abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212045632
quote:
7s.gif Op maandag 15 januari 2024 22:17 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zou fijn zijn als dat het enige is dat ze nodig heeft. Mocht de vraag komen of er ook naar de algehele ontwikkeling gekeken mag worden, even doorvragen naar wat er dan getest wordt ;) .

Hoe was de logopedie?
Het audiologisch centrum doet eventueel ook onderzoek naar tos en doen indien nodig ook onderzoeken naar andere problemen die kunnen samenhangen met tos. Zoals een algehele ontwikkelingsachterstand, gedragsproblemen etc. Voordat ze dat soort onderzoeken doen moeten we eerst een formulier ondertekenen. Voordat we dat doen zullen we inderdaad eerst goed doorvragen!

Logopedie was op zich voor de eerste keer best prima. L heeft zowaar 3 woordjes gezegd daar. Meestal valt ze met vreemden erbij volledig stil.
Twijfel wel of deze logopediste de juiste persoon is. Ze is aardig en klikt duidelijk met L. Alleen kwam ik er na die afspraak achter dat ze pas sinds een week werkt in een praktijk en heeft daarvoor altijd in verpleeghuizen gewerkt. Aankomende week maar even met haar bespreken.
pi_212046304
Misschien ken ik haar wel, Takkie. Even een PB’tje of een appje? Ik heb je nummer niet meer, sinds ik een nieuwe telefoon heb sinds een maand, ben ik nagenoeg alle nummers kwijtgeraakt. Dat is opgelost voor de mensen met wie ik wekelijks / veel contact heb, maar voor andere nummers niet. :D
  dinsdag 16 januari 2024 @ 09:05:49 #278
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212047376
quote:
7s.gif Op maandag 15 januari 2024 22:13 schreef Seven. het volgende:
Colin is naar de nieuwe opvang geweest (peuterspeelzaalachtige setting). Hij vond het leuk en hij was ook lekker relaxt naderhand. Ze heeft hem meegenomen naar de WC waar hij zowaar een mini-plasje gedaan heeft. Dus mijn man snapt nu ook wel dat Colin er wel aan toe is.

Vorige week nog uitgelegd aan de begeleidster dat Colin bij de PSZ in de kring altijd met een tuigje aan zijn stoeltje vastgemaakt wordt maar daar doet ze niet aan. 'Komt vanzelf'. Fijn dat hij dat gewoon kan gaan doen als hij er aan toe is, zul je zien dat hij het in no time doorheeft. Ze heeft een heel relaxt groepje kinderen daar, echt totaal ander sfeertje dan op de PSZ.

Woensdag gesprek met de directeur van de Vrijeschool. Maar eens kijken hoe en wat.

Logopedie blijft ook heel goed gaan. We zijn bijna aan het eind van het traject. Ondertussen zijn we aan het uitbreiden, dus uitbouwen van de woorden die hij al gebruikt en daar aan toevoegen. Zo wordt een auto een mooie auto en noem maar op. Ik merk wel dat veel van die ontwikkeling die dan besproken wordt,. eigenlijk ook wel vanzelf gaat. Er is duidelijk goed nagedacht over de methode, de volgorde waarin de taal zich ontwikkelt is blijkbaar wel aardig universeel.
Vastgemaakt aan z'n stoel? Wellicht ben ik nu wat ongenuanceerd, maar dat vind ik aardig barbaars klinken...

En agora:

https://www.verenigingagoraonderwijs.nl/

Gaat dus heel erg om eigen interesse, manier die bij het kind past, zonder klassikale instructie, op basis van wat het kind zelf aangeeft te willen leren. Mijn dochter van 5 is reteslim en weet heel goed wat ze wil leren, stelt duizend vragen en baalt er dan van dat de juf het antwoord niet weet en ze het ook nu niet meteen kan gaan opzoeken/uitzoeken. Ze heeft een enorme motivatie om dingen te begrijpen... ik zou het daarom misschien wel passend vinden. Maar dat is hier niet in de buurt, dus heb er ook niet naar gekeken.

Mijn jongste heeft denk ik wel wat meer behoefte aan instructie en vindt de kringmomentjes op de psz en het kdv ook echt leuk. Maar voordeel daar is dat er niks moet op het kdv. Gaan ze liever spelen, dan spelen ze. Alleen tijdens het eten moeten ze even blijven zitten (uit veiligheids- en hygieneoverwegingen). Het psz is wat rechtlijniger, daar is er veel meer een programma dat ze afdraaien en zijn er wat meer dingen die moeten, maar dat is wmb dan ook een voorbereiding op school en dus wel wat logischer.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 16 januari 2024 @ 11:16:47 #279
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_212048917
Ik ben hier iets te vroeg, maar ff een vraagje wat jullie zouden doen :P

Ons zoontje wordt over een weekje 2 jaar. Hij gaat twee dagen per week naar de kinderopvang (dinsdag en donderdag). Daar is het één gemengde groep van 0 - 4 jaar.
De opvang heeft ook peuterwerk. Een jaar geleden kregen we de vraag of hij vanuit de opvang ook naar peuterwerk kan / mag van ons.
Dit wilden we zeker!

Nu krijg ik vanmorgen weer de vraag vanuit de opvang: vanaf mei is er plaats bij peuterwerk, hebben jullie interesse?
Blijkbaar zou onze aanmelding van vorig jaar niet goed zijn doorgekomen. Net gebeld met de eigenaresse en eerder dan mei hebben ze ook geen plek voor hem helaas.
Daar zijn mijn vrouw en ik al pissig over natuurlijk, maar het lijkt dat ze niks kunnen doen.

Nu is het geval, wij verhuizen mid juli dit jaar en dan gaat hij naar een andere opvang. Daar komt hij in een groep van 2-jarigen (i.p.v. gemengd 0-4 jr).
We twijfelen nu of we hem nog voor mei t/m mid juli naar peuterwerk hier op het dorp moeten laten gaan. Liefst vanaf januari al natuurlijk maar dat gaat 'm blijkbaar niet worden.
Wat zouden jullie zelf doen voor die 2,5 maand?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_212049835
Ligt aan het kind. Als ie erg gehecht is aan de kinderen en leidsters in de groep waar hij zit dan zou ik hem in zijn groep laten. En anders lekker over laten stappen.
  dinsdag 16 januari 2024 @ 13:57:37 #281
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_212050651
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 12:50 schreef Gogo83 het volgende:
Ligt aan het kind. Als ie erg gehecht is aan de kinderen en leidsters in de groep waar hij zit dan zou ik hem in zijn groep laten. En anders lekker over laten stappen.
We denken dat hij er veel aan gaat hebben om bij wat grotere kinderen te zijn. Maar of dat nu nog voor 2,5 maand nut gaat hebben vraag ik me af :P
pi_212050861
Maar hij zit nu in een 0-4 groep zeg je. Dan zit ie toch ook al met grotere kinderen?

Ik zou het voor die 2,5 maand trouwens gewoon laten voor wat het is. Twee keer in korte tijd van plek wisselen lijkt mij niet fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
  dinsdag 16 januari 2024 @ 14:32:01 #283
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_212051023
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 januari 2024 14:17 schreef eponine het volgende:
Maar hij zit nu in een 0-4 groep zeg je. Dan zit ie toch ook al met grotere kinderen?

Ik zou het voor die 2,5 maand trouwens gewoon laten voor wat het is. Twee keer in korte tijd van plek wisselen lijkt mij niet fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ja maar die gaan dus elke dinsdag en donderdag in de ochtend wel naar peuterwerk :P

Eens hoor, denk ook dat dat mijn gedachte gaat zijn.
  dinsdag 16 januari 2024 @ 14:52:37 #284
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212051215
Bij ons geven ze soms (zelfde gebouw, enkel een deur door) de peuters van de 0-4 groep door naar de peutertuin in de ruimte ernaast. Mijn peuter vindt dat helemaal prima. Hij kent die pm'ers (geen leidsters zeggen jongens, er zijn ook mannen in de opvang!) al een beetje en vindt het daar ook gezellig. Als er plek is, laten ze de peuters zelf kiezen of ze wel of niet willen schuiven naar de buren.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_212061494
Net met de verse peuter bij het cb geweest. Ik had het al verwacht maar we hebben een doorverwijzing voor de kinderfysio te pakken omdat ze een beetje typisch loopt. Ik weet dat zelf aan het feit dat ze pas twee maanden loopt en nog moet wennen, maar prima als het even nagekeken wordt. Ze loopt vaak als een pinguïn, of zoals de cb-arts het omschrijft: “met een breed gangspoor, gestrekte stijve benen en wikkelt meestal niet af. Bij onderzoek van de heupen spant ze bij abductie.”

Verder alles prima, groei etc. netjes op haar lijn, dus dat is fijn! O+
  Moderator donderdag 18 januari 2024 @ 21:32:34 #286
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212084184
What on earth is peuterwerk :? Hetzelfde als psz begrijp ik? Ik zie zelf niet echt de toegevoegde waarde van de psz als je ook al op de opvang zit.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_212084766
Ik zie die toegevoegde waarde idd ook niet. Bij navraag destijds gaven ze aan de peuters binnen de dagopvang hetzelfde aan te bieden. Daarbij is het altijd maar een ochtend dus dan zou ik haar nog een dagdeel extra weg moeten brengen (want heb hele dag opvang nodig), dat wilde ik destijds bij de oudste niet. Dus nu gaat peuter ook niet. Ze missen er niets aan kwa ontwikkeling wat mij betreft als ze idd al naar de opvang gaan. Hier overigens ook een gemengde groep van 0-4 jaar.

Mijn peuter is (zeker voor mijn gevoel) al haast geen peuter meer, dat is ook zo'n verschil met net peuter en nu 3,5 jaar. Als de baby er straks is, zal dat gevoel nog wel sterker worden. Heb verder weinig te melden over haar. :D
  donderdag 18 januari 2024 @ 23:20:07 #288
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_212085108
Mijn peuter gaat wel een ochtend naar een peuterspeelzaal naast 2 dagen kinderdagverblijf. Er hangt toch een wat andere sfeer en er zijn meer leeftijdsgenoten. Dus hier pakt het goed uit.

@peuterwerk: het is dus een halve dag verplaatsen vanaf de vertrouwde plek? Ik zou daarbij nog laten meewegen wat de andere peuters van de eigen verticale groep doen. Als die allemaal wel gaan dan blijft jouw peuter bij de baby’s achter. Dan zou ik het wel doen, al is het maar voor 2,5 mnd.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 19 januari 2024 @ 07:52:37 #289
319308 Tink89
To live is to dance
pi_212086209
Hier had ik die halve dag opvang toch nodig, dus gekozen voor psz in het schoolgebouw, waarvandaan de kindjes ook gaan oefenen in groep 1 straks. Ik vind het van toegevoegde waarde om kindjes te leren kennen met wie ze straks in de klas komen. Maar mijn kind zit dan ook in een ander dorp op het kdv. Da's anders als je je kindjes op het kdv bij de school hebt of er iig kinderen naar dezelfde school doorstromen.

Ik vind kdv en psz ook wel echt anders overigens, maar dat ligt misschien ook aan ons kdv (groen, vooral alles buiten, veel zelf kiezen, behoefte en interesse van het kind volgen, weinig activiteiten met z'n allen of in een kringetje aan tafel). Psz bij onze school is veel klassieker, met liedjes zingen aan tafel, allemaal tegelijk buiten spelen of juist weer naar binnen en samen allemaal hetzelfde knutselwerk maken.
pi_212089029
MaJo, wij hebben een gastouder, dus ik vind de psz echt een hele grote meerwaarde t.o.v. alleen twee dagen naar de gastouder. Ze is er echt met leeftijdsgenoten en net oudere kindjes, ze speelt ook het liefst met de 3-jarigen. Die zijn er niet bij de gastouder. Ze vindt het bij de gastouder ook heel leuk, maar ze kan geen rollenspellen doen en gesprekjes voeren met de twee andere kindjes bij de gastouder (1 is 15 maanden, 1 is net twee en praat niet / nauwelijks). Daar moet ze het dus vooral van de gastouder hebben qua interactie en na schooltijd zijn de eigen kinderen van de gastouder er ook weer, dan kan ze wel lekker kletsen met ze. Dat vindt ze heel tof.

F. reageerde vanochtend weer zo blij toen ik zei dat ze naar ‘school’ mocht. Ik denk dat we de psz gaan uitbreiden naar ook de woensdagochtend straks.
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 13:48:05 #291
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212102977
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2024 11:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
MaJo, wij hebben een gastouder, dus ik vind de psz echt een hele grote meerwaarde t.o.v. alleen twee dagen naar de gastouder. Ze is er echt met leeftijdsgenoten en net oudere kindjes, ze speelt ook het liefst met de 3-jarigen. Die zijn er niet bij de gastouder. Ze vindt het bij de gastouder ook heel leuk, maar ze kan geen rollenspellen doen en gesprekjes voeren met de twee andere kindjes bij de gastouder (1 is 15 maanden, 1 is net twee en praat niet / nauwelijks). Daar moet ze het dus vooral van de gastouder hebben qua interactie en na schooltijd zijn de eigen kinderen van de gastouder er ook weer, dan kan ze wel lekker kletsen met ze. Dat vindt ze heel tof.

F. reageerde vanochtend weer zo blij toen ik zei dat ze naar ‘school’ mocht. Ik denk dat we de psz gaan uitbreiden naar ook de woensdagochtend straks.
Met opvang bedoel ik ook de kinderopvang in een grote groep, dat is toch anders dan kleinschalig.

Aapie doet al een tijdje geen tukkies meer maar hij was zo zichtbaar moe dat ik hem even op bed heb gelegd om te “rusten” zoals ze op de opvang doen. Neem ik net een kijkje bij hem, ligt meneer keihard te tukken _O- :')
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_212103076
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:48 schreef MaJo het volgende:

[..]
Met opvang bedoel ik ook de kinderopvang in een grote groep, dat is toch anders dan kleinschalig.

Aapie doet al een tijdje geen tukkies meer maar hij was zo zichtbaar moe dat ik hem even op bed heb gelegd om te “rusten” zoals ze op de opvang doen. Neem ik net een kijkje bij hem, ligt meneer keihard te tukken _O- :')
Veel succes vanavond :P
pi_212103089
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:48 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ah, ik refereerde naar alle soorten opvang. :)
Hier wisselt het tussen de middag tukken ook. Op maandag wordt er bij oma niet meer geslapen. Normaal gesproken bij de gastouder wel goed (zo 1-2 uur), maar daar weigerde ze donderdag ook haar dut. Gisteren na de psz viel ze wel als een blok in slaap. Nu probeerde ik haar ook wakker te houden, maar we gaan iets ophalen bij de winkel en ze ligt lekker te snurken in de auto. :D
pi_212104635
Het hangt ook wel van je soort opvang en groep af of de psz van toegevoegde waarde is. Hier is dat niet zo in ieder geval. Otis zit op een specifieke peutergroep op de opvang, waar ze ook hele schoolse momenten hebben ingevoerd op de dag (zoals het in de kring zitten e.d.) dus zou de psz een beetje dubbelop zijn.

Otis zit ook al even in die wel/geen dutjes fase. Heel irritant :P

En over 2 maanden is ie alweer 3! Ik moet nog even kijken wat voor taart ik voor hem ga maken :D vorig jaar al een dinotaart gemaakt, dus nu maar eens iets anders...
pi_212104639
Oh hij wil weer een dinotaart :')
pi_212104987
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:25 schreef Aure het volgende:
Oh hij wil weer een dinotaart :')
Haha leuk, geniet ervan!

Hier heb ik me nooit gerealiseerd dat er een verschil kan zijn tussen KDV en psz.

Maar ik verander niets, J zit goed op het KDV waar hij zit. Ons KDV heeft 2 groepen: 0-1 jaar en 2-4 jaar. J gaat binnenkort naar de groep 2-4 jaar (hij is al een tijdje 2, maar ze doen niet heel strikt met de 2e verjaardag)

Ons KDV is veel zelf spelen en ook veel buiten. Maar ze doen wel elke ochtend een kring met liedjes zingen en ze werken met thema’s en doen dan klassikale dingen samen. Zo moest J een schaap knutselen aan tafel samen met de andere kindjes (watjes op een papier plakken) tijdens het boerderij thema. En hij moest een baby pop in bed leggen tijdens het thema “lekker thuis”

Verder een “open deur” beleid waarbij kind vrij is om in de andere groep te spelen. Wel met enige logica erachter, niet dat je als 4-jarige elke dag bij de baby’s kan.

Maar J mocht vanaf zijn 2e verjaardag vrij inlopen en spelen bij de 2-4 groep, terwijl hij wel het vertrouwde en de veiligheid van de 0-1 groep hield. Zodat de overgang geleidelijk is. Over 2 maandjes gaat hij dan definitief over.

Hij moet een beetje landen in die 2-4 groep zegt de juf. Hij lijkt t emotioneel en qua welzijn allemaal prima te kunnen hebben, maar er zijn dingetjes die in die 2-4 groep minder soepel lopen met hem. Zoals het feit dat hij nu dan toch echt achterloopt met spraak en dagelijks nog een goede middagslaap van 2.5-3 uur pakt. Dan leggen ze hem maar weer bij de baby’s haha.

Mbt spraak: hij is nu dus 2 jaar en 3 maanden en zegt nog steeds geen 2 woorden achter elkaar. Doet losse woordjes. Ik ga ze eens opschrijven om te kijken hoeveel het er zijn maar ik denk dat we met moeite 50 halen.
In de 2-4 groep kan hij dus moeilijk verbaal meedoen
pi_212105459
Bij ons is het kdv eigenlijk hetzelfde als bij Lily. Maar met enig verschil wel de harde overgang naar 2 jaar (en oefenen met de nieuwe groep vanaf 1 jaar en 10 maanden ongeveer). Dus al veel klassikaal, twee keer op een dag buiten spelen, in de kring zitten en thema knutselen. Ze hebben ook in de middag warm eten aan de grote tafel. Dus wat dat betreft zie ik weinig toevoeging van de psz.
Vanaf 3,5 gaat hij daar denk ik wel heen omdat die locatie in de basisschool zit. Dus dan kan hij alvast wennen.
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 18:14:01 #298
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_212105560
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 13:59 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Veel succes vanavond :P
Ik ben benieuwd! Toen hij nog tukte (lees: 3 weken geleden ;)) ging hij altijd om 20u naar bed, de laatste weken om 19u. Hij heeft 2 uur geslapen, en is heerlijk vrolijk O+ Dat niet tukken in combinatie met een chagrijnige peuter vind ik maar niks :X

Qua verschil tussen kdv en psz: het laatste is maar een paar uurtjes toch? Wat dat betreft vind ik het kdv ook handiger, dan ben je gelijk klaar voor die dag.
pi_212105824
Wij hebben een combinatie. Anna gaat 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf (0-4 groep) en 1 ochtend peuterspeelzaal (2-4 jaar).
Beide werken met dezelfde methode (Uk en Puk), maar ik merk met zowel Anna als destijds bij Bas dat het aanbod op de peuterspeelzaal net wat anders is dan op het kinderdagverblijf.
Anna vind beide erg leuk. De peuterspeelzaal ligt hier in het tuindersgebied en daar ligt ook een focus op bij de peuterspeelzaal. Zo hebben ze afgelopen week bloembollen geplant, hebben ze een moestuin en een heerlijke natuurspeeltuin.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 23:35:39 #300
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_212111455
Speelleergroep is hier half negen tot half een. Ik vind het juist heerlijk dat ik een paar uur voor mezelf heb maar daarna ook nog uren met hem. De dag beginnen én eindigen met tijdsdruk vind ik juist niet fijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')