abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 november 2023 @ 12:21:47 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211166213
Samenvatting 7 oktober tot met 28 oktober (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.

Recente frontpage berichten 28 oktober met dank aan @Jippie
Hamas heeft in Moskou onderhandeld over vrijlating gijzelaars
Joodse school Cheider weer open: 'Veiligheid van de leerlingen is verbeterd'
Erdogan: 'het Westen negeert mensenrechtenschendingen in Gaza'

Also: frontpage :')

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211166215
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:19 schreef bitterbal het volgende:
nou goed dan moeten ze beide weg want dit komt nooit meer goed. Ook niet als ze het lukt om hamas van de aarde weg te vegen
Het is dat het heel veel mensen kwetst, en daar ben ik wel gevoelig voor, maar iets in mij zegt dat het misschien beter is om alle mensen uit dat gebied te verwijderen, en van dat hele gebied met de grond gelijk te vegen, weg al die heilige plekken, weg het gevecht om die heilige plekken.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  donderdag 2 november 2023 @ 12:21:58 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211166216
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
En dat is dus mijn punt.
Betekent niet dat Israël niet de kans kan minimaliseren dat een opvolger van Hamas weer jarenlang zo'n moordfestijn kan voorbereiden.

Maar het doel van deze militaire operatie is dus helaas niet eeuwige vrede in dat gebied.

Alleen het uitschakelen van Gaza als lanceerplaats van grootschalige terreur.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_211166219
KAAP
pi_211166231
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:21 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Het is dat het heel veel mensen kwetst, en daar ben ik wel gevoelig voor, maar iets in mij zegt dat het misschien beter is om alle mensen uit dat gebied te verwijderen, en van dat hele gebied met de grond gelijk te vegen, weg al die heilige plekken, weg het gevecht om die heilige plekken.
dat laatste zou echt extreem zijn
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 12:23:06 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211166232
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:21 schreef Nattekat het volgende:

[..]
1 tot 7 oktober: 0 raketinslagen, 0 doden
8 oktober tot 15 oktober: duizenden raketten, honderden doden

Jah

https://en.wikipedia.org/(...)et_attacks_on_Israel

helemaal niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_211166235
Het bericht dat je wilde plaatsen:
Hamas kan trouwens prima bestreden worden, a la IS. Je zal ze nooit uitroeien maar je kan ze zo zwak maken dat de gematigde kant van de Palestijnen een kans heeft op een dialoog met Israël.
pi_211166236
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:21 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Dan blijft het volgens diverse sprookjesboeken alsnog een heilig gebied.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 2 november 2023 @ 12:23:25 #9
131800 Tarado
capô de fusca
pi_211166237
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:20 schreef sp3c het volgende:
niemand gaat weg want niemand wil ze hebben

ze zullen er samen uit moeten komen of lekker blijven knokken ... mij om het even at this point
Mij niet, ik ben ook voor en - en maar als het of - of wordt dan Israel.
pi_211166249
Ik dacht bijna dat ik een ban had omdat ik niet meer mocht reageren in deze reeks die het Oekraïne-topic gaat overtreffen.

Topic was gewoon dicht :')
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 12:24:17 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211166250
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:23 schreef Tarado het volgende:

[..]
Mij niet, ik ben ook voor en - en maar als het of - of wordt dan Israel.
maar of gaat het toch niet worden, dat is helemaal niet realistisch
pi_211166252
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:24 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik dacht bijna dat ik een ban had omdat ik niet meer mocht reageren in deze reeks die het Oekraïne-topic gaat overtreffen.

Topic was gewoon dicht :')
Nou meid, wat een toestand.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_211166253
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:22 schreef bitterbal het volgende:

[..]
dat laatste zou echt extreem zijn
Extreem zijn alle doden, alle onschuldige slachtoffers die vallen in naam van verschillende fantasie wezens. Alsof er nu eeuwen lang gevechten zouden plaatsvinden met ontelbare doden over wie er wel of niet in het sprookjesbos mag wonen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_211166263
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:23 schreef Caland het volgende:

[..]
Plaatsen we er varkensboerderijen, vinden de Joden en Moslims beiden niet leuk. :)
pi_211166264
quote:
sp3c komt met grafieken O+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2023 12:25:33 ]
pi_211166267
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:24 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Extreem zijn alle doden, alle onschuldige slachtoffers die vallen in naam van verschillende fantasie wezens. Alsof er nu eeuwen lang gevechten zouden plaatsvinden met ontelbare doden wie er wel of niet in het sprookjesbos mag wonen.
nou daar komt het wel een beetje op neer ja
  Moderator / Redactie Sport donderdag 2 november 2023 @ 12:25:38 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211166268
quote:
Ik had het over 2023. En als je die grafiek door zou trekken, zou 2023 met kop en schouders boven alle andere jaren staan, allemaal van 3 weken.

En als je het op semantiek wil gooien, dan verwoord ik het wel even anders:
Hamas is verantwoordelijk voor deze enorme escalatie door de eerste zet te doen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211166276
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:23 schreef Caland het volgende:

[..]
Daarom een pretpark ervan maken. Disney Israël.
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 12:26:24 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211166279
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:25 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
sp3c komt met grafieken O+
ja ik snap dat dit in principe een feitenvrij draadje is maar toch ...

doen alsof dit op 7 oktober begon is wel heel wereldvreemd hoor
pi_211166280
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:24 schreef Caland het volgende:

[..]
Nou meid, wat een toestand.
Hopelijk vindt je mijn nieuwe schoenen leuk.
pi_211166289
er is nooit serieus gesproken toch over dat 1 van de 2 weg moet en hoe dat dan zal. moeten gaan?
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 12:27:23 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211166291
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:25 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik had het over 2023. En als je die grafiek door zou trekken, zou 2023 met kop en schouders boven alle andere jaren staan, allemaal van 3 weken.

En als je het op semantiek wil gooien, dan verwoord ik het wel even anders:
Hamas is verantwoordelijk voor deze enorme escalatie door de eerste zet te doen.
dat is al heel wat anders idd al beantwoord je nu wel een vraag die totaal niet gesteld werd

maar zo kloptie wel idd
pi_211166293
Op donderdag 2 november 2023 12:14 schreef bitterbal het volgende:

[..]
Het conflict is alzo lang gaande en zo ingewikkeld dat je helemaal niet meer kan aanwijzen wie wat is begonnen
[/..]

Helemaal mee eens. De geschiedenis gaat terug naar de tijd dat de Israëlieten het grondgebied van de Filistijnen veroverden (daar komt het spreekwoord inderdaad vandaan!) en in de duizenden jaren erna is er zoveel gebeurd, dat je eigenlijk de regio volledig als internationaal grondgebeid moet bestempelen.
pi_211166298
quote:
15s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:18 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zolang aan beide kanten de extremisten aan het roer zijn, komt er geen duurzame oplossing.
Aan Israëlische zijde zijn de vermeende extreme elementen natuurlijk totaal niet te vergelijken met Hamas. En ook toen de Israëlische politiek stukken gematigder was enkele decennia geleden, kwam het nooit tot een oplossing.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 2 november 2023 @ 12:27:55 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_211166300
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2023 12:02 schreef DonGorgon het volgende:
Uiteindelijk is de VN, met resulotie 181 de boosdoener in dit hele verhaal, al sinds 1947 ...
Nee, joh. Als de Arabische landen Israel gewoon met rust hadden gelaten, was er niets aan de hand geweest. De boosdoener is Jodenhaat of antisemitisme of vergelijkbare sentimenten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')