abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211414091
Ik heb een tijdje terug een Kia gekocht uit 2020 die geïmporteerd was, maar altijd netjes beurtjes gehad (iedere 15.000 km of 1 jaar) bij de Duitse Kia Dealer. Nou ja... niet netjes genoeg volgens Kia Nederland want ik had laatst de eerste beurt in NL en je moet de auto dan eenmalig bij ze registreren zodat je auto in NL bekend is en je recht hebt op de 7 jaar garantie.

En wat zeiden ze: we geven je geen garantie meer (op de motor) want één van je beurtjes was 1000 km te laat gedaan. Nou ik kan begrijpen dat als iemand veel te laat zijn onderhoudsbeurten doet dat het invloed kan hebben op de motor en ze dus geen garantie meer geven, maar 1000 km slaat toch nergens op. De onderhoudsbeurt die ik laatst had gehad moest ik een maand van te voren inplannen omdat Kia het zo druk had.... dat zou bijv. dan al betekenen dat je 1000 km er overheen gaat.

Ze zullen ongetwijfeld ergens in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ze dit mogen doen... maar iemand misschien ervaring hiermee? En of ze dit echt wettelijk kunnen maken?
Facts don't care about your feelings
pi_211414159
Ik heb ook een kia (woon in Belgie) maar het zijn allemaal waardeloze dealers. :(
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_211414406
Maar wat houd die garantie dan in?
Ik ken merken die geen garantie geven op draaiende delen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 24 november 2023 @ 20:28:50 #4
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_211414427
Nou hebben de dealers van KIA ook niet altijd echt de uitstraling van een solide en gerenomeerd bedrijf. Beetje net even boven het niveau van een handelaar in tweedehands auto's die allemaal van een oud vrouwtje geweest zijn met weinig kilometers en altijd binnen gestaan
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_211414516
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:27 schreef halfway het volgende:
Ik heb het weleens doorgelezen en ze geven in principe op bijna alles wel garantie. Alleen je navigatiescherm is maar 2 of 3 jaar en alle slijtage onderdelen tellen natuurlijk niet mee (banden, remmen, ruitenwissers etc.).

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:28 schreef buzz1291 het volgende:
Nou hebben de dealers van KIA ook niet altijd echt de uitstraling van een solide en gerenomeerd bedrijf. Beetje net even boven het niveau van een handelaar in tweedehands auto's die allemaal van een oud vrouwtje geweest zijn met weinig kilometers en altijd binnen gestaan
Ik rij al 10 jaar Kia (en m'n ouders ook een tijdje en m'n werknemer Hyundai/Kia) en de service bij de dealers zijn altijd waardeloos. Voordeel is dat er niet veel stuk gaat aan de auto's dus je komt er niet zo vaak... maar goed, dit is niet per se een dealer kwestie maar geregeld vanuit Kia Nederland.
pi_211414552
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een tijdje terug een Kia gekocht uit 2020 die geïmporteerd was, maar altijd netjes beurtjes gehad (iedere 15.000 km of 1 jaar) bij de Duitse Kia Dealer. Nou ja... niet netjes genoeg volgens Kia Nederland want ik had laatst de eerste beurt in NL en je moet de auto dan eenmalig bij ze registreren zodat je auto in NL bekend is en je recht hebt op de 7 jaar garantie.

En wat zeiden ze: we geven je geen garantie meer (op de motor) want één van je beurtjes was 1000 km te laat gedaan. Nou ik kan begrijpen dat als iemand veel te laat zijn onderhoudsbeurten doet dat het invloed kan hebben op de motor en ze dus geen garantie meer geven, maar 1000 km slaat toch nergens op. De onderhoudsbeurt die ik laatst had gehad moest ik een maand van te voren inplannen omdat Kia het zo druk had.... dat zou bijv. dan al betekenen dat je 1000 km er overheen gaat.

Ze zullen ongetwijfeld ergens in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ze dit mogen doen... maar iemand misschien ervaring hiermee? En of ze dit echt wettelijk kunnen maken?
Dat wettelijke gelul altijd.
Ze hoeven die langere garantie helemaal niet te geven wettelijk dus kunnen de voorwaarden bepalen zoals ze willen.

Voor Kia is de 7 jaar gewoon een lokkertje om onderhoud bij Kia te blijven doen.
Vakman pur sang
pi_211414656
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat wettelijke gelul altijd.
Ze hoeven die langere garantie helemaal niet te geven wettelijk dus kunnen de voorwaarden bepalen zoals ze willen.

Voor Kia is de 7 jaar gewoon een lokkertje om onderhoud bij Kia te blijven doen.
Ook omdat je iets niet wettelijk hoeft te geven betekent het niet dat je mensen mag oplichten? En ook al kan ik ze niks maken en staan ze in hun recht dan is het wel handig als meer mensen met een Kia dit weten want als je terugkijkt en ergens 1000 km te laat je onderhoudsbeurt hebt gedaan dan weet je dus bij voorbaat al dat je garantie weg is... hoef je ook niet meer langs de Kia dealer voor je onderhoud }:|
pi_211414749
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ook omdat je iets niet wettelijk hoeft te geven betekent het niet dat je mensen mag oplichten? En ook al kan ik ze niks maken en staan ze in hun recht dan is het wel handig als meer mensen met een Kia dit weten want als je terugkijkt en ergens 1000 km te laat je onderhoudsbeurt hebt gedaan dan weet je dus bij voorbaat al dat je garantie weg is... hoef je ook niet meer langs de Kia dealer voor je onderhoud }:|
Ja dat dus, je moet op tijd zijn maar vooral het feit dat je uit Duitsland importeert zal hun verdienmodel aantasten.
Maar 7 jaar garantie is toch een utopie
Vakman pur sang
pi_211414823
Ik heb wel een goede ervaring met een geïmporteerde Kia icm de fabrieksgarantie.

Mijn vorige auto was een Niro uit voorjaar 2017, geïmporteerd in 2019 en door mij gekocht eind 2021. Historie was nogal kleurrijk qua onderhoud. Wel alle beurtjes gehad, niet allemaal op tijd en niet allemaal bij de dealer (Bosch Car Service zat er tussen) en voornamelijk in het buitenland; nieuw in België geleverd en na de import naar Nederland in Duitsland onderhouden.

Twijfel dus bij de aankoop maar vanwege (toen nog) 6 maanden Bovag garantie toch gedaan. In maart 2022 ging de verdamper kapot. Verwachtte discussie en problemen, maar ding werd probleemloos onder de fabrieksgarantie vervangen (hiervoor moet het dashboard er uit, dure ingreep dus).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_211415419
Die 7 jaar kia garantie is gewoon misleiding, 7 jaar op de motor inderdaad, maar de rest is maar 2 jaar.
Ik heb bij mijn kia de boordcomputer die niet meer werkt (auto is 4 jaar oud/60k op de teller) een nieuwe kost mij bijna 2000,- want over de 2 jaar garantie heen.

En een motor die binnen 7 jaar kapot gaat is zeker tegenwoordig een grote zeldzaam als je gewoon normaal met je auto omgaat.
pi_211452025
Sorry, maar je bent er niet meegeholpen? Echter wanneer mensen tegen mij zeggen, dat ze die Kia gekocht hebben vanwege de 7 jaar garantie. Dan denk ik altijd: het is eerder een garantie voor Kia!

Je dient dan 7 jaar lang als een trouw hondje, bij de dealer het onderhoud te laten uitvoeren. Ben je te laat? Dan krijg je dus dit gezeik, wat jij nu hebt?

Laat je het bij een andere garage uitvoeren? Dan zeggen ze misschien wel, het onderhoud volgens de voorschriften van het merk uit te voeren. Alleen ik weet uit eigen ervaring, dat die vlieger niet altijd op gaat.

De Bosch garage waar ik mijn Suzuki Celerio, een keer voor onderhoud volgens voorschriften van de fabrikant naar toe gebracht had. Die hadden mooi niet de oliefilter vervangen... terwijl dat wel zou moeten.

Dus je kunt je auto wel elders onderhouden: maar daar geef je de dealer een stok mee om te slaan. Zo heb ik nu een niet goed werkende rechterbuitenspiegel. Als ik deze geforceerd had uitgeklapt, dan had de dealer gezegd: je hebt hem zelf stuk gemaakt.
pi_211452093
Kia :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_211452229
quote:

Twee tips:

- Loop je tegen een concreet probleem aan: stel richting Kia dat er geen causaal verband bestaat tussen het te laat uitgevoerde onderhoud en het ontstane probleem. Dan zullen ze hier toch iets mee moeten.

- Kom je niet verder bij Kia/importeur, richt je dan op de verkoper van het voertuig op basis van de eventueel afgesproken garantie, of op grond van non-conformiteit bij een particuliere aankoop.
pi_211452268
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:27 schreef Diqiu-Long het volgende:
Sorry, maar je bent er niet meegeholpen? Echter wanneer mensen tegen mij zeggen, dat ze die Kia gekocht hebben vanwege de 7 jaar garantie. Dan denk ik altijd: het is eerder een garantie voor Kia!

Je dient dan 7 jaar lang als een trouw hondje, bij de dealer het onderhoud te laten uitvoeren. Ben je te laat? Dan krijg je dus dit gezeik, wat jij nu hebt?

Laat je het bij een andere garage uitvoeren? Dan zeggen ze misschien wel, het onderhoud volgens de voorschriften van het merk uit te voeren. Alleen ik weet uit eigen ervaring, dat die vlieger niet altijd op gaat.

De Bosch garage waar ik mijn Suzuki Celerio, een keer voor onderhoud volgens voorschriften van de fabrikant naar toe gebracht had. Die hadden mooi niet de oliefilter vervangen... terwijl dat wel zou moeten.

Dus je kunt je auto wel elders onderhouden: maar daar geef je de dealer een stok mee om te slaan. Zo heb ik nu een niet goed werkende rechterbuitenspiegel. Als ik deze geforceerd had uitgeklapt, dan had de dealer gezegd: je hebt hem zelf stuk gemaakt.
Het is Europese regelgeving dat een onafhankelijk autobedrijf onderhoud mag uitvoeren tijdens de fabrieksgarantie, zonder verval van deze garantie. Je bent dus niet verplicht het voertuig bij de dealer te onderhouden. Alleen bij een beroep op coulance, dus indien er geen fabrieksgarantie is, zul je bij een niet-dealer onderhouden voertuigen eerder een nee krijgen vanuit de importeur.
pi_211452288
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:46 schreef Hou-m-Nat het volgende:
richt je dan op de verkoper van het voertuig op basis van de eventueel afgesproken garantie, of op grond van non-conformiteit bij een particuliere aankoop.
Je moet sowieso bij de verkoper zijn: daarom ook bij een dealer kopen, dan kunnen ze zich niet verstoppen achter de garantievoorwaarden van de fabrikant zelf. Want je hebt gewoon een jaar ( Bovag ) garantie, als ze het nou leuk vinden of niet.

Maar vaak worden die import autos verkocht door vage autohandelaren, met een autozaak op een afgelegen industrieterrein. Die geven in de regel niet thuis, als je problemen hebt met de auto. Of ze kunnen het niet fatsoenlijk oplossen.
pi_211452317
quote:

Ik vind het nog niet eens zo erg om het door de dealer laten uit te voeren. Ja ze zijn duur, maar dat zijn onafhankelijke garages tegenwoordig ook wel. En heb geen zin om zelf olie gaan lopen te vervangen. Maar zelfs dat vind Kia dus nog niet genoeg, die willen je alsnog naaien.

quote:
7s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:34 schreef vosss het volgende:
Kia :')
Ja ach, m'n vorige Kia heb ik (en m'n ouders uiteindelijk) zo'n 9 jaar praktisch probleemloos gereden dus ik ga er ook niet echt vanuit dat de motor stuk gaat, maar toch. Betrouwbare auto's met veel opties. Ja, rijdt gevoelloos (zeker na al m'n BMW's die ik gereden heb) maar maakt me niet zoveel meer uit, ik maak nog geen 10.000 km per jaar. Maar door dit soort onzin wil je toch weer een ander merk gaan rijden.
pi_211452329
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:50 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]
Je moet sowieso bij de verkoper zijn: daarom ook bij een dealer kopen, dan kunnen ze zich niet verstoppen achter de garantievoorwaarden van de fabrikant zelf. Want je hebt gewoon een jaar ( Bovag ) garantie, als ze het nou leuk vinden of niet.

Maar vaak worden die import autos verkocht door vage autohandelaren, met een autozaak op een afgelegen industrieterrein. Die geven in de regel niet thuis, als je problemen hebt met de auto. Of ze kunnen het niet fatsoenlijk oplossen.
Een aanspraak op Bovag garantie bestaat alleen indien deze schriftelijk is overeengekomen op de koopovereenkomst, opt-in en niet opt-out. Bovendien alleen bij Bovag aangesloten bedrijf.

Non-conformiteit is altijd mogelijk, of de verkoper het nu leuk vindt of niet.
pi_211452396
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:48 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]
Het is Europese regelgeving dat een onafhankelijk autobedrijf onderhoud mag uitvoeren tijdens de fabrieksgarantie, zonder verval van deze garantie. Je bent dus niet verplicht het voertuig bij de dealer te onderhouden. Alleen bij een beroep op coulance, dus indien er geen fabrieksgarantie is, zul je bij een niet-dealer onderhouden voertuigen eerder een nee krijgen vanuit de importeur.
Het is ook Europese regelgeving, dat wij ons alle aan de verkeersregels zouden moeten houden. Desondanks valt daar niets van te merken in het verkeer.
pi_211452415
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:48 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]
Het is ook Europese regelgeving, dat wij ons alle aan de verkeersregels zouden moeten houden. Desondanks valt daar niets van te merken in het verkeer.
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 09:54 schreef Hou-m-Nat het volgende:

[..]
Een aanspraak op Bovag garantie bestaat alleen indien deze schriftelijk is overeengekomen op de koopovereenkomst, opt-in en niet opt-out. Bovendien alleen bij Bovag aangesloten bedrijf.

Non-conformiteit is altijd mogelijk, of de verkoper het nu leuk vindt of niet.
Meestal betaal je daarvoor in de vorm van een afleverpakket: heb ik ook gedaan bij mijn huidige auto en daar heb ik geen spijt van....

Want iets op non-conformiteit gooien, is veel lastiger dan aanspraak maken op die Bovag garantie. Zo vond ik in weekend uit, dat als je 12v accu kaduk gaat binnen de Bovag garantie. Dat die er ook onder valt.

Zelfs remblokjes heb ik begrepen... dus nooit bezuinigen op die Bovag garantie, anders word het een welles nietes spelletje met de verkoper. En een bezoekje bij Meester Frank Visser, als je zaak uitgekozen wordt.
  Eindredactie Games dinsdag 28 november 2023 @ 10:07:13 #20
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_211452420
Yep, herkenbaar, zowel het drammerige over de onderhoudsbeurten als het officieel laten registreren in het "landelijke Kia-systeem" bij import. Die registratie was wel wat geouwehoer, de importeur is hier overigens verantwoordelijk voor en moet zorgen voor een speciale stempel in het onderhoudsboekje als ik het me goed herinner.

Maar met betrekking tot die beurten word ik daar altijd netjes op gewezen. Kia geeft lang garantie op heel veel, maar het is absoluut essentieel dat je op tijd je beurten laat doen. Dat wordt mij structureel op het hart gedrukt als ik bij een dealer sta (was één keer precies op tijd, op de dag nauwkeurig, toen hebben ze nog ff goed benadrukt dat Kia over één dag al moeilijk kan gaan doen m.b.t. de garantie). Ik rij nu een jaartje of 4 met de Niro EV en dat bevalt buitengewoon goed. Mijn ervaring met de dealers is ook prima (Stern/Virena/Hedin)
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_211453761
Volgens mij heb je geen wettelijke overeenkomst met Kia Nederland. Maar het blijft een naaier die importeur, die van Hyundai is net zo’n geldwolf.
.
pi_211461540
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 november 2023 10:07 schreef 2dope het volgende:
Yep, herkenbaar, zowel het drammerige over de onderhoudsbeurten als het officieel laten registreren in het "landelijke Kia-systeem" bij import. Die registratie was wel wat geouwehoer, de importeur is hier overigens verantwoordelijk voor en moet zorgen voor een speciale stempel in het onderhoudsboekje als ik het me goed herinner.

Maar met betrekking tot die beurten word ik daar altijd netjes op gewezen. Kia geeft lang garantie op heel veel, maar het is absoluut essentieel dat je op tijd je beurten laat doen. Dat wordt mij structureel op het hart gedrukt als ik bij een dealer sta (was één keer precies op tijd, op de dag nauwkeurig, toen hebben ze nog ff goed benadrukt dat Kia over één dag al moeilijk kan gaan doen m.b.t. de garantie). Ik rij nu een jaartje of 4 met de Niro EV en dat bevalt buitengewoon goed. Mijn ervaring met de dealers is ook prima (Stern/Virena/Hedin)
Slaat gewoon nergens op, 1 dag of 1 km waarschijnlijk al moeilijk doen over garantie. Terwijl als je aan afspraak wil inplannen het een maand tot 2 maanden kan duren omdat ze het druk hebben. Dan kom je dus in situaties dat je gewoon niet in je auto mag rijden omdat je anders teveel km's maakt... En als je te VROEG je beurtje doet, dan moet je de beurt daarna ook weer eerder doen omdat je niet eerst 14k kan doen en daarna 16k zodat je gemiddeld 15k hebt. Smerig gedoe.
pi_211464483
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 08:25 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Slaat gewoon nergens op, 1 dag of 1 km waarschijnlijk al moeilijk doen over garantie. Terwijl als je aan afspraak wil inplannen het een maand tot 2 maanden kan duren omdat ze het druk hebben. Dan kom je dus in situaties dat je gewoon niet in je auto mag rijden omdat je anders teveel km's maakt... En als je te VROEG je beurtje doet, dan moet je de beurt daarna ook weer eerder doen omdat je niet eerst 14k kan doen en daarna 16k zodat je gemiddeld 15k hebt. Smerig gedoe.
Is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om ruim op tijd die onderhoudsbeurt in te plannen: dus geen spontane roadtrips, want dan kom je over je km's heen. Alsof je een leaseauto rijdt....

Maar Kia mag natuurlijk strenge voorwaarden verbinden, aan die extra garantie. Want tot voor kort kreeg je bij Volkswagen en co slechts 2 jaar garantie.
  woensdag 20 december 2023 @ 19:59:34 #24
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211684253
Geeft wel aan hoeveel vertrouwen ze hebben in hun eigen merk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211690423
quote:

Dat soort spatjes krijgen ze anders bij sommige merkdealers ook klaar hoor.

Daarom doe ik het liever allemaal zelf en weet ik tenminste dat het fatsoenlijk gebeurt, behoudens grote reparaties, maar ook daarvoor heb ik mijn adressen in de omgeving. Voor de rest vertrouw ik geen enkele andere garagist mijn auto toe die ik niet ken. Teveel klaplopers meegemaakt, zowel merk als niet-merk garages!
  zaterdag 23 december 2023 @ 14:14:51 #26
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211716654
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:27 schreef halfway het volgende:
volgens mij, zonder google te raadplegen, geeft kia 7 jaar garantie van bumper tot bumper tot 150K km dacht ik.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 23 december 2023 @ 14:16:43 #27
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211716702
quote:
1000 km te laat
ja, dat is volgens de regeltjes, je moet ergens 'n grens stellen
pi_211771755
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 14:14 schreef sturmpie het volgende:

[..]
volgens mij, zonder google te raadplegen, geeft kia 7 jaar garantie van bumper tot bumper tot 150K km dacht ik.
Dat zei een verkoper ook ooit tegen me totdat ik zijn eigen voorwaarden onder z'n neus drukte waarin alle onderdelen stonden waar geen garantie op wordt gegeven of kortere garantie op wordt gegeven (bijv. navigatiescherm). Pas als je een Kia bezit dan weet je hoe ze je aan alle kanten proberen te naaien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 december 2023 14:16 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ja, dat is volgens de regeltjes, je moet ergens 'n grens stellen
En jij vindt die grens van 1000 reëel? Geloof me, er is geen enkel Kia dealer die jou gaat zeggen als je 1000 km te laat komt SORRY JE GARANTIE IS WEG LOSER HAHAHAAA. Ze houden mooi hun bek totdat je motor stuk gaat. Als ze dat namelijk wel zouden doen hadden ze een hele hoop gezeik gehad en ook een hele boel klanten die niet meer naar de Kia dealer gaan voor onderhoud omdat hun garantie toch al weg is. Alleen ik denk dat heel veel Kia rijders dit helemaal niet weten...
pi_211773146
Nu weet ik niet hoe het bij andere automerken is maar je ziet zowel bij bij Kia als Hyundai wel een beetje een trend ontstaan dat ze niet heel erg happig zijn op garantie.

Accu's waar ze $60.000 voor rekenen, $113.000 voor een brandstofcel (waterstofauto) en dan nu deze pogingen om onder die 7 garantie uit te komen (ga je er op zoeken vind je veel gevallen) terwijl er op onderhoudsbeurten altijd wel voldoende marge zit qua afstand. Als je beurt op 15.000km gepland is, is je motorolie echt niet ineens onbruikbaar geworden als je 1.000km doorrijdt.

En genoeg onderdelen worden niet eens onderhouden of gecontroleerd met een onderhoudsbeurt en hebben daar ook niets mee te maken. Garantie op een elektrisch bedienbare spiegel of middenconsole heeft niets te maken met motorolie, lucht- en een oliefilter. Maar ze gebruiken 1.000km langer doorrijden op dezelfde motorolie wel om ook op die delen de garantie uit te sluiten.

Die 7 jaar garantie is een wassen neus.
  woensdag 27 december 2023 @ 11:53:03 #30
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211773378
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 10:16 schreef YoshiBignose het volgende:
En jij vindt die grens van 1000 reëel?
als je het vantevoren weet dat je de kmstand niet mag overschrijden ivm garantie, dan zorg je dat je op tijd bent voor je service beurt. weet je dat niet dan denk je oh die paar km overschrijding dat zal toch niet 'n probleem zijn maar dat is 't wel. ga je 1 km over de grens heen dan ben je die garantie al kwijt, je moet dus zorgen dat je ruim op tijd bent. is gewoon iets waar je je aan moet houden om de garantie te houden. en ja, ik vind ook, als je dan 1km te laat bent, dan heb je pech, moet je maar beter opletten, je moet je wel 'n beetje aan de regeltjes houden, je mag van klachten wel verwachten dat ze zorg dragen voor hun auto en op tijd zijn voor de servicebeurt.

ga je daar moeilijk over doen, dan ben je gewoon op zoek naar problemen en dan ben je 'n probleemgeval en soms ook nog met 'n grote mond, tokkies, aso's, etc.. je weet zelf, netjes aan de regeltjes houden, geen probleem. ben je te laat, dan ben jij 't probleem.
  woensdag 27 december 2023 @ 11:55:20 #31
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211773417
quote:
rdt gegeven of kortere garantie
ja sommige onderdelen hebben geen of beperkte garantie en dat zijn natuurlijk de onderdelen die bij normaal onderhoud en rijgedrag 't snelste slijten, denk aan banden, vering, homokineten en fuseekogels, etc...

maar op de motor en versnellingsbak staat wel 'n garantie op van 150.000km of 7 jaar neem ik aan. dat zijn de meest kostelijke punten van 'n auto.
  woensdag 27 december 2023 @ 11:56:01 #32
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211773431
quote:
er is geen enkel Kia dealer die jou gaat zeggen als je 1000 km te laat komt SORRY JE GARANTIE IS WEG LOSER HAHAHAAA. Z
dat hebben ze toch net tegen jou gezegd daarom open je dit topic toch of heb ik iets verkeerd gelezen
pi_211773663
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:56 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dat hebben ze toch net tegen jou gezegd daarom open je dit topic toch of heb ik iets verkeerd gelezen
Wat hij bedoelt: ze zeggen het niet voordat je garantie claimt. Op het moment dat je 1.000km te laat bent voor een beurt, melden ze niets en zetten het later in als een "reverse UNO" kaart als je garantie komt claimen.

Je kan zelfs stellen dat Kia er baat bij heeft om onderhoudsbeurten bij auto's die tegen de 15.000km aan zitten even uit te stellen met de "druk druk druk" melding zodat ze later kunnen melden "wat vervelend nu, geen garantie meer".
pi_211773694
quote:

[..]
Als je de zin erna ook meeneemt dan heb je de context.

Dus dat het vervallen van garantie al gemeld wordt bij de (te late) beurt, terwijl er nog geen problemen zijn.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  woensdag 27 december 2023 @ 12:09:36 #35
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211773702
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat hij bedoelt: ze zeggen het niet voordat je garantie claimt. Op het moment dat je 1.000km te laat bent, melden ze niets en zetten het later in als een "reverse UNO" kaart als je garantie komt claimen.
ok, je moet dus echt zelf goed weten wat de garantievoorwaarden zijn want ben je 1km te laat alles kwijt, natuurlijk zeggen ze niks, als ze zich daar ook nog mee bezig moeten houden, dat is iets voor de klant uiteindelijk.
't is natuurlijk wel zo netjes als ze de klant er op attenderen
  woensdag 27 december 2023 @ 12:24:26 #36
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_211773940
3x Kia gehad en nooit problemen. Dus verder prima.
Maar het zijn van die sneue kneuzen met die garantievoorwaarden. Pas auto ingeruild, bij ophalen van de nieuwe opeens:
"waar is je garantieboekje".
Uhh, weet ik veel, ergens in de auto (onder de plank van de kofferbak).
"Ja, die is niet afgestempeld, dat is een probleem".
Naja, niet mijn probleem, ik heb hem hier in onderhoud, dus schijnbaar vragen jullie er nooit om. Je kan 't zo opzoeken in het systeem en die stempels alsnog zetten :') :N :W

Edit: oh ja, 1x wat gehad, na een jaar of 5. Remlicht was afgebroken. Wilden ze 150 euro voor hebben, tot ik zei dat gasten online het gewoon onder garantie vervangen kregen. "Ah ja, ok, dan ga ik even bellen, dat kan denk ik ook".

Autohandelaren doen altijd alsof ze zelf zwemmen in het geld en 150 euro fluitend weggooien :')
Haters everywhere but I don't really care.
  woensdag 27 december 2023 @ 13:41:03 #37
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211775156
quote:
Alleen ik denk dat heel veel Kia rijders dit helemaal niet weten...
als je gewoon netjes op tijd de servicebeurten laat uitvoeren is er niks aan de hand
  woensdag 27 december 2023 @ 13:43:31 #38
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211775213
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nu weet ik niet hoe het bij andere automerken is maar je ziet zowel bij bij Kia als Hyundai wel een beetje een trend ontstaan dat ze niet heel erg happig zijn op garantie.

Accu's waar ze $60.000 voor rekenen, $113.000 voor een brandstofcel (waterstofauto) en dan nu deze pogingen om onder die 7 garantie uit te komen (ga je er op zoeken vind je veel gevallen) terwijl er op onderhoudsbeurten altijd wel voldoende marge zit qua afstand. Als je beurt op 15.000km gepland is, is je motorolie echt niet ineens onbruikbaar geworden als je 1.000km doorrijdt.

En genoeg onderdelen worden niet eens onderhouden of gecontroleerd met een onderhoudsbeurt en hebben daar ook niets mee te maken. Garantie op een elektrisch bedienbare spiegel of middenconsole heeft niets te maken met motorolie, lucht- en een oliefilter. Maar ze gebruiken 1.000km langer doorrijden op dezelfde motorolie wel om ook op die delen de garantie uit te sluiten.

Die 7 jaar garantie is een wassen neus.
ja maar, als jij weet dat je iedere 15K km je auto voor 'n servicebeurt moet brengen, je weet dat er garantie op zit zolang je de servicebeurten laat uitvoeren, en als je dan 1000km te laat komt aankakken, dan vind ik dat nog altijd 'n eigen fout imo
pi_211775248
quote:

[..]
Nee ik had de auto geimporteerd daarom moet je eenmalig registeren voor de garantie en toen kwamen ze met dit verhaal. De vorige eigenaar van mijn auto die in Duitsland iedere beurt bij de Kia dealer deed heeft vast niet te horen gekregen dat 1 beurtje 1000 km te laat was want hij bleef er netjes heen gaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat hij bedoelt: ze zeggen het niet voordat je garantie claimt. Op het moment dat je 1.000km te laat bent voor een beurt, melden ze niets en zetten het later in als een "reverse UNO" kaart als je garantie komt claimen.

Je kan zelfs stellen dat Kia er baat bij heeft om onderhoudsbeurten bij auto's die tegen de 15.000km aan zitten even uit te stellen met de "druk druk druk" melding zodat ze later kunnen melden "wat vervelend nu, geen garantie meer".
Precies... en als je denkt veilig te doen en bijv. 2000 km eerder je beurt doet dan kan je niet daarna weer 2000 km later doen. Je hebt dan voor eeuwig die 2000 km een soort van weggegooid en als je dat bij iedere 15k beurt doet betaal je uiteindelijk nog meer aan beurtjes. Nou zou je denken dat Kia op die manier een mooi verdien model heeft en op zich is dat prima, maar dat ze je dan ook nog gaan naaien op een paar km of een paar dagen vind ik gewoon onbeschoft.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:24 schreef matthijst het volgende:
3x Kia gehad en nooit problemen. Dus verder prima.
Maar het zijn van die sneue kneuzen met die garantievoorwaarden. Pas auto ingeruild, bij ophalen van de nieuwe opeens:
"waar is je garantieboekje".
Uhh, weet ik veel, ergens in de auto (onder de plank van de kofferbak).
"Ja, die is niet afgestempeld, dat is een probleem".
Naja, niet mijn probleem, ik heb hem hier in onderhoud, dus schijnbaar vragen jullie er nooit om. Je kan 't zo opzoeken in het systeem en die stempels alsnog zetten :') :N :W

Edit: oh ja, 1x wat gehad, na een jaar of 5. Remlicht was afgebroken. Wilden ze 150 euro voor hebben, tot ik zei dat gasten online het gewoon onder garantie vervangen kregen. "Ah ja, ok, dan ga ik even bellen, dat kan denk ik ook".

Ja heb ik ook met een Kia gehad toen m'n navigatiescherm kapot ging na 2.5 jaar, zeiden ze ja jammer is geen garantie staat als uitzondering in de voorwaarden is maar 2 jaar. Toen ging ik lezen en stond er 3 jaar. Ging ik weer terug om het te zeggen: oh ja het was 3 jaar sorry foutje.

Maar goed, voor de rest 10 jaar in de vorige Kia gereden en er ging naast dat navigatiescherm ook niks stuk dus ik heb voor de rest wel vertrouwen in het merk maar dit soort praktijken zijn gewoon jammer. Je probeert alles netjes te doen bij de dealer maar dat is nog niet genoeg... je moet ieder lettertje gelezen hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 11:53 schreef sturmpie het volgende:

[..]
als je het vantevoren weet dat je de kmstand niet mag overschrijden ivm garantie, dan zorg je dat je op tijd bent voor je service beurt. weet je dat niet dan denk je oh die paar km overschrijding dat zal toch niet 'n probleem zijn maar dat is 't wel. ga je 1 km over de grens heen dan ben je die garantie al kwijt, je moet dus zorgen dat je ruim op tijd bent. is gewoon iets waar je je aan moet houden om de garantie te houden. en ja, ik vind ook, als je dan 1km te laat bent, dan heb je pech, moet je maar beter opletten, je moet je wel 'n beetje aan de regeltjes houden, je mag van klachten wel verwachten dat ze zorg dragen voor hun auto en op tijd zijn voor de servicebeurt.

ga je daar moeilijk over doen, dan ben je gewoon op zoek naar problemen en dan ben je 'n probleemgeval en soms ook nog met 'n grote mond, tokkies, aso's, etc.. je weet zelf, netjes aan de regeltjes houden, geen probleem. ben je te laat, dan ben jij 't probleem.
Lul toch niet zo dom :') Ik wist natuurlijk niet dat je de km-stand niet met 1 km of 1 dag mocht overschrijden voor de garantie anders had ik die auto nooit gekocht. Ik heb de boekjes doorgenomen en zag netjes iets van 8 beurten allemaal rond de 15.000 km met stempeltjes van de Kia Dealer dus ik dacht dat is oke.

BMW hanteert 10% dus max 1500 km te laat, geen idee wat andere merken doen. Er is geen enkel onderzoek dat kan aantonen dat je motor onherstelbare schade heeft als je een week later je beurtje doet, dus daar gaat het in ieder geval niet over. Het gaat om klanten van hun garantie beroven.

[ Bericht 26% gewijzigd door YoshiBignose op 27-12-2023 13:51:55 ]
  woensdag 27 december 2023 @ 13:50:52 #40
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211775390
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 13:45 schreef YoshiBignose het volgende:
Nee ik had de auto geimporteerd daarom moet je eenmalig registeren voor de garantie en toen kwamen ze met dit verhaal. De vorige eigenaar van mijn auto die in Duitsland iedere beurt bij de Kia dealer deed heeft vast niet te horen gekregen dat 1 beurtje 1000 km te laat was want hij bleef er netjes heen gaan.

had je de auto gekocht met 't verhaal dat ie nog binnen de 7 jaar garantie viel ?
quote:
Precies... en als je denkt veilig te doen en bijv. 2000 km eerder je beurt doet dan kan je niet daarna weer 2000 km later doen. Je hebt dan voor eeuwig die 2000 km een soort van weggegooid en als je dat bij iedere 15k beurt doet betaal je uiteindelijk nog meer aan beurtjes.
dat valt onder onderhoud, daar moet je niet op willen beknibbelen als je 'n goed functionerende auto wil rijden
quote:
Nou zou je denken dat Kia op die manier een mooi verdien model heeft
't is gebaseerd op onderhoudsintervallen, ik vind dat geen verdienmodel, eerder noodzaak.
quote:
maar dat ze je dan ook nog gaan naaien op een paar km of een paar dagen vind ik gewoon onbeschoft.
als ik 't goed begrijp, heb jij je laten naaien onder 't voorwendsel dat je dacht recht te hebben op 7 jaar garantie terwijl de vorige eigenaar die al verprutst had. en dat is fout, dat ben ik met je eens, maar die fout ligt bij de vorige eigenaar, en jij bent er de dupe van omdat je dacht binnen de garantie te vallen terwijl die niet meer geldig is door een fout van de vorige eigenaar en dan vind ik dat je de vorige eigenaar 'n klap op de billen moet geven en niet de KIA-werkwijze
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')