abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211419945
Ik heb een nieuwe wasmachine, een AEG lavamat 6000.
Nu gebruikt deze extreem weinig water bij het wassen en de was komt er ook maar half nat uit, beetje klammig, ruikt naar wasmiddel. Vlekken gaan eigenlijk helemaal niet uit de was.
Ik heb gebeld met de leverancier, deze zeggen dat deze machines vanwege eco weinig water gebruiken. Maar naar mijn mening dus te weinig om het goed schoon te krijgen.

Heeft iemand ook deze ervaring en wat moet ik doen? Ik was al mijn was standaard op katoen, 40 graden,, 1600 toeren.
  zaterdag 25 november 2023 @ 13:03:35 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211419976
Heb je reviews gevonden van mensen die hetzelfde probleem ervaren?

Ik heb even op Coolblue gekeken en daar zie ik dergelijke klachten niet over de 6000 serie.

Doe je de trommel niet te vol?

Hoeveel wasmiddel gebruik je?
The love you take is equal to the love you make.
pi_211420051
probeer eens met de eco stand uit. Veder is 2-3 druppels wasmiddel veelal genoeg en als je een waterontharder hebt kan je uit met 1 druppel wasmiddel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 13:16:04 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211420066
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 12:59 schreef janpeter777 het volgende:
Ik heb een nieuwe wasmachine, een AEG lavamat 6000.
Nu gebruikt deze extreem weinig water bij het wassen en de was komt er ook maar half nat uit, beetje klammig, ruikt naar wasmiddel. Vlekken gaan eigenlijk helemaal niet uit de was.
Ik heb gebeld met de leverancier, deze zeggen dat deze machines vanwege eco weinig water gebruiken. Maar naar mijn mening dus te weinig om het goed schoon te krijgen.

Heeft iemand ook deze ervaring en wat moet ik doen? Ik was al mijn was standaard op katoen, 40 graden,, 1600 toeren.
(vrijwel) Elke wasmachine heeft een eco stand, die zit er op zodat ze een lager energielabel kunnen claimen voor die machine, maar de eco stand moet op zich nog steeds wel een goed resultaat geven, en ik denk niet dat AEG veel van deze machine verkopen als elke machine van dit type datzelfde doet.

Oftewel, ik gok dat het of aan jouw machine ligt, of je gebruik heel erg veel wasmiddel en/of er komt veel te weinig water in de machine, maar gewoon maar af laten schepen met 'ja dat ligt aan de eco stand op deze machine' zou ik niet doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211420085
Heb je het kraantje wel helemaal opengedraaid
pi_211420103
Ik heb hetzelfde gezeur met onze Miele van een paar jaar oud. Mijn oplossing is dit geworden: standaard bij elk programma de optie ‘extra water’ activeren. En ik zet bij ieder programma standaard het centrifugeren uit om dan na afloop van het reguliere programma handmatig het programma ‘spoelen en centrifugeren’ aan te zetten voor een extra spoelbeurt. Voor de vlekken is mijn oplossing helaas een iets warmer programma kiezen geworden.
Allemaal niet ideaal.
Ik verzucht elke paar weken wel dat ik zo terug verlang naar mijn ‘antieke’ Miele.
pi_211420150
Minder wasmiddel gebruiken zal deels ook helpen, vaak gebruiken mensen ongeveer 2 tot 4x meer wasmiddel dan dat er nodig is. Je wasmachine gaat er uiteindelijk alleen maar van stinken.

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb hetzelfde gezeur met onze Miele van een paar jaar oud. Mijn oplossing is dit geworden: standaard bij elk programma de optie ‘extra water’ activeren. En ik zet bij ieder programma standaard het centrifugeren uit om dan na afloop van het reguliere programma handmatig het programma ‘spoelen en centrifugeren’ aan te zetten voor een extra spoelbeurt. Voor de vlekken is mijn oplossing helaas een iets warmer programma kiezen geworden.
Allemaal niet ideaal.
Ik verzucht elke paar weken wel dat ik zo terug verlang naar mijn ‘antieke’ Miele.
M'n 5 jaar oude Miele is dan blijkbaar nog van de "oude stempel" dus ik hoop dat hij nog even meegaat.
pi_211420340
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:03 schreef Lienekien het volgende:
Heb je reviews gevonden van mensen die hetzelfde probleem ervaren?

Ik heb even op Coolblue gekeken en daar zie ik dergelijke klachten niet over de 6000 serie.

Doe je de trommel niet te vol?

Hoeveel wasmiddel gebruik je?
Of ik de trommel vol of halfvol doe maakt niks wat dat betreft. Ik gebruik gewoon de dop van de wasmiddelfles als maat.
pi_211420346
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:19 schreef Aberkullie het volgende:
Heb je het kraantje wel helemaal opengedraaid
Hij krijgt in principe voldoende water, anders zou ik een foutmelding moeten hebben
pi_211420351
quote:
Allemaal niet ideaal.
Ik denk dat dit inderdaad het probleem dan toch is. Dat het opzettelijk zo geprogrammeerd is. Wel ok voor was die alleen maar fris hoeft te worden maar niet voor echte vieze was.
Die optie heb ik zo te zien niet. Is er nog verschil in de diverse 'programma's' wat extra water betreft? Dus wol gebruikt meer dan katoen of zo? Of scheelt het nog om op 90 graden te wassen?
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 13:55:24 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_211420370
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:52 schreef janpeter777 het volgende:

[..]
Ik denk dat dit inderdaad het probleem dan toch is. Dat het opzettelijk zo geprogrammeerd is. Wel ok voor was die alleen maar fris hoeft te worden maar niet voor echte vieze was.
Die optie heb ik zo te zien niet. Is er nog verschil in de diverse 'programma's' wat extra water betreft? Dus wol gebruikt meer dan katoen of zo? Of scheelt het nog om op 90 graden te wassen?
Nou, de ideale combinatie is natuurlijk een zo laag mogelijke temperatuur, en dan schone was, maar niet elke was leent zich daarvoor. Dus, gebruik het eco programma eens niét, en was eens op 60 graden (met was die daar tegen kan uiteraard).

Wordt dat wél schoon zonder wasmiddel dat achterblijft?
pi_211420407
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, de ideale combinatie is natuurlijk een zo laag mogelijke temperatuur, en dan schone was, maar niet elke was leent zich daarvoor. Dus, gebruik het eco programma eens niét, en was eens op 60 graden (met was die daar tegen kan uiteraard).

Wordt dat wél schoon zonder wasmiddel dat achterblijft?
Dat zal ik eens proberen.
pi_211420452
Ik heb dezelfde wasmachine al 2 jaar.
Wast alles perfect en maakt weinig lawaai
  zaterdag 25 november 2023 @ 14:37:35 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211420895
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:58 schreef janpeter777 het volgende:

[..]
Dat zal ik eens proberen.
Maar was je dan wel op een eco-programma?

Ik heb zelf een oudere AEG, herken het probleem niet. Doseer poeder spaarzaam. Mijn model heeft ook een aantal eco-programma’s die het imo wel goed doen. Het eco-aspect zit volgens mij vooral in langer erover doen om het water te verwarmen.
pi_211421099
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het eco-aspect zit volgens mij vooral in langer erover doen om het water te verwarmen.
Water langzamer verwarmen voegt geen besparing toe.

Als het water 30 of 60 graden Celsius moet worden voor een wasje, dan maakt het niet uit of je dat in 10 of 20 minuten doet, het kost evenveel energie.
  zaterdag 25 november 2023 @ 14:55:59 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211421131
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Water langzamer verwarmen voegt geen besparing toe.

Als het water 30 of 60 graden Celsius moet worden voor een wasje, dan maakt het niet uit of je dat in 10 of 20 minuten doet, het kost evenveel energie.
Ergens zit toch een besparing in bij de eco-programma’s.
  zaterdag 25 november 2023 @ 15:10:04 #17
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211421374
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 12:59 schreef janpeter777 het volgende:
Heeft iemand ook deze ervaring en wat moet ik doen?
ik heb dat ook met 'n aantal wasmachines gehad die zuinig zijn met water dat werkt niet, om goed te wassen heb je juist veel water nodig.

heeft de wasmachine 'n "extra water" functie ?

anders moet je zelf je was nat maken voordat je 't in de wasmachine gooit.
dan doe je je kleren in 'n teil en dan met de douchekop erop alles nat sproeien
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator zaterdag 25 november 2023 @ 15:15:48 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_211421453
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 14:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, op het gebruikte water.
pi_211421962
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ik heb dat ook met 'n aantal wasmachines gehad die zuinig zijn met water dat werkt niet, om goed te wassen heb je juist veel water nodig.

heeft de wasmachine 'n "extra water" functie ?

Dat hoeft niet zo handmatig hoor, dat bereik je ook met een spoelbeurt in de machine als je dat zou willen
pi_211422044
quote:

[..]
Bij mijn Miele is dat ecoprogramma als je dat op 60 zet, dat het dan op een lagere temperatuur door de langere tijdsduur (volgens mij een soort weekproces) hetzelfde wasresultaat geeft als bij een reguliere wasbeurt die daadwerkelijk op 60 graden wordt gedaan. Ik gebruik dat nu af en toe nog voor de handdoeken/beddegoed/ondergoedwas. In het begin gebruikte ik dat programma standaard voor die was, maar ik vond het resultaat niet altijd even goed/fris.
pi_211423539
Omdat ik weet dat moderne wasmachines met een hoog energielabel heel weinig water gebruiken kies ik altijd de optie 'extra water' bij mijn Miele. Ik wil gewoon dat mijn was goed schoon wordt. Heb jij niet zo'n optie?
Of gebruik de stand voor fijne was, die gebruikt veel meer water (bij mijn wasmachine in ieder geval). In mijn gebruiksaanwijzing staat een tabel met de waterstand per wasprogramma.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_211423565
Oh, iemand had zoiets al genoemd zie ik nu.
Why are you wearing that stupid man suit?
  zaterdag 25 november 2023 @ 18:07:30 #23
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211423585
Eco-programma's zijn funest voor je wasmachine aldus de Miele-monteur.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211424828
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 14:01 schreef Goudenkomkommer het volgende:
Ik heb dezelfde wasmachine al 2 jaar.
Wast alles perfect en maakt weinig lawaai
Ja, het is wel een mooie machine en stil. Maar vooral het eerste deel van het wassen, dan draait het een hoop rond maar is de was hooguit wat vochtig. ik heb nu het hele programma af gekeken, en het laatste uur gooit hij er pas echt wat water bij.
pi_211424837
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2023 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar was je dan wel op een eco-programma?

Ik heb zelf een oudere AEG, herken het probleem niet. Doseer poeder spaarzaam. Mijn model heeft ook een aantal eco-programma’s die het imo wel goed doen. Het eco-aspect zit volgens mij vooral in langer erover doen om het water te verwarmen.
quote:

[..]
Ik denk dat het eco-aspect is dat hij minder water verbruikt (het water an sich maakt natuurlijk niet uit) en daardoor ook minder water hoeft te verwarmen. En dat laatste is dan de besparing.
pi_211424853
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:03 schreef kuolema het volgende:
Omdat ik weet dat moderne wasmachines met een hoog energielabel heel weinig water gebruiken kies ik altijd de optie 'extra water' bij mijn Miele. Ik wil gewoon dat mijn was goed schoon wordt. Heb jij niet zo'n optie?
Of gebruik de stand voor fijne was, die gebruikt veel meer water (bij mijn wasmachine in ieder geval). In mijn gebruiksaanwijzing staat een tabel met de waterstand per wasprogramma.
Ik zal de fijne was eens proberen dan..
  zaterdag 25 november 2023 @ 21:52:07 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211425800
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 20:15 schreef janpeter777 het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat het eco-aspect is dat hij minder water verbruikt (het water an sich maakt natuurlijk niet uit) en daardoor ook minder water hoeft te verwarmen. En dat laatste is dan de besparing.
Het ging mij erom dat andere users zeggen dat je dan geen eco-programma moet kiezen. Maar die optie heb je dus niet. Toch?
pi_211426172
quote:

[..]
Dat is zeker zo. Waarschijnlijk minder water, dan heb je ook minder warmte nodig.
pi_211426235
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef sturmpie het volgende:
Je kan ook, als de machine klaar is met water pakken, een paar liter extra water door het wasmiddelbakje naar binnen gieten. Da's net wat makkelijker.
Clap your hands if you're working too hard
  Moderator / Colorchick zaterdag 25 november 2023 @ 23:32:41 #30
382129 crew  Donna
pi_211426765
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 november 2023 22:38 schreef Snolkelderij het volgende:

[..]
Je kan ook, als de machine klaar is met water pakken, een paar liter extra water door het wasmiddelbakje naar binnen gieten. Da's net wat makkelijker.
Deze AEG heeft wel een spoelen programma als het goed is. Scheelt weer gesjouw enzo. Dat kan dan vooraf of naderhand.
Sommige hebben ook 'extra spoelen' wat je aan kan vinken, maar dat had TO niet geloof ik.

OT ik heb ook een AEG en heb dit probleem niet, ook niet op de eco stand.
pi_211427167
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:03 schreef kuolema het volgende:
ik gebruik ook fijne was programma
kleding komt er altijd goed uit
pi_211427433
quote:

[..]
Ja, het is wel een mooie machine en stil. Maar vooral het eerste deel van het wassen, dan draait het een hoop rond maar is de was hooguit wat vochtig. ik heb nu het hele programma af gekeken, en het laatste uur gooit hij er pas echt wat water bij.
Stoeltje erbij, krantje. Lekker man, even helemaal niks.
-nee-
pi_211428172
quote:

[..]
Ja, het is wel een mooie machine en stil. Maar vooral het eerste deel van het wassen, dan draait het een hoop rond maar is de was hooguit wat vochtig.
Dat is bij mij nieuwe Bosch ook zo. Maar de was wordt er zeker niet minder schoon op. Ik zou toch nog eens naar de hoeveelheid wasmiddel kijken en anders kijken en anders zou het een productiefout kunnen zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211428688
Bij mij ligt het zeker niet aan teveel wasmiddel, ik gebruik de helft van de laagste aanbevolen dosering. Of ik trouwens het ecoprogramma op mijn Miele aanzet of niet, hij gebruikt gewoon in mijn ogen te weinig water, zelfs met de optie ‘extra water’.
Ik zal eens een fijnwasprogramma voor de handdoeken gaan proberen om te zien of er dan meer water wordt gebruikt, die optie had ik nog niet overwogen.
pi_211434780
Ik heb ook een Lavamat 6000 (al is dat meer een serie met verschillende modellen) van een jaar of 3-4 oud en herken je probleem niet. Niet te vol doen en gebruik wasmiddel met mate. Eco programma gebruik ik overigens nooit.

Hoe nat of droog je was eruit komt ligt aan centrifuge rpm, niet aan waterverbruik. 1600 bij mij is het ook alleen nog een beetje klammig
pi_211434917
Ik heb hetzelfde. Dat eco-gebeuren is waardeloos. Dat ding gaat al rollen zonder dat er water in zit en inderdaad, het wasmiddel spoelt er niet helemaal uit. Maar ik kan de eco uitzetten, en dan gaat het wel goed. Maar ik vrees niet dat dat de bedoeling is.
pi_211440258
quote:
Allemaal niet ideaal.
Geen Miele waarbij je favorieten kunt programmeren? Anders het extra water en je spoelbeurt gewoon in je standaardprogramma zetten. Scheelt een paar handelingen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 27 november 2023 @ 07:24:37 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211440266
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
probeer eens met de eco stand uit. Veder is 2-3 druppels wasmiddel veelal genoeg en als je een waterontharder hebt kan je uit met 1 druppel wasmiddel.
:o
Resistance is futile.
pi_211440372
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 08:10 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat is bij mij nieuwe Bosch ook zo. Maar de was wordt er zeker niet minder schoon op. Ik zou toch nog eens naar de hoeveelheid wasmiddel kijken en anders kijken en anders zou het een productiefout kunnen zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor wat betreft je vraag in de spoiler, als mijn vriend de was doet komt het er inderdaad zo uit als TS de was beschrijft en mijn vriend doet dat volgens mij ook.
Vind ik dus nog niet eens zo'n gekke vraag!
And the druids turn to stone...
pi_211440409
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 18:07 schreef PzKpfw het volgende:
Eco-programma's zijn funest voor je wasmachine aldus de Miele-monteur.
Want?
pi_211440441
quote:
11s.gif Op maandag 27 november 2023 07:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
:o
Dat zal dan toch ook wel afhangen van de hoeveelheid was in de trommel. 10 kg vuile was is wel even iets anders dan 5 kg die veel minder vuil is...
  maandag 27 november 2023 @ 08:27:49 #42
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211440516
Ligt ook wel aan de wasmachine soms.
Nu was ik met een Miele van 5 jaar oud. Het is echt opletten met als er ook maar 1 shirt met een vlek erin zit dat je de trommel maar half vol doet anders wordt het niet schoon en hij moet het hele wasprogramma doen van 2:39. Ik moet zelfs vlekken van te voren insmeren met vlekkenzeep.
Voorheen een Samsung eco bubble. Dat ding waste alles schoon, met weinig wasmiddel en met een korter programma.

De ene wasmachine is schijnbaar niet de andere.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_211440944
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 07:21 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Geen Miele waarbij je favorieten kunt programmeren? Anders het extra water en je spoelbeurt gewoon in je standaardprogramma zetten. Scheelt een paar handelingen.
Ik kan niks programmeren, ik heb de simpelste versie die ik kon kopen
  maandag 27 november 2023 @ 11:00:09 #44
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_211442042
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 17:36 schreef Vincent_student het volgende:
Ik heb hetzelfde. Dat eco-gebeuren is waardeloos. Dat ding gaat al rollen zonder dat er water in zit en inderdaad, het wasmiddel spoelt er niet helemaal uit. Maar ik kan de eco uitzetten, en dan gaat het wel goed. Maar ik vrees niet dat dat de bedoeling is.
Dat draaien bij voor er water inzit doet mijn wasmachine ook bij het eco-programma. Volgens de handleiding is dat om te bepalen hoeveel was er in zit en daar stemt de machine dan de hoeveelheid water op af.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_211442729
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 08:27 schreef ieniminimuis het volgende:
Ligt ook wel aan de wasmachine soms.
Nu was ik met een Miele van 5 jaar oud. Het is echt opletten met als er ook maar 1 shirt met een vlek erin zit dat je de trommel maar half vol doet anders wordt het niet schoon en hij moet het hele wasprogramma doen van 2:39. Ik moet zelfs vlekken van te voren insmeren met vlekkenzeep.
Voorheen een Samsung eco bubble. Dat ding waste alles schoon, met weinig wasmiddel en met een korter programma.

De ene wasmachine is schijnbaar niet de andere.
Ook een Miele van 5 jaar oud. Herken dat niet, alles komt er schoon uit.

Gebruik vloeibaar wasmiddel van de Aldi.
Geen wasverzachter.
  Moderator / Colorchick maandag 27 november 2023 @ 13:04:19 #46
382129 crew  Donna
pi_211443613
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 11:00 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]
Dat draaien bij voor er water inzit doet mijn wasmachine ook bij het eco-programma. Volgens de handleiding is dat om te bepalen hoeveel was er in zit en daar stemt de machine dan de hoeveelheid water op af.
Klopt, dat is het wegen van het wasgoed idd.
pi_211444218
En wrijving maakt was schoon. Water niet zozeer.
pi_211444999
Hier al een aantal jaar een 'energiezuinige' Bosch. Was een beetje hetzelfde idee. Muf enzo. Er wordt gewoon weinig water gebruikt. Helemaal op een eco stand.
Ik voeg tegenwoordig standaard extra water toe. Hoe voller de wasmachine, hoe meer extra water. Beetje uitproberen. Vaak ook nog een wasbolletje natuurazijn in de trommel erbij. Scheelt ook aan muffigheid.
Wat ook helpt is soms mn sokken apart wassen, liefst binnenstebuiten. Daar gaat een hoop muffigheid inzitten.
Volgens mij is 1600 toeren centrifugeren wat extreem voor bonte was? Ik draai dat op 800 toeren. Witte was op 1200. 1600 toeren maakt je kleding nog droger lijkt me.
  maandag 27 november 2023 @ 15:38:33 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211445062
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 15:32 schreef DutchBlend het volgende:
Hier al een aantal jaar een 'energiezuinige' Bosch. Was een beetje hetzelfde idee. Muf enzo. Er wordt gewoon weinig water gebruikt. Helemaal op een eco stand.
Ik voeg tegenwoordig standaard extra water toe. Hoe voller de wasmachine, hoe meer extra water. Beetje uitproberen. Vaak ook nog een wasbolletje natuurazijn in de trommel erbij. Scheelt ook aan muffigheid.
Wat ook helpt is soms mn sokken apart wassen, liefst binnenstebuiten. Daar gaat een hoop muffigheid inzitten.
Volgens mij is 1600 toeren centrifugeren wat extreem voor bonte was? Ik draai dat op 800 toeren. Witte was op 1200. 1600 toeren maakt je kleding nog droger lijkt me.
Waarom op slechts 800 toeren centrifugeren van bonte was?
pi_211446006
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 15:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waarom op slechts 800 toeren centrifugeren van bonte was?
Op hoge toeren draaien schijnt je kleding sneller door te slijten
  maandag 27 november 2023 @ 17:14:12 #51
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211446076
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 17:06 schreef DutchBlend het volgende:

[..]
Is op zich waar, maar 800 is dan imo voor delicate kleding. Gewoon bont van katoen kan volgens mij prima op 1200. Scheelt toch weer voor het droogproces.
pi_211453592
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 11:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook een Miele van 5 jaar oud. Herken dat niet, alles komt er schoon uit.

Gebruik vloeibaar wasmiddel van de Aldi.
Geen wasverzachter.
Hier ook 1 uit 2018. gene enkel probleem mee.
Met de WP droger uit hetzelfde jaar wel. Programma's duren lang en vaak komt mijn beddengoed er klam uit zodat ik het programma 2x moet draaien.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 28 november 2023 @ 12:22:41 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211453674
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Met de WP droger uit hetzelfde jaar wel. Programma's duren lang en vaak komt mijn beddengoed er klam uit zodat ik het programma 2x moet draaien.
Andere stand geprobeerd?
Staat de droger wel in een verwarmde ruimte?
Sensor is schoon?
pi_211453734
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 12:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Andere stand geprobeerd?
Staat de droger wel in een verwarmde ruimte?
Sensor is schoon?
Dit zou de best werkende stand moeten zijn.
En ja staat in een verwarmde garage.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_211454126
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2023 17:06 schreef DutchBlend het volgende:

[..]
Ik verwacht dat dat wel wat meevalt. De was zit tegen de trommel aangedrukt door de middelpuntvliedende kracht, of het dan met 800 of 1.600 toeren ronddraait verandert niet zoveel.
pi_211454618
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 08:00 schreef 111210 het volgende:

[..]
Want?
Door de lage temperatuur blijven er zeepresten achter in de machine. Daardoor kun je last krijgen van schimmel, wolluis en vieze luchtjes.
Maar als je om de 5 wasbeurten een keer op 60 graden wast zou je er minder last van moeten hebben.
pi_211454975
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 13:38 schreef Clubman het volgende:

[..]
Door de lage temperatuur blijven er zeepresten achter in de machine. Daardoor kun je last krijgen van schimmel, wolluis en vieze luchtjes.
Maar als je om de 5 wasbeurten een keer op 60 graden wast zou je er minder last van moeten hebben.
Trommel reinigen doe je op 90c. 60c reinigt niet gegarandeerd alles (denk aan vetluis).
pi_211457217
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 13:38 schreef Clubman het volgende:

[..]
Bij iedere wasbeurt een scheut azijn doen helpt ook prima
pi_211457361
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
WP whirlpool?
Had ik tot gisteren. Wat een kutding, daar werd de was écht nooit droog in.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 28 november 2023 @ 19:17:53 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211457383
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
WP whirlpool?
Bosch kan ik wel aanraden.

Of heb je inmiddels al een nieuwe?
pi_211458049
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

:Y
Een AEG
pi_211458184
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:15 schreef Vanyel het volgende:

[..]
WP whirlpool?
Nee beide wasmachine en droger zijn miele.
  dinsdag 28 november 2023 @ 23:17:55 #63
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_211460596
Grote kans dat de wasmachine het gewicht van je was weegt en op basis daarvan je waterhoeveelheid bepaalt. Je kunt de boel in de maling nemen door je was eerst nat te maken waardoor het zwaarder wordt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_211461991
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 14:24 schreef DutchBlend het volgende:

[..]
Trommel reinigen doe je op 90c. 60c reinigt niet gegarandeerd alles (denk aan vetluis).
De wasmachine monteur wist mij te vertellen dat wassen op 90 graden een enorme slijtage slag voor je wasmachine betekend en beter niet kunt doen.
pi_211462048
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 09:21 schreef Clubman het volgende:

[..]
De wasmachine monteur wist mij te vertellen dat wassen op 90 graden een enorme slijtage slag voor je wasmachine betekend en beter niet kunt doen.
Wat een onzin. Twee a drie keer per jaar 90 graden was met soda is nodig om de machine te reinigen.
Daar zijn ze overigens ook op gemaakt.
pi_211462147
Over wat voor vlekken gaat het eigenlijk?

Als ik merk dat ik vlekken in de kleding heb, doe ik vaak wat vloeibaar wasmiddel op die plek voordat ik het in de wasmachine doe.

Bekijk eens de handleiding, daar staat denk ik in hoeveel water en hoeveel kilo wasgoed per programma.

Het zeefje van je watertoevoer kan niet verstopt zijn? Maar dan zou je ook een foutmelding moeten krijgen.

Gebruik je vloeibaar wasmiddel, poeder of pods. Heb je een voorwasprogramma? Doe je het wasmiddel in het juiste bakje?

Hoe hoger de toerental bij het centrifugeren, hoe droger de was al uit de machine komt.

Een Eco programma gebruikt minder water en minder energie, maar duurt vaak water langer omdat de was tussendoor "rust". In het laatste uur heb je verschillende spoelvoorgangen, dan komt er water bij en wordt afgepompt. Ik weet eigenlijk niet of het aantal spoelvoorgangen afhankelijk is van hoe "vies" het spoelwater nog is.

Ben je van wasmiddel veranderd? Ik ken wel wasmiddel wat van zich uit niet echt lekker ruikt.

[ Bericht 44% gewijzigd door Zana op 29-11-2023 10:40:16 ]
pi_211472022
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 09:21 schreef Clubman het volgende:

[..]
Er zit in mijn machine een programma dat heet 'trommel reinigen'. Dit gebeurt op 90c en is niet aan te passen.
Het is juist goed voor de hygiëne van je machine.
pi_211472102
De LG van m'n vriendin heeft ook dit gesodemieter, enige manier om het te voorkomen is door bij het selecteren van het programma 'extra spoelen' te activeren. Met m'n eigen Siemens gelukkig nergens last van.
pi_211530959
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 13:51 schreef janpeter777 het volgende:

[..]
Of ik de trommel vol of halfvol doe maakt niks wat dat betreft. Ik gebruik gewoon de dop van de wasmiddelfles als maat.
Veel te veel dus
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_211530961
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bosh Siemens aeg is allemaal zelfde hè
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  woensdag 6 december 2023 @ 01:20:24 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211531015
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 00:42 schreef Chinless het volgende:

[..]
‘Hè’. :')
  Moderator woensdag 6 december 2023 @ 06:07:04 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  woensdag 6 december 2023 @ 06:52:55 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211531254
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 00:42 schreef Chinless het volgende:

[..]
AEG niet, dat is al sinds 1985 niet meer van Siemens hè, het is sinds 1994 onderdeel van Electrolux.
Niet dat ik nou zo'n hoge pet op heb van Bosch/Siemens maar Electrolux zit daar met al haar merken (dus ook AEG) nog weer onder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211531257
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 06:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Siemens is wel degelijk een dochteronderneming van Bosch :)
Niet alleen dat. De wasmachines schijnen op het typenummer en de vormgeving van het bedieningspaneel na, volledig identiek te zijn.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 6 december 2023 @ 06:56:13 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211531264
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 06:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Niet alleen dat. De wasmachines schijnen op het typenummer en de vormgeving van het bedieningspaneel na, volledig identiek te zijn.
Ja, maar het gaat hier dus niet om een Bosch of Siemens, maar om een AEG, dat een ander merk is van een ander bedrijf (Electrolux), dat helemaal niets met Siemens of Bosch te maken heeft, en dat is al bija 40 jaar zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211531528
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2023 06:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Siemens is wel degelijk een dochteronderneming van Bosch :)
Siemens an sich is geen dochteronderneming van Bosch, maar BSH (Bosch-Siemens Hausgeräte) is dat tegenwoordig wel.
pi_211531757
Extra water of extra spoelen indruken
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')