bazbo cd2287: David Sylvian - Everything And NothingDavid Sylvian lijkt weer inspiratie te hebben voor nieuw werk. Echter, in 2000 verschijnt
Everything And Nothing en dat is een verzamelaar. Het reguliere album is een dubbelcd. Ik kies voor de limited edition, die nog een derde schijfje heeft. Ik koop 'm bij het verschijnen op 13 oktober 2000. Op de twee hoofdcd's staat een mooie doorsnede van 's mans vocale oeuvre als soloartiest. Van alle vier de platen is het een en ander opgenomen, plus de single
Pop Song. Vreemd wel dat van de eerste twee soloalbums ieder slechts één (en dan ook nog eens een niet representatief) liedje is te horen. Daarnaast is er ook veel aandacht voor samenwerkingen. Zo komen stukken van
Rain Tree Crow (de eenmalige reünie uit 1989 met de drie andere oud-leden van Sylvians vroegere groep Japan), het
Marco Polo-project (van de Italianen Nicola Alesini en Pier Luigi Andreoni) en
The First Day (de plaat die Sylvian maakte met Robert Fripp) voorbij, maar ook bijvoorbeeld
Buoy van de tweede soloplaat van Mick Karn (waarop Sylvian twee songs zingt) en
Heartbeat en
Bamboo Houses met Ryuichi Sakamoto. Een leuk aardigheidje is een nieuwe mix van
Ghosts, het ongemakkelijke en toch succesvolle stuk van Japan's
Tin Drum uit 1982. Het interessantst zijn enkele stukken die we nooit eerder hoorden. Zo zijn er meerdere outtakes van de sessies van het album
Dead Bees On A Cake: een paar korte improvisaties met Bill Frisell, een improv met de legendarische pianist Keith Tippett en
The Scent Of Magnolia en
Cover Me With Flowers, twee complete nummers die niet zouden hebben misstaan op het genoemde album. Ook horen we
Ride, een outtake van
Secrets Of The Beehive. Maar de kers op de taart is
Some Kind Of Fool, een nummer opgenomen door Japan tijdens de sessies van
Gentlemen Take Polaroids in 1981. Later zou Sylvian uitleggen dat dit eigenlijk op die plaat had moeten staan in plaats van
Taking Islands In Africa, dat eerder een duet van Sylvian met Sakamoto was dan een Japanstuk. Na bijna negentien jaar op de plank te hebben gelegen is het dan nu beschikbaar en het is een fantastisch lied dat zeker niet had misstaan op voornoemde Japanalbum. Mijn limited edition kent een derde schijfje. Daarop twee (overbodige) mixen van
The Scent Of Magnolia, maar ook een niet eerder verschenen studioversie van
Blinding Light Of Heaven (afkomstig van de sessies van de Sylvian-Frippplaat
The First Day) en een remix van het titelnummer van het album
Brilliant Trees waarvoor Sylvian de zang opnieuw heeft opgenomen. Zeer fraai overzicht en bijzonder geschikt voor hen die nog nooit iets van David Sylvian hebben gehoord als voor de liefhebber. U begrijpt: ik ben een liefhebber.
[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 06-11-2023 11:35:49 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net