abonnement Unibet Coolblue
pi_211421368
Tja, daar zit je dan met 4 maanden oude baby. Je verveelt je wat (ahum...), dus je koopt maar even een huis 8)7
Overdracht begin januari. En nee, we kunnen er niet 'zo in'. Dus stress! En afgelopen week regelmatig de gedachte: waar beginnen we in godsnaam aan :X

Maar eerst wat plaatjes. De geoefende Funda-er vindt 'm vast, maar toch even in de spoiler :)
SPOILER: Plaatjes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Plattegronden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wat er dan gebeuren, het ziet er toch prachtig uit?!
Nou, dat geel mag wel weg :X En die keuken...

Voor we verhuizen:
- Keuken vervangen (muurtje gaat er uit en komt een U of L keuken, wordt vervolgd), inclusief inductie koken ipv gas.
- Wellicht de cv-leidingen infrezen + stopcontacten omlaag (hangt beetje van kosten/budget af)
- Alle muren glad stucen
- Alle muren en plafonds schilderen
- Nieuwe vloeren (beneden klik-pvc over de houten vloer, boven laminaat waarschijnlijk)

Nadat we verhuizen (of eerder als het lukt qua planning en budget):
- Dakramen/lichtstraat in uitbouw
- Dakraam zolder vervangen
- HR++ glas (maar over tijdje moeten de kozijnen ook, dus wellicht wachten we even)
- Na-isoleren (nog uitzoeken wat/waar)

Veel gaan we laten doen (want baby). Dus nu snel op zoek naar vakmensen (tips in regio Utrecht zijn welkom O-) ). En bovenstaande lijstje zal ook nog wel 10 keer veranderen :D

Ik ga proberen om dit topic regelmatig te updaten, maar met baby kan dat wel eens een uitdaging zijn.
Ik lees altijd met veel plezier de andere project-topics, en zie daar ook veel handige tips en ideeën voorbij komen, dus hopelijk willen jullie hier ook af en toe adviseren en meedenken ;)
pi_211421377
Goed, de keuken dus. Wat willen:
- Inductie koken (kookgroep al aanwezig in MK)
- Oven + combimagnetron op hoogte in hoge kast
- Koelkast en vriezer in hoge kast
- Veel bergruimte, dus aan de linkerkant willen we bovenkastjes (rond kookplaat, inclusief afzuigkap).
- Langs de muur komen we stuk de woonkamer in, tot max 3 meter ongeveer? Maar dat is wat flexibel natuurlijk.
- Budget is beperkt (en we zijn zuinig op onze spullen), dus we hoeven geen Italiaanse keuken. Maar neigen naar Ikea :)
- De rechterkant (tegen de hal aan) is een wat lastig stukje: ga je daar door met keuken, of laat je dat leeg? Want er moeten ook nog 2 prullenbakken ergens...

Een prachtige schets van ons eerste idee:


Ideeën, inspiratie en tips zijn welkom ^O^
Uiteraard gaan we een keer naar een keukenboer/Ikea, maar ik weet dat hier wat mensen zijn die ook goed kunnen ontwerpen ;)

Gelijk 2 vragen over de keuken:
- Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?
- Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
pi_211421425
En het stucen: we gaan dus alle muren glad laten stucen (is het nou stuken of stucen :?).

Wat doen we zelf (voorbereidingen)
- Radiatoren weghalen (leidingen niet, maar die laten we mss nog infrezen...)
- Objecten weghalen (lampen, haakjes etc.)
- Trapleuningen weghalen
- Schakelmateriaal weghalen en afdekken (incl binnenwerk)
- Binnendeuren verwijderen (indien nodig)
- Vloeren afdekken (waar nodig)

Uit te voeren door stukadoor
- Voorstrijken
- Stuken
- Schuren (is dit nodig voor gladde afwerking)?

Vergeet ik dan nog iets?

Na de stukadoor komt de schilder, en die mag de wanden + plafonds lekker wit schilderen, en hier en daar een kleurtje :)
pi_211422695
Ooooh Piles vet project! *O*

Ik ga vanavond uitgebreider reageren, mocht dat nog nodig zijn en niet de meeste vragen al zijn beantwoord :Y
pi_211423101
Volgtopic *O*
Spoilers!
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 18:46:49 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211423944
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef Piles het volgende:

Gelijk 2 vragen over de keuken:
- Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?
- Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.

Kijk wel even na of je een driefase aansluiting hebt in je meterkast, dan weet je ook of je bijvoorbeeld een 10 kW kookplaat kunt gebruiken, anders is je keuze in de inductie kookplaten beperkt tot 7,2 kW.
  zaterdag 25 november 2023 @ 18:47:49 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_211423954
Ik zou zeker niet alle keukenapparatuur op 1 groep hangen. Als je toch radicaal gaat verbouwen zou ik zeker de elektra een stevige update geven.

Verder, gefeliciteerd!
disclaimer
pi_211424145
Meteen een blonde vraag :@
Als we de boel glad laten stuken is het wit. Moet je dan overal nog met saus overheen, of alleen als je een andere kleur wil? Ik ga uit van het eerste, maar een stukadoor brengt me nu aan het twijfelen...
pi_211424158
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.
Check, thanks. ^O^
quote:
Kijk wel even na of je een driefase aansluiting hebt in je meterkast, dan weet je ook of je bijvoorbeeld een 10 kW kookplaat kunt gebruiken, anders is je keuze in de inductie kookplaten beperkt tot 7,2 kW.
Als ik het goed zag is het 1 fase. Ik zal zo eens kijken of ik een goede foto van de MK heb.
  zaterdag 25 november 2023 @ 19:12:32 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_211424163
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 19:10 schreef Piles het volgende:
Meteen een blonde vraag :@
Als we de boel glad laten stuken is het wit. Moet je dan overal nog met saus overheen, of alleen als je een andere kleur wil? Ik ga uit van het eerste, maar een stukadoor brengt me nu aan het twijfelen...
Ja. Sterker nog, je moet eerst voorstrijken met een goede primer en daarna nog 2 lagen texen. Anders tik je met je nagel de stukken al uit je muur.
disclaimer
pi_211428406
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou zeker niet alle keukenapparatuur op 1 groep hangen. Als je toch radicaal gaat verbouwen zou ik zeker de elektra een stevige update geven.

Verder, gefeliciteerd!
Inderdaad een goede tip. Hier hangt de hele keuken op 1 groep, inclusief de close-in-boiler. Als je we 's ochtends theewater zetten, koffie voor mij, brood in de toaster zit en de boiler ineens aanspringt, klapt de boel er uit. In het donker naar de meterkast is inmiddels een gebruikelijk zondags ritueel.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211431071
Wat betreft keuken zou ik je aanraden de middenweg te zoeken tussen Ikea en keukenboer.

En dat is goede, degelijke duitse keukenkasten helemaal voorgemonteerd aan huis bezorgd maar dus wel zelf plaatsen.

Het verschil in kwaliteit is enorm, zeker met lades. Uiteraard ook iets duurder in aanschaf. Meer keus in kleuren en afwerkingen.

Nadeel is dat het wel besteld moet worden en levertijd heeft.

Zelf ooit mijn keuken besteld bij keukenkastenfabriek uit Dordrecht, maar er zijn veel aanbieders daarin.

Een ander voordeel is ook dat het vaste prijzen zijn, net als Ikea dus, en je precies weet waar je aan toe bent, zonder ellenlange afdingsessies bij de keukenboer waarbij je nog altijd het gevoel hebt te zijn genaaid.

Ik heb in mijn keukenkasten wel weer de binnenverlichting van Ikea gebruikt.

Ik wil niet zeggen dat Ikea slecht is. Helemaal niet en top garantie, maar ik het verschil tussen mijn keuken en de Metod keuken van mijn moeder is echt een wereld van verschil.

Ik heb alleen maar lades in mijn keuken, 15 in totaal en het verschil in kwaliteit, degelijkheid en afwerking in vergelijking met Ikea lades is toch wel aanzienlijk.

Het gebruikte spaanplaat voor de corpussen en achterwand is ook vele malen steviger dan Ikea.
pi_211432872
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 13:50 schreef Glider76 het volgende:
Wat betreft keuken zou ik je aanraden de middenweg te zoeken tussen Ikea en keukenboer.

En dat is goede, degelijke duitse keukenkasten helemaal voorgemonteerd aan huis bezorgd maar dus wel zelf plaatsen.
Dank voor de tip :)
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
pi_211433213
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
Dank voor de tip :)
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
keukenkastenfabriek.nl
  zondag 26 november 2023 @ 16:45:56 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211434243
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
Dank voor de tip :)
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.

Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
pi_211435215
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.

Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?

Dat keuken waterpas zetten is niet zo moeilijk. Het was ook mijn eerste keuken die ik installeerde. En is nagenoeg perfect gelukt.
  zondag 26 november 2023 @ 18:11:03 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211435371
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 18:00 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?

Dat keuken waterpas zetten is niet zo moeilijk. Het was ook mijn eerste keuken die ik installeerde. En is nagenoeg perfect gelukt.
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?
Want dat dit de eerste keuken was die je zette, zegt natuurlijk nix. Als dat de eerste keer in je leven was dat je een schroevendraaier & waterpas in je handen had, wel. Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de foto's ;) .
pi_211435507
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 18:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?
Want dat dit de eerste keuken was die je zette, zegt natuurlijk nix. Als dat de eerste keer in je leven was dat je een schroevendraaier & waterpas in je handen had, wel. Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de foto's ;) .
Maar dan blijft het een Ikea keuken. Er zijn ook keukeninstallateurs die onafhankelijk werken.

Voor mij was het mijn eerste keuken. Het is ook mijn eerste huis. Heb dan wel een technisch beroep en ik heb veel gereedschap tot mijn beschikking.

De keuken kwam wel na een jaar renoveren van het huis dus ik had ondertussen wat ervaring opgebouwd.

Dus ja, als je echt 2 linkerhanden hebt en nog nooit een schroevendraaier in je handen hebt gehad zou ik het toch niet aanraden.

Maar dan raadt ik ook geen Ikea keuken aan. De meeste mensen die bij Ikea iets kopen doen dat omdat ze op die manier voordelig uit zijn omdat er een beetje vanuit wordt gegaan dat je het dan zelf in elkaar knutselt.

Maar er is ook een grens in budget. Klinkt voor mij toch als ook veel zelf doen. Daar zit je grootste winst.
pi_211435927
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden.
Nee hoor, dat hoeft niet meer.

Je moet wel zorgen dat de totale aansluitwaarde van de apparatuur niet boven 3680W uit komt.

Een 2,5kW oven mag volgens de laatste regels gerust samen met de koelkast en afzuigkap op één groep.

De 2,2kW wasmachine mag ook gerust samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep.
  Moderator zondag 26 november 2023 @ 20:22:24 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211436995
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee hoor, dat hoeft niet meer.

Je moet wel zorgen dat de totale aansluitwaarde van de apparatuur niet boven 3680W uit komt.

Een 2,5kW oven mag volgens de laatste regels gerust samen met de koelkast en afzuigkap op één groep.

De 2,2kW wasmachine mag ook gerust samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep.
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.

Met andere woorden knutsel maar wat aan elkaar, als je denkt dat het veilig..

Heb je de juiste norm ook bij de hand ? Bedankt alvast.
pi_211437107
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.

Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
Oh nee keuken zelf zetten wordt m zeker niet :D
Heb ik helemaal niet te tijd, geduld en ervaring voor. Was vooral benieuwd naar andere opties dan Ikea. Als dat voor een vergelijkbaar budget betere kwaliteit geeft.
En levertijd is ook wel een ding in ons geval...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_211437482
Die keuken mag idd wel vervangen :P Ben benieuwd welke ruimte je straks in gedachten hebt en waar je zelf al mee komt.

Dit zou ik overigens wel echt doen -> Wellicht de cv-leidingen infrezen + stopcontacten omlaag
En als je dan toch bezig bent gelijk ff kijken of alles wel voldoet wat er nu al in zit. Dus niet dat je straks draadloze stroom zou willen voor je tv, omdat je anders een verlengsnoer in t zicht hebt. Punten in je plafond verplaatsen is trouwens wel wat minder makkelijk, dus het zou wel fijn zijn als die redelijk voldoen. Evt via een light swing :)

Enne vloer over vloer? Echt -O-

Qua keuken, je kan een inductie kookplaat kiezen met afzuigkap er in. Dan hou je het kastje er boven 100% over voor bergruimte. Hoe ver je de woonkamer in komt/wilt dat hangt ook af van de indeling van de rest. De ruimte geeft op zich mogelijkheden genoeg, enig idee hoe je dat wilt gaan inrichten?
Ik heb net wat zitten pielen met de keukenplanner en volgens mij kan je ook 2 keukenwanden er van maken. Tegen de hal aan en tegen de andere muur er tegenover. De prullenbakken kun je in de la kwijt onder de spoelbak als je dat zou willen. Wel lekker clean O+

Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, leidingen omleggen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?

Dikgedrukt moet er nog tussen, onderstreept kan ook omgedraaid evt :) Keuken slopen is overigens heel erg goed zelf te doen qua budget besparen.

Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
Nee alles apart :) En dan nog een aparte algemene kookgroep voor de stopcontacten/verlichting van de keuken.

Nog plannen qua verduurzamen evt op termijn? Vloerverwarming? Isolatie?
pi_211438901
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 20:22 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.

Met andere woorden knutsel maar wat aan elkaar, als je denkt dat het veilig..

Heb je de juiste norm ook bij de hand ? Bedankt alvast.
Natuurlijk is dat geen vaag begrip. Het is gewoon een simpele optelsom. Een standaard 16A groep kan 3680W aan. Dus als het een groep is voor permanent opgestelde apparaten mag je mag de optelsom van de aangesloten apparatuur niet hoger zijn dan 3680W.
Heb je een 10A groep (in woningen zeldzaam, maar bijvoorbeeld in een stacaravan/chalet geen uitzondering), dan mag er maximaal 2300W op aangesloten worden.

Dit is nu al een paar jaar zo toegestaan conform de NEN1010
pi_211440408
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 20:56 schreef Puala het volgende:
...
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dank :D
Maar dit is wel waarom ik het topic heb geopend: inzichten van anderen, en het nog aanpassen van de plannen ^O^

Vloerverwarming niet doen en leidingen niet frezen gaan we spijt van krijgen idd. Vloerverwarming vind ik zelf wel een uitdaging, omdat in de woonkamer de houten vloer verlijmd op een tegelvloer ligt, en in de keuken+hal tegel over tegel. Ik lees dat je kan inslijpen in tegels, maar dan moet de lijm er wel af. Of dan beter voor alles gaan en tot op het beton kaal (laten) maken? En wat als er leidingen in de vloer zitten? :{
Vloerverwarming in de hal hoeft wat mij betreft niet, maar de vloer willen we wel door laten lopen (lijm-pvc dan). Hopelijk is het hoogteverschil van 1 tegeldikte dan geen issue (en op te vangen met egaline).

Dus dan wordt het plan als volgt (op volgorde, zover dat klopt):
1. Keuken + muurtje + wandtegels slopen (dat kunnen we zelf idd)
2. Houten vloer + lijmresten verwijderen (zelf?). Of ook tegelvloer verwijderen: dan laten doen
3a. Radiatoren + leidingen verwijderen woonkamer/keuken
3b. Radiatoren boven tijdelijk weghalen ivm stucen.
4. Infrezen leidingen in muren (alle elektra + cv boven + keuken) + leidingen leggen kruipruimte (vóór vloerisolatie)
5. Vloerisolatie in kruipruimte (m.i. must met vloerverwarming)
6. Inslijpen/infrezen vloerverwarming + dichtsmeren + egaliseren > wachten ivm drogen (vloer niet belopen)
7. Wanden stucen en sausen (hierna geen grote klussen meer die beschadigingen kunnen maken)
8. Keuken installeren
9. Vloer leggen en keuken tegelen

Alleen 1 en evt 2 zie ik onszelf doen, de rest is voor een professional (met kennis en tijd). Als ik dit zo zie wordt het denk ik tijd om op zoek te gaan naar een aannemer die dit allemaal voor ons gaat doen :X Want als ik dit allemaal los moet inhuren & plannen zie ik dat helemaal misgaan... Maar gaan we die vinden voor januari...
En dan zitten we vooral nog met de ¤¤, want die zijn ook niet oneindig :)
pi_211441043
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:

[..]
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dank :D
Sorry :D :@

Vloerverwarming moet je wel op de hele verdieping doen, want je merkt dat verschil echt heel erg. Dan heb je echt een comfortabele warme vloer en dan een ijskoude, daar krijg je echt spijt van.

En die vloer slopen zal denk ik wel do-able zijn met t juiste gereedschap. Verlijmd is vaak gewoon los te bikken en tegels ook. Gewoon met een hamerboor beginnen en dan komt t wel goed. Kun je zelf doen of uitbesteden ;)
pi_211453511
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
Maar gaan we die vinden voor januari...
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O-

Dus we wijzigen op dit moment dagelijks de plannen (voor korte termijn) :')
Benedenverdieping, het grootste project i.v.m. vloerverwarming, keuken etc., gaan we even niet doen. Maar ergens komend jaar, als we wat meer tijd hebben om de juiste keuzes te maken en de juiste mensen te vinden.
Sowieso fijn om over de keuken na te denken als we er wonen, omdat je dan wat meer gevoel hebt met de indeling en ruimte :) Dus maar even overleven met het geel en de zeer matige keuken :D

Wat we misschien wel willen doen is de bovenverdieping aanpakken, omdat we wel stucadoor hebben (en dat is later ook echt gedoe).
We willen in elk geval de muren glad laten stucen en sausen.

Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Voorwaarde is wel dat we het goed per slaapkamer kunnen regelen, voorbereid is op latere aanleg in de badkamer en alle cv-leidingen weg kunnen (uit het zicht).

En vanochtend begonnen met inlezen over vloerisolatie. Droge kruipruimte met betonnen balkenbroodjesvloer. Ga je googlen, kom je alleen maar tegenstrijdige verhalen tegen over welk type. Ik neig naar gewoon klassiek PUR laten spuiten. Ik lees ook over watergedragen PUR (merknaam bijv. Icynene), maar ik weet niet goed wat ik er van vindt om een waterproduct in de kruipruimte te spuiten.
En bodemfolie, is dat nou nodig in een droge kruipruimte :? Lijkt zo zinloos...
pi_211454726
Je hebt tegenwoordig wel mooiere oplossingen dat aircobakken :) wij hebben een radiator model (zoiets: https://comfortklimaat.nl(...)T_OFPhxoCp6QQAvD_BwE, die zijn vierkant en op de hoogte van een radiator. En op de slaapkamer konden wij die kwijt in een inbouwkast waardoor we alleen zo'n stripje hebben zoals in veel hotelkamers.

Wij hebben beneden en in de badkamer vloerverwarming, en de rest boven alleen airco (wij hebben 1 grote bak buiten staan waar 4 airco-units op kunnen). Werkt uitstekend!
pi_211456557
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.

Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget. In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.

Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen. Wil je van het gas af, dan liggen vloerverwarming en een warmtepomp voor de hand en is het goed nu bijvoorbeeld al na te denken over de toekomstige opstelling en de geschikte technische ruimte(s).

Wij hebben zelf vloerverwarming door het hele huis heen en daar ben ik erg blij mee. Ik snap niet goed waarom mensen overal airco's zouden willen, maar dat kunnen mensen die daarvoor kiezen vast uitleggen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211457372
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.
Tijdelijk ergens anders wordt lastig, maar inmiddels wel steeds meer het plan om er te gaan wonen, plan te maken met een aannemer en dan rond de zomer wellicht een paar weken elders bivakkeren als men alles uitvoert idd.
Alleen als er nu al quick wins zijn vóór we het huis volzetten, dan scheelt dat weer :+
quote:
Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget.
Goeie vragen :) 1980, label A (maar iedereen behalve de keurder is het er over eens dat dat niet kan kloppen).
Alles dubbelglas, geen na-isolatie. Dus daar is ruimte voor verbetering. Ja, er is ook een bouwkundig rapport, maar daar kwam weinig bijzonders uit.
Budget rond de 50k uit mn hoofd.
quote:
In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.
Kozijnen zijn nog goed, maar wel een paar lekke ramen. Sowieso willen we een keer de stap naar HR++ glas, maar doe je dat dan in de bestaande kozijnen, of doe je alles in 1 keer...
Warmtepomp is nu nog ff niet haalbaar, maar als we de boel toch opbreken, dan wil je wel voorbereid zijn.
quote:
Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen.
Goed idee, maar voor ons nu nog erg abstract :P Gaan we eens over nadenken.
Of we lang gaan wonen? Tja, dat hebben we ons vaker voorgenomen :D
Het is niet ons eindhuis denk ik, maar komende jaren zitten we er wel. En dan graag een beetje comfortabel.
pi_211457511
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211457539
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
pi_211457658
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 12:06 schreef Piles het volgende:

[..]
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O
Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Als het om een toekomstige warmtepomp gaat, zou je ook eens kunnen kijken naar Jaga Strada Hybrid-convectoren. Die hebben een ronduit absurd vermogen bij lage aanvoertemperatuur vergeleken met dezelfde maat conventionele radiatoren. Ik heb ze hier nu hangen en dat werkt zelfs bij de huidige buitentemperatuur een zonnetje bij 35 C aanvoertemperatuur, ondanks dat het een enkelsteen gevel zonder na-isolatiemogelijkheden is met ongeisoleerde historische kozijnen.

Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.

[ Bericht 13% gewijzigd door stavromulabeta op 28-11-2023 19:48:48 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211457962
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:

[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Oef ja, dat kan ik me voorstellen.

Ik kan me voorstellen dat je de klussen kunt groeperen per wat normaal gesproken klussen voor onderaannemers van een aannemer zouden zijn. Dan skip je de aannemer, benader je zelf die partijen apart, stel je vragen en maak je plannen. Ik denk bijv. aan deze partijen:

- Alles wat te maken heeft met vloerverwarming en voorbereiding voor een warmtepomp.
- Vervangen ramen (bij HR++ kun je bestaande houten kozijnen doorgaans houden)
- Keuken.+ aanpassingen aan meterkast.
- Tegelzetter.
- Stucadoor.
- Binnenschilder.
- Buitenschilder.
- Vloerenlegger.
- Isoleren vloer.
- Dakramen plaatsen/vervangen.

Een aantal klussen kan relatief eenvoudig wachten. Dan denk ik aan glas laten vervangen, de kozijnen aan de buitenkant schilderen en waarschijnlijk ook het isoleren van de vloer. De grote klus lijkt me vloerverwarming. Zaak is dan z.s.m. iemand hiervoor te vinden.

De stucadoor kun je ook al zelf zoeken. Daarbij is het belangrijk om te bedenken welke klussen je voor die tijd wil hebben gedaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de dakramen: krijg je bij vervanging/plaatsing zoveel schade dat je stuken beter later kunt laten doen? Zulke vragen kun je ook met de stukadoor doorspreken.

De keuken: wil je de opstelling veranderen? Ga je het gedeelte dat nu betegeld is weer betegelen? Daar moet je een duidelijk beeld van hebben om met de diverse partijen goede afspraken te kunnen maken. De volgorde is normaal: aanpassingen leidingen en elektra, stuken, schilderen, vloer leggen, keuken plaatsen, betegelen. Maar een andere volgorde is wel mogelijk, bijv. eerst de keuken plaatsen en daarna de vloer leggen. Schilderen kan aan het eind.

Hoeveel flexibiliteit je hebt t.a.v. de vloer is afhankelijk van wat je wil. Klik-pvc en laminaat klinken niet moeilijk. Belangrijk is vooral dat je heel goed afspreekt wat het vloerverwarmingsbedrijf doet en wat de vloerenlegger als uitgangspunt nodig heeft en zelf nog doet.

Dit geldt ook voor stuken: spreek goed af wat voor resultaat de stukadoor oplevert. Hoe glad wordt de muur? Gaat die randen insnijden en kitten? Wat gaat de schilder doen?

Mijn ervaring is dat je een binnenschilder aan het werk kunt zetten terwijl je al in een woning leeft. Dat is even vervelend, maar onze binnenschilder was best flexibel en dacht goed mee.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211458020
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:

Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.
Misschien valt het gedoe met vloerverwarming wel mee? Ik zou zoiets echt met een vakman doorspreken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211461097
Die houten vloer eruit krijgen kan ook wel eens heen helse klus zijn die men totaal onderschat.

In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.

Maar vervolgens was de dekvloer toen 1 groot maanlandschap geworden. Dus eerst weer egaliseren voordat de vloerverwarming ingefreesd kon worden.

Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
pi_211465040
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 06:22 schreef Glider76 het volgende:
In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.
Damn :X dank voor de waarschuwing :D
quote:
Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
  woensdag 29 november 2023 @ 15:22:09 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_211465078
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:

[..]
Damn :X dank voor de waarschuwing :D
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Als jij een fatsoenlijke vv laat aanleggen is het meer dan genoeg om je huis te verwarmen. Als je huis dusdanig slecht geïsoleerd is dat het niet lukt, dan heb je een heel ander probleem dan de vloerverwarming.

Ik had in mijn vorige, niet bijster goed geïsoleerde jaren 30 huis klassieke radiatoren en daarmee krijg je zo'n huis echt niet gelijkmatig verwarmd. In mijn huidige, na renovatie aardig goed geïsoleerde jaren 20 huis heb ik beneden vloerverwarming. Thermostaat staat op 19 maar eigenlijk vind ik het met vlagen gewoon net te warm :P
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 15:22:37 #38
149959 SQ
snelle trees
pi_211465084
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
disclaimer
pi_211465109
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
Jazeker :)
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte :P ).
Boven ook betonvloer.
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
  woensdag 29 november 2023 @ 15:29:29 #40
149959 SQ
snelle trees
pi_211465127
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen :+ en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam :)
disclaimer
pi_211465393
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:29 schreef SQ het volgende:
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen :+ en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam :)
Dat is inderdaad een hele grote reden om toch voor vloerverwarming te gaan, eventueel ook boven :)
pi_211465502
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:

[..]
Jazeker :)
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte :P ).
Boven ook betonvloer.
[..]
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
Je kan PIF ook nog overwegen voor je vloerisolatie :Y Isolatie Centraal zit in Vianen en is een aanrader ;)
pi_211468845
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:

[..]
Damn :X dank voor de waarschuwing :D
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.

Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop :P
Onze buren hebben eenzelfde huis als wij en kregen hun huis ook niet goed warm met vloerverwarming. Wij wel. Hun huis is geïsoleerd, dus daar zit het verschil niet in.

Als wij in ons huis uit de jaren ‘60 het kunnen redden met vloerverwarming, dan zou ik niet weten waarom dat niet in een veel jongere woning kan. En ons vrijstaande huis wordt ook nog eens flink blootgesteld aan de elementen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211486472
Inmiddels de eerste offerte binnen voor verwijderen vloer + aanleggen vloerverwarming + egaliseren. Die valt wat tegen (11k)... Vooral het verwijderen van de vloer beneden m.i. flink voor gerekend. Dus ook nog wat losse offertes hiervoor opgevraagd. Valt het allemaal zo duur uit, dan moeten we even goed nadenken of het ons waard is (nu).

Volgende week wel naar de keukenboer om een eerste ontwerp te laten maken. Kijken wat daar voor prijs uit komt :P

Meest frustrerende is nu overigens dat ik alles blind moet aanvragen: want ik kan niet even kijken hoe vast de vloer ligt, of de tegels gelijmd of in cement liggen etc. Dus dat offreert ook lastig voor partijen. Maar wachten tot januari is ook geen optie 8)7
  vrijdag 1 december 2023 @ 14:47:24 #45
149959 SQ
snelle trees
pi_211486559
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.

Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
disclaimer
pi_211486692
Ja eens, maar om vloerverwarming te leggen moet de keuken er wel uit (want indeling wijzigt en vloer gaat er uit) :D Dus ja, zonder keuken wordt ook wel een probleem :P
pi_211486956
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.

Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
Zo ontzettend dit.

Wij hebben nu al 7 jaar een 'tijdelijke' keuken staan. Een tweedehandsje. We hebben zelf nog een blad, kraan en spoelbak bij Ikea aangeschaft.

We doen dingen liever goed dan half.
Spoilers!
pi_211487109
Leuk, een verbouwtopic *O* *O*

Ik sluit me helemaal aan bij SQ en Lucky Strike, van goede beslissingen op het gebied van de basis wordt je huis ook meer waard (als het gaat om meters toevoegen door aanbouw, opbouw of betere indeling) of verminderen je woonlasten (bijvoorbeeld isolatie). Een keuken, hoe mooi en fijn ook, is op het moment van installatie al de helft minder waard en dan heb je er nog geen ei in gekookt.
  vrijdag 1 december 2023 @ 15:57:32 #49
149959 SQ
snelle trees
pi_211487156
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
disclaimer
pi_211487184
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')