Ik heb het weleens doorgelezen en ze geven in principe op bijna alles wel garantie. Alleen je navigatiescherm is maar 2 of 3 jaar en alle slijtage onderdelen tellen natuurlijk niet mee (banden, remmen, ruitenwissers etc.).quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:27 schreef halfway het volgende:
Maar wat houd die garantie dan in?
Ik ken merken die geen garantie geven op draaiende delen.
Ik rij al 10 jaar Kia (en m'n ouders ook een tijdje en m'n werknemer Hyundai/Kia) en de service bij de dealers zijn altijd waardeloos. Voordeel is dat er niet veel stuk gaat aan de auto's dus je komt er niet zo vaak... maar goed, dit is niet per se een dealer kwestie maar geregeld vanuit Kia Nederland.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:28 schreef buzz1291 het volgende:
Nou hebben de dealers van KIA ook niet altijd echt de uitstraling van een solide en gerenomeerd bedrijf. Beetje net even boven het niveau van een handelaar in tweedehands auto's die allemaal van een oud vrouwtje geweest zijn met weinig kilometers en altijd binnen gestaan
Dat wettelijke gelul altijd.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een tijdje terug een Kia gekocht uit 2020 die geïmporteerd was, maar altijd netjes beurtjes gehad (iedere 15.000 km of 1 jaar) bij de Duitse Kia Dealer. Nou ja... niet netjes genoeg volgens Kia Nederland want ik had laatst de eerste beurt in NL en je moet de auto dan eenmalig bij ze registreren zodat je auto in NL bekend is en je recht hebt op de 7 jaar garantie.
En wat zeiden ze: we geven je geen garantie meer (op de motor) want één van je beurtjes was 1000 km te laat gedaan. Nou ik kan begrijpen dat als iemand veel te laat zijn onderhoudsbeurten doet dat het invloed kan hebben op de motor en ze dus geen garantie meer geven, maar 1000 km slaat toch nergens op. De onderhoudsbeurt die ik laatst had gehad moest ik een maand van te voren inplannen omdat Kia het zo druk had.... dat zou bijv. dan al betekenen dat je 1000 km er overheen gaat.
Ze zullen ongetwijfeld ergens in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ze dit mogen doen... maar iemand misschien ervaring hiermee? En of ze dit echt wettelijk kunnen maken?
Ook omdat je iets niet wettelijk hoeft te geven betekent het niet dat je mensen mag oplichten? En ook al kan ik ze niks maken en staan ze in hun recht dan is het wel handig als meer mensen met een Kia dit weten want als je terugkijkt en ergens 1000 km te laat je onderhoudsbeurt hebt gedaan dan weet je dus bij voorbaat al dat je garantie weg is... hoef je ook niet meer langs de Kia dealer voor je onderhoudquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat wettelijke gelul altijd.
Ze hoeven die langere garantie helemaal niet te geven wettelijk dus kunnen de voorwaarden bepalen zoals ze willen.
Voor Kia is de 7 jaar gewoon een lokkertje om onderhoud bij Kia te blijven doen.
Ja dat dus, je moet op tijd zijn maar vooral het feit dat je uit Duitsland importeert zal hun verdienmodel aantasten.quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ook omdat je iets niet wettelijk hoeft te geven betekent het niet dat je mensen mag oplichten? En ook al kan ik ze niks maken en staan ze in hun recht dan is het wel handig als meer mensen met een Kia dit weten want als je terugkijkt en ergens 1000 km te laat je onderhoudsbeurt hebt gedaan dan weet je dus bij voorbaat al dat je garantie weg is... hoef je ook niet meer langs de Kia dealer voor je onderhoud
Twee tips:quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb een tijdje terug een Kia gekocht uit 2020 die geïmporteerd was, maar altijd netjes beurtjes gehad (iedere 15.000 km of 1 jaar) bij de Duitse Kia Dealer. Nou ja... niet netjes genoeg volgens Kia Nederland want ik had laatst de eerste beurt in NL en je moet de auto dan eenmalig bij ze registreren zodat je auto in NL bekend is en je recht hebt op de 7 jaar garantie.
En wat zeiden ze: we geven je geen garantie meer (op de motor) want één van je beurtjes was 1000 km te laat gedaan. Nou ik kan begrijpen dat als iemand veel te laat zijn onderhoudsbeurten doet dat het invloed kan hebben op de motor en ze dus geen garantie meer geven, maar 1000 km slaat toch nergens op. De onderhoudsbeurt die ik laatst had gehad moest ik een maand van te voren inplannen omdat Kia het zo druk had.... dat zou bijv. dan al betekenen dat je 1000 km er overheen gaat.
Ze zullen ongetwijfeld ergens in hun algemene voorwaarden hebben staan dat ze dit mogen doen... maar iemand misschien ervaring hiermee? En of ze dit echt wettelijk kunnen maken?
Het is Europese regelgeving dat een onafhankelijk autobedrijf onderhoud mag uitvoeren tijdens de fabrieksgarantie, zonder verval van deze garantie. Je bent dus niet verplicht het voertuig bij de dealer te onderhouden. Alleen bij een beroep op coulance, dus indien er geen fabrieksgarantie is, zul je bij een niet-dealer onderhouden voertuigen eerder een nee krijgen vanuit de importeur.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:27 schreef Diqiu-Long het volgende:
Sorry, maar je bent er niet meegeholpen? Echter wanneer mensen tegen mij zeggen, dat ze die Kia gekocht hebben vanwege de 7 jaar garantie. Dan denk ik altijd: het is eerder een garantie voor Kia!
Je dient dan 7 jaar lang als een trouw hondje, bij de dealer het onderhoud te laten uitvoeren. Ben je te laat? Dan krijg je dus dit gezeik, wat jij nu hebt?
Laat je het bij een andere garage uitvoeren? Dan zeggen ze misschien wel, het onderhoud volgens de voorschriften van het merk uit te voeren. Alleen ik weet uit eigen ervaring, dat die vlieger niet altijd op gaat.
De Bosch garage waar ik mijn Suzuki Celerio, een keer voor onderhoud volgens voorschriften van de fabrikant naar toe gebracht had. Die hadden mooi niet de oliefilter vervangen... terwijl dat wel zou moeten.
Dus je kunt je auto wel elders onderhouden: maar daar geef je de dealer een stok mee om te slaan. Zo heb ik nu een niet goed werkende rechterbuitenspiegel. Als ik deze geforceerd had uitgeklapt, dan had de dealer gezegd: je hebt hem zelf stuk gemaakt.
Je moet sowieso bij de verkoper zijn: daarom ook bij een dealer kopen, dan kunnen ze zich niet verstoppen achter de garantievoorwaarden van de fabrikant zelf. Want je hebt gewoon een jaar ( Bovag ) garantie, als ze het nou leuk vinden of niet.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:46 schreef Hou-m-Nat het volgende:
richt je dan op de verkoper van het voertuig op basis van de eventueel afgesproken garantie, of op grond van non-conformiteit bij een particuliere aankoop.
Ik vind het nog niet eens zo erg om het door de dealer laten uit te voeren. Ja ze zijn duur, maar dat zijn onafhankelijke garages tegenwoordig ook wel. En heb geen zin om zelf olie gaan lopen te vervangen. Maar zelfs dat vind Kia dus nog niet genoeg, die willen je alsnog naaien.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:27 schreef Diqiu-Long het volgende:
Sorry, maar je bent er niet meegeholpen? Echter wanneer mensen tegen mij zeggen, dat ze die Kia gekocht hebben vanwege de 7 jaar garantie. Dan denk ik altijd: het is eerder een garantie voor Kia!
Je dient dan 7 jaar lang als een trouw hondje, bij de dealer het onderhoud te laten uitvoeren. Ben je te laat? Dan krijg je dus dit gezeik, wat jij nu hebt?
Ja ach, m'n vorige Kia heb ik (en m'n ouders uiteindelijk) zo'n 9 jaar praktisch probleemloos gereden dus ik ga er ook niet echt vanuit dat de motor stuk gaat, maar toch. Betrouwbare auto's met veel opties. Ja, rijdt gevoelloos (zeker na al m'n BMW's die ik gereden heb) maar maakt me niet zoveel meer uit, ik maak nog geen 10.000 km per jaar. Maar door dit soort onzin wil je toch weer een ander merk gaan rijden.quote:
Een aanspraak op Bovag garantie bestaat alleen indien deze schriftelijk is overeengekomen op de koopovereenkomst, opt-in en niet opt-out. Bovendien alleen bij Bovag aangesloten bedrijf.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:50 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Je moet sowieso bij de verkoper zijn: daarom ook bij een dealer kopen, dan kunnen ze zich niet verstoppen achter de garantievoorwaarden van de fabrikant zelf. Want je hebt gewoon een jaar ( Bovag ) garantie, als ze het nou leuk vinden of niet.
Maar vaak worden die import autos verkocht door vage autohandelaren, met een autozaak op een afgelegen industrieterrein. Die geven in de regel niet thuis, als je problemen hebt met de auto. Of ze kunnen het niet fatsoenlijk oplossen.
Het is ook Europese regelgeving, dat wij ons alle aan de verkeersregels zouden moeten houden. Desondanks valt daar niets van te merken in het verkeer.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:48 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Het is Europese regelgeving dat een onafhankelijk autobedrijf onderhoud mag uitvoeren tijdens de fabrieksgarantie, zonder verval van deze garantie. Je bent dus niet verplicht het voertuig bij de dealer te onderhouden. Alleen bij een beroep op coulance, dus indien er geen fabrieksgarantie is, zul je bij een niet-dealer onderhouden voertuigen eerder een nee krijgen vanuit de importeur.
Het is ook Europese regelgeving, dat wij ons alle aan de verkeersregels zouden moeten houden. Desondanks valt daar niets van te merken in het verkeer.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:48 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Het is Europese regelgeving dat een onafhankelijk autobedrijf onderhoud mag uitvoeren tijdens de fabrieksgarantie, zonder verval van deze garantie. Je bent dus niet verplicht het voertuig bij de dealer te onderhouden. Alleen bij een beroep op coulance, dus indien er geen fabrieksgarantie is, zul je bij een niet-dealer onderhouden voertuigen eerder een nee krijgen vanuit de importeur.
Meestal betaal je daarvoor in de vorm van een afleverpakket: heb ik ook gedaan bij mijn huidige auto en daar heb ik geen spijt van....quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:54 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Een aanspraak op Bovag garantie bestaat alleen indien deze schriftelijk is overeengekomen op de koopovereenkomst, opt-in en niet opt-out. Bovendien alleen bij Bovag aangesloten bedrijf.
Non-conformiteit is altijd mogelijk, of de verkoper het nu leuk vindt of niet.
Slaat gewoon nergens op, 1 dag of 1 km waarschijnlijk al moeilijk doen over garantie. Terwijl als je aan afspraak wil inplannen het een maand tot 2 maanden kan duren omdat ze het druk hebben. Dan kom je dus in situaties dat je gewoon niet in je auto mag rijden omdat je anders teveel km's maakt... En als je te VROEG je beurtje doet, dan moet je de beurt daarna ook weer eerder doen omdat je niet eerst 14k kan doen en daarna 16k zodat je gemiddeld 15k hebt. Smerig gedoe.quote:Op dinsdag 28 november 2023 10:07 schreef 2dope het volgende:
Yep, herkenbaar, zowel het drammerige over de onderhoudsbeurten als het officieel laten registreren in het "landelijke Kia-systeem" bij import. Die registratie was wel wat geouwehoer, de importeur is hier overigens verantwoordelijk voor en moet zorgen voor een speciale stempel in het onderhoudsboekje als ik het me goed herinner.
Maar met betrekking tot die beurten word ik daar altijd netjes op gewezen. Kia geeft lang garantie op heel veel, maar het is absoluut essentieel dat je op tijd je beurten laat doen. Dat wordt mij structureel op het hart gedrukt als ik bij een dealer sta (was één keer precies op tijd, op de dag nauwkeurig, toen hebben ze nog ff goed benadrukt dat Kia over één dag al moeilijk kan gaan doen m.b.t. de garantie). Ik rij nu een jaartje of 4 met de Niro EV en dat bevalt buitengewoon goed. Mijn ervaring met de dealers is ook prima (Stern/Virena/Hedin)
Is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid om ruim op tijd die onderhoudsbeurt in te plannen: dus geen spontane roadtrips, want dan kom je over je km's heen. Alsof je een leaseauto rijdt....quote:Op woensdag 29 november 2023 08:25 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Slaat gewoon nergens op, 1 dag of 1 km waarschijnlijk al moeilijk doen over garantie. Terwijl als je aan afspraak wil inplannen het een maand tot 2 maanden kan duren omdat ze het druk hebben. Dan kom je dus in situaties dat je gewoon niet in je auto mag rijden omdat je anders teveel km's maakt... En als je te VROEG je beurtje doet, dan moet je de beurt daarna ook weer eerder doen omdat je niet eerst 14k kan doen en daarna 16k zodat je gemiddeld 15k hebt. Smerig gedoe.
Dat soort spatjes krijgen ze anders bij sommige merkdealers ook klaar hoor.quote:Op dinsdag 28 november 2023 09:27 schreef Diqiu-Long het volgende:
Sorry, maar je bent er niet meegeholpen? Echter wanneer mensen tegen mij zeggen, dat ze die Kia gekocht hebben vanwege de 7 jaar garantie. Dan denk ik altijd: het is eerder een garantie voor Kia!
Je dient dan 7 jaar lang als een trouw hondje, bij de dealer het onderhoud te laten uitvoeren. Ben je te laat? Dan krijg je dus dit gezeik, wat jij nu hebt?
Laat je het bij een andere garage uitvoeren? Dan zeggen ze misschien wel, het onderhoud volgens de voorschriften van het merk uit te voeren. Alleen ik weet uit eigen ervaring, dat die vlieger niet altijd op gaat.
De Bosch garage waar ik mijn Suzuki Celerio, een keer voor onderhoud volgens voorschriften van de fabrikant naar toe gebracht had. Die hadden mooi niet de oliefilter vervangen... terwijl dat wel zou moeten.
Dus je kunt je auto wel elders onderhouden: maar daar geef je de dealer een stok mee om te slaan. Zo heb ik nu een niet goed werkende rechterbuitenspiegel. Als ik deze geforceerd had uitgeklapt, dan had de dealer gezegd: je hebt hem zelf stuk gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |