land met demonstratierecht. Die mensen in die dorpen zullen daar mee moeten dealen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:52:45 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211426929
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Die schuimbekkend hun nostalgische racistenfeestje in stand willen houden.
Laat die afropruiken en zwarte schminck weg en er is niets aan de hand.
Dapper strijdend voor hun recht om negers belachelijk te maken.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:54:02 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211426940
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Een verhaal van 4 jaar geleden met een quote uit '87. Lekker actueel en relevant ook.
Het is de reden dat Piet verandert in een roetveeg of regenboogpiet. Zodat flapdrollen en pestkoppen niet elk jaar rond de feestdagen zich gerechtigd voelen om donkergekleurde Nederlanders te pesten.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zaterdag 25 november 2023 @ 23:54:22 #29
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_211426942
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat figuur in combinatie met ons slavernijverleden was toen al niet fris.
Dat was in de 90's al een hot item inderdaad en op je 10e weet je daar het fijne vast al van.

Je zet jezelf een beetje voor lul, knecht.
pi_211426943
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het is niet terroriseren. Ik heb geen kleine kindjes door handgranaten opgeblazen zien worden.
Het is een vrij land met demonstratierecht. Die mensen in die dorpen zullen daar mee moeten dealen.
Dan wordt er ook een tegendemonstratie toegestaan. Daar zullen de demonstranten maar mee moeten dealen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211426951
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is de reden dat Piet verandert in een roetveeg of regenboogpiet. Zodat flapdrollen en pestkoppen niet elk jaar rond de feestdagen zich gerechtigd voelen om donkergekleurde Nederlanders te pesten.
Volgens mij weet je zelf niet eens wat pesten inhoudt, maar vooruit.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_211426964
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:54 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is de reden dat Piet verandert in een roetveeg of regenboogpiet. Zodat flapdrollen en pestkoppen niet elk jaar rond de feestdagen zich gerechtigd voelen om donkergekleurde Nederlanders te pesten.
Dat is al een tijd niet.
Zwaar overdreven vaagheden dit. Is vast nodig om gloria wekker achtige beweringen de wereld in te sturen. Anders is er namelijk niks wat ook maar een houvastje biedt aan dat rare verhaal van kozp.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211426974
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het is niet terroriseren. Ik heb geen kleine kindjes door handgranaten opgeblazen zien worden.
Het is een vrij land met demonstratierecht. Die mensen in die dorpen zullen daar mee moeten dealen.
Whahahahaha. Dat het in je hoofd zit, zegt al genoeg, stuk tuig dat je dr bent.

Jij ook wanneer ZP gewoon gebezigd wordt, zoals het hoort.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 26 november 2023 @ 00:00:11 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211426986
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:54 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dat was in de 90's al een hot item inderdaad en op je 10e weet je daar het fijne vast al van.

Je zet jezelf een beetje voor lul, knecht.
Dat kregen we gewoon op de basisschool onderwezen.
Wat voor flutschool heb jij gezeten dan?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 november 2023 @ 00:02:54 #35
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427003
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:54 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Dan wordt er ook een tegendemonstratie toegestaan. Daar zullen de demonstranten maar mee moeten dealen.
Zeker is dat toegestaan. Die tegendemonstraten gedragen zich een beetje triest als hooligans, maar zolang ze geen geweld gebruiken mag het.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 november 2023 @ 00:05:32 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427015
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:58 schreef Red_85 het volgende:
Whahahahaha. Dat het in je hoofd zit, zegt al genoeg, stuk tuig dat je dr bent.

Jij verwart terroriseren met demonstreren. Dat zegt ook al genoeg, mongool dat je dr bent.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211427019
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Die schuimbekkend hun nostalgische racistenfeestje in stand willen houden.
Laat die afropruiken en zwarte schminck weg en er is niets aan de hand.
Er is ook niets aan de hand, want dit is pure bullshit.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_211427040
Alleen al het feit dat men hier praat over nostalgisch racisme....ga je even in een hoekje zitten schamen zeg.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_211427053
quote:
10s.gif Op zondag 26 november 2023 00:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Jij verwart terroriseren met demonstreren. Dat zegt ook al genoeg, mongool dat je dr bent.
:D
Jij bent ook makkelijk op de kast te krijgen zeg. Heerlijk man, ga door met jezelf voor lul te zetten.

Trek je het je daarom zo aan, wat je vriendjes zeggen tegen je? Ook al is het op allerlei vage gronden, zonder ook maar een enkel grijntje waarheid?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211427072
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 00:09 schreef Hathor het volgende:
Alleen al het feit dat men hier praat over nostalgisch racisme....ga je even in een hoekje zitten schamen zeg.
Ze moeten wat verzinnen om aandacht te krijgen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 26 november 2023 @ 00:21:40 #41
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427153
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 00:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
:D
Jij bent ook makkelijk op de kast te krijgen zeg. Heerlijk man, ga door met jezelf voor lul te zetten.

Trek je het je daarom zo aan, wat je vriendjes zeggen tegen je? Ook al is het op allerlei vage gronden, zonder ook maar een enkel grijntje waarheid?
Zelf schuld. Zeg dan niet zulke domme dingen.
En wie zijn mijn vriendjes precies?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 november 2023 @ 00:29:14 #42
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_211427197
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 00:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat kregen we gewoon op de basisschool onderwezen.
Wat voor flutschool heb jij gezeten dan?
Ja ik kreeg in groep 6 op school te horen dat Piet een paar weekjes vrij spel had, maar na 6 december gewoon weer aan de ketting werd gelegd in Spanje. Lachen man.

Nee natuurlijk kreeg je dat niet onderwezen. Ik ben van jouw generatie maar gelukkig was het bij ons op school wel gezellig.
Hou eens op met je leugens.
  zondag 26 november 2023 @ 00:32:11 #43
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427225
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 00:29 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Ja ik kreeg in groep 6 op school te horen dat Piet een paar weekjes vrij spel had, maar na 6 december gewoon weer aan de ketting werd gelegd in Spanje. Lachen man.

Nee natuurlijk kreeg je dat niet onderwezen. Ik ben van jouw generatie maar gelukkig was het bij ons op school wel gezellig.
Hou eens op met je leugens.
Waar de fuck heb je het nou over?
We kregen op de basisschool les over NL geschiedenis, waaronder het koloniale en slavernijverleden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 november 2023 @ 00:33:12 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427233
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 00:29 schreef Mubassie het volgende:
Nee natuurlijk kreeg je dat niet onderwezen.
Hou zelf op met je leugens.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 november 2023 @ 00:33:50 #45
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_211427239
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Weet ik niet meer precies, voor mijn 10e in elk geval. Was eind jaren 90.
Dat figuur in combinatie met ons slavernijverleden was toen al niet fris. Er werden ook genoeg negergrappen over hem gemaakt op school.
Ja zie je..... maar dan weet ik wel waar het is mis gegaan.
Jij bent van zo'n generatie met Piet de kindervriend en zie wat er van is gekomen.
  zondag 26 november 2023 @ 00:34:18 #46
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427244
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 00:33 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ja zie je..... maar dan weet ik wel waar het is mis gegaan.
Jij bent van zo'n generatie met Piet de kindervriend en zie wat er van is gekomen.
Hoe bedoel je?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 november 2023 @ 00:35:17 #47
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_211427253
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 00:32 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Waar de fuck heb je het nou over?
We kregen op de basisschool les over NL geschiedenis, waaronder het koloniale en slavernijverleden.
Ja doei Eppo, volgens mij heb je zelf op een flutschool gezeten.
  zondag 26 november 2023 @ 01:12:31 #48
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_211427512
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:05 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
30 jaar geleden was dit ook een issue.
Het figuur is zelfs door de jaren heen herhaaldelijk aangepast. We zijn nu bij de laatste stappen beland.
Haha ga toch weg man, 30 jaar geleden was er niks aan de hand.
Dit is de aids van de afgelopen jaren omdat mensen het te goed hebben en dan maar dingen gaan zoeken om over te huilen.
Wat een sneue lul moet je zijn als je in zwarte Piet jezelf herkent.
Haters everywhere but I don't really care.
  zondag 26 november 2023 @ 01:13:38 #49
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_211427519
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 23:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik vind dat het beter geworden is.
Ik zag als kind al dat Zwarte Piet eigenlijk niet kan.
Zo, toen al een sneeuwvlokje?
^O^
Haters everywhere but I don't really care.
  zondag 26 november 2023 @ 01:15:17 #50
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211427524
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 01:13 schreef matthijst het volgende:

[..]
Zo, toen al een sneeuwvlokje?
^O^
Integendeel.
Maar als je hier komt om wat persoonlijke aanvallen neer te gooien, bespaar je de moeite.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')