abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 februari 2024 @ 11:54:44 #271
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212409885
Wellicht een goede om deze te kicken

Dit onderzoek van de correspondent bevestigt het een beetje
https://decorrespondent.n(...)37-2754-969f6eb43828

Mensen zijn welvarender dan ooit dus het roepen van linkse partijen dat het zo kei-oneerlijk is dat heeft weinig prioriteit.
pi_212410987
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 11:54 schreef Hexagon het volgende:
Wellicht een goede om deze te kicken

Dit onderzoek van de correspondent bevestigt het een beetje
https://decorrespondent.n(...)37-2754-969f6eb43828

Mensen zijn welvarender dan ooit dus het roepen van linkse partijen dat het zo kei-oneerlijk is dat heeft weinig prioriteit.
Ja, dat is wel vaker gezegd. Het klopt ook gewoon: kinderen van ouders die vroeger niet op vakantie konden en geen auto konden betalen, kunnen dat over het algemeen nu wel. Armoede is wat dat betreft ook relatief: mensen die we nu arm noemen, waren in de jaren 60 denk ik heel gemiddeld geweest.

Maakt niet dat er niks meer te doen is, zolang er kinderen zonder maaltijd naar school gaan of niet op een sportvereniging kunnen dankzij armoede, is het gewoon niet voldoende. Maar dat voor veel mensen de noodzaak om echt te vechten tegen inkomensverschillen verdwenen is, is duidelijk. En als je dan als SP het bijvoorbeeld steeds hebt over de miljonairsbelasting e.d., lijkt dat al snel op een soort jaloezie, in plaats van echt noodzakelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 13 februari 2024 @ 16:08:12 #273
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_212412315
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 22:24 schreef Hexagon het volgende:
Het zou eerder een goed verhaal zijn als Nederland in de EU het initiatief neemt omtrent een nieuw migratiebeleid voor de hele EU. Meer landen worstelen hiermee dus dan moeten er toch ook nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt?
Toevallig is er al een Dublin akkoord, waar niemand zich vervolgens aan houdt
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 13 februari 2024 @ 16:15:22 #274
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212412379
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 16:08 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Toevallig is er al een Dublin akkoord, waar niemand zich vervolgens aan houdt
Dan voldoet dat akkoord blijkbaar niet en is het tijd voor een nieuw akkoord.
pi_212506789
In een land waar bijna iedereen betaald werk heeft, slaat een klassiek links verhaal met hogere lonen en meer werkgelegenheid minder aan.

De sfeer van het land is toch een beetje, we werken allebei hard, en dan komt de overheid aan met allerlei belastingen, gemeentelijke belastingen en betaald parkeren, eigen risico, hoge belastingdruk, hoge bijdrages voor je kinderen om te zwemmen en te sporten, en ga zo maar door.

Moeilijk om daar een klassiek links verhaal tegenover te zetten.

Zie met AOW. Ik ben geen voorstander van een verlaging van de AOW-leeftijd, gaat alleen welvaart kosten. En dus minder voorzieningen voor het volk, inclusief lager pensioen en verschraling publieke voorzieningen. Maar ja, populistische partijen willen dat, en nu is een lager AOW een thema bij rechtse partijen, en vindt men links niet meer voor de werkende man. Sterker nog : men vindt links niet meer links omdat links niet automatisch pleit voor een lagere AOW-leeftijd.

Moeilijk om daar doorheen te breken.
pi_212522461
Een wat mij betreft prima analyse over dit onderwerp: https://www.volkskrant.nl(...)erandering~b28a40b2/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 21 februari 2024 @ 13:46:56 #277
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212523638
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:18 schreef Hanca het volgende:
Een wat mij betreft prima analyse over dit onderwerp: https://www.volkskrant.nl(...)erandering~b28a40b2/
Deze analyse wijkt natuurlijk niet af van wat al vaker verwoord is de afgelopen maanden. Waar ik wel van overtuigd ben is dat er geen one size fits all oplossing is te vinden voor linkse partijen in Europa tegen de rechtse wind. Alle winnaars lijken op elkaar, alle verliezers verliezen op hun eigen wijze.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212523677
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:46 schreef -XOR- het volgende:
Alle winnaars lijken op elkaar, alle verliezers verliezen op hun eigen wijze.
Tolstoj, toch?

*edit: toch niet. Dat was: "Gelukkige gezinnen lijken allemaal op elkaar, maar een ongelukkig gezin is altijd ongelukkig op zijn eigen manier."

Nou ja, lijkt erop.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
  woensdag 21 februari 2024 @ 13:50:39 #279
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212523697
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:49 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Tolstoj, toch?
Correct, toch een van de grondleggers van het GroenLinks-gedachtengoed.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 21 februari 2024 @ 14:00:27 #280
3542 Gia
User under construction
pi_212523854
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat is wel vaker gezegd. Het klopt ook gewoon: kinderen van ouders die vroeger niet op vakantie konden en geen auto konden betalen, kunnen dat over het algemeen nu wel. Armoede is wat dat betreft ook relatief: mensen die we nu arm noemen, waren in de jaren 60 denk ik heel gemiddeld geweest.

Maakt niet dat er niks meer te doen is, zolang er kinderen zonder maaltijd naar school gaan of niet op een sportvereniging kunnen dankzij armoede, is het gewoon niet voldoende. Maar dat voor veel mensen de noodzaak om echt te vechten tegen inkomensverschillen verdwenen is, is duidelijk. En als je dan als SP het bijvoorbeeld steeds hebt over de miljonairsbelasting e.d., lijkt dat al snel op een soort jaloezie, in plaats van echt noodzakelijk.
Daar is toch stichting Leergeld voor. Zodat ook kinderen uit gezinnen die in armoede leven, toch op sport kunnen.
pi_212534485
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:18 schreef Hanca het volgende:
Qua analyse vind ik het nogal tegenvallen. Ik zie vooral de stuiptrekkingen van een voorheen kwalitatief goede krant die een podium geeft aan zuur links.
En uiteraard heeft links zelf part noch deel aan het feit dat de kiezers weglopen.
-
  zaterdag 24 februari 2024 @ 15:15:49 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212565682
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
Met haar plan om vermogens en (grote) erfenissen zwaarder te belasten in ruil voor een flinke verlaging van de belasting op arbeid denkt PvdA-GL naar mijn idee in de juiste richting.

Familiebedrijven worden daarmee diep in de schulden gestort
  zaterdag 24 februari 2024 @ 15:21:19 #283
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212565777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 17:34 schreef quo_ het volgende:
Zeer treffend verwoord doorTelegraaf columnist Bina Ayar: "Rijkdom zit links meer dwars dan armoede"

They rather have the poor poorer provided the rich are less rich

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 20:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Leuk frame. Links belast rijken niet om succes af te straffen maar om collectieve zaken mee te financieren die de minderbedeelden en de samenleving als geheel ten bate komen.
Resultaat daarvan is dat er minder economische groei is, meer werkloosheid en de minderbedeelden nog afhankelijker zijn van de staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')