abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211241367
Het is alweer bijna Kerst ~:) :Y)

Deel hier je ideeën, plannen, recepten, en vraag en geef advies.
Spoilers!
pi_211241403
Zoals elk jaar houden we een schranspartij van een week :9

Ons Engelse kerstdiner van vorig jaar was goddelijk, misschien komt dat in een andere vorm weer terug. De schoonfamilie komt sowieso gourmetten. Er zal ook gebarbecued worden natuurlijk.

We willen sowieso een vegetarisch Ottolenghi-stijl diner maken met allemaal hapjes, brood en dips. Als we dat op kerstavond doen, hebben we nog restjes genoeg om het ontbijt en de lunches van de dagen daarna op te leuken.

In de voorraad heb ik nog baba ganoush, 3 soorten pesto, vijgenjam en balsamico-uien dus qua dips zitten we wel goed.

Ik ben ook de folders al in de gaten te houden voor leukgeprijsde nootjes, afbakbrood, etc.
Spoilers!
pi_211507453
Goed, eerste kerstdag uit eten of bij zus eten. Tweede kerstdag mag ik aanschuiven bij schoonzus. Er is niet veel te plannen...misschien dat we gangen gaan verdelen, maar dat is nog niet gedaan.

Kerstavond wel thuis en daar kan ik me uitleven
pi_211507571
Zoals altijd kook ik kerstavond voor 4 man. Verder mag ik wat brunchgerechten maken voor 1e kerstdag.
  donderdag 7 december 2023 @ 11:48:28 #5
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_211543129
Een van de avonden gaan wij heerlijk eten regelen, alles is al eerder in de supermarkt gehaald om voor te proeven.

Waar ik me over blijf verbazen zijn de heerlijke Irish Ribeye steaks van de Lidl _O_ Een aantal kaar gehaald en ze smaken heerlijk. Die gaan wij zeker halen voor de kerst. Wel een tientje per stuk, maar dan heb je wel wat. De steaks worden gedeeld door twee, anders zit je al tjokvol en is er geen ruimte voor de toetjes. :7
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  zaterdag 9 december 2023 @ 10:12:11 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211562074
Eén avond komt er bij vrienden een kok langs die ter plekke een kerstdiner gaat bereiden en één dag wordt het traditie getrouw gourmetten bij mijn schoonouders. Geen mini hamburgers en worstjes, maar met wild en gevogelte…

En de eerste magnifieke kerststollen van het lokale bakkertje zijn net ingeslagen.
Daar heb ik eigenlijk wel genoeg aan tijdens kerst, maar ja, tradities…
pi_211590035
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zoals elk jaar houden we een schranspartij van een week :9

We willen sowieso een vegetarisch Ottolenghi-stijl diner maken met allemaal hapjes, brood en dips. Als we dat op kerstavond doen, hebben we nog restjes genoeg om het ontbijt en de lunches van de dagen daarna op te leuken.

In de voorraad heb ik nog baba ganoush, 3 soorten pesto, vijgenjam en balsamico-uien dus qua dips zitten we wel goed.

Ik ben ook de folders al in de gaten te houden voor leukgeprijsde nootjes, afbakbrood, etc.
Het begint hier allemaal wat vorm te krijgen.

Zaterdag: de 23e een vegetarische Libanese mezzetafel. Ik heb nu 12 gerechtjes geselecteerd. Ik moet dat nog even finetunen.

Kerstavond: porchetta, spruitjes met druiven en kastanjes van Ottolenghi en zelfgemaakte aardappelkroketten.

Eerste kerstdag: de schoonfamilie komt gourmetten. Dit keer daag ik ze uit door er ook raclettekaas en vis of garnalen bij te serveren ;)

Tweede kerstdag: kliekjes van de drie voorgaande dagen.

Derde kerstdag: kastanjesoep met vegetarische kliekjes en rosti of zoete aardappelwedges.

Verder staan er lekkere ontbijtjes zoals eggs benedict, scones en roerei met kastanje en paddenstoelen op het programma.

We gaan een stuk of 6 soorten brood bakken (pita, naan, breekbroden, focaccia's) en ook worstenbrood en saucijzenbrood bakken dus lunch en snack zal vooral uit brood met smeersels bestaan.

Ik heb even een onoverzichtelijke week voor de boeg dus ik heb de meeste boodschappen al gehaald vandaag. We doen heel veel uit voorraad dus het valt gelukkig mee. Vrijdag haal ik de bestelling bij de vleesboerderij op en dan volgende week nog even kort naar de supermarkt.
Spoilers!
pi_211590049
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2023 10:12 schreef MadMaster het volgende:
Eén avond komt er bij vrienden een kok langs die ter plekke een kerstdiner gaat bereiden
Wauw _O_

Daar willen we natuurlijk wel verslag van hier.
Spoilers!
  maandag 11 december 2023 @ 22:35:29 #9
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_211590252
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2023 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Wauw _O_

Daar willen we natuurlijk wel verslag van hier.
Na jaren met vrienden op een kerstdag ergens in het land te hebben gedineerd, waren we het na vorig jaar eigenlijk wel zat. Bij wijze van grap zouden we bij de Febo gaan eten, maar die vrienden hebben onlangs dit bedacht. Wat er op tafel komt, is nog een verrassing. Ben dus zelf ook benieuwd…
  dinsdag 12 december 2023 @ 14:30:58 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_211594903
Eerste kerstdag bij mn ouders eten, rest ben ik alleen.
Ga voor mezelf alleen maar dure dingen maken en eten.

Nog nooit een beef wellington gegeten, als ik die weer ergens zie liggen haal ik ze.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_211622664
Ik heb me dit jaar eens afwachtend opgesteld. Daardoor weet ik alleen wat er 1e kerstdag gegeten wordt, aangezien mijn familie dan hier komt en ik kook. Het zijn geen avontuurlijke mensen, dus het wordt een beetje een Italiaans menu. Bruschetta’s, olijven, ham vooraf, tagliato di manzo met Pommes duchess en wat groenten als hoofd en tiramisu na.

2e kerstdag worden we bij de schoonfamilie verwacht. Het is meestal de bedoeling dat iedereen wat maakt, maar er is verder nog niet over gesproken. Dus ik hoor het wel, en hoe langer het duurt, hoe eenvoudiger het wordt.

Kerstavond gaan we naar een vriendin en haar dochters, en dat moeten we ook nog even bespreken. Zal morgen eens een appje sturen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_211622874
quote:
7s.gif Op donderdag 14 december 2023 22:24 schreef miss_sly het volgende:
2e kerstdag worden we bij de schoonfamilie verwacht. Het is meestal de bedoeling dat iedereen wat maakt, maar er is verder nog niet over gesproken. Dus ik hoor het wel, en hoe langer het duurt, hoe eenvoudiger het wordt.

Hebben wij dezelfde schoonfamilie? :D

Voor kerstavond en 1e kerstdag ben ik zo goed als klaar qua ideeën. Zondag nog even goed voor gaan zitten.
pi_211623412
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2023 22:39 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Hebben wij dezelfde schoonfamilie? :D

Voor kerstavond en 1e kerstdag ben ik zo goed als klaar qua ideeën. Zondag nog even goed voor gaan zitten.
Vind jij het ook zo irritant?

Ik trek het heel slecht, maar zij vinden altijd dat ik te vroeg en te veel controle wil, dus ik kijk het nu eens aan. Tien dagen van tevoren nog niets weten, vind ik rijkelijk laat :') maar ik hou me in. Desnoods haal ik wat bakken ijs, bussen slagroom en flesjes chocoladesaus en serveer dat als dessert. Eigenlijk niet mijn ding, maar als het moet..
pi_211623456
quote:
7s.gif Op donderdag 14 december 2023 23:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vind jij het ook zo irritant?

Ik trek het heel slecht, maar zij vinden altijd dat ik te vroeg en te veel controle wil, dus ik kijk het nu eens aan. Tien dagen van tevoren nog niets weten, vind ik rijkelijk laat :') maar ik hou me in. Desnoods haal ik wat bakken ijs, bussen slagroom en flesjes chocoladesaus en serveer dat als dessert. Eigenlijk niet mijn ding, maar als het moet..
Het is alsof ik mezelf hoor....
Vorig jaar begonnen ze 13 december met plannen maken, dat vond ik al veelste laat.
Maar kennelijk kan het nog later :')

Een bak ijs klinkt wel als een goed idee.
pi_211635825
O, ik vroeg aan schoonzus of ik wat kon maken voot kerst...ze gaat dit weekend kijken wat het menu wordt :')
  zaterdag 16 december 2023 @ 10:21:02 #16
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211635844
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2023 10:19 schreef Yinny het volgende:
O, ik vroeg aan schoonzus of ik wat kon maken voot kerst...ze gaat dit weekend kijken wat het menu wordt :')
Kroketten op broodjes _O_

Vriendin van me heeft dat ooit gedaan voor de hele familie en vind dat nog steeds de meest fantastische bazenactie ooit _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 december 2023 @ 17:53:41 #17
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_211649326
Wat is dat toch met schoonfamilies? Hier zou iedereen een of twee kleine gerechten maken (dat afspreken was al gedoe). Ondertussen claimt de een na de ander meer gerechten. Dus :+
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  Moderator zondag 17 december 2023 @ 18:00:04 #18
5428 crew  miss_sly
pi_211649367
De schoonfamilie kwam dit weekend met de planning en de vraag wie wat nog wilde doen. Wij doen dus het toetje: lief maakt zijn befaamde sticky toffee pudding met karamel saus, en ik maak er vanille-ijs en chantilly bij.
pi_211658610
Wat is het rustig hier!?

Sinds vanmiddag weet ik dat wij 1e kerstdag bij zwager en sch.zus eten.
En dat ik voor tapas en toet zorgdraag.

De Vega ottolenghi happen klinken goed! Waar vind ik die? In ieder geval is een kilo medjooldadels in huis. Hoeft niet op. 😎 waar zal ik die allemaal mee vullen. In ieder geval in bacon.

@Lucky_Strike Wat is dat met spruiten en druiven?

[ Bericht 11% gewijzigd door AnneX op 18-12-2023 14:50:26 ]
pi_211658761
Oh nog even studeren op sticky toffee pudding : deze https://recipesjunkie.com/sticky-toffee-pudding/
Of deze https://www.bbcgoodfood.c(...)ticky-toffee-pudding

En dan wilde ik het liever in een kleine silicone tulband vorm bakken. Dan in muffin vorm.
  maandag 18 december 2023 @ 15:34:03 #21
296595 foodlover
live and learn
pi_211659052
Menu bekend. We vieren Kerstavond, eerste en tweede Kerstdag, ondanks dat 2e kerstdag geen feestdag is in onze regio in Spanje.

Schoonouders zijn hier en doel is dat het lekker is maar ook dat iedereen het lust wat er op tafel komt.

24 ste
Varkensshoarma gesneden en zelf gekruid, home made pitabroodjes, sla, knoflooksaus.

25 ste
Zuurvlees, pommes Duchess, verse frieten, warme groenten, schoonmoeder maakt witlof schotel.

26 ste
Pompoensoep
Verse zelfgebakken witte roomboter puntjes, kroketten a la Holtkamp, rundvlees salade klassiek "koude schotel", diverse kaas en vleeswaren.

Verder: ontbijtjes met spek en eieren, kerststol, roomboter amandelstaaf en bij gelegenheid de nodige toastjes, kaasjes, pate, zalmsalade, garnaaltjes etcetera.
pi_211662693
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2023 14:53 schreef AnneX het volgende:
Oh nog even studeren op sticky toffee pudding : deze https://recipesjunkie.com/sticky-toffee-pudding/
Of deze https://www.bbcgoodfood.c(...)ticky-toffee-pudding

En dan wilde ik het liever in een kleine silicone tulband vorm bakken. Dan in muffin vorm.
Ik heb deze gebruikt:
www.bbc.co.uk/food/recipes/sticky_toffee_pudding_05454/amp
En dan iets minder suiker, omdat ik ipv treacle keukenstroop heb gebruikt.
pi_211662861
Schoonzus heeft een menu bedacht voor tweede kerstdag waar ze veel kon voorbereiden en weinig hulp bij nodig heeft. Ik twijfel om een kalkoen te bestellen. We zijn maar met 2 volwassenen en een kind...misschien toch maar gewoon hele kip uit de oven voor kerstavond. Stuk goedkoper ook!
Maar dan wel met cranberrysaus, spruitjes met kastanjes en spekjes, broccoli, pommes duchesse (diepvries). Als voorgerecht een plank met vleeswaren, kleine stukjes kaas, olijven, wat brood.
Nagerecht: eton mess met zomerfruit (diepvries)
pi_211663249
Ow Eton mess. Ach ander keertje. Eerst de dadels en de sticky toffee.

Oh ja…cranberrysaus is een kerst must. ~:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')