In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Isralische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Groot-Brittanni legt sancties op aan leiders en financiers Hamas Groot-Brittanni heeft sancties opgelegd aan leiders en financiers van de Palestijnse militante beweging Hamas, als reactie op de terroristische aanval van de groep op Isral vorige maand.
"We zullen elk instrument blijven gebruiken om de activiteiten van deze terroristische organisatie te ontwrichten, zegt de nieuwe minister Cameron van Buitenlandse Zaken in een verklaring. De voormalige premier werd gisteren benoemd als minister van Buitenlandse Zaken.
Cameron wil het voor Hamas "moeilijker maken om te opereren door de organisatie te isoleren op het wereldtoneel". Volgens de minister gaat Groot-Brittanni samenwerken met de Verenigde Staten en hun andere bondgenoten om dit te realiseren.
De Britse regering zegt sancties als reisverboden, bevriezing van tegoeden en wapenembargo's te hebben opgelegd aan vier Hamas-leiders en twee financiers van de groep. Een van de doelwitten van de sancties is Yahya Sinwar, de huidige Hamas-leider in de Gazastrook. Hij werd in 2017 gekozen als het hoofd van de organisatie.
Eerder kondigden de Verenigde Staten al een derde ronde van sancties aan tegen leiders en financiers van Hamas.
Op dinsdag 14 november 2023 18:20 schreef bitterbal het volgende: Groot-Brittanni legt sancties op aan leiders en financiers Hamas Groot-Brittanni heeft sancties opgelegd aan leiders en financiers van de Palestijnse militante beweging Hamas, als reactie op de terroristische aanval van de groep op Isral vorige maand.
"We zullen elk instrument blijven gebruiken om de activiteiten van deze terroristische organisatie te ontwrichten, zegt de nieuwe minister Cameron van Buitenlandse Zaken in een verklaring. De voormalige premier werd gisteren benoemd als minister van Buitenlandse Zaken.
Cameron wil het voor Hamas "moeilijker maken om te opereren door de organisatie te isoleren op het wereldtoneel". Volgens de minister gaat Groot-Brittanni samenwerken met de Verenigde Staten en hun andere bondgenoten om dit te realiseren.
De Britse regering zegt sancties als reisverboden, bevriezing van tegoeden en wapenembargo's te hebben opgelegd aan vier Hamas-leiders en twee financiers van de groep. Een van de doelwitten van de sancties is Yahya Sinwar, de huidige Hamas-leider in de Gazastrook. Hij werd in 2017 gekozen als het hoofd van de organisatie.
Eerder kondigden de Verenigde Staten al een derde ronde van sancties aan tegen leiders en financiers van Hamas.
nos liveblog
wat gek dat dit al niet gebeurd is met een terroristische organisatie... ze staan al jaren op de terroristische organisatie lijst namelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] Die Smotrich is n van de gezichten van het probleem dat de Isralische politiek heeft met het rechtse, nationalistische deel van de bevolking.
De Isralir is sowieso rechtser aan het worden, 1 op de 5 Isralische jongeren gelooft nog maar in een tweestaten 'oplossing' (dit was al voor 7 oktober). Het is een kwestie van tijd voordat die rechtse nationalisten hun zin gaan krijgen of ben ik te cynisch?
[..] Hoezo mag dit in NL? Hoezo wordt er niet snoeihard ingegrepen?
Waarom mag dit plaatsvinden na de demo's voor isis in de schilderswijk? inclusief kalifaathaatvlaggen?
Ja, dat vraag ik me dus ook af. Dit "protest" was van tevoren nog geframed als "het wordt toegankelijker en minder islamitisch" na de verontwaardigde geluiden over de vorige en dan doen ze dit
Plus dat de uitspraak dat die vlaggen niet verboden zijn volgens mij niet deugt, omdat er expliciet is benoemd na het debacle met die IS-vlaggen in Den Haag in 2014 dat dit soort vlaggen in dit soort contexten wel degelijk aangepakt kunnen en moeten worden.
Ik denk dat de aanpak is om het niet te laten escaleren on the spot maar om achteraf te kijken wat er voor handvatten zijn. Alleen merk je dat daardoor de grens steeds opschuift doordat er geen zichtbare handhaving plaatsvindt. Als het straks nog verder gaat dan moeten ze wel ingrijpen en dan wordt het alleen maar lelijker.
[ Bericht 0% gewijzigd door Qarrad op 14-11-2023 18:49:40 ]
[..] De Isralir is sowieso rechtser aan het worden, 1 op de 5 Isralische jongeren gelooft nog maar in een tweestaten 'oplossing' (dit was al voor 7 oktober). Het is een kwestie van tijd voordat die rechtse nationalisten hun zin gaan krijgen of ben ik te cynisch?
waarom is de waarheid cynisch?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
[..] De Isralir is sowieso rechtser aan het worden, 1 op de 5 Isralische jongeren gelooft nog maar in een tweestaten 'oplossing' (dit was al voor 7 oktober). Het is een kwestie van tijd voordat die rechtse nationalisten hun zin gaan krijgen of ben ik te cynisch?
Geloven in een tweestatenoplossing is vooral naef, dus de conclusie zou moeten zijn dan 80% van de Isralische jongeren vooral realistisch is. De Gazastrook is economisch niet levensvatbaar en op de Westoever heeft de Palestijnse autoriteit eigenlijk geen enkel gezag over de eigen bevolking. Tel daarbij op dat de wereld moeilijk kan toestaan dat de staat Isral een terroristenkwekerij als directe buurman heeft, en je kunt weinig anders dan inzien dat een tweestatenoplossing zoals die in de Oslo-akkoorden was afgesproken gewoon niet meer kan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Geloven in een tweestatenoplossing is vooral naef, dus de conclusie zou moeten zijn dan 80% van de Isralische jongeren vooral realistisch is. De Gazastrook is economisch niet levensvatbaar en op de Westoever heeft de Palestijnse autoriteit eigenlijk geen enkel gezag over de eigen bevolking. Tel daarbij op dat de wereld moeilijk kan toestaan dat de staat Isral een terroristenkwekerij als directe buurman heeft, en je kunt weinig anders dan inzien dat een tweestatenoplossing zoals die in de Oslo-akkoorden was afgesproken gewoon niet meer kan.
De trieste waarheid.
And what rough beast, its hour come round at last, Slouches towards Bethlehem to be born?
[..] Geloven in een tweestatenoplossing is vooral naef, dus de conclusie zou moeten zijn dan 80% van de Isralische jongeren vooral realistisch is. De Gazastrook is economisch niet levensvatbaar en op de Westoever heeft de Palestijnse autoriteit eigenlijk geen enkel gezag over de eigen bevolking. Tel daarbij op dat de wereld moeilijk kan toestaan dat de staat Isral een terroristenkwekerij als directe buurman heeft, en je kunt weinig anders dan inzien dat een tweestatenoplossing zoals die in de Oslo-akkoorden was afgesproken gewoon niet meer kan.
Is gaza ook economisch niet levensvatbaar als de import- en exportbeperkingen van de baan zijn?
Dat de Palestijnse autoriteit op de West Bank geen gezag heeft is ook wel verklaarbaar. Isral wil 't niet en ze (edit: de PA) zijn rammetje corrupt. Dat kan anders. Of dat op korte termijn een goed idee is weet ik niet.
Een tweestaat oplossing kan inderdaad niet alleen dat komt omdat beide dezelfde grond willen en de gazaan zoals je zegt ook nog eens een terroristenkwekerij is. Dat de jonge Isral steeds minder in een fatsoenlijke oplossing genteresseerd is, dat is zorgelijk. De ander maar even deporteren zou in de rest van de wereld echt een waanzinnig idee zijn
[ Bericht 0% gewijzigd door opgebaarde op 14-11-2023 19:08:09 ]
Op dinsdag 14 november 2023 18:50 schreef opgebaarde het volgende: Is gaza ook economisch niet levensvatbaar als de import- en exportbeperkingen van de baan zijn?
Ja, dat denk ik wel. Het heeft noch de middelen, noch de grondstoffen, noch de ruimte om iets te gaan produceren en dat zal toch nodig zijn om een eigen economisch systeem op te tuigen. Als de werkgelegenheid slechts bestaat uit ambtenaren, zorgmedewerkers en verkopers van gemporteerde (gedoneerde) spullen dan kom je er niet. En de Gazastrook lijkt me nu ook niet de plek om een florerende diensten- of toeristensector op te tuigen
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Ja, dat denk ik wel. Het heeft noch de middelen, noch de grondstoffen, noch de ruimte om iets te gaan produceren en dat zal toch nodig zijn om een eigen economisch systeem op te tuigen. Als de werkgelegenheid slechts bestaat uit ambtenaren, zorgmedewerkers en verkopers van gemporteerde (gedoneerde) spullen dan kom je er niet. En de Gazastrook lijkt me nu ook niet de plek om een florerende diensten- of toeristensector op te tuigen
Er ligt toch een aardige gasbel waar men volgens mij ook al 40-45 jaar over aan het steggelen is?
Op dinsdag 14 november 2023 18:50 schreef opgebaarde het volgende: Een tweestaat oplossing kan inderdaad niet alleen dat komt omdat beide dezelfde grond willen en de gazaan zoals je zegt ook nog eens een terroristenkwekerij is. Dat de jonge Isral steeds minder in een fatsoenlijke oplossing genteresseerd is, dat is zorgelijk. De ander maar even deporteren zou in de rest van de wereld echt een waanzinnig idee zijn
Opmerkelijke claim. Men is juist decennialang welwillend geweest, maar op een gegeven moment is het natuurlijk klaar met een volk dat maar niet op wil houden met terreur. Elke Isralir kent ondertussen bijna wel iemand die om is gekomen bij het Palestijnse terrorisme of het bestrijden hiervan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Ja, dat denk ik wel. Het heeft noch de middelen, noch de grondstoffen, noch de ruimte om iets te gaan produceren en dat zal toch nodig zijn om een eigen economisch systeem op te tuigen. Als de werkgelegenheid slechts bestaat uit ambtenaren, zorgmedewerkers en verkopers van gemporteerde (gedoneerde) spullen dan kom je er niet. En de Gazastrook lijkt me nu ook niet de plek om een florerende diensten- of toeristensector op te tuigen
Gaza was levensvatbaar voor 2006 hoewel het gemiddelde inkomen laag was.
O.a. door fruitteelt.
Was er in mei met Shield and Arrow. Wat je nu ziet is dat deze fruitteelt net na niemandsland overgenomen is op Israelisch gebied. De Iron Dome raket batterijen staan letterlijk tussen de kassen.
In 2022 was de werkloosheid bijna 50% en 80% was afhankelijk van internationale hulp. En dat zal na deze exercitie niet beter zijn.
In de Sinai woestijn is er ook geen economische toekomst.... Het stuk grond wat nu israel is, is niet heel veel beter en daar is het toch goed gekomen. Zuid Korea had ook weinig en gaat wel lekker. Dat doet er allemaal niet toe want de explosieve Gazaan moet weg omdat een ander land dat wil
[..] Opmerkelijke claim. Men is juist decennialang welwillend geweest, maar op een gegeven moment is het natuurlijk klaar met een volk dat maar niet op wil houden met terreur. Elke Isralir kent ondertussen bijna wel iemand die om is gekomen bij het Palestijnse terrorisme of het bestrijden hiervan.
Natuurlijk is het sentiment mbt Gaza begrijpelijk. Meer dan begrijpelijk.
De 2,3 miljoen buurmannen deporteren noem ik alleen geen fatsoenlijke oplossing, dat is niet opmerkelijk.
The 🇮🇱IDF reports that members of the 7th Armored Brigade and the Golani Infantry Brigade seized several Hamas government buildings in the Sheikh Ijlin and Rimal neighborhoods of Gaza City.
Among the sites seized by troops are Hamas's parliament, its government complex and police headquarters. The report said troops seized the so-called Gaza Governor's House, which housed the offices of Hamas's military and police wings, the offices of Hamas's intelligence unit and other facilities used to prepare for the Oct. 7 offensive.
The IDF claims to have also seized the engineering building of one of Gaza's universities, which "served as an institute for the production and development of weapons."
[..] Natuurlijk is het sentiment mbt Gaza begrijpelijk. Meer dan begrijpelijk.
De 2,3 miljoen buurmannen deporteren noem ik alleen geen fatsoenlijke oplossing, dat is niet opmerkelijk.
Deporteren zal ook niet gebeuren. En ja, de Palestijnen had natuurlijk vrijwillig richting Jordani kunnen gaan, dat land is ook letterlijk gesticht als staat voor de Arabieren. Een andere optie was geweest op een vredige manier een democratisch land te bouwen naast Isral. Van beide is het helaas nooit gekomen, zelfs de intentie is er niet geweest.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio