In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas.
Recente frontpage berichten 23 oktober met dank aan @Jippie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Isralische propaganda is niet meer wat het ooit was
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Het is bekend dat men zich bij beide deze organisaties er een kunst van heeft gemaakt om zich uit te spreken tegen Isral. De afgelopen jaren heeft Isral tientallen veroordelingen vanuit de VN tegen zich gekregen. Dit is natuurlijk heel erg opmerkelijk gezien het feit dat landen zoals Iran, China, Noord-Korea, Libi of Rusland, waar op systematische manier de mensenrechten worden geschonden, slechts enkele hebben gekregen.
En dan hebben we nog de UNRWA, een vluchtelingenorganisatie van VN die jaarlijk flink gefinancierd wordt vanuit allerlei kanten. Zij mogen onder andere in Palestijnse gebieden het onderwijs verzorgen. Helaas gaat dit al jaren hand in hand met antisemitisme. Bijvoorbeeld: [..] Zie ook andere bronnen zoals:
En hier kun je ook zelf nog een uitgebreid rapport lezen met talloze voorbeelden.
En dan zullen we als laatste nog even kijken naar de werknemers van deze VN-organisatie. Na de brute slachtpartijen van twee terug in Zuid-Isral door Palestijnse terroristen, posten deze mensen allerlei vreugdevolle en terrorisme verheerlijkende teksten op hun sociale media (draadje):
Het is belangrijke context die je geeft en fijn al die bronnen. Zo zegt het inderdaad niet zoveel dat er in het afgelopen jaar Isral in de VN 15 resoluties (veroordelingen, aansporingen, aanmaningen) heeft ontvangen en de rest van alle landen ter de wereld maar 13 resoluties.
Isral kan in de wereld op relatief weinig sympathie rekenen en heeft maar een paar bondgenoten die Israel blind volgen. Of de VN ook direct anti-semitisch is lijkt me een zware kwalificatie. Het is bekend dat de VN het erg vervelend vindt dat Isral ondanks de afgesloten (vredes)akkoorden met de VN toch doorgegaan is met bij bouwen nederzettingen en het uitbreiden van de bezetting (dat worden weer resoluties). Ook worden andere landen ontzien worden omdat die zich toch niks van de VN aantrekken of dat een Rusland of China hun veto gebruikt.
Naar mijn mening zegt het wel iets dat er zoveel resoluties tegen Isral worden aangenomen
Op vrijdag 27 oktober 2023 15:09 schreef BansheeBoy het volgende: Ik heb een soort ingebouwd mechanisme ontwikkeld. Wanneer iemand antisemitisme roept activeer ik en ga ik JUIST luisteren naar de inhoud. Deze term wordt veels te vaak misbruikt.
Geldt overigens ook voor de termen racisme en discriminatie. Maar daar irriteer ik me minder aan.
Jason.
Ok, bedankt maar weer voor dit intermezzo
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
[..] Het is belangrijke context die je geeft en fijn al die bronnen. Zo zegt het inderdaad niet zoveel dat er in het afgelopen jaar Isral in de VN 15 resoluties (veroordelingen, aansporingen, aanmaningen) heeft ontvangen en de rest van alle landen ter de wereld maar 13 resoluties.
Isral kan in de wereld op relatief weinig sympathie rekenen en heeft maar een paar bondgenoten die Israel blind volgen. Of de VN ook direct anti-semitisch is lijkt me een zware kwalificatie. Het is bekend dat de VN het erg vervelend vindt dat Isral ondanks afspraken met de VN toch doorgegaan is met bij bouwen nederzettingen en het uitbreiden van de bezetting (dat worden weer resoluties). Ook worden andere landen ontzien worden omdat die zich toch niks van de VN aantrekken of dat een Rusland zijn veto gebruikt.
Naar mijn mening zegt het wel iets dat er zoveel resoluties tegen Isral worden aangenomen
Ik denk dat het voornaamste verschil tussen dit conflict en andere soortgelijke conflicten (Cyprus, West Sahara, Kasjmir etc.) is dat die nagenoeg compleet bevroren zijn en er vrij weinig incidenten de internationale politiek raken. Dit jaar alleen al zijn er waarschijnlijk meer doden in Israel/Palestina bij elkaar opgeteld dan bij de andere benoemde conflicten in de afgelopen 20 jaar samen
[..] Even zonder dollen, met veel (pro-)Isralirs kun je prima een gesprek voeren mensenrechten. Maar met een aanzienlijk deel ook niet. Een paar pagina's terug was er nog een autoritaire clown die de npo wilde saneren voor een gast met een geplagieerd betoog van Hannah Arendt.
Ach ach, misschien moet je zelf eens het goede voorbeeld geven als je vind dat velen in hun bijdrages zo tekort schieten. Je kunt anderen als een 'autoritaire clown' wegzetten, na gedegen kritiek op de NPO, maar ga er dan eens op in?
Dat lijkt helaas te moeilijk. Dat wekt de indruk dat je helemaal geen gesprek wilt, maar voornamelijk gefrustreerd bent dat er hier te veel meningen zijn te lezen, waar je je niet in kunt vinden. En afgeven op die users is dan makkelijker dan inhoudelijk de discussie aan te gaan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Het is belangrijke context die je geeft en fijn al die bronnen. Zo zegt het inderdaad niet zoveel dat er in het afgelopen jaar Isral in de VN 15 resoluties (veroordelingen, aansporingen, aanmaningen) heeft ontvangen en de rest van alle landen ter de wereld maar 13 resoluties.
Isral kan in de wereld op relatief weinig sympathie rekenen en heeft maar een paar bondgenoten die Israel blind volgen. Of de VN ook direct anti-semitisch is lijkt me een zware kwalificatie. Het is bekend dat de VN het erg vervelend vindt dat Isral ondanks de afgesloten (vredes)akkoorden met de VN toch doorgegaan is met bij bouwen nederzettingen en het uitbreiden van de bezetting (dat worden weer resoluties). Ook worden andere landen ontzien worden omdat die zich toch niks van de VN aantrekken of dat een Rusland of China hun veto gebruikt.
Als je ziet wat er gaan is bij de UNRWA is dat gewoon lastig op een andere manier te verklaren dan antisemitisme. De leerboeken in hun scholen zijn al jaren doordrenkt met Jodenhaat en hier wordt weinig tot niets aan gedaan. Daarnaast kunnen dus verscheidene medewerkers op sociale media, zonder enig probleem terreur gericht op Isralische burgers verheerlijken. Dan is er natuurlijk binnen zo'n organisatie echt iets goed mis.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio