(vrijwel) Elke wasmachine heeft een eco stand, die zit er op zodat ze een lager energielabel kunnen claimen voor die machine, maar de eco stand moet op zich nog steeds wel een goed resultaat geven, en ik denk niet dat AEG veel van deze machine verkopen als elke machine van dit type datzelfde doet.quote:Op zaterdag 25 november 2023 12:59 schreef janpeter777 het volgende:
Ik heb een nieuwe wasmachine, een AEG lavamat 6000.
Nu gebruikt deze extreem weinig water bij het wassen en de was komt er ook maar half nat uit, beetje klammig, ruikt naar wasmiddel. Vlekken gaan eigenlijk helemaal niet uit de was.
Ik heb gebeld met de leverancier, deze zeggen dat deze machines vanwege eco weinig water gebruiken. Maar naar mijn mening dus te weinig om het goed schoon te krijgen.
Heeft iemand ook deze ervaring en wat moet ik doen? Ik was al mijn was standaard op katoen, 40 graden,, 1600 toeren.
M'n 5 jaar oude Miele is dan blijkbaar nog van de "oude stempel" dus ik hoop dat hij nog even meegaat.quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb hetzelfde gezeur met onze Miele van een paar jaar oud. Mijn oplossing is dit geworden: standaard bij elk programma de optie ‘extra water’ activeren. En ik zet bij ieder programma standaard het centrifugeren uit om dan na afloop van het reguliere programma handmatig het programma ‘spoelen en centrifugeren’ aan te zetten voor een extra spoelbeurt. Voor de vlekken is mijn oplossing helaas een iets warmer programma kiezen geworden.
Allemaal niet ideaal.
Ik verzucht elke paar weken wel dat ik zo terug verlang naar mijn ‘antieke’ Miele.
Of ik de trommel vol of halfvol doe maakt niks wat dat betreft. Ik gebruik gewoon de dop van de wasmiddelfles als maat.quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:03 schreef Lienekien het volgende:
Heb je reviews gevonden van mensen die hetzelfde probleem ervaren?
Ik heb even op Coolblue gekeken en daar zie ik dergelijke klachten niet over de 6000 serie.
Doe je de trommel niet te vol?
Hoeveel wasmiddel gebruik je?
Hij krijgt in principe voldoende water, anders zou ik een foutmelding moeten hebbenquote:Op zaterdag 25 november 2023 13:19 schreef Aberkullie het volgende:
Heb je het kraantje wel helemaal opengedraaid
Ik denk dat dit inderdaad het probleem dan toch is. Dat het opzettelijk zo geprogrammeerd is. Wel ok voor was die alleen maar fris hoeft te worden maar niet voor echte vieze was.quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:23 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb hetzelfde gezeur met onze Miele van een paar jaar oud. Mijn oplossing is dit geworden: standaard bij elk programma de optie ‘extra water’ activeren. En ik zet bij ieder programma standaard het centrifugeren uit om dan na afloop van het reguliere programma handmatig het programma ‘spoelen en centrifugeren’ aan te zetten voor een extra spoelbeurt. Voor de vlekken is mijn oplossing helaas een iets warmer programma kiezen geworden.
Allemaal niet ideaal.
Ik verzucht elke paar weken wel dat ik zo terug verlang naar mijn ‘antieke’ Miele.
Nou, de ideale combinatie is natuurlijk een zo laag mogelijke temperatuur, en dan schone was, maar niet elke was leent zich daarvoor. Dus, gebruik het eco programma eens niét, en was eens op 60 graden (met was die daar tegen kan uiteraard).quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:52 schreef janpeter777 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit inderdaad het probleem dan toch is. Dat het opzettelijk zo geprogrammeerd is. Wel ok voor was die alleen maar fris hoeft te worden maar niet voor echte vieze was.
Die optie heb ik zo te zien niet. Is er nog verschil in de diverse 'programma's' wat extra water betreft? Dus wol gebruikt meer dan katoen of zo? Of scheelt het nog om op 90 graden te wassen?
Dat zal ik eens proberen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, de ideale combinatie is natuurlijk een zo laag mogelijke temperatuur, en dan schone was, maar niet elke was leent zich daarvoor. Dus, gebruik het eco programma eens niét, en was eens op 60 graden (met was die daar tegen kan uiteraard).
Wordt dat wél schoon zonder wasmiddel dat achterblijft?
Maar was je dan wel op een eco-programma?quote:
Water langzamer verwarmen voegt geen besparing toe.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het eco-aspect zit volgens mij vooral in langer erover doen om het water te verwarmen.
Ergens zit toch een besparing in bij de eco-programma’s.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Water langzamer verwarmen voegt geen besparing toe.
Als het water 30 of 60 graden Celsius moet worden voor een wasje, dan maakt het niet uit of je dat in 10 of 20 minuten doet, het kost evenveel energie.
ik heb dat ook met 'n aantal wasmachines gehad die zuinig zijn met water dat werkt niet, om goed te wassen heb je juist veel water nodig.quote:Op zaterdag 25 november 2023 12:59 schreef janpeter777 het volgende:
Heeft iemand ook deze ervaring en wat moet ik doen?
Ja, op het gebruikte water.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ergens zit toch een besparing in bij de eco-programma’s.
Dat hoeft niet zo handmatig hoor, dat bereik je ook met een spoelbeurt in de machine als je dat zou willenquote:Op zaterdag 25 november 2023 15:10 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik heb dat ook met 'n aantal wasmachines gehad die zuinig zijn met water dat werkt niet, om goed te wassen heb je juist veel water nodig.
heeft de wasmachine 'n "extra water" functie ?
anders moet je zelf je was nat maken voordat je 't in de wasmachine gooit.
dan doe je je kleren in 'n teil en dan met de douchekop erop alles nat sproeien
Bij mijn Miele is dat ecoprogramma als je dat op 60 zet, dat het dan op een lagere temperatuur door de langere tijdsduur (volgens mij een soort weekproces) hetzelfde wasresultaat geeft als bij een reguliere wasbeurt die daadwerkelijk op 60 graden wordt gedaan. Ik gebruik dat nu af en toe nog voor de handdoeken/beddegoed/ondergoedwas. In het begin gebruikte ik dat programma standaard voor die was, maar ik vond het resultaat niet altijd even goed/fris.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, het is wel een mooie machine en stil. Maar vooral het eerste deel van het wassen, dan draait het een hoop rond maar is de was hooguit wat vochtig. ik heb nu het hele programma af gekeken, en het laatste uur gooit hij er pas echt wat water bij.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:01 schreef Goudenkomkommer het volgende:
Ik heb dezelfde wasmachine al 2 jaar.
Wast alles perfect en maakt weinig lawaai
quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar was je dan wel op een eco-programma?
Ik heb zelf een oudere AEG, herken het probleem niet. Doseer poeder spaarzaam. Mijn model heeft ook een aantal eco-programma’s die het imo wel goed doen. Het eco-aspect zit volgens mij vooral in langer erover doen om het water te verwarmen.
Ik denk dat het eco-aspect is dat hij minder water verbruikt (het water an sich maakt natuurlijk niet uit) en daardoor ook minder water hoeft te verwarmen. En dat laatste is dan de besparing.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |