abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211308126
Mijn partner en ik zijn een jaar geleden verhuisd naar een nieuwe woning. De woning is gedeeltelijk ingericht maar nog niet helemaal er ontbreekt nog een hoop. We sparen elke maand en kopen dan iets, echter duurt het momenteel erg lang om alles telkens bij elkaar te sparen terwijl we graag voor kwaliteit gaan. We willen nu komend jaar 2024 zoveel mogelijk afronden zodat de basis op orde is.

Totale kosten:
- 10.000 euro inrichting tuin (fiscaal aftrekbaar)
- 15.000 euro inrichting woning (niet fiscaal aftrekbaar).

We hebben de bank gecontacteerd en die biedt het volgende aan:

Situatie 1: Hypotheek verhogen
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% met 140 euro per maand.
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% 15.000 euro (inrichting woning) in 10 jaar aflossen tegen 220 euro per maand, 10.000 euro (inrichting tuin) aflossen in 20 jaar.

Situatie 2: Lening nemen
10.000 verbouwing tuin tegen 10 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 134 euro per maand.
15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.

Totale kosten zijn dus 415 euro per maand.

Wat is jullie mening over het lenen in onze situatie en situatie 1 en 2?
pi_211308253
Wauw. Wat lastig als je zo op uiterlijk vertoon gericht bent. Ik ben hier echt een beetje verbaasd over.

Ga je ook 10 of 6 jaar genieten van die inrichting?
Spoilers!
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 21:32:48 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211308275
Ik heb geen mening over die 2 situaties. Wel over de situatie dat je blijkbaar niet wil accepteren dat het 'langzaam' gaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211308341
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wauw. Wat lastig als je zo op uiterlijk vertoon gericht bent. Ik ben hier echt een beetje verbaasd over.

Sommige mensen verkopen na 3 jaar alles en richten daarna volledig opnieuw in. :P

Lenen tegen 10% rente, ik zou er niet blij van worden. Is er geen familielid waar je iets mee kan regelen?

Ik vind het niet raar hoor, dat je het gauw geregeld wilt. Als je een groot huis hebt en graag duurzaam en smaakvol wil inrichten, kost het ook gewoon een hoop geld.
-nee-
pi_211308361
Is therapie niet een optie? Dit klinkt niet echt gezond.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_211308448
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:15 schreef balance0239 het volgende:
Over wat voor inrichting heb je het? Persoonlijk zou ik zeggen; als het allemaal functioneel is en je kan leven, leen dan niet voor zoiets vluchtigs als een inrichting. Als je geen bank, geen koelkast en geen bed hebt, dan wordt het anders. Voor een tuin geldt wmb het zelfde. Trek je kaplaarzen aan, ga een week aan de bak en dan staat het er vast netjes bij. Koop volgend voorjaar voor ¤ 1.500 wat tegels, grasmatten en plantenbakken en je bent de komende jaren helemaal het heertje.

Lenen zou ik gaan doen in het geval je dak lekt of je kelder volloopt met water.
pi_211308984
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Tegen maximaal lenen voor het huis, geen geld meer om je kont te krassen of enkele andere tegenslag, dan maar een lening erbij

over 2 jaar staan ze op de hoogste planken te schreeuwen dat ze genaaid zijn door de overheid omdat de rente omhoog is gegaan en ze onder water staan _O-
pi_211309018
Wat is er mis met een inrichting die past bij je financiële situatie? Toen wij net begonnen hebben we ook ons huis ingericht met hulp van marktplaats en de kringloopwinkel. Daarna hebben we door de jaren dingen vervangen. Lenen voor een bankstel zou ik nooit doen, laat staan tegen bezopen rentes.

En wat betreft de tuin, als het gaat om een strakke oprit leggen waar je je auto op parkeert zou ik niet zelf gaan beunen, maar als het gaat om beplanting of een gazon dan is het vooral een kwestie van de handen uit de mouwen steken.

Onder aan de streep kan ik slechts concluderen dat er geen (fatsoenlijke) begroting is gemaakt bij de aanschaf van het huis.
pi_211309047
Hypotheek doen en die gewoon aflossen wanneer het kan. Ik heb destijds bijna dezelfde constructie gehad maar dan voor verbouwing van badkamer/toilet en 15,000 extra voor een nieuwe auto. (Had al eigen auto+spaargeld)

Auto hypotheek heb ik versneld afgelost (14maanden) dankzij schenking en loonsverhoging.

Was toen lagere rente en betaalde maar 110 extra euro per maand dacht ik. Nog elke dag genot van de auto!

Natuurlijk afhankelijk van jullie huidige inkomen en of het huis onder water komt te staan, ik had al 80k overwaarde op mijn huis. Na verbouwing bijna 90/100k.

Lening zou ik niet doen met deze rente, een hypotheek kan je bij de juiste verstrekker boetevrij aflossen.
Als je de hypotheek kan betalen is het indirect sparen!

[ Bericht 39% gewijzigd door epicbeardman op 15-11-2023 23:12:03 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_211309069
Ik ben ook ooit begonnen met gekregen meubels en meubels van de kringloop.
En toen ik begon te werken en wat geld had, af en toe wat vervangen.

Tegenwoordig heb je ook nog Marktplaats, waar sommige mensen na 3 jaar een keurig bankstel wegdoen.

Matras zou ik dan wel weer nieuw kopen maar dat is uiteindelijk ook niet het duurste.
pi_211309094
Ik heb een aantal klanten die ook zo denken. Ze willen op stand leven, kopen een te duur huis en willen dan nog geld lenen voor de inboedel/tuin/auto. Kunnen tot op de euro nauwkeurig berekenen hoeveel ze dan maandelijks kwijt zijn en het moet allemaal nét passen. Degenen die hiermee doorgaan zie je uiteindelijk nergens van genieten want ze zitten financieel klem.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_211309109
quote:
15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.

Als je het in 10 jaar aflost tegen ¤220 per maand dan kost je het je zelfs 12 x 10 x ¤220 = ¤26.400 ....

Zonde.
  woensdag 15 november 2023 @ 23:15:12 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211309139
Het woord 'verantwoord' zou ik niet zo snel koppelen aan het lenen van geld voor meubels of tuin.
Huilen dan.
pi_211309234
Misschien gewoon wat minder avocado toast eten, dan heb je het zo bij elkaar gespaard.
  woensdag 15 november 2023 @ 23:27:48 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211309252
Heb je hier nou speciaal een account voor aangemaakt?
Resistance is futile.
pi_211309258
Ah, ik wist niet dat je je hypotheek kunt verhogen om je inrichting te betalen. Ik zou dat niet zo snel doen. Er zijn genoeg manieren om niet zooooveel geld (15.000¤) kwijt te zijn aan jullie inrichting en toch goede kwalitatieve spullen te kopen. Het hoeft ook niet allemaal in 1 keer perfect, al begrijp ik wel dat jullie dat willen.

Voor de tuin zou ik dan eerder neigen naar een hypotheekverhoging in plaats van een lening met zo’n hoge rente. Maar alleen als ik het geld niet direct zou hebben en het echt hard nodig zou zijn dat die tuin gedaan wordt. En ik zou heel goed kijken naar wat ik eventueel zelf kan doen met de mensen om mij heen.

Maar als je dit toch echt per se allemaal wil doen, dan is optie 1 denk ik het meest voordelig/handig?
pi_211309444
Tenzij het echt voor hoognodige en onmisbare spullen is zou ik hier geen extra geld voor gaan lenen. Wat betreft de tuin moet je gewoon zo veel mogelijk zelf doen. En de meubels kun je eerst goedkoop kopen, en bijvoorbeeld tweede hands. Over de jaren heen kun je dan alle het goedkope spul vervangen, wanneer je daar daadwerkelijk geld voor hebt. En uiteindelijk wanneer je genoeg gespaart hebt de tuin professioneel laten doen.

Je weet niet wat de toekomst brengt. Voor hetzelfde geld raken jullie je inkomens kwijt. En is het juist deze lening die jullie de das om doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 16-11-2023 00:09:41 ]
pi_211309471
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef epicbeardman het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.

Als je het in 10 jaar aflost tegen ¤220 per maand dan kost je het je zelfs 12 x 10 x ¤220 = ¤26.400 ....

Zonde.
  donderdag 16 november 2023 @ 06:50:30 #19
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211309875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zonde.
Als ik ts was zou ik voor die 26,5k gaan.
pi_211309898
Hoezo is tuin inrichting fiscaal aftrekbaar?
pi_211309909
Lenen voor een inrichting die in waarde daalt zodra je de doos uitpakt is niet echt slim.
pi_211309940
Wanneer sparen te lang duurt, dan duurt een lening aflossen voor hetzelfde doel nóg langer. Want door de rente betaal je in totaal behoorlijk wat meer.

Er zijn uitzonderingen.
- Als het voor iets echt noodzakelijks is wat je veel gebruikt. Huren is dan vaak veel duurder dan kopen, dus is geld lenen om toch te kunnen kopen dan goed te verantwoorden. Denk aan een huis. Maar ook aan bijvoorbeeld een wasmachine of cv-ketel.

- Als je met de lening iets koopt waardoor je op een andere manier geld bespaart. Bijvoorbeeld isolerende maatregelen voor je huis met energielabel F. Door te isoleren ga je dan waarschijnlijk zo veel op je energierekening besparen, dat de besparing meestal veel groter is dan de rente op de lening.
Ander voorbeeld is wanneer je nu een oud benzineslurpend barrel rijdt omdat je op de fiets naar je werk gaat en vervolgens een goedbetaalde "droombaan" vindt die een stuk verder van huis is waardoor je plots aangewezen bent op een betrouwbare auto. Lenen voor een goede zuinige tweedehands auto is dan een prima idee. Want de brandstof- en onderhoudskosten zullen voor die goede tweedehands auto veel lager uitpakken dan wanneer je veel kilometers gaat maken in je onzuinige onbetrouwbare oude barrel.

Maar de noodzakelijke meubels koop je makkelijk voor een appel en een ei bij de Ikea, Leen Bakker of via marktplaats. Misschien niet altijd top kwaliteit, maar wel betaalbaar. Vervolgens kun je prima stap voor stap die meubels vervangen zodra je meer geld te besteden hebt.
15 jaar en 3 verhuizingen verder is mijn eerste budget inboedel ook vrijwel volledig vervangen door "beter" spul.
  donderdag 16 november 2023 @ 07:20:01 #23
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211309956
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 06:57 schreef 111210 het volgende:
Hoezo is tuin inrichting fiscaal aftrekbaar?
Ja, ben ook wel benieuwd.

Heb dit jaar de tuin opnieuw ingericht, dus zou mooi zijn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211309973
Ik kom persoonlijke leningen tegen vanaf 6,7%. Meestal is het gunstigste om 25.000 te lenen dan 1 lening van 10.000 en 1 van 15.000. Dit is ook een lening wat je vrij laagdrempelig extra kan aflossen met geld dat je over hebt aan het einde van de maand.

Andere optie is kijken of je bij familie en vrienden wat kan lenen om tot 25.000 te komen. Als je dit tegen 4-6% doet is dit ook interessant voor de uitlenen. Bovendien kan je afspreken dat ze bij het aftrekbare deel (een deel van) de rente terug schenken, terwijl je de hogere rente kan aftrekken in je aangifte IB.
pi_211309987
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja, ben ook wel benieuwd.

Heb dit jaar de tuin opnieuw ingericht, dus zou mooi zijn.
De tuin zelf is niet aftrekbaar. Enkel als je geld geleend hebt om de tuin in te richten, kan je de rente die je betaald hebt aftrekken in je IB.
pi_211309988
Tip
Inkomen verhogen
Geen vakanties
Meer uren werken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_211310022
10k voor een tuin als je geen geld hebt. Bizar.

Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk. Ziet er beter uit dan de gemiddelde 'nieuwe' tuin en was voor nog geen 1000 euro klaar. En die tuin is een paar 100m2 groot.

Eigen tuin heb ik voor een klein deel laten doen (o.a. glazen kas laten plaatsen). Maar normale inrichting ook zelf gedaan. Ook is mijn tuin vrij groot. Maar kom bij lange niet aan de 10k. En dan heb ik echt niet gekeken naar de kosten van het materiaal (irrelevant voor ons), maar vooral wat mooi is.

Bovendien is het ook nog leuk om te doen.

En 15k voor een deel van je inrichting? Ook hiervoor geld, als je niet veel te besteden hebt dan voldoet een goede tweede hands of bv Leenbakker/Ikeatoch ook (al dan niet tijdelijk).

Hiervoor lenen is gewoon niet slim. In het kort:
- tuin zelf doen
- meubels 2e hands of Ikea/Leenbakker.
pi_211310047
Wat me ook opvalt:
Volgens de rekenvoorbeelden kun je tot wel 400+ euro per maand aan rente en aflossing betalen.

Dan kun je toch ook k
Jaarlijks 5000 euro + vakantiegeld (ik ga uit van tweeverdieners, dus 2x vakantiegeld) sparen.
Heb je over een jaar al 7500 euro bij elkaar. En over 2 jaar de volledige 15k voor je nieuwe meubels.

Als zoveel sparen afgelopen tijd niet gelukt is, waar denk je dan die ¤400 voor aflossing van de leningen ineens vandaan te halen?
  donderdag 16 november 2023 @ 07:44:56 #29
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211310062
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De tuin zelf is niet aftrekbaar. Enkel als je geld geleend hebt om de tuin in te richten, kan je de rente die je betaald hebt aftrekken in je IB.
Oh jammer, wij hadden gespaard.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211310112
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben ook ooit begonnen met gekregen meubels en meubels van de kringloop.
En toen ik begon te werken en wat geld had, af en toe wat vervangen.

Tegenwoordig heb je ook nog Marktplaats, waar sommige mensen na 3 jaar een keurig bankstel wegdoen.

Matras zou ik dan wel weer nieuw kopen maar dat is uiteindelijk ook niet het duurste.
Ja, vooral met de huidige regelgeving dat je je bank moet demonteren (waar ik woonde) om hem naar de stort te kunnen brengen, zie je erg veel gratis banken op Marktplaats.
pi_211310164
Ik ben blij om te lezen dat bijna alle FOK!kers die hier reageren wel verstandig zijn! ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:44 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Oh jammer, wij hadden gespaard.
Dat was sowieso de beste optie, want dan betaal je helemaal geen rente dus dan is er ook niks af te trekken.
gr gr
pi_211310179
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:15 schreef Isdatzo het volgende:
Het woord 'verantwoord' zou ik niet zo snel koppelen aan het lenen van geld voor meubels of tuin.
Als ze verantwoorde duurzame meubels ermee kopen en een biologisch dynamische tuin laten aanleggen waarbij ze hun eigen groentes gaan telen toch wel. :P
  Official ESF Kreviewer donderdag 16 november 2023 @ 08:27:40 #33
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211310203
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk.
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.
  donderdag 16 november 2023 @ 08:34:37 #34
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_211310257
quote:
We hebben de bank gecontacteerd en die biedt het volgende aan:

Situatie 1: Hypotheek verhogen
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% met 140 euro per maand.
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% 15.000 euro (inrichting woning) in 10 jaar aflossen tegen 220 euro per maand, 10.000 euro (inrichting tuin) aflossen in 20 jaar.

Situatie 2: Lening nemen
10.000 verbouwing tuin tegen 10 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 134 euro per maand.

Totale kosten zijn dus 415 euro per maand.
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?

quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef epicbeardman het volgende:
Ja als je het geld gebruikt voor dingen die je woningwaarde verhogen zoals isoleren of uitbouw.
Meubels zijn afgeschreven zodra ze de winkel uit komen. :')

Dus geld lenen voor meubels = :')
  donderdag 16 november 2023 @ 08:40:45 #35
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211310280
We kunnen nu net doen of ts een uitzondering is, maar ik denk dat dat wel meevalt.

Je krijgt hier alleen reacties van mensen die niet gaan lenen voor een luxere inrichting of tuin.

Enfin. Ook hier zo'n minimalist. :+

Persoonlijk zou ik die tuin zelf aanpakken, wat struikjes kopen etc.

De inrichting, iets echt missen, dan zou ik het hebben over het niet hebben van een bank, tafel, stoelen etc.
Volgens mij gaat het daar niet om bij jou.

Situatie 3
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_211310337
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:27 schreef Kreator het volgende:

[..]
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.
Dat kan wel. In plaats van een schutting kopen kun je ook een haag of een rek met klimplanten neerzetten. Stoeptegels kun je gratis krijgen via marktplaats. Arbeid kun je zelf doen, of je besteedt het goedkope deel van het werk uit.

Op beplanting kun je besparen door struiken en bomen klein te kopen en/of aan mensen in je omgeving om planten te vragen. Op een haag bespaar je veel geld door kleine planten met kale wortel in het najaar te kopen.

Het klopt dat je meer geduld moet hebben, maar het is ook leuk om je tuin te zien groeien. En planten hebben een grotere kans om aan te slaan als je ze klein koopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211310360
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Wanneer sparen te lang duurt, dan duurt een lening aflossen voor hetzelfde doel nóg langer. Want door de rente betaal je in totaal behoorlijk wat meer.

Er zijn uitzonderingen.
- Als het voor iets echt noodzakelijks is wat je veel gebruikt. Huren is dan vaak veel duurder dan kopen, dus is geld lenen om toch te kunnen kopen dan goed te verantwoorden. Denk aan een huis. Maar ook aan bijvoorbeeld een wasmachine of cv-ketel.

- Als je met de lening iets koopt waardoor je op een andere manier geld bespaart. Bijvoorbeeld isolerende maatregelen voor je huis met energielabel F. Door te isoleren ga je dan waarschijnlijk zo veel op je energierekening besparen, dat de besparing meestal veel groter is dan de rente op de lening.
Ander voorbeeld is wanneer je nu een oud benzineslurpend barrel rijdt omdat je op de fiets naar je werk gaat en vervolgens een goedbetaalde "droombaan" vindt die een stuk verder van huis is waardoor je plots aangewezen bent op een betrouwbare auto. Lenen voor een goede zuinige tweedehands auto is dan een prima idee. Want de brandstof- en onderhoudskosten zullen voor die goede tweedehands auto veel lager uitpakken dan wanneer je veel kilometers gaat maken in je onzuinige onbetrouwbare oude barrel.

Maar de noodzakelijke meubels koop je makkelijk voor een appel en een ei bij de Ikea, Leen Bakker of via marktplaats. Misschien niet altijd top kwaliteit, maar wel betaalbaar. Vervolgens kun je prima stap voor stap die meubels vervangen zodra je meer geld te besteden hebt.
15 jaar en 3 verhuizingen verder is mijn eerste budget inboedel ook vrijwel volledig vervangen door "beter" spul.
Mooie posting. Als je nu geen 25.000 euro hebt om te investeren in huis en tuin, dan betekent het dat er weinig reserves zijn. In die situatie is het al helemaal onverstandig om hogere vaste lasten aan te gaan, waardoor je sparend vermogen afneemt.

TS, ik denk dat je beter kunt onderzoeken of je mogelijkheden hebt om te besparen op je uitgaven of om te zorgen dat inkomsten toenemen. En kwaliteit kun je ook tweedehands krijgen. Tips om met een klein budget een mooie tuin te maken, heb ik hiervoor al gegeven. Je bent welkom in F&F om daar verder over na te denken. Je kunt je geld dan vooral in het inrichten van het huis stoppen.
pi_211310419
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat kan wel. In plaats van een schutting kopen kun je ook een haag of een rek met klimplanten neerzetten. Stoeptegels kun je gratis krijgen via marktplaats. Arbeid kun je zelf doen, of je besteedt het goedkope deel van het werk uit.

Op beplanting kun je besparen door struiken en bomen klein te kopen en/of aan mensen in je omgeving om planten te vragen. Op een haag bespaar je veel geld door kleine planten met kale wortel in het najaar te kopen.

Het klopt dat je meer geduld moet hebben, maar het is ook leuk om je tuin te zien groeien. En planten hebben een grotere kans om aan te slaan als je ze klein koopt.
Bovendien worden kleine planten altijd groot en heb je er daarna veel werk aan; kun je beter genieten van de drie jaar die ze nog klein zijn voordat het harde snoeiwerk komt :P

Maar dat is enkel het optische deel van de tuin; wij hebben met onze tuin ook gevraagd om goede afwatering, en daarvoor moest de hele tuin afgegraven worden. Daar zie je over het algemeen niets van, maar kost wel het meest.

Hoewel deze maanden zijn wij de enige tuin in de buurt waar er geen plassen liggen, zelfs als het regent is het gelijk weg; geen overbodige luxe en best een investering die het misschien wel waard is om voor te lenen (als in schade voorkomen als het water je huis in loopt deze dagen...).
pi_211310465
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:34 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?
[..]
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter is ;)
pi_211310575
Geld lenen voor consumptie is vrijwel nooit een goed idee...
pi_211310796
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
10k voor een tuin als je geen geld hebt. Bizar.

Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk. Ziet er beter uit dan de gemiddelde 'nieuwe' tuin en was voor nog geen 1000 euro klaar. En die tuin is een paar 100m2 groot.

Eigen tuin heb ik voor een klein deel laten doen (o.a. glazen kas laten plaatsen). Maar normale inrichting ook zelf gedaan. Ook is mijn tuin vrij groot. Maar kom bij lange niet aan de 10k. En dan heb ik echt niet gekeken naar de kosten van het materiaal (irrelevant voor ons), maar vooral wat mooi is.

Bovendien is het ook nog leuk om te doen.

En 15k voor een deel van je inrichting? Ook hiervoor geld, als je niet veel te besteden hebt dan voldoet een goede tweede hands of bv Leenbakker/Ikeatoch ook (al dan niet tijdelijk).

Hiervoor lenen is gewoon niet slim. In het kort:
- tuin zelf doen
- meubels 2e hands of Ikea/Leenbakker.
Ja of je wacht gewoon een jaartje, hier is de tuin na het bouwen van een nieuwe schuur ook een zandbak, volgende zomer deel twee als er weer wat gespaard is.
  donderdag 16 november 2023 @ 09:59:12 #42
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_211310814
Beste TS

Je krijgt veel berichten dat lenen voor consumptie gedrag niet goed is.
Daar ga ik helemaal in mee op 1 ding na.

En dat is de vraag of het om een nieuwbouw woning gaat.
Want dan kan ik begrijpen dat je 10k in je tuin stopt want tegen een kale vlakte of een grasveld aan kijken is ook niet waarde vermeerderend.
Dus dan kan ik me ergens inbeelden dat je dat wil doen.

Maar als het een bestaande woning is die niet helemaal gevuld is en misschien een tuin welke bij niet je smaak of imago past. Vind ik bijlenen wel een slecht idee.
Kun je beter er voor sparen.
Als je echt geen bank, bed en eettafel hebt zou ik die goedkoop bij Ikea dan maar halen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Official ESF Kreviewer donderdag 16 november 2023 @ 09:59:20 #43
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_211310817
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
Dat kan wel.
Alles kan en alles kan via marktplaats. Dat is nogal een dooddoener. Voor minder dan 1000 euro kun je geen tuin herinrichten als je nieuwe planten koopt. Dat zei ik, daar blijf ik bij. Ook als je je boompjes wat kleiner koopt kosten die gewoon handenvol met geld.
pi_211310901
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:59 schreef nils7 het volgende:
En dat is de vraag of het om een nieuwbouw woning gaat.
Want dan kan ik begrijpen dat je 10k in je tuin stopt want tegen een kale vlakte of een grasveld aan kijken is ook niet waarde vermeerderend.
Waarom moet je meteen aan waarde vermeerdering denken als je net in een nieuwbouw woning trekt? Dit topic is of een troll actie of een schoolvoorbeeld van een generatie die denkt dat alles voor het grijpen ligt. Ergens voor sparen? Pff, dat duurt toch veels te lang!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211310918
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:34 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dit vooral _O- dat niemand dat opmerkt voor de 34e post.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 16 november 2023 @ 10:13:13 #46
pi_211310939
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter is ;)
Dan moet je ff kijken in hoeverre je versneld af kunt lossen.
pi_211310945
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bijzondere rekennaar ben je dan ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211310948
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:32 schreef descon het volgende:
Geld lenen voor consumptie is vrijwel nooit een goed idee...
Hoe is een huis geen consumptie en een tuin en meubels opeens wel?
De waarde zakt? Ja ok, maar als je niet van plan bent om kort te doen met je meubels, een huis heeft óók onderhoud.
pi_211310953
Wij hebben hier ook zulke buren, ik kan er met mijn pet niet bij. Bij de bouw werden alle opties gekozen, keuken heeft alle dure snufjes, maar er wordt nooit gekookt, badkamer lijkt betegeld met bladgoud. Geld wordt verder als water uitgegeven en dan moet uiteindelijk na een jaar er wonen de hypotheek na een loonsverhoging tot de volgende max opgehoogd zodat de inrichting en tuin afgemaakt kunnen worden.
pi_211310969
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Waarom moet je meteen aan waarde vermeerdering denken als je net in een nieuwbouw woning trekt? Dit topic is of een troll actie of een schoolvoorbeeld van een generatie die denkt dat alles voor het grijpen ligt. Ergens voor sparen? Pff, dat duurt toch veels te lang!
Ik ga echt de hele andere kant op, ik vind iedereen hier overdreven "zuinig." Nu vind ik lenen tegen hoge percentages een slecht idee, zeker als er een goedkoper alternatief is ronduit dom..

Maareh, als het geld uitgegeven wordt aan huis is het OK blijkbaar maar zodra het tuin / ander woongenot wordt is het opeens niet ok.
pi_211310983
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hebben hier ook zulke buren, ik kan er met mijn pet niet bij. Bij de bouw werden alle opties gekozen, keuken heeft alle dure snufjes, maar er wordt nooit gekookt, badkamer lijkt betegeld met bladgoud. Geld wordt verder als water uitgegeven en dan moet uiteindelijk na een jaar er wonen de hypotheek na een loonsverhoging tot de volgende max opgehoogd zodat de inrichting en tuin afgemaakt kunnen worden.
En als alles geraakt is, en ze genieten er duurzaam van, hoeft er niets meer gedaan te worden. Wonen ze in een "klaar" huis, en bij verkoop zal dat alles allicht tot uiting komen in de verkoopprijs ook nog.

Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon zelf duurzaam van genieten.
pi_211311001
Zou ts nog terug durven te komen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 16 november 2023 @ 10:24:18 #53
pi_211311057
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:18 schreef ludovico het volgende:
Wonen ze in een "klaar" huis, en bij verkoop zal dat alles allicht tot uiting komen in de verkoopprijs ook nog.
Dat ligt er maar net aan wat je hebt laten doen. Hier in de straat heeft er eentje maandenlang te koop gestaan waar echt van alles aan gedaan was en enorm veel geld in gestoken was.

Probleem was dat het zo wansmakelijk lelijk en onpractisch
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
gedaan was dat het de verkoopprijs eerder omlaag drukte omdat de koper het er allemaal weer uit moest slopen :').
pi_211311079
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:24 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Dat ligt er maar net aan wat je hebt laten doen. Hier in de straat heeft er eentje maandenlang te koop gestaan waar echt van alles aan gedaan was en enorm veel geld in gestoken was.

Probleem was dat het zo wansmakelijk lelijk en onpractisch gedaan was dat het de verkoopprijs eerder omlaag drukte omdat de koper het er allemaal weer uit moest slopen :').
Zeker in het geval van "goed eigen werk" zit je daar sneller aan natuurlijk.
In dat optiek wel terecht dat men stelt "in welke mate kun je zo een tuin met eigen arbeid opknappen?"

Ik ben ook een figuur met twee linker handen opzicht, maareh, met wat hulp....
pi_211311130
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:08 schreef zatoichi het volgende:

Maar dat is enkel het optische deel van de tuin; wij hebben met onze tuin ook gevraagd om goede afwatering, en daarvoor moest de hele tuin afgegraven worden. Daar zie je over het algemeen niets van, maar kost wel het meest.
Als je afwatering belangrijk vindt, is het vooral zaak om je tuin zo min mogelijk te verharden. De grond en planten doen het werk voor je.

quote:
Hoewel deze maanden zijn wij de enige tuin in de buurt waar er geen plassen liggen, zelfs als het regent is het gelijk weg; geen overbodige luxe en best een investering die het misschien wel waard is om voor te lenen (als in schade voorkomen als het water je huis in loopt deze dagen...).
Dat geldt ook voor mij - en dat heeft me niet veel meer gekost dan wat extra grond voor verhoogde borders en halfverharding in plaats van tegels. Het werk kon ik zelf doen.
pi_211311368
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:19 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik ben blij om te lezen dat bijna alle FOK!kers die hier reageren wel verstandig zijn! ^O^
[..]
Dat was sowieso de beste optie, want dan betaal je helemaal geen rente dus dan is er ook niks af te trekken.
Dat is dan wel ruk.
pi_211311532
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bijzondere rekennaar ben je dan ;)
Uit de OP:

"10 jaar aflossen tegen 220 euro"

10 x 12 x ¤220 = ¤26.400

"6 jaar tegen 281 euro per maand"

6 x 12 x ¤281 = ¤20.232

Zeg maar wat er mis is met mijn rekenen.

Overigens op basis van wat TS zegt, gooi ik de annuïteiten zelf in een spreadsheet dan kom ik ook lager uit (¤155 per maand en dus ¤18.600 in totaal).

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-11-2023 11:21:12 ]
pi_211311741
quote:
je geeft aan dat het je "te lang duurt om te sparen" ....?

en kennelijk heb je ook geen spaargeld opgebouwd...
Dat doet overkomen alsof je tot nu toe in de laatste 3,4 jaar dus helemaal niet hiervoor hebt kunnen sparen, maar wel 'effetjes' nu 415 euro kunt inplannen permaand aan aflossen .

Ik vind het een beetje raar dat iemand die de afgelopen jaar niets heeft kunnen sparen, wel ruim 400 euro per maand terzijde kan gaan leggen in de komende jaren ( 6 en 10 jaar reken je aflossing in het tweede scenario)

of 360 euro en dan zelfs 10 tot 20 jaar erover te gaan aflossen, terwijl het domweg een aflossing betreft
(ik vind 20 jaar aflossen voor je tuin-inrichting veels te lang, eigenlijk net als die 10 jaar voor je woninginrichting,w einig mensen die werkelijk 20 jaar lang hetzelfde interieur prettig vinden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 16 november 2023 @ 11:51:19 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211311924
Ga genieten van leuke dingen in plaats van schulden maken voor een VT-wonen huis waarin je echt niet beter eet slaapt en tv kijkt.
pi_211312059
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uit de OP:

"10 jaar aflossen tegen 220 euro"

10 x 12 x ¤220 = ¤26.400

"6 jaar tegen 281 euro per maand"

6 x 12 x ¤281 = ¤20.232

Zeg maar wat er mis is met mijn rekenen.

Overigens op basis van wat TS zegt, gooi ik de annuïteiten zelf in een spreadsheet dan kom ik ook lager uit (¤155 per maand en dus ¤18.600 in totaal).
Mij een raadsel waarom je twee verschillende aflosperiodes zou hanteren voor producten die je in dezelfde tijd kunt aflossen.

En dan nog op de verkeerde uitkomst uitkomen waarbij je de dure lening zou verkiezen boven de goedkopere.
pi_211312126
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2023 08:27 schreef Kreator het volgende:

[..]
Daarom ook opgeknapt en niet opnieuw aangelegd. Hovenier vroeg voor hetzelfde werk bijna 12k :') Sowieso overbeplanten hoveniers graag heb ik het idee. Zit er zoveel marge op die planten?

Tegels heb ik bv wel kunnen herbruiken deels. Ander deel heb ik voor een krat bier tegels gratis opgehaald. Gele zand geruild tegen zwarte zand, gratis dus.

Schutting kan idd wel prijzig zijn. Mijn moeder heeft een brede heg. Deel wel opnieuw aangeplant, ga ik gewoon naar de kweker hier. Paar schevere kon ik zo meenemen (zie je dadelijk toch niet meer).

Wat ik eigenlijk wil zeggen: met een klein budget kun je veel maken van een tuin. Misschien niet helemaal zoals je voor ogen had, maar wel gewoon fris, leuk en gezellig. Als je budget niet toereikend is moet je compromissen sluiten.

En je staat er van versteld wat jezelf kunt doen allemaal. Zelfs de grootste kluns kan zand afgraven, afvoeren, nieuwe storten, borders aanleggen, grasmatten leggen, planten/struiken/bomen poten en een eenvoudige schutting plaatsen. Als je per zaterdag werk liever 1000 euro aan een hovenier geeft, is dat een keuze. Maar niet de mijne, ookal kan ik dat prima missen.. ik vind tuinieren gewoon veel te gaaf. En leuk om tegen de kleine te zeggen dat je iets zelf hebt gemaakt. :Y
pi_211312471
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:16 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik ga echt de hele andere kant op, ik vind iedereen hier overdreven "zuinig." Nu vind ik lenen tegen hoge percentages een slecht idee, zeker als er een goedkoper alternatief is ronduit dom..

Maareh, als het geld uitgegeven wordt aan huis is het OK blijkbaar maar zodra het tuin / ander woongenot wordt is het opeens niet ok.
Geld uitgeven is het punt niet.

Geld uitgeven wat er niet is en wat kennelijk nu ook beschikbaar is door te sparen is het probleem.
Want als er nu kennelijk geen 300-400+euro per maand beschikbaar is om te sparen, dan is er nu ook geen 300-400+ beschikbaar om dadelijk de lening mee af te lossen.
pi_211312518
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 12:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Geld uitgeven is het punt niet.

Geld uitgeven wat er niet is en wat kennelijk nu ook beschikbaar is door te sparen is het probleem.
Want als er nu kennelijk geen 300-400+euro per maand beschikbaar is om te sparen, dan is er nu ook geen 300-400+ beschikbaar om dadelijk de lening mee af te lossen.
Ze sparen wel iedere maand (en kopen daar dan bv weer inrichting van). Het gaat alleen niet snel genoeg.

Maar geld wat er niet is, moet je ook niet uitgeven. Een huis kopen daargelaten.
pi_211312535
Zonde van het geld, ik zou het bij elkaar doen en van die 25000 een jong gebruikte BMW kopen. Mooie 520 of 523i met M-line pakket en 19” wielen. Heb je veel meer plezier van.
.
pi_211312753
Lijkt me onverstandig want je kan de hele zooi al weer vervangen als je nog aan het afbetalen bent.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_211313353
quote:
13s.gif Op donderdag 16 november 2023 09:59 schreef Kreator het volgende:

[..]
Alles kan en alles kan via marktplaats. Dat is nogal een dooddoener. Voor minder dan 1000 euro kun je geen tuin herinrichten als je nieuwe planten koopt. Dat zei ik, daar blijf ik bij. Ook als je je boompjes wat kleiner koopt kosten die gewoon handenvol met geld.
Ook als je nieuwe planten, bomen en een schutting koopt kan het voor minder dan 1000 euro. Ik snap dat het dan niet op een manier kan zoals veel mensen doen, die een dure schutting nemen, veel uitbesteden en forse planten kopen. Omdat ik een grote tuin heb en een lange verlanglijst voor verbeteringen in en om het huis, heb ik een standaardaanpak los moeten laten en dat ging eigenlijk heel goed. De twee belangrijkste ingrediënten zijn geduld en zelf dingen doen.

Om wat voorbeelden te geven: mijn chamaerops humilis (palmboom) kocht ik voor 3,25 euro online, mijn sambucus nigra (vlier) voor 6,95 euro, cercis siliquastrum (judasboom) voor 11,95 euro en fruitbomen voor bedragen tussen de 9,95 en 16,95 euro.
pi_211314653
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als je afwatering belangrijk vindt, is het vooral zaak om je tuin zo min mogelijk te verharden. De grond en planten doen het werk voor je.
[..]
Dat geldt ook voor mij - en dat heeft me niet veel meer gekost dan wat extra grond voor verhoogde borders en halfverharding in plaats van tegels. Het werk kon ik zelf doen.
Heb ik hoor, er staat echt zoveel mogelijk groen in mijn tuin, op een schuurtje, een terrasjes en het pad naar mijn huis toe na. De rest is allemaal groen. Maar als ik die schuur, schutting en k heb dan klinkertjes ipv halfverhadrding, zelf ga aanleggen, dan ligt alles schots en scheef. Nu ligt het goed voor al 7 jaar en voor de komende 20 jaar.

Herbeplanting etc. doe ik lekker zelf wanneer nodig.

Maar de initiële "tuin" die er lag had ik nooit zo goed kunnen doen zonder al het materiaal wat nu nodig was; bovendien had me dat zoveel tijd gekost dat ik nu waarschijnlijk nog niet klaar was.

Maar goed, doet er eigenlijk niet toe; ik had dat geld liggen en hoefde er niet voor bij te lenen... dat is wel een groot verschil :-)
pi_211314707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 16:46 schreef zatoichi het volgende:

Maar goed, doet er eigenlijk niet toe; ik had dat geld liggen en hoefde er niet voor bij te lenen... dat is wel een groot verschil :-)
Eens.
  donderdag 16 november 2023 @ 17:05:39 #69
pi_211314744
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2023 12:51 schreef Fer het volgende:
Zonde van het geld, ik zou het bij elkaar doen en van die 25000 een jong gebruikte BMW kopen. Mooie 520 of 523i met M-line pakket en 19” wielen. Heb je veel meer plezier van.
Meh, BMW is te gewoontjes. Voor 25.000 kun je ook een Maserati Quattroporte kopen, dan denken de mensen die niet beter weten pas dat je écht rijk bent. :')
pi_211320888
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2023 17:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Meh, BMW is te gewoontjes. Voor 25.000 kun je ook een Maserati Quattroporte kopen, dan denken de mensen die niet beter weten pas dat je écht rijk bent. :')
Ja want dat mensen denken dat je rijk bent is tenslotte wat echt belangrijk is in het leven!
  vrijdag 17 november 2023 @ 09:20:49 #71
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211321048
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2023 17:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:

[..]
Als je die Italiaanse dingen voor wat langere tijd aan de praat kan houden, dan ben je écht rijk. ;(
(Ervaring met Ducati)
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_211321283
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 12:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
Maar geld wat er niet is, moet je ook niet uitgeven. Een huis kopen daargelaten.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 16:46 schreef zatoichi het volgende:

interessante uitspraken, maar volgens mij ook een beetje kortzichtig om zulk een dogmatisch verschil te maken tussen geld dat je moet lenen/financieren, en/of kapitaal dat je voorheen gespaard zou hebben.

Geld op krediet is hooguit wat duurder dan het te sparen... maar, overschat niet het verschil.
dat is namelijk te bepalen door zowel te kijken naar rente en inflatie.

Rente en inflatie hebben een invloed erop hoeveel direkt koopkracht je inboet door je geld lang weg te zetten (een hoge rente alswel een lage inflatie maken sparen gunstiger, anderszijds is dat minder gunstig bij een lage rente en veel inflatie, waarbij mestal inflatie en rente zelf invloed op elkaar hebben).

anderszijs zorgt bv de rente er weer voor dat je overall om bv 10K te lenen, misschien over de periode dat het duurt om dit krediet af te betalen, je daaraan 12K of 13K af moet betalen... enkel, je hebt het geld dan wel direkt.

Lenen kan best gunstig zijn, als je er maar voor zorgt dat je ook de aflossingsperiode niet te lang houd... qua maandlasten lijkt dat 'slim' te zijn om het de indruk wekt dat je maandlast lager zou zijn, maar overall maakt het langer aflossen juist het lenen veel duurder.
Afhankelijk _wat_ je ermee financiert is het ook slim voor de aflossingsperiode ook te kijken naar de periode dat je deze investering ook zou afschrijven.

Een huis is hierin idd een zeer slimme investering omdat de afschrijvingsperiode daarvan enorm lang berekent kan worden, in de huidige markt het zelfs veelal effectief snel een soort van financieel perpetum mobile lijkt te zijn omdat de marktprijs ervan meestal lijkt te stijgen (alhoewel ik zou opssen dat al te mooi te rekenen).

Een zeer nieuwe auto daarentegen heeft natuurlijk een zeer snel waardeverval, evenals gebruiksvoorwerpen met een hoge slijtage.
Lenen is hierbij vooral een risico als je te lang moet aflossen en je mogelijk nog aan het aflossen bent als het gefinancierde object allang zijn waarde verloren heeft en je dus eigenlijk afbetaald aan iets waardeloos.

Maar een opmerking als "ik had het geld toch liggen, dus is het niet erg dat het duur is"... is wel heel erg vraagwaardig.
Je spaargeld gewoon over de balk smijten en er plots veel duurdere dingen mee betalen die je niet zou aanschaffen als je het geld zou moeten financieren, doet ook afvragen of je die winst-verlies-rekening dan niet iets te voorbarig achterwege laat.

In zo'n geval zou ik het slimmer vinden als bv iemand een tuinrenovatie financiert en goed afweegt of de investering ook de daadwerkelijke meerwarde heeft en de kosten rechtvaardigd, dan dat iemand dat van spaargeld financiert dat hij over langere periode heeft gespaard, maar daardoor plots het achterwege laat een goede kosten-baten-analyse te maken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 17 november 2023 @ 09:47:41 #73
pi_211321344
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 09:08 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Ja want dat mensen denken dat je rijk bent is tenslotte wat echt belangrijk is in het leven!
Jatoggg <O)

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 09:20 schreef BertV het volgende:

[..]
Als je die Italiaanse dingen voor wat langere tijd aan de praat kan houden, dan ben je écht rijk. ;(
(Ervaring met Ducati)
Het is niet voor niets dat ze tweedehands zo goedkoop zijn :7
pi_211321367
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 09:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]
[..]
interessante uitspraken, maar volgens mij ook een beetje kortzichtig om zulk een dogmatisch verschil te maken tussen geld dat je moet lenen/financieren, en/of kapitaal dat je voorheen gespaard zou hebben.
Welnee, het is de beste richtlijn die er maar is om financieel gezond te blijven: geef geen geld uit dat je niet hebt.

quote:
Maar een opmerking als "ik had het geld toch liggen, dus is het niet erg dat het duur is"... is wel heel erg vraagwaardig.
Je spaargeld gewoon over de balk smijten en er plots veel duurdere dingen mee betalen die je niet zou aanschaffen als je het geld zou moeten financieren, doet ook afvragen of je die winst-verlies-rekening dan niet iets te voorbarig achterwege laat.
Dit is een stroman, want @zatoichi heeft helemaal niet gezegd geld over de balk te smijten. Het is uitstekend mogelijk om bewust geld uit te geven om ergens plezier van te hebben of jezelf het leven makkelijker te maken en tegelijk te erkennen dat je dat geld niet uit zou geven als je dat geld niet had. Sterker nog, dat is wat iemand die verstandig is bij uitstek doet, kijken welke investeringen het waard zijn van het geld dat er is. En 'het waard zijn' heeft niet alleen met 'waardevermeerderend' te maken.
pi_211321485
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 09:40 schreef RM-rf het volgende:

In zo'n geval zou ik het slimmer vinden als bv iemand een tuinrenovatie financiert en goed afweegt of de investering ook de daadwerkelijke meerwarde heeft en de kosten rechtvaardigd, dan dat iemand dat van spaargeld financiert dat hij over langere periode heeft gespaard, maar daardoor plots het achterwege laat een goede kosten-baten-analyse te maken.
Wat denk je wat de meerwaarde van een tuinrenovatie op de woningwaarde is??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211321729
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Welnee, het is de beste richtlijn die er maar is om financieel gezond te blijven: geef geen geld uit dat je niet hebt.
Sorry, klinkt simpel, maar is gewoon uiteindelijk niet waar.

jarenlang blijven sparen voor een noodzakelijke investering kan een hogere kostenpost opleveren dan gewoon deze investering direkt te doen en dan er een beetje rente over te betalen.

Het is gewoon een kwestie van kosten-baten-analyse.

als je bv
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:06 schreef blomke het volgende:
:? wat voor zin heeft dat

woningwaarde is hooguit een theoretisch cijfertje waar je verder helemaal niks aan hebt als je de woning niet verkoopt (en zelfs dan is het eerder een nauwelijks meewegende factor, tenzij de tuin werkelijk een total niet onderhouden jungle is en een rotzooitje, verkoopt het wat minder lekker).

Een prettig leefbare tuin naar je wensen zal wel gewoon een duidelijke gebruikswaarde opleveren.
het geeft je direkt woongenot (of niet als het een niet o nauwelijks goed/prettig bruikbaar deel van je woning is).

En dat is uiteindelijk gewoon een investering die je zult doen in je eigen woongenot. (en die ook een bepaalde afschrijfperiode zal kennen alswel ook vervolgkosten qua onderhoud e.d.)
pi_211321802
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:31 schreef RM-rf het volgende:

:? wat voor zin heeft dat

woningwaarde is hooguit een theoretisch cijfertje waar je verder helemaal niks aan hebt als je de woning niet verkoopt (en zelfs dan is het eerder een nauwelijks meewegende factor, tenzij de tuin werkelijk een total niet onderhouden jungle is en een rotzooitje, verkoopt het wat minder lekker).
Woningwaarde is wel voor heel wat factoren van belang: de hypotheeknemer, de fiscus en voor de gemeente en dus ook voor de bewoner. Kan je wel een ander huis kopen o.b.v. de overwaarde bijv.

Vandaar mijn vraag: je stopt 10k¤ in de tuin; wat is het effect op de woningwaarde?

On topic: ik geloof bar weinig van de OP; stel je stapt naar de bank met de vraag om 25k extra hypotheek?

Reden: "1) nieuwe huisinrichting en 2) tuin fatsoeneren". Vraag me af welke bankmedewerker niet in een deuk ligt.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211321844
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 09:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
[..]
Dit is een stroman, want @:zatoichi heeft helemaal niet gezegd geld over de balk te smijten. Het is uitstekend mogelijk om bewust geld uit te geven om ergens plezier van te hebben of jezelf het leven makkelijker te maken en tegelijk te erkennen dat je dat geld niet uit zou geven als je dat geld niet had. Sterker nog, dat is wat iemand die verstandig is bij uitstek doet, kijken welke investeringen het waard zijn van het geld dat er is. En 'het waard zijn' heeft niet alleen met 'waardevermeerderend' te maken.
Helemaal eens! Mijn woorden werden aardig verdraaid, of in ieder geval heel anders geïnterpreteerd :) Ik zie duur, of waarde, ook altijd in een ander perspectief. Wat ik al zei, ik kan alles zelf doen, maar dan besteed ik er veel meer tijd aan en krijg ik iets wat waarschijnlijk niet helemaal goed is, en dat vind ik dus deerder dan het laten uitvoeren. Mijn tijd is ook wat waard :-) Overigens ook genoeg zelf gedaan in deze hoor, een tuin heb je ook voor het tuinieren (ik wel in ieder geval) :)
pi_211321862
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik vermoed weinig tot niets? Hooguit een schuur, buitenruimte (al vind ik die zelf vaak afschuwelijk lelijk) of het materiaal.

Voor mij zit de meerwaarde vooral in het biertje wat je relaxed in je tuin kan drinken op een zonnige middag; is de investernig mij meer dan waard! B:)B
pi_211321897
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:43 schreef zatoichi het volgende:

Ik vermoed weinig tot niets? Hooguit een schuur, buitenruimte (al vind ik die zelf vaak afschuwelijk lelijk) of het materiaal.

Dat dus. Ik lees nooit iets over de invloed van de tuintoestand op de taxatie/woning/verkoopwaarde. Vandaar mijn verbazing over de OP-vraagstelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 17-11-2023 12:28:43 ]
pi_211322027
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 10:16 schreef ludovico het volgende:
Niet begrijpen dat bepaalde ingrepen in het huis meerwaarde creëert en dat een tuin en inrichting dat niet doen... :')

Edit:

quote:
allicht tot uiting komen in de verkoopprijs ook nog
Dit had ik nog niet eens gelezen... _O- _O- _O-

je koopt een tuin en inrichting t.w.v. ¤ 25.000,- voor ¤ 40.000. Vervolgens ga je daar wat betreft meerwaarde nauwelijks iets van terug zien.

Ja dan heb je het wel begrepen.
pi_211322148
quote:

[..]
Sorry, klinkt simpel, maar is gewoon uiteindelijk niet waar.

jarenlang blijven sparen voor een noodzakelijke investering kan een hogere kostenpost opleveren dan gewoon deze investering direkt te doen en dan er een beetje rente over te betalen.
Nu verteken je weer andermans standpunt. Ik heb gezegd dat niet meer geld uitgeven dan je hebt de beste richtlijn is om financieel gezond te blijven. Ik heb niet gezegd dat het een ijzeren wet is waar geen uitzonderingen op zijn. Ik heb het bovendien niet over sparen gehad. Je zoekt steeds een uitzondering op. Nu heb je het weer over een noodzakelijke investering, terwijl dit topic nota bene gaat over niet-noodzakelijke uitgaven. Daarnaast ga je volstrekt voorbij aan de risico's van geld lenen en je vaste lasten verhogen.

Voor mensen die omgaan met geld ingewikkeld vinden, is het - nogmaals - heel eenvoudig: geef geen geld uit dat je niet hebt, behalve aan een huis. Een andere richtlijn: kom je in een maand niet meer rond, pas dan meteen je uitgavepatroon aan en probeer te voorkomen dat je op je reserves inteert.

Als je deze richtlijnen aanhoudt, dan is er doorgaans geen noodzaak om geld te lenen voor noodzakelijke investeringen. Je hebt dan namelijk gewoon reserves. En in het algemeen bespaar je daar wel degelijk geld mee, want geld lenen kost geld. Dat geld kun je ook investeren en beleggen.
pi_211322209
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:57 schreef Alloch87 het volgende:

je koopt een tuin en inrichting t.w.v. ¤ 25.000,- voor ¤ 40.000. Vervolgens ga je daar wat betreft meerwaarde nauwelijks iets van terug zien.
Dat formuleer je wel scherp zo.
pi_211323448
quote:

De enige investeringen die daarvoor in aanmerking komen zijn:

1) Een hypotheek op een huis,
2) De kosten van het huis energieneutraal maken
3) Een electrische auto misschien*.

*bij die laatste is het milieutechnisch misschien een goede investering, maar de aanschafkosten i.c.m. de rente......

Voor de rest is lenen voor consumptieve doeleinden, geen goed idee voor iemand die een smalle beurs heeft en/of niet goed met geld kan omgaan.
pi_211323509
“Geld lenen kost geld”
pi_211323909
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:37 schreef blomke het volgende:
Woningwaarde is wel voor heel wat factoren van belang: de hypotheeknemer, de fiscus en voor de gemeente en dus ook voor de bewoner. Kan je wel een ander huis kopen o.b.v. de overwaarde bijv.

Vandaar mijn vraag: je stopt 10k¤ in de tuin; wat is het effect op de woningwaarde?
jaja vast ja.... juist in jouw voorbelden zal zoiets hooguit door een externe taxatie vastgesteld moeten worden en dat is dan puur natteduimwerk...
oftewel, je schept eerst een theretisch 'belang' dat je nooit kunt aantonen...

ik vind dat hooguit een vorm van bezigheidstherapie... leuk voor jezelf om te doen, maar van geen enkele reel en praktisch nut.

nogmaals, het investeren in je tuin heeft naturlijk wel gewoon nut voor de eigenaar en gebruiker van de woning... dan is het slim om zulke overwegingen ook vanuit dat praktische nut te doen en niet uit theorertische fantasietjes
pi_211324387
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]
jaja vast ja.... juist in jouw voorbelden zal zoiets hooguit door een externe taxatie vastgesteld moeten worden en dat is dan puur natteduimwerk...
oftewel, je schept eerst een theretisch 'belang' dat je nooit kunt aantonen...

ik vind dat hooguit een vorm van bezigheidstherapie... leuk voor jezelf om te doen, maar van geen enkele reel en praktisch nut.

nogmaals, het investeren in je tuin heeft naturlijk wel gewoon nut voor de eigenaar en gebruiker van de woning... dan is het slim om zulke overwegingen ook vanuit dat praktische nut te doen en niet uit theorertische fantasietjes
Tuurlijk brengt een nieuwe, mooie tuin ook geluk. Maar jevkunt heel veel zelf doen ipv alles maar aan een hovenier uit te besteden.

Heb je een mooie tuin om in te barbecuen, maar heb je geen geld voor het vlees. Dat is ook niks.
pi_211324659
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 13:15 schreef RM-rf het volgende:
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 14:04 schreef Geschiedkundige het volgende:

Tuurlijk brengt een nieuwe, mooie tuin ook geluk. Maar jevkunt heel veel zelf doen ipv alles maar aan een hovenier uit te besteden.

Heb je een mooie tuin om in te barbecuen, maar heb je geen geld voor het vlees. Dat is ook niks.
Juist ja. Tuinieren is heerlijk!
pi_211324825
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 14:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ook als je nieuwe planten, bomen en een schutting koopt kan het voor minder dan 1000 euro. Ik snap dat het dan niet op een manier kan zoals veel mensen doen, die een dure schutting nemen, veel uitbesteden en forse planten kopen. Omdat ik een grote tuin heb en een lange verlanglijst voor verbeteringen in en om het huis, heb ik een standaardaanpak los moeten laten en dat ging eigenlijk heel goed. De twee belangrijkste ingrediënten zijn geduld en zelf dingen doen.

Om wat voorbeelden te geven: mijn chamaerops humilis (palmboom) kocht ik voor 3,25 euro online, mijn sambucus nigra (vlier) voor 6,95 euro, cercis siliquastrum (judasboom) voor 11,95 euro en fruitbomen voor bedragen tussen de 9,95 en 16,95 euro.
Ik ben wel benieuwd waar je dat hebt gedaan! Sinds gisteren eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin wat nu een strak grasveld is, maar wat ik graag t.z.t. wil omtoveren naar groene oase. Dit soort bedragen helpen daar wel bij :D. Heb je meer info voor mij, al dan niet in PM als het teveel offtopic gaat?
pi_211324861
quote:
6s.gif Op vrijdag 17 november 2023 15:00 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd waar je dat hebt gedaan! Sinds gisteren eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin wat nu een strak grasveld is, maar wat ik graag t.z.t. wil omtoveren naar groene oase. Dit soort bedragen helpen daar wel bij :D. Heb je meer info voor mij, al dan niet in PM als het teveel offtopic gaat?
Gefeliciteerd! *O* De webwinkels waar ik bestel, staan bijna allemaal hier in de OP: F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #80 Scoops. Ik denk dat het handiger is als je daar verdere vragen stelt. Afhankelijk van wat je precies zoekt, kan ik je dan gerichter advies geven. Mocht je in de buurt wonen, dan heb ik ook wel stekjes voor je.
pi_211326455
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2023 10:57 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Niet begrijpen dat bepaalde ingrepen in het huis meerwaarde creëert en dat een tuin en inrichting dat niet doen... :')

Edit:
[..]
Dit had ik nog niet eens gelezen... _O- _O- _O-

Ja dan heb je het wel begrepen.
Naja je gaat veel te kort door de bocht is alles wat ik erover kan zeggen.

Als je nu goedkope meuk koopt die je harder afschrijft dan nieuw spul incl rente is het gewoon duurder.

En bij investeringen is het echt maar net de vraag hoeveel afschrijving daarbij hoort.

In een keer goed doen lijkt mij in ieder geval duurzamer en goedkoper dan 2x Kut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')