abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211308126
Mijn partner en ik zijn een jaar geleden verhuisd naar een nieuwe woning. De woning is gedeeltelijk ingericht maar nog niet helemaal er ontbreekt nog een hoop. We sparen elke maand en kopen dan iets, echter duurt het momenteel erg lang om alles telkens bij elkaar te sparen terwijl we graag voor kwaliteit gaan. We willen nu komend jaar 2024 zoveel mogelijk afronden zodat de basis op orde is.

Totale kosten:
- 10.000 euro inrichting tuin (fiscaal aftrekbaar)
- 15.000 euro inrichting woning (niet fiscaal aftrekbaar).

We hebben de bank gecontacteerd en die biedt het volgende aan:

Situatie 1: Hypotheek verhogen
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% met 140 euro per maand.
Annuïteiten hypotheek 30 jaar tegen 4,45% 15.000 euro (inrichting woning) in 10 jaar aflossen tegen 220 euro per maand, 10.000 euro (inrichting tuin) aflossen in 20 jaar.

Situatie 2: Lening nemen
10.000 verbouwing tuin tegen 10 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 134 euro per maand.
15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.

Totale kosten zijn dus 415 euro per maand.

Wat is jullie mening over het lenen in onze situatie en situatie 1 en 2?
pi_211308253
Wauw. Wat lastig als je zo op uiterlijk vertoon gericht bent. Ik ben hier echt een beetje verbaasd over.

Ga je ook 10 of 6 jaar genieten van die inrichting?
Spoilers!
  Moderator woensdag 15 november 2023 @ 21:32:48 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211308275
Ik heb geen mening over die 2 situaties. Wel over de situatie dat je blijkbaar niet wil accepteren dat het 'langzaam' gaat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211308341
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wauw. Wat lastig als je zo op uiterlijk vertoon gericht bent. Ik ben hier echt een beetje verbaasd over.

Sommige mensen verkopen na 3 jaar alles en richten daarna volledig opnieuw in. :P

Lenen tegen 10% rente, ik zou er niet blij van worden. Is er geen familielid waar je iets mee kan regelen?

Ik vind het niet raar hoor, dat je het gauw geregeld wilt. Als je een groot huis hebt en graag duurzaam en smaakvol wil inrichten, kost het ook gewoon een hoop geld.
-nee-
pi_211308361
Is therapie niet een optie? Dit klinkt niet echt gezond.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_211308448
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:15 schreef balance0239 het volgende:
Wat is jullie mening over het lenen in onze situatie en situatie 1 en 2?
Over wat voor inrichting heb je het? Persoonlijk zou ik zeggen; als het allemaal functioneel is en je kan leven, leen dan niet voor zoiets vluchtigs als een inrichting. Als je geen bank, geen koelkast en geen bed hebt, dan wordt het anders. Voor een tuin geldt wmb het zelfde. Trek je kaplaarzen aan, ga een week aan de bak en dan staat het er vast netjes bij. Koop volgend voorjaar voor ¤ 1.500 wat tegels, grasmatten en plantenbakken en je bent de komende jaren helemaal het heertje.

Lenen zou ik gaan doen in het geval je dak lekt of je kelder volloopt met water.
pi_211308984
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2023 21:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

Tegen maximaal lenen voor het huis, geen geld meer om je kont te krassen of enkele andere tegenslag, dan maar een lening erbij

over 2 jaar staan ze op de hoogste planken te schreeuwen dat ze genaaid zijn door de overheid omdat de rente omhoog is gegaan en ze onder water staan _O-
pi_211309018
Wat is er mis met een inrichting die past bij je financiële situatie? Toen wij net begonnen hebben we ook ons huis ingericht met hulp van marktplaats en de kringloopwinkel. Daarna hebben we door de jaren dingen vervangen. Lenen voor een bankstel zou ik nooit doen, laat staan tegen bezopen rentes.

En wat betreft de tuin, als het gaat om een strakke oprit leggen waar je je auto op parkeert zou ik niet zelf gaan beunen, maar als het gaat om beplanting of een gazon dan is het vooral een kwestie van de handen uit de mouwen steken.

Onder aan de streep kan ik slechts concluderen dat er geen (fatsoenlijke) begroting is gemaakt bij de aanschaf van het huis.
pi_211309047
Hypotheek doen en die gewoon aflossen wanneer het kan. Ik heb destijds bijna dezelfde constructie gehad maar dan voor verbouwing van badkamer/toilet en 15,000 extra voor een nieuwe auto. (Had al eigen auto+spaargeld)

Auto hypotheek heb ik versneld afgelost (14maanden) dankzij schenking en loonsverhoging.

Was toen lagere rente en betaalde maar 110 extra euro per maand dacht ik. Nog elke dag genot van de auto!

Natuurlijk afhankelijk van jullie huidige inkomen en of het huis onder water komt te staan, ik had al 80k overwaarde op mijn huis. Na verbouwing bijna 90/100k.

Lening zou ik niet doen met deze rente, een hypotheek kan je bij de juiste verstrekker boetevrij aflossen.
Als je de hypotheek kan betalen is het indirect sparen!

[ Bericht 39% gewijzigd door epicbeardman op 15-11-2023 23:12:03 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_211309069
Ik ben ook ooit begonnen met gekregen meubels en meubels van de kringloop.
En toen ik begon te werken en wat geld had, af en toe wat vervangen.

Tegenwoordig heb je ook nog Marktplaats, waar sommige mensen na 3 jaar een keurig bankstel wegdoen.

Matras zou ik dan wel weer nieuw kopen maar dat is uiteindelijk ook niet het duurste.
pi_211309094
Ik heb een aantal klanten die ook zo denken. Ze willen op stand leven, kopen een te duur huis en willen dan nog geld lenen voor de inboedel/tuin/auto. Kunnen tot op de euro nauwkeurig berekenen hoeveel ze dan maandelijks kwijt zijn en het moet allemaal nét passen. Degenen die hiermee doorgaan zie je uiteindelijk nergens van genieten want ze zitten financieel klem.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_211309109
quote:
15.000 inrichting woning tegen 6 jaar, vast rentepercentage 9,7-11,9%, jaarlijks kosten percentage 8,5-11,5% tegen 281 euro per maand.
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.

Als je het in 10 jaar aflost tegen ¤220 per maand dan kost je het je zelfs 12 x 10 x ¤220 = ¤26.400 ....

Zonde.
  woensdag 15 november 2023 @ 23:15:12 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_211309139
Het woord 'verantwoord' zou ik niet zo snel koppelen aan het lenen van geld voor meubels of tuin.
Huilen dan.
pi_211309234
Misschien gewoon wat minder avocado toast eten, dan heb je het zo bij elkaar gespaard.
  woensdag 15 november 2023 @ 23:27:48 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211309252
Heb je hier nou speciaal een account voor aangemaakt?
Resistance is futile.
pi_211309258
Ah, ik wist niet dat je je hypotheek kunt verhogen om je inrichting te betalen. Ik zou dat niet zo snel doen. Er zijn genoeg manieren om niet zooooveel geld (15.000¤) kwijt te zijn aan jullie inrichting en toch goede kwalitatieve spullen te kopen. Het hoeft ook niet allemaal in 1 keer perfect, al begrijp ik wel dat jullie dat willen.

Voor de tuin zou ik dan eerder neigen naar een hypotheekverhoging in plaats van een lening met zo’n hoge rente. Maar alleen als ik het geld niet direct zou hebben en het echt hard nodig zou zijn dat die tuin gedaan wordt. En ik zou heel goed kijken naar wat ik eventueel zelf kan doen met de mensen om mij heen.

Maar als je dit toch echt per se allemaal wil doen, dan is optie 1 denk ik het meest voordelig/handig?
pi_211309444
Tenzij het echt voor hoognodige en onmisbare spullen is zou ik hier geen extra geld voor gaan lenen. Wat betreft de tuin moet je gewoon zo veel mogelijk zelf doen. En de meubels kun je eerst goedkoop kopen, en bijvoorbeeld tweede hands. Over de jaren heen kun je dan alle het goedkope spul vervangen, wanneer je daar daadwerkelijk geld voor hebt. En uiteindelijk wanneer je genoeg gespaart hebt de tuin professioneel laten doen.

Je weet niet wat de toekomst brengt. Voor hetzelfde geld raken jullie je inkomens kwijt. En is het juist deze lening die jullie de das om doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Delenlill op 16-11-2023 00:09:41 ]
pi_211309471
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:02 schreef epicbeardman het volgende:
Als je de hypotheek kan betalen is het indirect sparen!
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan betaal je dus 12 x 6 x ¤281 = ¤20.232 voor meubels ter waarde van ¤15.000 die over 6 jaar amper nog waarde hebben.

Als je het in 10 jaar aflost tegen ¤220 per maand dan kost je het je zelfs 12 x 10 x ¤220 = ¤26.400 ....

Zonde.
  donderdag 16 november 2023 @ 06:50:30 #19
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_211309875
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zonde.
Als ik ts was zou ik voor die 26,5k gaan.
pi_211309898
Hoezo is tuin inrichting fiscaal aftrekbaar?
pi_211309909
Lenen voor een inrichting die in waarde daalt zodra je de doos uitpakt is niet echt slim.
pi_211309940
Wanneer sparen te lang duurt, dan duurt een lening aflossen voor hetzelfde doel nóg langer. Want door de rente betaal je in totaal behoorlijk wat meer.

Er zijn uitzonderingen.
- Als het voor iets echt noodzakelijks is wat je veel gebruikt. Huren is dan vaak veel duurder dan kopen, dus is geld lenen om toch te kunnen kopen dan goed te verantwoorden. Denk aan een huis. Maar ook aan bijvoorbeeld een wasmachine of cv-ketel.

- Als je met de lening iets koopt waardoor je op een andere manier geld bespaart. Bijvoorbeeld isolerende maatregelen voor je huis met energielabel F. Door te isoleren ga je dan waarschijnlijk zo veel op je energierekening besparen, dat de besparing meestal veel groter is dan de rente op de lening.
Ander voorbeeld is wanneer je nu een oud benzineslurpend barrel rijdt omdat je op de fiets naar je werk gaat en vervolgens een goedbetaalde "droombaan" vindt die een stuk verder van huis is waardoor je plots aangewezen bent op een betrouwbare auto. Lenen voor een goede zuinige tweedehands auto is dan een prima idee. Want de brandstof- en onderhoudskosten zullen voor die goede tweedehands auto veel lager uitpakken dan wanneer je veel kilometers gaat maken in je onzuinige onbetrouwbare oude barrel.

Maar de noodzakelijke meubels koop je makkelijk voor een appel en een ei bij de Ikea, Leen Bakker of via marktplaats. Misschien niet altijd top kwaliteit, maar wel betaalbaar. Vervolgens kun je prima stap voor stap die meubels vervangen zodra je meer geld te besteden hebt.
15 jaar en 3 verhuizingen verder is mijn eerste budget inboedel ook vrijwel volledig vervangen door "beter" spul.
  donderdag 16 november 2023 @ 07:20:01 #23
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211309956
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 06:57 schreef 111210 het volgende:
Hoezo is tuin inrichting fiscaal aftrekbaar?
Ja, ben ook wel benieuwd.

Heb dit jaar de tuin opnieuw ingericht, dus zou mooi zijn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211309973
Ik kom persoonlijke leningen tegen vanaf 6,7%. Meestal is het gunstigste om 25.000 te lenen dan 1 lening van 10.000 en 1 van 15.000. Dit is ook een lening wat je vrij laagdrempelig extra kan aflossen met geld dat je over hebt aan het einde van de maand.

Andere optie is kijken of je bij familie en vrienden wat kan lenen om tot 25.000 te komen. Als je dit tegen 4-6% doet is dit ook interessant voor de uitlenen. Bovendien kan je afspreken dat ze bij het aftrekbare deel (een deel van) de rente terug schenken, terwijl je de hogere rente kan aftrekken in je aangifte IB.
pi_211309987
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 07:20 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Ja, ben ook wel benieuwd.

Heb dit jaar de tuin opnieuw ingericht, dus zou mooi zijn.
De tuin zelf is niet aftrekbaar. Enkel als je geld geleend hebt om de tuin in te richten, kan je de rente die je betaald hebt aftrekken in je IB.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')