abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211421368
Tja, daar zit je dan met 4 maanden oude baby. Je verveelt je wat (ahum...), dus je koopt maar even een huis 8)7
Overdracht begin januari. En nee, we kunnen er niet 'zo in'. Dus stress! En afgelopen week regelmatig de gedachte: waar beginnen we in godsnaam aan :X

Maar eerst wat plaatjes. De geoefende Funda-er vindt 'm vast, maar toch even in de spoiler :)
SPOILER: Plaatjes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Plattegronden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat er dan gebeuren, het ziet er toch prachtig uit?!
Nou, dat geel mag wel weg :X En die keuken...

Voor we verhuizen:
- Keuken vervangen (muurtje gaat er uit en komt een U of L keuken, wordt vervolgd), inclusief inductie koken ipv gas.
- Wellicht de cv-leidingen infrezen + stopcontacten omlaag (hangt beetje van kosten/budget af)
- Alle muren glad stucen
- Alle muren en plafonds schilderen
- Nieuwe vloeren (beneden klik-pvc over de houten vloer, boven laminaat waarschijnlijk)

Nadat we verhuizen (of eerder als het lukt qua planning en budget):
- Dakramen/lichtstraat in uitbouw
- Dakraam zolder vervangen
- HR++ glas (maar over tijdje moeten de kozijnen ook, dus wellicht wachten we even)
- Na-isoleren (nog uitzoeken wat/waar)

Veel gaan we laten doen (want baby). Dus nu snel op zoek naar vakmensen (tips in regio Utrecht zijn welkom O-) ). En bovenstaande lijstje zal ook nog wel 10 keer veranderen :D

Ik ga proberen om dit topic regelmatig te updaten, maar met baby kan dat wel eens een uitdaging zijn.
Ik lees altijd met veel plezier de andere project-topics, en zie daar ook veel handige tips en ideeën voorbij komen, dus hopelijk willen jullie hier ook af en toe adviseren en meedenken ;)
pi_211421377
Goed, de keuken dus. Wat willen:
- Inductie koken (kookgroep al aanwezig in MK)
- Oven + combimagnetron op hoogte in hoge kast
- Koelkast en vriezer in hoge kast
- Veel bergruimte, dus aan de linkerkant willen we bovenkastjes (rond kookplaat, inclusief afzuigkap).
- Langs de muur komen we stuk de woonkamer in, tot max 3 meter ongeveer? Maar dat is wat flexibel natuurlijk.
- Budget is beperkt (en we zijn zuinig op onze spullen), dus we hoeven geen Italiaanse keuken. Maar neigen naar Ikea :)
- De rechterkant (tegen de hal aan) is een wat lastig stukje: ga je daar door met keuken, of laat je dat leeg? Want er moeten ook nog 2 prullenbakken ergens...

Een prachtige schets van ons eerste idee:

Ideeën, inspiratie en tips zijn welkom ^O^
Uiteraard gaan we een keer naar een keukenboer/Ikea, maar ik weet dat hier wat mensen zijn die ook goed kunnen ontwerpen ;)

Gelijk 2 vragen over de keuken:
- Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?
- Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
pi_211421425
En het stucen: we gaan dus alle muren glad laten stucen (is het nou stuken of stucen :?).

Wat doen we zelf (voorbereidingen)
- Radiatoren weghalen (leidingen niet, maar die laten we mss nog infrezen...)
- Objecten weghalen (lampen, haakjes etc.)
- Trapleuningen weghalen
- Schakelmateriaal weghalen en afdekken (incl binnenwerk)
- Binnendeuren verwijderen (indien nodig)
- Vloeren afdekken (waar nodig)

Uit te voeren door stukadoor
- Voorstrijken
- Stuken
- Schuren (is dit nodig voor gladde afwerking)?

Vergeet ik dan nog iets?

Na de stukadoor komt de schilder, en die mag de wanden + plafonds lekker wit schilderen, en hier en daar een kleurtje :)
pi_211422695
Ooooh Piles vet project! *O*

Ik ga vanavond uitgebreider reageren, mocht dat nog nodig zijn en niet de meeste vragen al zijn beantwoord :Y
pi_211423101
Volgtopic *O*
Spoilers!
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 18:46:49 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211423944
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef Piles het volgende:

Gelijk 2 vragen over de keuken:
- Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?
- Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.

Kijk wel even na of je een driefase aansluiting hebt in je meterkast, dan weet je ook of je bijvoorbeeld een 10 kW kookplaat kunt gebruiken, anders is je keuze in de inductie kookplaten beperkt tot 7,2 kW.
  zaterdag 25 november 2023 @ 18:47:49 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_211423954
Ik zou zeker niet alle keukenapparatuur op 1 groep hangen. Als je toch radicaal gaat verbouwen zou ik zeker de elektra een stevige update geven.

Verder, gefeliciteerd!
disclaimer
pi_211424145
Meteen een blonde vraag :@
Als we de boel glad laten stuken is het wit. Moet je dan overal nog met saus overheen, of alleen als je een andere kleur wil? Ik ga uit van het eerste, maar een stukadoor brengt me nu aan het twijfelen...
pi_211424158
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.
Check, thanks. ^O^
quote:
Kijk wel even na of je een driefase aansluiting hebt in je meterkast, dan weet je ook of je bijvoorbeeld een 10 kW kookplaat kunt gebruiken, anders is je keuze in de inductie kookplaten beperkt tot 7,2 kW.
Als ik het goed zag is het 1 fase. Ik zal zo eens kijken of ik een goede foto van de MK heb.
  zaterdag 25 november 2023 @ 19:12:32 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_211424163
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 19:10 schreef Piles het volgende:
Meteen een blonde vraag :@
Als we de boel glad laten stuken is het wit. Moet je dan overal nog met saus overheen, of alleen als je een andere kleur wil? Ik ga uit van het eerste, maar een stukadoor brengt me nu aan het twijfelen...
Ja. Sterker nog, je moet eerst voorstrijken met een goede primer en daarna nog 2 lagen texen. Anders tik je met je nagel de stukken al uit je muur.
disclaimer
pi_211428406
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou zeker niet alle keukenapparatuur op 1 groep hangen. Als je toch radicaal gaat verbouwen zou ik zeker de elektra een stevige update geven.

Verder, gefeliciteerd!
Inderdaad een goede tip. Hier hangt de hele keuken op 1 groep, inclusief de close-in-boiler. Als je we 's ochtends theewater zetten, koffie voor mij, brood in de toaster zit en de boiler ineens aanspringt, klapt de boel er uit. In het donker naar de meterkast is inmiddels een gebruikelijk zondags ritueel.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211431071
Wat betreft keuken zou ik je aanraden de middenweg te zoeken tussen Ikea en keukenboer.

En dat is goede, degelijke duitse keukenkasten helemaal voorgemonteerd aan huis bezorgd maar dus wel zelf plaatsen.

Het verschil in kwaliteit is enorm, zeker met lades. Uiteraard ook iets duurder in aanschaf. Meer keus in kleuren en afwerkingen.

Nadeel is dat het wel besteld moet worden en levertijd heeft.

Zelf ooit mijn keuken besteld bij keukenkastenfabriek uit Dordrecht, maar er zijn veel aanbieders daarin.

Een ander voordeel is ook dat het vaste prijzen zijn, net als Ikea dus, en je precies weet waar je aan toe bent, zonder ellenlange afdingsessies bij de keukenboer waarbij je nog altijd het gevoel hebt te zijn genaaid.

Ik heb in mijn keukenkasten wel weer de binnenverlichting van Ikea gebruikt.

Ik wil niet zeggen dat Ikea slecht is. Helemaal niet en top garantie, maar ik het verschil tussen mijn keuken en de Metod keuken van mijn moeder is echt een wereld van verschil.

Ik heb alleen maar lades in mijn keuken, 15 in totaal en het verschil in kwaliteit, degelijkheid en afwerking in vergelijking met Ikea lades is toch wel aanzienlijk.

Het gebruikte spaanplaat voor de corpussen en achterwand is ook vele malen steviger dan Ikea.
pi_211432872
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 13:50 schreef Glider76 het volgende:
Wat betreft keuken zou ik je aanraden de middenweg te zoeken tussen Ikea en keukenboer.

En dat is goede, degelijke duitse keukenkasten helemaal voorgemonteerd aan huis bezorgd maar dus wel zelf plaatsen.
Dank voor de tip :)
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
pi_211433213
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
keukenkastenfabriek.nl
  zondag 26 november 2023 @ 16:45:56 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211434243
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.

Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
pi_211435215
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.

Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?

Dat keuken waterpas zetten is niet zo moeilijk. Het was ook mijn eerste keuken die ik installeerde. En is nagenoeg perfect gelukt.
  zondag 26 november 2023 @ 18:11:03 #17
36431 bleiblei
pi_211435371
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 18:00 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?

Dat keuken waterpas zetten is niet zo moeilijk. Het was ook mijn eerste keuken die ik installeerde. En is nagenoeg perfect gelukt.
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?
Want dat dit de eerste keuken was die je zette, zegt natuurlijk nix. Als dat de eerste keer in je leven was dat je een schroevendraaier & waterpas in je handen had, wel. Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de foto's ;) .
pi_211435507
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 18:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?
Want dat dit de eerste keuken was die je zette, zegt natuurlijk nix. Als dat de eerste keer in je leven was dat je een schroevendraaier & waterpas in je handen had, wel. Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de foto's ;) .
Maar dan blijft het een Ikea keuken. Er zijn ook keukeninstallateurs die onafhankelijk werken.

Voor mij was het mijn eerste keuken. Het is ook mijn eerste huis. Heb dan wel een technisch beroep en ik heb veel gereedschap tot mijn beschikking.

De keuken kwam wel na een jaar renoveren van het huis dus ik had ondertussen wat ervaring opgebouwd.

Dus ja, als je echt 2 linkerhanden hebt en nog nooit een schroevendraaier in je handen hebt gehad zou ik het toch niet aanraden.

Maar dan raadt ik ook geen Ikea keuken aan. De meeste mensen die bij Ikea iets kopen doen dat omdat ze op die manier voordelig uit zijn omdat er een beetje vanuit wordt gegaan dat je het dan zelf in elkaar knutselt.

Maar er is ook een grens in budget. Klinkt voor mij toch als ook veel zelf doen. Daar zit je grootste winst.
pi_211435927
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden.
Nee hoor, dat hoeft niet meer.

Je moet wel zorgen dat de totale aansluitwaarde van de apparatuur niet boven 3680W uit komt.

Een 2,5kW oven mag volgens de laatste regels gerust samen met de koelkast en afzuigkap op één groep.

De 2,2kW wasmachine mag ook gerust samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep.
  Moderator zondag 26 november 2023 @ 20:22:24 #20
92034 crew  Vonkenboer
pi_211436995
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee hoor, dat hoeft niet meer.

Je moet wel zorgen dat de totale aansluitwaarde van de apparatuur niet boven 3680W uit komt.

Een 2,5kW oven mag volgens de laatste regels gerust samen met de koelkast en afzuigkap op één groep.

De 2,2kW wasmachine mag ook gerust samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep.
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.

Met andere woorden knutsel maar wat aan elkaar, als je denkt dat het veilig..

Heb je de juiste norm ook bij de hand ? Bedankt alvast.
pi_211437107
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh nee keuken zelf zetten wordt m zeker niet :D
Heb ik helemaal niet te tijd, geduld en ervaring voor. Was vooral benieuwd naar andere opties dan Ikea. Als dat voor een vergelijkbaar budget betere kwaliteit geeft.
En levertijd is ook wel een ding in ons geval...
SPOILER
pi_211437482
Die keuken mag idd wel vervangen :P Ben benieuwd welke ruimte je straks in gedachten hebt en waar je zelf al mee komt.

Dit zou ik overigens wel echt doen -> Wellicht de cv-leidingen infrezen + stopcontacten omlaag
En als je dan toch bezig bent gelijk ff kijken of alles wel voldoet wat er nu al in zit. Dus niet dat je straks draadloze stroom zou willen voor je tv, omdat je anders een verlengsnoer in t zicht hebt. Punten in je plafond verplaatsen is trouwens wel wat minder makkelijk, dus het zou wel fijn zijn als die redelijk voldoen. Evt via een light swing :)

Enne vloer over vloer? Echt -O-

Qua keuken, je kan een inductie kookplaat kiezen met afzuigkap er in. Dan hou je het kastje er boven 100% over voor bergruimte. Hoe ver je de woonkamer in komt/wilt dat hangt ook af van de indeling van de rest. De ruimte geeft op zich mogelijkheden genoeg, enig idee hoe je dat wilt gaan inrichten?
Ik heb net wat zitten pielen met de keukenplanner en volgens mij kan je ook 2 keukenwanden er van maken. Tegen de hal aan en tegen de andere muur er tegenover. De prullenbakken kun je in de la kwijt onder de spoelbak als je dat zou willen. Wel lekker clean O+

Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, leidingen omleggen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?

Dikgedrukt moet er nog tussen, onderstreept kan ook omgedraaid evt :) Keuken slopen is overigens heel erg goed zelf te doen qua budget besparen.

Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
Nee alles apart :) En dan nog een aparte algemene kookgroep voor de stopcontacten/verlichting van de keuken.

Nog plannen qua verduurzamen evt op termijn? Vloerverwarming? Isolatie?
pi_211438901
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 20:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.

Met andere woorden knutsel maar wat aan elkaar, als je denkt dat het veilig..

Heb je de juiste norm ook bij de hand ? Bedankt alvast.
Natuurlijk is dat geen vaag begrip. Het is gewoon een simpele optelsom. Een standaard 16A groep kan 3680W aan. Dus als het een groep is voor permanent opgestelde apparaten mag je mag de optelsom van de aangesloten apparatuur niet hoger zijn dan 3680W.
Heb je een 10A groep (in woningen zeldzaam, maar bijvoorbeeld in een stacaravan/chalet geen uitzondering), dan mag er maximaal 2300W op aangesloten worden.

Dit is nu al een paar jaar zo toegestaan conform de NEN1010
pi_211440408
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 20:56 schreef Puala het volgende:
...
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dank :D
Maar dit is wel waarom ik het topic heb geopend: inzichten van anderen, en het nog aanpassen van de plannen ^O^

Vloerverwarming niet doen en leidingen niet frezen gaan we spijt van krijgen idd. Vloerverwarming vind ik zelf wel een uitdaging, omdat in de woonkamer de houten vloer verlijmd op een tegelvloer ligt, en in de keuken+hal tegel over tegel. Ik lees dat je kan inslijpen in tegels, maar dan moet de lijm er wel af. Of dan beter voor alles gaan en tot op het beton kaal (laten) maken? En wat als er leidingen in de vloer zitten? :{
Vloerverwarming in de hal hoeft wat mij betreft niet, maar de vloer willen we wel door laten lopen (lijm-pvc dan). Hopelijk is het hoogteverschil van 1 tegeldikte dan geen issue (en op te vangen met egaline).

Dus dan wordt het plan als volgt (op volgorde, zover dat klopt):
1. Keuken + muurtje + wandtegels slopen (dat kunnen we zelf idd)
2. Houten vloer + lijmresten verwijderen (zelf?). Of ook tegelvloer verwijderen: dan laten doen
3a. Radiatoren + leidingen verwijderen woonkamer/keuken
3b. Radiatoren boven tijdelijk weghalen ivm stucen.
4. Infrezen leidingen in muren (alle elektra + cv boven + keuken) + leidingen leggen kruipruimte (vóór vloerisolatie)
5. Vloerisolatie in kruipruimte (m.i. must met vloerverwarming)
6. Inslijpen/infrezen vloerverwarming + dichtsmeren + egaliseren > wachten ivm drogen (vloer niet belopen)
7. Wanden stucen en sausen (hierna geen grote klussen meer die beschadigingen kunnen maken)
8. Keuken installeren
9. Vloer leggen en keuken tegelen

Alleen 1 en evt 2 zie ik onszelf doen, de rest is voor een professional (met kennis en tijd). Als ik dit zo zie wordt het denk ik tijd om op zoek te gaan naar een aannemer die dit allemaal voor ons gaat doen :X Want als ik dit allemaal los moet inhuren & plannen zie ik dat helemaal misgaan... Maar gaan we die vinden voor januari...
En dan zitten we vooral nog met de ¤¤, want die zijn ook niet oneindig :)
pi_211441043
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:

[..]
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dank :D
Sorry :D :@

Vloerverwarming moet je wel op de hele verdieping doen, want je merkt dat verschil echt heel erg. Dan heb je echt een comfortabele warme vloer en dan een ijskoude, daar krijg je echt spijt van.

En die vloer slopen zal denk ik wel do-able zijn met t juiste gereedschap. Verlijmd is vaak gewoon los te bikken en tegels ook. Gewoon met een hamerboor beginnen en dan komt t wel goed. Kun je zelf doen of uitbesteden ;)
pi_211453511
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
Maar gaan we die vinden voor januari...
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O-

Dus we wijzigen op dit moment dagelijks de plannen (voor korte termijn) :')
Benedenverdieping, het grootste project i.v.m. vloerverwarming, keuken etc., gaan we even niet doen. Maar ergens komend jaar, als we wat meer tijd hebben om de juiste keuzes te maken en de juiste mensen te vinden.
Sowieso fijn om over de keuken na te denken als we er wonen, omdat je dan wat meer gevoel hebt met de indeling en ruimte :) Dus maar even overleven met het geel en de zeer matige keuken :D

Wat we misschien wel willen doen is de bovenverdieping aanpakken, omdat we wel stucadoor hebben (en dat is later ook echt gedoe).
We willen in elk geval de muren glad laten stucen en sausen.

Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Voorwaarde is wel dat we het goed per slaapkamer kunnen regelen, voorbereid is op latere aanleg in de badkamer en alle cv-leidingen weg kunnen (uit het zicht).

En vanochtend begonnen met inlezen over vloerisolatie. Droge kruipruimte met betonnen balkenbroodjesvloer. Ga je googlen, kom je alleen maar tegenstrijdige verhalen tegen over welk type. Ik neig naar gewoon klassiek PUR laten spuiten. Ik lees ook over watergedragen PUR (merknaam bijv. Icynene), maar ik weet niet goed wat ik er van vindt om een waterproduct in de kruipruimte te spuiten.
En bodemfolie, is dat nou nodig in een droge kruipruimte :? Lijkt zo zinloos...
pi_211454726
Je hebt tegenwoordig wel mooiere oplossingen dat aircobakken :) wij hebben een radiator model (zoiets: https://comfortklimaat.nl(...)T_OFPhxoCp6QQAvD_BwE, die zijn vierkant en op de hoogte van een radiator. En op de slaapkamer konden wij die kwijt in een inbouwkast waardoor we alleen zo'n stripje hebben zoals in veel hotelkamers.

Wij hebben beneden en in de badkamer vloerverwarming, en de rest boven alleen airco (wij hebben 1 grote bak buiten staan waar 4 airco-units op kunnen). Werkt uitstekend!
pi_211456557
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.

Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget. In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.

Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen. Wil je van het gas af, dan liggen vloerverwarming en een warmtepomp voor de hand en is het goed nu bijvoorbeeld al na te denken over de toekomstige opstelling en de geschikte technische ruimte(s).

Wij hebben zelf vloerverwarming door het hele huis heen en daar ben ik erg blij mee. Ik snap niet goed waarom mensen overal airco's zouden willen, maar dat kunnen mensen die daarvoor kiezen vast uitleggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211457372
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.
Tijdelijk ergens anders wordt lastig, maar inmiddels wel steeds meer het plan om er te gaan wonen, plan te maken met een aannemer en dan rond de zomer wellicht een paar weken elders bivakkeren als men alles uitvoert idd.
Alleen als er nu al quick wins zijn vóór we het huis volzetten, dan scheelt dat weer :+
quote:
Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget.
Goeie vragen :) 1980, label A (maar iedereen behalve de keurder is het er over eens dat dat niet kan kloppen).
Alles dubbelglas, geen na-isolatie. Dus daar is ruimte voor verbetering. Ja, er is ook een bouwkundig rapport, maar daar kwam weinig bijzonders uit.
Budget rond de 50k uit mn hoofd.
quote:
In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.
Kozijnen zijn nog goed, maar wel een paar lekke ramen. Sowieso willen we een keer de stap naar HR++ glas, maar doe je dat dan in de bestaande kozijnen, of doe je alles in 1 keer...
Warmtepomp is nu nog ff niet haalbaar, maar als we de boel toch opbreken, dan wil je wel voorbereid zijn.
quote:
Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen.
Goed idee, maar voor ons nu nog erg abstract :P Gaan we eens over nadenken.
Of we lang gaan wonen? Tja, dat hebben we ons vaker voorgenomen :D
Het is niet ons eindhuis denk ik, maar komende jaren zitten we er wel. En dan graag een beetje comfortabel.
pi_211457511
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
pi_211457539
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
pi_211457658
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 12:06 schreef Piles het volgende:

[..]
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O
Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Als het om een toekomstige warmtepomp gaat, zou je ook eens kunnen kijken naar Jaga Strada Hybrid-convectoren. Die hebben een ronduit absurd vermogen bij lage aanvoertemperatuur vergeleken met dezelfde maat conventionele radiatoren. Ik heb ze hier nu hangen en dat werkt zelfs bij de huidige buitentemperatuur een zonnetje bij 35 C aanvoertemperatuur, ondanks dat het een enkelsteen gevel zonder na-isolatiemogelijkheden is met ongeisoleerde historische kozijnen.

Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.

[ Bericht 13% gewijzigd door stavromulabeta op 28-11-2023 19:48:48 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211457962
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:

[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Oef ja, dat kan ik me voorstellen.

Ik kan me voorstellen dat je de klussen kunt groeperen per wat normaal gesproken klussen voor onderaannemers van een aannemer zouden zijn. Dan skip je de aannemer, benader je zelf die partijen apart, stel je vragen en maak je plannen. Ik denk bijv. aan deze partijen:

- Alles wat te maken heeft met vloerverwarming en voorbereiding voor een warmtepomp.
- Vervangen ramen (bij HR++ kun je bestaande houten kozijnen doorgaans houden)
- Keuken.+ aanpassingen aan meterkast.
- Tegelzetter.
- Stucadoor.
- Binnenschilder.
- Buitenschilder.
- Vloerenlegger.
- Isoleren vloer.
- Dakramen plaatsen/vervangen.

Een aantal klussen kan relatief eenvoudig wachten. Dan denk ik aan glas laten vervangen, de kozijnen aan de buitenkant schilderen en waarschijnlijk ook het isoleren van de vloer. De grote klus lijkt me vloerverwarming. Zaak is dan z.s.m. iemand hiervoor te vinden.

De stucadoor kun je ook al zelf zoeken. Daarbij is het belangrijk om te bedenken welke klussen je voor die tijd wil hebben gedaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de dakramen: krijg je bij vervanging/plaatsing zoveel schade dat je stuken beter later kunt laten doen? Zulke vragen kun je ook met de stukadoor doorspreken.

De keuken: wil je de opstelling veranderen? Ga je het gedeelte dat nu betegeld is weer betegelen? Daar moet je een duidelijk beeld van hebben om met de diverse partijen goede afspraken te kunnen maken. De volgorde is normaal: aanpassingen leidingen en elektra, stuken, schilderen, vloer leggen, keuken plaatsen, betegelen. Maar een andere volgorde is wel mogelijk, bijv. eerst de keuken plaatsen en daarna de vloer leggen. Schilderen kan aan het eind.

Hoeveel flexibiliteit je hebt t.a.v. de vloer is afhankelijk van wat je wil. Klik-pvc en laminaat klinken niet moeilijk. Belangrijk is vooral dat je heel goed afspreekt wat het vloerverwarmingsbedrijf doet en wat de vloerenlegger als uitgangspunt nodig heeft en zelf nog doet.

Dit geldt ook voor stuken: spreek goed af wat voor resultaat de stukadoor oplevert. Hoe glad wordt de muur? Gaat die randen insnijden en kitten? Wat gaat de schilder doen?

Mijn ervaring is dat je een binnenschilder aan het werk kunt zetten terwijl je al in een woning leeft. Dat is even vervelend, maar onze binnenschilder was best flexibel en dacht goed mee.
pi_211458020
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:

Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.
Misschien valt het gedoe met vloerverwarming wel mee? Ik zou zoiets echt met een vakman doorspreken.
pi_211461097
Die houten vloer eruit krijgen kan ook wel eens heen helse klus zijn die men totaal onderschat.

In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.

Maar vervolgens was de dekvloer toen 1 groot maanlandschap geworden. Dus eerst weer egaliseren voordat de vloerverwarming ingefreesd kon worden.

Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
pi_211465040
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 06:22 schreef Glider76 het volgende:
In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.
Damn :X dank voor de waarschuwing :D
quote:
Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
  woensdag 29 november 2023 @ 15:22:09 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_211465078
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:

[..]
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Als jij een fatsoenlijke vv laat aanleggen is het meer dan genoeg om je huis te verwarmen. Als je huis dusdanig slecht geïsoleerd is dat het niet lukt, dan heb je een heel ander probleem dan de vloerverwarming.

Ik had in mijn vorige, niet bijster goed geïsoleerde jaren 30 huis klassieke radiatoren en daarmee krijg je zo'n huis echt niet gelijkmatig verwarmd. In mijn huidige, na renovatie aardig goed geïsoleerde jaren 20 huis heb ik beneden vloerverwarming. Thermostaat staat op 19 maar eigenlijk vind ik het met vlagen gewoon net te warm :P
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 15:22:37 #38
149959 SQ
snelle trees
pi_211465084
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
disclaimer
pi_211465109
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
Jazeker :)
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte :P ).
Boven ook betonvloer.
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
  woensdag 29 november 2023 @ 15:29:29 #40
149959 SQ
snelle trees
pi_211465127
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen :+ en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam :)
disclaimer
pi_211465393
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:29 schreef SQ het volgende:
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen :+ en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam :)
Dat is inderdaad een hele grote reden om toch voor vloerverwarming te gaan, eventueel ook boven :)
pi_211465502
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte :P ).
Boven ook betonvloer.
[..]
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
Je kan PIF ook nog overwegen voor je vloerisolatie :Y Isolatie Centraal zit in Vianen en is een aanrader ;)
pi_211468845
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:

[..]
[..]

Onze buren hebben eenzelfde huis als wij en kregen hun huis ook niet goed warm met vloerverwarming. Wij wel. Hun huis is geïsoleerd, dus daar zit het verschil niet in.

Als wij in ons huis uit de jaren ‘60 het kunnen redden met vloerverwarming, dan zou ik niet weten waarom dat niet in een veel jongere woning kan. En ons vrijstaande huis wordt ook nog eens flink blootgesteld aan de elementen.
pi_211486472
Inmiddels de eerste offerte binnen voor verwijderen vloer + aanleggen vloerverwarming + egaliseren. Die valt wat tegen (11k)... Vooral het verwijderen van de vloer beneden m.i. flink voor gerekend. Dus ook nog wat losse offertes hiervoor opgevraagd. Valt het allemaal zo duur uit, dan moeten we even goed nadenken of het ons waard is (nu).

Volgende week wel naar de keukenboer om een eerste ontwerp te laten maken. Kijken wat daar voor prijs uit komt :P

Meest frustrerende is nu overigens dat ik alles blind moet aanvragen: want ik kan niet even kijken hoe vast de vloer ligt, of de tegels gelijmd of in cement liggen etc. Dus dat offreert ook lastig voor partijen. Maar wachten tot januari is ook geen optie 8)7
  vrijdag 1 december 2023 @ 14:47:24 #45
149959 SQ
snelle trees
pi_211486559
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.

Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
disclaimer
pi_211486692
Ja eens, maar om vloerverwarming te leggen moet de keuken er wel uit (want indeling wijzigt en vloer gaat er uit) :D Dus ja, zonder keuken wordt ook wel een probleem :P
pi_211486956
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.

Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
Zo ontzettend dit.

Wij hebben nu al 7 jaar een 'tijdelijke' keuken staan. Een tweedehandsje. We hebben zelf nog een blad, kraan en spoelbak bij Ikea aangeschaft.

We doen dingen liever goed dan half.
Spoilers!
pi_211487109
Leuk, een verbouwtopic *O* *O*

Ik sluit me helemaal aan bij SQ en Lucky Strike, van goede beslissingen op het gebied van de basis wordt je huis ook meer waard (als het gaat om meters toevoegen door aanbouw, opbouw of betere indeling) of verminderen je woonlasten (bijvoorbeeld isolatie). Een keuken, hoe mooi en fijn ook, is op het moment van installatie al de helft minder waard en dan heb je er nog geen ei in gekookt.
  vrijdag 1 december 2023 @ 15:57:32 #49
149959 SQ
snelle trees
pi_211487156
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
disclaimer
pi_211487184
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U :)
  vrijdag 1 december 2023 @ 16:16:56 #51
149959 SQ
snelle trees
pi_211487335
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:00 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U :)
Mmja, in het uiterste geval kun je nog overwegen om alleen de vloer van de keuken te vervangen en daar alvast vloerverwarming voor te bereiden zodat het er vast ligt als je het later ooit wil aanleggen. Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.
disclaimer
pi_211487420
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:16 schreef SQ het volgende:
Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.
Tja, dat is de afweging: we zitten nu een beetje op 'alles of niks'. Want het hangt allemaal samen.
Als we géén vloerverwarming doen, dan moet de vloer er eigenlijk alsnog uit. Want anders komt er nóg een laag op (dus dekvloer + tegels + parket + nieuwe vloer). Maar als de vloer er dan toch uit is, dan meteen verwarming er in. Want dat doe je anders nooit meer (onder je nieuwe vloer...).
Maar als de vloer er dan uit ligt, dan moet wel de keuken eruit i.v.m. wijziging indeling. Als de keuken er dan uit is, wil/moet je ook stuken. En als je dan toch gaat stuken, dan de hele verdieping uiteraard.

Dus we hebben 4 opties denk ik:
1. Niks doen en het allemaal zo laten. Wellicht iets met isolatie / HR++ glas, maar verder niets groots.
2. Vloer zo laten, keuken zo laten, stuken, vloer over bestaande
3. Vloer zo laten, keuken vervangen, stuken, vloer over bestaande
4. Vloer er uit, keuken er uit, verwarming er in, stuken, nieuwe keuken, nieuwe vloer

Ik vind het maar moeilijk kiezen allemaal -O-
  vrijdag 1 december 2023 @ 16:51:49 #53
149959 SQ
snelle trees
pi_211487593
Wat is je budget als ik vragen mag?
disclaimer
  vrijdag 1 december 2023 @ 16:54:05 #54
149959 SQ
snelle trees
pi_211487610
Ik mis de optie nog waarbij je wel de vloer vervangt maar niet stuct. Is er een reden waarom je zo graag wil stucen?
disclaimer
pi_211487769
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:54 schreef SQ het volgende:
Ik mis de optie nog waarbij je wel de vloer vervangt maar niet stuct. Is er een reden waarom je zo graag wil stucen?
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:

[..]
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 1 december 2023 @ 17:31:11 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211487860
Klustopic *O* .

Wij hebben in ons huidige huis vloerverwarming op de woonverdieping, laag temperatuur verwarming op de slaapkamers. Dus dat kan ook nog. En we hebben een all-electric warmtepomp.

En we zijn nu voor de tweede keer met een totale renovatie bezig.

Aantal tips:

Alles wat je zelf kunt doen is een dikke besparing. Makkelijke klussen: slopen, isoleren, vloerverwarming leggen (dekcement vloer laten doen), schilderen (al kun je altijd zien als mensen daar zelf mee aan de bak geweest zijn). Zelf bouwcontainers laten komen.

Goeie aannemer waarmee je goed kunt overleggen en samenwerken is goud waard.

Voor je beeldvorming, even een globaal kostenplaatje - we verbouwen nu een huis van 100m2 uit 1987, zowel boven als beneden.

Vloerverwarming kost ons voor het hele huis 11k en dan hebben we het slopen zelf gedaan. Isoleren hebben we laten doen, iets van 15k (dak en gevels van binnenuit), stucen kost ons iets van 11k (25 euro per m2 is gangbaar). Elektra vervangen wij in de hele woning, wordt zo'n 10k. We hebben iets van 15k uitgegeven aan triple glas met aluminium kozijnen en die plaatsen we zelf. Badkamer en 2 toiletten: 10k materiaal en tegels, zeker 7 k tegelen en installatie.

Verder 100% eens met Paula: vloerverwarming en elektra, en al het andere breekwerk direct doen. Als je er in zit, doe je het waarschijnlijk nooit meer.

Voor ons huidige huis hebben we vanaf het begin de verbouwing in het teken van de all-electric warmtepomp gesteld. Daar hebben we geen seconde spijt van gehad, en qua isolatie heeft hier de focus altijd gelegen op van binnenuit na-isoleren. Het heeft 5 jaar geduurd maar onze huidige woning is uit 1969 en heeft na verbouwing energielabel A+++. Daar hebben we ons huis uitstekend op kunnen verkopen.

In het nieuwe huis zag ik vandaag al dat de dakisolatie z'n werk prima doet, het enige huis in de straat met nog sneeuw op het dak. De vloerverwarming hebben we deze keer boven en beneden gedaan maar eigenlijk vooral uit esthetische overwegingen ook boven.

En ik heb trouwens zelf prima ervaring met Ikea en ik heb er met volle overtuiging opnieuw voor gekozen (13k inclusief installatie, zeker 5 maanden van tevoren regelen, leveren is geen probleem maar installeren duurt lang)

Glas vervangen: uiteindelijk viel dat voor ons bijna even duur uit als nieuwe kozijnen. Dus uiteindelijk bij Creon terecht gekomen. Over een week komen ze leveren.
Resistance is futile.
  vrijdag 1 december 2023 @ 17:41:55 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211487925
En ik persoonlijk zou voor optie 5 gaan:

Vloer eruit, vloerverwarming erin, zoveel mogelijk breekwerk en elektra aanpakken en stucen. Evt een leuke 2e hands keuken in de juiste opstelling.

Het helpt ook als je een eindplaatje in je hoofd hebt. Bedenk dus alvast de indeling van het huis en pas ook het leidingwerk en elektra alvast aan.

Nog iets: wij hebben in onze huidige woning een multifunctionele ruimte. Feitelijk is dat mijn kantoor maar het is ook bijkeuken, bevalkamer, logeerkamer, opslagruimte geweest, wat we op dat moment maar nodig hadden. We hebben daar warm water en een afvoer en dat maakt dat het ook veel verschillende functies kon vervullen. Ik kan je van harte aanraden om ook zo'n ruimte in te richten als je langdurig gaat verbouwen.
Resistance is futile.
pi_211488704
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 16:51 schreef SQ het volgende:
Wat is je budget als ik vragen mag?
Dat mag je zeker vragen :)
SPOILER
Ik moet hierover nog even in gesprek met onze hypotheekadviseur, want de taxateur heeft ons kladblaadje (bovenstaande) als definitief getaxeerd. Waardoor we nu dus gebonden zijn aan die posten 8)7
Zorgt er ook voor dat we zelf een flink deel moeten inleggen in het bouwdepot (45%), en dat geld dus niet vrij te besteden is.

Maar goed, ik heb het gevoel dat jullie gaan reageren met: "Dat is veel te weinig voor wat jullie allemaal willen" :+

Optie 6 is er trouwens ook nog: niets doen, nog even doorsparen en dán alles doen. Daar neigen we soms ook naar, omdat je dan ook een tijdje in het huis kan wonen voor je je plannen definitief moet maken. Want nu moet alles op gevoel / tekening / plattegrond. En das ook best lastig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Piles op 01-12-2023 19:23:12 ]
pi_211488745
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2023 17:31 schreef Seven. het volgende:
Alles wat je zelf kunt doen is een dikke besparing. Makkelijke klussen: slopen, isoleren, vloerverwarming leggen (dekcement vloer laten doen), schilderen (al kun je altijd zien als mensen daar zelf mee aan de bak geweest zijn). Zelf bouwcontainers laten komen.
Slopen sowieso, isoleren overweeg ik ook wel. Vloerverwarming weet ik niet of ik dat aandurf :P Schilderen is inderdaad ook iets om zelf te doen.
We zitten op dit moment alleen heel laag in de energie door de nachten van 4-5 uur, dus het idee was om dit keer wat meer uit te besteden. Maar tegen de tijd dat we de sleutel hebben is dat wellicht ook weer anders. En het gaat wel om flink wat ¤.
quote:
Goeie aannemer waarmee je goed kunt overleggen en samenwerken is goud waard.
Ja, das dus een ding: die vind je niet meer voor januari. Vind je er wel 1, dan is er iets mis mee. Zie daar optie 6: wachten
quote:
Voor je beeldvorming, even een globaal kostenplaatje - we verbouwen nu een huis van 100m2 uit 1987, zowel boven als beneden.
Thanks, dat zijn idd bedragen die ik wel begin te herkennen nu de eerste offertes binnendruppelen :)
Ik zou vooral zelf de vloer wel willen proberen te slopen (eerste offerte = 3k), maar dat weet ik pas als ik er in januari aan begin...
  vrijdag 1 december 2023 @ 19:13:15 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211488789
Je gevoel is correct ;) .

CV: wij hebben gekozen voor een huurketel met gasloos contract. Zodra we van het gas afgaan (over een jaar of 2-3 hopen we), komen ze de ketel bijna gratis weghalen en stopt het contract. Evt ook nog het overwegen waard voor je.

Vloerisolatie is denk ik wel een redelijk goede schatting.
Resistance is futile.
pi_211488934
Maar om het ook even in perspectief te plaatsen: het is geen klushuis / project zoals sommigen hier hebben :D Het is ook zeker niet ons eindhuis, maar gewoon een prima tussenwoning die we wat meer naar onze zin willen maken. Dus volledig strippen en weer opbouwen, dat hoeft niet ;) Sowieso is het ons eerste koophuis, dus we nemen geen lekkere overwaarde mee om mee te klussen (dat moet allemaal gespaard zijn/worden).
En als dat betekent dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, dan is dat niet anders :)
  vrijdag 1 december 2023 @ 19:45:00 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211489151
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 19:29 schreef Piles het volgende:
Maar om het ook even in perspectief te plaatsen: het is geen klushuis / project zoals sommigen hier hebben :D Het is ook zeker niet ons eindhuis, maar gewoon een prima tussenwoning die we wat meer naar onze zin willen maken. Dus volledig strippen en weer opbouwen, dat hoeft niet ;) Sowieso is het ons eerste koophuis, dus we nemen geen lekkere overwaarde mee om mee te klussen (dat moet allemaal gespaard zijn/worden).
En als dat betekent dat we bepaalde dingen niet kunnen doen, dan is dat niet anders :)
En zo is het. Je gaat er in ieder geval hopen van leren. En hopelijk gaan jullie er ook van genieten want het is ook gewoon heel erg tof om te doen. Je valt van het één in het ander en dat maakt het ook heel leuk.

Qua stijlkeuzes zul je in je topic vooral adviezen krijgen die richting de huidige VT wonen inrichting gaan. Daar kun je haast niet mis mee gaan. En daar genieten wij trouwen K&W-ers ook erg van :9~ . Maar wees niet te bang om je eigen kop te volgen :) .
Resistance is futile.
pi_211525453
Update :s)

Na heel veel wikken en wegen (de ene dag gingen we toch alles doen, de andere dag helemaal niks tot we er wonen) zijn we er uit voor de korte termijn :)

Bouwdepot laten we lekker vullen met 'het grote plan': we hebben dan 2 jaar om dat op te maken :7
Voor de korte termijn gaan we het volgende doen:
- Glad stucwerk muren boven + sausen (plafonds en muren)
- Plafonds en muren sausen beneden. Ergens zonde als we volgend jaar laten stuken, maar ik trek dat geel echt niet.
- Isoleren: sowieso vloerisolatie, maar ook (deels) HR++ glas waarschijnlijk. En gevelisolatie als dat kan (kan alleen als het huis met dampopen verf geverfd is ivm vocht).
- Nieuwe vloeren boven (uiteraard). Beneden gaan we nog even kijken (wellicht nemen we de vloer uit ons huurhuis mee als de nieuwe huurders deze niet willen overnemen).

De lange termijn wordt dan de benedenverdieping:
- Nieuwe keuken
- Vloer eruit + vloerverwarming + nieuwe vloer
- Muren glad stuken
En wat we verder nog tegenkomen & bedenken als we er wonen...

De stukadoor staat gepland voor januari, dus het gaat echt gebeuren nu *O*
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:50:45 #64
149959 SQ
snelle trees
pi_211525521
Top. Muren verven kun je overigens heel makkelijk zelf doen, zeker als je alles wit wil (wat ik meen te hebben gelezen), dat scheelt echt een enorme bak met geld.
disclaimer
pi_211525553
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:50 schreef SQ het volgende:
Top. Muren verven kun je overigens heel makkelijk zelf doen, zeker als je alles wit wil (wat ik meen te hebben gelezen), dat scheelt echt een enorme bak met geld.
Ja, daar denken we nog over na :)
Boven wil ik sowieso netjes laten doen, dus dat mag de stukadoor/schilder doen (incl kitten en schuurwerk).
Beneden moet het plafond ook (en daar heb ik écht geen zin in), dus dat mag ie ook spuiten. Dan denk ik: als ie dan toch bezig is, spuit de muur dan ook maar ff mee O-) Maar das wel 1000 euro ja (en dat voor tijdelijk). Dus misschien schrappen we dat nog.
  dinsdag 5 december 2023 @ 14:56:15 #66
149959 SQ
snelle trees
pi_211525570
Ja het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven natuurlijk. Ook een plafonnetje is naar mijn mening zo gepiept met een roller.
Wat gaan jullie wel zelf doen?
disclaimer
  dinsdag 5 december 2023 @ 15:12:15 #67
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_211525698
Ik zou er eerst gaan wonen en een keer de seizoenen beleven en dan kijken wat je precies wil. Wij hebben samen met vrienden een huis gekocht en wij zijn er eerst gaan wonen maar onze vrienden hadden al bedacht hoe ze het willen voordat ze er kwamen wonen. Ze hebben een aanbouw maar hebben niet goed over het lichtinval nagedacht zodat ze nu een vrij donker huis hebben. Ook wilden ze de cementen stampvloer er niet uit halen want veel werk zodat hun keuken nu erg koud is. Wij hebben besloten om een tijd in een caravan te gaan wonen omdat wij de vloer er wel uit hebben gebikt en het allemaal net iets anders aanpakken.
To BG or not to BG!
pi_211812199
Nog 5 nachtjes slapen en dan de sleutel :o
Over 4 weken zijn we voor het eerst wakker geworden in ons nieuwe huis :o
Voorbereidingen zijn zoveel mogelijk gedaan. Nu vooral druk met lijstjes maken en alvast heel veel inpakken (dan hoeft dat niet tijdens het klussen).
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 december 2023 14:56 schreef SQ het volgende:
Ja het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven natuurlijk. Ook een plafonnetje is naar mijn mening zo gepiept met een roller.
Ik ben er ook gewoon niet zo goed in :@ Dit huis (huur) heb ik het plafond zelf gedaan, en dat is niet supergoed gelukt. Nu met koophuis willen we het wel netjes, dus liever door een pro :+
En met die kleine + werk is er ook even niet de tijd om veel zelf te doen deze maand. We zouden een maand langer kunnen huren, maar dat kost dan 2000 euro. Voor dat geld kan ik ook een hoop laten doen ;)
quote:
Wat gaan jullie wel zelf doen?
Wat we in januari gaan doen:

• Vloer zolder en eerste verdieping er uit, plinten eerste verdieping weg (ivm stucen)
• Eerste verdieping muren laten stucen + plafond&muren laten spuiten
• Beneden plafonds laten spuiten. De meeste wanden gaan we zelf wit sausen, want binnen nu en 2 jaar worden die alsnog gestuct.
• Zelf laminaatvloer leggen op zolder en eerste verdieping
• Snel verhuizen :+

Daarna is het lijstje oneindig met wat moet en wat we willen, maar dat zien we daarna wel...

[ Bericht 5% gewijzigd door Piles op 29-12-2023 10:00:02 ]
pi_211815651
Vloerverwarming leggen is echt simpel, wij hebben het ook zelf gedaan zonder problemen. Mocht je nog tips willen dan hoor ik het wel.

Waar je wat tijd in moet investeren is het tekenen van je legplan, dat is een van de belangrijkste dingen. Hou in je legplan ook rekening met de aanvoerlijnen van andere kamers naar je verdeler.

Je moet alleen een afrolapparaat via Marktplaats op de kop tikken want zonder is het eigenlijk niet werkbaar.
pi_211816234
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:40 schreef Managarm het volgende:
Vloerverwarming leggen is echt simpel, wij hebben het ook zelf gedaan zonder problemen. Mocht je nog tips willen dan hoor ik het wel.
Ik heb er (hier o.a.) wel e.e.a. over gelezen inderdaad. Zeker dat zo'n afrolhaspel een must is :D

Maar ik moet me nog eens goed (laten) informeren over de vloerverwarming: wordt het infrezen (dat laten doen) of nieuwe dekvloer (dan evt. zelf doen). Klusje voor februari :)
  vrijdag 29 december 2023 @ 21:15:21 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211826461
Leuk, het gaat beginnen. Veel succes!
Resistance is futile.
pi_211905048
Sleutels in the pocket, it's on!
En mijn god, wat ziet het er niet uit als zo'n huis leeg is :D
Veel te doen morgen :7
pi_211905080
Foto's *O*

En gefeliciteerd!
pi_211918297
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 16:30 schreef Puala het volgende:
Foto's *O*
Heb ik, ik probeer morgen update met foto's te posten :)

Vandaag al lekker veel gedaan. Stukadoor zou morgen beginnen, maar die kwam vanmiddag 'even kijken'. Gelijk 2 slaapkamers in de voorstrijk gezet _O_
Morgen dus al stucen.
pi_211939711
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2024 18:42 schreef Piles het volgende:

[..]
Heb ik, ik probeer morgen update met foto's te posten :)

Vandaag al lekker veel gedaan. Stukadoor zou morgen beginnen, maar die kwam vanmiddag 'even kijken'. Gelijk 2 slaapkamers in de voorstrijk gezet _O_
Morgen dus al stucen.
Zijn er al foto’s? *O*
Is dat zo?
pi_211940865
Ja die zijn er. Moet alleen nog een moment vinden om te uploaden en posten. Vooral druk met schilderen nu, en dan baby, eten, slapen. Dus er komt steeds niet van. Morgen weer een poging :)
pi_211946359
Woensdag: sleuteloverdracht *O*
En meteen gereedschap gebracht.

Donderdag: sloopdag :7

Plinten van boven gesloopt en nog een kast uit elkaar gehaald (die hadden we dus niet gratis moeten overnemen |:( ):

Radiatoren verwijderd:

4 lagen behang afstomen, gelukkig maar 1 wandje:

Donderdagmiddag kwam de stukadoor dus 'even kijken'. Hij wilde meteen z'n gereedschap uitladen (prima), maar dat duurde nogal lang (terwijl wij stonden te stomen). Bleek dat ie al aan het voorstrijken was _O_

Oh, en de vloer die je ziet (zeil) ligt er al 36 jaar _O- Dus stucloper was niet nodig, daar dient dit prima voor.

Vrijdag/zaterdag: zolder sausen
Fijn om meteen iets van resultaat te hebben :7

En de stukadoors kwamen zaterdagochtend ook nog even. Maandag verder ^O^
pi_211946387
Eerste tegenvaller gisteren: de schoorsteen is lek -O-
Bij de buren ook (gedeelde schoorsteen), maar daar lijkt het door een loze pijp te komen. Dus die hebben een kapje er op laten zetten. Maar bij mij is het metselwerk v/d schoorsteen nat binnen, dus dat lijkt me meer voegwerk/zink (dat is bij de buren al eens hersteld). Straks eens goed bekijken.
En bedenken of we het gaan laten herstellen, of dat ik de buren ga overtuigen om de schoorsteen te verwijderen. Enige waar ie voor gebruikt wordt is de mechanische ventilatie. De cv heeft volgens mij al een eigen pijp naar buiten.

Overigens hielden de oude bewoners er van om alles zelf te schilderen (incl buitenkozijnen). Gisteren zag ik dat ze hele stukken vergeten waren :') Dus ook een klusje voor op het lijstje: buitenschilderwerk.

Wat ga ik vandaag nog doen:
- Vloer uit de kruipruimte halen (tapijt ligt er ook al 100 jaar), die van zolder heb ik gisteren na het sausen al weggehaald
- Schoorsteen inspecteren en binnen afdekken ivm lekkage
- Gereedschap uit de woonkamer halen + laatste dingen van het plafond zodat morgen/overmorgen het plafond gespoten kan worden
Verder niet te veel, beroerde nacht gehad :Z Dus ik hoop vanmiddag nog even op de bank te kunnen ploffen :P

[ Bericht 21% gewijzigd door Piles op 07-01-2024 09:43:05 ]
pi_211947068
Leuk om mee te kijken, Piles! Wat een werk, heel veel succes!
Is dat zo?
pi_211948761
Schoorsteen kan verschillende dingen zijn:

- de opening aan de bovenzijde is open
- het lood is niet goed aangebracht of zo oud dat het gescheurd is
- voegwerk is niet goed meer waardoor het poreus is geworden.

Als de schoorsteen geen esthetische waarde heeft zou verwijderen idd het makkelijkste zijn. Anders ben je een paar honderd euro kwijt voor reparatie/renovatie.
pi_211950698
De oud-eigenaren schilderden dus graag alles zelf. Zucht...

De schoorsteen in kwestie. Het beton rechtsboven had eerst stucwerk, maar dat viel er bij aanraken vanaf (want nat). Ook het hout daar links (waar ik plaatje heb weggehaald) is nat. In het midden de loze pijp waar een speciedop in zat.

Ik trok de dop er af en zag niks. Toen ik wat met mn plamuurmes roerde had ik een emmertje mos, grond en 1 walnoot :+

En toen nog eens in de pijp kijken. Ik snap dat het met al die regen van laatst nat werd in de pijp...

Heb nu de dop teruggedaan met een gaatje erin en emmer er onder. Dan blijft het water in elk geval niet in de pijp staan. Hopelijk droogt het nu ff. Binnenkort komt loodgieter in elk geval een hoedje op de schoorsteen zetten, net als bij de buren. En dan maar eens verder kijken.
pi_211958367
Ok, kleur-vraag :)
We doen de muren en plafonds in RAL 9016 Verkeerswit. Maar de kozijnen en het houtwerk binnen (rondom trap e.d.) zijn 1000 tinten geel (ik kan geen geel meer zien :r ). De binnendeuren gaan we een keer vervangen (want niet netjes te schilderen), maar de kozijnen en houtwerk kunnen/moeten wel. Welke kleur zouden jullie die doen, bijpassend bij RAL9016? Toch gaan voor standaard RAL 9010? Een kleur lijkt me ook wel wat, maar dat durf ik nu ff niet.
  maandag 8 januari 2024 @ 11:40:41 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211959081
Ga je de plinten er ook op afstemmen? En welke kleur is jullie schakelmateriaal?

Wat je niet wil is 9010 en 9016 mixen. Schakelmateriaal is vaak 9016.

Kleur: zou ik persoonlijk voor gaan, plintjes en deuren dan ook meenemen in de overweging.
Resistance is futile.
pi_211962614
Schakelmateriaal is 9010 denk ik (of ernstig vergeeld), maar willen we (op termijn) vervangen. Dus daar zijn we niet aan gebonden. Ook komen overal nieuwe plinten, in passende kleur. Dus eigenlijk staat alleen muur/plafond vast qua kleur: 9016.
Ik ga eens nadenken over een kleur voor kozijnen, deuren en schakelmateriaal. Ik neig naar zwart (chique) voor Schakelmateriaal. Maar wel witte deuren en plinten. Mogelijk donkere/zwarte kozijnen dan...
Als iemand plaatjes met inspiratie heeft, die zijn welkom! Mss neus ik nog even in de andere project-topics :+
pi_211962667
Zwart schakelmateriaal vangt wel veel stof. Ik denk dat ik voor wit-wit zou gaan.
En dan ook wit schakelmateriaal :Y

SPOILER
Vorige huis. Wit schakelmateriaal, Berker S1 polarwit icm zwarte plinten en zwarte deuren. Leuk, maar ik hou niet van poetsen dus nooit meer.

Dit huis zelfde schakelmateriaal, witte deuren en plinten om de poets/stof reden.
pi_211962770
Ik zou alles 9016 doen (deuren, plinten, schakelmateriaal) en de muren een kleur geven. Het wit contrasteert dan mooi. Maar hé, dat is wat ik zelf heb gedaan.

Succes met de werkzaamheden!
pi_211963212
9016 is prima. Hoewel ik geen bezwaar heb tegen verschillende witten, zolang het maar niet té dicht bij elkaar zit. Dus wmb kan 9016 best met 9010 houtwerk, dat is best een groot verschil.

Ik haat ook stoffen dus liever wit schakelmateriaal om dezelfde reden als @Puala
pi_211969135
Oeh, zeer sterk argument, stof en schoonmaak :o Wit schakelmateriaal dus.
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou alles 9016 doen (deuren, plinten, schakelmateriaal) en de muren een kleur geven. Het wit contrasteert dan mooi. Maar hé, dat is wat ik zelf heb gedaan.

Ja, zou ook mijn voorkeur hebben. Maar we hadden helaas niet de tijd en energie om nu goed over kleuren na te denken. Dus we beginnen met witte muren :P Wellicht in de toekomst nog een kleurtje hier en daar :Y
  dinsdag 9 januari 2024 @ 08:39:04 #89
35189 Troel
scherp en bot
pi_211969792
Maar lieve mensen, laten we wel wezen. De hoeveelheid stof is natuurlijk hetzelfde ongeacht de kleur van het schakelmateriaal, alleen valt het bij wit minder op. Het is natuurlijk gewoon even vies en je moet er toch echt af en toe met een doekje overheen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211970568
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:39 schreef Piles het volgende:
Ok, kleur-vraag :)
We doen de muren en plafonds in RAL 9016 Verkeerswit. Maar de kozijnen en het houtwerk binnen (rondom trap e.d.) zijn 1000 tinten geel (ik kan geen geel meer zien :r ). De binnendeuren gaan we een keer vervangen (want niet netjes te schilderen), maar de kozijnen en houtwerk kunnen/moeten wel. Welke kleur zouden jullie die doen, bijpassend bij RAL9016? Toch gaan voor standaard RAL 9010? Een kleur lijkt me ook wel wat, maar dat durf ik nu ff niet.
Ik heb een hekel aan mixen van tinten wit. Je deuren zullen geel ogen en dat vind ik persoonlijk oubollig.

Wij hebben zelf voor een heel lichte warmgrijs gekozen voor de deuren i.c.m. 9016 op de muren. Maar als je voor wit wil gaan zou ik 9016 nemen in een zijdeglans. Je kunt de deuren ook chiquer maken door er mooi beslag op te zetten.
pi_211971108
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 08:39 schreef Troel het volgende:
Maar lieve mensen, laten we wel wezen. De hoeveelheid stof is natuurlijk hetzelfde ongeacht de kleur van het schakelmateriaal, alleen valt het bij wit minder op. Het is natuurlijk gewoon even vies en je moet er toch echt af en toe met een doekje overheen :P
Dat kan, maar ik struisvogel daar in gewoon lekker :P

Mijn robotstofzuiger zorgt voor aanzienlijk minder stof in de gehele woning. En mijn zwarte deuren zagen er na 3-4 dagen al weer uit alsof ze al weken niet gedaan waren :@
pi_211973297
Schaamteloze TVP :P.
pi_211973525
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 11:04 schreef Puala het volgende:

[..]
Dat kan, maar ik struisvogel daar in gewoon lekker :P

Mijn robotstofzuiger zorgt voor aanzienlijk minder stof in de gehele woning. En mijn zwarte deuren zagen er na 3-4 dagen al weer uit alsof ze al weken niet gedaan waren :@
Ja er is wat mij betreft ook wel echt een verschil tussen een klein beetje stof op de plint of op de bovenkant van de stopcontacten en nooit schoonmaken. Ik maak echt wel schoon maar ik heb bijvoorbeeld een hoogglans geschilderde donkerblauwe kast en de bovenkant daarvan ziet er na 36 uur na het stoffen alweer uit alsof je een maand niet hebt schoongemaakt. Ik heb ook een kast met een vergelijkbaar soort vlakke bovenkant in lichtroze zijdeglans en daar zie je eigenlijk nooit stof op. Terwijl dat er echt wel ligt. :P
  dinsdag 9 januari 2024 @ 15:16:04 #94
208890 June.
Seriously?
pi_211973661
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

Dat hebben wij ook, maar dan met RAL9010 ;) Ik vind dat ook een mooi contrast.
Shine bright like a diamond.
pi_212048828
Update *O*
Er is veel gebeurd in een week tijd :7 Heel blij met onze stukadoor. Boven wanden gestuct en wanden+plafonds gespoten.

Beneden het plafond ook laten spuiten:

De wanden hebben we vervolgens zelf gedaan met 2 lagen:

En een paar uurtjes laminaat leggen op zolder:

Op dit moment worden de radiatoren weer opgehangen en aangesloten, en kan het hier opwarmen en drogen. Vrijdag/zaterdag boven de vloer leggen, en dan zijn we een heel eind klaar.
Gelukkig maar, want de verhuizing nadert :D
pi_212049170

Zie ik het goed een derde legpatroon lekker stevig en autistisch. Precies zoals ik het ook graag zelf doe. :Y
pi_212050806
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 11:34 schreef J.P.A.J.S het volgende:
[ afbeelding ]

Zie ik het goed een derde legpatroon lekker stevig en autistisch. Precies zoals ik het ook graag zelf doe. :Y
Ik was het niet van plan (want zolder), maar toen ik eenmaal begon kwam het wel mooi uit. En op de bovenverdieping willen we het sowieso, dus was mooi om even te oefenen :P
pi_212055208
Ziet er strak uit allemaal!

Hebben jullie nog overwogen om de CVleidingen in te frezen of niet?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212055364
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 20:24 schreef Zedi het volgende:
Hebben jullie nog overwogen om de CVleidingen in te frezen of niet?
Beneden niet ivm vloerverwarming-plan.
Boven wel, net als wandcontactdozen lager zetten. Maar gezien de korte termijn en het onmogelijk kunnen vinden van technici hebben we dat losgelaten.
pi_212058533
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 19:29 schreef Piles het volgende:
Mijn eerste gedachte was ook overal vloerverwarming en klaarmaken voor een warmtepomp enzo , maar nu ik dit lees zou ik toch enige prioriteit aanbrengen, met vloerverwarming op de slaapkamers en veel extra na-isolatie gaat net name het comfort erg omhoog, voor de waarde maakt het niet zoveel uit.

Beneden vloerverwarming is wel lekker, dan zou ik boven niet te gek doen en de huidige dingen laten hangen.

Wij hebben zelf wel tonnen uitgegeven aan de verbouwing, maar dat is allemaal gefinancierd met overwaarde en dit is onze derde en voorlopig laatste woning.
pi_212105320
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2024 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
Beneden vloerverwarming is wel lekker, dan zou ik boven niet te gek doen en de huidige dingen laten hangen.
Doen we ook zo :)
Onze installateur is fan van duo-systeem: warmtepomp voor vloerverwarming (langzame warmte), en ketel voor radiatoren en tapwater (snelle warmte). Dus daar gaan we ons komende maanden eens in verdiepen :)
pi_212105330
Gisteren de eerste verhuisdag: 2 bakwagentjes vol met tuin, schuur en zolderspullen. Blij dat dat alvast weg is ^O^
Nu druk met de laminaatvloer op 1e verdieping (zelfde als op zolder), helemaal doorgelegd over hele verdieping, in patroon... 2 kamers + overloop gedaan, morgen de laatste kamer (maar die moet ik achteruit leggen ;( ). Kijken of dat lukt, anders komt er een drempeltje :P
pi_212106279
Oh en wat heb ik toch een grafhekel aan Praxis, Gamma en Karwei. Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat. Normaal rij ik naar Hornbach, nu een keer niet. Meteen spijt. Nog 1 blad van 216, van Einhell. Rest was op 8)7

En ja ook eigen fout, had gewoon alvast bij ecotools moeten bestellen. Maar toch.
pi_212126093
Verhuisweek :o *O* :X
Wat vliegt de tijd...

Vandaag de vloer boven afmaken, nog 1 kamertje laminaat. Dan de deuren inkorten (zucht) en gordijnrails ophangen. En hopelijk vast wat echte lampen, zodat we een keer niet verhuizen naar een huis met Verhuisfittingen :P

Zaterdag ook nog even de meterkast nader bekeken. Er zit een 3fasen hoofdschakelaar in, maar tis een 1fase aansluiting :? Blijkbaar wordt ie in de hoofdschakelaar doorgelust van 1 naar 3, en vanuit daar naar blauwe, groene en pv-groep. Zal wel ter voorbereiding zijn op ooit een mogelijke 3fasen aansluiting?
pi_212126530
Wat gaan jullie lekker Piles :D
  Moderator maandag 22 januari 2024 @ 16:02:37 #106
92034 crew  Vonkenboer
pi_212130901
Poeh, gaat er best van hier ! Lekker bezig !

Die kast lijkt dan inderdaad alvast voorbereid op driefase.
pi_212133329
Stang op zolder gemaakt voor alle handkleding, zodat de PAX-kasten voor de verhuizing uit elkaar kunnen. Was een tijdelijk idee, maar zal wel blijven hangen, is best handig zo :+

Laminaat boven, doorgelegd en in patroon. Dit was het lastigste stuk:

Kamer 2 klaar (zaterdag):

Kamer 3 klaar (vanmiddag):

Maar door het vervangen van vinyl door laminaat (+ondervloer) passen de deuren niet meer. Dus moet een 1,5cm af. Zou ik normaal spannend vinden, maar deze deuren zijn toch al godsgruwelijk lelijk (en worden zsm vervangen).
Ik dacht eind v/d middag: even snel met decoupeerzaag (had ik toch liggen voor laminaat). Maar dat werd niks natuurlijk :@

Het goede gereedschap, voor de juiste klus. Dat werkt een stuk makkelijker, netter en veiliger:

En hij past ^O^ Morgen de rest.
pi_212133397
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 19:18 schreef Piles het volgende:
Moest ff snel nieuw zaagblad hebben,want sleet sneller dan gehoopt met laminaat.
Nou, soap continues. Blad geruild, want dacht verkeerde te hebben (en moest toch bij Hornbach zijn). Dus nu een Bosch.
Kom ik thuis, krijg ik het blad er niet op. Ben ik een ring kwijt :X Overal gezocht, nergens te vinden. Dus vandaag alles afgekort met decouperzaag. Gaat ook, maar geeft zo'n zooi... En ik moet dus nieuwe set borgringen bestellen. Zucht.
pi_212167669
We zijn verhuisd :o

Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters :( Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.

Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
  donderdag 25 januari 2024 @ 19:57:43 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212168099
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:

Geen makkelijke dag, de kinderopvang was dicht ivm zieke leidsters :( Dus vriendin hele dag met baby bij vrienden in huis gezeten, en ik alles met verhuizen regelen. Maar het is gelukt en iedereen ligt gevoed en wel in een bed nu.

Morgen aan de gang in het oude huis (helaas). Huurwoning, dus alle muren moeten wit. Hopelijk redden we dat in een dag (kinderopvang is weer open gelukkig).
Ellende, 2 woningen... Succes morgen!
Resistance is futile.
pi_212168635
quote:
1s.gif Op donderdag 25 januari 2024 19:32 schreef Piles het volgende:

Dat is een behoorlijke hindernis. Maar jullie zijn over _O_
Spoilers!
pi_212210624
Wat. Een. Chaos. :D
Maar langzaam maar zeker wordt het opgeruimder en pakken we steeds een beetje uit.

Waar ik al bang voor was: de Pax-kast van 237 paste nét niet. Zaterdag opgelost met de invalzaag, 2 cm er af was voldoende:

pi_212493907
De chaos is wel aardig voorbij :) Alle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken :)

Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat :P

Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine :X

maandag 19 februari 2024 @ 10:31:17 #114
35189 Troel
scherp en bot
pi_212493943
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:27 schreef Piles het volgende:
De chaos is wel aardig voorbij :) Alle vloeren liggen (incl achter de schotten op zolder). Daarmee konden bijna alle verhuisdozen leeg. En begint het nu steeds meer op een huis te lijken :)

Wel komen we nu allerlei verrassingen tegen natuurlijk, zoals dat gaat :P

Dit is bijvoorbeeld achter de CV-ketel: vanuit de originele WCD in de muur (waar ooit alleen ketel op zat waarschijnlijk), is er doorgelust naar een 2-voudige opbouwdoos. Voor ketel en wasmachine :X

[ afbeelding ]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212493972
quote:
7s.gif Op maandag 19 februari 2024 10:31 schreef Troel het volgende:

[..]
Er zijn mensen die zeggen "Ja maar het werkt toch"
Ja ik vermoed dat dit al jaaaaaren zo zit :{
Maar staat nu wel hoog op het lijstje om even wat lasklemmen te plaatsen (en de juiste draad etc.).
Voor korte termijn in elk geval de rookmelders opgehangen, is ook al iets :')
  maandag 19 februari 2024 @ 10:47:15 #116
36431 bleiblei
pi_212494168
Och, dit valt nog relatief mee toch? I've seen worse.

Al kan het inderdaad netter.
Meest tricky vind ik nog de nul-draad met een flink stuk koper bloot.
Maar ik zou er een stopcontact monteren en een stekkerdoos in prikken.
pi_212679862
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg :o
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 volt :X Spanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).

Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
pi_212685901
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 19:10 schreef Piles het volgende:
Vandaag dus ff bovenstaande fixen. Dacht ik.
Groep netjes uit, draadjes los, niks aan de hand. Tot ik de geelgroene draad aanraakte en een oplawaai kreeg :o
Wat (b)lijkt: er staat spanning op de aardedraad (groep 2) als de pv panelen aan zijn (aparte groep met aparte aardlek).
Als ik groep 2 aan heb, meet ik tussen aarde en fase zo 100 volt :X Spanning die dus op de randaarde staat!
Zodra ik wasmachine of cv ketel aansluit, is het probleem weg (en het apparaat staat niet onder spanning).

Zit dus ergens goed mis, maar waar?
Groep 1 tm 5 zit verdeeld over 2 aardlekschakelaars. Pv groep heeft eigen groep met eigen aardlekschakelaar.
Enige manier om de aardedraad spanningsloos te krijgen, is de pv groep uitzetten.
Meterkast is vorig jaar vernieuwd voor de aanleg van de zonnepanelen...
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.

Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.

Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen. Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
pi_212686035
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.

Wanneer je de CV-ketel insteekt vormt deze een verbinding tussen de aarding van de elektra-installatie en de water- en CV-leidingen, welke misschien wel goed geaard zijn. Je merkt dan niets van problemen met de aarde totdat je die stekker lostrekt.
pi_212686187
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:09 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Waarmee meet je? Met een multimeter kan je dit niet meten, je meet een inductie spanning, die treed op als w draden een stuk naast elkaar lopen waarvan er door eentje stroom loopt. Dus dan is die 100 volt niet gek.
Mulimeter inderdaad (maar ben er niet heel erg in thuis...). Die 100 volt meet ik alleen op zolder:
Met ingeschakelde groep + ingeschakelde PV panelen:
Aarde x fase = 100v
Aarde x nul = 75v
Fase x nul = 240v

Met uitgeschakelde groep of uitgeschakelde PV meet ik niks (want heb ik geen nul/fase of geen spanning op aarde)...

quote:
Zonnepanelen worden vaak met een aardlek met hogere aanspreekstroom afgezekerd, omdat die soms een lekstroom van meer dan 30 mAh genereren.
De groep van de panelen heeft een combi zekering+aardlek, met daarop 30mA. Dus die lijkt gewoon op 30 gezekerd.
quote:
Alleen, als je een goede aarde in huis hebt zou je die spanning niet mogen voelen.
Nou, die heb ik zeker wel gevoeld :D :X
quote:
Het is dus zaak je aarding te checken, dat kan alleen van die groep zijn, of van je hele huis. Dit kan je alleen zelf met goedkoop meetgereedschap slecht meten...
Das jammer.

Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).

Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
pi_212686206
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:21 schreef XanderH het volgende:
Klinkt bijna alsof er iets mis is met de aardvoorziening van de hele woning.
Ja, daar raak ik inmiddels wel een beetje ongerust over. Maar dat meet lastig idd.
Ik ga maar eens een elektricien bellen om e.e.a. uitgezocht te krijgen.
En dan het juridische deel in: want een onveilige installatie is een verborgen gebrek (dus daar mogen de oud-bewoners iets mee...).
pi_212686576
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 10:30 schreef Piles het volgende:
Overigens heb ik net hetzelfde trucje in de badkamer gedaan. Die zit op dezelfde groep als de zolder, maar daar is de aarde netjes 0 (met ingeschakelde panelen + groep en stekker van cv er uit).
Dat is wel raar, want de aardedraad in de badkamer zou verbonden moeten zijn met de aardedraad op zolder (en natuurlijk alle andere aardedraden in de woning). Oftewel wat je op zolder meet zou je ook in de badkamer moeten meten, tenzij één van de twee niet is verbonden.

Maar als een aardedraad niet is verbonden, zouden de zonnepanelen er toch ook geen invloed op mogen hebben als die op een eigen groep zijn aangesloten, want de enige plek waar een aardedraad van de zonnepanelen samenkomt met aardedraden van andere groepen is normaliter in de groepenkast.

quote:
Dus het probleem lijkt 2-ledig:
1. Er komt lekstroom van de panelen op de aarde-draad van zolder (terwijl die 2 op een aparte groep + aardlek zitten)
Dit geeft toch te denken dat draden van beide groepen wel allebei zijn bevestigd op de aardrail in de groepenkast...
quote:
2. De aarde-draad van zolder lijkt niet aangesloten op de aarding / aardlekschakelaar. Want dan zou ie én af moeten slaan én zou ik het in de badkamer ook moeten meten.
... maar dit doet weer anders vermoeden?

(Overigens reageert de aardlekschakelaar niet op spanning op de aardedraad, hij reageert op een lekstroom in de aangesloten groepen. Met een slechte aarde staat er wel spanning op de aardedraad, maar kan er niet genoeg stroom naar aarde lopen om de aardlekschakelaar uit te laten schakelen)

Misschien deugt de aarding van de hele woning niet en is daarnaast de aardedraad in de badkamer niet goed aangesloten, waardoor je het in de badkamer niet kunt meten. 🤷‍♂️

Je had eerder in dit topic al foto's van de groepenkast beloofd, kun je die misschien eens plaatsen? En dan ook foto's van de hoofdaardrail, aardelektrode en vereffeningsdraden naar de water- en gasleiding etc?

Misschien ook een foto van de PV-installatie? Heeft deze gewoon een aparte kabel naar de groepenkast of kan het zijn dat een creatieveling de aarde van een andere groep heeft aangesloten?

Wat je met een multimeter wel kunt meten is of de aardedraden in je eigen installatie goed zijn aangesloten. Heb je een geaarde contactdoos in de meterkast? Steek daar dan een lange haspel in en loop daarmee door de woning langs alle geaarde contactdozen, en meet met de multimeter weerstand in het laagste bereik tussen het aardcontact van de haspel en het aardcontact van de contactdoos. Doe dit wel met alle geaarde stekkers in de woning uitgetrokken, toch zeker van toestellen die op een andere manier met aarde zijn verbonden (zoals een CV-ketel of boiler die met een metalen waterleiding is verbonden, of een TV die met een geaarde coax-kabel is verbonden, etc.)

[ Bericht 3% gewijzigd door XanderH op 04-03-2024 11:07:29 ]
pi_212782775
@XanderH: allemaal terechte observaties en vragen. Maar inmiddels wel besloten om er zelf niet verder aan te knutselen en zoeken, maar een elektrcien te vragen. Dus daar is het nu wachten op.

Een vriend die er handiger mee is heeft gisteren wel een blik op de panelen en meterkast geworpen (incl binnenzijde), maar die snapte er ook niks van...
pi_212782901
Ondertussen zijn we vooral plannen aan het maken om al onze ideeën wat meer concreet te maken.
1 daarvan zijn de kozijnen/ramen. We hebben boven 2 lekke ramen, die we uiteraard sowieso willen laten vervangen (door glas+rooster). Daarnaast hebben we in de woonkamer geen raam wat open kan (alleen achterdeur). In de keuken mist ook een rooster.

Omdat het kozijn in de woonkamer 1 geheel is (achterdeur en 3 vaste ramen), was het idee om 1 raam/glas te vervangen door een inzetkozijn met draaikiepraam. Maar kan dat? En dat wordt dan een raam van 1.8m h x 1m b. Das ook wel fors.

In de keuken hebben we 1 klapraampje wat niet meer open wil, die wil ik laten vervangen door vast glas met rooster.

Oh ja, en nog 2 dakramen te vervangen op zolder...
pi_212783792
Volgend jaar het grote project: woonkamer&keuken :)
Binnenkort vast op zoek naar aannemer, want anders zijn we weer te laat. En we hebben een deadline qua bouwdepot :P

Grootste vraag voor nu: hoe delen we de keuken in...
We hebben een wensen/eisenlijstje, en met de ruimte die we hebben is dat een beetje een uitdaging. Maar ik weet dat hier wat mensen zijn die met hele creatieve oplossingen kunnen komen O-)

Plattegrond:

In de OP staat de huidige plattegrond, maar dat tussenmuurtje bij de keuken gaat er dus sowieso uit.
Aan de linkerkant van bovenstaande plattegrond heb ik 2 maatstrepen gezet: op 3m en op 3.6m, om te laten zien hoe ver je dan de woonkamer in komt met de keuken.

Wensenlijstje:
- fullsize koelkast (dus hoge kast van 60 breed)
- fullsize vriezer (dus hoge kast van 60 breed)
- losse oven en magnetron, op hoogte (dus hoge kost van 60 breed)
- 4 pits inductieplaat. Is standaard 60 breed, maar als 90 past zou dat chill zijn ivm grote pannen en evt. ingebouwde afzuiging...)
- Afzuiging sowieso naar buiten (kap of ingebouwd)
- Veel bergruimte en werkruimte, maar dat wil iedereen denk ik :P
- Vaatwasser uiteraard, ergens naast de spoelbak (zit nu op een hele onhandige plek...).

Verder niet echt voorkeur voor de indeling (barretje, kookeiland etc).
Wij komen niet verder dan een U-keuken met spoelbak&vaatwasser bij het raam, aan de lange wand de kookplaat + ovens + koelkast + vriezer. Maar dan kom je dus 3,6m de woonkamer in.
Tegen het wandje met de gang kan prima werkblad van 60 (of 40) diep. Maar het vervelende is dat de ruimte tussen wandje en raam maar 48cm is. Dus je kan daar geen hoge kasten van 60 kwijt (dus geen koelkast/vriezer/oven). Eventueel wel hangkastjes van 30 of 40 diep (boven een blad van 60 diep).

Uiteraard gaan we shoppen bij keukenboeren, maar ik ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen :)
  maandag 11 maart 2024 @ 12:34:43 #126
35189 Troel
scherp en bot
pi_212784496
Ik roep maar even wat in willekeurige volgorde:

Hoe hoog begint het raam aan de voorkant en opent dat naar buiten of naar binnen. Uiteraard houd je daar rekening mee dat als het naar binnen is dat je het raam nog wel open kunt doen met de kraan en dergelijke, maar noem het toch maar even (zie het ook vaak fout gaan).
Hangkastje van 40 diep zijn natuurlijk prima voor glazen e.d., waardoor je de diepe kant kunt gebruiken voor voorraad e.d. Op het moment dat je je vaatwasser bij het raam hebt, is het vanaf daar ook makkelijk om de dingen in de kastjes te zetten.
Qua afzuigkap: als je er eentje neemt, neem zo'n schuine. Scheelt gewoon een flink aantal bulten.
Mogen de oven en de magnetron wel boven elkaar of liever niet?
Je wilt de oven en magnetron graag op hoogte. Wil je dit niet ook liever voor je vaatwasser? Of ben je nog niet op de leeftijd dat je het jezelf makkelijk wilt maken. ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212784624
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:34 schreef Troel het volgende:
Ik roep maar even wat in willekeurige volgorde:

Hoe hoog begint het raam aan de voorkant en opent dat naar buiten of naar binnen. Uiteraard houd je daar rekening mee dat als het naar binnen is dat je het raam nog wel open kunt doen met de kraan en dergelijke, maar noem het toch maar even (zie het ook vaak fout gaan).
Raam naar buiten, en begint iets boven het huidige aanrecht. Dus dat is geen probleem. Maar goed punt :D
quote:
Mogen de oven en de magnetron wel boven elkaar of liever niet?
Ja, zeker mogen die boven elkaar :Y
quote:
Je wilt de oven en magnetron graag op hoogte. Wil je dit niet ook liever voor je vaatwasser? Of ben je nog niet op de leeftijd dat je het jezelf makkelijk wilt maken. ;)
Hm, niet echt over nagedacht. Maar ik heb geen moeite met een lage vaatwasser. Gezien de opties/ruimte is er denk ik geen ruimte voor vaatwasser op hoogte (hij moet ergens onder een werkblad ga ik nu vanuit).
  maandag 11 maart 2024 @ 13:59:40 #128
35189 Troel
scherp en bot
pi_212785448
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:48 schreef Piles het volgende:

[..]
Raam naar buiten, en begint iets boven het huidige aanrecht. Dus dat is geen probleem. Maar goed punt :D
[..]
Ja, zeker mogen die boven elkaar :Y
[..]
Hm, niet echt over nagedacht. Maar ik heb geen moeite met een lage vaatwasser. Gezien de opties/ruimte is er denk ik geen ruimte voor vaatwasser op hoogte (hij moet ergens onder een werkblad ga ik nu vanuit).
Oow en denk na over de hoogte van het aanrechtblad en de hoogte van de kastjes. Wil je wel of geen ruimte boven de kastjes (afstoffen!).

Ik zou gaan voor een la onder mijn vaatwasser en daarboven oven en magnetron ofzo. Maar dat is afhankelijk van hoe groot jullie zijn natuurlijk.
En vergeet de kokendwaterkraan niet!

[ Bericht 0% gewijzigd door Troel op 11-03-2024 16:21:29 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212797553
@XanderH: ik kon het toch niet laten om nog een keer goed in de meterkast te kijken.
En ik denk dat dit de oorzaak is:

De draad naar de aardpen lijkt precies net niet vast te zitten aan de aardrail 8)7

Daardoor gaat de lekstroom van pv-panelen via aardrail naar groep 2. Groep 1 heeft geen aardedraad (alleen nul en fase).

Vanavond, als de zon onder is, maar eens de boel spanningsloos maken en draad vastzetten. Kijken of dat wat oplost. Wat ik wel verwacht.
pi_212798624
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
@:XanderH: allemaal terechte observaties en vragen. Maar inmiddels wel besloten om er zelf niet verder aan te knutselen en zoeken, maar een elektrcien te vragen. Dus daar is het nu wachten op.
Niets mis mee natuurlijk om het uit te besteden, als je er zelf niet uitkomt. Maar wacht er niet te lang mee want het klinkt niet bepaald veilig. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:26 schreef Piles het volgende:
@:XanderH: ik kon het toch niet laten om nog een keer goed in de meterkast te kijken.
En ik denk dat dit de oorzaak is:
[ afbeelding ]

De draad naar de aardpen lijkt precies net niet vast te zitten aan de aardrail 8)7

Daardoor gaat de lekstroom van pv-panelen via aardrail naar groep 2. Groep 1 heeft geen aardedraad (alleen nul en fase).

Vanavond, als de zon onder is, maar eens de boel spanningsloos maken en draad vastzetten. Kijken of dat wat oplost. Wat ik wel verwacht.
Ja dat hoort wel vast te zitten natuurlijk. :+

Kun je die draad volgen? Meestal zit er in de meterkast (niet groepenkast) nog een hoofdaardrail waar deze draad uitkomt.

Goede kans dat dit een groot deel van je problemen oplost, alleen de contactdoos in de badkamer begrijp ik dan nog niet. ;)
pi_212801588
Draad zit weer vast :)
Die ijzerdraad vanuit de groepenkast gaat idd naar hoofdrail aan de andere kant. Daarkomt nog een draad bij vanaf gas/water lijkt het, en gaat een draad naar beneden de grond in. Dus dat lijkt wel te kloppen.

Badkamer is wat gek, maar wellicht verloopt die aarde niet via de groep maar via de waterleiding? Of heb ik gewoon niet goed gemeten :P
  dinsdag 12 maart 2024 @ 21:04:04 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212803244
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:11 schreef Piles het volgende:
Volgend jaar het grote project: woonkamer&keuken :)
Binnenkort vast op zoek naar aannemer, want anders zijn we weer te laat. En we hebben een deadline qua bouwdepot :P

Grootste vraag voor nu: hoe delen we de keuken in...
We hebben een wensen/eisenlijstje, en met de ruimte die we hebben is dat een beetje een uitdaging. Maar ik weet dat hier wat mensen zijn die met hele creatieve oplossingen kunnen komen O-)

Plattegrond:
[ afbeelding ]

In de OP staat de huidige plattegrond, maar dat tussenmuurtje bij de keuken gaat er dus sowieso uit.
Aan de linkerkant van bovenstaande plattegrond heb ik 2 maatstrepen gezet: op 3m en op 3.6m, om te laten zien hoe ver je dan de woonkamer in komt met de keuken.

Wensenlijstje:
- fullsize koelkast (dus hoge kast van 60 breed)
- fullsize vriezer (dus hoge kast van 60 breed)
- losse oven en magnetron, op hoogte (dus hoge kost van 60 breed)
- 4 pits inductieplaat. Is standaard 60 breed, maar als 90 past zou dat chill zijn ivm grote pannen en evt. ingebouwde afzuiging...)
- Afzuiging sowieso naar buiten (kap of ingebouwd)
- Veel bergruimte en werkruimte, maar dat wil iedereen denk ik :P
- Vaatwasser uiteraard, ergens naast de spoelbak (zit nu op een hele onhandige plek...).

Verder niet echt voorkeur voor de indeling (barretje, kookeiland etc).
Wij komen niet verder dan een U-keuken met spoelbak&vaatwasser bij het raam, aan de lange wand de kookplaat + ovens + koelkast + vriezer. Maar dan kom je dus 3,6m de woonkamer in.
Tegen het wandje met de gang kan prima werkblad van 60 (of 40) diep. Maar het vervelende is dat de ruimte tussen wandje en raam maar 48cm is. Dus je kan daar geen hoge kasten van 60 kwijt (dus geen koelkast/vriezer/oven). Eventueel wel hangkastjes van 30 of 40 diep (boven een blad van 60 diep).

Uiteraard gaan we shoppen bij keukenboeren, maar ik ben benieuwd met wat voor ideeën jullie komen :)
Wat te denken van een kastenwand van 4 kasten breed, kom je op 240 cm. En dan nog een stukje aanrecht er aan vast voor je een schiereiland maakt tegenover de opslag. Lekker koken met je gezicht naar de woonkamer. Moet je alleen wel een recirculatie afzuigkap hebben (wij zijn er helemaal happy mee, geen gat in de buitenmuur).

Verder kan ik iedereen aanraden om voor een extra diep werkblad te gaan, dus 75 cm ipv 60 cm.

En nog een optie voor een bijzondere feature: als je niet op je eigen oprit kijkt bij het keukenraam: verlaag het raam tot op de vloer. Kan een bijzonder doorkijkje geven, afhankelijk van het uitzicht naar buiten.
Resistance is futile.
pi_212805668
Maar waar dan spoelbak en afwasmachine? Want langs de lange muur komen dan hoge kasten, bij het raam niks (want tot de vloer) en op het schiereiland je kookplaat.
  woensdag 13 maart 2024 @ 09:18:25 #134
35189 Troel
scherp en bot
pi_212806803
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 21:04 schreef Seven. het volgende:

En nog een optie voor een bijzondere feature: als je niet op je eigen oprit kijkt bij het keukenraam: verlaag het raam tot op de vloer. Kan een bijzonder doorkijkje geven, afhankelijk van het uitzicht naar buiten.
Dit had ik en ik wil het nooit meer :@ Ook bij de meeste buren die zo'n zelfde raam hadden, werd het dichtgemaakt (bij een zelfs al bij de bouw, moest nieuwe vergunning voor aangevraagd worden).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212807043
In een soortgelijke ruimte hadden wij deze indeling:

Koken tegen korte wand, spoelbak bij het raam. De u-vorm hebben we onderbroken en in plaats van hoge kasten hebben we semi-hoge kasten gekozen om de boel niet dicht te bouwen. In die semi-hoge kasten zaten een combimagnetron, vriezer, koelkast en apothekerskast.

Een groot deel van de voorraden stond in een inzetkast onder de trap en natuurlijk de ruimte erachter:

pi_212807228
En zoiets?

Je komt 330 de kamer in. Hebt wel 2 hoekkasten, 1 heb ik met uittrekbare mand gedaan voor potten/pannen.
De andere bewust niet, daar zitten planken in. Je hebt altijd wel een etagere of ovenschaal, bakblik oid wat je minder nodig hebt en op een lastiger te bereiken plek mag liggen voor die ene keer.
pi_212807459
Met beide kan ik wel wat ^O^

@Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft opties :Y Alleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.

@Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
Ik snap de keuze van semi-hoog ook wel, is een stuk ruimtelijker. Maar kasten tot het plafond geeft veel bergruimte én geen stof bovenop :+
pi_212807522
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:28 schreef Piles het volgende:

@:Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft opties :Y Alleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.

@:Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
Ik snap de keuze van semi-hoog ook wel, is een stuk ruimtelijker. Maar kasten tot het plafond geeft veel bergruimte én geen stof bovenop :+
Boven kasten zijn altijd ondiep, anders kun je er niet onder gebruik maken van t aanrecht. Je kan eventueel ook het idee van @Claudia_x realiseren door het koken naar de plek te verplaatsen van de koelkast/vriezer. Verwacht ik. Voordeel van hoe het nu staat is dat je koffiezetapparaat daar zou kunnen en niet in het zicht zou staan vanaf de eettafel, vind ik zelf wel prettig.

Waar staan jullie langer, bij de kookplaat of de spoelbak? Ik zou die voor het raam doen, dan heb je leuk uitzicht om naar te kijken.
pi_212807666
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:28 schreef Piles het volgende:

@:Puala: Slim om bij het raam ondiepe hoge kastjes te doen, en daarnaast kunnen dan gewone kasten. Dat geeft opties :Y Alleen koken en spoelbak zou ik graag omwisselen, maar daar ga ik eens mee stoeien.

@:Claudia_x: koken tegen de korte wand is ook een goed idee, zodat je aan de lange wand hoge kasten kwijt kunt.
En je wil volgens mij ook wat meer kwijt, namelijk een grote vriezer en een losse magnetron. Je kunt natuurlijk ook wat dieper de woonkamer ingaan dan wij indertijd deden, als je maar genoeg ruimte overhoudt voor een eettafel. Ik zou zelf dan ook niet zo gauw de ruimte dichtzetten met een schiereiland.

Wat ik fijn vond aan onze keuken: veel werkblad en veel vloerruimte waardoor je goed met meerdere personen tegelijkertijd erin kon werken. Voor pannen en servies was er genoeg ruimte (we woonden er met vier personen). De apothekerskast was prettig voor de meest gebruikte voorraden en met de opbergruimte onder de trap konden we de rest goed opvangen. Ik had alleen graag een wat grotere vriezer gehad. En ik snap wel dat mensen het fijn vinden om een aparte oven en magnetron te hebben.
pi_212807668
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:33 schreef Puala het volgende:

[..]
Boven kasten zijn altijd ondiep, anders kun je er niet onder gebruik maken van t aanrecht.
Uiteraard, maar je kan daarnaast weer diepe hoge kasten kwijt. Die combi had ik zelf niet bedacht :P
quote:
Waar staan jullie langer, bij de kookplaat of de spoelbak? Ik zou die voor het raam doen, dan heb je leuk uitzicht om naar te kijken.
Hmm, das een goeie... Gaan we over nadenken :)
pi_212807671
Hmm heb even geschoven, maar je krijgt geen spoelbak van 80 + vaatwasser onder het raam. Dan wissel je automatisch naar een spoelkast van 60, dan kan je de onderste lade wel gebruiken voor prullenbakken maar waarschijnlijk niet alle soorten sorteren zoals je dat mogelijk graag zou willen.

En je kan de kookplaat wel kwijt tegen de korte wand, dan schuif je wat met bovenkasten en past het alsnog. Er passen alleen 2 kasten van 40 links/rechts naast. Dat kost je wat bergruimte tov hoe ik hem eerst getekend had. En je hebt dan net iets minder bergruimte er boven. Je komt dan wel maar 3m je woonkamer in op de lange muur.

Je wilt niet meer in de hoek koken, dat is niet prettig. En je hebt links/rechts ruimte nodig om dingen neer te leggen is mijn ervaring/het advies van keukenboeren.

Krijg je zoiets;
pi_212807714
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:44 schreef Puala het volgende:
Hmm heb even geschoven, maar je krijgt geen spoelbak van 80 + vaatwasser onder het raam. Dan wissel je automatisch naar een spoelkast van 60, dan kan je de onderste lade wel gebruiken voor prullenbakken maar waarschijnlijk niet alle soorten sorteren zoals je dat mogelijk graag zou willen.

En je kan de kookplaat wel kwijt tegen de korte wand, dan schuif je wat met bovenkasten en past het alsnog. Er passen alleen 2 kasten van 40 links/rechts naast. Dat kost je wat bergruimte tov hoe ik hem eerst getekend had. En je hebt dan net iets minder bergruimte er boven. Je komt dan wel maar 3m je woonkamer in op de lange muur.

Je wilt niet meer in de hoek koken, dat is niet prettig. En je hebt links/rechts ruimte nodig om dingen neer te leggen is mijn ervaring/het advies van keukenboeren.

Krijg je zoiets;
[ afbeelding ]
Ik vind deze erg leuk! Er zit wat meer 'lucht' in de keuken. Die smalle bovenkasten zorgen ervoor dat het raam (visueel) niet wordt geblokkeerd en dat zorgt weer voor meer gevoel van ruimte. En door mijn huidige keuken weet ik dat hoekjes zoals rechts achterin fijn zijn. Zo kun je een koffieapparaat uit zicht zetten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 13-03-2024 10:57:07 ]
pi_212808345
Ja ziet er tof uit ^O^
Spoelbak van 60 vind ik overigens prima. Groter is voor ons echt niet nodig.
En als we iets meer werkruimte + bergruimte willen, kunnen we altijd nog 3,6m de woonkamer in (meer aanrecht+bovenkastje)...
Stomme vraag, maar waar zit de vaatwasser in dit ontwerp? :@ Links van de spoelbak?
pi_212810437
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 11:39 schreef Piles het volgende:
Ja ziet er tof uit ^O^
Spoelbak van 60 vind ik overigens prima. Groter is voor ons echt niet nodig.
En als we iets meer werkruimte + bergruimte willen, kunnen we altijd nog 3,6m de woonkamer in (meer aanrecht+bovenkastje)...
Stomme vraag, maar waar zit de vaatwasser in dit ontwerp? :@ Links van de spoelbak?
Rechts :) Ik wil m ook wel in je eigen ikea account tekenen, moet je ff inloggegevens dm-en, heb m zo staan voor je ;)

Links is een hoekkast met uittrekbare carrousel :) Die kan overigens ook met 2 frontjes, ivm lijnen. Maar ik was te lui om uit te zoeken hoe ik dat in de tekening gepuzzeld kreeg :@
pi_212814221
Aflevering 2 van kopen zonder kijken heeft volgens mij dezelfde ruimte en daar is een toffe keuken ingetekend :Y
pi_212850921
Vandaag de kitranden in de douche laten vervangen. Die waren oud en begonnen vies te worden.
Gelijk weer spijt van Werkspot-klus, want beunhaas die niet kon kitten :(
Binnenkort zelf maar aan de slag...
pi_212853456
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 10:44 schreef Puala het volgende:

Krijg je zoiets;
[ afbeelding ]
Als je de kastruimte kan missen zou ik links geen bovenkasten doen. Bovenkasten zijn door hun beperkte diepte en hoge positie minder handig maar ze maken een keuken wel veel minder ruimtelijk.
Ik blijf bovenkastjes er altijd lullig uit vinden zien. Beter is het om die wand vrij te houden of decoratie/verlichting.

En koffiezetapparaat staat bij ons op een lage lade achter een deurtje, ideaal want lekker uit het zicht. Misschien zou dat rechts nog kunnen.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:49:55 #148
35189 Troel
scherp en bot
pi_212880806
Wat ik heel erg mis in mijn huidige woning is het passen van het rek en het blad uit de oven in de spoelbak. Daar zou ik in een volgend huis zeker weer rekening mee willen houden. Maar dat is alleen van belang als je veel bakt natuurlijk ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212890449
Zojuist isolatie-adviseur op bezoek gehad. Blijkt allemaal lastiger dan gehoopt...

Spouwisolatie gaan we niet doen, maar dat wisten we al (i.v.m. mogelijk dampdichte verf op de gevel en relatief klein oppervlakte (tussenwoning)).
Dakisolatie ook nog niet: we willen ooit een dakkapel en mogelijk ook de dakpannen vervangen. Dus dat komt wel een keer.

Vloerisolatie willen we heel graag i.v.m. vloerverwarming. Maar die komt niet tussen de balken, maar onder de balken. Daarvoor is 50cm vrije ruimte nodig (onderkant balk <> zand), en we hebben maar 30 -O-
Blijft dus alleen bodemisolatie over (25 cm korrels op het zand a 1.500 euro), maar dat isoleert je vloer natuurlijk niet. Dus vloerverwarming verwarmt dan nog steeds je kruipruimte.

Enige optie voor vloerverwarming + vloerisolatie is de kruipruimte laten vergroten (uitzuigen), maar dat is ook weer makkelijk 3.500 euro. En dan nog de isolatie zelf. Keuzes...
pi_212891687
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:26 schreef Piles het volgende:

Enige optie voor vloerverwarming + vloerisolatie is de kruipruimte laten vergroten (uitzuigen), maar dat is ook weer makkelijk 3.500 euro. En dan nog de isolatie zelf. Keuzes...
Weet niet hoe groot de kruipruimte is en hoe lekker het te bereiken is maar ja zou ook nog een paar dagen zelf kunnen gaan graven. Zal wel vies veel werk zijn en in zo’n ruimte niet fijn zijn… bespaar je de ¤3500 maar kost het je veel tijd en moeite.
Wellicht dan het bedrag met meerdere offertes nog iets omlaag kan? Waarschijnlijk is de subsidie alleen voor de daadwerkelijke isolatie en kun je voor uitzuigen geen subsidie krijgen?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_212994290
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:26 schreef Piles het volgende:
Zojuist isolatie-adviseur op bezoek gehad. Blijkt allemaal lastiger dan gehoopt...

Spouwisolatie gaan we niet doen, maar dat wisten we al (i.v.m. mogelijk dampdichte verf op de gevel en relatief klein oppervlakte (tussenwoning)).
Dakisolatie ook nog niet: we willen ooit een dakkapel en mogelijk ook de dakpannen vervangen. Dus dat komt wel een keer.

Vloerisolatie willen we heel graag i.v.m. vloerverwarming. Maar die komt niet tussen de balken, maar onder de balken. Daarvoor is 50cm vrije ruimte nodig (onderkant balk <> zand), en we hebben maar 30 -O-
Blijft dus alleen bodemisolatie over (25 cm korrels op het zand a 1.500 euro), maar dat isoleert je vloer natuurlijk niet. Dus vloerverwarming verwarmt dan nog steeds je kruipruimte.

Welk materiaal is je verdiepingsvloer?
pi_212995741
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 16:59 schreef Puala het volgende:

[..]
Welk materiaal is je verdiepingsvloer?
Beneden bedoel je? Beton (balken broodjes). Tussen de balken voldoende ruimte uiteraard, maar tussen onderkant balk en zand niet.
pi_213071915
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2024 18:37 schreef Piles het volgende:

[..]
Beneden bedoel je? Beton (balken broodjes). Tussen de balken voldoende ruimte uiteraard, maar tussen onderkant balk en zand niet.
Maar @Puala, ik ben nu wel benieuwd naar de reden van je vraag. Zie je andere mogelijkheden? :P
pi_213072122
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 14:50 schreef Piles het volgende:

[..]
Maar @:Puala, ik ben nu wel benieuwd naar de reden van je vraag. Zie je andere mogelijkheden? :P
Heb je overal maar 30 cm? Of is er gewoon een beetje makkelijk gemeten? Vanaf 35 zijn er mogelijkheden zie ik.

En op zich helpt de bodem isoleren wel, want dan zakt je warmte niet weg de grond in, maar stook je enkel de bovenruimte warm. En die is vrij beperkt.
pi_213108473
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:18 schreef Puala het volgende:

Of is er gewoon een beetje makkelijk gemeten?

Ik ben er vandaag maar eens zelf ingekropen, en bij het luik is er idd 30cm. Maar verderop 45. Dat biedt wel opties :)
pi_213188748
Even crosspost uit Piles in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #83 Bijna Pinksterbloemen!

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 10:23 schreef Piles het volgende:
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen :D
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&planten :P

SPOILER
We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
pi_213230897
Vorige week vooral kleine klussen gedaan:
• Pax-kasten op maat gezaagd en opgebouwd. Strak tegen het plafond ^O^
• Extra elektra aangelegd op slaapkamers (schakelaar omgebouwd naar combi wcd+schakelaar)
• Heel veel opgeruimd, was ook nodig :P

Deze week zijn we vooral op stap om allerlei keuzes te maken. Gedoe, maar vooruitgang :D

Wat gaat er dan allemaal gebeuren?

Korte termijn
• Schoorsteen wordt van het dak gehaald (ivm lekkage bij de buren)
• Zonwering aan de zuidkant (boven)
• Extra zonnepanelen op de uitbouw
• Glas vervangen op een paar plekken i.v.m. lek glas
• Horren in alle ramen (toch iets wat ik helemaal zelf doe :+ )

Grotere werken
• Nieuwe keuken (nu bezig met ontwerp e.d.)
• Vloerverwarming (deze week adviesgesprek)
• Mechanische ventilatie (nieuwe aanleg in badkamer, vervangen box)
• Warmtepomp (hybride, all-electric-ready, all-electric). Hoop uitzoekwerk
• Vloerisolatie: na het plaatsen van de keuken en vloerverwarming i.v.m. leidingwerk in kruipruimte
pi_213248324

Dit gaat 'm worden :7
Met dank aan @Puala voor de inspiratie ^O^ (aan Ikea-ontwerper hadden we niet zoveel).

In de hoge kasten van links naar rechts: koelvriescombi / oven/combi-oven / uittrekbare voorraadkast.
Linksachter in de hoek een carrousel, rechtsachter uittrekbare inrichting.

Veilige kleur (wit/zwart), dus we gaan nog wel iets leuks doen met tegels/achterwand. We wilden misschien wel een donkere keuken (antraciet), maar het is de noordkant. En dat deel van het huis is al vrij donker, dus vandaar de keuze voor wit :)
pi_213248580
Nice!

Volgens mij kun je de deurtjes ook helemaal door laten lopen a la spoelbak, mocht je die lijnen belangrijk vinden.
  donderdag 18 april 2024 @ 14:43:52 #160
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_213248802
Mooi! Hebben jullie ook magnolia-wit gezien? Hier hebben we zelf veel plezier van gehad in ons vorige huis, een warmere kleur dan wit-wit.
pi_213249270
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 14:20 schreef Puala het volgende:
Volgens mij kun je de deurtjes ook helemaal door laten lopen a la spoelbak, mocht je die lijnen belangrijk vinden.
Ja klopt, het is alleen de vraag of spoelbakkast met lades kan, of dat dat een deurtje moet worden i.v.m. spoelbak. Beetje vaag verhaal, maar niet alles kan blijkbaar :P
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2024 14:43 schreef Morgane89 het volgende:
Mooi! Hebben jullie ook magnolia-wit gezien? Hier hebben we zelf veel plezier van gehad in ons vorige huis, een warmere kleur dan wit-wit.
Ja, maar niet onze smaak :)
Wit-wit met zwart blad hadden we in ons vorige vorige huurhuis ook, was ik zelf erg blij mee. En dat heb ik er nu weer door gekregen (ipv antraciet met wit blad) >:)
pi_213249356
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:42 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja klopt, het is alleen de vraag of spoelbakkast met lades kan, of dat dat een deurtje moet worden i.v.m. spoelbak. Beetje vaag verhaal, maar niet alles kan blijkbaar :P
[..]
Ja, maar niet onze smaak :)
Wit-wit met zwart blad hadden we in ons vorige vorige huurhuis ook, was ik zelf erg blij mee. En dat heb ik er nu weer door gekregen (ipv antraciet met wit blad) >:)
Wat voor bijzondere spoelbak heb je gekozen? Dit heb ik nog nooit gehoord.

De mat witte keuken van ikea is echt top trouwens O+ En de greepjes kan ik zo van de foto niet herleiden welke dit is.
  donderdag 18 april 2024 @ 16:12:17 #163
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_213249565
Wij hebben een lade met uitsparing onder de spoelbak, werkt prima. We bewaren hier afwasmiddel/sponsje/borstel, maar ook vuilniszakken, boterhamzakjes etc. Alles wat lang en smal is past goed.
pi_213279734
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2024 15:52 schreef Puala het volgende:

[..]
Wat voor bijzondere spoelbak heb je gekozen? Dit heb ik nog nooit gehoord.
Hillesjon spoelbak, 1 bak.
Had iets te maken met onderbouw i.c.m. het blad. Bij onderbouw komen er 2 L-steunen onder de bak aan de zijkant van de kast. Hierdoor kan er daar geen laderail.
Komende week afspraak met iemand anders om het ontwerp definitief te maken, eens kijken of het dan wel kan :+
quote:
De mat witte keuken van ikea is echt top trouwens O+ En de greepjes kan ik zo van de foto niet herleiden welke dit is.
Gribbol :)
pi_213279781
Ok, smaakvraag: het buitenschilderwerk moet gedaan worden, maar we twijfelen over de kleur.

Huidige kleur: SO.20.20 van de 4041 sigma kleurenwaaier:

Draaiende delen zijn wit.

Vriendin heeft nu het plan om er zwarte kozijnen van te maken, maar ik twijfel :P Ergens wel chique op een wit huis, maar ook wel spannend.
Funda-foto's van de buitenkant:
SPOILER
Wat denken jullie? :s)
pi_213279792
Never zwart. Zwart zuigt (zon) licht. 😎

#2cents
pi_213279899
Laten we stemmen :7

POLL
  zondag 21 april 2024 @ 13:23:34 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213281226
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 11:19 schreef Piles het volgende:
Ok, smaakvraag: het buitenschilderwerk moet gedaan worden, maar we twijfelen over de kleur.

Huidige kleur: SO.20.20 van de 4041 sigma kleurenwaaier:
[ afbeelding ]
Draaiende delen zijn wit.

Vriendin heeft nu het plan om er zwarte kozijnen van te maken, maar ik twijfel :P Ergens wel chique op een wit huis, maar ook wel spannend.
Funda-foto's van de buitenkant:
SPOILER
Wat denken jullie? :s)
Ik vind dit eerder een huis voor donkerblauw maar dan alles, dus de bewegende delen en die rode vlakken ook donkerblauw.
Resistance is futile.
pi_213281447
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 11:28 schreef Piles het volgende:
Laten we stemmen :7

[poll=7092]
Als je iedere 4/5 jaar wil schilderen aan de zonkant…
Vanwege monumentaal rijtje ‘hoort’ hier hoogglans donkergroen/ grachtengroen.
Voór met avondzon ziet er 7 jaar goed uit.
Áchter op het zuiden ziet het er na 4/5 jaar somber en dof uit. En dan wordt er profi geschilderd hè.
Tja. Lastig…lastig.
pi_213283344
Ik vind koningsblauw wel mooier dan t huidige blauw als ik die suggestie mag doen :)

En een rondje door de straat levert vaak een interessant beeld op qua schilderwerk bij buren.
  zondag 21 april 2024 @ 16:32:00 #171
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213283743
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2024 15:58 schreef Puala het volgende:
Ik vind koningsblauw wel mooier dan t huidige blauw als ik die suggestie mag doen :)

En een rondje door de straat levert vaak een interessant beeld op qua schilderwerk bij buren.
Yep, wij hebben RAL9010 (heel fantasierijk :+ ) afgekeken bij de buren.
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2024 @ 18:35:46 #172
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_213285366
Gaat dat rode vlak foetsie qua kleur, hope so.

Leuke uitdaging dit trouwens zo, heftig met baby enzo, maar wel toffe plek!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_213286608
Er zitten nu 3 kleuren op de kozijnen, draaiende delen en vlakken. Rood, donkergrijs en wit. Dat geeft onrust.

Als het rode vlak niet foetsie kan, dan zou ik het denk ik misschien juist benadrukken. Witte kozijnen, rode draaiende delen.

Als het rood wel foetsie kan: hier verderop in de straat staan lichtgrijze huizen met witte kozijnen en een licht olijfgroene draaiende delen. Verrassend fris.
pi_213292467
Nou, de stemming is wel duidelijk :D
Blauw maken van de rode vlakken vind ik wel een goed idee overigens, neem ik mee :Y

Door met het volgende: de vloer }:|

In de woonkamer ligt nu verlijmd parket. In de keuken en hal tegels.
Dat moet er uit, want vloerverwarming.
Maarrr: de dekvloer is 'hol' gesmeerd: aan de randen en in de trapkast is deze 2cm hoger dan in het midden.
Gevolg is dat nu alle kasten voorover hangen :')
Dus dat moet ook 'even' opgelost worden. Ik zie 2 opties:

Optie 1
Vloer verwijderen (verlijmd parket woonkamer + tegels hal&keuken)
Dekvloer egaliseren (trapkast + randen zijn 2cm hoger dan midden vd vloer)
Infrezen vloerverwarming
Dichtzetten sleuven
Egaliseren tbv verlijmd PVC
PVC vloer leggen

Optie 2
Vloer verwijderen (verlijmd parket woonkamer + tegels hal&keuken)
Droogbouw vloerverwarming
Storten dekvloer / egaliseren tbv verlijmd PVC
PVC vloer leggen

Hoe weet je eigenlijk of je een cement of beton dekvloer hebt? :@
Het is een 'balkenbroodjes'-vloer uit 1980, maar dus geen idee wat er precies onder het parket zit.
pi_213365656
Inmiddels weer stapje verder, vooral veel overleggen met vaklui laatste week (en deze week nog).
Vandaag stukje vloer geprobeerd:

Dat ga ik dus niet zelf doen :P En er moet zeker geëgaliseerd worden vóór de vloerverwarming gefreesd kan worden.
Wel offertes binnen, en het wordt bovenstaande optie 1 :)

Binnenkort komt de keukeninstallateur langs voor gesprek. Kijken wat hij haalbaar vindt. Maar voorlopig kom ik op deze (optimistische) planning:

vrijdag + zaterdag Keuken slopen + muurtegels er af
maandag Vloer laten slopen
maandag Egaliseren tbv infrezen
dinsdag Leidingwerk keuken (nieuwe elektra etc.)
woensdag Infrezen verwarming
woensdag Afsmeren vloer + drogen
donderdag Stuken keuken
vrijdag Egaliseren tbv pvc vloer

maandag Vloer leggen
dinsdag Keuken leveren
rest v/d week Keuken plaatsen met tijdelijk werkblad + inmeten werkblad
later Definitief werkblad plaatsen
later Achterwand tegelen / schilderen (aansluiten op werkblad)

Maar dat zal komende tijd nog wel wat veranderen :+
pi_213413433
Ok, door met de meterkast. Want daar moet wel wat bij met alle (geplande) apparatuur.

Huidige groepenindeling

Groen1: Woonkamer excl uitbouw + 2 slaapkamers achter
Groen2: Hal excl wc, overloop, badkamer, slaapkamer voor, voorzolder incl cv.
Groen3: Keuken excl fornuis/afz.kap, wc, achterzolder, mechanische ventilatie
Kookgroep (ongebruikt, ik denk op Blauw)
Blauw 4: Uitbouw
Blauw 5: Meterkast, fornuis/afz.kap, schuur
Eigen aardlek+groep: PV-panelen

Nieuwe apparatuur
Kookplaat (=kookgroep)
Afzuigkap
Vaatwasser
Oven
Combimagnetron
Boiler
Koelvriescombi

Warmtepomp (2 groepen)
Warmtepompboiler (1 groep?)
Mechanische ventilatie (omhangen naar groep 2?)
Wasmachine
Wasdroger (<1000W)

Nieuwe groepenindeling
Max 4 groepen per aardlek, kleuren blauw/groen/geel/rood zijn aardlekgroepering

Groen1: Woonkamer excl uitbouw + 2 slaapkamers achter
Groen2: Hal excl wc, overloop, badkamer, slaapkamer voor, voorzolder incl. MV en wasdroger
Groen3: WC, achterzolder, keuken incl afzuigkap, excl overige inbouwapparatuur incl losse apparaten (koffiezetapp., waterkoker, airfryer, contactgrill etc.).

Blauw: Kookgroep
Blauw 4: Uitbouw
Blauw 5: Meterkast, vaatwasser (2400W), schuur

Geel 7: Combimagnetron (3000W), koelvriescombi
Geel 8: Oven (3150W)
Geel 9: Wasmachine (zolder)
Geel 10: Warmtepompboiler (zolder)

Rood 11: Warmtepomp (buiten)
Rood 12: Warmtepomp (buiten)
Rood 13: Keukenboiler

Eigen aardlek+groep: PV-panelen

Is dat wat zo? Of beter anders? Ik lees dat men koelvries ook vaak op eigen groep doet, zodat die niet uitgaat als er een keer een groep (van bijv. oven) er uit klapt. Maar dat vind ik wel een heel klein risico. Maar daarom koelvries dus in dezelfde groep als combimagnetron (en niet aan bijv. schuur, want daar is de kans op stroomuitval groter als ik aan het klussen ben O-) ).
Enige waar ik over twijfel is groep 3. Misschien beter om deze te splitsen in groep 3 (groen) en groep 6 (blauw)?

Er komen dus 2 aardleks + 7 groepen bij.
https://www.sandervunderi(...)kar-1p-n-mks516.html
https://www.sandervunderi(...)h-202-a-40-0-03.html
Zijn dit de juiste spullen? Nee, ik ga het niet zelf doen, geen zorgen :D Maar ik ben wel benieuwd naar de materiaalkosten ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door Piles op 04-05-2024 11:12:53 ]
pi_213413566
@XanderH en @Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast :@
pi_213413880
Tuin/schuur hoort altijd op aparte groep is mij verteld, dus niet gecombineerd met wat anders.
En hier is de combi logisch qua ruimtes, weinig gecombineerd. Want dat maakt t zoeken lastig als er maar een klein deel uitvalt in een ruimte.
  Moderator zaterdag 4 mei 2024 @ 16:03:49 #179
92034 crew  Vonkenboer
pi_213416382
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 11:03 schreef Piles het volgende:
@:XanderH en @:Vonkenboer: dus eindelijk een foto van de groepenkast :@
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.

De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
pi_213417494
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn. :D

Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
pi_213419078
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 16:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Waarom je gewone lichtgroepen van je ruimtes in huis allemaal achter één en dezelfde aardlekschakelaar ?
Die kun je veel beter verdelen over verschillende aardlekschakelaars zodat je bij sluiting in één van de groepen nog licht in de woning hebt.
Ja goed punt. Vorig jaar is de groepenkast vernieuwd door de vorige bewoners ivm PV, geen idee waarom ze het zo gedaan hebben.
Maar als we dan toch aanpassen, misschien gelijk maar verdelen.
quote:
De warmtepomp is dat een aansluiting van 3fase 400V of kunnen die toe met een gewone 230V eindgroep ?
Waarom staat deze er twee keer in ?
1 fase, maar ik begreep dat er wel 2 groepen voor nodig zijn? :@
Gaat om deze: Panasonic WH-MDC07J3E5 (1 fase, 7kW).
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 17:44 schreef Bami het volgende:
Komt er ook (op termijn) een kookplaat? Dan zou ik die alvast meenemen in de planning. En een droger? Je kan er maar alvast op voorbereid zijn. :D
Staan beide al in mijn post ;)
quote:
Heb je helemaal geen stroom in de tuin? Bij ons is tuin incl schuur idd een eigen groep en dankzij wat lichtpunten in de border klapt die er regelmatig uit, dus ben blij dat hij los zit.
Nee, alleen buitenlamp en dus de schuur.
Maar goed, dan zou de vaatwasser en meterkast (internet e.d.) uitvallen bij gedoe in die groep. Vind ik niet heel boeiend eigenlijk. En het handige is dat de vaatwasser op de plek van het huidige fornuis komt, dus dan hoef ik niets aan te passen in meterkast of leidingen :)
  zondag 5 mei 2024 @ 02:49:41 #182
36431 bleiblei
pi_213424800
Meterkast uitval is echt heel irritant is mijn ervaring. Dat is doorgaand niet alleen internet, maar mogelijk ook deurbel en in de toekomst zaken als home automation waardoor je ineens geen lampen aan kan zetten in de ochtend.
pi_213425961
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven :P

Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 10:00:14 #184
92034 crew  Vonkenboer
pi_213426086
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 09:44 schreef Piles het volgende:
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar een eigen groep voor MK vind ik ook wat overdreven :P

Dan wellicht MK en uitbouw op groep 4 en schuur+vaatwasser op 5. Risico op uitval van 4 is helemaal laag, want dat is tv en 2 lampen...
Vaatwasser zou ik op een eigen groep aansluiten. Dit is een vast opgesteld toestel met een vermogen boven de 2000 watt.

(Al ben ik op de hoogte dat hier tegenwoordig anders nagekeken wordt, en het in nieuwere uitgaven van de NEN1010 anders benoemd is).
  zondag 5 mei 2024 @ 10:16:02 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_213426225
Wat zijn de kosten van een extra groep en dus een aparte aansluiting voor bepaalde zaken?

Heb je een beperkt ruimte en daarom een maximaal aantal groepen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator zondag 5 mei 2024 @ 11:04:21 #186
92034 crew  Vonkenboer
pi_213426883
Nee dat is geen probleem. Kosten ook niet, zo duur is een extra automaat niet.

Maar ik wil(de) bestaande leiding vanaf 5 gebruiken voor de vaatwasser, scheelt een leiding. Maar dan moet ik even op zoek naar de splitsing richting schuur&keuken. Hopelijk in de meterkast zelf, dan is een aparte groep zo gedaan :)
pi_213557067

Schoorsteen :W
pi_213557232
Geen valbeveiliging? :X
pi_213557282
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:23 schreef Puala het volgende:
Geen valbeveiliging? :X
Nee joh, waarom zou je :')

Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:32:05 #191
35189 Troel
scherp en bot
pi_213557299
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:28 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee joh, waarom zou je :')

Ik vind er ook wel wat van (net als van de zonnepanelen-cowboys overigens). Maar ja...
Nou is valbescherming ook niet heilig.

SPOILER
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213557358
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:

[..]

SPOILER
Damn :o
Das een hele ongelukkige en nare :X
pi_213557502
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:32 schreef Troel het volgende:

[..]

SPOILER
Zo dat is ook gewoon pech hebben
  dinsdag 14 mei 2024 @ 12:55:10 #194
35189 Troel
scherp en bot
pi_213557518
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:54 schreef Puala het volgende:

[..]
Zo dat is ook gewoon pech hebben
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213557548
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 12:55 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik denk dat de beste man heel veel geluk heeft gehad ;)
Dat ook :Y
pi_213568991

Schoorsteen is weg *O* Moet alleen nog even foto van buiten maken eigenlijk :)

Afgevoerd puin: schatting van 1200-1300 kg :o :X

Ik heb een dikke pijp, de buurman heeft een kleintje :+
Bij mij vast de voorbereiding voor de warmtepompboiler.
pi_213676973
Update: keuken is ingemeten en meerwerk akkoord. Dus alleen nog even bestellen en plannen (en betalen ;( )...

Mechanische ventilatie is vervangen.
Komende week wordt alvast nieuwe afzuigkapdoorvoer geboord + badkamerdoorvoer. Dan kan ik eindelijk afzuiging in de badkamer maken.

Ook is het eerste spul voor de warmtepomp binnen (meerlagenbuis).

En dan binnenkort aan de gang met het leegmaken van de kruipruimte en het leggen van de meerlagenbuis en nieuwe elektragroepen.

Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
  Moderator zaterdag 25 mei 2024 @ 18:59:10 #198
92034 crew  Vonkenboer
pi_213681178
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 13:21 schreef Piles het volgende:
Daar nog een vraag over: het meeste wordt een YMVK-kabel. Deze hoeft niet in een buis, maar hoe werk ik dat een beetje netjes weg in de meterkast? Gewoon in buisklemmen (van de vloer tot groepenkast)? Of toch eerst in flex-buis?
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.

Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken, en de zadels kun je netjes aan elkaar rijgen, dat scheelt weer schroeven.
pi_213681641
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 18:59 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Kabels in harde slagvaste grijze 19mm buis vastzet met drukzadels is vaak toch wel het mooiste.
Bijvoorbeeld dit soort zadels.

[ afbeelding ]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis :?
Ik zou eerder andersom verwachten :P
quote:
Voordeel van kabels in buis is dat je open bochten mag gebruiken,
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Ja, bij VD-draad uiteraard, maar bij Ymvk maakt het geen verschil toch?
  Moderator zondag 26 mei 2024 @ 20:46:51 #200
92034 crew  Vonkenboer
pi_213695856
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja zo zie je vaker. Maar waarom doe je VD-draad in een niet-slagvaste gele pvc buis, en een ymvk-kabel (met al extra laag dus) in een slagvaste grijze buis :?
[..]
Dat snap ik niet? Ymvk mag überhaupt al zonder buis toch (want dubbele isolatie). Wanneer mag je dan geen open bochten gebruiken?
Je mag geen open bochten gebruiken wanneer je gewoon VD-draad gebruikt; alles staat en valt met de gekozen installatiemethode, gewoon installatiedraad/vd draad ligt doorgaans altijd in een gesloten buissysteem in of op de muur/plafonds.

Kabel word vaak aangelegd in slagvaste buis en op een wand of plafond gemonteerd in omgevingen die vereisen dat je een kabel extra bescherming bied. Zoals in de industrie en utiliteitsbouw.
pi_213699700
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 19:44 schreef Piles het volgende:

[..]
[..]
Hier zit in t woonhuis ymvk-kabel in een niet slagvaste gele pvc buis, omdat dat met de installatie makkelijker was om te leggen :Y
pi_213963568
Eindelijk aan de meterkast begonnen. 10 nieuwe leidingen geboord naar kruipruimte.
Best even spannend, want gas- en waterleiding en alles liep scheef (dus boven zat het anders dan in de kruipruimte).
Uiteindelijk beetje schuin weggeboord en ging allemaal prima ^O^

Daarnaast is de opstelplaats voor de warmtepomp af. Inclusief 2 gaten voor elektra, door 35cm funderingsbeton. Dat was best taai, ook met mn goeie Bosch blauw. Maar het zit :)

En vandaag is ook het isolatieglas gezet. U-waarde van 1.0 en roosters op alle slaapkamers + woonkamer + keuken. Heel fijn.
pi_214730829
Kick! Nog 2 weken en we gaan beginnen met het grote werk. Spannend!

Intussen is de meterkast uitgebreid (@Vonkenboer ;) ):

(klik voor groot)

Enige wat nu dus officieel moet, is over naar 3 fasen. Want meer dan 12 groepen...
Dus dat ga ik misschien maar aanvragen binnenkort. Ik vind het beetje zinloos, maar goed, als het zo hoort... De hoofdschakelaar is gelukkig al 3 fase.

[ Bericht 15% gewijzigd door Piles op 16-08-2024 15:53:37 ]
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:25:50 #204
92034 crew  Vonkenboer
pi_214730911
Los daarvan, de tranen springen mij een beetje bij in de ogen.. :X
Flexibele buis was waarschijnlijk in de aanbieding bij de groothandel ? En er waren niet genoeg buiszadels ?

Verder heb ik mijn vragen bij de interne bedrading en hoe de pv groep aangesloten is op de installatie.
pi_214730931
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 15:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Los daarvan, de tranen springen mij een beetje bij in de ogen.. :X
Flexibele buis was waarschijnlijk in de aanbieding bij de groothandel ? En er waren niet genoeg buiszadels ?
Nou ja, dat is mijn schuld :@ Ik dacht dat de kabels wel lang genoeg waren, maar dat waren ze net niet :( Dus het was of opnieuw (of te kort aan de andere kant), of zo. Nou, ik kijk niet dagelijks naar mn meterkast, dus vond het wel best.
quote:
Verder heb ik mijn vragen bij de interne bedrading
Want?
quote:
en hoe de pv groep aangesloten is op de installatie.
Die zat er al van de vorige bewoners, daar is niks aan veranderd.
  Moderator vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:34:51 #206
92034 crew  Vonkenboer
pi_214732495
Omdat ik het wat flauw van mijzelf vind om wel te zeggen dat er iets niet goed is, maar niet te laten zien wat.
Sommige zaken zijn gewoon slordig gemaakt maar niet fout, andere zaken zijn dingen waar wat meer aandacht aan besteed had kunnen worden. Nogmaals het is een vaktechnische mening hé. @Piles

Voor het gemak heb ik ze nummers gegeven.

1. De groep van de zonnepanelen heeft een verkeerde kleur qua bekabeling, de grijze draad had bruin of zwart moeten zijn. Ook lijkt er een groot lengte verschil te zijn tussen de blauwe en de grijze draad.
De groep van de zonnepanelen moet rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten worden (dat zit hij nu ook geloof ik) en vanuit de hoofdschakelaar moet hij ook na een 4 polige C 40 A automaat (rem automaat)gebracht worden van waaruit je dan na je aardlekschakelaars en aardlekautomaten gaat.

Als er zonnepanelen geplaatst worden, kan de maximale stroom door de aardlekschakelaars groter worden dan 40A. De bestaande aardlekschakelaars moeten worden beveiligd met een zogenaamde remautomaat.
Dat is hier niet gebeurd. De voedende bekabeling naar de aardlekschakelaars een naar de aardlekautomaten is dan wel weer voldoende groot uitgevoerd; zou toch overwegen een dergelijke automaat te plaatsen.

2. Hier zit de voedende bekabeling die van de aardlekschakelaars komt niet in het midden van de kam-rail van de automaten. Zelf plaatst ik die altijd in het midden omdat er anders (onnodig) warmte zou kunnen ontstaan wanneer één van de groepen links daarvan veel zwaarder belast worden dan de andere.
In de industrietechniek proberen we dat altijd te vermijden.

3. Hier twijfel ik of hier wel de juiste soort kammen zijn toegepast die bij deze automaten horen, de voedende bekabeling zit hier ook zoals bij 2 niet in het midden van de kam, denk dat hier een passende kabelschoen toegepast had moeten worden en dat de draad er nu gewoon tussen geprutst is met een gewone adereindhuls.

4. Hier is de kabel door de behuizing van de kast heen geboord en ontbreekt de trekontlasting, hier had of een wartel toegepast moeten worden, of de bekabeling had naar boven gebracht moeten worden. Er zijn passende invoerstukken waar je de bekabeling op aan kunt sluiten die je dan kunt plaatsen daar waar je buisinvoer zit.
Een andere oplossing was gewoon een passende wartel + moer.

5. Twijfel of deze aardlekschakelaars allemaal dezelfde uitvoering hebben, maar dat kan ik op basis van deze foto niet helemaal 100% zeker zeggen; wel lijkt de kam aan de bovenzijde van de aardlekschakelaars wat krom en scheef erin te zitten. Is dit wel het juiste type en zit hij wel lekker gemonteerd ? Hier kan onnodig warmte ontstaan door slecht contacten of in het allerergste geval brand.

6. Deze klemmen hadden gewoon verwijderd kunnen worden, ze hebben in dit geval geen enkel nut.

7. Kan op basis van de foto niet goed zien of hier de aarde die vanuit de aardpen komt goed vastgezet is.
Gaat van hieruit wel rechtstreeks een aarde draad naar de hoofdaardrail onderin de meterkast ?
Hier had dan in ieder geval een pvc buis om heen moeten zitten.

Verder ontbreekt het buiten de verdeelkast aan fatsoenlijk en deugdelijk vastzetten van het leidingwerk, als leidingen onverhoopt te kort zijn dan hadden daar in mijn ogen gewoon enkele lasdozen gezet moeten worden.
Er zijn wat lasdozen met ongebruikte buisinvoeren, die moeten eigenlijk dichtgemaakt worden, ook ontbreken er wat deksels op de lasdozen. De leidingen lijken net boven de meterkast dan wel weer vastgezet te zijn met klembeugels.
pi_214781870
Ik was van plan om per punt te reageren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in :D

Maar ik snap dat je er als professional anders naar kijkt dan ik. Een deel had netter gekund, en een deel is erfenis van de vorige bewoners (incl. zonnepanelenbeunhazen). En sommige dingen waren work in progress (zoals afdekken dozen).
Maar zoals gezegd: ik kijk niet dagelijks naar m'n meterkast, dus het moet vooral functioneel zijn :)
pi_214783124
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 09:08 schreef Piles het volgende:
Ik was van plan om per punt te reageren, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in :D

Maar ik snap dat je er als professional anders naar kijkt dan ik. Een deel had netter gekund, en een deel is erfenis van de vorige bewoners (incl. zonnepanelenbeunhazen). En sommige dingen waren work in progress (zoals afdekken dozen).
Maar zoals gezegd: ik kijk niet dagelijks naar m'n meterkast, dus het moet vooral functioneel zijn :)
Ik zou t puntje van brandgevaar wel ff checken :Y
pi_214786085
@Piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 19:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Nogmaals het is een vaktechnische mening hé.
Als ik toch nog ooit ergens een nieuwe meterkast laat plaatsen vlieg ik jou in O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_214786613
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 18:07 schreef sigme het volgende:
@:piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?
Jawel, grote klussen moeten nog beginnen.
Tis nu vooral lastig qua tijd, want die heb je niet met een baby :P

Volgend weekend gaat de keuken eruit en gaan we dus echt beginnen. Spannend :o
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:07:01 #211
92034 crew  Vonkenboer
pi_214790755
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 09:08 schreef Piles het volgende:

Ik begrijp je reactie, maar ik zou zeker zo'n zogenoemde rem automaat plaatsen in deze installatie en even na alle elektrische verbindingen na laten kijken, waar warmte ontstaat door slechte contacten is er namelijk een kans op brandgevaar, met het blote oog kun je dat niet zien, dat kun je alleen vaststellen met een warmtebeeldcamera of fysieke controle van de verbindingen.

Je zult niet de eerste zijn, waar op deze manier een brand in huis ontstaat.. met alle gevolgen van dien..

Functioneel betekend in mijn ogen vooral dat iets ook technisch veilig moet zijn, zeker als je deze installatie nog verder uit gaat bereiden in de toekomst. Installaties worden steeds meer en zwaarder belast door de vele apparatuur die we tegenwoordig aansluiten; de elektrische stromen daarbij worden steeds groter; en de daarbij behorende risico's ook.

Zelf zou ik in ieder geval op die punten de installatie laten nakijken om dat risico te minimaliseren.

Je moet er toch niet aan denken dat er brand uitbreekt door slechte verbindingen en in het ergste geval je vrouw en kind niet kunnen vluchten door de brand en/of rook. :N
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:10:14 #212
92034 crew  Vonkenboer
pi_214790776
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2024 18:07 schreef sigme het volgende:
@:piles flink bezig hoor! Lukt het een beetje om er te wonen met baby en verbouwing tegelijk?
[..]
Als ik toch nog ooit ergens een nieuwe meterkast laat plaatsen vlieg ik jou in O+
Bedankt voor je compliment.
Ik hou mij aanbevolen ;) ^O^
pi_214792208
Maar over die REM-automaat: theoretisch wekken mn panelen max 16A op richting hoofdschakelaar. Vanaf hoofdschakelaar gaat er max 35A naar de aardlekschakelaars.

Hoofdschakelaar is max 40A.
Gaat die er dan niet uit bij 16+35?
  Moderator zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:21:22 #214
92034 crew  Vonkenboer
pi_214794026
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 15:19 schreef Piles het volgende:
Maar over die REM-automaat: theoretisch wekken mn panelen max 16A op richting hoofdschakelaar. Vanaf hoofdschakelaar gaat er max 35A naar de aardlekschakelaars.

Hoofdschakelaar is max 40A.
Gaat die er dan niet uit bij 16+35?
Een hoofdschakelaar is een lastscheider, geen beveiliging. Dat er 40A op aangegeven staat houd in dat de contacten voor 40A geschikt zijn om te kunnen schakelen. Eigenlijk zou er dus naast een rem automaat ook een lastscheider van 63A geplaatst moeten worden

Dat is ook het enige waar een hoofdschakelaar voor bedoeld is, om een installatie in één handeling compleet spanningsloos te maken. Het woord zegt het eigenlijk ook al.
pi_214794402
Helder, dan snap ik m ^O^

Al vraag ik me af hoeveel mensen met PV-panelen ook zo'n ding hebben... :o
pi_214852943
We zijn begonnen *O*

Huis is (weer) leeg:

Radiator aftappen :X

En het eerste sloopwerk, geen weg meer terug :D
  Moderator zondag 1 september 2024 @ 10:40:08 #217
92034 crew  Vonkenboer
pi_214856031
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2024 19:05 schreef Piles het volgende:
Helder, dan snap ik m ^O^

Al vraag ik me af hoeveel mensen met PV-panelen ook zo'n ding hebben... :o
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.

Ze doen de aanname dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
pi_214860771
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
In de praktijk blijkt dat vele zonnepanelen monteurs geen enkele elektrotechnische kennis hebben, en gaat het vaak gewoon over hoeveel installaties in de week je kunt doen voor de scherpste prijs.

Ja beroerd is dat eigenlijk. Dan had ik liever een oude groepenkast gehad, die ik volledig had laten vernieuwen.
Maar ja, grootste deel is een jaar oud, dat gooi ik niet weg...

Als je nog een tip hebt voor goeie installateur in de omgeving die een keer tijd heeft, hou ik me aanbevolen :P
pi_214860788
Dag 2: een vriend wilde heel graag slopen, dus die heb ik z'n gang maar laten gaan :D

Morgen komen de slopers voor de vloer (en het afvoeren van de keuken).
pi_214869172

Vloer weg :)
pi_214890860
Leidingwerk voor de keuken zit er inmiddels ook in, en as we speak wordt de keuken gestuct. Morgen vloer egaliseren zodat er vrijdag gefreest kan worden.

Wij zijn zelf vooral druk met 1001 kleine klusjes, zoals kozijnen en kinderkamer schilderen.

Maar het tempo zit er lekker in. Hoewel het erg vermoeiend is, zeker met heen-en-weer rijden naar logeeradres.
pi_214891042
Wat een klus zeg!
Spoilers!
pi_214891402
Wat fijn, dat jullie een logeeradres hebben om tot rust te komen👍🏼
pi_214891633
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een klus zeg!
Ja, ik kan me nog niet helemaal voorstellen dat het over 13 dagen af is :D
pi_214891654
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:25 schreef AnneX het volgende:
Wat fijn, dat jullie een logeeradres hebben om tot rust te komen👍🏼
Ja wel nodig ook met die kleine. Zelf kun je prima kamperen boven, maar niet met een dreumes :P
Enige nadeel is het logistieke (opvang brengen en halen, en ik dan weer vroeg hier zijn). Maar met auto en elektrische fiets komen we een eind :7
  woensdag 4 september 2024 @ 18:55:14 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214892474
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 16:53 schreef Piles het volgende:
Leidingwerk voor de keuken zit er inmiddels ook in, en as we speak wordt de keuken gestuct. Morgen vloer egaliseren zodat er vrijdag gefreest kan worden.

Wij zijn zelf vooral druk met 1001 kleine klusjes, zoals kozijnen en kinderkamer schilderen.

Maar het tempo zit er lekker in. Hoewel het erg vermoeiend is, zeker met heen-en-weer rijden naar logeeradres.
2 huizen is een enorme belasting :{ . Maar voortvarend bezig!
Resistance is futile.
pi_214898123
Gestukt en geëgaliseerd. Morgen infrezen.
Ondertussen schuur en schilder ik alles wat geel is naar wit, ook ee flinke klus.

pi_214901985
Eerste tegenslag in de planning: infrezen gaat niet door morgen.
Miscommunicatie tussen vloerboer (hoofdaannemer) en infrezer (onderaannemer). Gelukkig nu wat ruimte in de planning, dus dinsdag infrezen en afsmeren. En dan donderdag de vloer.
Vrijdag is de deadline, dan wordt de keuken geleverd (en moet de vloer dus liggen).

Aan de andere kant ook wel even lekker om geen mensen over de vloer te hebben. Kan ik tenminste zelf ff door zonder elkaar in de weg te lopen.
  donderdag 5 september 2024 @ 20:10:44 #229
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214902342
Tegenslag kan wel klote zijn maar dit is wel de manier om er mee om te gaan (de voordelen ervan zien)
Resistance is futile.
pi_214914729
Verduurzaming: cv-ketel eruit en gaskraan defintief dichtgedraaid

En een kleurtje op de muur:
pi_214915321
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb hier een hele discussie over gehad met een erkend installateur. Die begreep het principe gewoon überhaupt niet. De volgende dag had hij het nagevraagd bij InstallQ en moest hij mij gelijk geven. Het hoort er gewoon te zitten voor die ene keer dat je op een zonnige dag veel vermogen vraagt en er een keer niet aan denkt.
pi_214942549
De cv-ketel is inmiddels van de muur, dus volledig van het gas.
Voor warmwater gaan we een warmtepompboiler gebruiken:

En vandaag is de vloerverwarming dan eindelijk gefreest:

Vandaag zelf vooral veel kozijnen geschilderd, van geel naar wit. En plinten gemaakt boven (helaas geen foto's van).
pi_214952240

Vloer *O*
  woensdag 11 september 2024 @ 19:54:05 #234
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214954899
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2024 15:20 schreef Piles het volgende:
[ afbeelding ]
Vloer *O*
Mooi hoor O+
Resistance is futile.
pi_215011159
En toen was de vloer af O+

En kwam er een vrachtwagentje voorrijden met wat spullen

Gelukkig hoefde ik die niet zelf in elkaar te zetten :P

Na 2 dagen met 2 man:

Helaas dus niet af. Wel alles functioneel, dus we kunnen er weer normaal wonen.

Oh ja, verkijk je niet op het lelijke witte werkblad met goedkope spoelbak. Is allemaal tijdelijk tot het definitieve blad komt (zwart quarts composiet) :)

[ Bericht 13% gewijzigd door Piles op 17-09-2024 20:22:34 ]
pi_215011592
Dat gaat rap, ziet er mooi uit!
  dinsdag 17 september 2024 @ 20:40:49 #237
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215011982
Is dat professioneel die 2 man voor de keuken want na twee dagen vind ik dat dan wat langzaam als ik kijk naar de twee keukens die wij hebben laten plaatsen.

Maar het knapt enorm op met nieuwe keuken en vloer ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215012043
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 20:40 schreef laziness het volgende:
Is dat professioneel die 2 man voor de keuken want na twee dagen vind ik dat dan wat langzaam als ik kijk naar de twee keukens die wij hebben laten plaatsen.
Jazeker. Professionals via Ikea montagepartner. Ja, viel mij ook wat tegen (en hunzelf ook), maar ze zijn echt 2 dagen van 8 tot 5 bezig geweest.
  dinsdag 17 september 2024 @ 21:32:49 #239
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215012605
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2024 20:47 schreef Piles het volgende:

[..]
Jazeker. Professionals via Ikea montagepartner. Ja, viel mij ook wat tegen (en hunzelf ook), maar ze zijn echt 2 dagen van 8 tot 5 bezig geweest.
All-om?
Resistance is futile.
pi_215012763
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 september 2024 21:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
All-om?
Nee, BouwRob
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: