abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211364825
In dit topic zou ik graag een discussie op gang willen brengen over de 10 geboden. Ik denk dat ze oneindig veel stof tot nadenken en discussiėren bieden.

Enkele vragen die je je kunt stellen om te reageren:

- Ken je de 10 geboden? Zou je ze kunnen opnoemen? (zonder te spieken!)
- Spelen deze geboden een rol in je eigen gedrag en kijk op de wereld? Hoe en waarom?
- Wat is het nut van elk afzonderlijk gebod? Of is er geen nut?
- Hoe zou de wereld eruitzien als iedereen een of meer van deze geboden consistent in de praktijk zou brengen?
Wat zou er anders/beter/slechter zijn?
- Andersom: wat als iedereen deze geboden constant (dus echt systematisch, altijd) zou overtreden? Hoe zou de
wereld er dan uitzien?
- Hoe interpreteer je de 10 geboden? Puur letterlijk, of lees je er meer in dan dat er letterlijk geschreven staat?
- Is er een relatie tussen het geweten en de 10 geboden?
- In welke zin zien we de 10 geboden terug in onze rechtsstaat? Wat is het nut daarvan?

Zomaar wat vragen om over na te denken.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Mijn eigen standpunten komen later.
  dinsdag 21 november 2023 @ 08:54:27 #2
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211365556
Het gebod tegen idolatrie speelt een sterke rol in mijn leven. Ik hou bijvoorbeeld niet van mensen die heel mondig zijn over hun geloof, hun belevingen of van georganiseerde religie.
verwijder dit account.
pi_211365624
Ik geloof niet, dus de eerste 4 vallen voor mij al af.
De rest zie ik meer als algemene fatsoensregels.
pi_211366021
"de 10 meningen", zoals ik ze noem.
Conscience do cost.
  dinsdag 21 november 2023 @ 10:24:04 #5
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_211366202
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 november 2023 10:03 schreef ems. het volgende:
"de 10 meningen", zoals ik ze noem.
_O-
verwijder dit account.
  dinsdag 21 november 2023 @ 10:28:50 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211366249
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 09:06 schreef marc0871 het volgende:
Mee eens, en die gelden eigenlijk overal ter wereld, onafhankelijk van religie.

Verbod op begeren vind ik wel twijfelachtig. Je mag best begeren, zolang het maar geen obsessie wordt.
  dinsdag 21 november 2023 @ 10:36:12 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211366311
De eerste stenen tafelen met de geboden werden door Mozes vernield. Daarop droeg God aan Mozes op om nieuwe tafelen te houwen, waarop God zelf de geboden zou schrijven. Blijkbaar was God vergeten wat hij de eerste keer had geschreven want wat hij de tweede keer schrijft wijkt nogal af van de eerder gegeven instructies.

Zie Exodus 34: 1-35.

Dus @Ali_Kannibali welke versie bedoel je? De eerste is welbekend en wordt wekelijks gelezen in vele kerken. De tweede versie, de jongste, hoor je eigenlijk nooit wat over.

[ Bericht 12% gewijzigd door hoatzin op 21-11-2023 11:06:55 ]
pi_211366880
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 10:36 schreef hoatzin het volgende:
De eerste stenen tafelen met de geboden werden door Mozes vernield. Daarop droeg God aan Mozes op om nieuwe tafelen te houwen, waarop God zelf de geboden zou schrijven. Blijkbaar was God vergeten wat hij de eerste keer had geschreven want wat hij de tweede keer schrijft wijkt nogal af van de eerder gegeven instructies.

Zie Exodus 34: 1-35.

Dus @:Ali_Kannibali welke versie bedoel je? De eerste is welbekend en wordt wekelijks gelezen in vele kerken. De tweede versie, de jongste, hoor je eigenlijk nooit wat over.

? Ik weet niet hoe je leest, maar er staat nergens dat er andere dingen op de tweede stenen tafelen werden geschreven.
pi_211366897
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 09:06 schreef marc0871 het volgende:
Zijn ze algemeen omdat de bijbel met onze cultuur zijn verweven? Of om een andere reden?
pi_211366955
Het verbod tegen geweld (niet doden) is uitstekend, de rest is twijfelachtig of onbelangrijk. De gulden regel is het enige wat je nodig hebt om ethisch met de wereld te interacteren.
pi_211367108
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 03:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In dit topic zou ik graag een discussie op gang willen brengen over de 10 geboden. Ik denk dat ze oneindig veel stof tot nadenken en discussiėren bieden.

Enkele vragen die je je kunt stellen om te reageren:

- Ken je de 10 geboden? Zou je ze kunnen opnoemen? (zonder te spieken!)
- Spelen deze geboden een rol in je eigen gedrag en kijk op de wereld? Hoe en waarom?
- Wat is het nut van elk afzonderlijk gebod? Of is er geen nut?
- Hoe zou de wereld eruitzien als iedereen een of meer van deze geboden consistent in de praktijk zou brengen?
Wat zou er anders/beter/slechter zijn?
- Andersom: wat als iedereen deze geboden constant (dus echt systematisch, altijd) zou overtreden? Hoe zou de
wereld er dan uitzien?
- Hoe interpreteer je de 10 geboden? Puur letterlijk, of lees je er meer in dan dat er letterlijk geschreven staat?
- Is er een relatie tussen het geweten en de 10 geboden?
- In welke zin zien we de 10 geboden terug in onze rechtsstaat? Wat is het nut daarvan?

Zomaar wat vragen om over na te denken.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Mijn eigen standpunten komen later.
Ik zou ze graag in de praktijk zien bij gezagsdragers in de kerk.

Dus een pastoor die roept dat je niet mag masturberen, maar zichzelf vergrijpt aan misdienaartjes, is voor mij al een teken aan de wand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 21 november 2023 @ 12:32:53 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211367303
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 11:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
? Ik weet niet hoe je leest, maar er staat nergens dat er andere dingen op de tweede stenen tafelen werden geschreven.
Ex 34: 27 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Schrijf u deze woorden; want naar luid dezer woorden heb Ik een verbond met u en met Israel gemaakt.

God geeft gewoon twee verschillende versies van zijn 10 geboden. Het zijn er trouwens niet eens 10 maar minstens 12.

Men verwondert zich hier trouwens al heel lang over, o.a. in de documentaire hypothese omtrent te Thora.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 21-11-2023 12:41:58 ]
  dinsdag 21 november 2023 @ 12:34:03 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211367314
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 12:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik zou ze graag in de praktijk zien bij gezagsdragers in de kerk.

Dus een pastoor die roept dat je niet mag masturberen, maar zichzelf vergrijpt aan misdienaartjes, is voor mij al een teken aan de wand.
mene tekel ufarsin?
pi_211368686
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 12:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ex 34: 27 Verder zeide de HEERE tot Mozes: Schrijf u deze woorden; want naar luid dezer woorden heb Ik een verbond met u en met Israel gemaakt.

God geeft gewoon twee verschillende versies van zijn 10 geboden. Het zijn er trouwens niet eens 10 maar minstens 12.

Men verwondert zich hier trouwens al heel lang over, o.a. in de documentaire hypothese omtrent te Thora.
Lees eens goed.

Wie schrijft er en waar op?

En wat staat er in vers 28?

"Men verwondert zich hier trouwens al heel lang over". Wat een tijdverspilling. Kwestie van goed lezen.
  dinsdag 21 november 2023 @ 15:01:45 #15
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_211369002
Toen ik nog geloofde vond ik dit eigenlijk wel het meest merkwaardige (en oneerlijke) deel van de geboden:

"Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten;
maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht."

En dan het dikgedrukte. De kinderen tot in het vierde geslacht laten boeten voor iets dat een verre voorouder, die ze waarschijnlijk niet eens gekend hebben.
Nu kun je het "wanneer ze mij haten" ook laten slaan op de kinderen maar dan heeft de toevoeging geen zin, want dan worden ze voor hun eigen gedrag wel gestraft.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  dinsdag 21 november 2023 @ 15:12:37 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_211369071
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 14:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Lees eens goed.

Wie schrijft er en waar op?

En wat staat er in vers 28?

"Men verwondert zich hier trouwens al heel lang over". Wat een tijdverspilling. Kwestie van goed lezen.
Ik lees goed en kan er niks anders van maken. Maar ik heb dan ook geen last van selectieve perceptie en cognitieve dissonantie. Voor mij hoeft het niet te kloppen.

en om terug te komen op je vragen:

-ik ken ze uit het hoofd
-een paar spelen een rol (liegen, stelen)
-ze hebben weinig tot geen nut want deze regels gelden overal (gulden snede)
-als iedereen 1 of meer van deze geboden consistent in praktijk zou brengen zou de wereld er exact zo uit zien als nu.
-voortdurend en consistent overtreden is onmogelijk. Zo is het onmogelijk om consistent te liegen. Of dood te slaan.
-de geboden zijn universele wetten die overal ter wereld golden en gelden.
-Een relatie tussen geboden en geweten? Geen idee.
-De 10 geboden kunnen nooit als rechtsmiddel ingezet of gebruikt worden. Het heeft geen grondslag.

[ Bericht 30% gewijzigd door hoatzin op 21-11-2023 15:22:59 ]
pi_211376815
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 15:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ik lees goed en kan er niks anders van maken. Maar ik heb dan ook geen last van selectieve perceptie en cognitieve dissonantie. Voor mij hoeft het niet te kloppen.
Maar waar staat dan dat iets anders dan de tien geboden op de stenen tafelen werd geschreven? Het is wel erg makkelijk om met grote woorden van alles te beweren zonder daadwerkelijk aan te tonen dat dat ook klopt. Maar ik snap het wel: je kunt dat niet aantonen, want het klopt gewoon niet wat je zegt. Mozes kreeg de opdracht om een hele reeks geboden in boeken te schreven, en God schreef de tien geboden op de stenen tafelen. Dat geldt in beide gevallen. Er is geen verschil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 22-11-2023 06:22:46 ]
  woensdag 22 november 2023 @ 05:59:55 #18
545 dop
:copyright: dop
pi_211376961
Ik moet ze altijd weer even terug lezen om helder te hebben wat voor onzin ik ze vind.
Als ik 10 belangrijkste leefregels zou opstellen en de eerste 5 enkel over mezelf laten gaan, en de overige hou ik me niet aan. hoe serieus zou je mijn regels dan nog nemen?
Ze hebben voor mij geen waarde omdat ik de maker van de regels als een tiran zie .
Het hebben van gezamenlijke regels is belangrijk, maar de 10 geboden hebben niets gebracht, en zouden ook nu niets toevoegen.
God is met zijn gedrag een slecht voorbeeld voor de mensheid.

Ik ben niet tegen regels en afspraken, maar dan wel van uit gelijkwaardigheid en liefde.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211376989
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 05:59 schreef dop het volgende:
Ik moet ze altijd weer even terug lezen om helder te hebben wat voor onzin ik ze vind.
Als ik 10 belangrijkste leefregels zou opstellen en de eerste 5 enkel over mezelf laten gaan, en de overige hou ik me niet aan. hoe serieus zou je mijn regels dan nog nemen?
Ze hebben voor mij geen waarde omdat ik de maker van de regels als een tiran zie .
Het hebben van gezamenlijke regels is belangrijk, maar de 10 geboden hebben niets gebracht, en zouden ook nu niets toevoegen.
God is met zijn gedrag een slecht voorbeeld voor de mensheid.

Ik ben niet tegen regels en afspraken, maar dan wel van uit gelijkwaardigheid en liefde.
Wie moet volgens jou de baas in huis zijn?

De kinderen of de ouders?

Doen ouders doorgaans dingen voor hun kinderen of voor zichzelf?

Ik denk dat je de eerste geboden moet interpreteren vanuit die visie: dat God als een vader voor zijn kinderen is.

En aangezien hij de enige echte ware vader is, verdient hij het ook om als zodanig te worden erkend. In plaats van dat de kinderen de buurman voor vader gaan aannemen bijvoorbeeld.

Want wat als de buurman een pedofiel is en de kinderen rennen naar hem toe omdat ze hun eigen vader verwerpen? Dan zou het toch goed zijn als er een regel is die zegt: ik ben de enige echte vader, je zult geen andere vaders voor mij hebben.

Vooral als die vader ook zielsveel van zijn kinderen houdt.

Dan is dat alleen maar goed voor de kinderen, toch? Je beschermt ze ermee tegen anderen die je kinderen kwaad zouden willen doen.
  woensdag 22 november 2023 @ 06:32:50 #20
545 dop
:copyright: dop
pi_211377002
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 06:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wie moet volgens jou de baas in huis zijn?

De kinderen of de ouders?

Doen ouders doorgaans dingen voor hun kinderen of voor zichzelf?

Ik denk dat je de eerste geboden moet interpreteren vanuit die visie: dat God als een vader voor zijn kinderen is.

En aangezien hij de enige echte ware vader is, verdient hij het ook om als zodanig te worden erkend. In plaats van dat de kinderen de buurman voor vader gaan aannemen bijvoorbeeld.

Want wat als de buurman een pedofiel is en de kinderen rennen naar hem toe omdat ze hun eigen vader verwerpen? Dan zou het toch goed zijn als er een regel is die zegt: ik ben de enige echte vader, je zult geen andere vaders voor mij hebben.

Vooral als die vader ook zielsveel van zijn kinderen houdt.

Dan is dat alleen maar goed voor de kinderen, toch? Je beschermt ze ermee tegen anderen die je kinderen kwaad zouden willen doen.
Ik ben de vader, maar voor mij gelden in huis de zelfde regels als voor mijn kinderen.
Ik mag ook niet moorden verkrachten en stelen.
Verder kunnen wij elkaar ook aanspreken op regels en eventueel nieuwe afspraken maken als blijkt dat regels oneerlijke of ongelijk zijn.
Gezag dwing je niet af met eenzijdig regels.

Mijn kinderen houden van mij omdat ze mogen zijn wie ze zijn, omdat ik ze lief heb met hun mooi, lelijk, lief, kwaad, frustraties en fantasie,enz.

Er is geen regel dat ze altijd van mij moeten houden, ze mogen van me houden.
En ze kunnen soms ook boos of gefrustreerd zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 22-11-2023 06:45:35 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211377007
is dit een soort religieuze les ofzo? je hebt er niks over te zeggen maar wil wel dat we elk aspect ervan gaan bespreken..
pi_211377022
De tien geboden zijn natuurlijk outdated, maar dat geldt voor zoveel in de bijbel. Maar goed, het is natuurlijk ook een bullshit religie het christendom.
pi_211377107
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 06:45 schreef Libertarisch het volgende:
De tien geboden zijn natuurlijk outdated, maar dat geldt voor zoveel in de bijbel. Maar goed, het is natuurlijk ook een bullshit religie het christendom.
Net als alle andere religies. Dit topic is wel lekker gebackfired, he TS?
pi_211377119
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 07:21 schreef Sephael het volgende:

[..]
Net als alle andere religies. Dit topic is wel lekker gebackfired, he TS?
Nee, op meditatie gerichte (bewustzijn gerichte) religies zoals boeddhisme zijn geen bullshit :)
pi_211377156
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 07:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, op meditatie gerichte (bewustzijn gerichte) religies zoals boeddhisme zijn geen bullshit :)
Zweverige bullshit is ook bullshit. Maar hey, doe waar je gelukkig van wordt, maar laat mij er buiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')