SPOILER: PlaatjesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: PlattegrondenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar wat er dan gebeuren, het ziet er toch prachtig uit?!
Nou, dat geel mag wel weg En die keuken...
Voor we verhuizen:
- Keuken vervangen (muurtje gaat er uit en komt een U of L keuken, wordt vervolgd), inclusief inductie koken ipv gas.
- Wellicht de cv-leidingen infrezen + stopcontacten omlaag (hangt beetje van kosten/budget af)
- Alle muren glad stucen
- Alle muren en plafonds schilderen
- Nieuwe vloeren (beneden klik-pvc over de houten vloer, boven laminaat waarschijnlijk)
Nadat we verhuizen (of eerder als het lukt qua planning en budget):
- Dakramen/lichtstraat in uitbouw
- Dakraam zolder vervangen
- HR++ glas (maar over tijdje moeten de kozijnen ook, dus wellicht wachten we even)
- Na-isoleren (nog uitzoeken wat/waar)
Veel gaan we laten doen (want baby). Dus nu snel op zoek naar vakmensen (tips in regio Utrecht zijn welkom ). En bovenstaande lijstje zal ook nog wel 10 keer veranderen
Ik ga proberen om dit topic regelmatig te updaten, maar met baby kan dat wel eens een uitdaging zijn.
Ik lees altijd met veel plezier de andere project-topics, en zie daar ook veel handige tips en ideeën voorbij komen, dus hopelijk willen jullie hier ook af en toe adviseren en meedenken
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.quote:Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef Piles het volgende:
Gelijk 2 vragen over de keuken:
- Keuken wordt gesloopt, dan muurtegels weghalen, stucen, schilderen, keuken plaatsen, tegelen, vloer leggen. Is dit de logische volgorde?
- Inductie is natuurlijk op de kookgroep, maar hoe zit het met vaatwasser, oven, combimagnetron, koelkast en vriezer? Mag dat allemaal op dezelfde groep?
Check, thanks.quote:Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden. Dus wasmachines, wasdrogers, vaatwasser, oven, quookers, steamers moeten doorgaans op een eigen eindgroep. Kleinere apparatuur zoals koelkast en vriezers en kleine combimagnetrons mogen op een normale eindgroep waar bijvoorbeeld ook je verlichting en wandcontactdozen op zitten.
Als ik het goed zag is het 1 fase. Ik zal zo eens kijken of ik een goede foto van de MK heb.quote:Kijk wel even na of je een driefase aansluiting hebt in je meterkast, dan weet je ook of je bijvoorbeeld een 10 kW kookplaat kunt gebruiken, anders is je keuze in de inductie kookplaten beperkt tot 7,2 kW.
Ja. Sterker nog, je moet eerst voorstrijken met een goede primer en daarna nog 2 lagen texen. Anders tik je met je nagel de stukken al uit je muur.quote:Op zaterdag 25 november 2023 19:10 schreef Piles het volgende:
Meteen een blonde vraag
Als we de boel glad laten stuken is het wit. Moet je dan overal nog met saus overheen, of alleen als je een andere kleur wil? Ik ga uit van het eerste, maar een stukadoor brengt me nu aan het twijfelen...
Inderdaad een goede tip. Hier hangt de hele keuken op 1 groep, inclusief de close-in-boiler. Als je we 's ochtends theewater zetten, koffie voor mij, brood in de toaster zit en de boiler ineens aanspringt, klapt de boel er uit. In het donker naar de meterkast is inmiddels een gebruikelijk zondags ritueel.quote:Op zaterdag 25 november 2023 18:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou zeker niet alle keukenapparatuur op 1 groep hangen. Als je toch radicaal gaat verbouwen zou ik zeker de elektra een stevige update geven.
Verder, gefeliciteerd!
Dank voor de tipquote:Op zondag 26 november 2023 13:50 schreef Glider76 het volgende:
Wat betreft keuken zou ik je aanraden de middenweg te zoeken tussen Ikea en keukenboer.
En dat is goede, degelijke duitse keukenkasten helemaal voorgemonteerd aan huis bezorgd maar dus wel zelf plaatsen.
keukenkastenfabriek.nlquote:Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Dank voor de tip
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.quote:Op zondag 26 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Dank voor de tip
Heb je voorbeeld van zo'n leverancier?
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?quote:Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.
Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?quote:Op zondag 26 november 2023 18:00 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Met die redenering valt de Ikea keuken dan toch ook af?
Dat keuken waterpas zetten is niet zo moeilijk. Het was ook mijn eerste keuken die ik installeerde. En is nagenoeg perfect gelukt.
Maar dan blijft het een Ikea keuken. Er zijn ook keukeninstallateurs die onafhankelijk werken.quote:Op zondag 26 november 2023 18:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ikea keuken installeren kan je uitbesteden via de ikea. Maar goed, die keuken was ook de eerste keer dat je zo een project deed? Of klus je al langer?
Want dat dit de eerste keuken was die je zette, zegt natuurlijk nix. Als dat de eerste keer in je leven was dat je een schroevendraaier & waterpas in je handen had, wel. Maar dan ben ik wel erg benieuwd naar de foto's .
Nee hoor, dat hoeft niet meer.quote:Op zaterdag 25 november 2023 18:46 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ieder vast opgesteld toestel of apparaat met een vermogen boven de 2000 watt moet op een eigen eindgroep aangesloten worden.
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.quote:Op zondag 26 november 2023 18:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee hoor, dat hoeft niet meer.
Je moet wel zorgen dat de totale aansluitwaarde van de apparatuur niet boven 3680W uit komt.
Een 2,5kW oven mag volgens de laatste regels gerust samen met de koelkast en afzuigkap op één groep.
De 2,2kW wasmachine mag ook gerust samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep.
Oh nee keuken zelf zetten wordt m zeker nietquote:Op zondag 26 november 2023 16:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen in jouw geval. Klinkt allemaal heel makkelijk. Maar een keuken netjes waterpas zetten moet je wel maar net kunnen. Een muur die niet heel fantastisch geschilderd is, leer je van en de volgende keer kan je het wel.
Een scheve keuken van een paar 1000 euro, blijf je 10 jaar last van hebben. En gezien je vragen vermoed ik dat je niet heel veel ervaring in klussen hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijk is dat geen vaag begrip. Het is gewoon een simpele optelsom. Een standaard 16A groep kan 3680W aan. Dus als het een groep is voor permanent opgestelde apparaten mag je mag de optelsom van de aangesloten apparatuur niet hoger zijn dan 3680W.quote:Op zondag 26 november 2023 20:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dat zou vast kunnen, maar dat is net zo'n vaag begrip dat een installatie veilig, deugdelijk en voor het juiste doel ingericht en aangelegd moet zijn.
Met andere woorden knutsel maar wat aan elkaar, als je denkt dat het veilig..
Heb je de juiste norm ook bij de hand ? Bedankt alvast.
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dankquote:
Sorryquote:Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Stof tot nadenken vannacht, waarvoor dank
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vindenquote:Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef Piles het volgende:
Maar gaan we die vinden voor januari...
Tijdelijk ergens anders wordt lastig, maar inmiddels wel steeds meer het plan om er te gaan wonen, plan te maken met een aannemer en dan rond de zomer wellicht een paar weken elders bivakkeren als men alles uitvoert idd.quote:Op dinsdag 28 november 2023 17:59 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk (een paar maanden) ergens anders te wonen (familie, een keet in de tuin) of om je terug te trekken in een deel van het huis waar niets aan hoeft te gebeuren? Dan zou ik de komende tijd een aannemer zoeken en met die persoon plannen maken en die vervolgens zoveel mogelijk in één keer uit laten voeren.
Goeie vragen 1980, label A (maar iedereen behalve de keurder is het er over eens dat dat niet kan kloppen).quote:Ik mis op dit moment informatie over de staat van het huis (hoe oud is het huis, wat is het energielabel, is er een bouwkundig rapport?), over de gewenste maatregelen en over het budget.
Kozijnen zijn nog goed, maar wel een paar lekke ramen. Sowieso willen we een keer de stap naar HR++ glas, maar doe je dat dan in de bestaande kozijnen, of doe je alles in 1 keer...quote:In je laatste posting schrijf je bijvoorbeeld iets over een warmtepomp en je noemt terloops het vervangen van kozijnen. Dat is niet niks.
Goed idee, maar voor ons nu nog erg abstract Gaan we eens over nadenken.quote:Als je van plan bent hier lang te blijven wonen, dan zou ik in ieder geval naar een bepaald eindresultaat toewerken en alle stappen die je nu neemt in dienst daarvan stellen.
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, wat ik ook nog wilde vragen: wat is er mis met de huidige muren waardoor je een stukadoor wil laten komen?
Als het om een toekomstige warmtepomp gaat, zou je ook eens kunnen kijken naar Jaga Strada Hybrid-convectoren. Die hebben een ronduit absurd vermogen bij lage aanvoertemperatuur vergeleken met dezelfde maat conventionele radiatoren. Ik heb ze hier nu hangen en dat werkt zelfs bij de huidige buitentemperatuur een zonnetje bij 35 C aanvoertemperatuur, ondanks dat het een enkelsteen gevel zonder na-isolatiemogelijkheden is met ongeisoleerde historische kozijnen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 12:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Nou, vergeet die aannemer maar. Uiteraard niemand te vinden -O
Waar we nog over twijfelen: vloerverwarming boven. Voor de toekomst lijkt het mij heel chill i.c.m. warmtepomp (voor verwarmen en koelen), en dat de radiatoren weg kunnen (zou ook kunnen met airco-bakken, maar is lelijk). Maar infrezen in een verdiepingsvloer lijkt me niet handig i.v.m. bestaande leidingen. Nu zie ik ook een oplossing Uponor Minitec, dat je met een opbouw van 1,5cm vloerverwarming kan leggen (plus dan nog een afwerking natuurlijk).
Oef ja, dat kan ik me voorstellen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:33 schreef Piles het volgende:
[..]
Spachtelputz, wat we echt ontzettend lelijk vinden. Dus dat willen we glad hebben.
Misschien valt het gedoe met vloerverwarming wel mee? Ik zou zoiets echt met een vakman doorspreken.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Hou je natuurlijk wel radiatoren maar het scheelt je een hoop gedoe met vloerverwarming. En ze zijn in de zomer ook geschikt om op de warmtepomp te koelen.
Damn dank voor de waarschuwingquote:Op woensdag 29 november 2023 06:22 schreef Glider76 het volgende:
In mijn huis zat een verlijmde eiken parket vloer. Uiteindelijk daar 2 weken mee bezig geweest om die eruit te bikken.
Inclusief wat tegels bij de keuken.
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.quote:Achteraf was het beter geweest om de hele dekvloer eruit te bikken en nieuwe zandcement vloer te laten storten.
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?quote:Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Damn dank voor de waarschuwing
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.
Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop
Jazekerquote:Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Zitten er wel gewoon overal betonvloeren in het huis?
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...quote:Op woensdag 29 november 2023 15:22 schreef SQ het volgende:
Mja, maar dat is wel wat summiere info. Wat voor vloerverwarming? Hoe diep? Wat voor vloer er overheen?
Dat is inderdaad een hele grote reden om toch voor vloerverwarming te gaan, eventueel ook bovenquote:Op woensdag 29 november 2023 15:29 schreef SQ het volgende:
En nog iets anders, zeker met kinderen is vloerverwarming fantastisch. Kinderen hebben de neiging om veel op de grond te zitten/liggen en dat is op een warme vloer natuurlijk super aangenaam
Je kan PIF ook nog overwegen voor je vloerisolatie Isolatie Centraal zit in Vianen en is een aanraderquote:Op woensdag 29 november 2023 15:27 schreef Piles het volgende:
[..]
Jazeker
Balkenbroodjes-betonvloer beneden, zonder na-isolatie. Dus dat staat sowieso op de lijst (PUR of platen), zeker als we vv laten aanleggen (anders verwarm je je kruipruimte ).
Boven ook betonvloer.
[..]
Ja, dat weten we niet, want aangelegd door de vorige bewoners. Maar als je het nu laat aanleggen zou het toch gewoon moeten kunnen lijkt me ja...
Onze buren hebben eenzelfde huis als wij en kregen hun huis ook niet goed warm met vloerverwarming. Wij wel. Hun huis is geïsoleerd, dus daar zit het verschil niet in.quote:Op woensdag 29 november 2023 15:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Damn dank voor de waarschuwing
[..]
Ja die optie gaf de vloerverwarmingsman ook al aan, als het uithalen drama werd.
Hoor alleen net vd nieuwe buren dar zij vloerverwarming hadden, maar het niet warm genoeg kregen. Dus afgekoppeld en convectorput als verwarming nu. Geeft ook niet echt hoop
Zo ontzettend dit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Ik zou eerder nu investeren in een goede basis (zoals isolatie, vloer, elektra, verwarming) dan dat je nu al je geld steekt in de cosmetisch leuke dingen (zoals een keuken). Door je er dan weer uit moet gaan slopen zodra je weer geld hebt voor de basis. En dat is echt uit ervaring gezegd.
Ik begrijp ook dat een mooie nieuwe keuken echt iets is wat je heel graag wil en waar je ook heel erg naar uit kan kijken. Maar denk wel goed na over de volgorde van dingen. Want achteraf zijn ze lastig te veranderen.
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:57 schreef SQ het volgende:
Indeling veranderen? De keuken komt toch op dezelfde plek terug?
Mmja, in het uiterste geval kun je nog overwegen om alleen de vloer van de keuken te vervangen en daar alvast vloerverwarming voor te bereiden zodat het er vast ligt als je het later ooit wil aanleggen. Maar je krijgt hoe dan ook een verschil in vloer als je nu alleen de keuken wil doen en later de rest. Weet niet of je dat vervelend vindt of juist wenselijk.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de bedoeling. Het is nu een half open keuken (met een dwarsmuurtje). Daar willen we een open keuken van maken, zonder muurtje. De U draait dus een slag.
Want het is nu erg krap binnen de U
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |