Oekraïense 'parapluterrorist' die Nederlandse politicus Thierry Baudet sloeg met oranje paraplu opgepakt en weer vrijgelatenquote:Baudet heeft 'flinke bult' na aanval in Gent: 'Heel naar dat dit is gebeurd'
FvD-leider Thierry Baudet noemt de aanval op hem bij de ingang van de Universiteit Gent "het gevolg van een enorme demoniseringscampagne". Een onbekende man sloeg de politicus vanavond tegen zijn hoofd met een paraplu kort voordat Baudet een lezing zou geven. De dader is direct opgepakt.
De lezing ging iets na de geplande begintijd van 20.00 uur alsnog door. Na afloop zei Baudet tegen het NPO Radio 1-programma Langs de Lijn en Omstreken dat het naar omstandigheden goed gaat. "Ik heb mijn lezing kunnen geven nadat ik even een glaasje water heb gedronken. Maar het is natuurlijk heel naar dat dit is gebeurd."
Baudet zegt een "behoorlijke bult" op zijn hoofd te hebben. "Dat ga ik nog laten nakijken."
'Leek op een soort hinderlaag'
"Dit is natuurlijk het gevolg van een enorme demoniseringscampagne", vervolgt de politicus. "We hebben een vredelievende boodschap. We willen bepaalde dingen beleidsmatig anders. En het is zo belangrijk dat we op een normale manier in discussie blijven in dit land."
Over het moment van de aanval zegt Baudet dat het heel snel ging en dat hij niet goed doorhad wat er gebeurde. "Ik kwam aanlopen en werd aan de rechterkant afgeleid. Toen sprong er vanaf de linkerkant iemand op me af met, wat later bleek, een paraplu. Het leek op een soort hinderlaag die ze hadden neergezet."
Baudet spreekt het vermoeden uit dat er "iets met de paraplu was gedaan". "Zo hard kun je niet slaan met een normale paraplu."
Vlaams Belang-politicus Filip Dewinter was bij het incident. Op een video die hij heeft gedeeld op X is te zien dat de FvD-leider wordt geraakt op het moment dat hij het gebouw van de universiteit binnenloopt.
Protest voor aanvang
In de video is te horen dat de dader na het uitdelen van de klap, in het Oekraïens, "nee tegen fascisme, nee tegen Poetinisme" roept tegen Baudet. Zelf zegt de FvD-leider dit niet te hebben gehoord.
Baudet heeft zich in het verleden regelmatig pro-Russisch uitgelaten, onder andere over het onderzoek naar het neerhalen van vlucht MH17. Vlak voor de inval van Rusland in Oekraïne noemde Baudet Poetin "de leider van conservatief Europa. Prachtige vent."
Een uur voor aanvang van de lezing protesteerden er in het centrum van Gent, niet ver van de universiteit, enkele tientallen mensen tegen de komst van Baudet. Volgens een journalist van de Vlaamse omroep VRT hadden zij een Oekraïense vlag bij zich.
Gedoe over lezing
Voorafgaand aan het bezoek van Baudet aan de Gentse universiteit was er al gedoe over de lezing, die was georganiseerd door de conservatieve studentenvereniging KVHV. De universiteit zag de lezing liever niet doorgaan vanwege incidenten met eerdere gastsprekers. Maar de Raad van State oordeelde dat de veiligheid wel gegarandeerd kon worden en dat de universiteit haar voorzieningen ter beschikking moest stellen voor de lezing.
https://nos.nl/artikel/24(...)r-dat-dit-is-gebeurd
Prima, jouw mening staat me niet aan. Graag even NAW gegevens en dan kom ik je even een tik met een paraplu geven. En niet janken nu, stil blijven staan en het ondergaan, je vindt het blijkbaar prima als mensen tikken krijgen voor hun mening.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:10 schreef koemleit het volgende: [..] Maar laten we vooral blijven doen alsof elke mening evenveel waarde heeft.
parapluterroristquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:07 schreef Glazenmaker het volgende:
https://www.hln.be/gent/o(...)rijgelaten~a8a2cbe5/
De mepper is alweer vrij.
quote:De Gentse universiteit had de lezing eerder geweigerd na incidenten met vorige gastsprekers.
Jij vindt die post niet een tikje overdreven verwoord?quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:13 schreef Straatcommando. het volgende: [..] Dit willen nuanceren omdat Baudet niet in je straatje past opent de deuren naar verder geweld. Want wie weet vind ik Bontebal ook maar een eikel en volgens bepaalde users mag je mensen waar je het niet mee eens bent danwel een eikel vindt, een tik verkopen. Ga dan lekker de octagon of ring in, maar iets zegt me dat dat soort toetsenbordridders nog geen klemmende pot Nutella open krijgen.
Dus is geweld oké.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De vergelijking tussen Kaag en Baudet gaat niet op. FvD kun je vergelijken met de NSB uit de jaren 30 en de Centrum Democraten van Janmaat.
De overheid verzaakt in haar plicht om dergelijke partijen en haar leiders uit te schakelen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De vergelijking tussen Kaag en Baudet gaat niet op. FvD kun je vergelijken met de NSB uit de jaren 30 en de Centrum Democraten van Janmaat.
Kaag is inderdaad niet aangevallen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
De vergelijking tussen Kaag en Baudet gaat niet op.
Uitschakelen? Op welke manier ?quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:20 schreef Confetti het volgende:
[..]
De overheid verzaakt in haar plicht om dergelijke partijen en haar leiders uit te schakelen.
Dan krijg je dit soort gekken die menen het recht in eigen handen te moeten nemen.
Allebei is ernstig fout.
Bovendien vroeg ze er zelf om.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:21 schreef Scorpie het volgende:
Overigens is Kaag een klimaatgek dus tikken zijn op zijn plaats.
Godverquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:22 schreef Starhopper het volgende:
Wel mooi trouwens die memes die voorbij komen![]()
[ afbeelding ]
Ik had al een screen gemaakt, maar met de like van pommetje is ie helemaal af.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:22 schreef Starhopper het volgende:
Wel mooi trouwens die memes die voorbij komen![]()
[ afbeelding ]
Ik begrijp niet zo goed waarom genocide verheerlijken blijkbaar prima is, maar zeggen "ik kan snap de Oekraïense paraplumepper ergens wel" niet.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prima, jouw mening staat me niet aan. Graag even NAW gegevens en dan kom ik je even een tik met een paraplu geven. En niet janken nu, stil blijven staan en het ondergaan, je vindt het blijkbaar prima als mensen tikken krijgen voor hun mening.
En in de ogen van sommigen is een Kaag juist heel extreem. Wat er al gezegd is; is nogal gevaarlijk om zoiets goed te gaan praten; enkel en alleen omdat z’n standpunten extreem zijn in jouw ogen. Ik heb niks met een Timmermans, maar dan ga ik niet geweld goedkeuren als iemand besluit hem te meppen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Misschien horen zowel Kaag als Baudet geen last te hebben van mensen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Wat een onzin, ga eens ff snel terug naar school om wat lessen geschiedenis te volgen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:19 schreef Opnaarutrecht het volgende:
We hebben vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom genocide verheerlijken blijkbaar prima is, maar zeggen "ik kan snap de Oekraïense paraplumepper ergens wel" niet.
Ik zelf zou Baudet niet gaat meppen, want het is het me niet waard. Maar ik snap dat er een situatie is waarbij dit het wel is.
Mogen we een Putin mepper verheerlijken?
Mogen we geweld gebruiken tegen Putin?
Baudet is fan en ophitser van de grootse massamoordenaar van dit millenium (graag factchecken) en kan en mag vrij rondlopen ivm vrijheid van meningsuiting.
Stel jouw hele familie wordt vermoord, iemand noemt de dader een prachtvent en extreem mild.
Jij treft deze man. (Met een paraplu) wat doe je?
Baudet verheerlijkt genocide, mensen hier zeggen dat ze de tikker wel begrijpen, maar Ow wee als je dat zegt.
Ja. Ik heb even mijn beeldscherm moeten poetsen toen ik hem zagquote:
Ho even, jij zei dat je snapte dat Baudet geweld aangedaan werd vanwege zijn mening.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:24 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom genocide verheerlijken blijkbaar prima is, maar zeggen "ik kan snap de Oekraïense paraplumepper ergens wel" niet.
Klopt. Dus de mepper zal een gepaste straf krijgen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 10:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
We hebben vrijheid van meningsuiting.
We hebben niet de vrijheid om te meppen wie we willen enkel en alleen omdat die mening je niet aan staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |