Sommige mensen verkopen na 3 jaar alles en richten daarna volledig opnieuw in.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wauw. Wat lastig als je zo op uiterlijk vertoon gericht bent. Ik ben hier echt een beetje verbaasd over.
Ga je ook 10 of 6 jaar genieten van die inrichting?
Over wat voor inrichting heb je het? Persoonlijk zou ik zeggen; als het allemaal functioneel is en je kan leven, leen dan niet voor zoiets vluchtigs als een inrichting. Als je geen bank, geen koelkast en geen bed hebt, dan wordt het anders. Voor een tuin geldt wmb het zelfde. Trek je kaplaarzen aan, ga een week aan de bak en dan staat het er vast netjes bij. Koop volgend voorjaar voor ¤ 1.500 wat tegels, grasmatten en plantenbakken en je bent de komende jaren helemaal het heertje.quote:Op woensdag 15 november 2023 21:15 schreef balance0239 het volgende:
Wat is jullie mening over het lenen in onze situatie en situatie 1 en 2?
Tegen maximaal lenen voor het huis, geen geld meer om je kont te krassen of enkele andere tegenslag, dan maar een lening erbijquote:Op woensdag 15 november 2023 21:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wauw. Wat lastig als je zo op uiterlijk vertoon gericht bent. Ik ben hier echt een beetje verbaasd over.
Ga je ook 10 of 6 jaar genieten van die inrichting?
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.quote:15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.
quote:Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef epicbeardman het volgende:
Als je de hypotheek kan betalen is het indirect sparen!
quote:Op woensdag 15 november 2023 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.
Als je het in 10 jaar aflost tegen ¤220 per maand dan kost je het je zelfs 12 x 10 x ¤220 = ¤26.400 ....
Zonde.
Als ik ts was zou ik voor die 26,5k gaan.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.
Als je het in 10 jaar aflost tegen ¤220 per maand dan kost je het je zelfs 12 x 10 x ¤220 = ¤26.400 ....
Zonde.
Ja, ben ook wel benieuwd.quote:Op donderdag 16 november 2023 06:57 schreef 111210 het volgende:
Hoezo is tuin inrichting fiscaal aftrekbaar?
De tuin zelf is niet aftrekbaar. Enkel als je geld geleend hebt om de tuin in te richten, kan je de rente die je betaald hebt aftrekken in je IB.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:20 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ja, ben ook wel benieuwd.
Heb dit jaar de tuin opnieuw ingericht, dus zou mooi zijn.
Oh jammer, wij hadden gespaard.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:26 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De tuin zelf is niet aftrekbaar. Enkel als je geld geleend hebt om de tuin in te richten, kan je de rente die je betaald hebt aftrekken in je IB.
Ja, vooral met de huidige regelgeving dat je je bank moet demonteren (waar ik woonde) om hem naar de stort te kunnen brengen, zie je erg veel gratis banken op Marktplaats.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik ben ook ooit begonnen met gekregen meubels en meubels van de kringloop.
En toen ik begon te werken en wat geld had, af en toe wat vervangen.
Tegenwoordig heb je ook nog Marktplaats, waar sommige mensen na 3 jaar een keurig bankstel wegdoen.
Matras zou ik dan wel weer nieuw kopen maar dat is uiteindelijk ook niet het duurste.
Dat was sowieso de beste optie, want dan betaal je helemaal geen rente dus dan is er ook niks af te trekken.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:44 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Oh jammer, wij hadden gespaard.
Als ze verantwoorde duurzame meubels ermee kopen en een biologisch dynamische tuin laten aanleggen waarbij ze hun eigen groentes gaan telen toch wel.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:15 schreef Isdatzo het volgende:
Het woord 'verantwoord' zou ik niet zo snel koppelen aan het lenen van geld voor meubels of tuin.
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk.
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?quote:Op woensdag 15 november 2023 21:15 schreef balance0239 het volgende:
We hebben de bank gecontacteerd en die biedt het volgende aan:
Situatie 1: Hypotheek verhogen
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% met 140 euro per maand.
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% 15.000 euro (inrichting woning) in 10 jaar aflossen tegen 220 euro per maand, 10.000 euro (inrichting tuin) aflossen in 20 jaar.
Situatie 2: Lening nemen
10.000 verbouwing tuin tegen 10 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 134 euro per maand.
15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.
Totale kosten zijn dus 415 euro per maand.
Ja als je het geld gebruikt voor dingen die je woningwaarde verhogen zoals isoleren of uitbouw.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef epicbeardman het volgende:
Als je de hypotheek kan betalen is het indirect sparen!
Dat kan wel. In plaats van een schutting kopen kun je ook een haag of een rek met klimplanten neerzetten. Stoeptegels kun je gratis krijgen via marktplaats. Arbeid kun je zelf doen, of je besteedt het goedkope deel van het werk uit.quote:Op donderdag 16 november 2023 08:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.
Mooie posting. Als je nu geen 25.000 euro hebt om te investeren in huis en tuin, dan betekent het dat er weinig reserves zijn. In die situatie is het al helemaal onverstandig om hogere vaste lasten aan te gaan, waardoor je sparend vermogen afneemt.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Wanneer sparen te lang duurt, dan duurt een lening aflossen voor hetzelfde doel nóg langer. Want door de rente betaal je in totaal behoorlijk wat meer.
Er zijn uitzonderingen.
- Als het voor iets echt noodzakelijks is wat je veel gebruikt. Huren is dan vaak veel duurder dan kopen, dus is geld lenen om toch te kunnen kopen dan goed te verantwoorden. Denk aan een huis. Maar ook aan bijvoorbeeld een wasmachine of cv-ketel.
- Als je met de lening iets koopt waardoor je op een andere manier geld bespaart. Bijvoorbeeld isolerende maatregelen voor je huis met energielabel F. Door te isoleren ga je dan waarschijnlijk zo veel op je energierekening besparen, dat de besparing meestal veel groter is dan de rente op de lening.
Ander voorbeeld is wanneer je nu een oud benzineslurpend barrel rijdt omdat je op de fiets naar je werk gaat en vervolgens een goedbetaalde "droombaan" vindt die een stuk verder van huis is waardoor je plots aangewezen bent op een betrouwbare auto. Lenen voor een goede zuinige tweedehands auto is dan een prima idee. Want de brandstof- en onderhoudskosten zullen voor die goede tweedehands auto veel lager uitpakken dan wanneer je veel kilometers gaat maken in je onzuinige onbetrouwbare oude barrel.
Maar de noodzakelijke meubels koop je makkelijk voor een appel en een ei bij de Ikea, Leen Bakker of via marktplaats. Misschien niet altijd top kwaliteit, maar wel betaalbaar. Vervolgens kun je prima stap voor stap die meubels vervangen zodra je meer geld te besteden hebt.
15 jaar en 3 verhuizingen verder is mijn eerste budget inboedel ook vrijwel volledig vervangen door "beter" spul.
Bovendien worden kleine planten altijd groot en heb je er daarna veel werk aan; kun je beter genieten van de drie jaar die ze nog klein zijn voordat het harde snoeiwerk komtquote:Op donderdag 16 november 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat kan wel. In plaats van een schutting kopen kun je ook een haag of een rek met klimplanten neerzetten. Stoeptegels kun je gratis krijgen via marktplaats. Arbeid kun je zelf doen, of je besteedt het goedkope deel van het werk uit.
Op beplanting kun je besparen door struiken en bomen klein te kopen en/of aan mensen in je omgeving om planten te vragen. Op een haag bespaar je veel geld door kleine planten met kale wortel in het najaar te kopen.
Het klopt dat je meer geduld moet hebben, maar het is ook leuk om je tuin te zien groeien. En planten hebben een grotere kans om aan te slaan als je ze klein koopt.
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter isquote:Op donderdag 16 november 2023 08:34 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?
[..]
Ja of je wacht gewoon een jaartje, hier is de tuin na het bouwen van een nieuwe schuur ook een zandbak, volgende zomer deel twee als er weer wat gespaard is.quote:Op donderdag 16 november 2023 07:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
10k voor een tuin als je geen geld hebt. Bizar.
Ik heb de tuin bij mijn moeder zelf opgeknapt, ca 1000 euro en een paar zaterdagen werk. Ziet er beter uit dan de gemiddelde 'nieuwe' tuin en was voor nog geen 1000 euro klaar. En die tuin is een paar 100m2 groot.
Eigen tuin heb ik voor een klein deel laten doen (o.a. glazen kas laten plaatsen). Maar normale inrichting ook zelf gedaan. Ook is mijn tuin vrij groot. Maar kom bij lange niet aan de 10k. En dan heb ik echt niet gekeken naar de kosten van het materiaal (irrelevant voor ons), maar vooral wat mooi is.
Bovendien is het ook nog leuk om te doen.
En 15k voor een deel van je inrichting? Ook hiervoor geld, als je niet veel te besteden hebt dan voldoet een goede tweede hands of bv Leenbakker/Ikeatoch ook (al dan niet tijdelijk).
Hiervoor lenen is gewoon niet slim. In het kort:
- tuin zelf doen
- meubels 2e hands of Ikea/Leenbakker.
Alles kan en alles kan via marktplaats. Dat is nogal een dooddoener. Voor minder dan 1000 euro kun je geen tuin herinrichten als je nieuwe planten koopt. Dat zei ik, daar blijf ik bij. Ook als je je boompjes wat kleiner koopt kosten die gewoon handenvol met geld.quote:
Waarom moet je meteen aan waarde vermeerdering denken als je net in een nieuwbouw woning trekt? Dit topic is of een troll actie of een schoolvoorbeeld van een generatie die denkt dat alles voor het grijpen ligt. Ergens voor sparen? Pff, dat duurt toch veels te lang!quote:Op donderdag 16 november 2023 09:59 schreef nils7 het volgende:
En dat is de vraag of het om een nieuwbouw woning gaat.
Want dan kan ik begrijpen dat je 10k in je tuin stopt want tegen een kale vlakte of een grasveld aan kijken is ook niet waarde vermeerderend.
Dit vooralquote:Op donderdag 16 november 2023 08:34 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Lenen tegen 4,45% of lenen tegen 10% rente, rara welke van die twee zou voordeliger zijn?
Dan moet je ff kijken in hoeverre je versneld af kunt lossen.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter is
Bijzondere rekennaar ben je danquote:Op donderdag 16 november 2023 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gek genoeg die van 10% zoals ik heb voorgerekend, omdat de looptijd 4 jaar korter is
Hoe is een huis geen consumptie en een tuin en meubels opeens wel?quote:Op donderdag 16 november 2023 09:32 schreef descon het volgende:
Geld lenen voor consumptie is vrijwel nooit een goed idee...
Ik ga echt de hele andere kant op, ik vind iedereen hier overdreven "zuinig." Nu vind ik lenen tegen hoge percentages een slecht idee, zeker als er een goedkoper alternatief is ronduit dom..quote:Op donderdag 16 november 2023 10:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Waarom moet je meteen aan waarde vermeerdering denken als je net in een nieuwbouw woning trekt? Dit topic is of een troll actie of een schoolvoorbeeld van een generatie die denkt dat alles voor het grijpen ligt. Ergens voor sparen? Pff, dat duurt toch veels te lang!
En als alles geraakt is, en ze genieten er duurzaam van, hoeft er niets meer gedaan te worden. Wonen ze in een "klaar" huis, en bij verkoop zal dat alles allicht tot uiting komen in de verkoopprijs ook nog.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Wij hebben hier ook zulke buren, ik kan er met mijn pet niet bij. Bij de bouw werden alle opties gekozen, keuken heeft alle dure snufjes, maar er wordt nooit gekookt, badkamer lijkt betegeld met bladgoud. Geld wordt verder als water uitgegeven en dan moet uiteindelijk na een jaar er wonen de hypotheek na een loonsverhoging tot de volgende max opgehoogd zodat de inrichting en tuin afgemaakt kunnen worden.
Dat ligt er maar net aan wat je hebt laten doen. Hier in de straat heeft er eentje maandenlang te koop gestaan waar echt van alles aan gedaan was en enorm veel geld in gestoken was.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:18 schreef ludovico het volgende:
Wonen ze in een "klaar" huis, en bij verkoop zal dat alles allicht tot uiting komen in de verkoopprijs ook nog.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.gedaan was dat het de verkoopprijs eerder omlaag drukte omdat de koper het er allemaal weer uit moest slopen.
Zeker in het geval van "goed eigen werk" zit je daar sneller aan natuurlijk.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:24 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat je hebt laten doen. Hier in de straat heeft er eentje maandenlang te koop gestaan waar echt van alles aan gedaan was en enorm veel geld in gestoken was.
Probleem was dat het zo wansmakelijk lelijk en onpractisch gedaan was dat het de verkoopprijs eerder omlaag drukte omdat de koper het er allemaal weer uit moest slopen.
Als je afwatering belangrijk vindt, is het vooral zaak om je tuin zo min mogelijk te verharden. De grond en planten doen het werk voor je.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:08 schreef zatoichi het volgende:
Maar dat is enkel het optische deel van de tuin; wij hebben met onze tuin ook gevraagd om goede afwatering, en daarvoor moest de hele tuin afgegraven worden. Daar zie je over het algemeen niets van, maar kost wel het meest.
Dat geldt ook voor mij - en dat heeft me niet veel meer gekost dan wat extra grond voor verhoogde borders en halfverharding in plaats van tegels. Het werk kon ik zelf doen.quote:Hoewel deze maanden zijn wij de enige tuin in de buurt waar er geen plassen liggen, zelfs als het regent is het gelijk weg; geen overbodige luxe en best een investering die het misschien wel waard is om voor te lenen (als in schade voorkomen als het water je huis in loopt deze dagen...).
Dat is dan wel ruk.quote:Op donderdag 16 november 2023 08:19 schreef Quyxz_ het volgende:
Ik ben blij om te lezen dat bijna alle FOK!kers die hier reageren wel verstandig zijn!
[..]
Dat was sowieso de beste optie, want dan betaal je helemaal geen rente dus dan is er ook niks af te trekken.
Uit de OP:quote:Op donderdag 16 november 2023 10:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bijzondere rekennaar ben je dan
je geeft aan dat het je "te lang duurt om te sparen" ....?quote:Op woensdag 15 november 2023 21:15 schreef balance0239 het volgende:
Wat is jullie mening over het lenen in onze situatie en situatie 1 en 2?
Mij een raadsel waarom je twee verschillende aflosperiodes zou hanteren voor producten die je in dezelfde tijd kunt aflossen.quote:Op donderdag 16 november 2023 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uit de OP:
"10 jaar aflossen tegen 220 euro"
10 x 12 x ¤220 = ¤26.400
"6 jaar tegen 281 euro per maand"
6 x 12 x ¤281 = ¤20.232
Zeg maar wat er mis is met mijn rekenen.
Overigens op basis van wat TS zegt, gooi ik de annuïteiten zelf in een spreadsheet dan kom ik ook lager uit (¤155 per maand en dus ¤18.600 in totaal).
Daarom ook opgeknapt en niet opnieuw aangelegd. Hovenier vroeg voor hetzelfde werk bijna 12kquote:Op donderdag 16 november 2023 08:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je geen nieuwe beplanting koopt lukt dat misschien wel, maar niet als je ook een paar bomen, planten en struiken koopt. Ook kun je voor 1000 euro geen tegels en een schutting kopen.
Geld uitgeven is het punt niet.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ga echt de hele andere kant op, ik vind iedereen hier overdreven "zuinig." Nu vind ik lenen tegen hoge percentages een slecht idee, zeker als er een goedkoper alternatief is ronduit dom..
Maareh, als het geld uitgegeven wordt aan huis is het OK blijkbaar maar zodra het tuin / ander woongenot wordt is het opeens niet ok.
Ze sparen wel iedere maand (en kopen daar dan bv weer inrichting van). Het gaat alleen niet snel genoeg.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Geld uitgeven is het punt niet.
Geld uitgeven wat er niet is en wat kennelijk nu ook beschikbaar is door te sparen is het probleem.
Want als er nu kennelijk geen 300-400+euro per maand beschikbaar is om te sparen, dan is er nu ook geen 300-400+ beschikbaar om dadelijk de lening mee af te lossen.
Ook als je nieuwe planten, bomen en een schutting koopt kan het voor minder dan 1000 euro. Ik snap dat het dan niet op een manier kan zoals veel mensen doen, die een dure schutting nemen, veel uitbesteden en forse planten kopen. Omdat ik een grote tuin heb en een lange verlanglijst voor verbeteringen in en om het huis, heb ik een standaardaanpak los moeten laten en dat ging eigenlijk heel goed. De twee belangrijkste ingrediënten zijn geduld en zelf dingen doen.quote:Op donderdag 16 november 2023 09:59 schreef Kreator het volgende:
[..]
Alles kan en alles kan via marktplaats. Dat is nogal een dooddoener. Voor minder dan 1000 euro kun je geen tuin herinrichten als je nieuwe planten koopt. Dat zei ik, daar blijf ik bij. Ook als je je boompjes wat kleiner koopt kosten die gewoon handenvol met geld.
Heb ik hoor, er staat echt zoveel mogelijk groen in mijn tuin, op een schuurtje, een terrasjes en het pad naar mijn huis toe na. De rest is allemaal groen. Maar als ik die schuur, schutting en k heb dan klinkertjes ipv halfverhadrding, zelf ga aanleggen, dan ligt alles schots en scheef. Nu ligt het goed voor al 7 jaar en voor de komende 20 jaar.quote:Op donderdag 16 november 2023 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je afwatering belangrijk vindt, is het vooral zaak om je tuin zo min mogelijk te verharden. De grond en planten doen het werk voor je.
[..]
Dat geldt ook voor mij - en dat heeft me niet veel meer gekost dan wat extra grond voor verhoogde borders en halfverharding in plaats van tegels. Het werk kon ik zelf doen.
Eens.quote:Op donderdag 16 november 2023 16:46 schreef zatoichi het volgende:
Maar goed, doet er eigenlijk niet toe; ik had dat geld liggen en hoefde er niet voor bij te lenen... dat is wel een groot verschil :-)
Meh, BMW is te gewoontjes. Voor 25.000 kun je ook een Maserati Quattroporte kopen, dan denken de mensen die niet beter weten pas dat je écht rijk bent.quote:Op donderdag 16 november 2023 12:51 schreef Fer het volgende:
Zonde van het geld, ik zou het bij elkaar doen en van die 25000 een jong gebruikte BMW kopen. Mooie 520 of 523i met M-line pakket en 19” wielen. Heb je veel meer plezier van.
Ja want dat mensen denken dat je rijk bent is tenslotte wat echt belangrijk is in het leven!quote:Op donderdag 16 november 2023 17:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Meh, BMW is te gewoontjes. Voor 25.000 kun je ook een Maserati Quattroporte kopen, dan denken de mensen die niet beter weten pas dat je écht rijk bent.
Als je die Italiaanse dingen voor wat langere tijd aan de praat kan houden, dan ben je écht rijk.quote:Op donderdag 16 november 2023 17:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Meh, BMW is te gewoontjes. Voor 25.000 kun je ook een Maserati Quattroporte kopen, dan denken de mensen die niet beter weten pas dat je écht rijk bent.
quote:Op donderdag 16 november 2023 12:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
Maar geld wat er niet is, moet je ook niet uitgeven. Een huis kopen daargelaten.
interessante uitspraken, maar volgens mij ook een beetje kortzichtig om zulk een dogmatisch verschil te maken tussen geld dat je moet lenen/financieren, en/of kapitaal dat je voorheen gespaard zou hebben.quote:Op donderdag 16 november 2023 16:46 schreef zatoichi het volgende:
Maar goed, doet er eigenlijk niet toe; ik had dat geld liggen en hoefde er niet voor bij te lenen... dat is wel een groot verschil :-)
Jatogggquote:Op vrijdag 17 november 2023 09:08 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja want dat mensen denken dat je rijk bent is tenslotte wat echt belangrijk is in het leven!
Het is niet voor niets dat ze tweedehands zo goedkoop zijnquote:Op vrijdag 17 november 2023 09:20 schreef BertV het volgende:
[..]
Als je die Italiaanse dingen voor wat langere tijd aan de praat kan houden, dan ben je écht rijk.![]()
(Ervaring met Ducati)
Welnee, het is de beste richtlijn die er maar is om financieel gezond te blijven: geef geen geld uit dat je niet hebt.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[..]
interessante uitspraken, maar volgens mij ook een beetje kortzichtig om zulk een dogmatisch verschil te maken tussen geld dat je moet lenen/financieren, en/of kapitaal dat je voorheen gespaard zou hebben.
Dit is een stroman, want @zatoichi heeft helemaal niet gezegd geld over de balk te smijten. Het is uitstekend mogelijk om bewust geld uit te geven om ergens plezier van te hebben of jezelf het leven makkelijker te maken en tegelijk te erkennen dat je dat geld niet uit zou geven als je dat geld niet had. Sterker nog, dat is wat iemand die verstandig is bij uitstek doet, kijken welke investeringen het waard zijn van het geld dat er is. En 'het waard zijn' heeft niet alleen met 'waardevermeerderend' te maken.quote:Maar een opmerking als "ik had het geld toch liggen, dus is het niet erg dat het duur is"... is wel heel erg vraagwaardig.
Je spaargeld gewoon over de balk smijten en er plots veel duurdere dingen mee betalen die je niet zou aanschaffen als je het geld zou moeten financieren, doet ook afvragen of je die winst-verlies-rekening dan niet iets te voorbarig achterwege laat.
Wat denk je wat de meerwaarde van een tuinrenovatie op de woningwaarde is??quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:40 schreef RM-rf het volgende:
In zo'n geval zou ik het slimmer vinden als bv iemand een tuinrenovatie financiert en goed afweegt of de investering ook de daadwerkelijke meerwarde heeft en de kosten rechtvaardigd, dan dat iemand dat van spaargeld financiert dat hij over langere periode heeft gespaard, maar daardoor plots het achterwege laat een goede kosten-baten-analyse te maken.
Sorry, klinkt simpel, maar is gewoon uiteindelijk niet waar.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Welnee, het is de beste richtlijn die er maar is om financieel gezond te blijven: geef geen geld uit dat je niet hebt.
quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:06 schreef blomke het volgende:
Wat denk je wat de meerwaarde van een tuinrenovatie op de woningwaarde is??
Woningwaarde is wel voor heel wat factoren van belang: de hypotheeknemer, de fiscus en voor de gemeente en dus ook voor de bewoner. Kan je wel een ander huis kopen o.b.v. de overwaarde bijv.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:31 schreef RM-rf het volgende:
wat voor zin heeft dat
woningwaarde is hooguit een theoretisch cijfertje waar je verder helemaal niks aan hebt als je de woning niet verkoopt (en zelfs dan is het eerder een nauwelijks meewegende factor, tenzij de tuin werkelijk een total niet onderhouden jungle is en een rotzooitje, verkoopt het wat minder lekker).
Helemaal eens! Mijn woorden werden aardig verdraaid, of in ieder geval heel anders geïnterpreteerdquote:Op vrijdag 17 november 2023 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Welnee, het is de beste richtlijn die er maar is om financieel gezond te blijven: geef geen geld uit dat je niet hebt.
[..]
Dit is een stroman, want @:zatoichi heeft helemaal niet gezegd geld over de balk te smijten. Het is uitstekend mogelijk om bewust geld uit te geven om ergens plezier van te hebben of jezelf het leven makkelijker te maken en tegelijk te erkennen dat je dat geld niet uit zou geven als je dat geld niet had. Sterker nog, dat is wat iemand die verstandig is bij uitstek doet, kijken welke investeringen het waard zijn van het geld dat er is. En 'het waard zijn' heeft niet alleen met 'waardevermeerderend' te maken.
Ik vermoed weinig tot niets? Hooguit een schuur, buitenruimte (al vind ik die zelf vaak afschuwelijk lelijk) of het materiaal.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat denk je wat de meerwaarde van een tuinrenovatie op de woningwaarde is??
Dat dus. Ik lees nooit iets over de invloed van de tuintoestand op de taxatie/woning/verkoopwaarde. Vandaar mijn verbazing over de OP-vraagstelling.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:43 schreef zatoichi het volgende:
Ik vermoed weinig tot niets? Hooguit een schuur, buitenruimte (al vind ik die zelf vaak afschuwelijk lelijk) of het materiaal.
Niet begrijpen dat bepaalde ingrepen in het huis meerwaarde creëert en dat een tuin en inrichting dat niet doen...quote:Op donderdag 16 november 2023 10:16 schreef ludovico het volgende:
Maareh, als het geld uitgegeven wordt aan huis is het OK blijkbaar maar zodra het tuin / ander woongenot wordt is het opeens niet ok.
Dit had ik nog niet eens gelezen...quote:allicht tot uiting komen in de verkoopprijs ook nog
Nu verteken je weer andermans standpunt. Ik heb gezegd dat niet meer geld uitgeven dan je hebt de beste richtlijn is om financieel gezond te blijven. Ik heb niet gezegd dat het een ijzeren wet is waar geen uitzonderingen op zijn. Ik heb het bovendien niet over sparen gehad. Je zoekt steeds een uitzondering op. Nu heb je het weer over een noodzakelijke investering, terwijl dit topic nota bene gaat over niet-noodzakelijke uitgaven. Daarnaast ga je volstrekt voorbij aan de risico's van geld lenen en je vaste lasten verhogen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Sorry, klinkt simpel, maar is gewoon uiteindelijk niet waar.
jarenlang blijven sparen voor een noodzakelijke investering kan een hogere kostenpost opleveren dan gewoon deze investering direkt te doen en dan er een beetje rente over te betalen.
Dat formuleer je wel scherp zo.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:57 schreef Alloch87 het volgende:
je koopt een tuin en inrichting t.w.v. ¤ 25.000,- voor ¤ 40.000. Vervolgens ga je daar wat betreft meerwaarde nauwelijks iets van terug zien.
De enige investeringen die daarvoor in aanmerking komen zijn:quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:31 schreef RM-rf het volgende:
jarenlang blijven sparen voor een noodzakelijke investering kan een hogere kostenpost opleveren dan gewoon deze investering direkt te doen en dan er een beetje rente over te betalen.
jaja vast ja.... juist in jouw voorbelden zal zoiets hooguit door een externe taxatie vastgesteld moeten worden en dat is dan puur natteduimwerk...quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:37 schreef blomke het volgende:
Woningwaarde is wel voor heel wat factoren van belang: de hypotheeknemer, de fiscus en voor de gemeente en dus ook voor de bewoner. Kan je wel een ander huis kopen o.b.v. de overwaarde bijv.
Vandaar mijn vraag: je stopt 10k¤ in de tuin; wat is het effect op de woningwaarde?
Tuurlijk brengt een nieuwe, mooie tuin ook geluk. Maar jevkunt heel veel zelf doen ipv alles maar aan een hovenier uit te besteden.quote:Op vrijdag 17 november 2023 13:15 schreef RM-rf het volgende:
[..]
jaja vast ja.... juist in jouw voorbelden zal zoiets hooguit door een externe taxatie vastgesteld moeten worden en dat is dan puur natteduimwerk...
oftewel, je schept eerst een theretisch 'belang' dat je nooit kunt aantonen...
ik vind dat hooguit een vorm van bezigheidstherapie... leuk voor jezelf om te doen, maar van geen enkele reel en praktisch nut.
nogmaals, het investeren in je tuin heeft naturlijk wel gewoon nut voor de eigenaar en gebruiker van de woning... dan is het slim om zulke overwegingen ook vanuit dat praktische nut te doen en niet uit theorertische fantasietjes
quote:Op vrijdag 17 november 2023 13:15 schreef RM-rf het volgende:
nogmaals, het investeren in je tuin heeft naturlijk wel gewoon nut voor de eigenaar en gebruiker van de woning... dan is het slim om zulke overwegingen ook vanuit dat praktische nut te doen en niet uit theorertische fantasietjes
Juist ja. Tuinieren is heerlijk!quote:Op vrijdag 17 november 2023 14:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
Tuurlijk brengt een nieuwe, mooie tuin ook geluk. Maar jevkunt heel veel zelf doen ipv alles maar aan een hovenier uit te besteden.
Heb je een mooie tuin om in te barbecuen, maar heb je geen geld voor het vlees. Dat is ook niks.
Ik ben wel benieuwd waar je dat hebt gedaan! Sinds gisteren eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin wat nu een strak grasveld is, maar wat ik graag t.z.t. wil omtoveren naar groene oase. Dit soort bedragen helpen daar wel bijquote:Op donderdag 16 november 2023 14:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook als je nieuwe planten, bomen en een schutting koopt kan het voor minder dan 1000 euro. Ik snap dat het dan niet op een manier kan zoals veel mensen doen, die een dure schutting nemen, veel uitbesteden en forse planten kopen. Omdat ik een grote tuin heb en een lange verlanglijst voor verbeteringen in en om het huis, heb ik een standaardaanpak los moeten laten en dat ging eigenlijk heel goed. De twee belangrijkste ingrediënten zijn geduld en zelf dingen doen.
Om wat voorbeelden te geven: mijn chamaerops humilis (palmboom) kocht ik voor 3,25 euro online, mijn sambucus nigra (vlier) voor 6,95 euro, cercis siliquastrum (judasboom) voor 11,95 euro en fruitbomen voor bedragen tussen de 9,95 en 16,95 euro.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:00 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd waar je dat hebt gedaan! Sinds gisteren eigenaar van een huis met 1000+m2 tuin wat nu een strak grasveld is, maar wat ik graag t.z.t. wil omtoveren naar groene oase. Dit soort bedragen helpen daar wel bij. Heb je meer info voor mij, al dan niet in PM als het teveel offtopic gaat?
Naja je gaat veel te kort door de bocht is alles wat ik erover kan zeggen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 10:57 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Niet begrijpen dat bepaalde ingrepen in het huis meerwaarde creëert en dat een tuin en inrichting dat niet doen...
Edit:
[..]
Dit had ik nog niet eens gelezen...![]()
![]()
![]()
je koopt een tuin en inrichting t.w.v. ¤ 25.000,- voor ¤ 40.000. Vervolgens ga je daar wat betreft meerwaarde nauwelijks iets van terug zien.
Ja dan heb je het wel begrepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |