In principe hanteert ONVZ al de prijs van het preferente medicijn, de rest betaal je zelf, ik zou echt niet weten waarom dat niet zou mogen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 22:42 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ah, ik was close.
Maar idd, zelfde ellende. ONVZ gaat het geloof ik komend jaar al aanpassen. DSW denk ik ook, als ik het zo lees. (ze moeten wel)
Verzekeraars moeten zo gunstig mogelijk inkopen. Een keuzebeleid is er dus niet meer.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
In principe hanteert ONVZ al de prijs van het preferente medicijn, de rest betaal je zelf, ik zou echt niet weten waarom dat niet zou mogen.
Maar ik ga het zien, ik betaal altijd zelf bij de apotheek en declareer dan.
De contracten tussen verzekeraars en ziekenhuizen moeten dit jaar 'op tijd' rond zijn. De NZA kijkt hard mee.quote:Op vrijdag 24 november 2023 12:13 schreef Donna het volgende:
Goh, mijn ziekenhuis is al bij een paar verzekeraars op contract voor 2024. Wauw, mag wel in de krant.
En ook nog een prima prijs. Dus ik denk dat ik al ga overstappen volgende week.
Er is gewoon een lijst van preferente medicijnen, die lijst wisselt iedere paar maanden, hoezo is het niet voordeliger als de zorgverzekeraar mij de prijs van het preferente medicijn vergoed als ik specifiek merk X wil hebben, en niet het preferente middel van dat moment?quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:20 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Verzekeraars moeten zo gunstig mogelijk inkopen. Een keuzebeleid is er dus niet meer.
Omdat er volume en kortingsafspraken zijn gemaakt. Als iedereen zelf maar wat gaat doen dan vervallen de kortingen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is gewoon een lijst van preferente medicijnen, die lijst wisselt iedere paar maanden, hoezo is het niet voordeliger als de zorgverzekeraar mij de prijs van het preferente medicijn vergoed als ik specifiek merk X wil hebben, en niet het preferente middel van dat moment?
Omdat regels,quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is gewoon een lijst van preferente medicijnen, die lijst wisselt iedere paar maanden, hoezo is het niet voordeliger als de zorgverzekeraar mij de prijs van het preferente medicijn vergoed als ik specifiek merk X wil hebben, en niet het preferente middel van dat moment?
Ze hebben nog nooit anders gedaan.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:28 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Omdat er volume en kortingsafspraken zijn gemaakt. Als iedereen zelf maar wat gaat doen dan vervallen de kortingen.
Iedere verplicht verzekerde Nederlander dus ook verplicht aan de telkens wisselende medicatie, omdat dat middel op dat moment het preferente medicijn is... weer een andere samenstelling van de hulpstoffen, iedere keer weer andere bijwerkingen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:29 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Omdat regels,
kan helaas nergens beweren dat ik het logisch vind.
Als ik de uitspraak zo lees, dan zit het probleem erin dat dat verschil wordt gezien als het rekenen van een eigen bijdrage over medicatie, die volgens het GVS volledig zou moeten worden vergoed. Dus óf je moet het aanbod van volledig vergoede medicijnen beperken (preferentiebeleid), of je moet een medicijn volledig vergoeden. Een zelf bedachte eigen bijdrage is niet wettig.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
In principe hanteert ONVZ al de prijs van het preferente medicijn, de rest betaal je zelf, ik zou echt niet weten waarom dat niet zou mogen.
Maar ik ga het zien, ik betaal altijd zelf bij de apotheek en declareer dan.
Tenzij .....quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Iedere verplicht verzekerde Nederlander dus ook verplicht aan de telkens wisselende medicatie, omdat dat middel op dat moment het preferente medicijn is... weer een andere samenstelling van de hulpstoffen, iedere keer weer andere bijwerkingen.
Het is zo compleet achterlijk.
Zo was het tot een paar jaar geleden ook, maar toen werd dat onbetaalbaar en werd het dus deze constructie, ook goed.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Als ik de uitspraak zo lees, dan zit het probleem erin dat dat verschil wordt gezien als het rekenen van een eigen bijdrage over medicatie, die volgens het GVS volledig zou moeten worden vergoed. Dus óf je moet het aanbod van volledig vergoede medicijnen beperken (preferentiebeleid), of je moet een medicijn volledig vergoeden. Een zelf bedachte eigen bijdrage is niet wettig.
Zie https://www.eldermans-gee(...)duurdere-medicijnen/ Die legt het wel duidelijk uit.
Ja, tenzij de arts het specifiek voorschrijft, maar dat schijnt nogal een lastig verhaal te zijn met bewijzen dat je slecht op bepaalde hulpstoffen reageert enzo, dit was een ideale oplossing.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:36 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Tenzij .....
En ja, het geeft voor mij ook niet het beoogde resultaat, zeker niet gezien de neven effecten van het systeem.
Dat wordt vrij problematisch gok ik. Misschien is bij jouw medicatie het verschil tussen twee merken medicijnen maar 0,39ct per 3 maanden, maar je hebt ook medicijnen waar het verschil zo 200 euro, zo niet 1000 euro per afname is. Wat doe je dan met die verzekerden? Dat kan never nooit niet gedragen worden door een verzekeraar. En mensen gaan zo'n merk ook 'eisen', want 'ze betalen ervoor'. Plus dat zo'n verzekering ook een bepaald type patiënt aantrekt, die de duurdere merkmedicijnen nodig hebben en bij zo'n zorgverzekeraar dan wel vergoed krijgt. Zo'n verzekering gaat niet houdbaar zijn op langere termijn.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het een prima oplossing, aan de andere kant: als ze tegen een hoger tarief een verzekering gaan aanbieden waarbij het volledig vergoed wordt vind ik het ook best.
Geen idee eigenlijk of dat lastig is.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, tenzij de arts het specifiek voorschrijft, maar dat schijnt nogal een lastig verhaal te zijn met bewijzen dat je slecht op bepaalde hulpstoffen reageert enzo, dit was een ideale oplossing.
Zo groot zijn de verschillen over het algemeen niet. De 'goedkope' verzekeraar weet prima wat de concurrent vraagt. En andersom, de dure gaat gewoon niet verkopen met zo'n verschil.quote:Op vrijdag 24 november 2023 23:40 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat wordt vrij problematisch gok ik. Misschien is bij jouw medicatie het verschil tussen twee merken medicijnen maar 0,39ct per 3 maanden, maar je hebt ook medicijnen waar het verschil zo 200 euro, zo niet 1000 euro per afname is. Wat doe je dan met die verzekerden? Dat kan never nooit niet gedragen worden door een verzekeraar. En mensen gaan zo'n merk ook 'eisen', want 'ze betalen ervoor'. Plus dat zo'n verzekering ook een bepaald type patiënt aantrekt, die de duurdere merkmedicijnen nodig hebben en bij zo'n zorgverzekeraar dan wel vergoed krijgt. Zo'n verzekering gaat niet houdbaar zijn op langere termijn.
Dit bericht ontvingen wij ook van de apotheekhoudende huisarts.quote:Op vrijdag 24 november 2023 12:37 schreef Lienekien het volgende:
Vorig jaar duurde het vrij lang totdat duidelijk was of mijn apotheek wel een contract had met mijn zorgverzekeraar (VGZ/IZZ). Dus tot mijn vreugde zag ik dat ze nu al staan op ‘gecontracteerd’.
Krijg ik deze week een e-mail van de apotheek. Dat ze verwachten niet rond te gaan komen met mijn verzekering, al staat er op de site van de verzekering dat er een contract is. Dus contact gezocht met de verzekering. Die is verbaasd over de mail. ‘Nee hoor, we hebben gewoon een contract voor 2024.’
Ik vermoed dat het geen miscommunicatie is maar een ongenoegen van mijn apotheek met het beleid/werkwijze van de verzekeraar. En het lijkt dat ze dit nu proberen uit te vechten over de hoofden van de klanten. Het voelt als een por in de rug van de apotheek: kies maar een andere zorgverzekeraar.
Ik stap liever niet over, dus ik wacht het nog even af.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 25 november 2023 10:30 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dit bericht ontvingen wij ook van de apotheekhoudende huisarts.
Volgens mij komt het vanuit hun (apothekers)organisatie. De inhoud gaat wel ver en paniekerig in het adviseren van evt. overstappen.
Wij zijn al jaren bij Ohra. En toen ik werkte met contracten (lang geleden) kreeg ik wel eens in januari nog contracten van/met zorgverzekeraars.
“Gefeliciteerd. U mag -sic- onze verzekeraars blijven behandelen . Het tarief is een dubbeltje tot euro’s minder”
Waaruit kunnen sancties bestaan dan? vanuit de afm?
Inhoud mail:Ja, exact dezelfde mail.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vind jij ervan?
Edit: ons plaatselijke nieuwskanaal heeft het ook opgepikt. Bericht was eerst nogal summier, maar is nu aangevuld met de reactie van VGZ.Hele bericht.quote:Reactie VGZ
VGZ laat in een reactie weten vorige week verrast te zijn door een bericht van zelfstandige apothekers en apotheekhoudende huisartsen. 'We hebben met deze partijen een contract tot 2025. Het contract is niet opgezegd en daardoor kunnen onze verzekerden gewoon terecht bij hun gebruikelijke apotheek.'
De zorgverzekeraar is verder niet te spreken over het bericht van de zelfstandige apothekers en apotheekhoudende huisartsen. ' De afgelopen weken heeft VGZ diverse malen contact opgenomen met de vertegenwoordigers van de apothekers om in dialoog te gaan over deze onverklaarbare situatie. Omdat de verspreidde informatie onjuist is, heeft VGZ op 14 november een melding gemaakt bij de Nederlandse Zorgautoriteit en gevraagd om handhavend op te treden.'
[ Bericht 6% gewijzigd door Lienekien op 25-11-2023 12:34:39 ]The love you take is equal to the love you make.
Wat.een.flauwe.kul. en dan die Zorgmakelaarsorganisatiequote:Op zaterdag 25 november 2023 12:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, exact dezelfde mail.
Wat vind jij ervan?
Edit: ons plaatselijke nieuwskanaal heeft het ook opgepikt. Bericht was eerst nogal summier, maar is nu aangevuld met de reactie van VGZ.
[..]
Hele bericht.
Ja, dus jij hebt ook het gevoel dat die Zorgmakelaar én de apothekers, én de zorgverzekeraars én de patiënten aan het bespelen is?quote:Op zaterdag 25 november 2023 12:55 schreef AnneX het volgende:
[..]
Wat.een.flauwe.kul. en dan die Zorgmakelaarsorganisatie![]()
Die kunnen blijkbaar geen contracten lezen? En die werken niet voor niks.
Ook maar opheffen dan. Als alles.
En dat dan zó lang moet duren voordat de zaak is opgehelderd.
Stroop.
Nou…meer dat iemand 😇 op kantoor van zorgmakelaar de einddatum van het contract niet heeft gezien/ gelezen/ begrepen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 12:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dus jij hebt ook het gevoel dat die Zorgmakelaar én de apothekers, én de zorgverzekeraars én de patiënten aan het bespelen is?
Bespelen lijkt me een rare en domme zet in deze.quote:Op zaterdag 25 november 2023 12:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dus jij hebt ook het gevoel dat die Zorgmakelaar én de apothekers, én de zorgverzekeraars én de patiënten aan het bespelen is?
Nou, dan zou je de reacties op X en Facebook moeten lezen. Mensen leggen massaal de schuld bij de zorgverzekeraar, nemen dus de info uit de mail voor waar aan. En wie heeft daar het belang bij?quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:06 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Bespelen lijkt me een rare en domme zet in deze.
De contracten schijnen er te zijn. Er is gewoon niets te bespelen.
Dan kan er ook gewoon een fout zijn gemaakt.quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, dan zou je de reacties op X en Facebook moeten lezen. Mensen leggen massaal de schuld bij de zorgverzekeraar, nemen dus de info uit de mail voor waar aan. En wie heeft daar het belang bij?
Er is geen fout gemaakt. Die mail is inmiddels door vele apotheken verstuurd aan hun klanten, ondanks de berichten van de betreffende zorgverzekeringen erover.quote:Op zaterdag 25 november 2023 13:13 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan kan er ook gewoon een fout zijn gemaakt.
Hoeft natuurlijk niet bespelen te zijn.
En dat de zorgverzekeraar massaal de schuld krijgt is te verwachten. Maakt het niet minder triest als die er niets aan kunnen doen, maar joh, tokkies gonna tok
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |