Even mijn reactie in dit topic. Ik heb even mijn eigen leeslijsten en die van mijn kinderen onder de loep genomen. Mijn eigen leeslijst bevatte 3 vrouwelijke schrijvers.quote:Op zondag 14 april 2024 08:34 schreef Mrs.Peel het volgende:
Optimistische woede, Fixdit
Veel mensen geven openlijk toe nauwelijks boeken van vrouwen te lezen. Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van (witte hetero)mannen. Vrouwen winnen minder literaire prijzen dan mannen. Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving.
Elf vrouwelijke schrijvers zijn verontwaardigd over de ongelijke positie van vrouwen in de letteren, en verenigden zich in het collectief Fixdit. Vanuit bondgenootschap strijden ze voor verandering, in de literaire wereld én in de canon. In de elf stukken van dit manifest diepen zij het probleem uit. Woedend, strijdvaardig, en vooral: optimistisch.
Fixdit bestaat uit Yra van Dijk, Sanneke van Hassel, Rachida Lamrabet, Jannah Loontjens, Munganyende Hélène Christelle, Christine Otten, Gaea Schoeters, Shantie Singh, Fleur Speet, Manon Uphoff en Annelies Verbeke.
Dit, ik was vroeger echt niet weg te slaan uit de bibliotheek. En ondanks dat ik ook geen enkel boek op de leeslijst gelezen heb, is het lezen me vanaf dat moment heel erg tegen gaan staan. Dat is tijdens m'n studies verder versterkt, was blij wanneer ik eindelijk even geen boek open hoefde te slaan. Nu lees ik met vlagen, maar vooral op vakantie.quote:Op zondag 14 april 2024 11:17 schreef FlyingFish het volgende:
Dat hele verplicht lezen voor je lijst is funest voor het leesplezier. Ik ben in die periode geheel gestopt met lezen, terwijl ik daarvoor heel veel las. Sterker nog, ik heb geen enkel boek van mijn lijst gelezen, alleen de vertalingen van de oud-Nederlandse boeken en uittreksels. Als je wil dat jongeren gaan/blijven lezen moet je de keuze veel vrijer maken. Maak alle boeken die niet op de lijst staan gewoon 1 punt waard, van 20 niet literaire boeken leert een puber misschien nog wel meer dan van 2 boeken ‘op niveau’.
Dit is meer de LIT chat over boeken, dat andere topic meer waar je het boek plaatst wat je op dit moment leestquote:Op woensdag 8 mei 2024 22:07 schreef kree het volgende:
ff op tip van @:drakin kom ik hier hoor.
Beetje mijn verleden, las altijd veel boeken vroeger, maar is beetje verzeild geraakt en geen tijd enzo ervoor.
Dacht ik...
Maar vind alleen films enzo ook niet zo leuk meer dus heb nu boek besteld gewoon dat ik het ook op papier heb enzo.
"Zak met vlooien"
Op tips dus, ik ga een poging doen, tevens TVP dit topic want nog nooit gelezen.
ahaha ok ja duidelijk, nouja moet nog beginnen met lezen, dus voor nu lijkt me deze dan okquote:Op woensdag 8 mei 2024 22:11 schreef drakin het volgende:
[..]
Dit is meer de LIT chat over boeken, dat andere topic meer waar je het boek plaatst wat je op dit moment leest
Welkom
Dinsdag pas?quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:13 schreef kree het volgende:
[..]
ahaha ok ja duidelijk, nouja moet nog beginnen met lezen, dus voor nu lijkt me deze dan ok
Dinsdag krijg ik dat boek en dan maar even verder zien.
ja nouja had hem wss als e-reader etc veel sneller kunnen krijgen. Maar wil ff gewoon echt een boek hebben ipv op iPad lezen of laptop.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:15 schreef drakin het volgende:
[..]
Dinsdag pas?
Ik zou een boek lezen tot die tijd
Welk boek is het?quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:16 schreef kree het volgende:
[..]
ja nouja had hem wss als e-reader etc veel sneller kunnen krijgen. Maar wil ff gewoon echt een boek hebben ipv op iPad lezen of laptop.
Tis experiment eens kijken of ik me nog steeds me net zo verdwaalt kan vinden in een boek verhaal, alsdan ik doe op filmpjes op internet enzo.
"Zak met vlooien"quote:
Hoe kom je bij zo'n willekeurig boek uit? Lijkt toch behoorlijk droge kost voor iemand die weer plezier in lezen moet terugvindenquote:Op woensdag 8 mei 2024 22:26 schreef kree het volgende:
[..]
"Zak met vlooien"
die heb ik besteld, ken het hele verhaal niet, maar geef het ff een kans...
uit tip uit andere topic, was altijd wel beetje over de oorlogsverhalen enzo..... Ik heb geen idee hoor? Of dit me nu aan gaat spreken of niet..quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:32 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hoe kom je bij zo'n willekeurig boek uit? Lijkt toch behoorlijk droge kost voor iemand die weer plezier in lezen moet terugvinden
Nou ja, als het je aanspreekt moet je het natuurlijk gaan lezen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:34 schreef kree het volgende:
[..]
uit tip uit andere topic, was altijd wel beetje over de oorlogsverhalen enzo..... Ik heb geen idee hoor? Of dit me nu aan gaat spreken of niet..
Hou wel beetje van het vertellende verhaal en waargebeurde. Maar kan redelijk wat aan wel zolang het niet al te zweverig gaat worden in teksten?
Is dat het wel dan dat boek, want anders moet ik mss wat anders kiezen?
klopt, dat is het ook beetje. Ik ga even uit nu van wat ik 20 jaar geleden leuk vond. Heb sporadisch nog wat gelezen erna. Maar niet heel veel.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:38 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou ja, als het je aanspreekt moet je het natuurlijk gaan lezen.Is maar net wat je smaak ook is natuurlijk. Al kan je dat nu misschien ook nog lastig bepalen
Ja denk dat je eerst moet bepalen wat je denkt leuk te vinden. Fictie/non fictie en welk genre dan. Fantasy of thriller of historische fictie, of klassiekere werkenquote:Op woensdag 8 mei 2024 22:38 schreef kree het volgende:
mss moet ik wel wat anders lezen eerst. maar heb ff geen idee waar te beginnen?
Ik denk eigenlijk kan redelijk wat aan, het hoeft ook niet een kinderboek te zijn nl.
maar ben totaal niet meer op de hoogte van boeken nu?
euhm sowieso waargebeurde verhalen.quote:
Nacht/Night van Elle Wiesel is een van de beste/hardste boeken ooit die ik heb gelezen over WOIIquote:Op woensdag 8 mei 2024 22:43 schreef kree het volgende:
[..]
euhm sowieso waargebeurde verhalen.
ik noem effe bv survival achtige.
of verhalen uit de oorlog, etc etc.
Uit het verleden ook wel over VOC, noem ff scheepsmaat woeltje
Dus vrij divers wel, ik denk waar het mij om gaat is dat het beschreven wordt uit realiteit en wat iemand meemaakt. en dat omschreven in verhaal.
Kan dus ook anders zijn als oorlog ofzo.
niet te ingewikkeld ook weer dan. tja.
Hmmms weet niet goed hoe het samen te vatten
fictie kan ook nog wel? had daar wat over gelezen nog en denk was de laatste en vermaakte me daarmee ook.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:40 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ja denk dat je eerst moet bepalen wat je denkt leuk te vinden. Fictie/non fictie en welk genre dan. Fantasy of thriller of historische fictie, of klassiekere werken
hmmms is ff opzoeken, ik moet met iets beginnen nu natuurlijk. en heb die andere al besteld. maar ken die dus ook niet, maar zal ff kijken.quote:Op woensdag 8 mei 2024 22:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nacht/Night van Elle Wiesel is een van de beste/hardste boeken ooit die ik heb gelezen over WOII
Dan heb ik niet echt boekentips aangezien ik meer van het fantasy en sf genre houquote:Op woensdag 8 mei 2024 22:43 schreef kree het volgende:
[..]
euhm sowieso waargebeurde verhalen.
ik noem effe bv survival achtige.
of verhalen uit de oorlog, etc etc.
Uit het verleden ook wel over VOC, noem ff scheepsmaat woeltje
Dus vrij divers wel, ik denk waar het mij om gaat is dat het beschreven wordt uit realiteit en wat iemand meemaakt. en dat omschreven in verhaal.
Kan dus ook anders zijn als oorlog ofzo.
niet te ingewikkeld ook weer dan. tja.
Hmmms weet niet goed hoe het samen te vatten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |