Doen we ook zoquote:Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
Beneden vloerverwarming is wel lekker, dan zou ik boven niet te gek doen en de huidige dingen laten hangen.
Nou, soap continues. Blad geruild, want dacht verkeerde te hebben (en moest toch bij Hornbach zijn). Dus nu een Bosch.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:18 schreef Piles het volgende:
Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat.
Ellende, 2 woningen... Succes morgen!quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:
We zijn verhuisd![]()
Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidstersDus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.
Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Dat is een behoorlijke hindernis. Maar jullie zijn overquote:Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:
We zijn verhuisd![]()
Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidstersDus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.
Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"quote:Op maandag 19 februari 2024 10:27 schreef Piles het volgende:
De chaos is wel aardig voorbijAlle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken
Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat
Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine
[ afbeelding ]
Ja ik vermoed dat dit al jaaaaaren zo zitquote:Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.quote:Op zondag 3 maart 2024 19:10 schreef Piles het volgende:
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg![]()
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 voltSpanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).
Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
Mulimeter inderdaad (maar ben er niet heel erg in thuis...). Die 100 volt meet ik alleen op zolder:quote:Op maandag 4 maart 2024 10:09 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.
De groep van de panelen heeft een combi zekering+aardlek, met daarop 30mA. Dus die lijkt gewoon op 30 gezekerd.quote:Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.
Nou, die heb ik zeker wel gevoeldquote:Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen.
Das jammer.quote:Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
Ja, daar raak ik inmiddels wel een beetje ongerust over. Maar dat meet lastig idd.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:21 schreef XanderH het volgende:
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.
Dat is wel raar, want de aardedraad in de badkamer zou verbonden moeten zijn met de aardedraad op zolder (en natuurlijk alle andere aardedraden in de woning). Oftewel wat je op zolder meet zou je ook in de badkamer moeten meten, tenzij één van de twee niet is verbonden.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:30 schreef Piles het volgende:
Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).
Dit geeft toch te denken dat draden van beide groepen wel allebei zijn bevestigd op de aardrail in de groepenkast...quote:Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
... maar dit doet weer anders vermoeden?quote:2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
Raam naar buiten, en begint iets boven het huidige aanrecht. Dus dat is geen probleem. Maar goed puntquote:Op maandag 11 maart 2024 12:34 schreef Troel het volgende:
Ik roep maar even wat in willekeurige volgorde:
Hoe hoog begint het raam aan de voorkant en opent dat naar buiten of naar binnen. Uiteraard houd je daar rekening mee dat als het naar binnen is dat je het raam nog wel open kunt doen met de kraan en dergelijke, maar noem het toch maar even (zie het ook vaak fout gaan).
Ja, zeker mogen die boven elkaarquote:Mogen de oven en de magnetron wel boven elkaar of liever niet?
Hm, niet echt over nagedacht. Maar ik heb geen moeite met een lage vaatwasser. Gezien de opties/ruimte is er denk ik geen ruimte voor vaatwasser op hoogte (hij moet ergens onder een werkblad ga ik nu vanuit).quote:Je wilt de oven en magnetron graag op hoogte. Wil je dit niet ook liever voor je vaatwasser? Of ben je nog niet op de leeftijd dat je het jezelf makkelijk wilt maken.
Oow en denk na over de hoogte van het aanrechtblad en de hoogte van de kastjes. Wil je wel of geen ruimte boven de kastjes (afstoffen!).quote:Op maandag 11 maart 2024 12:48 schreef Piles het volgende:
[..]
Raam naar buiten, en begint iets boven het huidige aanrecht. Dus dat is geen probleem. Maar goed punt
[..]
Ja, zeker mogen die boven elkaar
[..]
Hm, niet echt over nagedacht. Maar ik heb geen moeite met een lage vaatwasser. Gezien de opties/ruimte is er denk ik geen ruimte voor vaatwasser op hoogte (hij moet ergens onder een werkblad ga ik nu vanuit).
Niets mis mee natuurlijk om het uit te besteden, als je er zelf niet uitkomt. Maar wacht er niet te lang mee want het klinkt niet bepaald veilig.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
@:XanderH: allemaal terechte observaties en vragen. Maar inmiddels wel besloten om er zelf niet verder aan te knutselen en zoeken, maar een elektrcien te vragen. Dus daar is het nu wachten op.
Ja dat hoort wel vast te zitten natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:26 schreef Piles het volgende:
@:XanderH: ik kon het toch niet laten om nog een keer goed in de meterkast te kijken.
En ik denk dat dit de oorzaak is:
[ afbeelding ]
De draad naar de aardpen lijkt precies net niet vast te zitten aan de aardrail![]()
Daardoor gaat de lekstroom van pv-panelen via aardrail naar groep 2. Groep 1 heeft geen aardedraad (alleen nul en fase).
Vanavond, als de zon onder is, maar eens de boel spanningsloos maken en draad vastzetten. Kijken of dat wat oplost. Wat ik wel verwacht.
Wat te denken van een kastenwand van 4 kasten breed, kom je op 240 cm. En dan nog een stukje aanrecht er aan vast voor je een schiereiland maakt tegenover de opslag. Lekker koken met je gezicht naar de woonkamer. Moet je alleen wel een recirculatie afzuigkap hebben (wij zijn er helemaal happy mee, geen gat in de buitenmuur).quote:Op maandag 11 maart 2024 11:11 schreef Piles het volgende:
Volgend jaar het grote project: woonkamer&keuken
Binnenkort vast op zoek naar aannemer, want anders zijn we weer te laat. En we hebben een deadline qua bouwdepot
Grootste vraag voor nu: hoe delen we de keuken in...
We hebben een wensen/eisenlijstje, en met de ruimte die we hebben is dat een beetje een uitdaging. Maar ik weet dat hier wat mensen zijn die met hele creatieve oplossingen kunnen komen
Plattegrond:
[ afbeelding ]
In de OP staat de huidige plattegrond, maar dat tussenmuurtje bij de keuken gaat er dus sowieso uit.
Aan de linkerkant van bovenstaande plattegrond heb ik 2 maatstrepen gezet: op 3m en op 3.6m, om te laten zien hoe ver je dan de woonkamer in komt met de keuken.
Wensenlijstje:
- fullsize koelkast (dus hoge kast van 60 breed)
- fullsize vriezer (dus hoge kast van 60 breed)
- losse oven en magnetron, op hoogte (dus hoge kost van 60 breed)
- 4 pits inductieplaat. Is standaard 60 breed, maar als 90 past zou dat chill zijn ivm grote pannen en evt. ingebouwde afzuiging...)
- Afzuiging sowieso naar buiten (kap of ingebouwd)
- Veel bergruimte en werkruimte, maar dat wil iedereen denk ik
- Vaatwasser uiteraard, ergens naast de spoelbak (zit nu op een hele onhandige plek...).
Verder niet echt voorkeur voor de indeling (barretje, kookeiland etc).
Wij komen niet verder dan een U-keuken met spoelbak&vaatwasser bij het raam, aan de lange wand de kookplaat + ovens + koelkast + vriezer. Maar dan kom je dus 3,6m de woonkamer in.
Tegen het wandje met de gang kan prima werkblad van 60 (of 40) diep. Maar het vervelende is dat de ruimte tussen wandje en raam maar 48cm is. Dus je kan daar geen hoge kasten van 60 kwijt (dus geen koelkast/vriezer/oven). Eventueel wel hangkastjes van 30 of 40 diep (boven een blad van 60 diep).
Uiteraard gaan we shoppen bij keukenboeren, maar ik ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen
Dit had ik en ik wil het nooit meerquote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:04 schreef Seven. het volgende:
En nog een optie voor een bijzondere feature: als je niet op je eigen oprit kijkt bij het keukenraam: verlaag het raam tot op de vloer. Kan een bijzonder doorkijkje geven, afhankelijk van het uitzicht naar buiten.
Boven kasten zijn altijd ondiep, anders kun je er niet onder gebruik maken van t aanrecht. Je kan eventueel ook het idee van @Claudia_x realiseren door het koken naar de plek te verplaatsen van de koelkast/vriezer. Verwacht ik. Voordeel van hoe het nu staat is dat je koffiezetapparaat daar zou kunnen en niet in het zicht zou staan vanaf de eettafel, vind ik zelf wel prettig.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:28 schreef Piles het volgende:
Met beide kan ik wel wat
@:Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft optiesAlleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.
@:Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
Ik snap de keuze van semi-hoog ook wel, is een stuk ruimtelijker. Maar kasten tot het plafond geeft veel bergruimte én geen stof bovenop
En je wil volgens mij ook wat meer kwijt, namelijk een grote vriezer en een losse magnetron. Je kunt natuurlijk ook wat dieper de woonkamer ingaan dan wij indertijd deden, als je maar genoeg ruimte overhoudt voor een eettafel. Ik zou zelf dan ook niet zo gauw de ruimte dichtzetten met een schiereiland.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:28 schreef Piles het volgende:
Met beide kan ik wel wat
@:Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft optiesAlleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.
@:Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
Ik snap de keuze van semi-hoog ook wel, is een stuk ruimtelijker. Maar kasten tot het plafond geeft veel bergruimte én geen stof bovenop
Uiteraard, maar je kan daarnaast weer diepe hoge kasten kwijt. Die combi had ik zelf niet bedachtquote:Op woensdag 13 maart 2024 10:33 schreef Puala het volgende:
[..]
Boven kasten zijn altijd ondiep, anders kun je er niet onder gebruik maken van t aanrecht.
Hmm, das een goeie... Gaan we over nadenkenquote:Waar staan jullie langer, bij de kookplaat of de spoelbak? Ik zou die voor het raam doen, dan heb je leuk uitzicht om naar te kijken.
Ik vind deze erg leuk! Er zit wat meer 'lucht' in de keuken. Die smalle bovenkasten zorgen ervoor dat het raam (visueel) niet wordt geblokkeerd en dat zorgt weer voor meer gevoel van ruimte. En door mijn huidige keuken weet ik dat hoekjes zoals rechts achterin fijn zijn. Zo kun je een koffieapparaat uit zicht zetten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:44 schreef Puala het volgende:
Hmm heb even geschoven, maar je krijgt geen spoelbak van 80 + vaatwasser onder het raam. Dan wissel je automatisch naar een spoelkast van 60, dan kan je de onderste lade wel gebruiken voor prullenbakken maar waarschijnlijk niet alle soorten sorteren zoals je dat mogelijk graag zou willen.
En je kan de kookplaat wel kwijt tegen de korte wand, dan schuif je wat met bovenkasten en past het alsnog. Er passen alleen 2 kasten van 40 links/rechts naast. Dat kost je wat bergruimte tov hoe ik hem eerst getekend had. En je hebt dan net iets minder bergruimte er boven. Je komt dan wel maar 3m je woonkamer in op de lange muur.
Je wilt niet meer in de hoek koken, dat is niet prettig. En je hebt links/rechts ruimte nodig om dingen neer te leggen is mijn ervaring/het advies van keukenboeren.
Krijg je zoiets;
[ afbeelding ]
Rechtsquote:Op woensdag 13 maart 2024 11:39 schreef Piles het volgende:
Ja ziet er tof uit
Spoelbak van 60 vind ik overigens prima. Groter is voor ons echt niet nodig.
En als we iets meer werkruimte + bergruimte willen, kunnen we altijd nog 3,6m de woonkamer in (meer aanrecht+bovenkastje)...
Stomme vraag, maar waar zit de vaatwasser in dit ontwerp?Links van de spoelbak?
Als je de kastruimte kan missen zou ik links geen bovenkasten doen. Bovenkasten zijn door hun beperkte diepte en hoge positie minder handig maar ze maken een keuken wel veel minder ruimtelijk.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:44 schreef Puala het volgende:
Hmm heb even geschoven, maar je krijgt geen spoelbak van 80 + vaatwasser onder het raam. Dan wissel je automatisch naar een spoelkast van 60, dan kan je de onderste lade wel gebruiken voor prullenbakken maar waarschijnlijk niet alle soorten sorteren zoals je dat mogelijk graag zou willen.
En je kan de kookplaat wel kwijt tegen de korte wand, dan schuif je wat met bovenkasten en past het alsnog. Er passen alleen 2 kasten van 40 links/rechts naast. Dat kost je wat bergruimte tov hoe ik hem eerst getekend had. En je hebt dan net iets minder bergruimte er boven. Je komt dan wel maar 3m je woonkamer in op de lange muur.
Je wilt niet meer in de hoek koken, dat is niet prettig. En je hebt links/rechts ruimte nodig om dingen neer te leggen is mijn ervaring/het advies van keukenboeren.
Krijg je zoiets;
[ afbeelding ]
Weet niet hoe groot de kruipruimte is en hoe lekker het te bereiken is maar ja zou ook nog een paar dagen zelf kunnen gaan graven. Zal wel vies veel werk zijn en in zo’n ruimte niet fijn zijn… bespaar je de ¤3500 maar kost het je veel tijd en moeite.quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:26 schreef Piles het volgende:
Enige optie voor vloerverwarming + vloerisolatie is de kruipruimte laten vergroten (uitzuigen), maar dat is ook weer makkelijk 3.500 euro. En dan nog de isolatie zelf. Keuzes...
Welk materiaal is je verdiepingsvloer?quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:26 schreef Piles het volgende:
Zojuist isolatie-adviseur op bezoek gehad. Blijkt allemaal lastiger dan gehoopt...
Spouwisolatie gaan we niet doen, maar dat wisten we al (i.v.m. mogelijk dampdichte verf op de gevel en relatief klein oppervlakte (tussenwoning)).
Dakisolatie ook nog niet: we willen ooit een dakkapel en mogelijk ook de dakpannen vervangen. Dus dat komt wel een keer.
Vloerisolatie willen we heel graag i.v.m. vloerverwarming. Maar die komt niet tussen de balken, maar onder de balken. Daarvoor is 50cm vrije ruimte nodig (onderkant balk <> zand), en we hebben maar 30
Blijft dus alleen bodemisolatie over (25 cm korrels op het zand a 1.500 euro), maar dat isoleert je vloer natuurlijk niet. Dus vloerverwarming verwarmt dan nog steeds je kruipruimte.
Enige optie voor vloerverwarming + vloerisolatie is de kruipruimte laten vergroten (uitzuigen), maar dat is ook weer makkelijk 3.500 euro. En dan nog de isolatie zelf. Keuzes...
Beneden bedoel je? Beton (balken broodjes). Tussen de balken voldoende ruimte uiteraard, maar tussen onderkant balk en zand niet.quote:Op donderdag 28 maart 2024 16:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Welk materiaal is je verdiepingsvloer?
Maar @Puala, ik ben nu wel benieuwd naar de reden van je vraag. Zie je andere mogelijkheden?quote:Op donderdag 28 maart 2024 18:37 schreef Piles het volgende:
[..]
Beneden bedoel je? Beton (balken broodjes). Tussen de balken voldoende ruimte uiteraard, maar tussen onderkant balk en zand niet.
Heb je overal maar 30 cm? Of is er gewoon een beetje makkelijk gemeten? Vanaf 35 zijn er mogelijkheden zie ik.quote:Op woensdag 3 april 2024 14:50 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar @:Puala, ik ben nu wel benieuwd naar de reden van je vraag. Zie je andere mogelijkheden?
Ik ben er vandaag maar eens zelf ingekropen, en bij het luik is er idd 30cm. Maar verderop 45. Dat biedt wel optiesquote:Op woensdag 3 april 2024 15:18 schreef Puala het volgende:
Of is er gewoon een beetje makkelijk gemeten?
quote:Op zaterdag 13 april 2024 10:23 schreef Piles het volgende:
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&plantenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
Ja klopt, het is alleen de vraag of spoelbakkast met lades kan, of dat dat een deurtje moet worden i.v.m. spoelbak. Beetje vaag verhaal, maar niet alles kan blijkbaarquote:Op donderdag 18 april 2024 14:20 schreef Puala het volgende:
Volgens mij kun je de deurtjes ook helemaal door laten lopen a la spoelbak, mocht je die lijnen belangrijk vinden.
Ja, maar niet onze smaakquote:Op donderdag 18 april 2024 14:43 schreef Morgane89 het volgende:
Mooi! Hebben jullie ook magnolia-wit gezien? Hier hebben we zelf veel plezier van gehad in ons vorige huis, een warmere kleur dan wit-wit.
Wat voor bijzondere spoelbak heb je gekozen? Dit heb ik nog nooit gehoord.quote:Op donderdag 18 april 2024 15:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja klopt, het is alleen de vraag of spoelbakkast met lades kan, of dat dat een deurtje moet worden i.v.m. spoelbak. Beetje vaag verhaal, maar niet alles kan blijkbaar
[..]
Ja, maar niet onze smaak![]()
Wit-wit met zwart blad hadden we in ons vorige vorige huurhuis ook, was ik zelf erg blij mee. En dat heb ik er nu weer door gekregen (ipv antraciet met wit blad)
Hillesjon spoelbak, 1 bak.quote:Op donderdag 18 april 2024 15:52 schreef Puala het volgende:
[..]
Wat voor bijzondere spoelbak heb je gekozen? Dit heb ik nog nooit gehoord.
Gribbolquote:De mat witte keuken van ikea is echt top trouwensEn de greepjes kan ik zo van de foto niet herleiden welke dit is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat denken jullie?![]()
quote:Op zondag 21 april 2024 11:19 schreef Piles het volgende:
Ok, smaakvraag: het buitenschilderwerk moet gedaan worden, maar we twijfelen over de kleur.
Huidige kleur: SO.20.20 van de 4041 sigma kleurenwaaier:
[ afbeelding ]
Draaiende delen zijn wit.
Vriendin heeft nu het plan om er zwarte kozijnen van te maken, maar ik twijfelErgens wel chique op een wit huis, maar ook wel spannend.
Funda-foto's van de buitenkant:Ik vind dit eerder een huis voor donkerblauw maar dan alles, dus de bewegende delen en die rode vlakken ook donkerblauw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat denken jullie?Resistance is futile.
Als je iedere 4/5 jaar wil schilderen aan de zonkant…quote:
Yep, wij hebben RAL9010 (heel fantasierijkquote:Op zondag 21 april 2024 15:58 schreef Puala het volgende:
Ik vind koningsblauw wel mooier dan t huidige blauw als ik die suggestie mag doen
En een rondje door de straat levert vaak een interessant beeld op qua schilderwerk bij buren.
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:03 schreef Piles het volgende:
@:XanderH en @:Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast
Ja goed punt. Vorig jaar is de groepenkast vernieuwd door de vorige bewoners ivm PV, geen idee waarom ze het zo gedaan hebben.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.
1 fase, maar ik begreep dat er wel 2 groepen voor nodig zijn?quote:De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
Staan beide al in mijn postquote:Op zaterdag 4 mei 2024 17:44 schreef Bami het volgende:
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn.
Nee, alleen buitenlamp en dus de schuur.quote:Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
Vaatwasser zou ik op een eigen groep aansluiten. Dit is een vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt.quote:Op zondag 5 mei 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven
Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
Nee joh, waarom zou jequote:
Nou is valbescherming ook niet heilig.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee joh, waarom zou je
Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou is valbescherming ook niet heilig.DamnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Das een hele ongelukkige en nare![]()
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou is valbescherming ook niet heilig.Zo dat is ook gewoon pech hebbenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehadquote:
Dat ookquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:21 schreef Piles het volgende:
Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buisquote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.
[ afbeelding ]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?quote:Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken,
Je mag geen open bochten gebruiken wanneer je gewoon VD-draad gebruikt; alles staat en valt met de gekozen installatiemethode, gewoon installatiedraad/vd draad ligt doorgaans altijd in een gesloten buissysteem in of op de muur/plafonds.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis
Ik zou eerder andersom verwachten
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |