quote:Op donderdag 2 november 2023 19:06 schreef -Spring het volgende:
Of: "Als je erin gelooft bestaat ie. En dat mag iedereen voor zichzelf beslissen."
Dat verbaast me wel.quote:Op donderdag 2 november 2023 22:25 schreef Schanu het volgende:
Uiteindelijk belde de juf zelf vanavond, ze was er zelf ook wel van geschrokken en had niet door dat het zoveel met Jewel had gedaan. Ze heeft de nodige nuances geplaatst en aangegeven dat het idd niet te voorkomen is dat kinderen hierover praten met elkaar en dat ze dat snapt.
Maar dit verbaast me ook. Dit kan je toch op je vingers natellen? Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie iets fouts hebben gedaan maar dat de kwestie ‘wanneer vertel je welke feiten aan je kinderen over Sinterklaas’ een verscheidenheid aan emoties oproept is toch redelijk algemeen bekend dacht ik. En los daarvan kan ik mijn kind van 6 redelijk uitleggen dat hij dit feit niet mag delen. Wellicht zou hij er niet naar luisteren maar dat erover rond bazuinen omstreden is zou hij best snappen. Jewel niet?quote:Uitgepraat dus, en hopelijk is Jewel morgen weer rustig en gaat ze met plezier naar school omdat ze mag trakteren en haar kinderfeestje heeft. Maar ik heb er wel een kater van, nooit geweten dat zoiets ogenschijnlijk onschuldigs zo groot kan worden.
Ach, arme Jewel!quote:Op donderdag 2 november 2023 23:20 schreef Schanu het volgende:
Jewel heeft zelf van klasgenootjes in groep 2 gehoord dat Sinterklaas niet bestond, dat heeft ze niet van ons. Het is voor haar heel moeilijk om te begrijpen dat zij er op haar beurt niet met anderen over mag praten.
Ze was heel schuldbewust toen vrouwlief het er vanmiddag met haar over had, we hebben haar ook al eerder verteld dat het een geheimpje is waarover ze verder met niemand mag praten. Ze weet het dus wel, maar het weten en er naar handelen als zoiets in een opwelling ter sprake komt is wel een groot verschil.
Daar komt bij dat Jewel Add heeft, soms echt onmogelijk kan inschatten hoe iets overkomt op een ander. Vreselijk slecht tegen onrecht kan, helemaal als zij wordt uitgemaakt voor leugenaar terwijl ze weet dat ze de waarheid spreekt.
Ik weet echt wel dat het een gevoelig onderwerp is. Maar dat een juf ons gaat berichten met ten eerste verkeerde feiten, maar ook met een beschuldigende ondertoon alsof Jewel de boel expres loopt op te ruien, dan vind ik wel echt dat er een veel groter issue van wordt gemaakt dan het is.
Goede! Dat red ik wel, B mag altijd zelf naar huis om 5 uur, maar Juul moet ik wel ophalen ja.quote:Op vrijdag 3 november 2023 08:37 schreef FlyingFish het volgende:
Ik zou wel even goed checken of de BSO niet eerder sluit. Volgens mij sluiten ze hier om 5 uur op 5 december.
Ik heb deze in de zomer gelezen met zoon. Een erg duidelijk verhaal met dat in de gedachten van Sint Nicholaas iedereen Sinterklaas is/speelt. Dus hij bestaat niet meer echt, maar wel in een andere vorm. Ik kan hem aanraden! Contract hebben we hier overigens niet gebruikt, maar was hier ook niet nodig (en een beetje raar om met een bibliotheekboek te doenquote:Op vrijdag 3 november 2023 08:55 schreef Elleska het volgende:
@:Schanu
Ik heb het boek zelf nog niet gelezen maar kreeg "Sinterklaas voor grote kinderen" als tip.
Misschien dat zo'n soort boek helpen om Jewel uit te leggen waarom ze het niet aan andere kinderen mag vertellen maar vooral waarom andere volwassenen (juf in dit geval) meespelen en zij echt geen leugenaar is. Er zit een contract bij zag ik, dat werkte bij mijn broertje met een sterk (on)rechtvaardigheidsgevoel heel goed om zich aan de geheimhouding richting jongere kinderen te houden.
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. Wel dat je niets met de figuur Sinterklaas hebt, maar niet dat je het feest niets vindt. Sinterklaas is altijd al mijn favoriete feestdag geweest, ook vroeger al vond ik dat leuker dan mijn eigen verjaardag. Surprises maken/uitpakken, een sinterklaasspel spelen, een zak met cadeautjes… maar wij zijn het dan ook altijd blijven vieren, ook toen er in het gezin geen jonge kinderen meer waren.
Dit jaar heb ik vier sinterklaasdagen. Op vrijdag met vrienden (spel), op zaterdag op het werk en met andere vrienden (weer spel), op zondag met familie (surprises en spel) en op dinsdag met schoonfamilie (zak).
Mijn kinderen vieren het dit jaar maar twee keer, op het werk en met schoonfamilie. En op school natuurlijk. Al twijfel ik nog om zaterdagavond met de kinderen ook nog een (aangepast) sinterklaasspel te spelen. Sinterklaasik twijfel zelfs nog om vrij te nemen van m’n werk om op school te helpen.
Dat speelt denk ik ook wel een rol, dat 'moeten'. Daar heb ik een hekel aan en de kinderen zijn net zo. Wij hebben een kersttraditie die het hoogtepunt van het jaar is. We zoeken een boom uit als we er zelf in hebben. Wie zin heeft helpt mee om te boom te versieren (in de praktijk doe ik dat met dochter). En gedurende de decembermaand mag je cadeaus voor anderen onder de boom leggen, maar het hoeft niet. Ik zorg ervoor dat iedereen genoeg en leuke cadeaus heeft.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:59 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ik vond Sinterklaas altijd heel leuk, surprises maken en gedichtjes e.d. Zoals we het vroeger thuis vierden vond ik het echt gezellig.
Maar ik krijg dat in mijn eigen gezin niet van de grond, 2 van de 4 willen geen surprises maken en gedichten willen ze ook niet.
Wel graag een zak met cadeautjes.
Daar vind ik dus niks aan, maar goed, ik ga niet voor iedereen surprises maken zodat ze het zelf niet hoeven te doen. Dus we vieren het wel een soort van, maar die echte Sint sfeer is er helaas niet.
Ik houd niet van gedichten moeten maken. Ik houd niet van surprises moeten maken. Ik houd niet van cadeaus moeten bedenken voor mensen met wie ik niks heb. Ik vind Sinterklaas een oude griezel en heb nooit bij hem op schoot gewild. Ik vond de pieten hyperactief en het gooien met pepernoten vervelend en zonde bovendien. Ik houd niet van de massaliteit van een optocht. Ik houd niet van kleine flutcadeaus moeten kopen omdat er nu eenmaal iets in een schoen moet en dan maar eindeloos nadenken over verantwoorde kleine cadeaus die in een schoen passen. Ik houd niet van de flutcadedaus die door anderen worden gekocht, bijvoorbeeld school. Ik vind pepernoten niet zo lekker, of taaitaai, of veel ander 'lekkers' dat bij Sinterklaas hoort. Ik houd niet van de infantiele liedjes.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:23 schreef FlyingFish het volgende:
Ik kan me zo niet voorstellen dat je niets met Sinterklaas hebt. .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |