In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Isralische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
[..] Serieus, de hardware is zo vervangen. We hebben het hier niet over state of the art apparatuur of wapens. Het zijn veelal wapens die met zeer beperkte financiele middelen gefabriceerd of gekocht kunnen worden. De mensen hebben ze, want die worden nu gekweekt door de wijze waarop dit conflict wordt uitgevochten.
Bedoel je door deze ronde in het conflict of de eerdere ellende? Want ik zie niet in hoe het erger kan gezien wat er op basisschoolleeftijd al jaren uit de kinderen komt. Het is niet alsof ze er blanco instaan op die leeftijd en nu verder gaan of ook maar kunnen radicaliseren.
Ik denk dan ook dat dat geen factor is momenteel van "oh nee, anders raken we onze gunfactor kwijt daar".
Het trieste is dat er duizenden volwassen Gazanen werkzaam waren bij hun Isralische buren, wat een gevaar vormde voor het narratief van Hamas van Joden als babyeters en zo nu er mensen normaal contact konden hebben, dus het is ook niet voor niks dat ze juist van die werkvisa misbruik hebben gemaakt door ze voor verkenning in te zetten.
Dit hebben ze hierbij dus ook nog eens de nek om weten te draaien.
[..] Het werkte pas NADAT Isral reageerde zoals het reageerde. Op 7 oktober had Isral de sympathie van de wereld (op wat extremisten na) aan hun zijde, die hebben ze vervolgens verspeeld door terug te slaan op de manier die ze gedaan hebben.
Ach, lul niet. Het ge-ja-maar-Israel-doet-natuurlijk-ook-gemeen-en-hamas-reageert-slechts startte dezelfde dag.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] De omstandigheden zijn perfect, ook omdat er gewoon een extremistische regering aan de macht is in Israel. De timing is dus niet zomaar. In dat opzicht hebben de beesten elkaar dus gevonden.
Klopt. Smotrich, Ben Gvir en nog een hoop van dat soort figuren zijn ook hard aan de weg aan het timmeren in deze tijden. Zie wat er nu gebeurt op de Westoever.
Een hoop Israli, o.a. de families van de ontvoerde mensen, zijn ook pislink op die idioten. Doodeng zijn ze.
[..] Hamas heeft 40.000 leden had ik begrepen. Zeg dat er al zo'n 7-8k afgemaakt zijn, dan hou je er nog zo'n 32-33.000 over.
Ja maar dat gaat toch niet lukken, ze hebben actieve aanwas. En genoeg Gazanen die mogelijk zich ideologisch verwant zijn, het is heel diffuus wel/niet hamas is.
Uiteindelijk moet dit in eerste instantie met harde hand opgelost worden. En op termijn praten natuurlijk, en werken aan perspectief.
[..] Ja maar dat gaat toch niet lukken, ze hebben actieve aanwas. En genoeg Gazanen die mogelijk zich ideologisch verwant zijn, het is heel diffuus wel/niet hamas is.
Uiteindelijk moet dit in eerste instantie met harde hand opgelost worden. En op termijn praten natuurlijk, en werken aan perspectief.
Hamas is gebaat bij uitzichtloosheid. Er ligt een gasveld voor de kust. Afgelopen zomer gaf Israel het OK aan de PA om het te gaan exploiteren. Met die opbrengsten hadden ze het leven van de burgers goed kunnen verbeteren.
Maar dan verliest Hamas het bestaansrecht.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Het werkte pas NADAT Isral reageerde zoals het reageerde. Op 7 oktober had Isral de sympathie van de wereld (op wat extremisten na) aan hun zijde, die hebben ze vervolgens verspeeld door terug te slaan op de manier die ze gedaan hebben.
Nee, ik denk niet dat Isral ook maar een scheet had kunnen laten zonder dat "de wereld" moord en brand had geschreeuwd.
[..] Hamas is gebaat bij uitzichtloosheid. Er ligt een gasveld voor de kust. Afgelopen zomer gaf Israel het OK aan de PA om het te gaan exploiteren. Met die opbrengsten hadden ze het leven van de burgers goed kunnen verbeteren.
Maar dan verliest Hamas het bestaansrecht.
Eigenlijk zou een andere mogenheid het bestuur aldaar moeten overnemen, mjah dat is feitelijk annexatie. En dat vind ik ook geen fijn idee.
Op termijn moet het bestuur daar verbeterd worden.
[..] Nee, ik denk niet dat Isral ook maar een scheet had kunnen laten zonder dat "de wereld" moord en brand had geschreeuwd.
Dit. Israel is gewoon lijdend voorwerp in allerhande complotdenkbeelden, en is symbool voor alles dat Westers is. Zeker na de inval in Irak en Afghanistan is er voor heel veel landen nu het moment gekomen om op te staan.
Vanzelfsprekend door eerdere ellende al, maar als je in deze ronde je ouders of andere familieleden kwijtraakt zal je nog meer wrok koesteren.
quote:
Want ik zie niet in hoe het erger kan gezien wat er op basisschoolleeftijd al jaren uit de kinderen komt. Het is niet alsof ze er blanco instaan op die leeftijd en nu verder gaan of ook maar kunnen radicaliseren.
Het is onmogelijk om er blanco in te staan als je daar woont en leeft, maar er is nogal wat ruimte tussen blanco en Hamasstrijder worden. Overigens zijn er talloze beelden van basisschoolkinderen uit Isral die evengoed radicale, extremistische gedachten erop nahouden. Dus laten we nou niet doen alsof er alleen Palestijnse radicaaltjes worden gebaard.
quote:
Ik denk dan ook dat dat geen factor is momenteel van "oh nee, anders raken we onze gunfactor kwijt daar".
Het trieste is dat er duizenden volwassen Gazanen werkzaam waren bij hun Isralische buren, wat een gevaar vormde voor het narratief van Hamas van Joden als babyeters en zo nu er mensen normaal contact konden hebben, dus het is ook niet voor niks dat ze juist van die werkvisa misbruik hebben gemaakt door ze voor verkenning in te zetten.
Dit hebben ze hierbij dus ook nog eens de nek om weten te draaien.
Je stelt het wel heel rooskleurig voor allemaal. Ja ze werkten daar, omdat Gaza nu eenmaal een open air prison is en je er economisch gezien weinig mee kan. Ik denk verder dat er maar weinig Palestijnen zijn die denken dat alle Joden babies eten, maar goed.
[..] Bij iets als "water" lijkt dat me niet heel tricky eigenlijk.
Zou je denken.... waarbij je wel degelijk kunt bedenken dat water voor zowel hamas als voor Isral een middel is om mee te (be)strijden.
Klink bruut geredeneerd; als levensbehoefte is er geen tekort wat maar in de buurt komt dat daarmee burgers worden gedecimeerd. Dat burgers en behoeftigen risico lopen, is zeker. Ook als Isral wel water doorlaat, kan dat door hamas worden belemmerd (zoals in het verleden) en - zou ik bedenken - mogelijk zelfs besmet om zo Isral de schuld daarvan te geven. Wat Isral primair doet is de distributie van & door hamas, aframmelen en zo haar invloed te doen verminderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
[..] Nee, ik denk niet dat Isral ook maar een scheet had kunnen laten zonder dat "de wereld" moord en brand had geschreeuwd.
Onzin. Ze konden zich juist meer permitteren dan ooit. Zeker als ik kijk naar de Arabische wereld, die was helemaal ingekakt qua aandacht voor de Palestijnse zaak. Om nog maar te zwijgen over de vriendschappelijke relaties die de afgelopen jaren zijn ontstaan tussen een aantal Arabische landen en Israel.
Bovendien waren zij dit keer de underdog, een meedogenloze aanval op ongewapende burgers. Ze hadden een goed verhaal.
Ik zet daar m'n vraagtekens bij, maar dan nog... dan had Isral tenminste nog het morele gelijk en politiek veel meer steun gehad. En misschien wel het belangrijkste: dan waren ze niet in de val van Hamas getrapt. Hamas heeft 7 oktober gedaan met de gok dat Isral zo zou reageren.
[..] Vanzelfsprekend door eerdere ellende al, maar als je in deze ronde je ouders of andere familieleden kwijtraakt zal je nog meer wrok koesteren. [..] Het is onmogelijk om er blanco in te staan als je daar woont en leeft, maar er is nogal wat ruimte tussen blanco en Hamasstrijder worden. Overigens zijn er talloze beelden van basisschoolkinderen uit Isral die evengoed radicale, extremistische gedachten erop nahouden. Dus laten we nou niet doen alsof er alleen Palestijnse radicaaltjes worden gebaard. [..]
Daar heb ik zelf ook wat filmpjes van gepost hier en artikelen erover dus ik zal de laatste zijn om te beweren dat er geen extreme klieken zijn aan Isralische zijde.
Ik denk alleen ook dat het aandeel daarvan en hun acceptatie binnen de Isralische samenleving enorm veel kleiner is vergeleken bij de situatie in Gaza.
quote:
Je stelt het wel heel rooskleurig voor allemaal. Ja ze werkten daar, omdat Gaza nu eenmaal een open air prison is en je er economisch gezien weinig mee kan. Ik denk verder dat er maar weinig Palestijnen zijn die denken dat alle Joden babies eten, maar goed.
Gezien de taferelen in Gaza op 7 oktober denk ik helaas dat een heel groot deel van de Gazanen spreekwoordelijk denken dat Joden baby's eten. Ik denk ook niet dat dat allemaal komt door jarenlange onderdrukking door Isral maar voor een minstens zo groot deel door hoe Hamas de boel bestierd heeft en de voor de bevolking bedoelde miljarden niet aan hen heeft besteed. Die "open air prison" gold namelijk niet voor hun leden. Die situatie is niet door Isral gecreerd maar is doelbewust geschapen en in stand gehouden door Hamas uit eigenbelang.
Juist daarom was het zo belangrijk om die contacten te laten leggen. De banen niet Hamas niet creerde voor niet-leden werden nu gevonden buiten Gaza en dat was ze niet welgevallig.
[..] Ja hoor, het werd gewoon gestreamd. Even je best doen en het is te vinden..
Inmiddels toch best wat getuigenverslagen naar buitengekomen. Ook die ovenbaby's. Was ook een broodje aap, tot er vanmiddag een first responder het vertelde op filmpje.
En nog zijn er mensen die het allemaal staged vinden...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Onzin. Ze konden zich juist meer permitteren dan ooit. Zeker als ik kijk naar de Arabische wereld, die was helemaal ingekakt qua aandacht voor de Palestijnse zaak. Om nog maar te zwijgen over de vriendschappelijke relaties die de afgelopen jaren zijn ontstaan tussen een aantal Arabische landen en Israel.
Bovendien waren zij dit keer de underdog, een meedogenloze aanval op ongewapende burgers. Ze hadden een goed verhaal.
Hier geef ik je wel weer gelijk in, dit was een buitenkans voor Israel om de wereld aan hun kant te krijgen. Falikante misser dat ze die mogelijkheid niet gepakt hebben. Maar het is alsnog een stuk minder fout dan Hamas.
[..] Ik zet daar m'n vraagtekens bij, maar dan nog... dan had Isral tenminste nog het morele gelijk en politiek veel meer steun gehad.
Nee, dat denk ik dus niet. Ze zouden hoe dan ook op dezelfde manier met dezelfde intensiteit afgefakkeld worden. Dat hebben we namelijk eerder gezien bij de vorige rondes.
quote:
En misschien wel het belangrijkste: dan waren ze niet in de val van Hamas getrapt. Hamas heeft 7 oktober gedaan met de gok dat Isral zo zou reageren.
Niks gok. Er was 0 procent kans dat Isral anders zou reageren en dat wist Hamas. Ze wisten de consequenties, hebben zich met maanden aan voorraden verschanst in de wetenschap dat de burgers de grootste klappen op gingen vangen.
Met jouw logica hadden de geallieerden in de 2e wereld oorlog beter een paar miljoen Duitsers in de oven kunnen stoppen dan Duitsland te slopen om de Nazis te stoppen, want minder slachtoffers onder de streep.
Een analyse van drie vernietigende nederlagen in drie Arabisch-Isralische oorlogen, en hoe de schaamte van de nederlaag werd omgebogen tot slachtofferschap.
[..] Nee, dat denk ik dus niet. Ze zouden hoe dan ook op dezelfde manier met dezelfde intensiteit afgefakkeld worden. Dat hebben we namelijk eerder gezien bij de vorige rondes.
Er was nog niet eerder zo'n "ronde" zo erg als 7 oktober. Dit was Isral's 9/11.
quote:
Niks gok. Er was 0 procent kans dat Isral anders zou reageren en dat wist Hamas. Ze wisten de consequenties, hebben zich met maanden aan voorraden verschanst in de wetenschap dat de burgers de grootste klappen op gingen vangen.
Extra dom dan toch van Isral om in die val te trappen?
Niet zo heftig als een ziekenhuis... maar toch... weer wat spul om een ding dat kwaakt, loopt, eruit ziet; wel veel kenmerken krijgt van toch echt een heuse eend.
Het leger van Isral meldt dat het een werkplaats van Hamas waar raketten worden gemaakt en een tunnelingang heeft gevonden in een moskee in de wijk Zeitoun in Gaza-stad. "Ik wil dat u begrijpt: een moskee in het Zeitoun-gebied werd gebruikt als laboratorium voor het maken van wapens", zei legerwoordvoerder Hagari tijdens een avondpersconferentie.
Ik zie niet direct een werkplaats, machinebewerking enz, wel voldoende spul om als hobbybob iets in elkaar te kunnen flansen. Opvallend, voor mij, zijn de zakken vol PVC korrels die prima bruikbaar zijn om zaken mee af te dichten of te vormen, wat je daarmee moet in een Moskee is niet om te isoleren. Gezien de rommel, moet het wel een heel goede filmmaker zijn om dat met allerhande attributen in scne weten te zetten. Een criticus kan nog zeggen dat moskee filmpje op een ander plek is gemaakt dan het kelderfilmpje.
Verder allerlei restmaterialen die wmb geen plek zijn of horen te hebben in,,op en onder een door God inmiddels verlaten bidhuis. Kan mij niet goed voorstellen dat ze de Pauluskerk hier RPG's en granaten bewaard om daarmee iemand te gaan aanbidden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
De BBC is van kant gewisseld? Blijkbaar was het niet meer vol te houden om te blijven liegen. In ieder geval, ze bevestigen de feiten. Dat is al heel wat.
twitter
Op dinsdag 21 november 2023 00:32 schreef Ulx het volgende: De BBC is van kant gewisseld? Blijkbaar was het niet meer vol te houden om te blijven liegen. In ieder geval, ze bevestigen de feiten. Dat is al heel wat.
Ook is goed te zien dat gegijzelden onder dwang door gewapende mannen het "ziekenhuis" in worden getrokken. Tijdlijnanalyse van de ontvoering strookt met die waar ze zijn ontvoerd.
Niets voor niet als ook elders vermeld is hamas daarna overgegaan met afplakken van camera's en da's vast niet om de privacy van patinten te beschermen.
[..] Ook is goed te zien dat gegijzelden onder dwang door gewapende mannen het "ziekenhuis" in worden getrokken. Tijdlijnanalyse van de ontvoering strookt met die waar ze zijn ontvoerd.
Je ziet hem ook lopen. Een ziekenhuisbezoek lijkt me ook niet heel noodzakelijk.
Op dinsdag 21 november 2023 00:32 schreef Ulx het volgende: De BBC is van kant gewisseld? Blijkbaar was het niet meer vol te houden om te blijven liegen. In ieder geval, ze bevestigen de feiten. Dat is al heel wat.
https://www.timesofisrael(...)lt-of-friendly-fire/ Several IDF deaths in Gaza ground offensive were the result of friendly fire Army says it found rocket-making lab, weapons and tunnel entrance inside mosque in Gaza City’s Zeitoun neighborhood, where troops are engaged in intense fighting against Hamas
Goh, dat is wel een verrassing, normaliter zouden ze 150 voorbehouden en verzachtende omstandigheden opnoemen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt: Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag. Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels: Klopt. Ik ben een racist.
Dit is het defensieapparaat van een land. Er kunnen extremisten tussen zitten (de extreemste joden zijn juist ontheven van dienstplicht...) maar het is niet extremistisch in aard.
quote:
Overigens lijkt het erop dat je Hamas en Palestijnen door elkaar haalt. Een dode Hamas stijder kan mij weinig schelen. Een dode onschuldige Palestijn daarentegen.
We weten niet hoeveel van die doden Hamas-strijders zijn (ze kleden zich in 'burger').
Net zoals die miljoenen IS leden die we er nu bij hebben na de oorlog tegen ze. Toch?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt: Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag. Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels: Klopt. Ik ben een racist.
Een analyse van drie vernietigende nederlagen in drie Arabisch-Isralische oorlogen, en hoe de schaamte van de nederlaag werd omgebogen tot slachtofferschap.
De vierde is nu in de maak.
Je zou zeggen dat die gasten na 3 keer pakkie op de broek gekregen te hebben wel beter weten. Blijkbaar niet.
Het zou wat burgerdoden schelen als ze gewoon vrijwillig martelaar worden door met een pistool op een IDF tank af te rennen.
Dat zou dan voor het eerst zijn, dat Hamas iets goeds voor de Palestijnse bevolking zou doen.
Het werkt natuurlijk twee kanten op, ook de Isralische bevolking zal verharden na het bloedblad aangericht door Hamas en het collectief straffen van de bevolking door het afvuren van al raketten. En toch zal je er veel gematigde geluiden blijven horen, de linkse mensen. Die heb ik aan de Palestijnse zijde nog niet gehoord.