abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218320682
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 16:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Want?

De kans dat het binnen 50 jaar verbroken zou worden is 80.40% dat het niet verbroken zou worden 19.60%
Dat dus. Denk er nog eens goed over na. Wie zegt dat de kans dat het binnen 50 jaar vebroken zou worden 80.4% is? Dat het na 50 jaar is gebeurd, wilt niet zeggen dat het altijd eens in de zoveel jaar gebeurd.
Of denk je ook dat de kans dat ik kop gooi met een munt, nadat ik eerst 2 keer munt heb gegooid, 87.5% is?
pi_218320713
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dat dus. Denk er nog eens goed over na. Wie zegt dat de kans dat het binnen 50 jaar vebroken zou worden 80.4% is? Dat het na 50 jaar is gebeurd, wilt niet zeggen dat het altijd eens in de zoveel jaar gebeurd.
Of denk je ook dat de kans dat ik kop gooi met een munt, nadat ik eerst 2 keer munt heb gegooid, 87.5% is?
De snap je statistica niet.
Je moet veronderstellen dat het weer volledige willekeur is.
Als je als klimaat experts ervan uit gaat dat als er een record verbroken wordt dat dit oorzaak klamatverandering is heb je het niet begrepen.

In jouw analogie, de kans dat je kop gooit is 50%
Maar als je 1000 keer gooit is de kans op kop 99,99% dat er een keer kop bij zit.

[ Bericht 9% gewijzigd door Lospedrosa op 25-07-2025 17:37:26 ]
Vakman pur sang
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 25 juli 2025 @ 17:36:30 #228
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218321048
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
De snap je statistica niet.
Je moet veronderstellen dat het weer volledige willekeur is.
Als je als klimaat experts ervan uit gaat dat als er een record verbroken wordt dat dit oorzaak klamatverandering is heb je het niet begrepen.

Als er geen klimaatverandering zou zijn, zou het aantal kourecords en warmterecords hetzelfde moeten zijn en met een langzaam dalende frequentie over tijd. Dat is niet zo, dus het wordt warmer en extremer.

Kijk, dat gebeurt er als je statistiek probeert te gebruiken tegen iemand die er wel verstand van heeft.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_218321086
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als er geen klimaatverandering zou zijn, zou het aantal kourecords en warmterecords hetzelfde moeten zijn en met een langzaam dalende frequentie over tijd. Dat is niet zo, dus het wordt warmer en extremer.

Kijk, dat gebeurt er als je statistiek probeert te gebruiken tegen iemand die er wel verstand van heeft.
Dat klopt dan toch?
Het eerste record is na 12 jaar en de 2e na 50 jaar.
Vakman pur sang
pi_218321132
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat klopt dan toch?
Het eerste record is na 12 jaar en de 2e na 50 jaar.
Nee want je neemt de veel mindere kouderecords die er volgens je eenzijdige statistiek bedrijft niet mee. :')
pi_218321290
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee want je neemt de veel mindere kouderecords die er volgens je eenzijdige statistiek bedrijft niet mee. :')
Dat weet ik ook wel. Maar dat was niet de veronderstelling en de logica dat statistiek van het warmterecord niet juist zou zijn.
Want dat is het wel.

Dat je kouderecords erbij haalt is juist, als die er veel minder zijn is dat een bericht met inhoud.

En dan kom je precies op het punt wat ik wil maken. ;)

Zoals Nu.nl niet doet:
https://www.nu.nl/buitenl(...)-gebroken.html#nujij

[ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 25-07-2025 18:16:05 ]
Vakman pur sang
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 25 juli 2025 @ 19:00:32 #232
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218321838
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat klopt dan toch?
Het eerste record is na 12 jaar en de 2e na 50 jaar.
Het duurde even, maar ik heb eindelijk door dat je op een kansloze wijze aan het cherrypicken bent.

Ik heb het over het hele jaar, niet een specifieke datum. Met jouw logica kan er vast zelfs een datum gevonden worden waar er meer kouderecords zijn, maar dat zegt geen ene flikker natuurlijk als het de enige dag in heel het jaar is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_218322429
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 19:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het duurde even, maar ik heb eindelijk door dat je op een kansloze wijze aan het cherrypicken bent.

Ik heb het over het hele jaar, niet een specifieke datum. Met jouw logica kan er vast zelfs een datum gevonden worden waar er meer kouderecords zijn, maar dat zegt geen ene flikker natuurlijk als het de enige dag in heel het jaar is.
Juist! Je hebt het een beetje door!

Wat zegt dan dit bericht?
https://www.nu.nl/buitenl(...)-gebroken.html#nujij
Vakman pur sang
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 25 juli 2025 @ 20:44:29 #234
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_218322562
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 20:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Juist! Je hebt het een beetje door!

Wat zegt dan dit bericht?
https://www.nu.nl/buitenl(...)-gebroken.html#nujij
Ik weet niet wat je wil zeggen, maar wat ik wel weet is dat jij jezelf in elke reactie een stukje meer voor lul zet.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 25 juli 2025 @ 21:08:04 #235
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218322810
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 20:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je wil zeggen, maar wat ik wel weet is dat jij jezelf in elke reactie een stukje meer voor lul zet.
Nattekat, even, wat is dat voor beest in jouw UI…?
pi_218323120
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 17:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat weet ik ook wel. Maar dat was niet de veronderstelling en de logica dat statistiek van het warmterecord niet juist zou zijn.
Want dat is het wel.

Dat je kouderecords erbij haalt is juist, als die er veel minder zijn is dat een bericht met inhoud.

En dan kom je precies op het punt wat ik wil maken. ;)

Zoals Nu.nl niet doet:
https://www.nu.nl/buitenl(...)-gebroken.html#nujij
Er staat dat na 53 jaar het hittegolfrecord is gebroken. Juist beweert dat die kans 80.40% dat het na 50 jaar vebroken is omdat ze pas sinds 1961 meten. Maar daarbij ga je ervanuit dat die kans elk jaar hetzelfde is geweest. En dan nog, daarbij ga je ervanuit dat deze twee observaties (record in 1972 en nu) beiden op grond van dezelfde probability zijn, dat die probability ook de ware probability is, en dat die niet veranderd is.
Die aannames zijn op al die vlakken fout. Een ervan kun je uitleggen alsof je 5 keer een muntje gooit, 4x kop krijgt, en dan beweert dat de kans op kop krijgen 80% is.
pi_218323159
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 14:58 schreef Nober het volgende:
Vandaag weer geen hitterecord. :')
Erger nog, het lijkt erop dat het vandaag een record is in het aantal hitterecords gebroken op een dag. Tienduizenden schijnbaar. Hoe ver kun je er naast zitten.

twitter
pi_218323213
Oh, en voor iemand het zich afvraagt: Zijn er ook koude records? Jazeker! Maar dan moet je wel even terug, de laatste zijn van eind juni.
Er zijn gewoon honderden keren meer hitterecords dan kouderecords.

twitter
pi_218325391
Hitterecords in Finland en Noorwegen na tientallen jaren gebroken

In twee Noord-Europese landen zijn de afgelopen dagen hitterecords gebroken. In Finland is het al twee weken ergens in het land boven de 30 graden. In Noorwegen was het gisteren voor de dertiende dag op rij boven de 30 graden, waardoor een 43 jaar oud record sneuvelde.

In het zuidoosten van Finland, bij Koitsanlahti, werd vanochtend als eerste gemeld dat het warmer was dan 30 graden. Al voor het middaguur was het daar 30,3 graden.

Daarmee is volgens het Finse Meteorologische Instituut (FMI) een record gebroken dat ruim een halve eeuw oud is. Het is voor het eerst sinds het begin van de metingen dat het in Finland zo lang zo warm is.

Het vorige record werd gevestigd in de zomer van 1972. In dat jaar kwam dertien dagen achtereen ergens in het land de temperatuur boven de 30 graden uit. De metingen worden bijgehouden sinds 1961.

'Nog nooit meegemaakt'
In Noorwegen werden de records gemeten bij twee meetstations in het noorden van de provincie Trøndelag, die in het midden van het land ligt. De burgemeester van de plaats Grong zegt tegen de omroep NRK dat het heel bijzonder is. "Zoveel dagen met mooi weer en temperaturen boven de 30 graden heeft Grong nog nooit meegemaakt. Dat heeft heel Noorwegen nog nooit meegemaakt."

Ook de burgemeester van een andere plaats met een tropische temperatuur, Namsskogan, vindt het bijzonder. Ze bekent wel dat ze meer een liefhebber van de winter is.

In Noorwegen is het vandaag op veel plekken juist een stuk koeler. Bij beide meetstations werd de 30 graden niet gehaald.

Warmte houdt aan
In Finland is het nog niet afgelopen met de hitte. Volgens het FMI kunnen de temperaturen vooral in het midden en oosten van het land weer boven de 30 graden uitkomen. Wel worden er regen- en onweersbuien verwacht, vooral in het noorden van het land.

https://nos.nl/artikel/2576379
v
  zaterdag 26 juli 2025 @ 09:23:38 #240
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218325752
twitter


Tmin van 34,6 hoe slaap je dan })
pi_218326395
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2025 20:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je wil zeggen, maar wat ik wel weet is dat jij jezelf in elke reactie een stukje meer voor lul zet.
Nee we waren er bijna maar je schijnt het niet te snappen.
Het bericht meldt alleen de 2 hitterecords, 1 na 12 jaar en 1 na 50 jaar vanaf de beginmeting.
Zonder dat je nuttige info toevoegd als: veel minder kouderecords en dergelijke en uitgaande van pure chaostheorie is de kans enorm veel groter dat het record verbroken zou worden dan niet.

Het is niet moeilijk alleen ingewikkeld voor als je het niet snappen wil.
Vakman pur sang
pi_218326907
Deze discussie komt toch een beetje over als een chemische fabriek waarbij in de wijk erachter het aantal leukemie gevallen 500% hoger is dan het landelijk gemiddelde. Maar er wordt geen verantwoordelijkheid genomen, omdat de oorzaak van elk individueel kanker geval onmogelijk vastgesteld kan worden.
Цой жив
pi_218334594
Recordtemperatuur van 50,5 graden Celsius gemeten in zuidoosten van Turkije

In het zuidoosten van Turkije is vrijdag een temperatuur van 50,5 graden Celsius gemeten, een absoluut record voor het land. Dat melden de autoriteiten zaterdag.

"Volgens gegevens van onze Algemene Directie Meteorologie is op 25 juli een temperatuurrecord gebroken, met 50,5 °C in Silopi (...)", aldus het Turkse ministerie van Milieu op X.

https://www.hln.be/weerni(...)%2Fwww.google.com%2F
v
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:17:15 #244
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218387707
twitter
pi_218388343
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 14:17 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Wat is eigenlijk het record aantal dagen achter elkaar 30C of hoger in Nederland?

Edit: Volgens chatgpt 15 dagen achter elkaar in Zuid Limburg in 1976.
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:57:37 #246
224960 highender
Travellin' Light
pi_218404434
quote:
Wij zitten rond de 40 graden in Portugal de komende week, alleen onze nachttemperaturen zijn rond de 20 graden, dan is het huis nog af te koelen in de morgen.
pi_218405106
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 12:14 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij zitten rond de 40 graden in Portugal de komende week, alleen onze nachttemperaturen zijn rond de 20 graden, dan is het huis nog af te koelen in de morgen.
Plus nationale staat van paraatheid tot aan de 7e

Al zag ik dat ze in sommige gemeenten (Amarante...) nog steeds vuurwerk aan het afsteken zijn terwijl dat verboden is. Half Gerês em Arouca weer afgefikt, nu een grote brand nog bij Nelas en Vila Real. Wordt een interessante week... Ook hier West Serra da Estrela is het rond de 38°C schaduw de komende week op 600m hoogte.
Doei.
pi_218406515
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 13:32 schreef Faithy het volgende:

[..]
Plus nationale staat van paraatheid tot aan de 7e

Al zag ik dat ze in sommige gemeenten (Amarante...) nog steeds vuurwerk aan het afsteken zijn terwijl dat verboden is. Half Gerês em Arouca weer afgefikt, nu een grote brand nog bij Nelas en Vila Real. Wordt een interessante week... Ook hier West Serra da Estrela is het rond de 38°C schaduw de komende week op 600m hoogte.
Hopelijk niet meer van die harde wind, dat ging echt niet goed in Penamacor/Idanha-a-nova hier. toch nog aardig wat mensen waarvan de boerderij afgebrand is.
pi_218419525
twitter
pi_218420072
quote:
Alles is exceptioneel en wordt exceptioneler met het draaien van de AMOC, dat al heeft plaatsgevonden. En het is niet meer de vraag óf, maar wanneer ons hele ecosysteem in elkaar dondert. Kan het nog tientallen jaren vooruit zo? Voedselproducenten weten nu al meer dan de consument weet.
pi_218422431
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 22:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Alles is exceptioneel en wordt exceptioneler met het draaien van de AMOC, dat al heeft plaatsgevonden. En het is niet meer de vraag óf, maar wanneer ons hele ecosysteem in elkaar dondert. Kan het nog tientallen jaren vooruit zo? Voedselproducenten weten nu al meer dan de consument weet.
De AMOC is regionaal, dit is wereldwijd. Ook is het stilvallen van de AMOC, en de impact ervan een proces van vele tientallen jaren, meer dan 100 geloof ik zelfs. Itt het opstarten, wat slechts 5-10 jaar nodig zou hebben. Deze temperatuurrecords, met records die met 10+ graden op elk continent wel ergens zijn gewoonweg het resultaat van klimaatverandering, wat weer vooral komt door meer broeikasgassen in de atmosfeer, die daar grotendeels door de mens ingepompt zijn.
pi_218422673
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:05 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De AMOC is regionaal, dit is wereldwijd. Ook is het stilvallen van de AMOC, en de impact ervan een proces van vele tientallen jaren, meer dan 100 geloof ik zelfs. Itt het opstarten, wat slechts 5-10 jaar nodig zou hebben. Deze temperatuurrecords, met records die met 10+ graden op elk continent wel ergens zijn gewoonweg het resultaat van klimaatverandering, wat weer vooral komt door meer broeikasgassen in de atmosfeer, die daar grotendeels door de mens ingepompt zijn.
Het omkeren van de Amoc is dankzij menselijke klimaatverandering veroorzaakt en moeilijk regionaal te noemen. De extreme 'flood rains' spanden van China tot de VS en Afrika en de nieuwe extremen qua temperaturen deze zomer schijnen er eveneens mee samen te hangen. Ierland ligt er oa tegenaan en is in de gevarenzone voor overmatige regenval, maar ook landen in de regio van de risicolanden krijgen er mee te maken. Dus is het lastig om het als alleen een regionaal probleem te zien.



[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 05-08-2025 09:44:33 ]
pi_218422927
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het omkeren van de Amoc is dankzij menselijke klimaatverandering veroorzaakt en moeilijk regionaal te noemen.
De amoc die omkeert heb je daar wat onderzoeken over? Voor zover mij bekend zwakt deze alleen af namelijk.
pi_218423826
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De amoc die omkeert heb je daar wat onderzoeken over? Voor zover mij bekend zwakt deze alleen af namelijk.
Ik loop achter.

Onderzoeken hadden het stilvallen of de omkering tussen 2025 en 2060 staan en met de recentere trend in fenomenen werd beweerd dat we al op dat punt waren aangekomen en legden dat in lijn met wat we wereldwijd als resultaat zagen.

Alles qua onderzoek mbt de Amoc en Smoc is eigenlijk nog in volle vaart en modellen varieeren. Met een recente paper (juni) is het omkeren in zn geheel kennelijk weer ontkracht. En ook het excuus van de host hier, maar het wordt er in het algemeen niet beter op.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-08-2025 11:37:13 ]
pi_218429060
twitter
v
pi_218788795
Heetste Spaanse zomer ooit gemeten: 'Voorbode van wat gaat komen'
Spanje heeft dit jaar de heetste zomer gehad die ooit is gemeten. Het Zuid-Europese land werd geconfronteerd met hittegolven die samen meer dan een maand duurden en kampte met de meeste natuurbranden in dertig jaar tijd, zegt het Spaanse weeragentschap AEMET.

Spanje meet de temperaturen in het land sinds 1961. "Negen van de tien warmste Spaanse zomers hebben zich voorgedaan sinds het jaar 2000", zegt een AEMET-woordvoerder tegen persbureau Reuters. De hitte bereikte in augustus zijn climax, toen lokale temperaturen de 45 graden Celsius overschreden.

https://nos.nl/artikel/25(...)e-van-wat-gaat-komen
v
pi_218789357
Het is hier in Portugal weer tegen de 40 graden aan, echt niet lekker. We hebben regen nodig voor de olijven, anders krijgen we weer een rotjaar voor olijfolie.
pi_219074725
Een groot deel van Australië wordt dezer dagen geconfronteerd met extreme voorjaarshitte. Gisteren, dinsdag 21 oktober, gingen zowaar de ‘staterecords’ voor oktober van Queensland en New South Wales voor de bijl. In Bourke, New South Wales werd 44,8° geregistreerd; Birdsville, Queensland kwam zelfs uit op 46,1°. Het vorige oktoberrecord voor Queensland bedroeg 45,1° op 31 oktober 1995: eveneens gemeten in Birdsville. Het landelijke oktoberrecord voor Australië bleef overeind. Dat staat op 46,9° op 22 oktober 2002 in Port Hedland Airport in Western Australia.

https://x.com/janvissersw(...)70MXSeqZGRprbPg&s=19
v
pi_219199437
twitter
v
pi_219592286
twitter
v
pi_219592757
quote:
4s.gif Op donderdag 25 december 2025 20:56 schreef 12Beaufort het volgende:
[ x ]
Geen mooi record...
pi_220394774
Overdrijven is ook een vak! Gisteren werden in de VS maar liefst 8 ‘staterecords’ voor maart gebroken en 4 plaatsen registreerden met 44,4º een ‘all-time US-record’.

Je kan het ook overdrijven (…)! In maar liefst 8 Amerikaanse staten kregen de ‘staterecords’ voor maart gisteren een oorwassing. Niet eerder werd het in maart (en dat precies op de eerste dag van de astronomische lente) zo warm. De staten in kwestie waren Idaho, Wyoming, Missouri, Utah, New Mexico, Nevada en uiteraard (!) California en Arizona.

In Arizona en California werd op in totaal 4 plaatsen het nationale maartrecord voor de gehele VS gebroken. Het kwartet opereerde eensgezind. In zowel Winterhaven als in Ogilby in California en in Martinez Lake en nabij Yuma in Arizona zinderde het kwik naar een verzengende 112 graden Fahrenheit ofwel 44,4° Celsius. Eerder deze week werd het maartrecord op woensdag met 42,2° geëvenaard en op donderdag met 43,3° in Martinez Lake gebroken.

In San Francisco werd het maartrecord eveneens met voeten getreden. De thermometer wees daar gisteren 31,7° aan tegen 29,4° op 25 maart 1952. Ook de hoge minima vielen op. In Palm Springs, California bedroeg de hoogste minimumtemperatuur in maart tot dit jaar 21,1°: nu op 18, 19 en 20 maart geen lagere minima dan respectievelijk 23,9, 23,9 en 25,6°.

https://x.com/i/status/2035276336525197592
v
pi_220403303
Iets meer dan 44 graden Celsius.

twitter
v
  zondag 22 maart 2026 @ 09:55:18 #267
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_220403375
quote:
4s.gif Op zondag 22 maart 2026 09:40 schreef 12Beaufort het volgende:
Iets meer dan 44 graden Celsius.

[ x ]
Het lijkt wel of Max er blij mee is. Die zit vast ergens in een kantoor met de airco op 18C.
pi_220403935
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2026 09:55 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Het lijkt wel of Max er blij mee is. Die zit vast ergens in een kantoor met de airco op 18C.
Weertechnisch gezien is het zeer interessant. Ik denk dat de hoofdletters meer is omdat het heel bijzonder is.
v
pi_220478324
Extreem warme maart in de lower 48 in de VS.
4.9C boven het gemiddelde van afgelopen 30 jaar, en daarmee is het het grootste verschil ooit tov de het 30-jarige gemiddelde in de jaren ervoor.

twitter
pi_220887018
twitter
v
pi_220891963
twitter
v
pi_220892215
twitter
v
pi_220908860
twitter
v
pi_221097550
Zojuist, om 12:40 uur werd het in Ell 30,1 graden en daarmee is de tweede regionale hittegolf een feit. Voor een regionale hittegolf zijn 5 zomerse dagen op rij nodig (25,0 graden of warmer) en daarvan moeten minstens 3 dagen tropisch warm zijn (30,0 graden of warmer). Niet eerder was er op 20 juni al sprake van een tweede hittegolf in ons land! Van een officiële hittegolf in De Bilt is nog geen sprake.

https://www.buienradar.nl(...)rder-zo-vroeg-3c5fd2
v
  dinsdag 23 juni 2026 @ 18:51:44 #275
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221128892
Heetste dag ooit in Frankrijk sinds begin metingen

Vandaag is de heetste dag ooit gemeten in Frankrijk. Dat meldt het Franse weerinstituut Météo-France. De gemiddelde gemeten temperatuur is 29,8 graden Celsius. Die temperatuur is een gemiddelde van de dag- en nachttemperaturen van dertig weerstations verspreid over het land. Op verschillende plekken werd het ruim 42 graden.

Afgelopen nacht was het de heetste nacht ooit in Frankrijk, sinds het begin van de metingen in 1947. Het gemiddelde van de meetstations kwam uit op 21,6 graden. Het vorige nachtrecord kwam uit 2019.

Op dit moment geldt code rood in 54 departementen in Frankrijk. Météo-France meldt dat die weerswaarschuwing morgen voor 58 departementen geldt.

https://nos.nl/liveblog/2(...)ngen#UPDATE-95248290


lachainemeteo.com
  dinsdag 23 juni 2026 @ 22:23:05 #276
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221131672
De zomer van 1976 gold decennialang als de warmste zomer ooit.

  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 juni 2026 @ 22:42:03 #277
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221131973
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 22:23 schreef Domnivoor het volgende:
De zomer van 1976 gold decennialang als de warmste zomer ooit.

[ afbeelding ]
Dit is deprimerend.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 23 juni 2026 @ 23:12:10 #278
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221132455
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 22:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit is deprimerend.
Om het positief te bekijken: over 20 jaar is het allemaal nog veel erger.

Dus geniet nog maar even van deze relatief frisse zomers!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 24 juni 2026 @ 06:45:42 #279
11839 DemonRage
In het ZUIDEN!
pi_221133682
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 23:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Om het positief te bekijken: over 20 jaar is het allemaal nog veel erger.

Dus geniet nog maar even van deze relatief frisse zomers!
Klinkt een beetje als:

"Dit is de heetste zomer van mijn leven!"

- "Nee, dit is de koelste zomer van de rest van je leven."
pi_221136778
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 22:23 schreef Domnivoor het volgende:
De zomer van 1976 gold decennialang als de warmste zomer ooit.

[ afbeelding ]
In noordwest europa is dat lange tijd de warmste zomer ooit geweest, maar elders niet toch?
  woensdag 24 juni 2026 @ 16:10:46 #281
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221137386
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 14:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In noordwest europa is dat lange tijd de warmste zomer ooit geweest, maar elders niet toch?
Ik bedoel inderdaad de zomers in NL.
pi_221144377
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2026 16:10 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Ik bedoel inderdaad de zomers in NL.
En toen was dat een klein rood vlekje op verder een vrij blauwe kaart, nu is dat wel anders ja.
  donderdag 25 juni 2026 @ 12:25:36 #283
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221144453
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2026 12:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En toen was dat een klein rood vlekje op verder een vrij blauwe kaart, nu is dat wel anders ja.
Bedenk wel dat 1976 hier wordt vergeleken met een periode die later kwam, 1980-2010.
pi_221145327
Beiden worden vergeleken met dezelfde periode, maar het laat inderdaad zien dat de zomer van 1976 in noord-west Europa echt enorm boven de toenmalige normale temperaturen bevonden, zelfs flink boven temperaturen van 1980-2010.
Dat soort dingen komen af en toe voor, met de nadruk op af en toe, en zijn vooral lokaal/regionaal. Nu zie je steeds vaker dat steeds meer rood kleurt. Ook als je vergelijkt met meer recente gemiddeldes.
pi_221145496
76 was de hitte golf die toen eens in de 50 jaar voor zou komen, die heden ten dage eens in de 5 jaar plaats lijken te vinden.
pi_221147501
v
pi_221154767
https://www.berlin.de/akt(...)berlin-erwartet.html

Record voor Berlijn kan er aan gaan zondag.

Ze hebben daar een kaart met hittebescherming in de stad, zouden ze hier ook wel mogen maken.
https://kuehle-orte.berlin.de/hsp/
blablablabla
  vrijdag 26 juni 2026 @ 13:20:15 #288
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_221155039
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 12:38 schreef Elan het volgende:
https://www.berlin.de/akt(...)berlin-erwartet.html

Record voor Berlijn kan er aan gaan zondag.

Ze hebben daar een kaart met hittebescherming in de stad, zouden ze hier ook wel mogen maken.
https://kuehle-orte.berlin.de/hsp/
Hier in Utrecht hebben we ook zo’n kaart:
https://kaart.utrecht.nl/?@Hitteplan%20verkoelingskaart
  vrijdag 26 juni 2026 @ 13:22:48 #289
512505 DezeGraag
ja deze graag
pi_221155061
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 23:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Om het positief te bekijken: over 20 jaar is het allemaal nog veel erger.

Dus geniet nog maar even van deze relatief frisse zomers!
jij geloof in verzonen klimaat verandering?? _O-

over 20 jaar is het nog het zelfde als dat nu is

trap niet in linkse leugens :)
  vrijdag 26 juni 2026 @ 13:51:04 #290
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221155470
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 13:22 schreef DezeGraag het volgende:

[..]
jij geloof in verzonen klimaat verandering?? _O-

over 20 jaar is het nog het zelfde als dat nu is

trap niet in linkse leugens :)
Altijd lekker om een hengeltje uit te werpen en een beetje vissen. Eens kijken of er gehapt wordt. Succes :~
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221157907
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2026 13:20 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Hier in Utrecht hebben we ook zo’n kaart:
https://kaart.utrecht.nl/?@:Hitteplan%20verkoelingskaart


;(
blablablabla
pi_221157932
quote:
Duitsland meet met 41,3 graden zijn hoogste temperatuur ooit
In Duitsland is het vrijdag 41,3 graden geworden. Nog nooit eerder is in het land zo’n hoge temperatuur genoteerd. Het vorige record van 41,2 graden kwam uit juli 2019.

De Duitse weerdienst DWD meldt dat het record, dat nog moet worden geverifieerd, is verbroken in Saarland. Deze deelstaat ligt in het zuidwesten van Duitsland en grenst aan zowel Frankrijk als Luxemburg.

De weerdienst meldde eerder op vrijdag dat Duitsland voor het eerst in juni temperaturen boven de 40 graden heeft beleefd. Het vorige hitterecord voor de maand juni lag op 39,6 graden.

De uitzonderlijke hitte blijft aanhouden. Volgens de DWD kunnen de temperaturen zaterdag en zondag lokaal oplopen tot 42 graden.

blablablabla
pi_221160137
Op zich is het niet zo erg als het overdag 37 graden is, als het maar rond middernacht afkoelt naar 18. Dat gebeurt helaas niet, gisteren was het rond 0:00 uur nog steeds 26 graden.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')