quote:Tot 15.45 uur heeft 40 procent van de stemgerechtigden zijn stem uitgebracht, meldt onderzoeksbureau Ipsos.
Het percentage is lager dan bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017: toen was het aantal 43 procent.
Dan trekt het toch weer wat bij tov eerder vanmiddag.quote:
Gaan we zelfs onder de 75% duiken deze keer?quote:Vandaag zijn de Tweede Kamerverkiezingen en in dit liveblog houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen. Sinds 07.30 uur zijn alle stembureaus open. Bij de laatste tussenstand om 17.45 uur bleek dat tot dan toe 50 procent van de kiesgerechtigden was komen opdagen, minder dan de 55 procent op hetzelfde tijdstip in 2017.
Dat dacht ik ook.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:01 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het echt bijzonder dat de opkomst tot nu toe lager is dan in 2017. Voor m'n gevoel gaat het nu veel meer ergens over dan toen.
Vind het ook wel bijzonder maar snap het wel. Vorige keren stond het ook in teken van nieuw leiderschap, nieuw imago we zouden alles anders doen en zie wat er van terecht gekomen is.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:01 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het echt bijzonder dat de opkomst tot nu toe lager is dan in 2017. Voor m'n gevoel gaat het nu veel meer ergens over dan toen.
Dat moeten de mensen zelf weten. Als het je domweg niet interesseert of als je nauwelijks overeenstemming hebt met partijen waarom zou je dan moeten stemmen? Als blanco ook meegenomen werd in de restzetelverdeling zou je nog meer een punt hebben maar blanco telt alleen voor opkomst en mijns inziens zegt een lagere opkomst meer over protest dan hogere opkomst/blanco stem.quote:Op woensdag 22 november 2023 16:12 schreef TweedeKlum het volgende:
Treurig, je mag nooit je stem verloren laten gaan.
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen nu niet stemmen of later op de dag stemmen.quote:Op woensdag 22 november 2023 14:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat verband zie ik niet zo. Wellicht dat meer mensen het vertrouwen een beetje kwijt zijn aangezien er vrij recent nog TK-verkiezingen zijn geweest. Maar misschien neemt het ook nog een sprint allemaal, het is ook wel tyfuskoud vandaag.
Zou mij niet verbazen. Het is ook koud, guur en donker. Dan is het verleidelijk om binnen te blijven.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Gaan we zelfs onder de 75% duiken deze keer?
Het is nu veel minder sexy en populair dan toen, omdat de koppen minder bekend zijn.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:01 schreef Tijn het volgende:
Ja so what haha.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zou mij niet verbazen. Het is ook koud, guur en donker. Dan is het verleidelijk om binnen te blijven.
Oke.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:29 schreef TeamMalta het volgende:
FvD hopelijk weer terug in de tweede kamer, Thierry onze legende en de enige echte politicus die niet liegt
mijn sympathie gaat naar hem, na die vreselijke walgelijke aanslag op hem in dat café in groningen
Stukje droeftoeterquote:Op woensdag 22 november 2023 19:00 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]
@:zipportal blijven doneren
Er zit nog handel in ook.quote:Op woensdag 22 november 2023 19:14 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
@:Cyan9
Cyan9 in VKZ / Het grote ik heb gestemd topic #1: deel hier jouw ervaringen
Oke dan......quote:Op woensdag 22 november 2023 18:29 schreef TeamMalta het volgende:
FvD hopelijk weer terug in de tweede kamer, Thierry onze legende en de enige echte politicus die niet liegt
mijn sympathie gaat naar hem, na die vreselijke walgelijke aanslag op hem in dat café in groningen
Guurquote:
Ik vrees juist dat het linkse gevaar geholpen is met de lage opkomst. Geert is vaker in de steek gelaten met de opkomst.quote:
quote:Op woensdag 22 november 2023 19:40 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
En Timmermans wordt premier :-(
Begrijp dat ook niet, net als die lui die thuisblijven voor t weer, vrijwel in elke plaats zit er op loopafstand een stembureau.quote:Op woensdag 22 november 2023 19:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Opkomst zo te lezen laag. Er staat zoveel op spel, jammer dat er toch minder mensen dan vorige keer zich geroepen voelen om te stemmen.
Dat wordt Partij voor de Dieren?quote:Op woensdag 22 november 2023 14:00 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
@:coco en ik zijn alvast present. Hopelijk kunnen we afscheid nemen van DENK, BIJ1 & BVNL
Ben benieuwd naar de demografische uitslagen van wie wel en niet zijn komen opdagen. Volgens mij blijven het de jongeren die het minst stemmen terwijl zij juist de meeste zorgen hebben over het huidige beleid. Dat is zo jammer.quote:Op woensdag 22 november 2023 19:39 schreef Frozen-assassin het volgende:
Opkomst zo te lezen laag. Er staat zoveel op spel, jammer dat er toch minder mensen dan vorige keer zich geroepen voelen om te stemmen.
Dat valt echt tegen.quote:Opkomst tot 19.45 uur 66 procent
Tot 19.45 uur heeft 66 procent van de stemgerechtigden gestemd, meldt onderzoeksbureau Ipsos.
Het percentage is lager dan bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017: toen was het op hetzelfde tijdstip 73 procent.
In 2021 waren er ook landelijke verkiezingen, maar vanwege de coronapandemie kon er drie dagen gestemd worden en waren er andere bijzonderheden zoals onder meer een groter aantal briefstemmen. Om een goede vergelijking te kunnen maken is er daarom gekozen om de cijfers naast die van 2017 te leggen.
De opkomst kwam in 2017 uit op 81,6 procent. In 2021 was dat 78,7 procent.
Dat gifjequote:Op woensdag 22 november 2023 14:00 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
@:coco en ik zijn alvast present. Hopelijk kunnen we afscheid nemen van DENK, BIJ1 & BVNL
quote:Op woensdag 22 november 2023 19:59 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik ben er klaar voor hoor
Heb ik gemaakt, deze en meerdere otter sakura en mochi de kat gifjes te vinden in het warme VBL bad.quote:
Ja, maar Utrecht veel GL/PVDA stemmersquote:Op woensdag 22 november 2023 20:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Is rotterdam niet altijd laag?
Beautifulquote:Op woensdag 22 november 2023 20:08 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Ja, maar Utrecht veel GL/PVDA stemmers
Op YT te vinden zag ik en ga ik volgenquote:Op woensdag 22 november 2023 20:04 schreef Coco het volgende:
[..]
Heb ik gemaakt, deze en meerdere otter sakura en mochi de kat gifjes te vinden in het warme VBL bad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |