SPOILER: PlaatjesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: PlattegrondenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar wat er dan gebeuren, het ziet er toch prachtig uit?!
Nou, dat geel mag wel weg En die keuken...
Voor we verhuizen:
- Keuken vervangen (muurtje gaat er uit en komt een U of L keuken, wordt vervolgd), inclusief inductie koken ipv gas.
- Wellicht de cv-leidingen infrezen + stopcontacten omlaag (hangt beetje van kosten/budget af)
- Alle muren glad stucen
- Alle muren en plafonds schilderen
- Nieuwe vloeren (beneden klik-pvc over de houten vloer, boven laminaat waarschijnlijk)
Nadat we verhuizen (of eerder als het lukt qua planning en budget):
- Dakramen/lichtstraat in uitbouw
- Dakraam zolder vervangen
- HR++ glas (maar over tijdje moeten de kozijnen ook, dus wellicht wachten we even)
- Na-isoleren (nog uitzoeken wat/waar)
Veel gaan we laten doen (want baby). Dus nu snel op zoek naar vakmensen (tips in regio Utrecht zijn welkom ). En bovenstaande lijstje zal ook nog wel 10 keer veranderen
Ik ga proberen om dit topic regelmatig te updaten, maar met baby kan dat wel eens een uitdaging zijn.
Ik lees altijd met veel plezier de andere project-topics, en zie daar ook veel handige tips en ideeën voorbij komen, dus hopelijk willen jullie hier ook af en toe adviseren en meedenken
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.quote:Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef Piles het volgende:
Gelijk 2 vragen over de keuken:
- Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?
- Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
Check, thanks.quote:Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.
Als ik het goed zag is het 1 fase. Ik zal zo eens kijken of ik een goede foto van de MK heb.quote:Kijk wel even na of je een driefase aansluiting hebt in je meterkast, dan weet je ook of je bijvoorbeeld een 10 kW kookplaat kunt gebruiken, anders is je keuze in de inductie kookplaten beperkt tot 7,2 kW.
Ja. Sterker nog, je moet eerst voorstrijken met een goede primer en daarna nog 2 lagen texen. Anders tik je met je nagel de stukken al uit je muur.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:10 schreef Piles het volgende:
Meteen een blonde vraag
Als we de boel glad laten stuken is het wit. Moet je dan overal nog met saus overheen, of alleen als je een andere kleur wil? Ik ga uit van het eerste, maar een stukadoor brengt me nu aan het twijfelen...
Inderdaad een goede tip. Hier hangt de hele keuken op 1 groep, inclusief de close-in-boiler. Als je we 's ochtends theewater zetten, koffie voor mij, brood in de toaster zit en de boiler ineens aanspringt, klapt de boel er uit. In het donker naar de meterkast is inmiddels een gebruikelijk zondags ritueel.quote:Op zaterdag 25 november 2023 18:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou zeker niet alle keukenapparatuur op 1 groep hangen. Als je toch radicaal gaat verbouwen zou ik zeker de elektra een stevige update geven.
Verder, gefeliciteerd!
Dank voor de tipquote:Op zondag 26 november 2023 13:50 schreef Glider76 het volgende:
Wat betreft keuken zou ik je aanraden de middenweg te zoeken tussen Ikea en keukenboer.
En dat is goede, degelijke duitse keukenkasten helemaal voorgemonteerd aan huis bezorgd maar dus wel zelf plaatsen.
keukenkastenfabriek.nlquote:Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Dank voor de tip
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.quote:Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Dank voor de tip
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?quote:Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.
Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?quote:Op zondag 26 november 2023 18:00 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?
Dat keuken waterpas zetten is niet zo moeilijk. Het was ook mijn eerste keuken die ik installeerde. En is nagenoeg perfect gelukt.
Maar dan blijft het een Ikea keuken. Er zijn ook keukeninstallateurs die onafhankelijk werken.quote:Op zondag 26 november 2023 18:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?
Want dat dit de eerste keuken was die je zette, zegt natuurlijk nix. Als dat de eerste keer in je leven was dat je een schroevendraaier & waterpas in je handen had, wel. Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de foto's .
Nee hoor, dat hoeft niet meer.quote:Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden.
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.quote:Op zondag 26 november 2023 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee hoor, dat hoeft niet meer.
Je moet wel zorgen dat de totale aansluitwaarde van de apparatuur niet boven 3680W uit komt.
Een 2,5kW oven mag volgens de laatste regels gerust samen met de koelkast en afzuigkap op één groep.
De 2,2kW wasmachine mag ook gerust samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep.
Oh nee keuken zelf zetten wordt m zeker nietquote:Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.
Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijk is dat geen vaag begrip. Het is gewoon een simpele optelsom. Een standaard 16A groep kan 3680W aan. Dus als het een groep is voor permanent opgestelde apparaten mag je mag de optelsom van de aangesloten apparatuur niet hoger zijn dan 3680W.quote:Op zondag 26 november 2023 20:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.
Met andere woorden knutsel maar wat aan elkaar, als je denkt dat het veilig..
Heb je de juiste norm ook bij de hand ? Bedankt alvast.
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dankquote:
Sorryquote:Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dank
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vindenquote:Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
Maar gaan we die vinden voor januari...
Tijdelijk ergens anders wordt lastig, maar inmiddels wel steeds meer het plan om er te gaan wonen, plan te maken met een aannemer en dan rond de zomer wellicht een paar weken elders bivakkeren als men alles uitvoert idd.quote:Op dinsdag 28 november 2023 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.
Goeie vragen 1980, label A (maar iedereen behalve de keurder is het er over eens dat dat niet kan kloppen).quote:Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget.
Kozijnen zijn nog goed, maar wel een paar lekke ramen. Sowieso willen we een keer de stap naar HR++ glas, maar doe je dat dan in de bestaande kozijnen, of doe je alles in 1 keer...quote:In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.
Goed idee, maar voor ons nu nog erg abstract Gaan we eens over nadenken.quote:Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen.
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
Als het om een toekomstige warmtepomp gaat, zou je ook eens kunnen kijken naar Jaga Strada Hybrid-convectoren. Die hebben een ronduit absurd vermogen bij lage aanvoertemperatuur vergeleken met dezelfde maat conventionele radiatoren. Ik heb ze hier nu hangen en dat werkt zelfs bij de huidige buitentemperatuur een zonnetje bij 35 C aanvoertemperatuur, ondanks dat het een enkelsteen gevel zonder na-isolatiemogelijkheden is met ongeisoleerde historische kozijnen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O
Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Oef ja, dat kan ik me voorstellen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:
[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Misschien valt het gedoe met vloerverwarming wel mee? Ik zou zoiets echt met een vakman doorspreken.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.
Damn dank voor de waarschuwingquote:Op woensdag 29 november 2023 06:22 schreef Glider76 het volgende:
In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.quote:Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?quote:Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Damn dank voor de waarschuwing
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.
Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop
Jazekerquote:Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...quote:Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Dat is inderdaad een hele grote reden om toch voor vloerverwarming te gaan, eventueel ook bovenquote:Op woensdag 29 november 2023 15:29 schreef SQ het volgende:
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam
Je kan PIF ook nog overwegen voor je vloerisolatie Isolatie Centraal zit in Vianen en is een aanraderquote:Op woensdag 29 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Jazeker
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte ).
Boven ook betonvloer.
[..]
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
Onze buren hebben eenzelfde huis als wij en kregen hun huis ook niet goed warm met vloerverwarming. Wij wel. Hun huis is geïsoleerd, dus daar zit het verschil niet in.quote:Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Damn dank voor de waarschuwing
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.
Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop
Zo ontzettend dit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.
Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
Mmja, in het uiterste geval kun je nog overwegen om alleen de vloer van de keuken te vervangen en daar alvast vloerverwarming voor te bereiden zodat het er vast ligt als je het later ooit wil aanleggen. Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U
Tja, dat is de afweging: we zitten nu een beetje op 'alles of niks'. Want het hangt allemaal samen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:16 schreef SQ het volgende:
Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:54 schreef SQ het volgende:
Ik mis de optie nog waarbij je wel de vloer vervangt maar niet stuct. Is er een reden waarom je zo graag wil stucen?
quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:
[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Dat mag je zeker vragenquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik moet hierover nog even in gesprek met onze hypotheekadviseur, want de taxateur heeft ons kladblaadje (bovenstaande) als definitief getaxeerd. Waardoor we nu dus gebonden zijn aan die posten
Zorgt er ook voor dat we zelf een flink deel moeten inleggen in het bouwdepot (45%), en dat geld dus niet vrij te besteden is.
Maar goed, ik heb het gevoel dat jullie gaan reageren met: "Dat is veel te weinig voor wat jullie allemaal willen"
Optie 6 is er trouwens ook nog: niets doen, nog even doorsparen en dán alles doen. Daar neigen we soms ook naar, omdat je dan ook een tijdje in het huis kan wonen voor je je plannen definitief moet maken. Want nu moet alles op gevoel / tekening / plattegrond. En das ook best lastig.
[ Bericht 0% gewijzigd door Piles op 01-12-2023 19:23:12 ]
Slopen sowieso, isoleren overweeg ik ook wel. Vloerverwarming weet ik niet of ik dat aandurf Schilderen is inderdaad ook iets om zelf te doen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 17:31 schreef Seven. het volgende:
Alles wat je zelf kunt doen is een dikke besparing. Makkelijke klussen: slopen, isoleren, vloerverwarming leggen (dekcement vloer laten doen), schilderen (al kun je altijd zien als mensen daar zelf mee aan de bak geweest zijn). Zelf bouwcontainers laten komen.
Ja, das dus een ding: die vind je niet meer voor januari. Vind je er wel 1, dan is er iets mis mee. Zie daar optie 6: wachtenquote:Goeie aannemer waarmee je goed kunt overleggen en samenwerken is goud waard.
Thanks, dat zijn idd bedragen die ik wel begin te herkennen nu de eerste offertes binnendruppelenquote:Voor je beeldvorming, even een globaal kostenplaatje - we verbouwen nu een huis van 100m2 uit 1987, zowel boven als beneden.
En zo is het. Je gaat er in ieder geval hopen van leren. En hopelijk gaan jullie er ook van genieten want het is ook gewoon heel erg tof om te doen. Je valt van het één in het ander en dat maakt het ook heel leuk.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:29 schreef Piles het volgende:
Maar om het ook even in perspectief te plaatsen: het is geen klushuis / project zoals sommigen hier hebben Het is ook zeker niet ons eindhuis, maar gewoon een prima tussenwoning die we wat meer naar onze zin willen maken. Dus volledig strippen en weer opbouwen, dat hoeft niet Sowieso is het ons eerste koophuis, dus we nemen geen lekkere overwaarde mee om mee te klussen (dat moet allemaal gespaard zijn/worden).
En als dat betekent dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, dan is dat niet anders
Ja, daar denken we nog over naquote:Op dinsdag 5 december 2023 14:50 schreef SQ het volgende:
Top. Muren verven kun je overigens heel makkelijk zelf doen, zeker als je alles wit wil (wat ik meen te hebben gelezen), dat scheelt echt een enorme bak met geld.
Ik ben er ook gewoon niet zo goed in Dit huis (huur) heb ik het plafond zelf gedaan, en dat is niet supergoed gelukt. Nu met koophuis willen we het wel netjes, dus liever door een proquote:Op dinsdag 5 december 2023 14:56 schreef SQ het volgende:
Ja het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven natuurlijk. Ook een plafonnetje is naar mijn mening zo gepiept met een roller.
Wat we in januari gaan doen:quote:Wat gaan jullie wel zelf doen?
Ik heb er (hier o.a.) wel e.e.a. over gelezen inderdaad. Zeker dat zo'n afrolhaspel een must isquote:Op vrijdag 29 december 2023 12:40 schreef Managarm het volgende:
Vloerverwarming leggen is echt simpel, wij hebben het ook zelf gedaan zonder problemen. Mocht je nog tips willen dan hoor ik het wel.
Heb ik, ik probeer morgen update met foto's te postenquote:
Zijn er al foto’s?quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb ik, ik probeer morgen update met foto's te posten
Vandaag al lekker veel gedaan. Stukadoor zou morgen beginnen, maar die kwam vanmiddag 'even kijken'. Gelijk 2 slaapkamers in de voorstrijk gezet
Morgen dus al stucen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vorige huis. Wit schakelmateriaal, Berker S1 polarwit icm zwarte plinten en zwarte deuren. Leuk, maar ik hou niet van poetsen dus nooit meer.
Dit huis zelfde schakelmateriaal, witte deuren en plinten om de poets/stof reden.
Ja, zou ook mijn voorkeur hebben. Maar we hadden helaas niet de tijd en energie om nu goed over kleuren na te denken. Dus we beginnen met witte muren Wellicht in de toekomst nog een kleurtje hier en daarquote:Op maandag 8 januari 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou alles 9016 doen (deuren, plinten, schakelmateriaal) en de muren een kleur geven. Het wit contrasteert dan mooi. Maar hé, dat is wat ik zelf heb gedaan.
Succes met de werkzaamheden!
Ik heb een hekel aan mixen van tinten wit. Je deuren zullen geel ogen en dat vind ik persoonlijk oubollig.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:39 schreef Piles het volgende:
Ok, kleur-vraag
We doen de muren en plafonds in RAL 9016 Verkeerswit. Maar de kozijnen en het houtwerk binnen (rondom trap e.d.) zijn 1000 tinten geel (ik kan geen geel meer zien ). De binnendeuren gaan we een keer vervangen (want niet netjes te schilderen), maar de kozijnen en houtwerk kunnen/moeten wel. Welke kleur zouden jullie die doen, bijpassend bij RAL9016? Toch gaan voor standaard RAL 9010? Een kleur lijkt me ook wel wat, maar dat durf ik nu ff niet.
Dat kan, maar ik struisvogel daar in gewoon lekkerquote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:39 schreef Troel het volgende:
Maar lieve mensen, laten we wel wezen. De hoeveelheid stof is natuurlijk hetzelfde ongeacht de kleur van het schakelmateriaal, alleen valt het bij wit minder op. Het is natuurlijk gewoon even vies en je moet er toch echt af en toe met een doekje overheen
Ja er is wat mij betreft ook wel echt een verschil tussen een klein beetje stof op de plint of op de bovenkant van de stopcontacten en nooit schoonmaken. Ik maak echt wel schoon maar ik heb bijvoorbeeld een hoogglans geschilderde donkerblauwe kast en de bovenkant daarvan ziet er na 36 uur na het stoffen alweer uit alsof je een maand niet hebt schoongemaakt. Ik heb ook een kast met een vergelijkbaar soort vlakke bovenkant in lichtroze zijdeglans en daar zie je eigenlijk nooit stof op. Terwijl dat er echt wel ligt.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 11:04 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat kan, maar ik struisvogel daar in gewoon lekker
Mijn robotstofzuiger zorgt voor aanzienlijk minder stof in de gehele woning. En mijn zwarte deuren zagen er na 3-4 dagen al weer uit alsof ze al weken niet gedaan waren
Dat hebben wij ook, maar dan met RAL9010 Ik vind dat ook een mooi contrast.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou alles 9016 doen (deuren, plinten, schakelmateriaal) en de muren een kleur geven. Het wit contrasteert dan mooi. Maar hé, dat is wat ik zelf heb gedaan.
Succes met de werkzaamheden!
Jazekerquote:Op dinsdag 16 januari 2024 11:34 schreef J.P.A.J.S het volgende:
[ afbeelding ]
Zie ik het goed een derde legpatroon lekker stevig en autistisch. Precies zoals ik het ook graag zelf doe.
Beneden niet ivm vloerverwarming-plan.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:24 schreef Zedi het volgende:
Hebben jullie nog overwogen om de CVleidingen in te frezen of niet?
Mijn eerste gedachte was ook overal vloerverwarming en klaarmaken voor een warmtepomp enzo , maar nu ik dit lees zou ik toch enige prioriteit aanbrengen, met vloerverwarming op de slaapkamers en veel extra na-isolatie gaat net name het comfort erg omhoog, voor de waarde maakt het niet zoveel uit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 19:29 schreef Piles het volgende:
Maar om het ook even in perspectief te plaatsen: het is geen klushuis / project zoals sommigen hier hebben Het is ook zeker niet ons eindhuis, maar gewoon een prima tussenwoning die we wat meer naar onze zin willen maken. Dus volledig strippen en weer opbouwen, dat hoeft niet Sowieso is het ons eerste koophuis, dus we nemen geen lekkere overwaarde mee om mee te klussen (dat moet allemaal gespaard zijn/worden).
En als dat betekent dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, dan is dat niet anders
Doen we ook zoquote:Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
Beneden vloerverwarming is wel lekker, dan zou ik boven niet te gek doen en de huidige dingen laten hangen.
Nou, soap continues. Blad geruild, want dacht verkeerde te hebben (en moest toch bij Hornbach zijn). Dus nu een Bosch.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 19:18 schreef Piles het volgende:
Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat.
Ellende, 2 woningen... Succes morgen!quote:Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:
We zijn verhuisd
Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.
Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Dat is een behoorlijke hindernis. Maar jullie zijn overquote:Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:
We zijn verhuisd
Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.
Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"quote:Op maandag 19 februari 2024 10:27 schreef Piles het volgende:
De chaos is wel aardig voorbij Alle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken
Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat
Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine
[ afbeelding ]
Ja ik vermoed dat dit al jaaaaaren zo zitquote:Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.quote:Op zondag 3 maart 2024 19:10 schreef Piles het volgende:
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 volt Spanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).
Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
Mulimeter inderdaad (maar ben er niet heel erg in thuis...). Die 100 volt meet ik alleen op zolder:quote:Op maandag 4 maart 2024 10:09 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.
De groep van de panelen heeft een combi zekering+aardlek, met daarop 30mA. Dus die lijkt gewoon op 30 gezekerd.quote:Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.
Nou, die heb ik zeker wel gevoeldquote:Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen.
Das jammer.quote:Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
Ja, daar raak ik inmiddels wel een beetje ongerust over. Maar dat meet lastig idd.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:21 schreef XanderH het volgende:
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.
Dat is wel raar, want de aardedraad in de badkamer zou verbonden moeten zijn met de aardedraad op zolder (en natuurlijk alle andere aardedraden in de woning). Oftewel wat je op zolder meet zou je ook in de badkamer moeten meten, tenzij één van de twee niet is verbonden.quote:Op maandag 4 maart 2024 10:30 schreef Piles het volgende:
Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).
Dit geeft toch te denken dat draden van beide groepen wel allebei zijn bevestigd op de aardrail in de groepenkast...quote:Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
... maar dit doet weer anders vermoeden?quote:2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
Raam naar buiten, en begint iets boven het huidige aanrecht. Dus dat is geen probleem. Maar goed puntquote:Op maandag 11 maart 2024 12:34 schreef Troel het volgende:
Ik roep maar even wat in willekeurige volgorde:
Hoe hoog begint het raam aan de voorkant en opent dat naar buiten of naar binnen. Uiteraard houd je daar rekening mee dat als het naar binnen is dat je het raam nog wel open kunt doen met de kraan en dergelijke, maar noem het toch maar even (zie het ook vaak fout gaan).
Ja, zeker mogen die boven elkaarquote:Mogen de oven en de magnetron wel boven elkaar of liever niet?
Hm, niet echt over nagedacht. Maar ik heb geen moeite met een lage vaatwasser. Gezien de opties/ruimte is er denk ik geen ruimte voor vaatwasser op hoogte (hij moet ergens onder een werkblad ga ik nu vanuit).quote:Je wilt de oven en magnetron graag op hoogte. Wil je dit niet ook liever voor je vaatwasser? Of ben je nog niet op de leeftijd dat je het jezelf makkelijk wilt maken.
Oow en denk na over de hoogte van het aanrechtblad en de hoogte van de kastjes. Wil je wel of geen ruimte boven de kastjes (afstoffen!).quote:Op maandag 11 maart 2024 12:48 schreef Piles het volgende:
[..]
Raam naar buiten, en begint iets boven het huidige aanrecht. Dus dat is geen probleem. Maar goed punt
[..]
Ja, zeker mogen die boven elkaar
[..]
Hm, niet echt over nagedacht. Maar ik heb geen moeite met een lage vaatwasser. Gezien de opties/ruimte is er denk ik geen ruimte voor vaatwasser op hoogte (hij moet ergens onder een werkblad ga ik nu vanuit).
Niets mis mee natuurlijk om het uit te besteden, als je er zelf niet uitkomt. Maar wacht er niet te lang mee want het klinkt niet bepaald veilig.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
@:XanderH: allemaal terechte observaties en vragen. Maar inmiddels wel besloten om er zelf niet verder aan te knutselen en zoeken, maar een elektrcien te vragen. Dus daar is het nu wachten op.
Ja dat hoort wel vast te zitten natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:26 schreef Piles het volgende:
@:XanderH: ik kon het toch niet laten om nog een keer goed in de meterkast te kijken.
En ik denk dat dit de oorzaak is:
[ afbeelding ]
De draad naar de aardpen lijkt precies net niet vast te zitten aan de aardrail
Daardoor gaat de lekstroom van pv-panelen via aardrail naar groep 2. Groep 1 heeft geen aardedraad (alleen nul en fase).
Vanavond, als de zon onder is, maar eens de boel spanningsloos maken en draad vastzetten. Kijken of dat wat oplost. Wat ik wel verwacht.
Wat te denken van een kastenwand van 4 kasten breed, kom je op 240 cm. En dan nog een stukje aanrecht er aan vast voor je een schiereiland maakt tegenover de opslag. Lekker koken met je gezicht naar de woonkamer. Moet je alleen wel een recirculatie afzuigkap hebben (wij zijn er helemaal happy mee, geen gat in de buitenmuur).quote:Op maandag 11 maart 2024 11:11 schreef Piles het volgende:
Volgend jaar het grote project: woonkamer&keuken
Binnenkort vast op zoek naar aannemer, want anders zijn we weer te laat. En we hebben een deadline qua bouwdepot
Grootste vraag voor nu: hoe delen we de keuken in...
We hebben een wensen/eisenlijstje, en met de ruimte die we hebben is dat een beetje een uitdaging. Maar ik weet dat hier wat mensen zijn die met hele creatieve oplossingen kunnen komen
Plattegrond:
[ afbeelding ]
In de OP staat de huidige plattegrond, maar dat tussenmuurtje bij de keuken gaat er dus sowieso uit.
Aan de linkerkant van bovenstaande plattegrond heb ik 2 maatstrepen gezet: op 3m en op 3.6m, om te laten zien hoe ver je dan de woonkamer in komt met de keuken.
Wensenlijstje:
- fullsize koelkast (dus hoge kast van 60 breed)
- fullsize vriezer (dus hoge kast van 60 breed)
- losse oven en magnetron, op hoogte (dus hoge kost van 60 breed)
- 4 pits inductieplaat. Is standaard 60 breed, maar als 90 past zou dat chill zijn ivm grote pannen en evt. ingebouwde afzuiging...)
- Afzuiging sowieso naar buiten (kap of ingebouwd)
- Veel bergruimte en werkruimte, maar dat wil iedereen denk ik
- Vaatwasser uiteraard, ergens naast de spoelbak (zit nu op een hele onhandige plek...).
Verder niet echt voorkeur voor de indeling (barretje, kookeiland etc).
Wij komen niet verder dan een U-keuken met spoelbak&vaatwasser bij het raam, aan de lange wand de kookplaat + ovens + koelkast + vriezer. Maar dan kom je dus 3,6m de woonkamer in.
Tegen het wandje met de gang kan prima werkblad van 60 (of 40) diep. Maar het vervelende is dat de ruimte tussen wandje en raam maar 48cm is. Dus je kan daar geen hoge kasten van 60 kwijt (dus geen koelkast/vriezer/oven). Eventueel wel hangkastjes van 30 of 40 diep (boven een blad van 60 diep).
Uiteraard gaan we shoppen bij keukenboeren, maar ik ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen
Dit had ik en ik wil het nooit meer Ook bij de meeste buren die zo'n zelfde raam hadden, werd het dichtgemaakt (bij een zelfs al bij de bouw, moest nieuwe vergunning voor aangevraagd worden).quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:04 schreef Seven. het volgende:
En nog een optie voor een bijzondere feature: als je niet op je eigen oprit kijkt bij het keukenraam: verlaag het raam tot op de vloer. Kan een bijzonder doorkijkje geven, afhankelijk van het uitzicht naar buiten.
Boven kasten zijn altijd ondiep, anders kun je er niet onder gebruik maken van t aanrecht. Je kan eventueel ook het idee van @Claudia_x realiseren door het koken naar de plek te verplaatsen van de koelkast/vriezer. Verwacht ik. Voordeel van hoe het nu staat is dat je koffiezetapparaat daar zou kunnen en niet in het zicht zou staan vanaf de eettafel, vind ik zelf wel prettig.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:28 schreef Piles het volgende:
Met beide kan ik wel wat
@:Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft opties Alleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.
@:Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
Ik snap de keuze van semi-hoog ook wel, is een stuk ruimtelijker. Maar kasten tot het plafond geeft veel bergruimte én geen stof bovenop
En je wil volgens mij ook wat meer kwijt, namelijk een grote vriezer en een losse magnetron. Je kunt natuurlijk ook wat dieper de woonkamer ingaan dan wij indertijd deden, als je maar genoeg ruimte overhoudt voor een eettafel. Ik zou zelf dan ook niet zo gauw de ruimte dichtzetten met een schiereiland.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:28 schreef Piles het volgende:
Met beide kan ik wel wat
@:Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft opties Alleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.
@:Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
Ik snap de keuze van semi-hoog ook wel, is een stuk ruimtelijker. Maar kasten tot het plafond geeft veel bergruimte én geen stof bovenop
Uiteraard, maar je kan daarnaast weer diepe hoge kasten kwijt. Die combi had ik zelf niet bedachtquote:Op woensdag 13 maart 2024 10:33 schreef Puala het volgende:
[..]
Boven kasten zijn altijd ondiep, anders kun je er niet onder gebruik maken van t aanrecht.
Hmm, das een goeie... Gaan we over nadenkenquote:Waar staan jullie langer, bij de kookplaat of de spoelbak? Ik zou die voor het raam doen, dan heb je leuk uitzicht om naar te kijken.
Ik vind deze erg leuk! Er zit wat meer 'lucht' in de keuken. Die smalle bovenkasten zorgen ervoor dat het raam (visueel) niet wordt geblokkeerd en dat zorgt weer voor meer gevoel van ruimte. En door mijn huidige keuken weet ik dat hoekjes zoals rechts achterin fijn zijn. Zo kun je een koffieapparaat uit zicht zetten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:44 schreef Puala het volgende:
Hmm heb even geschoven, maar je krijgt geen spoelbak van 80 + vaatwasser onder het raam. Dan wissel je automatisch naar een spoelkast van 60, dan kan je de onderste lade wel gebruiken voor prullenbakken maar waarschijnlijk niet alle soorten sorteren zoals je dat mogelijk graag zou willen.
En je kan de kookplaat wel kwijt tegen de korte wand, dan schuif je wat met bovenkasten en past het alsnog. Er passen alleen 2 kasten van 40 links/rechts naast. Dat kost je wat bergruimte tov hoe ik hem eerst getekend had. En je hebt dan net iets minder bergruimte er boven. Je komt dan wel maar 3m je woonkamer in op de lange muur.
Je wilt niet meer in de hoek koken, dat is niet prettig. En je hebt links/rechts ruimte nodig om dingen neer te leggen is mijn ervaring/het advies van keukenboeren.
Krijg je zoiets;
[ afbeelding ]
Rechts Ik wil m ook wel in je eigen ikea account tekenen, moet je ff inloggegevens dm-en, heb m zo staan voor jequote:Op woensdag 13 maart 2024 11:39 schreef Piles het volgende:
Ja ziet er tof uit
Spoelbak van 60 vind ik overigens prima. Groter is voor ons echt niet nodig.
En als we iets meer werkruimte + bergruimte willen, kunnen we altijd nog 3,6m de woonkamer in (meer aanrecht+bovenkastje)...
Stomme vraag, maar waar zit de vaatwasser in dit ontwerp? Links van de spoelbak?
Als je de kastruimte kan missen zou ik links geen bovenkasten doen. Bovenkasten zijn door hun beperkte diepte en hoge positie minder handig maar ze maken een keuken wel veel minder ruimtelijk.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:44 schreef Puala het volgende:
Hmm heb even geschoven, maar je krijgt geen spoelbak van 80 + vaatwasser onder het raam. Dan wissel je automatisch naar een spoelkast van 60, dan kan je de onderste lade wel gebruiken voor prullenbakken maar waarschijnlijk niet alle soorten sorteren zoals je dat mogelijk graag zou willen.
En je kan de kookplaat wel kwijt tegen de korte wand, dan schuif je wat met bovenkasten en past het alsnog. Er passen alleen 2 kasten van 40 links/rechts naast. Dat kost je wat bergruimte tov hoe ik hem eerst getekend had. En je hebt dan net iets minder bergruimte er boven. Je komt dan wel maar 3m je woonkamer in op de lange muur.
Je wilt niet meer in de hoek koken, dat is niet prettig. En je hebt links/rechts ruimte nodig om dingen neer te leggen is mijn ervaring/het advies van keukenboeren.
Krijg je zoiets;
[ afbeelding ]
Weet niet hoe groot de kruipruimte is en hoe lekker het te bereiken is maar ja zou ook nog een paar dagen zelf kunnen gaan graven. Zal wel vies veel werk zijn en in zo’n ruimte niet fijn zijn… bespaar je de ¤3500 maar kost het je veel tijd en moeite.quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:26 schreef Piles het volgende:
Enige optie voor vloerverwarming + vloerisolatie is de kruipruimte laten vergroten (uitzuigen), maar dat is ook weer makkelijk 3.500 euro. En dan nog de isolatie zelf. Keuzes...
Welk materiaal is je verdiepingsvloer?quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:26 schreef Piles het volgende:
Zojuist isolatie-adviseur op bezoek gehad. Blijkt allemaal lastiger dan gehoopt...
Spouwisolatie gaan we niet doen, maar dat wisten we al (i.v.m. mogelijk dampdichte verf op de gevel en relatief klein oppervlakte (tussenwoning)).
Dakisolatie ook nog niet: we willen ooit een dakkapel en mogelijk ook de dakpannen vervangen. Dus dat komt wel een keer.
Vloerisolatie willen we heel graag i.v.m. vloerverwarming. Maar die komt niet tussen de balken, maar onder de balken. Daarvoor is 50cm vrije ruimte nodig (onderkant balk <> zand), en we hebben maar 30
Blijft dus alleen bodemisolatie over (25 cm korrels op het zand a 1.500 euro), maar dat isoleert je vloer natuurlijk niet. Dus vloerverwarming verwarmt dan nog steeds je kruipruimte.
Enige optie voor vloerverwarming + vloerisolatie is de kruipruimte laten vergroten (uitzuigen), maar dat is ook weer makkelijk 3.500 euro. En dan nog de isolatie zelf. Keuzes...
Beneden bedoel je? Beton (balken broodjes). Tussen de balken voldoende ruimte uiteraard, maar tussen onderkant balk en zand niet.quote:Op donderdag 28 maart 2024 16:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Welk materiaal is je verdiepingsvloer?
Maar @Puala, ik ben nu wel benieuwd naar de reden van je vraag. Zie je andere mogelijkheden?quote:Op donderdag 28 maart 2024 18:37 schreef Piles het volgende:
[..]
Beneden bedoel je? Beton (balken broodjes). Tussen de balken voldoende ruimte uiteraard, maar tussen onderkant balk en zand niet.
Heb je overal maar 30 cm? Of is er gewoon een beetje makkelijk gemeten? Vanaf 35 zijn er mogelijkheden zie ik.quote:Op woensdag 3 april 2024 14:50 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar @:Puala, ik ben nu wel benieuwd naar de reden van je vraag. Zie je andere mogelijkheden?
Ik ben er vandaag maar eens zelf ingekropen, en bij het luik is er idd 30cm. Maar verderop 45. Dat biedt wel optiesquote:Op woensdag 3 april 2024 15:18 schreef Puala het volgende:
Of is er gewoon een beetje makkelijk gemeten?
quote:Op zaterdag 13 april 2024 10:23 schreef Piles het volgende:
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&plantenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
Ja klopt, het is alleen de vraag of spoelbakkast met lades kan, of dat dat een deurtje moet worden i.v.m. spoelbak. Beetje vaag verhaal, maar niet alles kan blijkbaarquote:Op donderdag 18 april 2024 14:20 schreef Puala het volgende:
Volgens mij kun je de deurtjes ook helemaal door laten lopen a la spoelbak, mocht je die lijnen belangrijk vinden.
Ja, maar niet onze smaakquote:Op donderdag 18 april 2024 14:43 schreef Morgane89 het volgende:
Mooi! Hebben jullie ook magnolia-wit gezien? Hier hebben we zelf veel plezier van gehad in ons vorige huis, een warmere kleur dan wit-wit.
Wat voor bijzondere spoelbak heb je gekozen? Dit heb ik nog nooit gehoord.quote:Op donderdag 18 april 2024 15:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja klopt, het is alleen de vraag of spoelbakkast met lades kan, of dat dat een deurtje moet worden i.v.m. spoelbak. Beetje vaag verhaal, maar niet alles kan blijkbaar
[..]
Ja, maar niet onze smaak
Wit-wit met zwart blad hadden we in ons vorige vorige huurhuis ook, was ik zelf erg blij mee. En dat heb ik er nu weer door gekregen (ipv antraciet met wit blad)
Hillesjon spoelbak, 1 bak.quote:Op donderdag 18 april 2024 15:52 schreef Puala het volgende:
[..]
Wat voor bijzondere spoelbak heb je gekozen? Dit heb ik nog nooit gehoord.
Gribbolquote:De mat witte keuken van ikea is echt top trouwens En de greepjes kan ik zo van de foto niet herleiden welke dit is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat denken jullie?
quote:Op zondag 21 april 2024 11:19 schreef Piles het volgende:
Ok, smaakvraag: het buitenschilderwerk moet gedaan worden, maar we twijfelen over de kleur.
Huidige kleur: SO.20.20 van de 4041 sigma kleurenwaaier:
[ afbeelding ]
Draaiende delen zijn wit.
Vriendin heeft nu het plan om er zwarte kozijnen van te maken, maar ik twijfel Ergens wel chique op een wit huis, maar ook wel spannend.
Funda-foto's van de buitenkant:Ik vind dit eerder een huis voor donkerblauw maar dan alles, dus de bewegende delen en die rode vlakken ook donkerblauw.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat denken jullie?Resistance is futile.
Als je iedere 4/5 jaar wil schilderen aan de zonkant…quote:
Yep, wij hebben RAL9010 (heel fantasierijk ) afgekeken bij de buren.quote:Op zondag 21 april 2024 15:58 schreef Puala het volgende:
Ik vind koningsblauw wel mooier dan t huidige blauw als ik die suggestie mag doen
En een rondje door de straat levert vaak een interessant beeld op qua schilderwerk bij buren.
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:03 schreef Piles het volgende:
@:XanderH en @:Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast
Ja goed punt. Vorig jaar is de groepenkast vernieuwd door de vorige bewoners ivm PV, geen idee waarom ze het zo gedaan hebben.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.
1 fase, maar ik begreep dat er wel 2 groepen voor nodig zijn?quote:De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
Staan beide al in mijn postquote:Op zaterdag 4 mei 2024 17:44 schreef Bami het volgende:
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn.
Nee, alleen buitenlamp en dus de schuur.quote:Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
Vaatwasser zou ik op een eigen groep aansluiten. Dit is een vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt.quote:Op zondag 5 mei 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven
Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
Nee joh, waarom zou jequote:
Nou is valbescherming ook niet heilig.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee joh, waarom zou je
Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou is valbescherming ook niet heilig.DamnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Das een hele ongelukkige en nare
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou is valbescherming ook niet heilig.Zo dat is ook gewoon pech hebbenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehadquote:
Dat ookquote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:55 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 13:21 schreef Piles het volgende:
Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buisquote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.
[ afbeelding ]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?quote:Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken,
Je mag geen open bochten gebruiken wanneer je gewoon VD-draad gebruikt; alles staat en valt met de gekozen installatiemethode, gewoon installatiedraad/vd draad ligt doorgaans altijd in een gesloten buissysteem in of op de muur/plafonds.quote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis
Ik zou eerder andersom verwachten
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
Hier zit in t woonhuis ymvk-kabel in een niet slagvaste gele pvc buis, omdat dat met de installatie makkelijker was om te leggenquote:Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis
Ik zou eerder andersom verwachten
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
Nou ja, dat is mijn schuld Ik dacht dat de kabels wel lang genoeg waren, maar dat waren ze net niet Dus het was of opnieuw (of te kort aan de andere kant), of zo. Nou, ik kijk niet dagelijks naar mn meterkast, dus vond het wel best.quote:Op vrijdag 16 augustus 2024 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Los daarvan, de tranen springen mij een beetje bij in de ogen..
Flexibele buis was waarschijnlijk in de aanbieding bij de groothandel ? En er waren niet genoeg buiszadels ?
Want?quote:Verder heb ik mijn vragen bij de interne bedrading
Die zat er al van de vorige bewoners, daar is niks aan veranderd.quote:en hoe de pv groep aangesloten is op de installatie.
Ik zou t puntje van brandgevaar wel ff checkenquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:08 schreef Piles het volgende:
Ik was van plan om per punt te reageren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in
Maar ik snap dat je er als professional anders naar kijkt dan ik. Een deel had netter gekund, en een deel is erfenis van de vorige bewoners (incl. zonnepanelenbeunhazen). En sommige dingen waren work in progress (zoals afdekken dozen).
Maar zoals gezegd: ik kijk niet dagelijks naar m'n meterkast, dus het moet vooral functioneel zijn
Als ik toch nog ooit ergens een nieuwe meterkast laat plaatsen vlieg ik jou inquote:Op vrijdag 16 augustus 2024 19:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Nogmaals het is een vaktechnische mening hé.
Jawel, grote klussen moeten nog beginnen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 18:07 schreef sigme het volgende:
@:piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?
Ik begrijp je reactie, maar ik zou zeker zo'n zogenoemde rem automaat plaatsen in deze installatie en even na alle elektrische verbindingen na laten kijken, waar warmte ontstaat door slechte contacten is er namelijk een kans op brandgevaar, met het blote oog kun je dat niet zien, dat kun je alleen vaststellen met een warmtebeeldcamera of fysieke controle van de verbindingen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:08 schreef Piles het volgende:
Ik was van plan om per punt te reageren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in
Maar ik snap dat je er als professional anders naar kijkt dan ik. Een deel had netter gekund, en een deel is erfenis van de vorige bewoners (incl. zonnepanelenbeunhazen). En sommige dingen waren work in progress (zoals afdekken dozen).
Maar zoals gezegd: ik kijk niet dagelijks naar m'n meterkast, dus het moet vooral functioneel zijn
Bedankt voor je compliment.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 18:07 schreef sigme het volgende:
@:piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?
[..]
Als ik toch nog ooit ergens een nieuwe meterkast laat plaatsen vlieg ik jou in
Een hoofdschakelaar is een lastscheider, geen beveiliging. Dat er 40A op aangegeven staat houd in dat de contacten voor 40A geschikt zijn om te kunnen schakelen. Eigenlijk zou er dus naast een rem automaat ook een lastscheider van 63A geplaatst moeten wordenquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 15:19 schreef Piles het volgende:
Maar over die REM-automaat: theoretisch wekken mn panelen max 16A op richting hoofdschakelaar. Vanaf hoofdschakelaar gaat er max 35A naar de aardlekschakelaars.
Hoofdschakelaar is max 40A.
Gaat die er dan niet uit bij 16+35?
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 19:05 schreef Piles het volgende:
Helder, dan snap ik m
Al vraag ik me af hoeveel mensen met PV-panelen ook zo'n ding hebben...
Ja beroerd is dat eigenlijk. Dan had ik liever een oude groepenkast gehad, die ik volledig had laten vernieuwen.quote:Op zondag 1 september 2024 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.
Ze doen de aanname dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
Ja wel nodig ook met die kleine. Zelf kun je prima kamperen boven, maar niet met een dreumesquote:Op woensdag 4 september 2024 17:25 schreef AnneX het volgende:
Wat fijn, dat jullie een logeeradres hebben om tot rust te komen👍🏼
2 huizen is een enorme belasting . Maar voortvarend bezig!quote:Op woensdag 4 september 2024 16:53 schreef Piles het volgende:
Leidingwerk voor de keuken zit er inmiddels ook in, en as we speak wordt de keuken gestuct. Morgen vloer egaliseren zodat er vrijdag gefreest kan worden.
Wij zijn zelf vooral druk met 1001 kleine klusjes, zoals kozijnen en kinderkamer schilderen.
Maar het tempo zit er lekker in. Hoewel het erg vermoeiend is, zeker met heen-en-weer rijden naar logeeradres.
Ik heb hier een hele discussie over gehad met een erkend installateur. Die begreep het principe gewoon überhaupt niet. De volgende dag had hij het nagevraagd bij InstallQ en moest hij mij gelijk geven. Het hoort er gewoon te zitten voor die ene keer dat je op een zonnige dag veel vermogen vraagt en er een keer niet aan denkt.quote:Op zondag 1 september 2024 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.
Ze doen de aanname dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
Jazeker. Professionals via Ikea montagepartner. Ja, viel mij ook wat tegen (en hunzelf ook), maar ze zijn echt 2 dagen van 8 tot 5 bezig geweest.quote:Op dinsdag 17 september 2024 20:40 schreef laziness het volgende:
Is dat professioneel die 2 man voor de keuken want na twee dagen vind ik dat dan wat langzaam als ik kijk naar de twee keukens die wij hebben laten plaatsen.
All-om?quote:Op dinsdag 17 september 2024 20:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Jazeker. Professionals via Ikea montagepartner. Ja, viel mij ook wat tegen (en hunzelf ook), maar ze zijn echt 2 dagen van 8 tot 5 bezig geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |