abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211170983
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen. Ofzo.
pi_211171025
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 19:06 schreef -Spring het volgende:
Of: "Als je erin gelooft bestaat ie. En dat mag iedereen voor zichzelf beslissen."
pi_211174644
De juf stuurde begin van de avond een parro berichtje, met de andere juf en meester in de 'cc'. Met een korte uitleg, dat Jewel kinderen had verteld over Sinterklaas en of wij haar wilden benadrukken dat ze hier op school niet over mocht praten.

En toen knapte er wat bij ons, want je zit met een overstuur kind en dan wordt er ook nog eens met een gevoelsmatig beschuldigend vingertje naar haar gewezen. Het kind is 6, alsof ze bewust rond loopt te bazuinen dat de sint niet bestaat om andere kinderen te pesten.

Dus wij hebben gereageerd met onze kant van het verhaal, de verwarring en het verdriet van Jewel uitgelegd, ook aangegeven dat ze het 'slechts' aan 1 kindje heeft vertelt en dat wij geen invloed hebben gehad op aan wie dat kindje het vervolgens verder vertelt.

Uiteindelijk belde de juf zelf vanavond, ze was er zelf ook wel van geschrokken en had niet door dat het zoveel met Jewel had gedaan. Ze heeft de nodige nuances geplaatst en aangegeven dat het idd niet te voorkomen is dat kinderen hierover praten met elkaar en dat ze dat snapt.

Uitgepraat dus, en hopelijk is Jewel morgen weer rustig en gaat ze met plezier naar school omdat ze mag trakteren en haar kinderfeestje heeft. Maar ik heb er wel een kater van, nooit geweten dat zoiets ogenschijnlijk onschuldigs zo groot kan worden.
  donderdag 2 november 2023 @ 22:37:31 #4
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211174757
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 22:25 schreef Schanu het volgende:

Uiteindelijk belde de juf zelf vanavond, ze was er zelf ook wel van geschrokken en had niet door dat het zoveel met Jewel had gedaan. Ze heeft de nodige nuances geplaatst en aangegeven dat het idd niet te voorkomen is dat kinderen hierover praten met elkaar en dat ze dat snapt.
Dat verbaast me wel.
quote:
Uitgepraat dus, en hopelijk is Jewel morgen weer rustig en gaat ze met plezier naar school omdat ze mag trakteren en haar kinderfeestje heeft. Maar ik heb er wel een kater van, nooit geweten dat zoiets ogenschijnlijk onschuldigs zo groot kan worden.
Maar dit verbaast me ook. Dit kan je toch op je vingers natellen? Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie iets fouts hebben gedaan maar dat de kwestie ‘wanneer vertel je welke feiten aan je kinderen over Sinterklaas’ een verscheidenheid aan emoties oproept is toch redelijk algemeen bekend dacht ik. En los daarvan kan ik mijn kind van 6 redelijk uitleggen dat hij dit feit niet mag delen. Wellicht zou hij er niet naar luisteren maar dat erover rond bazuinen omstreden is zou hij best snappen. Jewel niet?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_211175140
Jewel heeft zelf van klasgenootjes in groep 2 gehoord dat Sinterklaas niet bestond, dat heeft ze niet van ons. Het is voor haar heel moeilijk om te begrijpen dat zij er op haar beurt niet met anderen over mag praten.

Ze was heel schuldbewust toen vrouwlief het er vanmiddag met haar over had, we hebben haar ook al eerder verteld dat het een geheimpje is waarover ze verder met niemand mag praten. Ze weet het dus wel, maar het weten en er naar handelen als zoiets in een opwelling ter sprake komt is wel een groot verschil.

Daar komt bij dat Jewel Add heeft, soms echt onmogelijk kan inschatten hoe iets overkomt op een ander. Vreselijk slecht tegen onrecht kan, helemaal als zij wordt uitgemaakt voor leugenaar terwijl ze weet dat ze de waarheid spreekt.

Ik weet echt wel dat het een gevoelig onderwerp is. Maar dat een juf ons gaat berichten met ten eerste verkeerde feiten, maar ook met een beschuldigende ondertoon alsof Jewel de boel expres loopt op te ruien, dan vind ik wel echt dat er een veel groter issue van wordt gemaakt dan het is.
pi_211175178
Omgekeerde wereld. Wat mij betreft.
Sinterklaas bestaan niet.

En dan moeilijk doen bij een kind die de waarheid vertelt, vanuit haar/zijn onschuld, vind ik niet juist.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211175392
Fijn dat het is uitgepraat met de juf Schanu! Als de kinderen in haar klas een beetje zoals de kinderen in de klas van mijn meiden zijn is iedereen wat er vandaag gebeurt is gelukkig morgen alweer vergeten!
pi_211176348
Ach wat sneu voor Jewel! En inderdaad vooral de nazorg niet heel handig van de juf.

B hebben we het vorig jaar verteld, in groep 5. Heel bewust omdat ze dan beginnen met surprises en er steeds meer kinderen niet meer geloofden.
Ik zou het niet leuk hebben gevonden als hij het eerder van iemand in de klas had gehoord, maar je houdt het niet tegen en ik zou het sowieso niemand kwalijk hebben genomen.

Hopelijk toch een goede nacht voor Jewel en een feestje in de klas en een top kinderfeestje.

Ik was vergeten in de agenda te zetten dat de kinderen op 5 december om 12 uur uit zijn.....Wij vieren het zaterdag 2 december dus 5 december is voor ons een gewone dag. We moeten ook allebei werken. Nu twijfelen we of ze wel naar de BSO laten gaan, eens vragen wat ze die middag gaan doen.
Verloofde is stellig in dat ze gewoon naar de BSO gaan, zeker omdat ik anders weer de sjaak ben met vrij nemen.
pi_211176442
Ik zou wel even goed checken of de BSO niet eerder sluit. Volgens mij sluiten ze hier om 5 uur op 5 december.
pi_211176595
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 23:20 schreef Schanu het volgende:
Jewel heeft zelf van klasgenootjes in groep 2 gehoord dat Sinterklaas niet bestond, dat heeft ze niet van ons. Het is voor haar heel moeilijk om te begrijpen dat zij er op haar beurt niet met anderen over mag praten.

Ze was heel schuldbewust toen vrouwlief het er vanmiddag met haar over had, we hebben haar ook al eerder verteld dat het een geheimpje is waarover ze verder met niemand mag praten. Ze weet het dus wel, maar het weten en er naar handelen als zoiets in een opwelling ter sprake komt is wel een groot verschil.

Daar komt bij dat Jewel Add heeft, soms echt onmogelijk kan inschatten hoe iets overkomt op een ander. Vreselijk slecht tegen onrecht kan, helemaal als zij wordt uitgemaakt voor leugenaar terwijl ze weet dat ze de waarheid spreekt.

Ik weet echt wel dat het een gevoelig onderwerp is. Maar dat een juf ons gaat berichten met ten eerste verkeerde feiten, maar ook met een beschuldigende ondertoon alsof Jewel de boel expres loopt op te ruien, dan vind ik wel echt dat er een veel groter issue van wordt gemaakt dan het is.
Ach, arme Jewel!

Wij hebben niets met Sinterklaas, maar hebben ons door school en de rest van de samenleving gedwongen gevoeld om er (enigszins) in mee te gaan. Dus we hebben altijd het minimale gedaan. Toen de kinderen (vrij vroeg) ontdekten dat Sinterklaas niet bestond, zijn we daarmee gestopt. Op dat moment belandden de kinderen door de leerkracht in ongemakkelijke situaties. Er werd bijvoorbeeld niet gevraagd of ze hun schoen hadden gezet, maar er werd vanuit gegaan. Daardoor voelden de kinderen zich genoodzaakt om te liegen, bijvoorbeeld als er werd gevraagd wat ze hadden gekregen.

Zo leerden ze al vroeg de les dat zelfs als je soms alleen staat, dat niet betekent dat jíj degene bent die gek is. Nu zijn onze kinderen niet zo gauw van hun stuk gebracht, dus we lachten er thuis smakelijk om. Ik kan me goed voorstellen dat het met een gevoeliger kind lastig is.

Ik kan nog steeds wat geïrriteerd raken door de Sinterklaasgekte trouwens. Maar hé, goddank zijn we daar volledig vanaf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_211176603
@Schanu

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen maar kreeg "Sinterklaas voor grote kinderen" als tip.
Misschien dat zo'n soort boek helpen om Jewel uit te leggen waarom ze het niet aan andere kinderen mag vertellen maar vooral waarom andere volwassenen (juf in dit geval) meespelen en zij echt geen leugenaar is. Er zit een contract bij zag ik, dat werkte bij mijn broertje met een sterk (on)rechtvaardigheidsgevoel heel goed om zich aan de geheimhouding richting jongere kinderen te houden.
pi_211177649
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:37 schreef FlyingFish het volgende:
Ik zou wel even goed checken of de BSO niet eerder sluit. Volgens mij sluiten ze hier om 5 uur op 5 december.
Goede! Dat red ik wel, B mag altijd zelf naar huis om 5 uur, maar Juul moet ik wel ophalen ja.
pi_211177695
In de klassen bij B en Juul wordt er niet gesproken over schoen zetten overigens. Vooral omdat ze allebei kinderen in de klas hebben uit andere culturen en er zijn meerdere gezinnen die onder de armoedegrens leven op de school.

Sinterklaas wordt wel besproken, maar vrij oppervlakkig. Prima, wij zijn thuis altijd over de top met Sinterklaas bezig (en daarna Kerst).
pi_211185542
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. Wel dat je niets met de figuur Sinterklaas hebt, maar niet dat je het feest niets vindt. Sinterklaas is altijd al mijn favoriete feestdag geweest, ook vroeger al vond ik dat leuker dan mijn eigen verjaardag. Surprises maken/uitpakken, een sinterklaasspel spelen, een zak met cadeautjes… maar wij zijn het dan ook altijd blijven vieren, ook toen er in het gezin geen jonge kinderen meer waren.

Dit jaar heb ik vier sinterklaasdagen. Op vrijdag met vrienden (spel), op zaterdag op het werk en met andere vrienden (weer spel), op zondag met familie (surprises en spel) en op dinsdag met schoonfamilie (zak).

Mijn kinderen vieren het dit jaar maar twee keer, op het werk en met schoonfamilie. En op school natuurlijk. Al twijfel ik nog om zaterdagavond met de kinderen ook nog een (aangepast) sinterklaasspel te spelen. Sinterklaas O+ ik twijfel zelfs nog om vrij te nemen van m’n werk om op school te helpen.
pi_211185562
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 08:55 schreef Elleska het volgende:
@:Schanu

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen maar kreeg "Sinterklaas voor grote kinderen" als tip.
Misschien dat zo'n soort boek helpen om Jewel uit te leggen waarom ze het niet aan andere kinderen mag vertellen maar vooral waarom andere volwassenen (juf in dit geval) meespelen en zij echt geen leugenaar is. Er zit een contract bij zag ik, dat werkte bij mijn broertje met een sterk (on)rechtvaardigheidsgevoel heel goed om zich aan de geheimhouding richting jongere kinderen te houden.
Ik heb deze in de zomer gelezen met zoon. Een erg duidelijk verhaal met dat in de gedachten van Sint Nicholaas iedereen Sinterklaas is/speelt. Dus hij bestaat niet meer echt, maar wel in een andere vorm. Ik kan hem aanraden! Contract hebben we hier overigens niet gebruikt, maar was hier ook niet nodig (en een beetje raar om met een bibliotheekboek te doen ;) )
pi_211186334
Afgelopen weekend was een vriendje tegen Willem (groep 4) en Kevin (groep 3) aan het vertellen dat Sint niet bestond. Ik zelf vond het niet zo erg, Ik vond het eigenlijk wel makkelijk zo :@ Maar ik dacht tijdens het eten: “toch ff checken”
Ik: “wat was vriendje nu aan het vertellen over Sinterklaas?”
W: “vriendje zegt dat Sint niet bestaat en dat jullie de cadeautjes kopen” <lange stilte> …”bestaat Sint echt niet mama?”
Ik:”wat denk je zelf?”
<hele lange stilte>
W: “Sint bestaat!”
Kevin stond hier bij druk te knikken

Het geloof zit nog diep. :@

Ik vind eigenlijk wel dat ik er iets van moet zeggen, tegen de moeder van vriendje. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het beste aan kan kaarten. Ik wil niet beschuldigend overkomen. Maar ik vind het echt niet erg, waarschijnlijk dat anderen het minder goed oppakken.
pi_211187182
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. Wel dat je niets met de figuur Sinterklaas hebt, maar niet dat je het feest niets vindt. Sinterklaas is altijd al mijn favoriete feestdag geweest, ook vroeger al vond ik dat leuker dan mijn eigen verjaardag. Surprises maken/uitpakken, een sinterklaasspel spelen, een zak met cadeautjes… maar wij zijn het dan ook altijd blijven vieren, ook toen er in het gezin geen jonge kinderen meer waren.

Dit jaar heb ik vier sinterklaasdagen. Op vrijdag met vrienden (spel), op zaterdag op het werk en met andere vrienden (weer spel), op zondag met familie (surprises en spel) en op dinsdag met schoonfamilie (zak).

Mijn kinderen vieren het dit jaar maar twee keer, op het werk en met schoonfamilie. En op school natuurlijk. Al twijfel ik nog om zaterdagavond met de kinderen ook nog een (aangepast) sinterklaasspel te spelen. Sinterklaas O+ ik twijfel zelfs nog om vrij te nemen van m’n werk om op school te helpen.
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.
Maar ik krijg dat in mijn eigen gezin niet van de grond, 2 van de 4 willen geen surprises maken en gedichten willen ze ook niet.
Wel graag een zak met cadeautjes.
Daar vind ik dus niks aan, maar goed, ik ga niet voor iedereen surprises maken zodat ze het zelf niet hoeven te doen. Dus we vieren het wel een soort van, maar die echte Sint sfeer is er helaas niet.
Fake it till you make it...
pi_211187252
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 07:59 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.
Maar ik krijg dat in mijn eigen gezin niet van de grond, 2 van de 4 willen geen surprises maken en gedichten willen ze ook niet.
Wel graag een zak met cadeautjes.
Daar vind ik dus niks aan, maar goed, ik ga niet voor iedereen surprises maken zodat ze het zelf niet hoeven te doen. Dus we vieren het wel een soort van, maar die echte Sint sfeer is er helaas niet.
Dat speelt denk ik ook wel een rol, dat 'moeten'. Daar heb ik een hekel aan en de kinderen zijn net zo. Wij hebben een kersttraditie die het hoogtepunt van het jaar is. We zoeken een boom uit als we er zelf in hebben. Wie zin heeft helpt mee om te boom te versieren (in de praktijk doe ik dat met dochter). En gedurende de decembermaand mag je cadeaus voor anderen onder de boom leggen, maar het hoeft niet. Ik zorg ervoor dat iedereen genoeg en leuke cadeaus heeft.

Dat zorgt voor een ongedwongen sfeer waardoor er heel actief met cadeaus en knutsels en wat de kinderen maar willen wordt omgegaan. De kinderen zijn dol op kerst. Dochter is er zo dol op dat ze het liefst het hele jaar door kerstmuziek luistert, maar daar steekt mijn vriend een stokje voor. :+ Vriend heeft niet zoveel met kerst, maar wel met lekker eten. Dat regelt hij dan.

Ik denk dat veel anderen kerst juist associëren met vanalles en nog wat moeten. Daar heb ik dan weer geen 'last' van omdat ik geen ouders meer heb. Maar mijn ouders waren ook niet zo dwingend. Wij hebben maar één diner samen met schoonfamilie (een vrij grote groep) en ook dat is ongedwongen: cadeaus hoeven niet, je hoeft niet te koken. Iedereen kijkt naar die avond uit.
pi_211187286
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. .
Ik houd niet van gedichten moeten maken. Ik houd niet van surprises moeten maken. Ik houd niet van cadeaus moeten bedenken voor mensen met wie ik niks heb. Ik vind Sinterklaas een oude griezel en heb nooit bij hem op schoot gewild. Ik vond de pieten hyperactief en het gooien met pepernoten vervelend en zonde bovendien. Ik houd niet van de massaliteit van een optocht. Ik houd niet van kleine flutcadeaus moeten kopen omdat er nu eenmaal iets in een schoen moet en dan maar eindeloos nadenken over verantwoorde kleine cadeaus die in een schoen passen. Ik houd niet van de flutcadedaus die door anderen worden gekocht, bijvoorbeeld school. Ik vind pepernoten niet zo lekker, of taaitaai, of veel ander 'lekkers' dat bij Sinterklaas hoort. Ik houd niet van de infantiele liedjes.

Wat ik wel leuk vind: het paard van Sinterklaas, de lokale Sinterklaas die stuntelt met z'n paard (altijd lachen), en de bereidwilligheid van volwassenen om voor kinderen een verhaal te creëren dat een bepaalde magie heeft. Ik vind dat laatste dan alleen weer te dwingend omdat er weinig begrip voor is dat er mensen zijn die niet mee willen of kunnen doen.
pi_211187313
Ik was altijd ziek begin december. Sint-stress. Ik trek het nog steeds maar net dat er verrassingen gegeven worden :@
Het hielp ook niet dat de Sint en donker zwarte pieten nog best wel een beetje ouderwets streng waren. Destijds liep het platteland ook al iets achter met de omslag van de traditie. Destijds van boze man naar kindervriend. Nu van zwart naar roet oO/

Bij D stelden we ook altijd de vraag 'wat denk je zelf?'. Heeft hij volgehouden tot begin groep 6/bijna 9 jaar. Gelukkig maar, want toen gingen ze surprises maken. We deden al 3 jaar niet meer zo ons best met verhalen vertellen, maar het was er niet uit te krijgen. 8}

Met de pubers doen we deels een dobbelspel (iedereen haalt wat) en cadeautjes die 'Sint' brengt. Daar plak ik ook gedichten op. De kinderen zijn niet zo van het knutselen, dus het wordt meer een vreetfestijn met cadeautjes <O)
pi_211187362
Ik vind Sinterklaas niks aan onder andere door de meeste dingen die @Claudia_x ook noemt. Nadat mijn moeder overleed (ik was 8) heeft mijn oma mij die december verteld hoe het zat, en ik was er direct klaar mee. Aangezien ik de jongste ben in ons gezin hebben we het toen ook nooit meer gevierd en het verplichte surprises maken op school vond ik vreselijk want ik werd enorm gepest en kreeg nooit echt iets leuks/er werd niet echt aandacht aan besteed zoals bij klasgenoten wel het geval was. In groep 6 maakte zelfs de leraar er een opmerking over dat ik wel de minst geïnspireerde surprise had gekregen (lekker pedagogisch verantwoord ook :')). Dat is me altijd bijgebleven.

We doen het nu thuis heel klein met twee cadeaus per kind (want ze zijn jarig een maand vóór en een maand ná de beste man en krijgen dan al genoeg cadeaus), maar ik heb vorig jaar al aan de kleuter verteld dat Sinterklaas lang geleden bestond en dat er nu ieder jaar iemand als hem verkleed gaat. @elamanilo had een mooi verhaal gepost en dat heb ik als inspiratie gebruikt O+. Niet dat mijn verhaal iets uit maakte overigens, hij gelooft heilig zodra hij met zijn vriendjes/op school is.
pi_211187452
Och @eponine ;(. Ik snap de negatieve lading dan wel ja :*.

Surprises heb ik ook een enorme tyfushekel aan. Zelf ben ik geen knutselaar en de kinderen nog veel minder. Dus daar zie ik nu alweer tegenop. Nog 4 jaar… :')

De magie van de Sint vind ik wel mooi. Ik herinner me nog goed hoe er ineens een berg cadeautjes in huis stond, Hoe Dan?! :D En het proces van langzaam ontdekken hoe het zit. De man zelf en de pieten had ik niet veel mee, alles met verklede mensen vind ik niks. Ook dat herken ik bij de kinderen.

Maar ik geniet van de gesprekken nu. De oudste weet al even hoe het zit, hij was destijds vooral verbaasd hoe we dat allemaal regelden dan, zonder dat hij het doorhad. De jongste zit nu een beetje in limbo, heeft veel vragen, weet ergens wel dat het niet klopt, maar wil nog erg graag geloven.

Maar zodra het geloof bij de kinderen weg is, gaan we wel stoppen. Dan alleen nog cadeautjes met kerst.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_211187527
Ik heb dan juist weer weinig met kerst. Gezellig samen eten en een spelletje doen prima, maar daar hoeft het geen kerst voor te zijn. De boom vind ik wel gezellig, maar ook die staat er al ruim voor kerst. En cadeautjes horen niet bij kerst, dus we doen dan alleen 1 gezinscadeau en voor ieder een feestdoos met praktische spullen (nieuwe pyjama, ondergoed, sokken en trui maar dan wel dingen die ze heel leuk vinden daarvan, dus met Pokemon/panda’s/pinguïns). Ik zou wel op vakantie gaan met kerst, maar de schoonfamilie hecht er wel meer aan helaas, dus ik krijg man nog niet zo ver.
pi_211187569
Wij zijn hier echt suckers voor de hele sfeer van Sinterklaas en Kerst.

Elke ochtend ontbijten bij kaarslicht, over de top versieringen in het huis <O) ~:)

Sint vieren wij 1 keer, met ons eigen gezin en mijn moeder komt altijd. Heb een hotel voor haar geregeld in de buurt, dus ze is hier het hele weekend. O+
B gelooft niet meer, Juul van 5 wel, diepgelovig ook. B helpt mee met de schoenen vullen en wil de rommelpiet spelen _O-
pi_211187848
Ik heb altijd al een takkehekel aan surprises gehad, gelukkig deden wij thuis Sint met een zak cadeaus zonder geknutsel eromheen. Dat wil ik hier ook wel zo houden. De kinderen geloven er allebei niet meer in, maar de cadeaus en spanning van het uitpakken zijn nog heel welkom.

Toen ik een jaar of 6 was, riep een vriendje dat Sint niet bestond. Ik vroeg dat thuis na en kreeg de waarheid. Toen ik vlak daarna tegen hem fluisterde dat wij lekker wisten dat zijn moeder de pepernoten door het huis gooide, was ie geschokt. Hij naar moeder, moeder op hoge poten naar mijn ouders om verhaal te halen :X
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')