We mogen hopen van niet. Geschiedschrijving is niet louter de populaire opinie van een bepaald tijdsgewricht reflecteren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe worden definities bepaald, pop?
Als maar genoeg mensen van mening zijn dat wat er nu gaande is in Gaza als een genocide kan worden geclassificeerd, dan zal dat op die manier de geschiedenisboeken ingaan.
Jammer dat ik die niet kan lezenquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:14 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Hij wordt mooi aangepakt in de comments
Gelukkig gaat dat zo nietquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als maar genoeg mensen van mening zijn dat wat er nu gaande is in Gaza als een genocide kan worden geclassificeerd, dan zal dat op die manier de geschiedenisboeken ingaan.
Uh nee, dat is niet hoe het werkt. Als ik je vanaf nu een racist zou noemen omdat je varkensvlees eet, dan is de term racist niet verandert. Maar leuk geprobeerd, “pop”.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Neuh, niets loopt hier vaart. Daarvoor moeten we naar Duitsland.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat zal zo’n vaart niet lopen hier.
Dat heeft zeker in de speld gestaan?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Neuh, niets loopt hier vaart. Daarvoor moeten we naar Duitsland.
Die weten van vaart en snelheid. Zeker in tijden van oorlog.
Gehele geschiedenischrijving niet. Maar definities toch wel.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
We mogen hopen van niet. Geschiedschrijving is niet louter de populaire opinie van een bepaald tijdsgewricht reflecteren.
Die lui fokken er op los en geven niks om levens. Voor elk dood kind zijn er zo weer 6 nieuwe.quote:
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een kledingkast is dan ook een buitengewoon slechte verstopplek.
Als jij genoeg mensen meekrijgt om dat gegeven 'racisme' te maken, dan gaat dan wel degelijk zo.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Uh nee, dat is niet hoe het werkt. Als ik je vanaf nu een racist zou noemen omdat je varkensvlees eet, dan is de term racist niet verandert. Maar leuk geprobeerd, “pop”.
Het gaat om jonge kinderen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een kledingkast is dan ook een buitengewoon slechte verstopplek.
Ok, dus de "drijf de joden de zee in" zou etnisch zuiveren zijn als ze blijven drijven?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er is alleen een gradueel verschil tussen genocide en etnisch zuiveren. Als er doden vallen bij etnisch zuiveren ben je al nagenoeg in genocide terrein.
Kanttekening: er zijn ook slachtoffers die niet vallen of die niet direct vallen. Er zijn bevallingen die nu scheef gaan, mensen die wegens gebrek aan medische voorzieningen doodgaan aan iets anders of aan kwetsuren die met voldoende materiaal niet dodelijk waren geweest, er zijn mensen dakloos en ontheemd, ook niet heel goed voor je gezondheid en dan heb je nog de trauma's en de doordraaiende mensen die zichzelf of anderen ombrengen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh je snapt het verschil niet. Oké, ik zal het je uitleggen.
Iedereen schreeuwt nu dat Israël genocide pleegt omdat ze de hele Gaza strook bombarderen, maar de definitie van genocide is heel wat anders dan dat iedereen roept.
Echter het bekt zo lekker, het zet zo dramatisch aan, het doet denken alsof er een enorm Nieuw Kwaad aan het werk is - terwijl in werkelijkheid de slachtoffers die vallen nog minder dan 1% van de bevolking beslaat.
Nog steeds veel te veel natuurlijk - maar het komt niet eens in de buurt van wat genocide zou moeten voorstellen.
Dat is inflatie van woorden: het inzetten van emotioneel beladen termen teneinde zoveel mogelijk emotie los te weken bij een ieder die het leest.
Potentiele IDF soldaten zal Hamas wel hebben gedacht.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het gaat om jonge kinderen.
Gast, annuleer jezelf, ok.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Potentiele IDF soldaten zal Hamas wel hebben gedacht.
Nee vriend, en ik zal je nog een voorbeeld geven alhoewel je die misschien ook niet begrijpt;quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als jij genoeg mensen meekrijgt om dat gegeven 'racisme' te maken, dan gaat dan wel degelijk zo.
Ik acht de kans vrij groot dat Hamas op die manier denkt, hoor.quote:
Je voorbeeld geeft juist mij gelijk. Want die beweging waar jij het over hebt wil via activisme die definities veranderen, en soms zelfs volledig nieuwe woorden toevoegen. Maar zolang dat soort groepjes in de marge blijven, zal er weinig tot niets veranderen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee vriend, en ik zal je nog een voorbeeld geven alhoewel je die misschien ook niet begrijpt;
Stel dat wat je zegt klopt - waarom is er dan een beweging gaande om boeken te herschrijven om meer inclusievere taal te bevatten? Immers, met jouw redenatie kunnen die woorden gewoon veranderen in de loop van de tijd en als we maar met genoeg mensen dit af spreken. Dus eigenlijk zeg je dat inclusief taalgebruik nergens voor nodig is - definities veranderen “vanzelf wel”.
De praktijk bewijst je eigen ongelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |