Wij hebben hier in Noord en West Europa ook geen écht neoliberaal model hé. Verreweg de meeste zaken zijn collectief gefinancierd. En van een implosie is evenmin sprake. Je ziet wel dat de situatie in angelsaksische landen erger is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik moet het nog zien. Je zou denken met de totale implosie van het neoliberalisme men anders wil. De peilingen hier vertellen wat anders.
Zit wat in; laat ik dat vervangen met rendementsdenken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij hebben hier in Noord en West Europa ook geen écht neoliberaal model hé. Verreweg de meeste zaken zijn collectief gefinancierd.
De grieven in de samenleving kan ik zo niet een-op-een relateren naar marktwerking. Wel aan gebrek aan huisvesting, afnemende welvaart onder jongeren, decadente culturele trekken, en een politieke constellatie die onvoldoende de bevolking representeert.
Nee ik bedoel dat de leefstijl is veranderd. Mijn moeder groeide op in een gesprek gereformeerde gezin op een boerderij met 6 broers en zussen zonder warm water en waar ze van jongs af aan mee hielpen op de boerderij. Mijn vader groeide op in een katholiek gezin van twaalf kinderen en spendeerde het gros van zijn pubertijd in een katholiek internaat omdat twaalf kinderen nou eenmaal wat veel van het goede is. Dat was een heel andere wereld dan de wereld waar ik en mijn twee broertjes in opgroeiden. De wereld veranderd continu, maar dat gegeven lijkt voor veel mensen heel moeilijk. Verwachten dat mensen vandaag de dag nog op dezelfde wijze leven als veertig jaar geleden is volkomen onzinnig. Met utilisme heeft dat verder niet zoveel van doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Je bedoelt dat deze samenleving door en door utilistisch is geworden? Ja, dat krijg je wanneer je je eigen geschiedenis, cultuur en tradities inwisselt voor ongebreideld individualisme.
Niet geweten dat Katholicisme en het Protestantisme steeds meer naar elkaar groeien, maar kan hoor. Het zou mij niks verbazen, die échte hardcore verzuiling is ook meer iets Nederlands en Duits dan pak'm beet in Zuid-Afrika of Amerika.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zal er vast iets mee te maken hebben, maar de toenadering tussen protestant en katholiek zie je wereldwijd terwijl beide stromingen nog steeds jaarlijks groeien. In Nederland is de belangrijkste reden voor steeds meer samenwerking dat bijna iedere gemeente tegenwoordig een Raad van Kerken hebben, waar kerkgenootschappen van evangelisch tot gereformeerd tot katholiek in vertegenwoordigd zijn. Er wordt dus steeds meer gezamelijk gedaan.
Dat is dus precies niet wat ik heb gezegd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat de leefstijl is veranderd. Mijn moeder groeide op in een gesprek gereformeerde gezin op een boerderij met 6 broers en zussen zonder warm water en waar ze van jongs af aan mee hielpen op de boerderij. Mijn vader groeide op in een katholiek gezin van twaalf kinderen en spendeerde het gros van zijn pubertijd in een katholiek internaat omdat twaalf kinderen nou eenmaal wat veel van het goede is. Dat was een heel andere wereld dan de wereld waar ik en mijn twee broertjes in opgroeiden. De wereld veranderd continu, maar dat gegeven lijkt voor veel mensen heel moeilijk. Verwachten dat mensen vandaag de dag nog op dezelfde wijze leven als veertig jaar geleden is volkomen onzinnig. Met utilisme heeft dat verder niet zoveel van doen.
Maar dan nog, je fulmineert vooral tegen hoe "onze mensen" vandaag de dag leven, terwijl het argument zou zijn dat "onze cultuur" behouden zou moeten worden. Nogal een incoherent verhaal als je het mij vraagt.
In mijn jeugd en jongvolwassenheid interesseerde ik me totaal niet in geschiedenis. Rond mijn 35e ben ik gaan lezen. Eerst de race naar de Maan, Toen de koude oorlog, vervolgens nam ik een abonnement op een tijdelijk maandblad De 200 dagen van Nederland (aanrader Etto). Dat komt uit mijzelf uit interesse. Wel heel mijn leven naar musea geweest en Kerken bezichtigd. Veel tradities vind ik ook leuk, maar da's puur persoonlijk. Ik vind niet dat deze dingen er maar verplicht ingeramd dienen te worden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb overigens totaal niet de illusie dat dit nog een omkeerbaar proces is. Individualisme, utilisme, rendementsdenken zijn zo diep ingesleten dat het een kwestie van tijd is aleer geen Nederlander meer weet waar hij vandaan komt, wie zijn voorouders waren en wat eeuwenlange gedeelde gebruiken, tradities, geschiedenissen en verbintenissen uberhaupt betekenen.
Maar hé... dat is gelukkig ook totaal niet belangrijk allemaal.
Precies. En dat moeten we verder verbeteren.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:21 schreef phpmystyle het volgende:
Wij hebben hier in Noord en West Europa ook geen écht neoliberaal model hé. Verreweg de meeste zaken zijn collectief gefinancierd.
Je kunt wel aanslaan op een zinnetje, maar dan kaats ik de bal even terug. Ik leg je uit waarom dat wel is wat je doet. Ga op de inhoud in.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus precies niet wat ik heb gezegd.
Opnieuw: lees het nog eens.
Geschiedenis zou net zo verplicht moeten zijn als Nederlands, Engels en wiskunde.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In mijn jeugd en jongvolwassenheid interesseerde ik me totaal niet in geschiedenis. Rond mijn 35e ben ik gaan lezen. Eerst de race naar de Maan, Toen de koude oorlog, vervolgens nam ik een abonnement op een tijdelijk maandblad De 200 dagen van Nederland (aanrader Etto). Dat komt uit mijzelf uit interesse. Wel heel mijn leven naar musea geweest en Kerken bezichtigd. Veel tradities vind ik ook leuk, maar da's puur persoonlijk. Ik vind niet dat deze dingen er maar verplicht ingeramd dienen te worden.
Ja je bent te pessimistisch.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zit wat in; laat ik dat vervangen met rendementsdenken.
"Het zaad mag niet verloren gaan"quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee ik bedoel dat de leefstijl is veranderd. Mijn moeder groeide op in een gesprek gereformeerde gezin op een boerderij met 6 broers en zussen zonder warm water en waar ze van jongs af aan mee hielpen op de boerderij. Mijn vader groeide op in een katholiek gezin van twaalf kinderen en spendeerde het gros van zijn pubertijd in een katholiek internaat omdat twaalf kinderen nou eenmaal wat veel van het goede is. Dat was een heel andere wereld dan de wereld waar ik en mijn twee broertjes in opgroeiden. De wereld veranderd continu, maar dat gegeven lijkt voor veel mensen heel moeilijk. Verwachten dat mensen vandaag de dag nog op dezelfde wijze leven als veertig jaar geleden is volkomen onzinnig. Met utilisme heeft dat verder niet zoveel van doen.
Maar dan nog, je fulmineert vooral tegen hoe "onze mensen" vandaag de dag leven, terwijl het argument zou zijn dat "onze cultuur" behouden zou moeten worden. Nogal een incoherent verhaal als je het mij vraagt.
Dquote:Op vrijdag 10 november 2023 21:31 schreef capricia het volgende:
[..]
"Het zaad mag niet verloren gaan"
16 kinderen in het gezin van mijn vader.
(Waarvan er twee stierven voor hun eerste levensjaar)
Ongelooflijk hè.
Die verhalen komen uit een compleet andere wereld, en zo lang is dat niet geleden.
Maar mijn oma had het wel door: rijke mensen kregen helemaal niet zoveel kinderen, zei ze altijd.
Her was vroeger niet beter.
De cito is toch niet de enige toets op de basisschool? Overigens ben ik er wel voor wereldoriëntatie mee te nemen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe ga je dat precies 'toetsen'?
En zie mijn eerdere opmerking: converteer gesloten kerken en andere monumentale gebouwen tot lokale musea annex archief annex bibliotheek.
Je moet er inderdaad vanuit gaan dat kinderen dit leuk vinden.'quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In mijn jeugd en jongvolwassenheid interesseerde ik me totaal niet in geschiedenis. Rond mijn 35e ben ik gaan lezen. Eerst de race naar de Maan, Toen de koude oorlog, vervolgens nam ik een abonnement op een tijdelijk maandblad De 200 dagen van Nederland (aanrader Etto). Dat komt uit mijzelf uit interesse. Wel heel mijn leven naar musea geweest en Kerken bezichtigd. Veel tradities vind ik ook leuk, maar da's puur persoonlijk. Ik vind niet dat deze dingen er maar verplicht ingeramd dienen te worden.
Je zegt dat ik 'fulmineer' tegen mensen uit 'onze tijd'. 'Fulmineer' ik tegen hen omdat zij niet meer leven zoals men dat deed 40 jaar terug? Verwacht ik dat? Stel ik voor dat we allemaal terug de tijd in gaan? Houd ik zoiets uberhaupt voor mogelijk?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt wel aanslaan op een zinnetje, maar dan kaats ik de bal even terug. Ik leg je uit waarom dat wel is wat je doet. Ga op de inhoud in.
Natuurlijk niet, maar daar zit ook mijn bezwaar tegen het normatieve aspect van Etto's betogen. Op je achttiende het huis uit gaan en voor jezelf zorgen is kennelijk "utilistisch". Je hoort gewoon braaf een heteroseksuele partner te zoeken, samen te gaan wonen en binnen niet al te lange tijd kindertjes te produceren. Want zo heurt het nou eenmaal.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:31 schreef capricia het volgende:
[..]
"Het zaad mag niet verloren gaan"
16 kinderen in het gezin van mijn vader.
(Waarvan er twee stierven voor hun eerste levensjaar)
Ongelooflijk hè.
Die verhalen komen uit een compleet andere wereld, en zo lang is dat niet geleden.
Maar mijn oma had het wel door: rijke mensen kregen helemaal niet zoveel kinderen, zei ze altijd.
Her was vroeger niet beter.
Ik zeg ja.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
D
Economisch is het nu 100x beter, maar of het cultureel ook beter is vraag ik mij af.
Ik neig naar nee.
Nou precies wat ik in mijn laatste post schrijf. De toegenomen behoefte aan woonruimte komt voort uit veranderende tijden en veranderende levenswijzen die jij in mijn ogen volkomen gemakzuchtig wegzet als "utilisme".quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je zegt dat ik 'fulmineer' tegen mensen uit 'onze tijd'. 'Fulmineer' ik tegen hen omdat zij niet meer leven zoals men dat deed 40 jaar terug? Verwacht ik dat? Stel ik voor dat we allemaal terug de tijd in gaan? Houd ik zoiets uberhaupt voor mogelijk?
Waar ik tegen fulmineer is het utilistisch en rendementsdenken van 'onze tijd' die zaken die niet direct leiden tot economisch of financieel gewin (waaronder zaken als geschiedenis, tradities en cultuur) naar de afvalbak verwijst, hetgeen ook gewoon bewezen wordt door het schrappen van geschiedenis, biologie en aardrijkskunde uit de eindtoets basisschool. "Toetsen wat nodig is". NODIG is.
Waar ik tegen fulmineer is die absolute desinteresse in de eigen geschiedenis, de eigen voorouders, de eigen tradities en gebruiken, niet omdat ik wil omdat men die tradities allemaal weer opneemt en voortzet, maar HERINNERT en daardoor in stand houdt, niet als een of ander conservatief stokpaardje, maar omdat ik ervan ben overtuigd dat een mens, ieder mens, noodzakelijkerwijze wetenschap moet hebben van wie hij is, waar hij vandaan komt en waar hij DAAROM heengaat.
Hoe je het presteert dat om te vormen tot een 'fulmineren' tegen 'onze mensen' omdat ze weigeren op eenzelfde wijze te leven als hun voorouders, is me een volstrekt raadsel.
Ik had je hoger ingeschat, Monolith.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar daar zit ook mijn bezwaar tegen het normatieve aspect van Etto's betogen. Op je achttiende het huis uit gaan en voor jezelf zorgen is kennelijk "utilistisch". Je hoort gewoon braaf een heteroseksuele partner te zoeken, samen te gaan wonen en binnen niet al te lange tijd kindertjes te produceren. Want zo heurt het nou eenmaal.
Nee, je zit er gewoon radicaal naast. Wat jij beweert dat ik stel, heb ik niet gesteld.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou precies wat ik in mijn laatste post schrijf. De toegenomen behoefte aan woonruimte komt voort uit veranderende tijden en veranderende levenswijzen die jij in mijn ogen volkomen gemakzuchtig wegzet als "utilisme".
Bij het Rijke Roomse leven past geen vermelding van oa. het misbruik gepleegd door geestelijken. Wel de rose bril goed strak ophouden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zeg ja.
Men noemt alleen maar de goede dingen op als het om opa's tijd gaat.
Welke roze bril?quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Bij het Rijke Roomse leven past geen vermelding van oa. het misbruik gepleegd door geestelijken. Wel de rose bril goed strak ophouden.
Oh sorry dat ik je stoorde met mijn post die geen reactie op jou was.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke roze bril?
Gaat dit spelletje nog even door onder elkander? Zo ja, ga ik even andere dingen doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |